REKLAMA

Kontakty homoseksualne nie są już przestępstwem w Indiach

Data emisji:
2018-09-10 10:00
Audycja:
Przedpołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
29:50 min.
Udostępnij:

Rozmowa z dr Weroniką Rokicką Rozwiń »
Indie już nie traktują stosunków homoseksualnych jako przestępstwa.
To co robi Sąd Najwyższy w Indiach to nie jest zmiana konstytucji. Zmiana kodeksu karnego dotyczy interpretacji. Dlatego że sam artykuł 377, który warto też podkreślić obowiązywał 158 lat w obecnym kształcie, czyli przy 158 lat kryminalizował seks homoseksualny, a tym samym de facto uznawał w ogóle homoseksualizm za tak naprawdę nielegalny - Sąd Najwyższy powiedział, że ten artykuł przestaje obowiązywać w swojej części, czyli wciąż wciąż pozostaje w kodeksie karnym, tylko przestaje oznaczać to, co oznaczał wcześniej, czyli przestaje oznaczać kryminalizację stosunków seksualnych między osobami tej samej płci. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

8 minut po godzinie dziesiątej, słuchamy Radia TOK FM. Dziś poniedziałek, dziesiąty dzień września, dzień dobry, mówi Paweł Sulik, razem z Pawłem Ziętarą i Kamilem Wróblewskim, który program realizuje, razem w trójkę przed południem dla państwa. Kto pierwszy u nas w studiu jako gość? Dr Weronika Rokicka, politolożka, Amnesty International, Uniwersytet Warszawski, dzień dobry, dzień dobry. Przeniesiemy się do Indii, bo elektryzująca dla wielu informacja, która jakiś czas temu do nas dotarła: media donoszą, że w Indiach stosunki homoseksualne dotychczas były zagrożone karą i teraz to zmienia. Rozwiń »
Żeby opowiedzieć całą historię jak największa demokracja, bo tak się Indian określa doszło do tego punktu zacznijmy od tego, skąd się wzięła kryminalizacja stosunków homoseksualnych w Indiach Indie są krajem który, który w przyszłości miały właśnie z myślą z dzisiejszym katedrę powiedzieliśmy dość liberalne podejście do Anny do seksu do tych spektrum stosunków seksualnych, które są dopuszczalne i rzeczywiście jak sobie spojrzymy na dzieła sztuki starożytnej ringi to mamy świątynia, na których przedstawiony jest seks grupowy seks osób tej samej płci i my mamy traktaty starożytne, które w dużych szczegółach opisują te różne stosunki seksualne niż my mamy inną przychodzi taki moment w historii niekiedy dochodzi do kolonizacji brytyjskiej, ale i wielka Brytania narzuca cały całe spektrum różnych praw swojej nowej wielkiej kolonii, a 1 z tych praw i część tych praw dotyczy tego co są Brytyjczycy nazwali moralnością i w ramach tych, których celem przepisów dotyczących właśnie moralności mających wprowadzić się tam taką jedyną właściwą moralność czy moralność chrześcijańską Europejską Winiarach jest przepis kodeksu karnego, które właśnie od paru dni

Już nie, bo on nie obowiązuje w jego pierwotnym kształcie 377, który zakazywał nienaturalnych czy sprzecznych z naturą stosunków seksualnych, ale ich jako sprzeczna z naturą mam w tym ówczesne Ulm legislator uznawał stosunki homoseksualne zoo filii AM i Anna tutaj warto podkreślić, że zarówno chodziło o stosunki, ale ma tam to również w RPA po to, pod ten artykuł również była podpięta pedofilia stosunki między osobami niepełnoletnimi, więc bardzo bardzo szerokie szerokie spektrum w tym w tym stosunki między osobami tej samej płci, czyli ja rozumiem, że to to co robi Sąd Najwyższy w Indiach to jest to nie jest zmiana konstytucji zmiana kodeksu karnego dotyczy interpretacji tak nie to jest on inaczej, gdy tak to jest, dlatego że sama artykuły 377, które warto też podkreślić obowiązywał 158 lat w obecnym kształcie, czyli przy 158 lat kryminalizował stosunki seks homoseksualny, a tym samym de facto ułomne uznawał w ogóle homoseksualizm za tak naprawdę nielegalny PN ten artykuł na grunt, by Sąd Najwyższy powiedział, że przestaje obowiązywać w swojej części, czyli wciąż wciąż pozostaje w kodeksie karnym tylko przestaje przestaje być gorzej oznaczać to co oznaczało wcześniej, czyli w UE przestaje oznaczać kryminalizację stosunków między seksualny między osobami tej samej płci i co ważne, że zarówno, skarżąc się, że ten przepis, jaki sam sąd podkreślali, że chodzi tutaj o dobrowolne stosunki seksualne osób dorosłych, bo to też się wielka debata toczyła, więc są bardzo mocno podkreślił, że wszelkie stosunki seksualne czy to heteroseksualny homoseksualny, która się odbywają wbre w woli 1 z osób wciąż są kryminalistę vana duch mówiono o stosunkach dobrowolnych między osobami dorosłymi ich trud łzy patrząc zboku na co sprawę to może być niesamowity paradoks wielka Brytania, która była tamta historia imperium nad tym nie zachodzi słońce nie tylko sprawowała polityczną moralną kontrola na samym końcu to właśnie taką formułę prawną w tym systemie prawnym inni po prostu funkcjonowało to co Brytyjczycy chcieli, żeby ta funkcja to wielka Brytania odchodzi od karania homoseksualizmu poza ostatnimi osobami, które siedziały w więzieniu za to, że czuwa stosunki homoseksualne, w które są ikonami tak jak do tej przemiany, ale wielka Brytania tak jak większa część krajów Europy w obchody tego, a inni dopiero teraz tak inni dopiero teraz i można to tłumaczyć na wiele sposobów przede wszystkim to co też Sąd Najwyższy podkreślił, że mimo, że ta zmiana dokonała się przez to, że to im prywatną osobę osoby indywidualne wystąpiły ze skargą do Sądu Najwyższego czy już skorzystało z usług korzystał z pełnego swego uprawnienia jako obywateli obywatelek Indii i wystąpiły do Sądu Najwyższego, żeby udowodnić przekonać sąd że, że to, że prawo jest niekonstytucyjne, ale Sąd Najwyższy sędziowie bardzo mocno podkreślili, że ta zmiana powinna do kubła aż do kolei dawno temu i to władza ustawodawcza, czyli parlament powinien dokonać dokonać tej zmiany my z bardzo wielu powodów m. in. zarówno inne zarówno z tego powodu, że to prawo było niekonstytucyjne naruszały prawa naruszono prawo o prawa człowieka określonych osób, ale też przede wszystkim, dlatego że było spuścizna kolonializmu, ale im nowe państwo indyjskie powstało też, że z 1 strony z ogromną spuścizną systemu brytyjskiego o tym, do systemu prawnego systemu administracji i całego systemu politycznego dna, ale z drugiej strony to miało być prawda nowe państwo nowy kraj niepodległy, który się rządzi swoimi prawami, którzy przez 71 lat od czasu niepodległości, ale władza ustawodawcza nie była w stanie sobie z tym odciąć się o tej przeszłości sąd uznał za coś się za coś nagannego i podkreślił, że to, że to mógłbym indyjski parlament powinien tak naprawdę już dawno temu od tego wątek odejść tak jak odszedł od tak jak na przestrzeni lat prawda zmieniono bardzo wiele różnych ras, które jeszcze gdzieś tam TVN to, o czym powinniśmy zrobić reforma jest możliwe, bo po informacji Radia TOK FM był to kwestia trzeciej płci moim zdaniem to wiele wyjaśnia takie osoby starsze tym kontekście zmian właśnie w bramce też obyczajowych, a za chwilę pominięto informację Radia TOK FM z nami dr Weronika Rokicka in Loska politolożka Amnesty International Congress 2 szafki za chwilę po informacje wracamy do rozmów jak świat po raz dziesiąty słuchała Radia TOK FM dziś poniżej 10 września w przypomnę, że w naszym CV dr Weronika Rokicka dorożka politolożka Amnesty International i Uniwersytet warszawski jeszcze 1 dobry dzień dobra z myślą o przełomowej rzeczy historii praw mniejszości seksualnych w Indiach, a mianowicie Otóż 1 z 2 przełomowych rzeczną to, że Sąd Najwyższy powiedział, że stosunki homoseksualne mnie nie nie można karać stosunki homoseksualne ten fragment art. 388 a także należy interpretować w ten sposób, że jeśli osoby za obopólną zgodą uprawiają seks okoniem powody do karania, ale warto tu powiedzieć też dostać drugi krok, bo ten pierwszy dotyczy uznania w dni tzw. trzeciej płci, że będzie przemieszczać się zapłacić tak inni są 1 z pierwszych krajów świata, które prawnie rozpoznaną taką kategoria trzecia płeć tutaj tym razem skarżącymi do Sądu Najwyższego były osoby, która Trump chciał udowodnić chciał, żeby Sąd Najwyższy potwierdził oficjalnie, że są osoby, która na nie należą do 1 spółki są osoby trans płciowe, która 3 Inter seksualne osoby, które ma przy urodzeniu przypisano przypisano prawnie płeć, ale nie utożsamiają się co uczą dlatego dążą do dążą do zmiany metrykalnie czy zmiany w dokumentach przypisanej im kłóci, ale te osoby mówiły, że mnie są to również osoby, która po prostu nie nikt nie mieszczą się w tym spektrum w tym, że takim dawnym podziale na kobiety mężczyzn osoby trzeciej płci in państwo powinno uznawać, że takie taka grupa osób również istnieje są to są to głównie w tym kontekście indyjskim RM osoby, które Niemcy z UE w naszym tutaj europejskim dyskusję byśmy nazwali osobami trans płciowe mi, ale takimi, które właśnie on 4, a nie chciałyby tego tego takiego jasnego przypisania IMM pierwotnie przypisano im pewną płeć w dokumentach przy urodzeniu, ale one jako osoby, która się nie identyfikują z tym ze stroną w tym 2 kłóci chciały mieć możliwość jakiegoś innego innego określenia się również uprawnia i tak oto Sąd Najwyższy wprowadził to formalnie to pojęcie trzeciej płci to był rok 2014 i nie widać to było naprawdę przełomowy wyrok też, dlatego że sąd tak bardzo mocno podkreślił, że na luzie na mocy chińskiej konstytucji, ale również dyskryminacja osób trzeci uczeń, ale też w ogóle dyskryminacja w osób które, która jakoś mnie nie jeść nie mieszczą się w tym ma w tym takim niejasnym podziale na kobiety i mężczyzn, ale nie mogą być dyskryminowani dyskryminowane i trzeba wprowadzić też czy też państwo ma takie pozy ty taki pozytywny obowiązek, żeby edukować informować i doprowadzić do tego, że docelowo nie będzie dyskryminacji, ale ze względu na państwo ma i tak dobra to zróbmy taki prosty eksperyment jeśli teraz ta decyzja, który toczy się rozmowa z decyzją Sądu Najwyższego bronić nie kryminalizuje stosunków homoseksualnych jeśli ona ma rzeczywiście coś zmienić w społeczeństwie Anny indyjskim to zastanówmy się jak to tamta zmiana w 2014 roku wprowadzenie trzeciej płci cokolwiek zmieniła co 3 czy n p . nie wiem w poz takie postawy papierologii atak czy to była jakaś zmiana to oczywiście w Indiach wszystko się zawsze rozbija o takie szczegóły prawne biurokratyczne zupę to nam po prostu bardzo niewydolny system prawny w też, że warto podkreślić, że Sąd Najwyższy powiedział, że on wskazuje, że państwo tylko pewien kierunek myślenia i wskazuje na pewne obowiązki, które państwo ma wobec osób należących do tej mniejszości, ale to ustawodawca ma obowiązek przyjęcia osobnej ustawy, która mu, która ustali wszelkie szczegóły, ale i jak ta ustawa do tej pory jest coś jest jeszcze procedowana przez parlament, więc jeszcze nie ma tak naprawdę wszystkich szczegółów, ale to na co ta bestia się przełożyła w takim najbardziej podstawowym na takim podstawowym poziomie to torze dla osób należących do trzeciej płci PN, gdyby to było dla mnie to był ten moment, kiedy nagle te osoby znalazły się po raz pierwszy w mediach znalazły się w dyskursie publicznym po raz pierwszy nie w nie w negatywnym świetle czy też przestaną o nich mówić jako o jakich osoba z lasu dziwna, które są inne mamy tylko po raz pierwszy naprawdę zaczęto o nich mówić jako obywatel obywatelka klucze które, którzy mają prawa człowieka zaczęto mówić o tym, że ich dyskryminacja jest jest zła, więc to była autentycznie ogromna świadomość była zmiana która, która się dokonała właśnie przez to, że tamta na trasie do debaty publicznej to elementy toczone tam bardzo wysoko usytuowana w systemie prawnym instytucja czy Sąd Najwyższy, który ma ogromną cieszy się ogromną popularnością w Indiach ma ogromny autorytet ten Sąd Najwyższy jak podkreślił jak ważne są wyżej równe prawa równe prawa tych osób i mamy już przykłady n p . na poziomie lokalnym osób trans płciowe, które startują w wyborach lokalnych, która zostają urzędnikami urzędniczkami osoby, które dzięki temu może to dyskryminacja zniknęła były prezes NIK zniknęła, czyli zmniejsza obecnie mają możliwość się kontynuowania edukacji czy powrotu do do edukacji dyskryminacja w urzędach w dostępności do prac w pracę w urzędach administracji lokalnej publicznej daje się na pewno zmniejszyła, więc mamy już takie przykłady sukcesu tego tego orzeczenia te 4 lata 4 lata po sytuacji wierzyciel w konkretnych osób konkretnych jednostek naprawdę zmieniło na lepsze tak wygląda, gdy kwestia małżeństw się ktoś deklaruje taką trzecią płeć i naczelna nawet ma to dziś poświadczone w dokumentach no właśnie tutaj pojawił się pojawią się szczerym to formalnie możliwość zawarcia cywilnego małżeństwa będzie regulować ta ustawa, która cały czas stała MDM uchwalona, niemniej to osoby zaczęły zawierać małżeństwa w obrządkach w różnych obrządkach religijnych równolegle oczywiście przede wszystkim na hinduistyczne HR małżeństwa, więc są już małe są już osoby, które byśmy powiedzieli no on przynajmniej w UE w tym w tym społecznym sensie legalnie tworzą związki małżeńskie, gdzie w, których 1 osoba należy do trzeciej płci, a druga jest kobietą lub UE lub mężczyzną i właśnie ten taka sytuacja, w których to osoby żyją razem tworzą gospodarstwo domowe w byśmy powiedzieli ARP pozwoliła osobom, które skarżyły kryminalizacji homoseksualizmu zadanie pytania co w sytuacji, w której mamy osobę, która ma cechy zewnętrzna mężczyzna czuje się kobietą identyfikuje się jako trzecia płeć, więc należy do grupy formalnie rozpoznane już przez państwo do trzeciej płci i tworzy związek z osobą, która się identyfikuje jako mężczyzna po i teraz mam 3 seks między tymi 2 osobami, które już np. zawarły hinduski małżeństwo, więc mieszkają razem żyją razem czy seks między tymi 2 osobami w LM powinien być kryminalni z VAT czy nie czy te osoby łamią prawo ucznia w tej sytuacji i im naprawdę to uznanie trzeci półfinał sposób z skomplikowało ten teren ten system, który Brytyjczycy Indiom zostawili ten system właśnie takiej, a w dziewiętnastowiecznej moralności w jezdni tak ten rok przed nim po prostu PN innym ten system wyznaczy drogę taką wyrwę w systemie i nagle Sąd Najwyższy, że muszą się skonfrontować z tym pytaniem, jeżeli uznasz, że trzecia płeć istnieje to w takim razie czy nie powinniśmy uznać, że stosunki seksualne generalnie między osobami dorosłymi dobrowolne przy zgodzie obu tych osób nie powinny po prostu być leżałam w Kairze one się mieszczą w rozprawie do prywatności, które mają wszystkie te wszystkie osoby, jeżeli tam nie ma przemocy to te stosunki seksualne powinny być legalne tak, ale to w Top one bardzo ciekawa historia tak w zasadzie to jest opowieść z cyklu historia Anny myśli postkolonialnej, bo z 1 strony w tym w imperium brytyjskie w swoim najbardziej takim konserwatywnym wydaniu panowała przecież nie tylko w Indiach antenach obecnego Pakistanu czy Bangladesz not to był kawał po prostu świata, który był w tym systemie wartości, ale to było bardzo bardzo dawno temu i teraz oto mamy 2001. bieg w i to te prądy, o których mówimy i zmiany czy w prawodawstwie, ale też obyczajowością spotykają się wielkimi tradycjami lokalnym czy dokładnie oznacza i jak to może wyglądać w różnych miejscach tak olbrzymiego kraju, jakim są Indie o tym, już porozumiemy za kilka chwil po informacjach Radia TOK FM 18 nie został od godziny jedenastej słucham Radia TOK FM nasz stół w studiu dr Weronika Rokicka Jędrzej Loska politolożka Amnesty International Uniwersytet warszawski dzień dobry czas Winobrania to właśnie studia tymczasem na wielkim subkontynentu indyjski zmiany zmiany zmiany proszę państwa indyjski Sąd Najwyższy można w Trypolisie obalił wywodzący się jeszcze z ery kolonialnej zapis, który piętnował karał osoby otrzymujące stosunki homoseksualne, a to druga zmiana pierwsza którymi się chronologicznie to jest wprowadzenie 3 funkcjonowanie tych na trzeciej płci, lecz są zmiany, o których pani opowiada to są zmiany prawne obyczajowe kulturowe pytanie jak to czy jak to oddziałuje na kraje sąsiadują na bogato na tę część świata kraje sąsiadujące z Indiami Pakistan Bangladesz no nijak nie widać z tamtej perspektywy te zmiany w Indiach generalnie nosów największym z tych krajów teczkę z krajów, w których to takie zmiany zachodzą najłatwiej dlatego, że to jest kraj w skrajnym skrajnej różnorodności byśmy tak powiedzieć jest bez punktu widzenia Europejskiego, czyli kraje z kraju jest to kraj naprawdę wielu religii wielu języków wielu grup etnicznych i pan też kraje ogromne bardzo chory starszy z ogromną populacją i w związku z tym to jest taki kraj, w którym które z FUS swojej konstytucji zapisał bardzo mocno też bardzo mocno zapisał w konstytucji to, że Indie są krajem właśnie takim różnorodnym czy krajem, który ma obowiązek dbać o mniejszości przestrzegać praw mniejszości przestrzegać praw jednostki, dlatego że w prawie wszyscy w Indiach są jakieś mniejszości i jak w związku z tym też w Indiach to zmiana była w morze zajęło to tyle lat była stosunkowo prosta rzeczywiście w krajach takich jak np. Pakistan o taką zmianę na taką zmianę może być dziełem może być trudniej dlatego, że to jest kraj, który powstał czy też buduje swoją tożsamość wokół tego, że jest to islamska Republika Pakistanu, więc więcej to kraje które, który ma wpisaną w swoje istnienie 1 religię i nie może jest również kraj wielo etnicznej wielo językowy to o to mu różnorodność jest zdecydowanie zdecydowanie trudniej, niemniej ta decyzja Sądu Najwyższego indyjskiego wywołała entuzjazmu w w społeczności osób LGBT w całej Azji Południowej no i też pozostaje to pytanie, jaki wpły w ten wyrok będzie miało szans w Cieszynie nie nie prawne nie nie prawny wpły w, ale taki, ale takiej Anna inna świadomość owe na osoby LGBT żyjące innych brytyjskich koloniach, które były brytyjskich koloniach, które wciąż, który wciąż muszą stawić czoła tego, że tego typu prawo, które sygnalizuje stosunki homoseksualne najwięcej tych krajów są oczywiście w Afryce i Indie były takim ważnym jest ta zmiana winiety taki ważny krok milowy, bo to była największa była brytyjska Kolonia, po której też oczekiwano, że ona też po w tym będzie będzie pierwsza ze względu właśnie na PL te kwestie kulturowe i to ogromną różnorodność to nie tylko pierwszy kraj, który odetnie się na od PiS HDR po kolonializmie znajdą się udało społeczności LGBT, więc jak się udało mu zimno jest ogromna nadzieja też na innych byłych brytyjskich kolonii, że one też agent odetną się też swoją magię swojej kolonialnej przeszłości leczącej tego tak ważne jest to gra rolę to, że oprócz, że tak, że po pierwsze, funkcjonuje Sąd Najwyższy, który tej pani powiedziała nam bardzo duży autorytet tak, a on jak rozumiem jest czymś pomiędzy na obcych czy dręczył szczęścia były takie jak nasz Trybunał Konstytucyjny jak nasz Sąd Najwyższy uznał, że jest taki dział, który w debacie społeczeństwa uważa, że Super, że taka instytucja jest na tyle istotne jest to, że to jednak jest i krajową, o którym się mówił też największe demokracje to znaczy bez względu na to jak to w praktyce czasami jest problematyczne to jednak na ten czas scheda brytyjska postkolonialne, a to co jednak jest w skale pod mokrą w miarę demokratycznym państwie brak, więc to też znajdę to jest istotne i kompletnie inne od sytuacji np. zesłanym Pakistanie inni już nikt nie powinien za Ugandą cóż wszystkie te kraje warto pokreślić, że są formalnie krajem demokratycznymi i Pakistan i Uganda Kenia ekspert myślano o tym w wielu krajach afrykańskich to są formalnie kraje, które zarówno są krajami demokratycznymi krajami, które odziedziczyły dużą część się takiego myślenia o systemie politycznym prawnym, bo po Brytyjczykach po imperium brytyjskim, więc małe, więc to też są kraje które, które mogłyby mogłoby podobnie podobnie jak Indie właśnie powołać dokładnie na na te same argumenty, żeby sfinalizować homoseksualizm i powołać się na prawa zapisane człowieka zapisane w konstytucji RP i powołać się na, toteż było ważne w tym roku w Indiach krzyża Sąd Najwyższy bardzo mocno podkreślił, że nie chodzi tylko samą literę prawa, ale chodzi o to jak to prawo jest stosowana, jaki ma wpły w na konkretne jednostki, bo ten art. 377 MON brzmi tak bardzo przede wszystkim bardzo dumni z takim mętne jest nie wiadomo, o co w nim chodzi, ale chodzi o to jak on był stosowany rządu z de facto stosowane wobec określonych jednostek i był z de facto są one do prześladowania tych indywidualnych jednostek i bardzo mocno sędzia Sądu Najwyższego podkreśli i dlatego trzeba od niego odejść, bo jeżeli mamy jakiś jakiś artykuł kodeksu karnego, które w PLN, który on Vernon de facto prowadzi do LM do prześladowania jakich się mniejszości do tego stopnia, że to może tych spra w przeciwko osobom czy o to oskarżeni o formalnych o homoseksualizmie jak nie było dużo, bo to była skala rzędu 2 tysięcy spra w formalnie wszczynanych rocznie to jednak kraj, który ma prawda ponad miliard ludzi to byśmy powiedzieli kropla w morzu potrzeb kropla w morzu w ogóle wszystkich spra w, ale kluczowe było to, że fakt, że w ogóle ten stan ten przepis był w kodeksie karnym prowadzi do tego, że osoby były szykanowane osoby były zastraszane zastraszano nauczka, mówiąc że powiemy twoim pracodawcy, że jest gejem w związku z tym musi odejść była też głośna sprawa prof. Uniwersyteckiego Uniwersytetu oligarchów, które były MTR, które był prześladowany zarówno przez innych profesorów przez kadrę, abyś podzielił uniwersytecką, jaki przez studentów i ostatecznie doprowadziło to do samobójstwa w, więc my mieliśmy, więc tutaj kluczowe na pewno jest to, że tak i nie są demokracją masową takim krajem, który jest dość mocno konstytucja opiera się na prawach człowieka i to oparcie mamy też innych krajach byłych koloniach brytyjskich dlatego, że to jest pewien wspólny odziedziczonym system to co na pewno w Indiach Chinach Indiach jest, ale jest też szczególne czy inna to to, że na Sąd Najwyższy no właśnie takim bardzo to chciałem ten ogromny autorytet, gdyż takim ciałem które, która bardzo mocno taką instytucją, która nie boisz się czasem kontrowersyjne jest trudna decyzja zawsze przynoszą Bookera za rok Malty nie było takiej sytuacji, że ostatnie lata, że wciąż nie wiem bardziej konserwatywny rząd albo próbujący być bardziej autorytarny ma do premier nagle mnie nie twierdzę, że powątpiewa ów w pozycję Sądu Najwyższego czy próbował jakoś z nim walczyć, ale nie było takich gier jak chociażby widzimy w naszym kraju tak chętnie cechę są najróżniejsze próby w UE, ale warto podkreślić, że Sąd Najwyższy zajmuje bardzo bardzo dużym spektrum różnych spraw, które są kontrowersyjne dla bardzo wielu grup religijnych etnicznych językowych w Indiach to bardzo wielu różnych mniejszości w związku z tym nie też tyscy mam taki sąd, który gdzieś tam ucieka cały czas przed przed wciągnięciem go w różne gry polityczna i przed powiedzeniem rząd reprezentuje tylko 1 jakoś grupa interesy, ale i to sąd, który orzekał naprawdę bardzo o bardzo wielu sprawach kontrowersyjnych dla różnych grup niedawno n p . o rozwodach muzułmańskich takich tradycyjnych mówi uznał je za brak takich jak byśmy powiedzieli AM rozwodach takich nagłych rozwodach, w których mężczyzna może rozwieść z kobietą tylko mówiącej, że się z nią rozwodzi trzykrotnie i sądów szalenie skomplikowany, że sąd uznał także Sąd Najwyższy też się tą sprawą zajmowały uznał n p . że tego typu rozwody są nie powie, że są nielegalne sędzia nie powinny mieć miejsca, więc Sąd Najwyższy na przestrzeni lat wydawały różne jest w nim różne wyroki, które były, które mogły mu, które zdobywały mu poparcie wielu osób, a jednocześnie, a jednocześnie były kontrowersyjne dla dla innych i gdzieś tam cały czas, odwołując się nieustannie do konstytucji, mówiąc że Sąd Najwyższy w jedynym jego 2 dokumenty na nawóz, na którym pracuje, na które powołuje jest konstytucja tak gdzieś tam udało mu się, że były przez wszystkie lata lawirować między tuszy używać już okazję się analogii również zaskakującymi, który choć, chociaż tak wiele podobieńst w między polską Indiami, a jeśli chodzi o nastawienie przed uchodźcy jak inni mówią, że nie przyjmą uchodźców zmian nie Lutra Indiana niech sobie radzą, gdzie indziej my nie mamy dla nich cały rząd jeśli tak mówi jak rozumiem tak w skrócie to w coraz to społeczeństwa co łatwo powiedzieć Sąd Najwyższy tak rząd zdecydował o deportacji Rohingjów no właśnie z powrotem do miana bardzo kontrowersyjna kontrowersyjne stanowisko PiS Sąd Najwyższy wstrzymał tę decyzję, mówiąc że ta decyzja może z tak skrajnym w skrajny sposób naruszać prawa człowieka tych osób wyprzedaż zgniłych prawo do życia, że z powodów humanitarnych powinno się wstrzymać tę deportację rzeczywiście wstrzyma tom deportacje czasowo na czas zbadania sprawy, ale wstrzymał ją w styczniu i cały czas z gmin sprawa jest rozpatrywana przez Sąd Najwyższy, więc tą sprawą też Sąd Najwyższy pokazał, że to, że on specjalnego zainteresowania nie tylko są obywatele obywatelki innych, ale też inne osoby, gdyż znajdują na terytorium kraju, a którym też przynależą prawa człowieka i my tak no i jest to, że jest to właśnie ciało, które czasami czasami wydaje wyroki, które później, z których rząd jest zadowolona czasem wydaje wyroki, które rząd skrajni niezadowolonej ten talent ta decyzja o tym, żeby wstrzymał deportację Rohingjów uchodźców to Mielno była takim takim przykładem i Annette władze w Indiach się zmieniają nos Sąd Najwyższy Sąd Najwyższy trwa są pewne zabezpieczenia oczywiście tej instytucji która, którego dno gwarantują to temu, że apolityczność wiadomo jak w każdym Sądzie Najwyższym, że mamy zmianę w miarę prosty sędziów jest znane, że taniec bardziej konserwatywne tak bardziej liberalne niż ten pochodzi z z takiej grupy religijnej ten z innej, więc to może też mieć wpły w na przynależność religijna językowe regionalne może mieć wpływ jak dziś na NATO jak sędziowie orzekają no ale ostatecznie składy sędziowskie są zarezerwowane zieloni 2 zwanej ostatecznie przez wszystkie lata udało się tę instytucję 70 lat zachować autorytet moralny i pozostaje Sąd Najwyższy strażnikiem praw człowieka, bo tak jest nazywany w konstytucji w Indiach tak w Indiach tańsze w przepraszam tak, a Wellinger wita go ktoś mógł go widziałam mówi Lars von najniższy jak najbardziej pozostaje strażnikiem praw człowieka takie oby tak było w 2 Weronika Rudnicka im gen Noska politolożka Amnesty International Uniwersytet warszawski bardzo dziękuję za 6 rodzin oraz za 5 godziny 11 zloty 9 informacja
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!