REKLAMA

Muzyka z Afryki na Skrzyżowaniu Kultur

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-06 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:16 min.
Udostępnij:

Patrycja Wanat i Maria Pomianowska opowiedzą o festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Rozwiń »
Czternasta edycję festiwalu Skrzyżowanie kultur. 16 września rozpoczyna się festiwale World Music, zagości znów przy Pałacu kultury w Warszawie, w centrum Warszawy. W namiocie festiwalowym będzie przede wszystkim królować muzyka afrykańska, artyści afrykańscy. Dlaczego to właśnie Afryka stała się bohaterką czternastej edycji skrzyżowania kultur?
- My jesteśmy wielkimi fanami Afryki i cała rada programowa także - mówi Maria Pomianowska. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat, dobry wieczór. Rozpoczynamy kulturę osobistą. W studiu Maria Pomianowska, witam serdecznie. Będziemy państwa zapraszać na czternastą edycję festiwalu skrzyżowanie kultur. 16 września rozpoczyna się festiwale World Music, zagości znów przy Pałacu kultury w Warszawie, w centrum Warszawy. W namiocie festiwalowym będzie przede wszystkim królować muzyka afrykańska, artyści afrykańscy. Dlaczego to właśnie Afryka stała się bohaterką czternastej edycji skrzyżowania kultur? Rozwiń »
My jesteśmy wielkimi fanami Afryki i cała rada programowa także, tak więc we wynika naturalnie i zawsze gdzieś tam, gdzie okazuje się, że docieramy do jakiegoś artysty np. do bramki Traore, która wreszcie nas zaszczyci w tym roku swoim przyjazdem na festiwal skrzyżowanie kultur Renato nie zawsze udaje się w danym roku, w którym nam się zachce prawda, że chcemy tak bardzo zapaść jakieś wielkiego artysty do Polski nie zawsze nam się daje to zrealizować jakoś tak się stało w tym roku, że wszyscy ci artyści, o których zabiegamy jest rok teatralnej Mulatu Astatke Kinga Sowa i orkiestra baobabu właśnie te 4 formacje 44, bo napędzi podmioty artystyczne okazało się, że w tym roku mogą więc, jakby naturalnie wyniknęło, że o nagle mamy ten kierunek afrykański dosyć bogato reprezentowany no i po prostu skoncentrowaliśmy się na tym, żeby go jeszcze obudować też ciekawymi wydarzeniami jeszcze innymi artystami może troszeczkę mniejszego formatu, ale czy zjazd z młodego pokolenia natomiast równie interesującymi i takimi poruszające miny pszczelarskim z tego kontynentu oprócz Afryki oczywiście mamy takie ciekawostki takie perełki też troszkę z innych kontynentów, ale to potem mieć tak chciał się dalszej Afryce zatrzymać, bo jak myślą o muzyce afrykańskiej to jednak mam w głowie dużą różnorodność, bo jednak element z afrykańskich chodzi o muzykę różni się czy wskutek uczy czy zachód czy południe są jednak zupełnie inne rytmy to różnica na czym polegają w jaki sposób czy też przekrojowo udana festiwalu te różnice pokazać, że tak będzie sporo będzie tak taki taki dosyć mocny przekrój, gdy Afryki, bo trzeba też pamiętać, że w ogóle Afryka np. Północna notes Afryka arabska także tutaj tego nie bardzo nie będziemy się poruszać w tych klimatach właśnie bardziej czarne owce Afryka zachodnia czytał właśnie najbardziej no doświadczona przez ETS z kolonialne niezbyt przyjemne doświadczenia to jest i inne instrumentarium innego trunki muzyki znają oczywiście inne języki też po tych języków jest bardzo wiele w Afryce Afryka wschodnia to jest z kolei Afryka np. tak jak Etiopia, która nie doświadczą kolonializmu i to są inni ludzie już pomijam to, że są inaczej wyglądający ludzie WP Leja i obawy te kilka lat wstecz i byłam zadziwiona, że ta uroda kompletnie odbiega od tego co możemy znaleźć chociażby na południu Afryki czy na na Zachodzie Afryki potem Afryka Południowa ami ja też co roku jeżdżę teraz i różne Europie projekty jestem zachwycona z Zulusami tą kulturą zulu, skąd także jest kompletnie co innego co innego jest granie co innego jest w Termalice 1 w Angoli co innego z Nigerii i my takich właśnie artystów z tych różnych zakątków zapraszamy właśnie czarnej Afryki, a kultura Zulus ska to jest decyzja plemion zulu znam tak to jest przepiękne chóry przede wszystkim przepiękny śpiew oczywiście też muzyka instrumentalna zachód Afryki to są instrumenty takie robić ksylofon one drewniane z takim Bala Fonu żony instrumentu nazwa Sikora wesprze piękna cudowna harfa afrykańska noc także nawet my oczywiście język bambara różne języki, które nawet, gdy 1 z Senegalu pamiętam uczyłam moje mój zespół afrykański śpiewu po polsku ani miału, czyli właśnie w swoim języku to był język użalał się o Senegal i w związku z tym do będziemy doświadczać różnych języków różnego rodzaju instrumentów i różnego rodzaju różnych gatunków muzyki, bo tutaj będziemy się stykać również czymś tak niezwykłym jak taki adres Etiopia, czyli muzyka stworzona właśnie przez osobę, która do nas przyjeżdża będziemy mieć możliwość obcowania z twórcą wolę tego gatunku muzycznego i jazzu Mulatu Astatke i w związku z tym poznamy coś w ogóle kompletnie innego nie ma czegoś takiego na świecie gadżecie z takiego samego nie ma czegoś takiego w Afryce jak etiudy spoza Etiopia powiedzmy trochę więcej od ORA et się cieszę, bo od kilka lat temu dostaliśmy film dokumentalny pełnometrażowy film dokumentalny Etiopii z gen Maczka Macieja Bochniaka, gdzie on właśnie przed stałym lub narodziny tego to etno jazzu to w jaki sposób i Kindze ewenementem Mendel była ta muzyka jazzowa muzyka etiopska jazzowa, która narodziła się przed rewolucją komunistyczną, a później zniknęła później została odkryta w ogóle nagrania w zoo zostało odkryte w Denton nocne życie Etiopii było niezwykłe takich nadal to nocne życie trwa pomimo różnych przemian tor to rzeczywiście w każdych w każdym klubie rynek rys oskarżał usłyszeć tego doświadczam osobiście ten taniec z głowy niesamowity dyrekcja Jazz rzeczywiście Mulatu Astatke oto, by to pan, który jest, który jedno właściwie, że jest na scenie od 5 dekad tak też jest to człowiek w latach jednocześnie osoba, która na przełomie nowych lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych stała się taką ikoną Boga muzyki etiopskiej on już dosyć bogatej rodziny pochodził z gry został wysłany na zachód do Europy potem do Stanów pierwszy jeśli dobrze pamiętam w Bostonie w Denver klinice Eskulap w język pierwszy czarny student ciągle także poznawał też będąc w Londynie i t d. poznawał muzykę jazzową tej strony właśnie takiej, jakiej prawdziwą jazzowej, który wcześniej nie słyszał, bo jak potoków jednak kto to jest zupełnie nie nie z Afryki, choć z Afryki pochodzi jednak powstał Jazz, gdzie indziej w związku z tym on Air zaczął w pewnym momencie się powróciwszy potem Etiopii zaczął te wątki etiopskiej jazzowe mieszać i tak powstał gatunek jest takie bardzo, aby nowy Żabiniec skrótowa historia rzeczywiście potem popadł w zapomnienie wiele wiele lat na niego ze mnie dopiero nowa płyta w latach dziewięćdziesiątych pozwali na torze w stała się wielkim wydarzeniem maja od tego czasu brudno, jakby powrócił znowu do Łask stał się bardzo popularne jeździ cały czas z koncertami Night jest dla wielu wzorem inspiracją zwykle dawcy dla artystów nad na całym świecie no i wtedy bardzo ciekawej takie wzruszające, że 2012 otrzymał honorowy doktorat uczelni Berklee School 8 z nich także to przyjedzie do nas twórca przyjedzie do nas ten, który to wszystko wymyślił, więc jestem bardzo poruszona, bo sama, robiąc różne odkrycia i tworząc na nowo bardzo lubi się stykać z tymi starszymi, którzy już wiedzą dużo więcej lepiej i i tam jest wielkie przeżycie spotkać człowieka tego właśnie poza jego muzyka w no właśnie do wygrzewania wypowiedziała oboje też, gdy myślę sobie o tej edycji tegorocznej festiwalu to o mam wrażenie, że za każdym z tych artystów stoi historia, gdyż taka historia powiązana bardzo mocno z historią kraju, z którego dany artysta pochodzi było tak jak właśnie Mulatu Astatke, gdy opowiada nam trochę grający etiudzie jest opowiada androny o Etiopii tym samym także rokiem Traore opowiada nam umarli, grając swoją muzykę tak mamy tutaj właśnie ludzie, którzy szczególnie Afryka, która jest poza rytmem poza tym niesamowitymi skalami harmoniami Lena jest przede wszystkim opowieścią i każdy artysta opowiada sztuka, a w większości są artyści, którzy opowiadają słowem nie tylko dźwiękiem jest z tym mamy też możliwość obcowania z ich historią ich prywatną historią, bo często to są bardzo osobiste historie my, zwłaszcza z mięs miejsca, z którego pochodzą 2 szerokie Traore jak, więc wielu fanów czeka na nią w Polsce my zresztą też z listy z niecierpliwością 1 z najbardziej cenionych artystek afrykańskich to wokalistka mówię do ludzi, którzy nie słyszeli jeszcze tylko nazwiska obdarzona czymś takim pięknym aksamitnym głosem i ona stworzyła taki też można powiedzieć, że swój własny styl, który jest połączeniem muzyki mali wzrokiem z bluesem soulem i bardzo ciekawa historia życia, bo ona z rodziny dyplomatów i jako dziecko wiele po świecie podróżowała jest w mogła osiąść gdzieś za granicą, ale zdecydowała, że chce wracać do mali nie jest łatwy kraj naprawdę to jest ze względów ekonomicznych ze względów politycznych bardzo trudne miejsca do miast ona można powiedzieć z tej miłości do RODO to do służb do własnego kraju do sztuki malijskiej powróciła i ich po prostu tam działa i łączy w swojej historii historiami emalii jeździ poświecił o tym opowiada ida Karpińska do nas przyjedź Patrycja Wanat kultura osobista dobry wieczór witam państwa raz jeszcze w studiu ze mną wciąż Maria Pomianowska czternasty festiwal skrzyżowanie kultur to jest to, o czym dzisiaj państwo opowiadamy to na co państwa zapraszamy od 16 września w Warszawie w centrum Warszawy w namiocie festiwalowym przy Pałacu kultury i nauki w w centrum miasta naj bliż powiedziałeś nam trochę tej Afryce, która będzie realne gościć głównie na scenie skrzyżowania kultur w tym roku opowiadaliśmy o mój tatuaż stadka opowiadaliśmy o środki UE Traore, ale jest jeszcze takim na 1 zespół, na które bardzo chciałabym zwrócić uwagę i też wiem, że wielu na ten zespół czeka, czyli orkiestra bałwan Czech kultowe niesamowicie zespół zresztą on nadal jak w kilka lat temu jak robią projekty w Senegalu swoje to sygnał się ze zdziwieniem, bo to już jest taka formacja od 70 lat, gdy od lat siedemdziesiątych działająca, ale nadal działają nawet część z członków zespołu jest z tych z tego pierwszego składu i cały czas są w tym Senegalu poważani znani kochani i dziwiłam się, bo szans jednak też jedno nowe kapele przy przychodzą już tak powiem jej i wypierają tych tych z nowych artystów obecny starszego pokolenia przyjeżdżał rzeczywiście nos Sol kultowa grupa to jest dzielenie UE czy czwartkowych jak pamiętam 20 września i po kolektyw Europa będzie orkiestra baobab w na list siłę myśli pani w ogóle o muzyce afrykańskiej i też swojej współpracy z Afryką co c stan najbardziej takiego kuszące go w w tej Afryce coś co jest najbardziej takiego uchodzącego może też stosować takiego uchodzącego w tamtej muzyce w tamtych ludziach w tamtych artysta czy jesteś tak niesamowitego mieliby bardzo trudno mi to zwerbalizować, bo tego doświadczam od lat od kiedy zaczął do czarnej Afryki jeździć coś takiego takie właśnie płynięcie tej muzyki od człowieka do człowieka, jakby serce do serca, że bardzo mało jest tutaj manipulacje teorie intelektualnych jakiś taki, bo nawet muzyce Azji, które uwielbiam jej praktykują od lat tam jest oprócz tego, że artyście emocji jest najważniejsza, ale sam bardzo dużo myślenia o tym jak zbudować napięcie bardzo dużo włącza się intelektu to jest tak na rodzaju wyjście z tras, które jak, by poprzez rytmikę następuje natychmiast ja miałam doświadczenie, kiedy po raz pierwszy wjechał do czarnej Afryki mając to ja jako osoba dużo energii i zawsze jest jak ćwiczyłam po 345 godzin z artystami w różnych zakątkach świata no to oni po pewnym momencie mówi, żeby przestać odpocząć natomiast kiedy pojechał po raz pierwszy do Afryki czarnej jak już wpadłam Ależ to będzie dopiero zaczęła grać, bo to jest miłość do rytmu miłość do muzyki to jest coś takiego, że oni odgrzewają przy kreacji przy przy graniu w śpiewaniu i niższe energetyzujące nie tracą energii naturalny stan jest naturalny stan, jakby takie połączenie z ziemią nie wiemy z tym rytmem ziemiste z jakimś takim elementem, od którego my jesteśmy czy poprzez cywilizacji nie wiem poprzez jeszcze tego, by do końca nie zbadała cały czas mi to fascynuje, że my jesteśmy od tego troszeczkę, jakby odseparowanie ich jak mamy Azję to mamy tam niesamowitą duchowość i grając muzykę azjatycką wchodzimy na jakiś poziomy mentalny emocjonalny jakieś głębokie przeżycia takie duchowe tu też jest bardzo głębokie przeżycie, ale też na poziomie tym ziemskim i to jest coś co nas po prostu człowieka naturalni artysty i od ich słuchacza przyciąga Otóż nie jest tylko bujanie w obłokach tylko jest coś takiego czym uczestniczy całe nasze ciało nie tylko serce tylko emocje, ale nasze ciało i to ciało gram muzykę i zaczął wchodzi w taki trans i pod tym właśnie czujemy się, jakbyśmy osób odpoczęli Tesco nawet wręcz związanego z relaksem i w związku z tym muzyka afrykańska kompletnie porusza inne warstwy emocjonalnej psychicznej w ogóle jakieś takie elementy człowieku niż muzyka z innych regionów świata myślę, że to coraz bardziej przyciąga jej szczerość jej taka od wartości prawdziwość tu nie ma miejsca na jakiś tam właśnie wymyślania kombinacje tu albo ktoś ma talent i gra i to działa i ma głos i to wszystko ma ręce nogi na 3 minutach można grać czy powtarzać układ coś i to działa albo nie i nie ma tutaj litości ani tłumaczenia na lot ma tak ładnie, a to sobie wymyśli i mniejsze ta bezkompromisowość muzyki afrykańskiej bardzo po to, kiedy pani pierwszy raz pojechała do czarnej Afryki do czarnej Afryki całkiem niedawno z około 8 lat temu tak jak podróżuje po Azji i północnej Afryce 30 lat także ta czarna Afryka bardzo późno przyszła jeszcze trochę wam czarnej Afryki zaczął się też od festiwalu skrzyżowanie kultur, kiedy zaprosiliśmy z Burkina Faso dzieciaki genialną grupę dzieci teraz też dorośli ludzie, gdy ktoś chce obrazić ja miałam jak mogli się przyglądam tym dzieciom przepięknym w ogóle z zachwytem, zanim w ogóle podam im rękę rozmawiam z nimi, bo to była dla mnie gipsu i spięci zjedzie z innej planety, iż jest zakochana w tej kulturze w tej żywości w tej ich prawdziwości tej ich inności i te dzieciaki, jakby przeprowadziły, bo jak chcesz zjeść tyle lat mieszkam za granicą i t d. i ciągle to Afryka gdzieś tam miałam może czułam, że to będzie taka miłość niesamowita i bardzo głęboka i no i stały się jej gości zaczął mieć od tego czasu do Afryki po 1 zachwycać się po prostu tym kraju, bo Burkina Faso pierwszy raz tak potem był Senegal wraz z RPA sta na stałe jest Etiopia w przyszłym roku mam zaproszenie właśnie do mali doznał grup Burkina Faso Senegal i do oleju tych krajów naokoło, żeby robić projekty no i jest to wyzwanie, bo też klimat IT i różne choroby i t d . więc to nie takie proste jest piękne cudowne, ale są miejsca Etiopii niema malarii n p . w RPA tam, gdzie leczeniem malarii moda mierzy wysoko miejsca w takich miejscach, ale mali, ale jest i mali Burkina Faso i są różne takie wyzwania i trzeba uważać na wiele spraw, więc to nota miłość jest, ale też taka miłość właśnie z nostalgią teczkę z dreszczykiem podstref i chciał jeszcze zwrócić uwagę na taką formację Tunezja Francja jest w kinie elektronik to jest taka mieszanka pierwotnych form rytualnych muzyki Banga i tunezyjskiej pustyni będzie to niesamowita przemiana zarzuty, że Franz, który jestem teraz i tak będą fragmenty filmu właśnie z tych płyt tych różnych rytuałów też pokazywane jak to wygląda w rzeczywistości i LM jest o tyle ciekawe, że to Porsche z kolei dotykamy leciutko północnej Afryki całkowicie północnej arabskie bardziej, ale już pomieszanej z pustynią już pomieszanej z czarną Afryką będzie też jej niesamowity człowiek, który jak kilka lat temu widział go udało mecz się w tyskim Ks Sowa IT jest po prostu i to samo siebie to jest z siebie to zjawisko to jest jak i zobaczymy go Jan Niemczyk mam tam brak 1 zęba czy 2 wyglądali tak ciekawie egzotycznie rzeź już za sam wygląd po prostu je można nacieszyć się rząd tutaj do nas przyjedzie i będzie grał na takim instrumencie ekologom i opowiadał, iż taki opowiada wciąż śpiewa i jest to niezwykłe przecież to jest naprawdę może być dramatyczne przeżycie gekon tak właśnie z tym Kingiem, ale SO ekologa jak wygląda noga jest taka gitar, a może być dwustronna torba z Lwowa nagana zakaz dwustronną owalną taka Lutnia bardziej, bo to do gitary to trochę mniej podobne sygnały trzeba się w tej samej pozycji osoby tam akompaniuje i wykrzykuje i wyśpiewuje i tańca wna to niesamowite takie takie dźwięki takie emocje takie też sposób zjawisko cienkich rajstopach w szyld w chciałam jeszcze powiedzieć o tym projekcie są swego Poland i o pani obecności na scenie, bo również, że pani będzie dla nas grać, ale nie sama i też nie w afrykańskim twórcą, a w irańskim tak i tu jest to jest niezwykłe przeżycie dla mnie rzeczywiście będzie to maestro Hussein Ali zalety taka ikona muzycznej prasie ostatnio sama gram koncert w Legnicy spotkam niesamowitego człowieka dyrektora festiwalu w Legnicy, który miał powiada, że lat temu kilka był w Iranie i tam dużo wcześniej, zanim ja pojechałam do Iranu oczywiście w takich czasach troszkę ciężki dla muzyki, kiedy można było trafić do więzienia za posiadanie instrumentów i ich nie było ciekawie i on mi opowiadał, że tam wszyscy go znali to znaczy była bieda Nędza, ale każdy wiedział, kto to jest Hussein Ali zadań jeśli zakocham przede wszystkim w jego utworze, który on skomponował jeszcze przed rewolucją islamską w latach siedemdziesiątych to był Deyna 2 to jest na orkiestrę smyczkową innej, czyli takie czcze nowy flet perski, który jest mega trudny brzmi niesamowicie pięknie i zrobić coś tak genialne gość to niebyła taka fuzja eklektyczna i coś takiego na siłę sprowadzaniem muzyki Perskiej do do mianownika wspólnego z Europejską wychodzi kicz tylko naprawdę świetna smaczna muzyka udam się nawet kilka razy to muzyka odpalić w Polsce sobie nawet pozwoliłam po dyrygować kilkoma orkiestrami było w Szczecinie felgi w Kaliszu w w Radomiu też ten utwór wykonywany nie jest tak marzyłam, by nie jest genialny instrumentalista też i gra wspaniale na instrumencie Targ m. in. z postem no uwielbiam, jaką grają prowizje no i jeszcze do tego kompozytor taki świetny i zupełnie przez przypadek, bo w zeszłym roku robią projekt Sky Hannę Krall dworem też jest taka wielka ikona, ale na festiwalu SM rozstaje i na łomy się spotkam menadżera właśnie z analiz zadajemy menadżer powinien nie, ale on tak nie lubi robić w ogóle z zachodnimi muzykami to może tak, a mówi, ale z sobą to zrobi jak viagra z Whitehall skal chorym, a oprócz tego jeszcze rząd tam znam dość znana i bił, by chciał, bo byłem jakoś tak postój, ale jak tak czeka mnie cierpliwości co tam odpowiedź tak dalej w końcu żyć się dogadali i będziemy grać program własny i własna kompozycja przede wszystkim własne improwizacje może to być rzeczywiście jest to wielkie wyzwanie to jest takie rzucenie się na głębokie wody ja robię od lat rozumiem, że pierwszy raz pokazać na tej scenie jutro zaczyna próba nawoływali no tak jesteśmy, ale jednak wyraźnie Jaro tak dobiera się, grając wspólnie tak no ja mam takie doświadczenie już bogate nowy szef Fed prawda każdy artysta szczególnie tak wielki genialny artysta jest inny w związku z tym myśmy oczywiście ja mu przesłankami przesłał nutę misie są nagrania demo nagrania, ale to są propozycje, które my chcemy zagrać my opracowujemy opracowuje dla swojego zespołu jak może brzmieć właśnie z perskimi wspomagamy on opracowuje jak to będzie brzmiało z nami z kolei Rosja przesłała, ale jednak to będzie spotkanie po prostu to jest coś takiego już wielokrotnie takich projektach występowałam i to jest także wszystko mamy przygotowane następnie przyjeżdżamy gramy kompletnie co innego, bo okazuje się, że rok od pierwszej minuty jak to się mówi kolokwialnie zarzewie coś to my to bierzemy, bo to wiadomo, że na tym się zbuduje emocje na te zbuduje się improwizacje, ponieważ ten projekt opiera się w 80 % na improwizację nabyty z naszych założenie, że mamy do nut po prostu na 5 godzin grania, że możemy grać, ale właśnie w założeniu jest to, że my przed państwem na festiwalu skrzyżowanie kultur będziemy tworzyć żywą prawdziwą muzykę, której jeszcze nigdy nie zagraliśmy, choć będziemy ćwiczyć przygotowywać się raczej do tego, czyli skale melodie takie, z których będziemy potem korzystać ja uwielbiam, gdy taka przygoda po prostu jakiś safari po prostu taki właśnie w Afryce, gdzie siły wyjście dżungle i tak naprawdę można polec, ale można wyjść z tarczą też, więc mam nadzieję, że wjedziemy starczało myślę, że raczej tak, bo mamy takiego mistrza idąc z państwem przyjedzie cokolwiek by się nie działo to będzie świetna proszę państwa zapraszamy bardzo gorąco na 14 edycja skrzyżowania kultur od 16 września te wszystkie informacje na stronie internetowej tam również jest bogaty program imprez towarzyszących, których nie zdążyłyśmy powiedzieć, ale nie tylko może je w wymianie, a państwo już szczegóły sobie przeczytacie w programach skrzyżowania kultur będzie żywa biblioteka i kuchnia konfliktu w tym roku się rannym włączyła też się i południk 0 będzie on opowiada prowadzi takie spotkania o tym, właśnie o Afryce, więc faktycznie tych lat żona Grażyna wraz z National Geographic również ranne w gęstych tych tematów do rozmowy do spotkań będzie bardzo duże nie będą to tylko koncerty jak przypomnę, że jak co roku 14 lat organizatorem festiwalu jest stołeczna Estrada także mamy zapewnione najlepsze warunki do odbioru i sztuki i paneli dyskusyjnych i całego spotkania złożyć wniosek zapraszamy bardzo gorąco Maria Pomianowska o tym wszystkim nam opowiadać dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA