REKLAMA

"Reforma edukacji powinna uwzględniać troskę o emocje rodziców"

Analizy
Data emisji:
2018-09-07 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analiza audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z et teraz, że państwo poświęcimy czas w szkole w szkole w Polsce i pewnie państwo myślą, że będziemy się wyżywać na tę chwilę straszliwych planach lekcji, które zmuszają młodzież do pozostawania w szkole do osiemnastej albo do stawania na siódmą rano na lekcje zerową albo na temat innych w jaki sposób z tą z zebraną młodzież w klasach wpływ ponoć w niektórych szkołach aż klasy do Air i nie nie będziemy o Rozwiń » tym, rozmawiać, ale będziemy rozmawiać o szkole w ciemno studio dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskim i co ważne dla naszej rozmowy autor takiego na takiego tekstu czy tylko przy liczy, że takie analizy Polska szkoła reform, czego możemy nauczyć się z nim udanych zmian systemu edukacji dzień dobry panie doktorze dzień dobry jest z nami też się pani Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dyrektorka zespołu szkół bloger Mora się dzień dobry dzień dobry w no właśnie państwo obydwoje wczoraj na bazie tego przygotowanego przez pana dr Sadura opracowania brali udział w debacie i tytuł debaty w brzmieniu no jak w wyzwanie w jak zmieniać edukację i nie stać się wrogiem publicznym w 2, dlaczego w tym czasie, kiedy wszyscy rodzice nauczyciele i samorządowcy i uczniowie i każdy właściwie dostaje wysypki na hasło reforma edukacji państwo rozmawiają o tym jak zmieniać edukację i Iga Kazimierczyk może pierwsza tak proszę porozumiewawczo na pana doktora, żeby zaczął, bo on przygotował fatalny mur opracowaniu, którym mówimy w no tak naprawdę taką ściągawka na 13 stronę mniej więcej, która powinna być zgłoszona przez każdą osobę, która odnosi w ogóle o zmianie systemu edukacji ręcznie marzniemy już wcześniej o to chodzi już mamy dosyć tych reform edukacji, bo to jest większy chaos problemy najbardziej tracą na tym uczniowie i znerwicowani rodzice to prawda, ale jeśli reforma zaczyna się od tego, że najpierw się co zmienia, a o potem się to wprowadza, a potem się dopiero to konsultuje nową niestety tak to będzie wyglądało tak to i tak się też było przy w przy obecnej formie czy też rady zmianie strukturalnej systemu systemu edukacji od blisko 100 nie są konsultacje teraz tylko rozpoznanie bojem w firmach także rozpoznanie bojem z Rogóźna i konsultacji pojawił się po tym, jak pani minister edukacji Anna Zalewska powiedziała jak to będzie wyglądała tak jak zapowiedziała tak się stało niezależnie od tego co w tych konsultacjach była też przypomnę, że nadal raporty z tych konsultacji, które pani minister prowadziła są niejawne nie wiemy co w konsultowanej na jej podstawie ta reforma się w zasadzie wydarzyło w tym panie doktorze, dlaczego ta zgodzi się pan uczestniczy w dyskusji której, która właściwie wydaje się prowokacyjnym hasłem EPO, podnosząc go wszystkim ciśnienia nie czas chyba na rozmowy o zmianach w edukacji po pojawieniu jesteśmy właśnie w środku dużej reformy i to nie pierwszej jak analizowałem reformy ostatniego pięćdziesięciolecia także, zaczynając od wprowadzenia w połowie lat sześćdziesiątych punktów za pochodzenie przy rekrutacji na studiach przyglądają się reformom edukacyjnym, które miały taki wymiar egalitaryzm mający dostęp do edukacji, czyli oddziałujące na nierówności społeczne, ale generalnie to były takie duże reformy PiS było w 22 no może to być 5 takich większych, bo jak Rzeźnik 4 zlote średnio w ogóle nie miałam wrażenie, że szkół zbiorczych później forma 90, tak więc tworzenie gimnazjów później wprowadzenie reformy sześciolatków, która miała znacząco też organizować dążeniem do edukacji wreszcie reforma prawa i sprawiedliwości piąta duża inaczej policzyć, bo były jeszcze pomniejsze reformy, a BL ida się spojrzy na te reformy to po pierwsze, można odnieść wrażenie, że reformatorzy polityk publicznych, a w każdym razie nie podoba po polityki edukacyjnej w Polsce tego fachu uczyli się praktykując niejako rolnicy w UE, a że każda reforma zaczyna się od tego czas zaorać to co zrobili poprzednicy i zasiać odnowa dań i czekać aż kiełkuje no przecież to co teraz robi prawo i sprawiedliwości UE to jest cofanie reformy 91009 . roku w zasadzie, zanim minęło 18 lat od wdrożenia gmina Janowiec, zanim to dzielić się w wtedy narodzone osiągnęło pełnoletniość n p . jak myślimy kategoriami systemów usług publicznych to myślimy kategoriami długiego trwania miałam świadomość, że nie da się w tak skomplikowanej materii jak edukacja dostarczanie usług publicznych w ciągu kilku lat osiągnąć Optimus SA Wa -li żywa jasne, ale pan mówi tak wykonałem wysiłek naukowy, żeby udowodnić tezę, że lektura właściwie nie potrzebowała tego wysiłku beaujolais ta reforma ostatnio byłoby sensu i wprowadziła chaos niepotrzebne koszty i potworny Best Styles i za chwilę kolejny kryzys związany z podwójnym rocznikiem to my wszyscy wiemy, więc po to, zbadać jeszcze raz spotkać się temu przyglądać po co sprawdzać jej jak te reformy były budowane i co powodowało reformatorami, a skoro już przecież od 5 lat nie jest dobrze no ale przykład po to, żeby sprawdzić czy nie jest czasem tak, że w każdej z tych reform, a powtarzane są te same albo bardzo podobne błędy strukturalne, które uniemożliwiają albo utrudniają osiągnięcie efektywności przez system edukacyjnej okazuje się że, owszem, takie błędy są popełniane teraz jesteś to jest błąd strukturalny, bo to bardzo mądre słowo, ale niebawem się, że ten nie tylko ja nie rozumiem dobrano woli i można przykłady i 1 rzecz to jest to, o czym już z wspominałem to to znaczy taka jest zadziwiająca skłonność do tego, żeby rozbijać kompletnie system i budować go od Nowa Dęba po raz kolejny zmieniamy ustrój szkolny na po co było likwidować gimnazja i wracać do ośmioletnich podstawówek tak na czym można sięgnąć jeszcze argumenty, które pojawiały się, kiedy likwidowano podstawówki nie wprowadzano gimnazja na szyi i jedyny tak naprawdę sensowny argument za likwidacją gimnazjów to był ten że, a przynajmniej w dużych miastach te gimnazja przestały być częścią jednolitego systemu edukacji publiczność przestała działać zasada rejonizacji ona była systematycznie obchodzona i gimnazja w dużych miastach zaczęły się dzielić na gimnazja dla młodzieży z lepszych domów z gorszych domów, czyli zamiast oddziaływać pozytywnie zaczęły oddziaływać negatywnie na nierówności są okręgi każdy jest argument za ich likwidacją żegna się z ruchomą wewnątrz system Ależ dokładnie tak to jest argument za tym, żeby wprowadzić mniejszą reformę, która np. wyegzekwował, bo nie trzeba nawet wprowadzać nowych sieci w egzekwował, aby istniejące przepisy dotyczące rejonizacji Tarnopol, ale zaraz poznałem, bo to co wynika z tej analizy dr Sadura to jest właśnie przyjrzenie się owym tajemniczym błędem strukturalnym samo pomysł podszedłem zaorać i zbudować odnowa to już wiemy, że to 11 z problemów wypadnie jest intuicyjnie wszyscy z państwa to rozpoznają natomiast, zanim porozmawiamy o innych to chciałam jeszcze Iga Kazimierczyk zapytać o to w jak ona rozumie ten zapał reformatorski, choć edukacji to znaczy co stoi za tymi, którzy znów chcą zrobić dobrze polskim uczniom nauczycielom czy udało się pani może nic jej przez ten cały czas to nie jest doświadczenia w tej dziedzinie jakoś uchwycić co tam takiego co o tym co powoduje władzą publiczną żona chce też szkoły reformować to jest taka dziedzina naszego życia, które non stop ulega dziś, jakie zmiany w no i zaczniemy od konkretu tak jak pani redaktor Szczecina z rozprowadza w dyskusji z kont od konkretu po co była ta reforma jeśli próbujemy znaleźć jej cel jej uzasadnienie merytoryczne zaiste, daleko nie trzeba szukać we wnęce tej reformy były 2 przy rów przywrócić czteroletnie liceum w UE i położyć samorządy w te i inne nie są to rzeczy, które znamy z badań to są sformułowania, które znamy od polityków prawa sprawiedliwości to jest argument, który po, które przeznaczą wielokrotnie pan prof. Andrzej Waśko, że chodzi o to, żeby ulica czteroletni, żeby kształciły porządnie i pan minister Maciej Kopeć, który pytany wielokrotnie za jakiś cel reform mówił cel reformy jest polityczne mogą ponieść merytoryczne merytorycznego żadnego niestety nie znamy być może powodem tego, że tych reform pojawia się pojawia się dosyć się dosyć dużo i w zasadzie patrzymy na pracę nauczyciela lub pan doktor mówi o dużych reformach jemu też w perspektywie szkoły nauczyciela w zasadzie nie ma takiego roku w szkole, w którym coś w edukacji, że chodzi o prawo w i przepisy funkcjonowania szkół i Real i miejsc, w których uczy się uczy się ludzi nie ma takiego roku, żeby coś się nie zmieniało w być może to jest takie myślenie magiczne, że pokonujemy w przepisach to na pewno będzie lepiej, że pomieszano gorzką herbatę to się nagle z Wisłą otrzyma w źle, że jak przyjdzie ktoś, kto ma nowy lepszy pomysł to wystarczy, żeby zmienił przepisy i wszystko mamy się zmieni świat stanie piękniejszy no ale niestety jeśli dzieje się to bez żadnego merytorycznego namysłu co nie jest to możliwe i to co zresztą w tym poradniku napisał pan doktor po co zarzucono w czasie całej tej debaty, że to są sprawy, które bardzo trudno wdrożyć w życie z niezrozumienia realiów w nogi być może można mieć do tego krytyczny stosunek, ale jedno z tych kursów głównych prac, którą w grę, która jest hafty zalecenia zawarte jest to, żeby zmiany szeroko konsultować z naprawdę nie jest trudny proces i przyznanie azylu w najtrudniejszych na świecie przy odrobinie dobrej woli jest na zwolnienie to jest dopiero trudna audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu w dwoje reformatorów redaktor Przemysław Sadura z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskimi autor w pracy Polska szkoła reform, czego możemy się nauczyć z nim udanych zmian systemu edukacji Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń do edukacji dyrektorka zespołu szkół w el audytor lody Mora nasza, gdy rozmawiamy na temat tego, jaką naukę rzeczywiście można wyciągnąć z tego co w robiono polskiej szkole w i tuż przed informacjami od wy państwo nie przekonywali, że to jest dobry moment, żeby w ogóle rozmawiać o reformach edukacji między nimi, dlatego że można się z nich wiele nauczyć hektarze na przyszłość i pan panie doktorze powiedział tak reformatorzy zawsze w tym tropem rolnika oraz ją to co jest jej w lesie zaśpiewają nowe ITS 1 błąd, a drugi błąd co padło tuż przed informacjami to jest nieumiejętność konsultowania takich zmianach, zanim się je wprowadzić w ich Iga Kazimierczyk powiedziała to przecież takie proste wystarczyłoby konsultować, a to jest chyba najtrudniejsze konsultować się w taki sposób, żeby z konsultacji wyszło coś więcej niż ogromny chaos głosów i ocean niewiedzy na temat przedmiotu reformy w tym także poza anteną rozmawialiśmy o tym, że dobra konsultacje wymagają też odpowiednich kompetencjach to przede wszystkim dobrej woli w dobrej woli, która jest oczywiście przymiotem osobistym samego ministra z no ale też Ernst Pohl smaki kultury organizacyjnej która, która towarzyszy naszemu naszemu życiu publicznemu w ogóle my jesteśmy kiepscy w konsultacjach to znaczy takie szerokie konsultacje nie udają się Rosa w zasadzie nigdzie i te też szerokie konsultacje co robił minister Gowin też ma ono wyglądało tak jak wyglądały szerokie to one były tylko nas zresztą pani minister Zalewska też próbowała szeroko konsultować reformę organizowała debaty rodzic uczeń nauczyciel, nazywając je właśnie taki, zapraszając stanie jednak uczniów rodziców też w ograniczonym zakresie w nauczycieli w związku z limitowanej realisty także wymaga to on też pewnej otwartości zderzenia się z zalet odmiennymi poglądami popiersia z mrozem założenia, że nasz wspaniały pomysł może spotkać się z gremialnym odzewem względnie jest wspaniały czas zamiast liny w otwarci na to, że nasz, że w obronie nie zostanie wdrożona reforma zgadza się tylko edukacja z takim obszarem, który o lobbingu obchodzi wszystkich z nas ich wszystkich z nas tych, którzy mają dzieci mają rodziny, w których są dzieci w po nas w jakim się mniejszą większym stopniu dotyczy też przy okazji dyskusji o reformie edukacji, aby dowiedzieć, że wszyscy są ekspertami edukacji, bo każdy kończył jako szkoła i każdy powiat bojach była w ośmioletniej nic się niezrozumiale i wyrosła na rodzinę, więc jeśli ludzie czują się ekspertami wdanej dziedzinie to znaczy, że temat jest wrażliwy społecznie i szczególnie taki temat wymaga jakiegoś społecznego konsensusu i tak szuka co przy okazji tej reformy się dzieje w inny co obserwujemy w różnych kręgach debaty w różnych kręgach dyskutujących o reformie edukacji to coś ludzie już są tego świadomi, że jeśli będzie mówić o następnej reformie edukacji to presja społeczna to, żeby ona była jakakolwiek dyskutowano jest tak wielka, że następny minister edukacji, który będzie chciał mu reformować szkołę w nowo zmierzyć się z tą falą, która idzie oddał, bo te dyskusje, które się pojawiły teraz przy reformie edukacji spowodowały taką siłę, która już ruszyła z dniem rozwiązania, ale panie doktorze pan o tym w swoim opracowaniu for pokazuje też przykład tej poprzedniej zmiany związanej z zaproszeniem do szkół sześciolatków i pan opisuje ten moment, w którym pojawia się ruch ratuj maluchy i tak jest ruch oddolny, który w konkretnym sprzeciwie wobec tej idei tej zmiany teren, ale jego bank jest podchodzi do tych krytycznie do tego do tego do tego epizodu całej tej historii, a przecież Czyż to nie jest właśnie spełnienie tego modelu, w którym oto ludzie uczestniczą w dyskusji nad jakąś formą i wyraźniejsze sprzeciwiają jak pan wie pan do tego odniesie w dresie odniosły także powiem to niebyły konsultacje społeczne, a czytały być może dać to były konsultacje społeczne takich zmian w Polsce jak je w Polsce rozumiemy i tutaj znowu wrócę do tego, że mamy taką perspektywę 50 letnią i to się niestety powtarza my najpier w wdrażamy jakiś przepis albo ogłaszamy podwyżki o tym, ludzie wychodzą na ulicy jest na ulice są protesty tak go tworzą ruch społeczny i wtedy my nazywamy te protesty konsultacja zaraz zaraz po nie da panu jednak sam pan napisał tam źle go z boku na akcje społeczne dla wprowadzenia sześciolatków do szkół było duże, więc władza publiczna miała już podstawę, żeby zdjąć nogę zróbmy to naprawdę jej eksperci są za kraje zachodnie pokazują, że to ma sens ludzie są za trudne do taniej i nie chcieli, by nie było bardziej społeczne dla wprowadzenia sześciolatków było duże tylko konsensus wśród ekspertów decydentów był bardzo duży i dziś środowiska odpowiedzialne za niego reformowania w ogóle zarządzanie oświatą od dziewięćdziesiątego roku, a nie spierały się co do tego, że korzystne byłoby obniżenie tego wieku, bo we wszystkich niemal krajach Europy on był niższy tyle tylko, że 1 pomysł wypadał przy okazji kolejnych reform prawie prawie miał być zrealizowany w dziewięćdziesiątym dziewiątym reforma Handkego wprowadzającej m. in. wprowadzająca gimnazja w oczach będziesz tam bardzo wiele rzeczy się zmieniło i znowu zrezygnowano, bo to już będzie za dużo i wszystkie partie polityczne miały do OFE w swoich programach nie było kontrowersyjny wśród ekspertów prawo i sprawiedliwości w ostatniej kampanii przed wyborami, które przegrało po, których Platforma nawet wdrażała czy też miało to w swoim programie, więc jest co w New Dance zwolniła go nikt nie sprawdził co z tego, że eksperci nie zgadza i nam dotrzeć do reformy od tego wychodziły za byli jacyś eksperci może ludzie, którzy mieli nawet dobre chęci tyle tylko żonie nie konsultowali tych swoich pomysłów zespół Rzeźnik zapytał Polaków polskich rodziców to oni myślą o polskich szkołach i czy są gotowi wysłać tam dzieci sześcioletnie tylko uznano że, ponieważ ze wszystkich badań na świecie wynika, że to jest korzystne, zwłaszcza jej korzystne dla osób o niższym kapitale kulturowym po niższej pozycji społecznej, więc we wrześniu wyraźnie od działy ważne nierówności mini nie przeszkadza, bo to żaden sposób uderza wyjedzie ci z kolei o tym, kapitale kulturowym wyższym po prostu trafią do szkoły Travel w wydawało się, że to jest kontrowersyjne ten ruch, ale wysłanie 6 lat mówią zwolnić miejsce w miejscach w przedszkolach taki pojazd żyje, ale co pan mówi z tego złomu wita eksperci zgadzają, że to jest sensowne Hong okay później okazało, że ludzie nie są ostatnio w zachwyceni, ale często jest tak, że wprowadzone dzięki zmianom np. podwyższono podatki ludzie się niespecjalnie cieszą, ale wiemy, że w dalszej perspektywie to będzie miało sens, więc jeszcze zapytam jak chciałby pan przekonać przyszłych reformatorów, że nawet jeśli mają badania i potwierdzenia racjonalne potwierdzenia, że ich pomysł dobry to jednak muszą go skontrolować i zderzyć się z takim ryzykiem, że społeczeństwo ktoś mówi nie jest na tę zmianę gotowe, dlaczego mieliby to robić skoro wiedzą, że to jest dobra to z właśnie po to, żeby nie skończyło się tak jak reforma sześciolatków, która została wdrożona tak naprawdę kosztowała sporo wysiłku kosztowała sporo pieniędzy ostatecznie wydaje mi się, że może można powiedzieć, że kosztowała też Platformę ziemi częściowo władze tak to, bo to była ta reforma, która w dużym stopniu zniechęciła jest społeczeństwo do Platformy zmobilizowała duży ruch protestu, mimo że była słuszna da tylko, dlatego że nikt jej nie zadał sobie trudu, żeby zobaczyć, że rodzice są wobec tej reformy sceptyczni jak choćby, dlatego że postrzegają szkołę jako tako anachroniczną szkołę dobrą dla dzieci starszych jak norwescy eksperci mogli tego nie wiedzieć czy oni szkoleni byli, a liderzy byli, ale tutaj wyszły takie nawyki to, że każdy minister przy przychodzili i ich wydaje mu się, że to on personalnie będzie to wdrażał reformy, że rasowo bliscy ta rzeczywistość jest tak doskonale plastyczna, że jeżeli ma tylko dobrą wolę ich cel to to wdrożyć, by dopiero późniejsze przekonuje, że rzeczywistość absolutnie nie jest plastyczne, a także z dzieci i kierowanie takim dużym przedsięwzięciem to jest jak sterowanie tata tankowce tak mi minister za zaczyna nadawać jakiś kierunek, a idee jak kończyły się kadencja to widać, że coś drgnęło i powoli system zaczyna ruszać w tym kierunku daje wtedy, że jego następca czują się zaczyna od tego, żeby sterem zacząć kręcić drugą stronę, że trzeba by, ale i działamy przede wszystkim uruchomić takie procesy niezależne od ministrów no właśnie przygotowujące reformy jak finalnie przygotowywali swoją reformę edukacji do debatowano o tym, prawie dekady w nadzorze moment powiedział pan niezależna od ministrów, ale czy to oznacza, że niezależne od ich kadencji czy też po prostu czas na to, żeby przy prawdziwą zmianę w szkole przygotowali też przedyskutowali ludzie w obronie związani z ministerstwem edukacji też smak, ale oczywiście, że tak znaczy dla mnie to jest oczywiste czyni to źle złotem ręcznych Ewa Mazur grzywna zdajemy sobie wyobrażamy systemy edukacyjne na wzór monarchii absolutnej, ale oczywiście, że tak Noto dodatnie działała dotychczas uczelnie reperują żyjemy w czasach obydwa rozwiązania nie rozwiedziona od biedy to, że rano nie był w szkole czy też szczerze tak wczoraj wyobrażamy i że jest to po prostu szydzić ściśle zhierarchizowanej i rzeczywiście jest kapitan minister, który kręci kołem, a cała reszta potęguje, bo nie wypada zaprzeczyć Iga Kazimierczyk z nami studiów co jeszcze by pani podkreśliła jako te błędy reformatorów, która no może z niego, że uda się naprawić, ale przynajmniej wiemy jak u widzów będą popełniane będziemy mogli rozpoznać nazwać, gdyż mimo tego rodzice mają w szkole dzieci każdy reformator powinien myśleć o tym, to powinien być nadrzędny cel rzecz skoro mają w szkole dzieci to ich naczelnym troską jest to, żeby dzieci w szkole były bezpieczne i wszystkie reformy powinny mieć gdzieś w celach albo w stylu drobnym druczkiem gwiazdką zapisano, że podstawowym celem reformy jest to, żeby rodzice nie pomyśleli, że mają w szkole zakładników ani dziecka czy dzieci nie mogą być zakładnikami reformy w to co rozmawiać przez tylko o przykładzie państwa albo morskich ruchu to osoby rzeczywiście się bardzo mocno nie udało, a był ku temu świetny powód rodzice przyszli powiedzieli dalej boimy się to są nasze emocje mamy obawy być może są nieuzasadnione, ale każdy rodzic ma prawo do swojej paniki pretensji, gdyby wtedy ktoś ze strony ministerstwa część osób, które teraz one przygotowały spotkał się mu to nie, choć w fizyczne spotkanie oko, gdyby rzeczywiście tą oficjalną polityką UE było takie stanowisko reakcja na emocje rozumiemy, że Grzymowicz rozumiemy wasze emocje po to, by się potoczyło zupełnie inaczej tymczasem dochodziło do absurdalnych dyskusji otoczy ledwo jest wystarczająco dużo to lata jest na odpowiedniej wysokości, ale to tak naprawdę obrazowo rzecz rodzice się potwornie boją w i to co powinno dać się co powinno być się głównym tak naprawdę elementem tych reform to troska o emocje rodziców, dlatego że rodzice mają dzieci w szkole potrzebują poczucia bezpieczeństwa, że idzie się nie stanie się to krzywda w no to jest bardzo ciekawa pomysł i rozum, że z włożyła go pani też do szuflady z podpisem proste tak no ale nie trenują zaś w, a nie umiem tego robić czy którykolwiek z polityk uwzględnia się w Polsce emocje, ale nie po to, żeby dostać więcej głosów wyborczych tylko emocje, kto na, który trzeba odpowiedzieć jakiś taki sposób, by nie stały się one w mrozach chwila miecz obosieczny w tak jak w przypadku reformy systemu edukacji z tym szczerze zdziwiona, dlatego że minister Anna Zalewska czy w poprzednie poprzednie pani minister robót osoby, które są związane ze szkołą każdy, kto pracował kiedyś w szkole wie jak współpracuje się z rodzicami to znaczy wyzwania, które mamy związków z pracą z uczniami są niczym w porównaniu z wyzwaniami, które mamy fakty z rodzicami no niestety tak jest, bo z dziećmi pracuje się nas z naszych dziejów jest i teraz to rodzice mają te informacje od dzieci, więc ich emocje są naturalnie silniejsze, więc jestem zdziwiona, że każda z osób, które formowała oświata nie zdawała sobie sprawę z tego jak silny może być opór rodziców i jak silna może może być ich brak współpracy, więc i napraw dystans szczerze zdziwiona, że mając doświadczenia dyrektorskie wiedząc w jaki sposób szkoła funkcjonuje nie da się przełożyć tej wrażliwości, której optyki na wprowadzanie reformy pani minister popełnia wszystkie dyrektorskie błędy zarządziła zaordynował nie posłucha nikogo, ale same skutki też będziemy tego tematu wracać teraz musimy niestety skończyć odsyłam państwa, bo można znaleźć w internecie tekst dr Przemysława Sadurę Polska szkoła reform, czego możemy się nauczyć z nieudanych zmian systemu edukacji, a my będziemy do tego tematu wracać i również posiłkować się tą analizą w no cóż w śledzeniu losów obecnie trwającej reformy edukacji dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskim bardzo dziękuję za spotkanie dziękuje za nic nie Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji na co dzień dyrektorka zespołu szkół lody murarz dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA