REKLAMA

Koszt posiadania prywatnego samochodu

Data emisji:
2018-09-08 12:20
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
14:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie, że wydobywano dzień dobry państwu w zakończyliśmy, jeżeli dobrze pamiętam tydzień temu rozmowę o tym, skąd było najwięcej tych samochodów osobowych po drugiej wojnie światowej i też powiedzieć, że mało co tej prywatnej motoryzacji było były bardzo duże plany, żeby konfiskować po prostu te słowa deklarowana padły pomysły, Rozwiń » żeby zarobić wypożyczalnie taką centralną państwową wypożyczalnie samochodów różnie to było, ale wspomniał pan 1 ciekawą rzecz, do której chciałbym jednak powrócić na początek tej części teraz to BMW, którym pan powiedział 2 jeepy, bo to jest takie połączenie tej właśnie techniki wojennej, bo przecież, gdyby został stworzony mówisz o tym, wielokrotnie na potrzeby wojny po prostu czy też w ogóle samochód terenowy na potrzeby wojenne jednak on pozostał po drugiej wojny światowej i świetnie się spisywał na tych tablicach w Polsce były i bity i były później troszeczkę później on z Rosji widać nieraz, a jak jest rada ale dlaczego on się tak doskonale przyjęło się należy pamiętać, jakie były drogi w Polsce rzecz jest my mieliśmy tak koszmarny po wojnie drogi drogi, choć raz pierwszy pism motoryzacyjnych ukazały się w czterdziestym siódmym roku była to już na swoim pierwszym numerze pokazał plan autostrad, jakie będą w Polsce zupełnie z kapelusza wzięte w ich tak w każdym razie te drogi były koszmarne nie wiem czy państwo zauważyliście jak np. idziesz na Mazurach i jedziemy drogą asfaltową ładna asfaltowa droga, a wjeżdżamy do jakich małej wioski i w tej wiosce zaczyna się godziłby tak wyjeżdżamy związki znowu jest droga asfaltowa, skąd się wzięło od doskonałości Otóż to się wzięło tak dawniej wszystkie drogi były gruntowe, ale już na początku dwudziestego wieku na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku Niemcy sól w poszczególne wioski swoją własność punktem tej drogi sobie utwardzają to była autostrady utwardza na terenie wioski, gdy nie były one dalej utwardzone, ale na terenie wioski ona była skanalizowana utwardzona tylko utwardzona droga na wiosnę są roztopy też piękna rzecz, bo też takie drogi i gruntowe no to tam było błoto koleiny da się nie dało jej i dlatego w małych miejscowościach nawet na początku dwudziestego wieku w Niemczech pojawił się kocie łby i później po wojnie jak Polacy te drogi asfaltowa Ali to to miejsce, gdzie było bardzo to im się asfalt nie opłacało kłaść uznaje, że nie będzie padła asfaltu Zatorze kładło tam, gdzie był błąd grunt droga gruntowa i stąd to widać stopniową zmianę trasy i rasizmie, ale do końca lat dziewięćdziesiątych zawsze tak było ze w lesie w polu droga asfaltowa, bo zrobiona przez Polaków, a w małej miejscowości oczek łuby, a te drogi był właśnie wtedy kwartalny i dlatego jeepy bez błędu czy produkowane przez Lisa czy produkowane przez forda, bo chyba, że system Racing mówiliśmy już od dokładnie jak to wyglądało i dlatego DIP doskonale się sprawdzały bony wjechały w każdą drogę poza tym pamiętajmy, że takie dzikie samochody terenowe niebyły w gestii osób prywatnych tylko były w gestii służb przeważnie boiska milicji, bo już zatrzymała milicja jeździ, bo sam pociąg to milicja w ogóle nie ma samochodów list panowie z dopiskiem na piechotę chodzili sędzia jej natomiast pod koniec lat czterdziestych już nic jeździła, tak więc w gestii milicji w gestii wojska w gestii wielu innych służb które, choć wydawało się cywilne były zmilitaryzowane budżet do pięćdziesiątego roku naprawdę jest tam militaryzacja państwa była bardzo daleko, by nasz Góral oczywiście i to dlatego te dziki tak doskonale, że sprawdziły, a mieliśmy i możliwe, bo tak, bo ludzi mogliśmy je kupować, ale też mogliśmy dostać dostawali na zasadzie umyje na zasadzie Ellen de minimis, którą Rosjanie głosowali na przekazywali także był samic 3 źródła zdobyła Jadwigi Amerykanom chodziło też trochę o to, żeby pozbyć tych dzików w Boninie na produkowali filmy o drogach w bazach redukowali jak parówek z zalanej wodą załodze z nimi zrobić tak jeszcze 1 rzecz, która się przewijała przez ostatnie odcinki, a mianowicie motocykla powiedział pan, że trochę łatwiej było z motocyklami zachodzi ukrywano rozwinęła się wybór rowerami w ogóle, choć raz po wojnie bezpośrednio rowery technikami tablice rejestracyjne i założyć kartę rowerową dla tych co innego znaczyła niż później, bo to była karta, która pokazuje była dowodem, że jeszcze właścicielem tego wart tego roweru wraz z motocyklami cóż motocykli było dość sporo, dlatego że Niemcy były potęgą motocyklową przed drugą wojnę światową i tych motocykli było w rękach prywatnych niemiecki bardzo dużo jak oni uciekali nie było benzyny więcej do motocykla zostawiali w nich z motocyklami było trochę no naprawdę było sporo krwi poza tym my Polacy też mieliśmy dość sporo motocykli przed wojną też był u nas popularne część z nich zachowała i rzeczywiście motocyklem było łatwiej poza tym jest to 1 rzecz nie były tak nachalnie reklamowane przez państwo, więc was nie zależało na motocyklach tych troszeczkę inaczej to trochę inaczej, ponieważ państwo przede wszystkim zależało na jak najbardziej zunifikowane sprzęcie n p . jeżeli ktoś ma samochód unikatowy to państwo mogą racji zarekwirował, bo nie było do niego części właściwy państwo najchętniej kierował tylko te marki, który w zeszłym tygodniu imieniem i chevrolety i citroena tym z napędem na przód z 3004 . roku fiata 1000 Rosji G8 i Skoda Tudor te samochody, jakie były kierowane, bo do nich były teść one były popularne natomiast motocykle były tak rozdrobnione już tak dużo było różnie, gdy kilkanaście rodzajów NSU DK obu z daty BMW polskie motocykle rosyjskie były radziecki bardzo dużo tego jednak rosło dużo i w tym przypadku mniejsza wartość jedno procenta w stosunku do samochodu, a jednocześnie jest przydatny powodowała, że osoby mające prywatny motocykl miał łatwiej niż osoby mające prywatny samochód i dzięki temu można było się też przemieszczać ten prywatny sposób co zresztą, bo mówiliśmy, że jednak władze Polski w tamtym czasie nacisk dawały na komunikację zbiorową tak pamiętajmy o tym, że rak do gminy 16 listopada 1945 roku był zły stan wojenny w Polsce dopiero go zniesiono 16 listopada tak, żeby przez pierwsze kroki w zloty od istnienia państwa polskiego Ludowego państwa nie PRL-u WPR po 100 pięćdziesiątym drugim roku zdobył tam stan wojenny i wojsko rzeczywiście mogło być wirować co chciał nawet w początkowym okresie aproszę mi powiedzieć, gdzie te wszystkie samochody, które były rekwirować neony trafiały w sensie fizycznym czy było jakiś bank jedno park maszynowy tak były garaże budowane poszczególne garażu nawet, o ile bliscy wiem tam, gdzie potem był w latach 80 tys brata, choć już od garaż dla państwowych taksówek, więc 19 pytań pozycję bossa NPT to wcześniej tam była dużo gazet, gdzie też były utrzymane samochody one były z reguły składowane do dobrych miejscach także garażowane był pod tym względem to ładnie wyglądało, ale tak jak powiedziałem amerykańskie samochody był potwornie zaniedbane garaże były obok był po prostu, ale i samochody były tak strasznie zaniedbany, że to cud, że on tyle lat jest dochodziły, bo n p . na Kubie amerykańskie samochody chwalony jest zajmowany do tej pory jest w Łodzi Kubańczycy oni dbają w dodatku one tam nie korodują, bo tam jest taki klimat za nią nie korodują samochody w UE, a u nas one były traktowane po macoszemu, bo i geologia tego wymagał jeszcze 1 rzecz, która mnie ciekawi mówił pan od tych problemach, które Pol ski państwo stwarzało do rejestracji 3 tej dokumentacji, jeżeli chodzi o naukę prowadzenia pojazdu w tamtym czasie w te używane w wyje pięćdziesiątym dziewiątym roku cena egzaminu i wyrobienia prawa jazdy stanowiła równowartość 1 kg jabłek, a ile jabłka kosztowały jak były drogie to fakt, dlatego że i dadzą się zainteresowany jest taki film, jaki był z biegiem lat można było dawka przynieść kosz kilogram jabłek nierównowagę w góry Robert Przybylski 1000 w 505 roku pensja wynosiła około 2400 zł 1000 × 2 tysiące 400 zł natomiast użycie w ziemi nie wiem ile kosztowała w 2 w sklepie takim bazowym detalu, ale funkcja kablu od 80 zł za kilogram to był bardzo trud no bo detalu mógł trwać 1520 zł kilogram egzamin na idei to była równowartość 1 egzaminu egzamin był dotowany przez państwo, dlatego że i nie było kierowców w tym kraju zyska nawet gdy dane były problemy armii radzieckiej ruchy Rosji i od jak za młodu zostawia Amerykanów to tam było więcej samochodów i kierowców oni mieli poważny problem z kierowcami natomiast w Polsce testy kierowców było niewielu, a ten transport jednak zaczyna funkcjonować nie prywatny, a publiczny, ale jednak wizy dlatego też potrzeba było kierowców i państwo dotowało egzaminy i zdawało się praktycznie bez żadnego problemu no właśnie buraki szkolenia, bo coś się były były używane nie widzi zupełnie innej niż dziś jednak gorzej było oddzielne szkolenia zjazdy i dzielny szkolenia z naprawy samochodu w budowie silnika czy jest i szkolenia z budowy silnika z skończyły się dopiero dziś około 70800 siedemdziesiątego ósmego roku, a do dolat 70 za, bo doskonale znać umieć rozebrać ten silnik i go naprawić zrobić, by do mnie nie mówię naprawę główną pod nazwą naprawa główna nie, ale po jak takie ważniejsze rzeczy został jak będziemy mówić o samochodzie Warszawa tam być okazja tym powiesili psa, który był umieć naprawić w samochodzie to państwo się za głowę łapie się rozłożą rzeczy nieprawdopodobne zastraszał wierzy pan pozwoli pani stopie ja taką kartkę przyniosłem, gdzie jak kiedyś robiłam muzę wystawek, gdzie były umieszczone różne teksty niewiarygodne teksty z tygodnika Motor z lat 51 dialogiem pisząc, że idąc dalej działać nie przyniosą kilka takich wycinków tak 52 to są autentyczne teksty z tygodnika Motor i nawet bez 10 z 50 do piątego roku taki jak znalazł kierowca Eugeniusz te został ukarany zabraniem prawa jazdy za to, że nie chciał po godzinach pracy od dziś przełożonego do domu, tłumacząc się, że pił alkohol zabrali prawodawstwa, jakie to tłumaczenie, że na testy złożone też pewnie Piła dalej piękny sukces osiągnął kierowca Stanisław Bałdyga przyjeżdżają ciężarówką Lublin 100  000 km bez naprawy głównej wg opinii PZMOT auto jest to nadaje się do eksploatacji, a pan Stanisław zobowiązał się przejechać nim dalsze 25  000 km, bo brawo brawo na naradę poświęconą walce z prowadzeniem po alkoholu zaproszono 300 zawodowych kierowców samochodami przyjechało 51 w tym 1 Dionizy Karpik z Węgier do dróg bitych kompletnie pijany udało się, ale to ciekawe, bo i 1 rzecz tutaj jest mówi się, że jest walka z pijanymi kierowcami, ale z drugiej strony komuś innemu zabrało się prawo jazdy, bo nie chciał trasą odwiedzało pijaka nożem w po bezpośrednio po wojnie policja milicja nie miał w ogóle i urządzeń do skazania to się na huk z prawdą jak picie piwa albo w ogóle nie właściwie policja debata to gorzej tak jak ja jak sam udział nielegalnych papier to albo coś podejrzane papiery dalej Halina Czerny-Stefańska Łapińska dała 2 koncerty we włoszech i kupiła tam za te 2 koncerty samochód po powrocie do Polski musiała dać 12 koncertów, by uzyskać pieniądze na opłacenie zła na tym, że samochód co do zasobów wodnych, a nie wie tego tygodnika nie wizja dzwonek w dziale tym decyzjom mogłoby być tak zawodowy kierowca pan Czesław Żabiński wracał do garażu ciężarowym Lublinem po 16 godzinach pracy za kółkiem przejechał skrzyżowanie na czerwonym świetle i zatrzymali go milicjanci, którzy stwierdzili, że jest pijany badanie krwi wykazało zaledwie 062 ‰, więc obok Milenium nie może być mowy mimo to kierowcy zatrzymano do redakcji wydaje się grubą przesadą, a teraz, jaki jest limit 02 Żółtak 02 poznać to zależy od 02 do zera + 005 jest jest wykroczeniem z aut z tego aha połowa prowadzi drogami trwać narada to już jest w to już jest przestępstwo lub Świstak zlotych, a teraz rozstali się tam była decyzja czy bardzo fajny na 108 rys 1118 skontrolowanych samochodów w pewnym państwowym przedsiębiorstwie 52 miało liczniki bez pomp 25 i popsute, a 10 nie posiadało wcale liczników wszystko po to, by organizować benzyny jak i sprzedawać na czarnym rynku to doskonale PRL oddaje właśnie tak benzyna była organizowana i dużo taniej można było kupić Szabó benzyny bądź ropę właśnie od jakiegoś pana Stasia, który był kierowcą zawodowym i zorganizował sobie to paliwo i dalej dyżurny ostatnie dyżurny ruchu kolejowego zawiesił na czas nieograniczony zamykanie szlabanów po kilku z powodu choroby dłużnika szlaban był podniesiony na stałe bez względu na ruch pociągów, a to niebezpieczna to takie rzeczy to są dobre co się w ogóle nie winie prawdopodobny, choć z drugiej strony, gdyby postąpił właśnie w tym drugą stronę i zamknął na stałe to też, by było pełno było kiepskie, ale powinna zakończyć, bo bez kończymy też, że tak tak bolały mnie typowej tak wszyscy wiedzą, że mógł się pierwszy samochód, jakby w Polsce powojennej produkowany towar w Salonikach dołek był start tylko ludzie jakoś nie pamiętają o tym, Star 20, bo jego zatem to był wielki sukces lub produkować w 1940 ósmy roku zaprojektowany przez przedwojennych polskich konstruktorów, którzy prawie bliźniaczy samolot PZ dziś 700 zbudowali tuż przed wojną i właśnie start 2040 ósmy roku rosło rozpoczął służbę w był to bardzo udany samochód naprawdę fajnie się prezentował jak na tamte czasy oczywiście i po pewnych modyfikacjach był produkowany aż do końca lat 60 osób do sześćdziesiątego dziewiątego roku zgodna z błota start 25 tak dalej, ale jednak jej była to pierwsza Polska konstrukcja w fabryce w Starachowicach i od tego samego zaczniemy w następny odcinek, bo poprzedni mówiliśmy, że może nam się uda w tej części zacząć mówić właśnie naszej rodzimej produkcji, ale z różnych ciekawostek bardzo bardzo fajnych wspomnień to jest niezwykle interesujące jak pisano amortyzacji kiedyś, jaki teraz jest inna data jej sprawy podejście kończymy mgr. Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak słyszy się oczywiście za tydzień no Stars zaczniemy od tego już od tych fabryk w Starachowicach tak tak czy gniazda może na początku, gdzie indziej był mecz od początku tam jeszcze coś Ursus powoli też tak, by śledzić 41 zacznie biec wskaźnik ciekawostki sąd też motoryzacja, więc na do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!