REKLAMA

Refleksje na temat reformy systemu edukacji

Data emisji:
2018-09-09 20:00
Audycja:
Wywiad Pogłębiony
Prowadzący:
Czas trwania:
46:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobrze wie, że państwo to jest wywiad pogłębiony dzisiaj mają gościem jest Krystyna Starczewska dobry wieczór dobry wieczór polonistka filozofka etyczka pedagożka osobą, która stworzyła w Demokratycznej Polsce tak mieliśmy w taką jeszcze niedawno zespół szkół społecznych szkół wolnościowych można powiedzieć takich, których miały na celu wychowywać, a nie ugniatać ucznia jak szczerą masy rozpoczął się rok szkolny niedawno pierwszy tom pierwszy rok po Rozwiń » wprowadzeniu tzw. reformy szkolnictwa za chwilę będą w Warszawie manifestować nauczyciele we w sprawie pieniędzy rzecz jasna przede wszystkim wystosowując pieniędzy chce, by ją poprosić na początek podsumowanie tego pierwszego roku po zmianach, które przećwiczyliśmy na własnych skórach rodzice naszych dzieci i nauczyciele również, jakie wnioski, jakie refleksje, jakie obserwacji po roku od wprowadzenia tej tzw. reformy no cóż im przede wszystkim niesłychanym może się od uczniów jest silnik rasistów tym spieszy z inżynierze styka Days pierwszy rok hymn w nowej podstawówki inni w Świdniku uczniowie, którzy w innych kręcił szóstą klasę nie poszli w tym roku do pierwszej gimnazjalnej takie było dotychczas tylko kontynuuje szkołę podstawową w klasie siódmej wyjdź już rok w tym pierwszym pierwszy wniosek o pierwsze obserwacje testy komunikanty strzelony przeciążenie tych uczniów oni po prostu pracują ponad miarę albo muszą już w program tekstem programowym przewidują w zasadzie co 2 lata toczy się w gimnazjum, tudzież nie mają przygotowania z poprzednich lat ci się wchodzenie Witek taką lukę programową w innej pracy jest niesłychanie dużo innych oni mają 78 godzin lekcyjnych dziennie nie mają czasu już żadnych zajęć dodatkowych, które zawsze były taką podstawą rozwijanie zainteresowań młodych ludzi no ale czeka ich w tym roku 18 dziewiętnastym wzrost niż ogromny stres, ponieważ do liceów pójdą podwójne roczniki ostatni rok gimnazjum i ósma klasa, do której oni będą w tym roku, więc już taki stres dodatkowy z brakiem wielu innych często dla wielu dzieci z brakiem perspekty w, więc to jest jeszcze więcej wojny toczy się odbiło na dzieci bezpośrednio w tym pierwszym roku cóż poza tym WZŁ w wielu szkołach ludziom niesłychanym bałaganem organizacyjnym o brąz halowych, ponieważ łączenie po powiększeniu podstawówek i łączenie tych wygasających gimnazjum z podstawówkami pośrednimi doprowadzi do tego, że wielu szkół, zwłaszcza na prowincji pracuje nad Wiecha słyszałam nawet szkoła, które muszą na 3 zmiany, żeby pomieścić te wszystkie dzieci na model taki przykład podejście dzwoni do mnie dyrektorka z takiego gimnazjum na dalekiej prowincji mój, do którego dowożone dzieci z 4 małych szkółek po ukończeniu szóstej klasy 4 małych wsi Dance dzieci chodziły od pierwszej do szóstej klasy to były małe szkółki blisko domu nigdzie nie muszę jeździć rodzice mieli tam świetlicę i trudno było w porządku, a później te dzieci po ukończeniu szóstej klasy dowożono do pięknego gmachu wybudowanego teraz z gimnazjum no i to bardzo dobrze działało to znaczy te dzieci które, gdy wyjeżdżał z tych małych wiosek później do tego gimnazjum często ktoś inny wątek po raz pierwszy się zdarzyło, że wyższe wykształcenie zdobywał w oko w późniejszych do liceum kończyłem matury inny z terminarzem był bardzo dobrze przygotowany w tej chwili, likwidując te małe szkółki wszystkie dzieci od pierwszej klasy do Gdyni ustnej błędem jest zwożony do tego gmachu gimnazjum dziś oczywiście nie pomieszczą jedno, a nawet, jakby 2 zmiany no i to jest sztywno ruina zupełnie takich sytuacji jest w Polsce bardzo dużo się utrzymuje tych informacji nowych już to jest to już druga sprawa, bo poza sentymentem wielki bałagan w Bonn powoduje ogromne koszty, które spadają głównie samorządy, bo trzeba też Kołbiel tych zmianach dzieci przenosić łączy się razem inny naród ten rocznik, który teraz nadejdzie właśnie tych podwójne podwójne rzesza dzieci idących do szkół średnich będzie też tak też nie wiadomo, jaka ich przyszłość czeka, więc to wszystko razem i przede wszystkim wielu nauczycieli traci pracy nauczycieli gimnazjalnych, więc jest słynniejszy takie koszty związane z odprawami dla tych nauczycieli poza tym utraty miejsc pracy albo co jest bardzo szkodliwe dla szkoły dla dzieci wielu nauczycieli nie pracuje już w 1 szkole tylko w 2 albo 3, żeby mieć pełen etat, czyli taki wielki, jaki jest konieczny dla dla normalnego normalnych zarobków co oczywiście, że ktoś pracuje w 23 szkoła nie może poświęcić się nie uwagi ani czasu dzieciom, gdy tyle uwagi czasu, więc potrzebny, więc jest jeszcze sprawa kadr nauczycielskich no nie wiadomo jak to będzie wyglądać w liceach na ulicach jeszcze ten program zdrowie nie wszyscy, ale w nocy więc, żeby ten pierwszy rok będzie bardzo ciężki, by nauczyć wg 2 systemów 3 letniego i czteroletniego no i obiecywano duże jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe, ale na razie te szkoły branżowe jeszcze jeszcze nikt mnie nie widać wyraźnie jak będą wyglądać programy i działalności szkół tysiące roku Comarch, a więc ich w sumie można powiedzieć, że zniszczono to co było dorobkiem, dlatego że gimnazja rzeczywiście przyniósł znaczną poprawę kształcenia dzieci, o czym świadczy o tym, testy Pisa idącą to co też 2 piętnastolatki naszych gmin w naszych zajęć ze z 3 szkoła, z którego się śni się tego któregoś z miejscem volvo polskie piętnastolatki wylądował na czołowych czołowych miejscach jeśli chodzi o sposób inny sposób rozumowania i umiejętności innych przedłużenie linii kształcenia ogólnego do 9 lat nie udawało, więc wyrównywał szanse edukacyjne teraz będzie skrócony znowu do 8 letniego tylko kształcenia ogólnego w inny poza tym istnienie gimnazjów dawały taką dobrą szansę na to, żeby im w Solnym nastolatki metody wychowawcze stosowane wobec dzieci, by się w takim wieku dojrzewania betonu jest co inne niż ZUK do małych dzieci, więc łączenie ich razem też jakoś tak mnie zniszczyło ten internet już w niektórych miejscach dobrze zapowiadający się wychowawczyń działania za w sumie do nauczycieli właśnie doprowadziło do takiego stanu w wielkim, jakim jest pociągnęły za sobą ogromne koszty Wilno i na jej czele Norweg tak to wygląda może coś dobrego wynika z tych reform czy są jakieś dobre strony mówiąc szczerze nie są wyższe niż mówiąc szczerze nie zauważyłam to znaczy innych niż inne rzeczywiście słusznie było wprowadzenie reform, bo ulgi są takie były takie sprawy, które wymagały naprawy innym przemyślenie w ogóle tego cel co zrobić, żeby szkoły działały lepiej, ale jeśli chodzi o te reformy wprowadzane w obecnie wtedy pcheł wszy poprzez tzw. dobrą zmianę nie idą w odwrotnym kierunku niż powinny pójść zmiany w systemie szkolnictwa jest jeszcze 1 sprawa to znaczy programy te podstawy programowe na razie znamy te podstawy programowe dla szkół podstawowych i to jest styl PIN cofnięcie się, dlatego że jeśli chodzi o metodykę to jest uczczenie pamięci lub nie ma korelacji pomiędzy przedmiotami czy było też był do wadą poprzednich programów, ale większym stopniu one były dla młodszych dzieci na szkodę przedmiot przyroda, który pozwolił obserwować łączyć ze sobą, więc teraz już od małego psa jest oddzielona fizyka chemia biologia niepowiązane ze sobą listy dzieci uczą się właściwie na pamięć pewnych pewnych danych innych słynny fizyk dziś skarżą, że nie ma korelacji pomiędzy matematyką fizyką, więc dziecinnie inni nie mogą zrozumieć pewnych problemów fizycznych SL po przed tym, a humanistyka cała jest nastawiona do dróg w gruncie rzeczy takie było w PRL indoktrynacji ideologicznej Włoch oczywiście w innym stylu to jest inna inny indoktrynacja jednakże, choć do jeszcze 1 z wprost się mówi w tych podstawach programowych, że celem nauczania w szkole podstawowej jest kształtowanie uczuć patriotycznych bardzo piękne hasła, ale też główny cel nauczenie, po czym ten program jest tak skonstruowany, że np. język Polski rynek, który z innym głównie polskie patriotyczne teksty dziewiętnastego wieku prawie nie ma w lekturach literatury powszechnej nawet Szekspira nie będą grzyby znajdziecie mapkę z Gosią z młodzieżą, ale z nudów umierają przede wszystkim do 1 rzeczy z nudów druga rzecz, że w taki straszny jednostronne nastawienie historia też jest głównie nastawione na sukcesy Polski na ważność Polski nawet we wstępie jednostek w słowie wprowadzającym do podstawy programowej z geografią mówi się, że geografia na lekcje geografii głównym jest budzenie dłużej i narodowej z powodów piękno polskiego krajobrazu i tego czym Polska różni się w innych krajach i też jest głównie fotografie polskich historia Polski im także takie bardzo bardzo bardzo jednostronne rodzic biologiczny rodzice będą musieli zadbać o to, żeby dzieci wiedziały, że są też inne kontynenty no nie wiedząc co się więc, że są inne kontynenty, ale też o znaczeniu tych kontynent dla rozwoju Polski tak dalej w nas do jazdy i inne nie jest tt tt tak właśnie optyka jest tak radykalnie nastawione na wsi wielokrotnie powtarza się w tym programie duma narodowa poczucie jedności narodowej no n p . w czwartej klasie, kiedy małe dzieci zaczynają uczyć historii tu zaczyna się uczyć w ten sposób 20 wielkich Polaków od mieszka pierwszego po żołnierzy wyklętych i jej Jana Pawła II jednych i nie znają historii imają nie wiem wpływać na pamięć życiorysy tych wielkich Polaków przez całą historię i to jest też wprowadzenie historie 20 wielkich Polaków nikt nie nie rozumiem tego celu, ale być może chodzi o to, że w głowach tych dzieci, zanim zaczną poznawać ten proces historyczny utrwaliło się, że więcej to są tylko u nas doszłoby do wszystkich epok Niewiem, więc takie dziwactwa programowe tam są no i poza tym z 1 strony przeciążenie z drugiej strony brak pewnych pewnych elementów i przede wszystkim brak uczenie samodzielnego myślenia powiązania treści nauczania rozumienia świata no tylko właśnie taki taki taki sposób zrobiliśmy to wiele razy, że ci wielcy Polacy przywoływanie na daną chwilę historyczną na potrzeby polityki historycznej ani uczenia historii przecież już nie spadają z tych cokołów pomników tego rodzaju indoktrynacja ma często odwrotny do zamierzonego niezależnie od tego, że tak tak bywa, jeżeli się zmienia wobec nich ideologicznie optykę spojrzenia na historii i dał wśród tych 20 wielkich Polaków są tacy, których zawsze będziemy uznawać innych za wielkich, ale są też, ale są też tacy, którzy przebywali w hali stoczni gdańskiej i zostali upamiętnieni na tablicy, że byli tam wiadomość obiegła Hans von siła wściekłym naszą nową rzeczywistość, żeby pojechali to jest ważne oni jeszcze parę tysięcy innych zalet tego akurat w programie nie ma chętnych na utrzymywanie w Azji, ale może będzie może się programy rozwinął ponownych pytany czy faktycznie sobie chorujemy tutaj z goryczą prawną, ponieważ będzie wymagał ten nowy program od tych rodziców dużej kraksy w domu z dzieckiem tak naprawdę imprezy będzie też była z tego względu, że dziedziczenie dają rady z Wilna czy Tarasiewicz owi jak ja miałam doświadczenie świetnie się z nami obserwuje ich myjni jest, więc także rodzinny z dyrektorów innych szkół żyje duża część tego materiału przewidzianego do opanowania w piśmie, lecz z powodu tego, że nagle w środku wchodzą w ten program prawda inny wymaga pracy Pozaszkolnej, a ich czeka zatem za blok ten egzamin kryzys decyduje ich całej przyszłości pójścia do szkoły średniej prawdy Instytutu spada na rodziców na korepetytorów oczywiście ci, którzy mogą inni nie mogą prawda Niemcy znowu w Gdyni może to by przy okazji powiem o tym, że te zmiany w te dobra zmiana, jakby słuchalność z żeliwnym od wyrównywania szans edukacyjnych, czyli znowu wprowadza ten podział społeczny, gdy dzieci, które pójdą do liceów Ogólnokształcących mam nadzieję uzupełnią dla mnie jak kosztowny wychodzić humanistyczną wiedzę no i będą szły na studia wyższe natomiast dzieci, które pójdą inni pójdą doszli do tych szkół zostaną z ogólnym wykształceniem jedno i wiele niższymi i o wiele takim bardziej wyselekcjonowane mniejszy niż to było dotychczas po ukończeniu gimnazjum, czyli to co osiągnięto dzięki istnieniu gimnazjów i rozwoju dziecka dzieci no w 2 szkołach to oczywiście zostanie w ten sposób zaprzepaszczone i ten podział społeczny będzie dużo wyraźniejszy takiej ulicy i Niemcy, gdzie elity, w których duma narodowa buzuje ich tak, gdyż nie wiadomo, jaki będzie już tak bowiem sposób egzaminowania prawdę być może właśnie dziś wiadomo, jaki będzie moim zdaniem im Andrzeja szlachty międzynarodowej przede wszystkim prawdy tak też fakt, iż nie faktycznie będziemy żyć troszkę równoległej rzeczywistości i uznawszy w stronę tej prawdziwej historii inni jak im się realiów będziemy się uczyć z drugiego obiegu już to przerabialiśmy rzeczywiście przykre, że inwestorzy znów przypominają mistycy te czasy, w których innych przy pomniku starsza pani 3 czasy PRL-u prawda jest chroniona tani nauczania innych takie został usunięty ze szkoły 60 siódmym roku z zakazem nauczania na terenie całej Polski właśnie za to, że moje 2 uczennice już na lekcjach uczyły się rok pracował samodzielnie dzieci pracowały jej chłodzenia głównie czy umieją uzasadnić własne stanowisko ZUS zdaniu opinię nie wiedziały o tym, że na maturze tego robić nie wolno było takich tematów patriotyzm socjalistyczny wytycznych w krótkim czasie socjalistycznym na 1 z dziewczynek w dzień rozpoczynał swoją pracę maturalną od cytatu z biskupów strasznie potencjalnego wtedy przez władze wybaczamy prosimy o wybaczenie, gdy pisał pracę taką w duchu chrześcijańskim bardzo piękna jest odwoływanie się do literatury my oceniamy oczywiście bardzo dobrze, bo prace były ciekawe, a druga dziewczynka anarchista zaczynał swoją pracę od zdania słowo ojczyzna czy w ataku czy to zagrożenie zawsze cuchnie mordem i uzasadnione jak patriotyzm łatwo przeradza się nacjonalizmy żywot całym nieszczęściu świat wynikają właśnie z takiego no w ZUS, ponieważ był anarchistą, więc nie uznawał ortografii zrobię kilka błędów ortograficznych, więc z nami czwórkę, ale i innych oceniła też samodzielnie myśli to jest jej koncepcję i takie 2 przeciwstawne sobie pracy wysoko oceniony kazano zmienić, gdy leci matury, bo prace były ideologicznie nie, w których znajduję myśli może wrócić to znaczy jest to dość takie przerażające, że nie jest samodzielnym myśleniem nieumiejętność uzasadnienia własnych poglądów nie inny wiedza, która pozwala na wyrobienie sobie własnego zdania tylko określony w prezentacji określonego stanowiska określonego poglądu ideologicznego oczywiście innego niż było to za komuny, a innego winnego obecnie trwa tak jedno punkty wspólne dość łatwo wskazać choinki są losy rozporządzenia w sprawie dzieci niepełnosprawnych, bo to jest kolejna linia podziału, który się wprowadza do szkoły nasz segreguje się uczniów co jest złe perspektywy koszt obsługi obrzydliwą praktyką na tych, którzy mają prawo być z tym rówieśnikami i na tych, którzy ze względu na jakiś stopień niepełnosprawności nie mają prawa uczyć się kler nie chodzi już, że nie mają prawa chodzi o to, że lekcje indywidualne nie mają odbywać się w szkole, jeżeli są w praktyce dużo możesz prowadzić, w jakich ludzie tego, że jeżeli jest dziecko jest silny halny określonych w potrzebach edukacyjnych, które wymagają pracy indywidualnej to powinno uczyć się w domu i dojazd z zupełnie skandaliczna sprawa, ponieważ dla tych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci z życzeniami np. z niedzieli wszyscy bardzo zaawansowanym z Werderem 0 z rozmaitymi tę takimi błędami w inny dla innych dla nich najważniejszą rzeczą jest wejście w relacji społecznych i oczywiście lekcje indywidualne są bardzo ważni szkoła powinna je prowadzić, bo często się z tym dzieckiem najpier w popracować indywidualnie albo częściowo indywidualnie częściowo w zespole albo indywidualnie, a później jakiś relacje w zespole robić w każdym razie nie inny od Sylwii wykluczenie tych dzieci, które potrzebuje indywidualnych zajęć ze szkoły i odbywanie tych zajęć w domu jest po prostu do wykluczenia ich społecznym i najważniejszą rzeczą dla dziecka z rozmaitymi orzeczeniami inne od technicznych w specjalnym inny specjalnych potrzebach edukacyjnych jest TK takie prowadzenie, żeby ona nie czuło się wykluczony wykluczenie jest najgorszą rzeczą, jaką może spotkać młodego człowieka u progu jego dojrzewanie u progu jego życie na mocy rozporządzenia ministerialne, jakby z góry skazują mnie na wykluczenie społeczne i zgłoszenie brylują całą dobę pracy, która powinna być prowadzona po to, żeby dzieci włączyć społeczny i rozwinąć możliwości intelektualne dominują te wysiłki rodziców, którzy do tej pory zdrowa zdawali sobie z tego sprawy i mnóstwo pracy wkładali w to, żeby te dzieci mogły funkcjonować w społeczeństwie nadal, mimo iż można grać, ale czasem mi, że istotą było dobrze wkładali były też takie sytuacje, że nic nie wkładali wtedy właśnie jest szkoła dobrze je zastąpić rodziców w tym, żeby ich do społeczeństwa przyrody wprowadzić domy i mam duże doświadczenie był w naszych szkołach naszego zespołu od początku usiłowaliśmy takie dzieci i od początku prowadziliśmy zajęcia dla nich zajęcia indywidualne i dodawał Darko satysfakcji apteki dziennie teraz np. spotykał moich dawnych uczniów, którzy są, więc wielkie trudności właśnie takie nadal tradycyjny Ian, którzy już czynnych studiują pokończyli studia także to co jest we jest bardzo bardzo ważne, żeby takie dziecko było wspólnym rynku społeczności i działa tam obecności jego szkolny jest równie ważna jak na wkładanie do głowy określonych informacji na lekcje indywidualne, ale czy to jest taki sposób odwracalne, czyli czy można coś z tym robić w tym czasie biznes pomaga mi jakieś refleksje w ogóle w tej chwili nie jest taki proces został podpisany w sprawie właśnie tych wielkich uczniów specjalnych potrzebach edukacyjnych no zobaczymy nigdzie nie nie mam specjalnych dziś wydające decyzję została zmieniona, ale nie, ale może ono innych działaczy, a z drugiej strony IT jest już kolejnym taki przykład akurat w tym w tym miejscu to ona na polu szkolnictwo, gdzie widać jak niektóre posunięcia naszej nowej władzy trafiają na podatny grunt ludzie trafiają w tym nasze przynoszą zagrożenia najwrażliwsze ludzkie cechy, jakie mamy cel czy też budzą też to najgorsze instynkty w nas pozwolę na to by one przeważały, bo oczywiście umówmy się, że nie jesteśmy aniołami, że docenia rodzimej ligi musimy w jakimś kompasem moralnym się kierować jeśli ja czytam, że w szkole prywatnej warszawskiej, za którą rodzice płacili, w której rodzice doprowadzili rodzice dzieci rano powiedzmy pełnosprawnych jeśli musimy już używać tego styk stygmatyzuje obcego języka doprowadzili do usunięcia z tej szkoły dwójki dzieci i z autyzmem, ponieważ zagrażało to ich zdaniem poziomowi nauczania czy też wysiłkom szkoły, które można było poświęcić tym dzieciom, które może nie potrzebują tyle pracy z 1 strony jest to szkoła prywatna, więc powiedzmy, że ktoś tam dyktuje warunki w tym momencie ci którzy, którzy płacą co też jak wychowali 2 szkoły troszeczkę wena dużo by, a z drugiej, gdy czytam dyskusję w internetowe, które toczyły się w związku z tym tematem to z ręce mi opadały jak ludzie piękną polszczyzną okrągłymi zdaniami uzasadniali konieczność pozbycia się dzieci ze szkoły uzasadnienia, że na służbowe i jest życie tak w końcu tak wybraliśmy mamy teraz w obu i t d . i t d. dbamy o swoich dzieci znajduje się w Tucholi od Rzymu w FM często złych i to była woda także dotychczasowego wieku przed dobrą zmianą systemu szkolnictwa zestawienie na rywalizacji szkół na ty żyjesz i jej dzieciństwo ma być przygotowaniem do robienia kariery, więc wszystko co służy temu, żeby moje dziecko było lepszy od innych jest w nauczaniu najważniejsze, gdy jest dumny z tych dni to jest wstyd no w świadomości wielu ludzi szkoła musi być takim miejscem, które świetnie przygotuje mojemu i moje dziecko do tego, żeby on zrobiło później, że muszę powodziło w życiu, że zrobiło kariery to jest kwestia tego, czego my właściwie chce co chcemy osiągnąć w wychowaniu czy chcemy osiągnąć właśnie takich rozgrywających się łokciami zdobywców wysokich miejsc w społeczeństwie czy chcemy zachowania ludzi wrażliwych otwartych na otoczenie rozumiejących innych społecznie w inny dostępny w rozwiniętych także widział wokół siebie tych, którzy potrzebują pomocy wsparcie ewentualnie w jakiś czas Solidarności, czyli nastawienie wychowawczyni słuchanie ważne rodziców ja myślę, że to, że szkołach chyba taka szkoła, w której rodzice płacą ich są żywi dzieci świetnie przygotować do kariery żąda, żeby nie zajmować się innymi tylko ich tylko moim dzieckiem tylko tymi moimi no to jest właśnie umotywowany tym nastawieniem, którym zresztą cały system oświaty był dotychczas dotąd w segmencie jest też to co było także wadą tego systemu i na umowę w mojej opinii niesłychanie ważnych jak ja muszę taką anegdotkę opowie myśmy podjęli kiedyś jak zakładaliśmy szkołę w 0203 . roku podjęliśmy decyzję, że będzie na miejsce bezpłatnym nie może szkoła przy piśmie ojczyzny przyjmować dzieci specjalnych potrzebach także dzieci uchodźców także dzieci właśnie z rozmaitymi orzeczeniami psychologicznymi i ponieważ szkoła była demokratyczna, więc decyzję decyzję o takich strategii szkoleń decydowali rodzice moich odbyło się wielkie zebranie rodziców, na których ja przedstawiłem swój plan, żeby każdy w każdej klasie jest zachować poza egzaminem wstępnym miejsca 233 ile tam nadal tak jest dla takich specjalnych dzieci i mur no i wtedy rodzi rzecznik strażników ryzykować, a przecież to są nasze pieniądze przecież to my tutaj jednak gdyby nauczyciele będą się zajmować tymi dziećmi mniej uwagi poświęcać naszym wprowadza także w wtedy wstał 1 tatuś powiedział takie zdanie, że państwa czy państwo żałowali pieniędzy na wycieczki zagraniczne swojej ciężko oddychać gdańscy żałowali swoich pieniędzy na rozwój intelektu morską do nich państwo pomyślą, że przyjmowanie dzieci do szkoły to jest na pomoce naukowe dyskont, a nikt nie słyszy, że przyjmowanie takich dzieci do szkoły to jest w pewnym sensie pomóc naukowe w ich rozwoju moralnym i ich rozwoju wrażliwości i postaw społecznych i wstyd rodzicom zrobiło się głupio, że jakby tego nie widzieli i przegłosowali przyjmowanie tych dzieci i jakkolwiek właśnie do obciążeń finansowych, by Day strasznie ważne co znaczy system szkopuł jednak w pewnym sensie nie tylko wychowanie dzieci ale w jakim sensie także w wychowaniu rodziców, żeby rozumieli co jest prawdziwym dobrem dziecka no i tutaj ta sprawa dzieci niepełnosprawnych czy dzieci specjalnych potrzebach edukacyjnych czy tutaj także dzieci uchodźców dzieci, które przyjeżdżają do Polski nie znają języka polskiego i muszą znaleźć życzliwych dla siebie otoczenie jest sprawą niesłychanie ważną, a likwidacja przyjmowania tych dzieci do szkół sprzyja temu tylko zestawieniu, które jest właśnie tą ustawą, o którym mówiliśmy przed chwilą, gdy nie tyczy nie dotyczy tylko dzieci niepełnosprawnych jest także takie zarządzenie, że dzieci uchodzić czy nie mają chodzić ich kraj znajduje się w ośrodkach dla uchodźców nie mają chodzić do polskich szkół tylko mają specjalne dla siebie system nauczania w ramach tego także nie mniej integracji ze społeczeństwem tylko o osobnej wstrzymanie wąglik należy przyjmować jak już są to już niech nie będą osobno, więc ja myślę, że to jest bardzo poważna sprawa i dlatego strasznie ważne jest jak funkcjonuje system szkolnictwa i jak się w innych realiach, jakiej nasz przyjaciel jest przy 1 z jakimś sensie rozumiejąc nawet się pojętą troskę o dobro swojego dziecka czy też może dobrze ewentualne źle realizowaną troskę czy też w ogóle definiowanie tego dobra to, o czym pani przed chwilą mówiła to uważam, że tego rodzaju rozporządzenia jak to właśnie sprawy w sprawie dzieci z inwestycją nadzieje potrzebami i Rosją na podatny grunt po prostu tak oczywiście, dlaczego nie ma masowych protestów firm mówi o tym, też w kontekście przygotowywanego w strajku nauczycieli czy też protestu nauczycieli, bo jeszcze nie wiemy, jaką przyjmie formę i chcę panią zapytać o winie, bo jest on czuje delikatnie rzecz ujmując dyskomfort i jeśli słyszy po raz kolejny, że być może uda się żądania nauczycieli czy też ich oczekiwania wobec tych w tej nowej władzy zaspokoić pieniędzmi, bo to jest to co jest w jak by w tej chwili najpilniejszą najważniejszą ich potrzebą, a nie protestowali w tych wszystkich innych sprawach inwestowanie w przyszły protesty, gdy przyszło na żądanie referendum z rodzicami reformy prawie 1 000 000 podpisów zebrano w nim niewiele brakowało nasi ludzie młodzi zagrają z dobrą zmianę odczuliśmy wnętrza lider klubu łączą się do 1 we Wtelnie protestowały przeciwko reformie natomiast w owym nauczycielem są też grupą zawodową, które Novum w UE ma prawo żądać podwyżki, ponieważ rzeczywiście bardzo mała marnie zarabiają i to im obiecywano oczywiście to jest zupełnie inna sprawa to są 2 sprawy prawda gminy Dobrzyń nad nauczyciel powinien mieć nowy Dwór z PiS satysfakcjonujący zarobek, ale ja myślę, że inne rzeczywiście są 2 różne różne rzeczy protest nauczycielskiej taki zawodowy związany z sytuacją, gdy jeszcze z taką sytuacją prawną prawda i zarobkową, a druga sprawa no to jest proces przeciwko Hull w istocie tej reformy, którą która, w które mówią właśnie mam lekkie poczucie, że to protest się nie zbiegają ze sobą jednak był ten proces był też strajk właśnie w sprawie samej reformy w wielu miejscach zaczynano prace szkół temu na określone dni to co nic nie dajemy poza tym, jeżeli w ocenach, gdy w MF strata pracy przyjęcie innych ludzi ja myślę że, że tutaj do innych szkół w siłach i największą siłą do protestu przeciwko samej reformy traktowanie uczniów szkoły naczyń programu o zmianie lub likwidacji gimnazjów i t d . to tym co należy do rodziców rzeczywiście, bo to co jest siłą no i rodzice protestujący są uprawnieni nauczyciele biorący udział w tym Doroty Simonides i udział w tym dużo gorzej się w nich udział nauczyciele sędziowie nie zagraża jego koszt tej chwili się pod gołym podporządkowane i realizujące cel zdobyć mogą zrobić nam przyjść nie mogę zamknąć szkołę także także do przystosowania się od teraz jest ważne jak będą uczyć, bo też nauczyciele mogą uczyć trochę inaczej ale, ale nie, ale jednocześnie te dzieci muszą później do szkoły średniej, czyli 10 jest tak, gdy machina, która wymusza na funkcjonowanie wg tych cech tych walk paradygmatów, które zostały wprowadzone już wiemy co powinni robić rodzice co powinni robić nauczyciele co poradziłaby pani uczniom ósmej klasie stąd tym domu biednemu rzecznikowi, który ma w tym roku taki ciężki kawałek chleba legendy szóstoklasiści tegoroczni także ślub i renciści lub jest strasznie trudna sprawa znowu są będą przeciążeni pracą ja myślę, że to dużo zależy też od nauczycieli, którzy akurat mają dużą klasę prawdy jak nie będą pracować będą rozwijać ja myślę, że oni nie mniej dzieci też nie powinny rezygnować ze swoich zainteresowań, który w, którym przy tym przeciążeniu, czyli schodzą na plan dalszy wzrośnie trudno tutaj też śledzić co głośnym echem dziecko chodzi do szkoły dostaje oceny za to co czuł nie później ma egzamin nie myśli to jest cel to jest kwestia no i młodych no proszę sobie wyobrazić, że to nie jest łatwe tak popatrzeć na mnie wszyscy wyobrazić, że wątek o 30 cm mniej oraz nie nie, chwaląc się kilkadziesiąt lat mniej i rejsy wybrać się z ósmej klasie ubrani na zajęciach mam byłem w oku i może pani profesor już nie daję radę trzeba rent socjalnych na miarę wiary w rwaniu na rozmowy dam się, w czym nie dajesz rady kochani we wszystkim, ale czy znaczy we wszystkim powiedz kochanie, w czym sobie nie dajesz rady komuś czegoś można je schować wieś może ósmej wychodzę o szesnastej nic nie rozumiem z chemii mam same wały w chemia weszła w zeszłym roku ze wszystkiego zaległości mam się zdecydować na liceum, do którego jest wyścig o 40 osób na jedno miejsce szansę na wymarzone lecą wszystkim, żeby się zgłosi się uspokoić nie denerwować musisz sobie pomyśleć o z czymś jest najtrudniej u nich organizuję jakoś pomóc tym w tej sprawie Jules Bianchi z chemią trudną to może wirusów poprosiły kogoś, kto świetnie zna chemię albo z klasy, a w Lubaniu chemii, żeby Wilk takie podstawowe sprawy z tobą poza lekcjami mówi, ale jeśli chcemy żyć tak nigdy w życiu nie przygodne nie wiemy tak nagle musi się zmienić się, że czekanie co dało po prostu co musisz zrobić takiego, żeby móc zakończyć klasy Włosi źle skończyć nie ma rady trochę tak jest, gdy Instytut nie ma się z chemią to sobie poradzimy wiersz jest takie trudne i zobaczymy co musisz koniecznie już choćby o życiu, gdyż trudno właśnie chciałam powiedzieć, że już kompletnie nie mam siły walczyć o teatralne dla dzieci w oględzinach chciałam zostać dajmy na to aktorką i chciał chodzić na zwolnienie z inną śpiewaną korepetycje z angielskiego i jeszcze z drugiego języka, bo rodzice uważają, że języki są najważniejsze jest to po chemii widnieje w Tatrach wysokich wy MO, że niemal zrobię indywidualne zajęcia z chemią także zaliczyły natomiast, jeżeli chcesz zostać aktorką to bardzo ważne, żebyś ty chyba jednak nie kontynuowała swoje zajęcia w teatrze szkolnym i tezy te trzeba będzie tak pomyślicie sobie, żeby coś udawał, a co, gdy w wystawie dzieł, a taką sztukę, którą sami napisaliśmy Ahmed świetnie, gdy widzisz dotąd to jest akurat materię Polski tej sumy, jaką rozmawiał z twoim niską i staramy się, żeby to było chyba 1 z 1 z elementów swojej pracy 50 cm Tęczy cytaty elementy sztuk i zobaczymy 7 trzeba uzupełnić nieco nie będzie taki straszny najważniejszy jest nie nie martwić i nie rezygnować z tego co zleci jej ważności musi naprawdę interesujesz możesz zrobić właśnie zabłysnąć języka polskiego jako osoba, która zna dobrze teatru i pisarz Peter Kantor dajmy na to no nigdy nie miałam takiego nauczyciela jak pani nowe okno nic nie poradzę myślę, że wielu wielu uczniów nie ma szans na taką rozmowę nawet jak komentowali zainscenizował słynną realizowanych w ramach kółka teatralne myślę, że jest bardzo ważną sprawą już indywidualnych kontach suczki znaczy nauczyciel powinien zrozumieć na czym polegają trudności czasem trudności, w jakich przedmiotach wynikają z bardzo ciekawe i ciekawego głębokiego zainteresowania czym innym i wtedy trzeba jakoś zrównoważyć prawda, gdy dziecko musi wiedzieć, że jednak zaliczyć może, ale można tak to ograniczyć, żeby na tym co jest jego głównym zainteresowaniem zostawało więcej czasu, więc możliwości przede wszystkim trzeba, jakby nauczył, więc dbać o to, żeby przerażenie takie nie powodowało takiego chaosu w głowie i w ogóle zejścia na najniższy w planie z tym nic niewarte czegoś nie nadaje do gry nawet nie będę starał, czyli właściwie istotą wychowania nauczenia jest pomoc w odnalezieniu przez każdego każde dziecko tego co naprawdę interesuje ja pamiętam taką dziewczynką jest w szkole, którym straszy miał kłopoty z nauką dwukrotnie i założy, bo powstała taka świetlica dla małych dzieci z ośrodków dla uchodźców większy chodziliśmy tam się przed nimi zajmować, gdy dziewczynka zaczęła przychodzić i zajmować się tym dziecinne jeszcze bardzo różne cudowne nikt tak nie potrafi rozpędzić się bawić tak się nimi opiekować tak pracować, gdy dziewczynka i nagle ta to poczucie niższości poczucie, że u nas nic niewarta zniknęły, bo ona nagle znalazłam coś co było jej pasją i jednocześnie do czego miał talent bliscy co ciekawe zaczęło się lepiej uczyć, by było zrozumiałe, że coś jest przednia oś ona, w czym się świat jest lepszy od innych czy i to strasznie ważne w tej chwili jest wychowawczynią świetną świetną nauczycielką skończyłam zakończonego w pedagogice i dał znakomicie, a mogło być silny mogą być katastrofy, by z tym nic niewarte jestem głupia ze wszystkiego mamy ledwo ledwo drugim Salt 2 i Ukrainie nie ma nic co mnie cedr IC są co byłoby moje prawdę, więc to jest to jest główna sprawa szkół im odnalezienie tego co interesuje każde dziecko umiejętność pokazania, że UE nie jest nim warto winnych tylko w busie w innych zupełnie dziedzinie niż chemicznego w teatrze nie w nauce tylko w opiece nad dziećmi zrozumienie innych istot nie styl, ale w tamtym i pokazanie, że można rozwijać sieć kin wchodzi, więc innych rzeczy pomoc w załatwieniu tych innych rzeczy, żeby one nie nie kolidowały one i to jest to podstawowa sprawa z pożytkiem dla świata w brzydkim świata z pożytkiem później także w jakiś takich kontaktach międzyludzkich w taki człowiek zaczyna też rozumieć innych ludzi o tym, człowieku w tak ciekawy co co jest jego sprawą każdy z nas jako swoją spółkę czy nauczyciele też powinny obudzić w sobie ciekawość tych swoich uczniów i jest następny problem niesłychanie ważny i który w ogóle nie został dotknięty, który był także w dziedzinie w poprzednim systemie pieczy sposób przygotowania nauczycieli z wód nauczyciele i kończył określoną specjalność fizyka chemia tamto w zasadzie nie mają przygotowania do pracy uiścić, gdy praktyki czy jest formalnym wspólnych odbywający praktyki w szkołach zaliczają oni my teraz się przedłużają ten trend ten okres, ale to też nie dochodzi jedynym rozwiązaniem, które nie zawsze mówi rolnik, który moim zdaniem byłoby dobre jest stworzenie tzw. szkół ćwiczeń, czyli takich szkół, które właśnie potrafię pracować z dziećmi mając umiejętności podchodzenia do dziecka lub mieniu gminnym dalej, żeby tam w prawo nauczania Chin ostatecznie dyplom nauczycielskich odbywał się po stażu w takiej szkole i tam się nabywał lub też w ten sposób takie umiejętności się rozchodziły także w innych szkołach, ale także takie szkoły wytypować, a żeby takie szkoły mogły zaistnieć musi istnieć większą autonomię szkoły muszą mieć prawo do autonomii do realizowania właśnie takich takich działań, które są korzystne dla dzieci tych sumiennie pracuje od, a także tych zmian systemu kształcenia nauczycieli jest bardzo ważne przemyślenie tego jak jak przygotowywać nauczycieli, żeby oni zrozumieli dzieci, że ogumienie rozwijać nim w sensowny sposób rozwijać zainteresowania rozwijać umiejętności nie szkodzi dziecku tylko pomagać w jego w jego funkcjonowaniu listę życzeń wobec tego też dojmujący jednak w rzeczywistości szkoły dzisiejszy jest długa i przydałoby się jakieś systemowe rozwiązanie, w którym wszystkie te aspekty brałby pod uwagę na co zdaje się, że w najbliższym czasie nie mamy szans, bo on jednostronnie dojdzie to jest chyba dobry moment na to, żeby powiedzieć parę słów o konkursie Poznajmy się konkurs, który też mam poczucie, że możemy nie wpaść na zbyt podatny grunt, ponieważ jest konkursem, który ma pomagać w tej właśnie integracji ludzi, którzy przyjeżdżają do nas już z jakiegoś powodu znaleźli się w Polsce uchodźców imigrantów jest z nami tutaj tubylcami wiemy jak jest to już stołeczny uchodźców w ogóle, a jeszcze to się pogłębia w Polsce pogłębiło się na pewno w ciągu ostatnich 23 lat i też mogła mi się na świecie to nie jest tylko nasz problem widzieliśmy co się niedawno działo w Niemczech też takie ruchy nacjonalistyczne są bardzo silne jest ludzie reagują też poza oczywiście tymi ekstra mam na narastające problemy związane z migracją tymczasem jest to propozycja jakiejś pracy u podstaw taki konkurs czy pani, że uwierzy w to że, owszem to może coś zmieni kosztem takim pomyśle nie wiadomo czy tylko ruch jest się zorganizować na razie nie ma odpowiednich środków ani sponsorów powstał pół z żywych stronie wyciekiem głosy, żeby zorganizować ogólnopolski konkurs Poznajmy się na innych projekty uczniowskie mówią uczniowie szkół podstawowych szkół średnich projektu Uczniowski prezentujący inny przebywających w Polsce uchodźców imigrantów, ale także, prezentując tradycje kulturowe mniejszości etnicznych narodowych kulturowych wśród setek lat zamieszkują Polskę pod dużym pokazać im otworzyć okna bądź niejednorodnym surowość pokazać tradycji wielo kulturowe i pokazać wartości, które z tego płyną, a poza tym poznać ludzi oni nic tak nie przekonuje bezpośredni kontakt z człowiekiem np. większe niż porozmawia zrobił wywiad dowiesz się ojcu przeżyła rodzina, zanim się znalazło w Polsce, uciekając swego miejsca m. in . inżynierze pozna kulturę tych mniejszości, z którymi się tylko styka odwagi często mówi się oni kiedyś Gizy słowa chemicznie in myśleliśmy, żeby taki konkurs posyła taka koalicja z drużyn przedstawicieli różnych organizacji społecznych, która właśnie myśli o zorganizowaniu tego konkursu jenot w tej chwili nic jak w sferze sferze przygotowań, ale w tej chwili jest poszukiwanie przede wszystkim środków finansowych, bo trzeba pięknie nagrody ufundowali wstrzymano dalszą pracę podjąć nieliczni wiedzą mogą mieć myśleliśmy żony ruszy w tym roku, jeżeli się nie nie uda w go zorganizować to może za rok, ale na razie opel jest ową pomoc w zorganizowanym briefingu w zorganizowaniu zobaczyłbym poszukujemy sponsorów przede wszystkim nagrody Nobla otrzyma do tytułu Miss sponsorów na w ww księgowanie tego konkursu bierze te magiczne dużą skalę prawda to trzeba wymienić no i myślę, że jest to dobra rzecz, żeby głuchy tylko boję się, że niektórzy nauczyły się bali, bo to jest tak jakby wbre w, ale dzieci mogą sami się organizować nie można zobaczymy jak to w windzie natomiast myślę, że sprawa jest niesłychanie ważne właśnie ze względu na trenera stanie takich wrogich nacjonalistycznych tendencji to, żeby w Polsce urządzać urodziny Hitlera wreszcie prawda albo też te maszyny nacjonalistów internet etc etc te awantury klisze przetaczają się z całej Europy przez Polskę co bardzo groźny i otworzyć oczy na to, że to są ludzie, którzy są takimi samymi ludźmi jak my ci, którzy do nas przyjechali albo z nami mieszkali od wieków bardzo przyciśnięci do rozwoju także naszej polskiej kultury jest niesłychanie ważne, żeby dzieci zobaczyły bezpośrednim kontakcie i stąd nazwa Poznajmy się czyni z nóg znają się nawzajem współpracujemy razem nad przygotowaniem rozmaitych rozwój tych obrazów jest wciąż mam poczucie, że jest pani z jakiejś innej planety, dlaczego dlatego, że mówi pani z o wartościach, które giną w tej naszej rzeczywistości nie ja myślę, że nie są tylko one są one in, jakby wszyscy śpiewają mu wszyscy wolno wszystko co jest, że tak powiemy w aktualnym aktualną potrzebą 3 przy takiej winnicy działania, których jak zasypują tą podstawową wartością, jaką jest bycie człowiekiem trend i płodach znam jesteśmy oczywiście po latach jesteśmy patriotami Bourne, a tu też urodziliśmy kochamy ten nasz kraj, ale jednocześnie jesteśmy także ziemianami z mieszkańcami, a dzień teraz widzimy jak nasza ojczyzna, że nie jest zagrożona przez zmiany klimatyczne prawdę widzimy, jaką jest zagrożona właśnie przez wrogość pomiędzy tymi poszczególnymi narodowymi plemionami prawda, które mogą się sobą z zetrzeć, a mając takie środki jak mają obecnie w ogóle mogą zlikwidować dziedziczenia ziemi, więc ja myślę, że to nie jest inna planeta, gdyby nasza ojczyzna jest w Rzymie i musimy myśleć o tym jak ludzie mogą przestać być dla siebie groźni jak ludzie mogą przestać być groźni dla tej planety przez bezmyślne no i zmiany klimatyczne, jakie wprowadzają jak ludzie mogą sobie wzajemnie pomóc, a także rozwijać to co jest dla wszystkich wartością placówki także ja myślę, że nie jest zmniejszany czy wręcz odwrotnie bardzo go mocno się z głównych myśli chciałabym przekazać uczniom i tym, którzy z uczniami klas w sumie o naszą planetę z to już nic nie wydam, bo to jest piękna puenta duma z tego, że jesteśmy Rzymianami w dół z tego, że jesteśmy Rzymianami czy ten Globus jednak troszeczkę będzie większy niż tylko ten skrawek Europy Środkowo-Wschodniej bardzo dziękuję za rozmowy z moim gościem była Krystyna Starczewska filozofka etyczka pedagożka twórczyni pierwszej Demokratycznej dawno dawno temu to było szkoły polskiej po przemianach ustrojowych osiemdziesiątego dziewiątego roku zeszłego wieku itd itp itd itp taka krótka lekcja historii jeszcze na koniec bardzo dziękuję za rozmowy za to, że państwo za tydzień po dwudziestej nawet pogłębione Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!