Dobry wieczór państwu, Joanna Solska. Niestety dobry wieczór już. Zaczął się rok szkolny, rodzice dostali po 300 zł na każdego ucznia i na rynek wpłynie dodatkowe 1,5 miliarda złotych, więc jest się, o co bić, jest o co zabiegać i handel, któremu bardzo na tych pieniądzach zależy, przygotował specjalne kampanie reklamowe. Tylko, że te kampanie wcale nie są w większości adresowane do rodziców, do których te pieniądze trafiły, ale do dzieci. Dlaczego właśnie do dzieci? Bo na dzieci jest łatwiej wpływać, łatwiej nimi manipulować niż dorosłymi i w ogóle jak się dzisiaj tymi dziećmi, ale nie tylko dziećmi i manipuluje.
Zaprosiłam gości, którzy obserwują i mają na ten temat dużo ciekawych rzeczy do powiedzenia, więc witam panią Sylwię Pawłowską, psycholożka kliniczna i badaczka rynku oraz wpływu tego rynku na dzieci, witam serdecznie, witam państwa i pana doktora w Pawła Wójcika, też specjalistę od marketingu i od reklam, Wydział psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, dobry wieczór, zgadza się?
To znaczy ja bym bardziej powiedział, że ze specjalista od zachowań konsumentów bo marketing jest tak szerokim pojęciem
No i źle się kojarzy.
Ale jest bardzo fajną dyscypliną myślę, że to by było trochę na wyrost jak powiedział, że jestem specjalistą od marketingu, a już o zachowaniach konsumentów jest ustala również w małych konsumentów, zwłaszcza małych.
Czyli wszystko się zgadzam się z tyłu proszę państwa to nawet ja zauważyłam, że małe dzieci kochają reklamy i to takie dzieci, które dyktuje mieście być może trudno się skoncentrować na innym przekazie, a reklamy oglądają z dużym z dużym zaciekawieniem co się takiego kryje w reklamach, że one przyciągają dzieci? Sylwia Pawłowska
Sądzę, że głównym powodem, dlaczego dzieci lubią oglądać reklamy, bo rzeczywiście w porównaniu z dorosłymi one znacznie pozytywniej oceniają tę część programu jest właśnie to, o czym pani redaktor wspomniała to znaczy ograniczona zdolność do koncentracji uwagi, która powoduje, że formy krótkie różnorodne atrakcyjne wizualnie z atrakcyjną muzyką przyciągają uwagę dzieci dostarczają im tej pożądanej zróżnicowanej stymulacji w stopniu dużo większym niż n p . nie wiem program informacyjny czy film, a co jest w czy to jest także, dlatego że te reklamy jak wszyscy mówią są głośniejsze ja tego nie wierzyłam, ale jak wchodzi reklama to mam wrażenie, że nie ruszając skali telewizorach, że słuchają głośniej w takt to jest możliwe i taka radość i też się wykonuje tylko ten dźwięk jest bodźcem tzw. peryferiach rzeczywiście nawet gdy w sposób niezamierzony ta reklama wybija się stało w nowo rozpoczną się blok reklamowy tym głośniejszy dźwięk, a przede wszystkim przykuć uwagę przyciągnąć uwagę my mimowolnie zwracamy uwagę Ks NATO o źródło w tym przypadku dźwięku, który wybija się słabo, a tak skonstruowany nasz aparat poznawczy, ale ja jeszcze ciemno momenty nawiązać do tego kochania reklama przez dzieci, że to nie jest fenomen ostatnich lat grał w Otrębusach firmowa szydzić zawsze kochały reklamę jak co prawda nie zdążyłam być dzieckiem, które kocha reklamy, ale praktycznie nigdzie nie jest tak pędzić za pana czasów jeszcze nie było reklamy była reklama Plusa kolegę myślę, że mogę palić Sejm w marketach, by niemal świat pamięta to była reklama zakole pół była reklama, ale jakiś koparek zrębów chyba, ale to ja panu Observer boja pamiętam jak się rodziła reklama Prusaka, ale w 2 i rozmawiałam wtedy z właścicielem firmy polonijnej, który chce mówi i wykupił te reklamy w tył Polonus, ale z przyjechał z Ameryki i on mówił do mnie tak przed Dziennikiem telewizyjnym pokazywał się zegar i tam nieraz ten zegar tak w pół minuty, gdy wchodziły tylko wskazówki nic nie było ich ten Polonus nie rozumiał jak Polacy mogą marnować taki cenny czas antenowy na potem zrozumieliśmy inny od Sejmu wchodzi w Henley, ale plotkowali, że od początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy jestem aktywny zawodowo w branży marketingowej reklamowej telefony były i odczarować dzieci, których wtedy lubiłem oglądać tylko te kilkulatki, bo to są właśnie te reklamy kochają nawet nawet kilkulatki w i to widać szczególnie właśnie teraz w takim nasilone w okresie reklamowym też kilku latki Otóż stały się adresatami całych kampanii reklamowych i mam takie wrażenie, że ich twórcy uważają, że jeśli zaś jeśli uda im się zachęcić dziecko no to w to już w zasadzie jej pieniądze same popłyną, bo dziecko bardzo skutecznie zmusza rodziców do do zakupów i wszyscy wiemy jak dzieci wpływają na decyzje zakupowe rodziców werwa rzeczywiście tak się dzieje, że dzieci są taką piętą achillesową do swojego niemożliwe będzie bardzo wie co do miejsc pod brzuchem, w które bardzo łatwo jest trafić dzieci rzeczywiście są bardzo skutecznym oddziaływaniu na dorosłych na takim głównym argumentem, którego używają, zwłaszcza małe dzieci to jest odwoływanie się do grupy rówieśniczej ideowo akceptacji rówieśników w momencie, kiedy zimą pada argument strony dziecka, że wszyscy moi koledzy to mają jak też uświadomić towarzyszy temu odpowiednia odpowiednia mimika gestykulacja to rzeczywiście w dorosłym odzywają się emocje związane chociażby no właśnie jest z lękiem o o dobre samopoczucie dziecka i o to czy ta frustracja, której ono doświadcza, jeżeli odmówi nam też tak pożądanej rzeczy nie odbije się negatywnie w jaki sposób na jego rozwoju czy n p . nie będzie także dziecko będzie odrzucony przez rówieśników albo będzie miało obniżoną samoocenę z tego powodu, iż rzeczywiście dorośli może nie we wszystkich ich przed naszą przypadkach, ale są skłonni sięgnąć do portfela i bardzo poważnie rozważyć argumenty są badania, które pokazują, że w zaledwie w 1 przypadku na 10 dzieci, ale nie były w stanie doprowadzić do tego, że opiekunowie kupili im ubranie, które bardzo chciały mieć, a które w pierwszej chwili zostało przez dorosłych odrzucone w 2 oraz jedno dziecko na 10 okazał się nieskuteczny chce pani powiedzieć za te dzieci nie zapominają o tych reklamach i są takie bardzo konsekwentny w dążeniu do do celu żeby, żeby mieć to zależy myślę że, że sama reklama nie wystarczy i że nie jest także dzieci są z konsumentem dużo łatwiejsze niż dorośli muszą mu, żeby ta reklama z działań muszą być spełnione pewne warunki, czyli co ona po pierwsze to jest to, o czym przed chwilą rozmawialiśmy w odniesieniu do dźwięku reklam w, że reklama musi przyciągnąć uwagę dziecka i musi też stać w pierwszych sekundach, bo w przeciwnym wypadku dziecko straci nią zainteresowani da reklama musi odwoływać się do sytuacji obrazów postaci motywów, które są dla dziecka zrozumiałe i są bliskie, czyli to jakieś motywy bajkowe tak n p . np. motywy bajkowe albo sytuacje zabawy z rówieśnikami estetyka reklamy też jest bardzo ważna, żeby ona, żeby była atrakcyjna dla dziecka w taki sposób np. jak są atrakcyjne kreskówki czy 3 filmy tworzone dla dzieci i chce pani powiedzieć, że w przedszkolu czy w pierwszej klasie się rozmawia o tych reklamy rozmawia się o reklamach rozmawia się o reklamach to jest atrakcyjna reklama, o której się będzie rozmawiać to jest pierwszy element, a drugi element to jest, żeby ten produkt zaistniał właśnie środowisko rówieśnicze, żeby zaskoczył, ponieważ dzieci są z konsumentem stadnym, o ile w odniesieniu do dorosłych można znaleźć sobie niewielką grupę konsumentów, którą się nazywa niższą i oni będą źródłem no może nie niewielkiego biznesu, ale jednak będą nam dostarczać dochodów to w przypadku dzieci jest także one albo praktycznie wszystkie coś kupią i będą chciały to mieć albo to przejdzie w ogóle bez Echa i zostanie niezauważone to jest coś jest duża sztuka swe działa wyższa szkoła jazdy wyrobienie takiej reklamy, ale chce pani wejdzie SZ rodzic, który uznaje ich rzecz, której pragnie jego jego dziecko za bezzasadną zdaniem wychowawczą jest nim jest głęboko przekonany, że nie ma sensu jej kupować ulegnie z innego powodu ulegnie dlatego, żeby to dziecko nie miał poczucia dorosłości w przedszkolu czy w klasie nie musi się tak stać bardzo często z tego powodu ulegamy, ponieważ mam wrażenie, że w ogóle współcześnie dorośli wręcz fetyszem zwołują szczęście dzieci i pojęcie szczęśliwego dzieciństwa jako kluczowego okresu w ich życiu, który zadecyduje o tym, przy czym będą w dorosłym życiu szczęśliwe czy będą odnosiły sukcesy i szczęście to znaczy my właśnie nie musi wcale stać się także rodzic ulegnie tak czy inaczej, zanim podejmie decyzję uważam, że zawsze powinien z dzieckiem porozmawiać może pogłębić, jakby wątek, dlaczego chcesz pomijać, jeżeli nawet spada to odpowiedź, bo w domu wciąż mają już w taki świetny wszyscy się tym bawią ja też bym tak chciał to porozmawiajmy trochę o tej grupie rówieśniczej czy na pewno wszyscy domagają, a może jednak niektórzy nie mają i kim są ci niektórzy i co oni mają porozmawiajmy też o tym czy na pewno to, że wszyscy coś mają albo wszyscy coś lubiący jest dla ciebie argument, bo może n p . jest tak, że wszyscy jedzą zupę pomidorową zupy pomidorowej nie lubisz i nie chcesz jeść, pomimo że że wszyscy, że wszyscy ją lubią wszyscy jedzą, nawet jeżeli finalnie dojdziemy do takiego wniosku, że zdecydujemy się w tej sytuacji ulec to warto jednak dziecku budować taką postawę i refleksji wokół własnych konsumpcyjnych zachcianek i odwoływać się do od tych rozmów i do tych doświadczeń, a pamiętasz jak 2 miesiące temu tak strasznie chciałeś rzeczy jakąś tam czynsz czy na pewno byłem zadowolony z tego zakupu czy na pewno dobrze się bawiła się co można inaczej jak pamiętasz jak 2 miesiące temu chciała strażacy i nie dostałeś, a ona powie, że do tej pory o tym, pamięta jest nieszczęśliwe wyższą szkołą jazdy jest jest zrozumienie, jaka potrzeba dziecka za tym stoi, jeżeli to jest nauczka zaimponować rówieśnikom to znalezienie razem z dzieckiem innego sposobu na zrealizowanie tej potrzeby czy może to nie musi być zakup tej rzeczy może zaproponuje jakąś fajną zabawę może przyniosę jakąś fajną grę może pokaże jakiś swój talent w to pani Sylwia proponuje rodzicom coś co jest o wiele trudniejsze niż wyjąć pieniądze kupić zabawkę Paweł Wójcik no oczywiście, że van bom tak powiem szczerze to brzmi bardzo fajnie czasami się tu dają często nierealistyczne na musimy wziąć poprawkę na to, że nic nie znasz słowo przeciętne, ale przepowiedzieć, ale przeciętny rodzic jest zabiegany ma mało czasu na wraca zmęczony z pracy jeśli to oboje rodzice pracują dzieci są bardzo skuteczne jeśli chodzi o tzw. wiele stwierdzeń dziury w brzuchu i potrafią w bólu ma przypominać prosić prosić prosić je my w tej codziennej aktywności często nie mamy czasu na takie rozmowy nawet wysłuchamy np. taką audycję radził sobie pomyślmy rzeczywiście może warto z tym dzieckiem porozmawiać, ale kiedy, ale też no np. w drodze do przedszkola to jest kilka minut Janie zachęcam do długich egzystencjalnych rozmów nad jeziorem zdjęcia wykonanego szuka winnych, ale jest to naprawdę bardzo trudne poza tym oczywiście musimy rozdzielić na 2 kategorie produktów i jeśli chodzi o właśnie marketing to rozróżnienie jest bardzo istotne produkty wysoko Nisko angażujące co to znaczy to nowość to, o czym było Sylwia mówiła po większości dotyczyły produktów wysoko angażujących, czyli takich, które są najczęściej drogie są ważne dla konsumenta i ryzyko związane z zakupami, że rzadko się nie spodoba albo nie spełnia oczekiwań i zawód związany jest bardzo duży przyniosła produktem wysoka, angażując tym jak jest samochód, który niedawno Sejm kupuje, a niska angażujący jest Button, który panie redaktorze taniej zdrowiej taniej wyrok w kanie i drogie, ale też ważne społecznie i nieważne społeczne i ten element wizerunkowy też w tych kategoriach PASOK angażują znanych z galerią wynika, że zmierzam do takiej konkluzji, że nieczęsto możemy odpuszczać tę podróż tzw. Nisko, angażując akcenty chipsy kursy są w kole czy inny napój chłodzący, który może jest szkodliwe, ale ciągle wszyscy kopią nie zwracamy na to uwagi myślę, że to jest większe zagrożenie natomiast to, o czym tutaj wcześniej była mowa na innych mamy myślę, że przeciętny rodzic ma świadomość tych produktów wysoko angażujących i tutejsze może pojawić refleksja dotycząca tego czy to dziecko rzeczywiście tego potrzebuje czy może nie porozmawiać z nim, że rząd, że ta pozwala tak naprawdę ta tego czegoś potrzebuje może jednak to powinno powinno kupić coś innego, a chciał właśnie zwrócić uwagę na tę sferę przekąsek Nisko angażujących produktów tzw. jungle funk z tak dalej tak dalej, którym rodzic dużo części odpuszczała niż kupienie laptopa tabletu telefon kom, ale to pan jest niezorientowany, bo kilka lat temu rada etyki reklamy, czyli ci wszyscy emitenci reklam z dobrowolnie doszła do wniosku, że w psy w programach dla dzieci ich właśnie nie będzie śmieciowego jedzenia reklamowanego jej, aby była jeszcze dość głośna sprawa, że przy programach dla dzieci pojawiały się reklamy środków odchudzających i to był wielki skandal, ponieważ te kilkuletnie dziewczynki dochodzimy do wniosku, że one są za grube i zaczynały się odchudzać nowy piękny to było szlachetne posunięcie tylko życie poszło dalej no właśnie z tego co wiadomo mimo różnych zaleceń różnego rodzaju ciał ustawodawczych słone przekąski świętami sprzedają się świetnie i elblążanie są reklamowane przed programami dla dzieci może nie są reklamowane przy programach dla dzieci, ale n p . zatrudnia się piłkarzy ze znanych, którzy uwiarygodniają, że użyję takiego słowa, ale taki produkt w oczach konsumentów te, a ono ów umówmy się dzieci są w nowo w przypadku chipsów są 1 z głównych odbiorców tego typu produktów no co się pojawia taka pokusa, żeby pójść na skróty i zakazać reklamy dla dzieci Nowy Targ aleja mam wrażenie, że bez restrykcjami dotyczącymi reklam jest trochę tak jak z cenzurą i kabaretem, że w gruncie rzeczy te ograniczenia wzmagają kreatywność zaraz do tego przejdziemy w ale proste proste rozwinąć, zanim media powieści misie taka jazda z winy ready to ma dyskusja o rozmaitych regulacjach prawnych dotyczących reklamy jeszcze kilka lat temu była bardzo o żywa mam wrażenie, że teraz ona trochę schodzi na plan dalszy z różnych powodów raz, że rzeczywiście duża część uwagi skupia się właśnie na niezdrowej żywności, która zaczyna mieć trochę taki status w zasadzie Dłużewski i tutaj na świecie kolejne, jakby restrykcji się pojawiają, że np. opakowania chipsów nie mogą być ozdobione postaciami z bajek albo nie wiem bohaterami filmu Chazana wyrzuconego z innymi atrakcyjnych dla dla młodych konsumentów natomiast, jeżeli chodzi o reklamy w pozostałych produktów np. zabawek ma powiedzmy, że chodzi głównie zabawki to, że to z 1 strony producenci sami się trochę ucywilizowany -li w takim sensie, że starają się, żeby te reklamy były w miarę realistyczne i nie aż tak bardzo manipulując dzieci, a co to znaczy manipulując ryzyk znaczy małe dzieci tak jest, zwłaszcza w wieku przedszkolnym to co widzą w reklamie odbierają bardzo dosłownie i jeżeli one np. widzą tam, że ktoś dostaje deskorolkę wskakuje na nią i po prostu wykonuje akrobacje to zakładają, że w ich przypadku będzie tak samo, że jeżeli lalka Barbie lata i macha nóżką co jak one do zdalnego ona zwiększona do organizatora ligi, ale że dokładnie to co widzą tak ich życiu będzie działo ten produkt co oczywiście powodowało wiele rozczarowań zawodów, ale ich też złości rodziców, którzy również czuli się oszukani my musieliśmy zmierzyć swe ustala się dziecka, ale im mam wrażenie, że bez względu na to, jakie pojawiły się regulacje czy w branży reklamowej czy wśród nadawców to w tej chwili producenci sami dbają o o wizerunek no właśnie nie cynicznego biznesmena tylko kogoś, kto wspierać dziecko w rozwoju i kto stara się być też partnerem dla rodziców i taniej powiedziała o tym, że w reklamodawcy i twórcy reklam wykazują się coraz większą wyobraźnią i to w tym sezonie wydaje mi się takie same niewidoczne, ponieważ pojawiło się kampanie, które wcale nie zachęcają do kupna jakiegoś produktu dokładnie ja to my z tego dzisiejszego programu zawdzięczam mojej koleżance, która mi powiedziała, że ją z nóg zmusiło do tego, żeby zaczęła robić zakupy w sieci, do której nigdy wcześniej nie zagląda w OFE jej, by pani zapewne ojej zapewne wie tak to jest Osyra znów boleć i ich to, bo chodziło o to zanim panią dopuszczę do głosu w za jej wnuk właśnie ich odczuwał wielkie poczucie dorosłości, ponieważ jako jedyny w pierwszej klasie nie miał jakichś nalepek z piłkarzy kami i on doskonale wiedział w jaki sposób te nalepki zdobycz, a można je było zdobyć tylko, robiąc zakupy w danym sklepie w trosce, żeby pani wiedziała jak to działało w no więc, więc to działa tak, że sięgamy, jakby kampania jest tutaj realizowana dwutorowo z 1 strony motywujemy dziecko, żeby zostało tym motywatorem dorosłego konsumenta, a także, by go bądź trwało do zakupów nas z drugiej strony to zadanie, które stoi przed dorosłym też musi być skrojony na miarę jego możliwości to litera, a chwilę przerwy chyba reklamy zresztą, a potem wróciły do tematu jest teraz witam państwa serdecznie przypomnę, że rozmawiamy o tym jak wielki wpływ na to co kupują rodzice mają dzieci i jak świetnie się w tym zorientowali się, którzy chcą cokolwiek sprzedać jej i tymi dziećmi manipulują w sposób coraz bardziej subtelny i jej i takie reklamy, które po prostu reklamuje jakiś produkt wciąż wydają się powstają one są takie mało oryginalne mało świeże jest teraz zupełnie co innego zaczyna być modne, czyli reklama za pośrednictwem dziecka w usiłuje rodziców zmusić do określonych zachowań, a nawet do tego, żeby poszedł w domu jej określonej sieci sklepów jak tutaj się powołała na moją koleżankę, która mnie zachęciła do tego programu, opowiadając o swoim wnuku w ich, zanim dopuszcza panią Sylwię do głosu to opowiem jeszcze za Jasio wnuk ma najmniej Jasio nie miał nalepek czuł się w swojej klasie gorszy jej i wymyślił nic znaczy zmusił babcię, żeby chodziła do sklepu, w którym on też nalepki mógł dostać, a nalewka była gwarancją tego, że ja się jej dostanie nie wiem piłkarzyki dobrze mówię pluszak, a jemu chodziło piłkarzyki chodziło mu w piłkarzyki i zaraz powiemy dlaczego, ponieważ ja się wykazał się tutaj kreatywnością wcale nie mniejsza niż twórcy reklamy w willi jej zaczepiał, a dziecko jest miła i dobrze wychowanej zaczepiał ludzi wchodzących do do sklepu i zadawał im grzecznie takie pytanie czy oni mają synka nowo taki człowiek nie nie zlekceważy dziecka był zaciekawiony, dlaczego akurat synka Jasia w tym momencie opowiadał jak pan ma synka czy pani ma synka to na pewno synek zbiera piłkarzyki i tanich naklejki daje mu, ale jak ma pani córeczkę ta może być Anita naklejki dałam nie da Gdziejest społecznie rozwinięte bestseller dziecka naprawdę pogratulować koleżance na ich, ponieważ z Jasiem już działał hurtowo to w tej chwili mam bardzo dużo piłkarzyków i ma bardzo dużo nalepek i coraz gorzej, ale nie jest w grupie jest w ogóle inny futbol drużyna z wiekiem, ale chyba temat na kolejne spotkanie przedsiębiorczość wśród dzieci noweli z Poznania woził on również stelażem blat przedsiębiorczość tak tak, ale ja mam takie pytanie w bok jak tego słuchałam KO w miałam wiedziałam dwojakie uczucie czy to jest fair czy takie reklamy są oferty, ale to myślę, że nie siła reklamy w tym wypadku i może być taki wstęp, a propos tego, czego pani tak się zaczęło to też bardzo charakterystyczne dla reklam, bo w ostatnich latach w ogóle działań marketingowych reklama jest 1 z elementów szerszych działań marketingowych to jest festiwal nazywa interaktywność GameINN angażowania konsumenta i te reklamy, które po prostu oglądam filmik, ale i czuje się zaciekawiony lecę do sklepu ktoś kupuje oczywiście one nadal są, ale teraz okazuje się, że nawet raz nawiążą do ostatniego festiwalu reklamówka, gdzie jednak nagradzane są najlepsze reklamy na świecie najwięcej nagród dostały reklamy, który jakoś angażowały konsumenta, czyli nawiązuje do tej sytuacji, którą pani ta, która opisywała sceną gęstą siecią hipermarketów, czyli coś co zmusza konsumenta do działania na łące zaczyna zbierać kolekcjonować inni co mają one tego nie ma zaczynają uruchamiać wszelkie takie mechanizmy związane z taką dynamiką społeczną, czyli poczucie wykluczenia przynależności do rywalizacji grywalizacji pojawia się nowa określenie grywalizacja konsumenci to lubię wręcz tego oczekuję jeśli w Jazz w akcji marketingowej, ale brakuje takiego elementu, żeby konsumenci właśnie musi zaangażować identyfikować i być po prostu aktywnymi on się ukazują no może nie mniej skuteczne, ale to już nie wystarcza tak bym powiedział w ten element tej interaktywności angażowania musi być da dam przykład potem wizerunku oraz jego kre w i 1 z kampanii, która wygrała ze skanów w tym roku była kampania chipsów autobus z rynku amerykańskiego, gdzie 1 z producentów w czerwcu wypuścił chipsy o różnym kształcie Alone były takie trochę kształty niejednoznaczne i rozpisali konkurs wśród konsumentów, kto znajdzie jakiś ciekawy kształt, w czym się te Cisy były fotografowane wystawione na mediach społecznościowych można było je kupować licytować ceny dochodziły do 100200300 USD no ale to jest wrócić podobno rząd kształcie Donalda trampa inne w kształcie jakiegoś wieżowca zwanego w stanach tak, bo i t d . tak dalej, ale taki pakiet akcji teraz okazują się niesłychanie skuteczny w tym przypadku, którego zaczęliśmy po przerwie jest właśnie przykładem takich działań, które się wpisuje w oczekiwania współczesnych konsumentów czytaj też w młodszych należy reklama może być świetna im bardziej lepsza jest reklama, tym bardziej zachęci dzieci czy dorosłych do kupowania tego śmieciowego jedzenia to ja ponawiam swoje pytanie czy to jest fair może ja powiem ma Sylwia Jasek przeważnie są skonstruowane takie kampanie, o których pani w tej chwili mówi, a mianowicie konsument ma dokonać zakupów określonej sieci przeważnie za określoną sumę pieniędzy lub też na przybrała psy od tej sumy pieniędzy, którą tam zostawili doznali Tomasz Gaj KO cha dostaję za to punkt n p . za wydanie nie wiem 50 zł tak ta kwota jest o tyle ważna, że jeżeli ona jest bardzo duża Noteci dorośli konsumenci mogą uznać, że to jest jednak suma zaporowa natomiast, jeżeli to jest powiedzmy średnia kwota, jaką wydajemy na codzienne zakupy potrzebnych nam artykułów, ale powiększona np. o 10 zł to to pragnienie dziecka, które gdzieś tam mamy z tyłu głowy rzeczywiście staje się uzasadnieniem, żeby coś dodatkowo za te 10 zł, ale i to jest coś więcej, dlatego że konsument, który robił zakupy z innym sklepie przenosi się z tymi zakupami do sieci, która się taki atrakcyjny dla jego dziecka sposób reklamuje to sprawa jest uczciwa konkurencja oczywiście dlaczego, dlaczego nie, czyli przyciągamy nowych konsumentów powodujemy, że konsumenci zostawiają u nas więcej pieniędzy niż zwykle i na dodatek ich lojalni czujemy, bo oni muszą te zakupy ponawiać, żeby zebrać określoną ilość punktów, które wymienią ma ten FANT, bo to nie jest kwestia 1 Sun Tzu to jest zachęta do kolekcjonowania iluś fantów, czyli Mars spirala się nakręca to mało jest pójść raz do tego sklepu trzeba do niego ciągle chodzić, a albo jeszcze zaczepiać ludzi przed sklepem, żeby tych punktów zdobywać jak najwięcej móc handlować z rówieśnikami można iść na skróty i kupić ten FANT, ale z jakiegoś powodu ci dorośli konsumenci tego nie robią być może, dlatego że właśnie tak jak przed chwilą powiedział Paweł uczestnictwo w takiej formie aktywności jest dla nich też w jaki sposób atrakcyjnej podobnie jak dzieci, które uwielbiają kolekcjonować rozmaite przedmioty, zwłaszcza jeżeli ta kolekcja ma właśnie jakiś taki określone ramy tak i widzimy przyrosty widzimy, że już mam już mam połowę tej melancholii Larsa za wiele będę miała komplet już brakuje mi tylko tam 2 czy 3 Kanta albo tamtych figurek co list dziecka widać pozostaje też dorosłych konsument także skręcają się w to dalej dojadę od dawna, gdyby chcieć je kupić tnt te fanty za pieniądze to się robią dość duże pieniądze, a w taki sposób zachęcania do zakupów i tak muszę zrobić codzienne zakupy i tak może zrobić, więc najwyżej zmienia sklep rodzicom może się wydawać bez Kosztowy dokładnie wydaje się bez Kosztowy, bo te dodatkowe 10 zł czy 15, które tam zostawiamy NoToCo za to kupujemy natomiast, jeżeli to jest kilkadziesiąt omawianych zakupów to zbiera się z tego całkiem spora suma pieniędzy, których w innych okolicznościach byśmy nie wydali fanty nie są towarem podstawowym w sklepie one są instrumentem do tego, żeby dana zleceniobiorców oczywiście e-sądu sieci jak widać pomysłowe, które próbują tech i konsumentów przeciągnąć podaż też pamiętać o akcji nie trwają długo teraz konsumenci, zwłaszcza młodzi są naprawdę bardzo mało lojalni kończy się akcja i nagle konsumenci wracają do swoich poprzednich zachowa, czyli potrzebna jest postęp tarasem akcja następny tom żywych przeciągnąć przytrzymać i żeby robili ogród w sklepie przepraszam za, ale ja myślę, że to pytanie, które jak państwo z uporem maniaka zadających to są Ofer tę kampanię, że ich twórcy również sobie zadali jej, bo w okazuje się, że manipulują w tych samych kampania ma manipulują dziećmi w dobrej sprawie, dlatego że więcej punktów kampanii, o której ja mówię można dostać za zakup owoców, a ich 2 × w 2, czyli Jasia, który schodzi z babcią do sklepu pilnuje, żeby babcia włożyła artykuły, żeby włożyła jabłka, a babcia może dopilnować, żeby on do zjazdu co w przypadku przedszkolaka jest pewnym wyzwaniem, ale też myślę, że jemu też brokuły mogą inaczej smakować, bo to 8 one już obrosły całą legendą całą historią, dlaczego omija włoży to on podjął decyzję ona z tego powodu Niewiem zaraz za kogo za co on do dzisiaj już wymienia na czym polegają te fanty, ale to za co ma być manipulacja, do której nawet ja mam stosunek dwuznaczny, bo to jest manipulacja aż w dobrej sprawie, a tak rodzi się podmiotowość, ale może to nie jest pani Monika Lacjum niestety złe konotacje w nogach ja myślę, że lepsza jest określenie wpły w społeczny, bo one nazywane bywa z Olesna nie kryje się chęć zarobienia pieniędzy, a to jest ich chęć zarobienia pieniędzy, ale też wyrobienie dobrych nawyków to prawda, ale wpływ społeczny jest namawianie ludzi, żeby nie prowadzili pod wpływem alkoholu, żeby zapinali pasy bezpieczeństwa i wszedł, gdyby ten, ale nie wie nie widział kampanii żadnej sieci, która by do tego zachęcał, ale może z czasem do tego dojdzie bo, ale też z kosztami, które chciałbym zadać, bo też nie znam odpowiedzi jest pojęcie na pewno pani rak usłyszała sjesta Corporate Social Responsibility społeczna odpowiedzialność biznesu i proszę mi wierzyć w mowie jako osoba będąca tam przynajmniej 1 nogą w biznesie nie jest posady w tym momencie nośnikiem reklamowym nie Wola 57 lat temu, bo to jest akcja taka prospołeczną 57 lat temu ta społeczna odpowiedzialność biznesu to ja nawet nie wrażenie, że ma kolejne słowo wytrych mów biznes się tam usprawiedliwia tak dalej alergiczne niemal za darmo nie ma nic za darmo tak, ale zdaje się rzeczywiście jest także inne ta ta presja jest 1 z trendów konsumenckich na przejrzystość biznesu na ekologiczność uczciwość fair play z społeczne odpowiedzialność biznesu może to jest on 1 z trendów, które zaczyna wymuszać na biznesie i osobach, które wymyślają tego typu akcje, że to nie jest cyniczna gra rzućmy jeszcze towarzyska też tylko życzyć szczęścia niż można nazwać musimy tak zrównoważony okazję jest to produkt nie nie trwały tak może generować spore straty, jeżeli usunie sprzed tak także z dnia lemiesz akurat ta akcja mi się podoba, dlatego że zachęci dzieci do jedzenia warzyw to jest niemalże syzyfowa praca w marcu zrobiono coś co może spowodować, że te dzieci będą chciały je same, więc szefowa, ale jest wiele takich akcji, ale sponsorowanych przez firmy komercyjne adresowanych do uczniów przedszkoli szkół, które np. mają na celu nie wiem promocje nawyków związanych z dbaniem o zęby albo przekazywanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania się i piramidy żywieniowej tego, jakie napoje należy mieć 5 i sponsorami takich akcji jest powiedzmy producent pasty i szczoteczek do zębów czy producent wody on gdzieś przy okazji sprzeda swoje lokum jest tam swój produkt, ale w sposób bardzo subtelne ponieważ, zwłaszcza szkoły tak czy przedszkola są na to bardzo wyczulone, żeby rodzice potem mnie nie zarzucają, że nadal działają także dzieci stały się obiektem, jaki się właśnie w działaniach władz marketingowych dokładnie, więc ta promocja własnego produktu jest bardzo subtelna, aczkolwiek ona jest powiedzmy, że dziecko dostaje w przedszkolu Szczot szczoteczka i pasty określonej marki tak jest to jest to zrobione fajny sposób konwencji zabawy bierze w tym udział nie wiem na wkład bohater jakiś kreskówki popularnej w Donbasie robi fajne wydarzenie w szkole no właśnie i innych zdarzeń zaś Oleksy się tezami był mecz, czego się człowiek dowiaduje, ale gdzieś tam zostaje też pewna skłonność akurat do pasty tej marki powiedzmy, bo ona została skojarzona z tym fajnym wydarzeniem no i teraz teraz w oczy czy warto korzystać z takich propozycji czy jednak zdając się rano nie miała za złe w balonach, bo efekt gdzieś tę pastę może kupić, a to, że to ta firma w taki fajny sposób zachęca dzieci do mycia zębów no to niech sobie ma większą sprzedaż tych szczoteczek czy tego tam się podobają chciała, żeby wszystkie reklamy takie, by prawda, zwłaszcza w sytuacji kiedy, kiedy szkoły publiczne czy państwo nie mają pieniędzy na to, żeby takie akcje małych spółek z Szampanii się, a już taki, żeby one były dla dzieci atrakcyjne, żeby one bawiły, żeby jakąś historyjkę opowiadały to jak nie pamiętam była fajna kampania piję mleka, ale to było 100 lat temu ja chciałam mam jeszcze chwilę czasu, żebyśmy porozmawiali o tym, bo mówimy o kilkulatka od tych dzieciach najmłodszych ich pozornie wydaje się, że im dziecko starsze tym jest bardziej odporne na reklamę, bo się mówi i tak piszą włoscy wasi koledzy psychologowie ze dzieci starsze, a już na pewno nastolatki nie wierzą reklamom nie ufają im nie chcą im ich oglądać inna i teraz moje pytanie jest takie czy ona rzeczywiście te nastolatki są bardziej na reklamy odporne czy po prostu dociera się do nich inaczej, a myślę, że zdecydowanie ta druga odpowiedź oczywiście są badania, które pokazują, że około 1011 . roku życia dziecko zaczyna rozumieć charakter komunikatu intencje nadawcy, czyli wieża to jest reklama i że celem reklamy jest właśnie przekonanie go do zakupu w euro sporo się też mówi o tym, że współczesne dzieci to są tzw. Digital Nike, w które z mediami i z markami stykają się praktycznie od z od urodzenia i analiz w telewizji w ogóle już ją przestają Sasala ogląda co prawda w zasadzie przestają oglądać telewizję zdecydowanie chętniej sięgają do internetu, gdzie żadne zasady nie obowiązuje inna w każdym razie jest zasada zdecydowanie mniej i znacznie trudniej sformułować i tam rzeczywiście dostają wszystko to, o czym mówił Paweł, czyli dostają w zasadzie dostają 2 rzeczy, ale najpierw bowiem o takich oficjalnych działaniach marketingowych rozmaitych firm, które mają swoje profile w mediach społecznościowych, które organizują tam fajny konkurs dla dla użytkowników komunikują się z nimi zachęcają ich do udziału w tworzenia w tworzeniu marki w tworzeniu jej przekaz n p . ta firma chipsów amerykańska, która teraz wchodzi do Polski od kilku lat organizuje konkurs na reklamę, która będzie wyemitowana w ogóle w Top owym czasie reklamowym w stanach w czasie tego Pucharu Super, bo umówmy i to są akcje, które angażują całe rodziny, a nawet całe miasta, żeby wygrać ten konkurs, żeby nasza reklama tam posłom przy okazji dzieje się coś takiego, że konsumenci za namową wykonują prace agencji reklamowych, a na dodatek cierpią stanowiącej działalność no właśnie taki sposób że, że uczestniczą w konkursach na na hasło reklamowe albo w konkursach na amatorską reklamę albo przesyłają zdjęcia z produktem i to wszystko potem może być wykorzystywane przez producenta nastolatki uwielbiają i fakt, że one gdzieś zaistnieją na tym Facebooku czy Instagramie firmy z tym produktem jest dla nich niesamowicie nagradzając, ale powiedziałabym, że to użyje nawet sformułowania, że to jest czysta gra, bo tutaj nikt nie ukrywa, że chodzi o reklamy o zwiększoną sprzedaż prognozach ZUS nie ukrywa takimi jak jest taśmy z gazu i Mazury angażuje się tych nastolatków do tworzenia haseł dając w zamian możliwość zaistnienia w tymże internecie w efekcie nie ma w internecie tacie nie ma w ogóle, a ja myślę o takiej manipulacji, gdzie te nastolatki są wkręcane to prawda jest cała, jakby szara strefa związana z promocją z promocją w internecie, która dokonuje się przy pomocy influencerów, czyli osób, które w danym medium cieszą się bardzo dużą popularnością to są tacy ogólnie znani celebryci jak n p . nie wiem Ewa Chodakowska tak czy znaleziono dostawcy wiersz to są tak to są toalet to są znane nam złożyć, ale to są też to są też gwiazdy lokalne z nim związane z danym medium i z daną grupą nastolatków np. youtuberzy, którzy grają w popularnej gry i prezentują na ten temat swoje materiały w Cylicji youtuberzy to są rówieśnicy oglądających inni ci oglądający mają do nich ogromne zaufanie, że nie będą wciskać kitu Paweł Wójciak nie wciskają nachodzić i mechanizm ożyje psychologiczny objaśnia identyfikacji fani identyfikują się z nimi to są dla nich ważne osoby rzeczywiście, ponieważ one ani nie nie występują w tym wątku komercyjnym czy nie występują w reklamach tylko przy okazji tam swoich gier mówiąc o różnych produktach przez to stał się bardziej wiarygodni te dzieci rzeczywiście nie naprawdę mają kłopot z ze zrozumieniem, że za tym stoi też intencja sprzedaży ani tak naprawdę są ambasada nieokreślonych smartfonów, ale jakich Marek jakich produktów, a dałoby to mogą być np. ubrania, że np. dany youtuber pojawia się w w filmiku też na zwołanej w pojawia się w Połajewie w bluzie z dużym określonej Malta albo leżą one masz jakiś produkt określony albo pije na obu stron są to on nawet nie musi o tym, wspominać, bo zdarza się też, że rząd wspomina są takie filmy i tacy youtuberzy, którzy specjalizują się w opowiadaniu o rozmaitych kategoriach produktów takich jak nie wiem aplikacje na telefony z grami czy akcesoria właśnie gamingowego, czyli nie wiem słuchawki podkładki mikrofony klawiatury, ale to tak działa, że pojawiają się jakieś popularne i postaci na YouTubie równo latkowie tych oglądających i tym oglądającym wydaje się, że to jak oni się zachowują co one są ubrane są jedzą to jest taki ich styl jest ich były głodne gry, że wizja i złomiarze są związki zwane przez reklamodawców, bo przecież wiadomo ile tam jest kliknięć gang po prostu proponuje im się, a właśnie ty wiesz to on nałożyć 100 jest cennik są do gromadzenia takich miast i te nieufne nastolatki, które nie Rubio nie lubią reklam dają się na to nabierać Paweł Wójcik czy stawiać to jest złe słowo ulegać znana obiecali już są manipulowane nie mają tego świadomość wyzwań się tak organizować proces naprawy temat rzeka momentalnie myślę patrząc po zegarku nie zdążymy poruszyć w finale z kanału docierania, czyli coś cieszyła gniazda prądach placement czyli, ale to już wszyscy wiemy na czym to Polak no tak, ale dzieci oglądając różne filmy seriale, które są na tych kanałach dziecięcych dla nich specjalnie przygotowywane tam bohaterowie, czyli taniec mieć obraża to są aktorzy używają określonych produktów naszą produkcję określonej marki i dzieci tak z mową i oglądając te firmy zaczynają pożąda tych maleńkich są numery tak się buduje świadomość, ale w jej głowach tych Marek i konsekwencją chcą też te marki posiadacz po chcą wyglądać tak jak te dzieci w tych filmach chcą podobny styl życia prowadzić do języka przenikają określenia, które w tych serialach dzieci używają i t d . tak dalej i to wszystko zaczyna się na siebie nakładać chcę tylko chcę zwrócić uwagę, że to nie jest tak, że to jest jedno źródło wpływu na dziecko czy na dorosłego było po ten przemysł działa tak, że wszyscy my my też naszą, siedząc tutaj jesteśmy oczywiście konsumentami jesteśmy bombardowani z różnych stron ma różną różne przekazem reklamowym, który przyjmuje różną postać od takich konkursów w sieci sklepów było po U 2 barów, w których oglądamy do seriali, które oglądamy i t d. tak dalej tak dalej w ogóle właśnie filmy, zwłaszcza animacja adresowane do dzieci są takim nieprawdopodobnie wielkim wehikułem reklamowym, czyli wszystko co się na tym filmie pojawia to mam prawo być nie uzna, że te dla mnie to o nich, ale potem napisał, że było lokowanie produktu, ale liczba telewidzów oczywiście troszeczkę innym o animacjach adresowanych do młodszych dzieci, które w zasadzie z powodzeniem mogłyby zastąpić reklamy telewizyjne n p . nie wiem świnka Pepa albo kucyki my -li tylko on tak animacja zyskuje popularność wśród dzieci, ale do twórcy tych postaci i ustawia się wtedy kolejka, a my producentów rozmaitych produktów po tzw. licencji imamy zabawki kuzyna e-maila albo z pamięci Rachel była krew była prekursorką tego trendu mamy płatki z kucykami mamy ubrania skoczyły z kucykami i twórcy tych postaci typu Myszka Miki więcej zarabiają na licencjach, że ktoś się tą myszką Miki może na różnych miejsc niż sama w stagnacji mam z nimi, ale ja bym chciała jeszcze o takich chwil rzeczach wiedzieć, gdzie się nastolatek nie spodziewa reklamy, bo ufa swojemu rówieśnikowi, czyli jak kiedyś pisałam tekst o blog erach i do blogerów też się pochodzi z wielkim takim zaufaniem, że AXA Asia w kasie ubierano to ona po prostu mam taki styl ubierania się, a rzadko tym skądinąd nie ufa młodym ludziom przychodzi do głowy, że wszystko co ona ma na sobie zostało kupione ze za Zatorze ona się z tym pokażę dostaje od producenta tych butów czy do tej spódnicy czy tych spodni jakieś pieniądze jak państwo wytłumaczą leje tę niekonsekwencję z 1 strony nieufność do reklam, a z drugiej strony naiwności Itaki Itaka łatwość manipulowania za jak i inni widzą reklamę jakiegoś produktu bankowego o w Gazecie no to jak ją ignoruje, bo ja nie mam zaufania do banku, ale jeżeli ten produkt opisuje na swoim blogu i bloger, którego Lubie nocami się wydaje aha on kupił to w to znaczy, że to jest dobry produkt mechanizmy obronne, a mechanizmy obronne jeśli chodzi o tradycyjną formą reklamy musi z tych uwarunkowań i nam się wraz z uregulowań i tak przez wybudowaniu tych sił był mechanizm się włączała blokady, że reklama aha próbują nam coś sprzedać natomiast w przypadku takiego blogera DM myślę, że poznawczą nie jesteśmy jeszcze także jako konsumenci przez to z przygotowań do tego rząd też będzie nam co sprzedawał się, że ludzie w końcu się z tym oswoją i też nabiorą dystansu do blogerów różne komentarze, że po trudach dochodzimy do takiej sytuacji, że nie możemy już ufać nikomu, bo każdy fan Chwin może rzeczywiście to są mechanizmy obronne, że te nastolatki gdzieś z tyłu głowy to mają, bo one o tym, wiedzą przecież tak sama uczestniczyłam w tej sumy zjada do niej nie wiedzą, że znał realia, nazywając mieli państwo do mnie więcej zaufania nie zasłużyła w obsłudze państwu przerywać jej dziękuję pięknie była z nami ani jest Sylwia Pawłowska psycholog kliniczny i pan Paweł w standardach Paweł Wójcik specjalista od zachowań konsumenckich Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję pięknie kilogram lorda Maurice, ale nie ma żadnych realizował Szymon waluta ja się nazwami Joanna Solska dziękuję państwu
Zwiń «