Słuchamy Radia TOK FM, z nami dr Łukasz Zaremba, kulturoznawca, tłumacz asystent w Instytucie kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, redaktor pisma Widok tory i praktyki kultury wizualnej, dzień dobry. Dość paradoksalne sytuacje, że w radiu, gdzie tylko słychać, nic nie widać ludzie mówili o kulturze wizualnej. Może powiedzieć do nie tędy w telewizję czy gdzieś tam, ale nie mniej niż w radiu, a tymczasem czas jest dobrym na to w, a mianowicie zbliżają się wielkimi krokami wybory w samorządowe to najbardziej dotyczący przestrzeni, która nas otacza, nowej. Nastawiamy uszu zastanawiam się aktu, która to partia, która to kandydat obieca nam wreszcie, że ten chaos już opisany wydawać, by się mogło wizualny w naszym kraju wreszcie uporządkuje albo przynajmniej mu jakiś kierunek nada: dyskusja czy bardziej w kierunku Skandynawii czy bardziej w kierunku Albanii, czy tam nie wiem, Morza Śródziemnego, w których rok zaczniemy iść, ale przez pana perspektywy w ogóle padają takie propozycje czy to na razie się przy czym sam jednak roszczeń przedszkoli jak i jakością powietrza i ruchem samochodowym czy już rzeczywiście te kwestie wizualne zeszły i na bok i już przestały być ważne
W pewnym sensie wiele osób pewnie uległo złudzeniu, że uchwalenie tzw . ustawy krajobrazowej załatwiło sprawę gołym okiem widzimy, że nie załatwiło, ba doprowadziło do takich paradoksów, że działa jak staje się w Sopocie mamy billboard w pobliżu zera w pobliżu plaży morza informujący, że już wkrótce dzięki uchwalonym przepisom lokalnym do ustawy krajobrazowej ten billboard zniknie HS na billboardzie ogłasza się nam, że już i już wkrótce bilbordy bilbordy znikną tutaj mamy w Wolf ważne jest to, żeby ustalić ustalić stawkę znaczy wymienił pan kilka tematów, które na razie dominują w tej kampanii wśród nich nie ma chaosu przestrzennego uporządkowania pola widzenia krajobrazu i t d . i t d. i pewnie trzeba byłoby przekonać najpierw, że to w ogóle jest istotny temat, bo pewnie żłobki są Super ważnym tematem prawda wiele innych tematów, które się, które się w tej kampanii pojawiają to są bardzo ważne tematy musimy ustalić, dlaczego w ogóle takie zagadnienie jak to jak wygląda nasze codzienne otoczenie, w którym przymiarek, którym przemierzamy w drodze z domu do pracy, a właśnie ono wygląda, a nie niejaki jestem tylko 23 funkcjonalne niefunkcjonalny bezpieczne niebezpieczne dostępne niedostępne
Dlaczego to w ogóle jest zagadnienie które, która jest istotna w za punkt akcji pomocowej jeśli ktoś panu za najwyższy takie proste zdać, by się mogło prymitywne pytanie, dlaczego jest ważne, choć jak pan wytłumaczy
Krajobraz jest z takim dziwnym powiedzmy gatunkiem takim dziwnym zjawiskiem, które ma niezwykłą moc natury realizowania tego co się tam znajduje nie myślą o krajobrazie naturalnym zieleni, która ma nieprzyjemne tak dalej i t d. i całej historii malarstwa Krajobrazowego myślę myślę raczej o tym, że to co codzienne w polu widzenia bardzo łatwo się oswaja teraz przyjrzyjmy się oswaja się przyzwyczajamy się do tego jakoś przynajmniej do pewnego stopnia, przegrywając w takim krajobrazie, jaki mamy na co dzień godzimy się na to schorzenie aktywnie się godzimy nie przyjmujemy, ale godzimy się, ponieważ żyjemy żyjemy pomiędzy po tak zmieni innymi obrazami takimi unijnymi zasadami taką ani inną treścią no i teraz to jest milcząca zgoda na to co tam jest przyjrzyjmy się tam jest, jeżeli weźmiemy moją drogę w tej chwili z uniwersytetu do dołu do Radia TOK FM to w sferze widoku i obrazów miałem głównie reklamy i taniej drogi billboardy citylighty przystanki, które są z tym zostały zmienione reklamy minąłem kilka pomników głównie opowiadających o o o dawnych wojnach w 2 i pojedynczych bohatera
A ile terenów zielonych?
Niewiele widziałem terenów zielonych akurat taką akurat przy Czerniakowskiej to miało go w widok hołd w raczej teoretyczny na Wisłę niższy niż rzeczywiste prawda no i teraz to co znajduje się w tej sferze wizualnej to co tam dominuje dzięki temu, że widzimy to ma co dzień przyzwyczajamy się do tego zostaje jakoś uznane za oczywiste zostaje jakoś uznane za nie problemowe tymczasem to jak wygląda nasza nasza tak wygląda nasze otoczenie to, że jak wygląda krajobraz psują krajobraz miejski trzeba by wykonać pewne poważne przesunięcia, gdyby chcieć wpisywać całą Polskę nie kawałki Warszawy w 2 maja, ale to jak to wszystko wygląda trochę do terminu w jakim jesteśmy w tej przestrzeni, a to wynika z takiej mechaniki percepcji, która mówi, że większą część informacji dostarczamy sobie samym przez wzroku to dochodzi chcecie w ogóle zakładamy, że informacje czerpiemy głównie z tekstu w ba, że obrazy, a już takie coś ulotnego jak krajobraz z innym to już w ogóle niewiele może już na pewno nie mówi nam kim jesteśmy w danej przestrzeni na dość, że zgodzimy się na to, że jakiś rodzaj atmosfery może współtworzyć na razie buduje coś większego coś ważniejszego to jest rzeczywiście szpitale to zastanówmy się czy może nie dziś, bo dziś już to się odrobinę zmieniony w roku 2012 w Warszawie rozgrywały się mecze euro 2012 i cała Warszawa była przykryta całe centrum Warszawy były przykryte płachtami reklamowymi najpóźniej najgroźniejszym poruszaliśmy się takim tunelem pomiędzy 2 nagimi modelkami półnagi modelami czasem jakąś piłką wieloma logotypami tak dalej nie mówię, że to automatycznie sprawia, że ja staje się tym kim te reklamy chcą, żebym się zdało tak to na całe szczęście nie działo jeżeliby tak działało wyglądali byśmy jak postaci z reklam albo jak ich karykatury tak to nie działa, ale jest pewien projekt, więc projekt skrajnego skomercjalizowania ich sprywatyzowania czegoś tak ulotnego jak widok jak krajobraz tak oceniają nas w polu skrajnego odsetek jak słuchacze słuchaczki mają one zrozumieć mają rozumieć tak jak swego czasu pozbyć paru tygodni temu podczas zupełnie inny kolejny temat, a 1 taki przykład użycie billboardów i dużych plakatów na Białorusi w ramach tego społecznego rząd nikt tego nie żadna firma tego nie wykupuje, żeby przekaz reklamowy pokazać tego budżetu państwa, bo miasto mówi o w teraz interesuje nas stan segregacja śmieci i 13 billboardy w mieście tak czy inaczej mówi o tym, segreguje śmieci tak tak, ale ich trzecie billboardów w Warszawie nie mówiła nie segregowanie śmieci ani żadnym innym ważnym wymiarze życia społecznego sporadyczne są kampanie społeczne na billboardach jest tym bardziej sporadyczne są, ale akcja artystyczna mamy takie głośne akcje artystyczne przez ostatnie 2530 lat, które się rozgrywały na billboardach i jakoś od NATO realizował tę formę, ale do tej formy treści nie da się w Warszawie i wielu innych miastach słynny przykład to to zakopianka w Warszawie i w dna wielu przedmieściach głównych trasach to forma billboardy o treści nie odgrywa to są reklamy reszta to są osoby tam co teraz co mam namyśli mówiąc skrajne, żeby pokazać, że dość, że żal, że doszliśmy do pewnej skrajności wystarczy sobie przypomnieć jak nowe są w Polsce ich polskich miastach billboardy jak nieoczywista była kiedyś pojawiały billboardy po jej pierwsza akcja billboardowa to jest 91990 rok to nie znaczy, że w PRL-u nie było reklam ale, toteż nie znaczy, że billboardy zostały w na początku lat dziewięćdziesiątych przyjęte w sposób oczywisty jako naturalne normalne po pierwsze trzeba było nauczyć się używać mam takie paradoksalne relacji może trochę prześmiewcze, ale coś opowiadające dziennikarzy w tym dziennikarze gazety wyborczej któremu, które mówią, że dzwonią do nas zaniepokojeni słuchacze pytają ze słuchaczy czy też nie pytając, gdzie mogą kupić te banany banany są na billboardzie nie ma żadnego sklepu w 2 oczywiście jest to jakiś żart zapewne wyśmiewając nieumiejętność Polaków kapitalizm z, ale zarazem opowiada o tym, że wbiegł w billboardzie w pewnej formule nie ma nic oczywistego na początku lat dziewięćdziesiątych tych billboardów było coraz więcej, ale mówiono, że na tak nadrabiamy bardzo szybko nadrabiamy musimy nadrobić zaległości, bo w 1 z 90 000 billboardów w Warszawie tylko 30 roku dziewięćdziesiątym szóstym 30 000 one już co prawda uniemożliwiają wyjście z przystanków można się nie przewrócić nie widać znaków i t d . i to przyznają dziennikarze, którzy jednocześnie mówią no ale musimy nadrobić musi nadgonić tak fascynujące, że pan to figury przywołał, czyli porównania z Zachodem najlepiej właśnie takie liczbowe ego to znaczy prosty tabelki zachód ma tyle czegoś nie mamy tyle co bumerang wróciło do nas w takiej formie, w której ZUS nie radzimy np. w Berlinie jest na 1000 mieszkańców, której tyle samochodów, a w Warszawie dajmy na to listach chętnych więcej nie wiem co z tym wyrobiska w 30 lat próbowaliśmy prawda dogonić przegonić przegoniliśmy tę zaskakującą wizję w takim patrzy tak, by w otoczeniu wizualnym, ale w próbie zrozumienia tej rzeczywistości wizualnych teraz otacza Odra do wieczora tak jak pan mówił, że jest czymś niesamowicie ważne Czyż nie uświadamiamy czynie jest jeszcze kilka punktów, które warto teraz na jesieni 2018 roku ktoś zbliża przypomnieć sobie co zrobimy po informacjach Radia TOK FM za chwilę jest 1116 liście 2 minut po godzinie dwunastej słuchamy Radia TOK FM 16 indeks Łukasz Zaremba kulturoznawca tłumacz system instytucji kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego redaktor pisma widok teorii praktyki kultury wizualnej czas dzień dobry Chin Weres 6 Jan cios w praktykach kultury wizualnej, bo jeśli chodzi o zaaranżowanie centrum stolicy naszego pięknego kraju, czyli Warszawy na to co padł pomysł, żeby po prostu zbudować centrum przy czym urządzić w centrum Warszawy park taki pakiet wszyscy znamy n p . z filmów o Nowym Jorku, że jest taki Central park im wąwozy są szczęśliwi albo tak siedzą na ławeczkach obok biegają albo grają w hollywoodzkich filmach no w każdym razie jest jakiś taki sam koparki to jest albo z wizyt w Berlinie na przykładzie dużo zieleni ciekawie i teraz co jest synonimem świetnie zaprojektowanego szczęśliwego dużego miasta aglomeracji naprzód stolicy część kraju tak w środku to jest trudna sprawa z tym parkiem zaproponowanym przez Jonasz śpiewaka, bo jeżeli mam go bronić tego parku to rozumiem go raczej jako o obrazek obrazek będący reprezentacją pewnej ogólnej wizji jako jakiś mikrokosmos sposobu patrzenia na miasto raczej niż coś do zrealizowania to jest oczywiście co tak właśnie pomysł rozumiem to również jako zagrywka przed przedwyborczą, która gromadzi ludzi ma, jeżeli będziemy rozumieć jako mikrokosmos myślenia o mieście ale, toteż zieleni ma to te funkcje reprezentowania i bardziej całościowej wizji miasta przyjaznego mieszkańcom przyjaznego mieszkańcom poruszającym się pieszo na rowerach zwózkami lub na wózkach osób osób starszych, które mają, gdzie przysiąść osób, które potrzebują ławek osób, które chcą ławek przestrzeni, które w, której można się spotykać, w której można lubić lub bardzo różne rzeczy nie, ograniczając się do tego, o czym rozmawialiśmy przed przerwą, a więc przestrzeni tych billboardy owych tuneli, w których mamy dojechać do pracy, a które tego nie do powiedziałem projektuje ona nas z taką wizję naszą jedyną rolą w przestrzeni publicznej jest przygotowanie do konsumpcji resort oczywiście dotarcie do pracy dotarcie do szkoły, ale w tym czasie w tych 10 po 10 % naszych uważności przygotowuje się już do konsumowania w każdym razie taki jestem projekt zdają ten zielony kot w parku centralnym jest jej bronić to moim zdaniem bronić się jako mikrokosmosu takiego pomysłu na miasto, które w żadnym razie ten pomysł, by zieleń się nie ogranicza który, który jest pewną ogólną wizją konkurencyjną wobec tego miasta, które to Niewiem czy nam zbudowano toczy się samo zbudowało na ile sami w tym uczestniczyliśmy to czy miasto wybetonowane jego miasto podporządkowanego samochodom miasta, w którym nie ma miejsc spotkań lub są to miejsca spotkań pełne barier i myślę zarówno barier przestrzennych i barierach cenowych to ma czy SA jest stworzenie parku w centrum miasta rozwiąże problem problemy Warszawy nie skomplikuje w dodatku sytuację kilku instytucji, która od lat próbują się tam się tam wreszcie ustawić do teatru i i muzeum sztuki sztuki nowoczesnej w tym sensie jako bardzo konkretny projekt taka wizja nie najlepiej wróży temu Janusz ja jak śpiewa rządziłby rządził miastem ja mam szczerą nadzieję że, że my powinniśmy potraktować raczej jako o metaforę wizji konkurencyjnej w tym sensie tego rodzaju utopijny obraz wygląda wyspa prawda jak wyspa w Warszawie co pokazuje, że Warszawa taka nie jest i nie tylko Warszawa nie jest Zielona Warszawa ma nadal wiele zielonych zielonych miejsc to są bajki, które należy chronić w 2, które w dużej części są zagrożone i tutaj z jak wpły w śpiewaka na świadomość mieszkańców miasta związana z takich stowarzyszeń miasto jest nasz sektor, który w 2, który wcześniej wcześniej na świadomość mieszkańców tyczące tego co się dzieje z przestrzeniami publicznymi w jaki sposób one przestają być przestrzeniami wspólnymi, a stają się z dostają z po prostu sprzedane najczęściej deweloperom Wda w tym parki w tym tak dużym musimy pamiętać trzeba, więc raczej ryzykowne to co pan w domu zastanawia się to ktoś mógł niekoniecznie mieszkańcy Warszawy może poprzeć, gdzie występują ważności zaraz przyjdą wybory samorządowe ktoś będzie mówił nasz miasto powinno mieć obwodnice, gdyż taki meta poziom Kremla tak pewnie ta o taką obwodnica rozwija gospodarczo nasze miasto fajnie nie będą tutaj, kiedy jeździłem pod domem pod oknem rekordzistę mogą Super, a jednocześnie ich nie będzie innej okazji, żeby zapytać o to najbliższą rzeczywistość mojej ulicy jak ona wygląda w najbliższych 23 sklepu z drogą, gdzie 1 duży czy to trzymały z blachy setki tysiące takich pytań związanych z codziennością, gdy ktoś wrzuca tempo to wysokie ceny obwodnica tak, ale trzecia linia metra twarda linia trolejbusowa w i ty też bardzo ciekawe czy w 3 par jak pan w oglądała czy przysłuchuje się tą dyskusją przed wyborami samorządowymi już można podjąć już ruszyła ruszyły kampanie w tym czy rzeczywiście to takie jest ciut czytają takie, że mogę Jean to duże c i nie wchodzimy na ten poziom taki podstawowy, a może uważa pan, że się nie da ze światem poziom podstawowy nie istnieją tak naprawdę inne mechanizmy, chyba że ich budżety partycypacyjne budżety nie uważam, że da się zejść na ten poziom podstawowy i ich, że to się dzieje niekoniecznie jest jeszcze tak wybite w kampanii wyborczej, ale przyjrzyjmy się samym sposobem sposobowi prowadzenia kampanii dużo czasu poświęcić na billboardach jako pewnemu systemowi komunikacji związaną z reklamą ale gdy z reklamą towarów produktów, ale drugie zjawisko ktoś najczęściej w Polsce pojawi na billboardach są politycy jest tego tak w Polsce politycy uwierzyli, że billboardy służą komunikacji z wyborcami komunikacji z obywatelami zobaczmy jak ograniczone wizja komunikacji to jest prawda billboardy to komunikacja jednostronna ja tu billboardy z wiarą w wizerunek nie treść przekazu tylko wizerunek w Polsce wojny polityczne rozgrywają się w billboardach nawet kiedy nie mamy wyboru mamy komunikaty wiodących partii na billboardach w tej chwili mamy wojnę billboardową ile i ile ukradli nic i co rośnie prawdę mówiąc do mnie to taka wizja komunikacji z wyborcami obywatelami nie nie trafia już widzimy, że te kampanie w miastach nawet kampanię partii centrowych liberalnych prawicowych zauważyły, że billboardami tych wyborów się nie wygra, że trzeba przynajmniej, o ile aut z trzeba zejść i rozmawiać z ludźmi przynajmniej na potrzeby obrazków, że zszedłem z są to ci 3 główni kandydaci w Warszawie mężczyźni, choć są z, choć są również inne kandydatki kandydaci zejście rozmawiać z ludźmi dowiedzieć poznać problemy postawić na lokalność tak dalej trwa i chociaż czasami jest to z pewnością w Kortrijk na potrzeby mediów prawda, której jeżdżą z tymi politykami i to wszystko i to wszystko dokumentują jego z i rozpowszechniają to jest również świadectwo tego, że to pewne przesunięcia następują, że ruchy miejskie bardzo wolno żmudną ciężką oddolną pracą, wykorzystując lokalne zasoby aktywizujące z Tarnobrzega, stając po prostu zaktywizuje z zaktualizowanym grup mieszkańców przesunęły lekko sposób uprawiania polityki, że mnie w grze cały czas mam nadzieję, że partii razem w żadnej z tych wyborach nie będzie na billboardach, że partia razem uzna, że billboard to nie jest właściwa forma komunikacji z wyborcami tak było do tej pory go ta partia postawiła na postawiłam na wydostanie wyraz zdanie od dołu i komunikację poprzez poprzez rozmowy oczywiście w skali kraju jest to bardzo bardzo trudne, ale jest to inny sposób uprawiania polityki niż ogłaszanie swoich tez swoją twarzą na billboardzie 12818 złożoną z 1218 m ² w dużych chciałem zapytać edukacja czy to jest także edukacja ktoś dokonuje przez to co widzimy jako dzieci jako ludzie młodzi jako dorośli, jaką ludzie starsi w drodze w drodze do pracy w drodze do do szkoły w gdziekolwiek w 4 kawiarnia kona działa jak to się dzieje, że Polacy, którzy jeżdżą i Polski, którzy jeżdżą za granicą widział, że te pomysły na filozofię wizualne są różne w różnych krajach w różnych kręgach kulturowych jadą gdzieś tam nad nadszarpnięte, bo ukradł albo dochodu do krajów arabskich widział, że może być jeszcze większa radość w tworzeniu wypchnął improwizowali w rządzie przestrzeń, chociaż różnie bywa bardzo chciałbym generalizować, ale jest taki stereotyp, który mówi, że w krajach skandynawskich jest to o wiele mniej atakującej agresywny wobec osoby, która w takim mieście miejscu jest porusza się nie mniej Niemen 13 tak nie jest takie agresywne po prostu bez zgody pytanie zasadnicze jest taki cud czy podczas czy to prawo nakazuje tym ludziom z takich różnych miejscach na świecie w części albo nie zakazuje działać czy też odwrotnie mamy tak głęboką wyrwę w drukowanym przekonania, że co z tego, że mu o tam są sąsiad coś tam robić u siebie w domu to nie znaczy, że muszę od razu cała klasa zalepić informacjami numerem telefonu, więc informacja również na pierwszym piętrze i t d . to jasne losy tej po po kolei, ale zaczną jeszcze krok wcześniej jest taka praca artystyczna w Wojciechowie czeka w Polsce od polskiego fotografa, który przyjechał łuk pod tak duże piłkarsko duże miasta Polski i sfotografował graffiti kibicowskie z elementami antysemickiego filmu i tych prac towarzyszy katalog w tym katalogu są bardzo ciekawy tekst 1 z tych tekstów dotyczy umieszcza w windy wania czegoś takiego jak antysemickie napisy, nawet jeżeli one stanowią część większej całości nie zawsze są czytelne dla wszystkich tak ta i t d . w swojej codzienności w drodze z domu do szkoły z domu do pracy i t d. widywania napisów haseł, z którymi większość z nas mam nadzieję, że jestem przekonany nigdy by się nie zgodziła, gdyby ich wprost o to zapytamy, ale która biegnie godzi się, mijając te hasła na codzienną to jest właśnie siła takiego krajobrazu mnie tak mi Mie mi minionego na co dzień zgasiła zobojętnienia siła przyzwyczajenia siła przesuwania granic bardzo strome w stronę skrajnie prawą ksenofobiczna i grać tak działa krajobraz krajobraz pozwala on może działać również postępowej rewolucyjne, ale rząd, ale to jest rzadki przykład rzadki przypadek w Polsce, kiedy on, kiedy on w ten sposób działa w Patras myśmy sprawę głośna sprawa, ale firmy Amazon i warunków pracowniczych w tej firmie 1 z przykładów udanego udanych akcji postępowych na billboardach jest przerabianie billboardów firmy Amazon przerabianie ich haseł i pokazywanie że to, że są to hasła skrajnie nieprawdziwy wręcz cyniczna, a z miasta i tak dobrze mamy to podstawowe pytanie co podsuwa pytanie sprowadza się do pytania co jest z Polakami nie tak, dlaczego nie umiemy estetykę prawda nawet wtedy to to w klimacie oczyści krytykowania naszego społeczeństwa nie ma jasno mówi się zacząć od bambusowych Rzeczyca 3 czy my się naprawdę kluczowa sprawa, o czym jak filozofia dla percepcji co oznacza, że ja patrzyłem co się od razu mi to nie pasuje, czyja patrząc z tego nie widzę, bo to zawsze wiedziałem czy ja patrzę na coś i susze dzień dobry dużo w taki taki nie wolno tego wciąż można wierzyć, bo jest ustawa krajobrazowa, bo to tamto w no właśnie ustawa krajobrazowa także ustawy krajobrazowej wolałbym wprowadzenie od początku do edukacji już w szkołach podstawowych edukacji kompetencji wizualnych i kompetencji medialnych z jakiegoś powodu jesteśmy przystać z powodu historycznego rzecz jasna jesteśmy przekonani, że wszystko co istotne w Polskiej polityce życiu społecznym rozbiła się w słowie tymczasem nie tylko zmiany historyczne, w których obraz odgrywają dużą rolę, ale to zapewne zawsze tak było, że istotną częścią komunikacji są również obrazy wizualnych i otoczenie i krajobraz spektakl, dlaczego tego nie mamy w ogóle z dna w naszej w naszej edukacji to jest coś obrazy są czymś pośród, czego żyjemy na co dzień uczy się posługujemy czym się komunikujemy czy wyrażamy emocje, ale w szerokim znaczeniu obrazy na czym to oni jakoś mnie chodzi nam o to, żeby mieć lekcje plastyki z kimś mądrym, kto powie dzieciom dzisiaj patrzymy na przód na zdjęcia wasze ulice tak oczywiście w tak w tak szerokim bardzo sezon meczu wyciągnąć za chwilę wróćmy do rozmowy z 7 informacji Radia TOK FM dr Łukasz Zaremba jest z nami po informacjach wracamy do rozmowy 18 minut został wyburzony dwunasty słuchamy Radia TOK FM przypomnę, że z nami dr Łukasz Zaremba jeszcze dzień dobry w Chinach nie za reklamowe pana książki obrazy wychodzą na ulicy spory w Polskiej kulturze wizualnej, ale musi ją zareklamować teraz, bo tak w zasadzie to jest pan w trakcie odpowiadania na pytanie, skąd się biorą spory w Polskiej kulturze wizualnej czy spór między tym czy chcemy być czy chcemy, żeby widać było nasze miasto nasz kraj tak jak ska Dynamie czy tak jak nie wiem Półwysep bałkański na to by te spory się jeszcze nie zaczęły w ich w życie takie dramatyczne pytanie czy to z tego powodu, że prawo nas źle skonstruowane są też jest także my po prostu nie za coś innego powodu nie w ogóle nie traktujemy tego jak ja jako problem jest temat dys oczywiście z Super złożone, bo możemy zacząć bardzo szeroko i rozmawiać o tym w jaki sposób traktujemy myślimy o przestrzeni publicznej czy myślimy o niej jako przestrzeni wspólnej, kto bierze odpowiedzialność za przestrzeń publiczną tak dalej możemy to trochę ograniczyć porady tylko o wizualną sieci edukacji wizualnej kompetencje wizualnych oczekiwaniach wizualnych tu wydaje mi się, że w krajach, które wyglądają inaczej niż Polska i podawane są za wzór dla Polski bardzo często te zmiany po powody zmiany czy takie nie inny wizerunek powodowany jest przez sprzężenie zwrotne przepisów i i oczekiwań przepisów i przyzwyczajeń i t d . i t d. etycznego traktowania przestrzeni wspólnej właśnie, ale bym tego tak nie dramatyzował, bo wydaje mi się słup, lecz nie dramatyzował, by mógłbym tak tej estetyki wielokrotnie wyśmiewane i pastelowych domów w kolumnie Next ex własnych nowych domach dworkach na przedmieściach tak dalej i t d . w ale tez samych reklam jako taki wydaje mi się, że bardzo ważne jest to, jakiego argumentu używać będziemy do zmiany w naszej przestrzeni w naszym otoczeniu w naszym polu widzenia reklamy ostatecznie pewnie w Polsce przynajmniej częściowo na skutek ustawy krajobrazowej zostaną zlikwidowane, ale zobaczymy, jakiego argumentu użyto użyto ponownie argumentu porównania do Zachodu w elicie 20 lat po tym, jak mówiliśmy, że powinno być więcej billboardów, żeby było jak na Zachodzie zaczęliśmy mówić, że oni jednak zachód tak nie wygląda ograniczonej liczby billboardów Posprzątajmy reklamy zlikwidujmy chaos reklamowy, a to wszystko ponadto oprócz tego, czego zależność owego wymiaru, w którym musimy wyglądać jak zachód, żeby wyglądać normalnie tak, ale my ten wymiar w estetyczny to znaczy jedynym argumentem, jaki się podaje w tej sytuacji oprócz porównania z Zachodu jest, że jest brzydko naprawdę toczy w Polsce jest ładnie czy brzydko nie jest naszym największym problemem i to mam naprawdę bardzo duże znaczenie takiego argumentu użyjemy do likwidowania reklam w przestrzeni publicznej, bo mam wrażenie, że efektem ostatecznym ustawy krajobrazowej kiedyś, kiedy lokalne władze wreszcie w połów wydadzą przepisy regulujące te, które kodeksy, które są potrzebne, żeby działała w będzie mieć do czynienia z przestrzenią nadal skomercjalizowana i nadal pełno reklam i nadal, projektując wizerunek czy, projektując są podmiotowość tożsamość przechodnia w przestrzeni publicznej jako konsumenta już wyłącznie konsumenta drogich Marek i drogich firm, które stać będzie na citylighty podświetlane podświetlane ładne duże rzekomo ładne duże billboardy naprawdę nie wpisujemy się na tym czy jest ładnie czy jest brzydko, a w każdym razie nie zawsze się na tym wpisujemy nie dajmy się złapać na to, że ładnie będzie oznaczało strukturalnie inaczej bo, bo to ładnie też stół ty też jest ładnie pewnej grupy, która akurat ma w pełni dużą siłę głosów przez Anitę liczymy, że to duma to mam większy problem tak w kontekście tego, że przypomnę słowa ciąży to już jutro startuje nasza ranne nasza akcja, kiedy w będziemy jeździli od miasta do miasta niczym akurat jutro w Białymstoku będziemy i będziemy mieli debaty IZ tymi, którzy chcą zostać prezydentami, ale również amfetaminę prezentowano również z mieszkańcami miast jutro 18 startuje w klubie zmiana klimatu przy warszawskiej 6 w Białymstoku zapraszamy wszystkich, a tam tematem będzie również to, o czym rozmawiamy o tym, przekonany iż, a mianowicie i teraz pytanie albo dyskusja pójdzie w kierunku tym aktem pan mówi, czyli o gustach się nie dyskutuje jest absolutnie indywidualna z Albertem, kto ma większe billboardy ten ten pokaże co jest ładne dobrze zna aż co pokażą naszych billboardach pan życzy ludziom zawiązała albo ktoś powinien to nie liczmy to on tą drogą zamiast dyskusji, która się rozsypią setki małych mniejszych jeszcze mniejsze czują Gustaw poznałem intensywności oczywiście go od maja nie ma na to dobrego słowa, ale oczywiście albo z może być galaktyk koło oceanem auto ekspresji wizualnych, bo prawo dopuszcza albo albo u pustaki mamy, że wolno mi na naklejce na nocną tak duży wielki plakat, który z tym zrobić, by gotówka niż w komediowym albo w powiemy, że przyjmiemy filozofię generalnie mniej, a mniej krzyczącą mniej zajmująco jej w tym myślę, że w Polsce można o tym, mówić od momentu, kiedy wiadomo, że niektóre kraje, by miasto na świecie zaczynają robić to eksperyment z tą, żeby mogli minimalizować reklamy wizualnej w ogóle zlikwidować albo w ogóle likwidować to wtedy otwarty, ale właśnie wtedy dzieje się coś radykalnego zdaje, że komunia nie oczywistego i jedno 1 powód do po do poprzednich pod to nie jest debata o gustach to nie jest debata gustach to jest debata o tym czy czyjej rzekomo naturalne neutralny pogląd na to co jest ładne i dobre w przestrzeni publicznej dominuje i czy zawsze, że za cenę godności należy odbierać ludziom różne różne możliwości np. do wytwarzania w przestrzeni wokół siebie w bardzo mi w mikroskali własnych ogródków na osiedlach tego i tego typu tego typu rzeczy prawda, bo taka to takie sprzątanie krajobrazu może doprowadzić do tego Olgę tylko, że nie zniknie nikt nie zaprzestanie się komercjalizacji polskiej przestrzeni publicznej gość znajdzie też inne języki i komercjalizacja może mieć efekt uboczny w formie ograniczenia tej oddolnej codziennej twórczości, która uprzyjemnia własne otoczenie rozmawiać o tym, wielkim ogrodzie, a może stawką są tutaj jest tutaj nie zaprzepaszczenie malutkich ogródków, które robią sobie ludzie na na osiedlach, które w tej chwili rozjeżdżają im szukającymi do pakowania samochody z 1 kierowcom przyjeżdżającym do prac forda więc, więc ostrożnie, bo możemy wylać z kąpielą w małe po od oddalone przypadki wcale niezłej przyjaznej twój ruch w twórczości wytworów odebraniem Brenda za chwilę wyda książkę w wyroby wydaje się, że także brak takiej ona ma pensjonat ma tytuł to jest ciekawe ważne stamtąd możemy się dużo uczyć o wytwarzaniu przestrzeni wokół siebie nie musimy się uczyć wytwarzania przestrzeni wyłącznie od Zachodu ani wyłącznie od klasy średniej tego jak ono w sobie przestrzeń w sobie przestrzeń w obrazie mam pewną obawę teraz wracając do tego co się może wydarzyć, kiedy na spotkaniu przedwyborczym zapytamy o jakość przestrzeni przestrzeni publicznej od wszystkiego, o czym rozmawialiśmy co z tego, że wszyscy chcemy, żeby ładnie, ale uważajmy na słowo ładnie uważajmy na to co co się dzieje, kiedy zaczynamy czyścić czyszczenie generalnie ma w ich trochę bardziej włączamy się lampka ostrzegawcza prawda, kiedy słyszymy oczyszczeniu dotyczy to przestrzeń publiczna w Polsce jak wspominałem na początku to oprócz tych billboardów również historia wpisana w głównie w pomniki w bankach, które by Polska przestrzeń publiczna w dużej mierze składa się czy Polski krajobraz, zwłaszcza miejski składa się z masywnych billboardów ani billboardów byle jaki billboardów i bardzo dobrze zbudowanych billboardów z reklamami i ewentualnie politykami, ale też z pomników, których powstaje u nas wciąż tej i do prac w formule tradycyjnej dziewiętnastowiecznej pomnika na postumencie, który oddaje hołd film ofiarą lub bohaterowi Wda pomników oraz i jeszcze dodajmy świętych świętych obrazków dzisiaj i awans do państwa czytałem o 30 metrowym krzyżu po pomniku odzyskania niepodległości postawiono właśnie na Podkarpaciu pomniku odzyskania niepodległości w krzyżu ubrany w te 2 porządki pomników narodowych i świętych obrazków w Polsce ze sobą się zlewają zostajemy billboard billboard Święty obraz krzyż pomnik bohatera bardzo selektywnych bohaterów zmieniających się prawda tych bohaterów, ale bardziej tutaj chodzi o to, że zazwyczaj stoi pomnik 1 osoby lub 1 wydarzenia lat to nie jest wizja historii akta, o których rozmawialiśmy miesiąc jak budować miasto, jakie powinno być miasto miasto nie zbudują nam bohaterowie państwa nie zbudują nam bohaterowie tak nie będzie na pomnikach go pytanie, gdzie i jak wygląda rozmowa i pogłoski na temat tego co jest nasze wspólne na co ma wpływ włodarz mojego miasta i na zasadzie takiego kontraktu na co ma wpły w obowiązująca, jaka jest, jaka będzie polityka historyczna mojego kraju to się wszystko to się wszystko musi znaleźć na to dość ograniczonym terenie, gdzie mieszkają ludzie w Skórczu, dopóki w teraz w wyborach na to samo rządowych nie ustali się pewnych reguł nie powiesz Gabonie przed przed dyskutuje się właśnie pisać, o czym rozmawiamy, o czym rozmawiamy o ogół gustach, o czym rozmawiamy o tym, co, gdzie jest teren, na którym mamy wpły w jako mieszkańca, bo ludzie, których wybieram samorządu, a może inaczej my rozmawiamy o tym co też moją prywatną własnością nocy z przestrzenią wspólną grę rozumiem, że np. kilku sąsiadów razem wychodzi przed klatkę schodową mówi ten ogródek, który pan mówił to w 1216 w sensie, że miasto nic do tego państwo nic do tego, gdy przychodzi pokazuje papierni w twarz budujecie na terenie tych należą do miasta dzwonienie my tu mieszkam biznesów to są tak zasadniczo być może wyprawą to prawda to są pewnie bardziej pytania do badacza, a my badaczki miasta i zmiany społecznej w mieście, a miasto jest dzisiaj tym ma tą przestrzenią, w której wielu krytyków globalnego kapitalizmu, którą wielu krytyków Grobelnego quizu wiąże nadzieje, że to tam narodzą się nowe Formuły bardziej horyzontalnych znów będziemy świętować będziemy badać, który był nie był krytykiem, ale też warzywa byłyby niższe w rządzie miasta z myślą inni krytycy kapitalizmu miewają dobre intencje dał do dobra intuicja prawda z to się to się oczywiście też oczywiście zdarza, by dziś chętnych będzie badaczy wiek jak Harvey jest w kije marksista krytyk kapitalizmu, który właśnie w mieście szuka książki są po polsku wydawane mu, że możemy czytać właśnie mieście szuka nowych oryginalnych praktyką po album zwraca uwagę na to, że w te praktyki miejskie właśnie one nie zawsze są praktykami nowoczesnymi zwrócić uwagę na te ogródki, które tam ktoś sobie ktoś sobie wytwarzana jest wiele miast miast na świecie pisze o tym, Kacper Pobłocki książce kapitalizm wydanej w RBN zmianie nagradzanej jako bardzo ważna książka z dziedziny ekonomii pisał o tym, że, tyle że wizja miasta, które dziś zmodernizuje częścią modernizacji będzie np. wprowadzenie elementów rolnictwa do do miasta, czyli chcemy mieć ogródki działkowe chcemy sadzić własne roślinne z sali i 5 i to jest, bo zdrowiej lepiej lepiej dla środowiska i t d . tak, by Kacper Pobłocki zwraca uwagę, że wpisywania takiego toku takiej wizji miasta w tylko włącznie w przyszłości pewien rodzaj modernizacji jest błędem, ponieważ miasta wyglądają tak bardzo dawna tylko być może nie akurat nie Bruksela i nowy Jork w Danii Belgii, ale w, ale wielkie miasta tak powstawały, łącząc tradycyjne praktyki rolniczej właśnie z teamem możemy to tu w miastach możemy możemy szukać różnych modeli jest na tych modelach nie znam, ale wiem, że wiem wiem, że warto się temu przyglądać bez uprzedzeń i tej oddolnej twórczości tym wyrobom wytworzoną innym estetyką choćby po to, żeby zobaczyć, że w naszej dominującej estetyce nie ma nic oczywistego te wszystkie inne rzeczy wbijają nas oczywistości tego, że miasto powinno wyglądać także szeroką czteropasmową ulicą przejeżdżamy obok pomnika pomiędzy billboardami i dojeżdżamy obok górującego kościoła do biurowca dużej korporacji dr Łukasz Zaremba kulturoznawca tłumacz system w Instytucie kultury polskiej brzydoty warszawskie redaktor pisma widok tory praktyki kultury wizualnej bardzo dziękuję za rozmowę jeszcze przypomnę pana książka obrazy wychodzą na ulicy sporo w Polskiej kulturze wizualnej rutyna studio była była inspiracją do różnych pytań zagadnień kończyły dzisiejszy program przed południem przypomnę stół jutro proszę państwa pierwsza z naszych debaty usłysz swoje miasto to będziemy w Białymstoku to po godzinie osiemnastej wraz z mieszkańcami Noli z sześciorgiem kandydatów na urząd prezydenta miasta, ale więcej o tym na naszej antenie dziś w i jutro zaś w terminie tygodniowym
Zwiń «