REKLAMA

Nauka matematyki: pozwól dziecku (i sobie) na błędy, myślcie zamiast wkuwać

Dorosłe dzieci
Data emisji:
2018-09-11 16:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:44 min.
Udostępnij:

Rusza jesienny sezon podcastu tokfm.pl "Dorosłe dzieci". Na pierwszy ogień - praktyczne rady jak wspierać ucznia w przyswajaniu matematyki. W rozmowie z Hanną Zielińską radzą: pedagożka dr Małgorzata Skura i psycholog Michał Lisicki. Oprócz tytułowych rad tłumaczą też, że rodzice nie powinni bać się matematyki ani ulegać równie popularnemu, co bezpodstawnemu poglądowi, że są ludzie, którzy "genetycznie" nie przyswajają matematyki. Podkreślają też, że jeżeli dziecko nie potrafi mnożyć, to nie znaczy, że trzeba dać mu więcej zadań na mnożenie, bo często źródła problemów z przyswojeniem matematyki warto poszukać w zupełnie innym miejscu niż tzw. "uzdolnienia". Więcej - w podkaście

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorosłe dzieci. Pierwszy odcinek w nowym sezonie. W całym sezonie będziemy państwa, rodziców wspierać w różnych wyzwaniach rodzicielskich. Będziemy starali się doradzić, będziemy starali się ma inspirować, pokazywać różnego rodzaju wyjścia z trudnych sytuacji. Dzisiaj sytuację wyjściową, potencjalnie trudną, praktycznie jak pokazuje życie też nie tylko potencjalnie trudną jest wspólne przechodzenie z naszymi dziećmi przez edukację matematyczną. Rozwiń »
Sami dobrze pamiętamy z naszego dzieciństwa, że bywało niełatwo, a do tego jeszcze w dzisiejszych czasach inne, kiedy jest tak dużo zmian w szkole i z reguły te zmiany oceniamy jako coraz bardziej niekorzystne edukacja matematyczna na tym cierpi, tym bardziej że mamy dzisiaj w studiu ekspertów od edukacji matematycznej inne osoby, które inne można powiedzieć chronią prawa dziecka do edukacji matematycznej i dzisiaj pomogą nam rodzicom przebrnąć przez problemy, które czekają nas w tym roku szkolnym naszymi gośćmi są dzisiaj autorzy książki gen liczbę, którą to książka umawialiśmy jakiś czas temu na antenie Radia TOK FM zachęcamy państwa do odsłuchania podcastu mnie o tej książce autorzy różnych książek dydaktycznych podręczników dla dzieci programów nauczania wykładowcy dr Małgorzata Skura pedagożka dzień dobry i Michał Lisicki, psycholog, dzień dobry, dzień dobry.

Chcemy dzisiaj mają wesprzeć rodziców w tej właśnie edukacji matematycznej dzieci, a państwo inne od lat trzymają rękę na pulsie już wiemy, że piszą państwo nie tylko podręczniki, ale też 3 programy, więc może takie wprowadzające nas wszystkich kwestie dotyczące tego jak państwo widzą obecną sytuację stan podręczników i programu nauczania matematyki na nowy rozpoczynający się właśnie ledwo rozpoczęty rok szkolny program jest wiele, więc bardzo niewiele, ponieważ nauczyciel wybiera programy i na szczęście Majki z drewna po 2 zawałach i 2300 kg na forach swobodę, ale dostałem podstawa, a więc każdy program może ją rozwijać dowolną stronę z programów nauczania jest bardzo duża podobnie jak podręczników na rynku strych nauczyciele mogą wygrać ten, który jest dla nich kolejność jest taka jest postawnym jak to określa państwo czy to minimum, czego się mają dzieciaki uczyć w Polsce do tego powstają programy do poszczególnych przedmiotów tak, czyli jest programowane edukację do programów powstają pomoce dydaktyczne typu podręczniki książki zeszyty ćwiczeń tak dalej tak tak ING podręczniki jak podręczniki są lepsze drugie mniej lepsza i Anną wzroście nauczyciela zależy, które z nich wybiera no i tutaj rzeczywiście jest haczyk mądrość nauczyciela, ale też pewnego rodzaju rozeznanie, bo przynajmniej jeśli chodzi o edukację początkową nauczyciel nie jest ekspertem ma w każdym z przedmiotów, którego nauczano tam też zresztą ma polegać edukacja jest integrowanej tutaj bardzo łatwo o jakieś potknięcia jakiś błąd, a państwo tutaj w zasadzie są w stanie zaoferować jakieś wsparcie dzisiaj chcemy porozmawiać przede wszystkim o wsparciu dla rodziców być może nauczycielom poświęcimy osobny odcinek co jeśli chodzi o to edukację początkową 13 grozi naszym dzieciom jeśli chodzi o edukację matematyczną, gdzie tutaj są jakieś potencjalne pułapki, które państwo ze swego doświadczenia widzę, że to jest w ogóle bardzo ważne ważny okres dzieci się uczą matematyki także, że nie powstają trudności w kanonie wynikają z zaległości tylko z tego, że rozwój dziecka przebiega albo wolniej, ale pani harmonijnie i inne naj to jest kłopot to znaczy, jeżeli w porę się nie zareaguje ta potem mogą być znacznie większe kłopoty nie ma na co czekać często się pomaga przedszkolakom i najlepszym sposobem faktury, które ja nie sądziłam, że topole wracając kiedyś przy alei, pomagając dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki zaś uważam, że w szkole jest, aby dostać pomoc specjalisty ale, ponieważ dzieje się tak dzieje chyba najlepszą pomoc rodzice uzyskają poradnie psychologiczno-pedagogiczne Maczeta mają pewność, że tam ktoś zajmie ich dzieckiem zna się na rzeczy wie jak to zrobić jak dziecko pomoc, a ponieważ w, jeżeli trafi w szkole na specjalistę, który wbije mu pomoże to wysoka i bardzo dobrze im niższa pomoc dziecku tym lepiej, ale nie chce pani powiedzieć, że problemy z matematyką nie są w istocie problemami merytorycznymi tylko są problemami do rozwiązania na poziomie emocjonalnym właśnie wyróżnia emocjonalnym, ale też intelektualnym, a więc tutaj je trzeba znaleźć kogoś, kto będzie wiedział, dlaczego dziecko ma problemy ostatnio utrzymają takie metody zadawania pytań, dlaczego nie znaczy, że dzieci, jeżeli dziecko nie potrafi mnożyć to nie znaczy, że uda trzeba, więc zadań na mnożenie te z 1 z najczęstszych błędów w środy może zwiastować na pytanie, dlaczego dziecko nie potrafi mnożyć, a jeżeli natomiast na to pytanie, że nie potrafi mnożyć, bo oni także skoncentrować kandydaci uwagi czy prace nad koncentracją znany i że mam piątkę dzieci z tej piątki dzieci każde z nich może mieć kłopot z mnożenia z drużyn przyczyn, a niestety w szkole się często dzieje tak, że dzieci idą na zajęcia dodatkowe nie potrafi mnożyć dostaje zdjęcie z marzenia, że trafi do specjalisty MPK nie zrobi to teraz zatrzymajmy się przy tym zdarzeniu, bo to rzeczywiście temat, który pojawia się jako problem jako 1 z pierwszych problemów z matematyką w drugiej klasie trzeciej klasie i faktycznie rodzice zazwyczaj myślą o moja wina za mało dzieckiem ćwiczyłem, a jeśli jest matką NATO ma drogi nie ma się wyrzuty sumienia w Polsce, więc moja wina musimy klepać się z dzieckiem więcej i powtarzamy przy różnych okazjach łapiemy dziecko na placu zaba w podczas kąpieli przy stole i klepie make IT make ME jak i jako rodzic możemy pomóc znaleźć odpowiedź pomóc sobie dziecku na to dlaczego z tą tabliczką mnożenia z problemami idąc od razu do poradni pedagogiczno-psychologicznej znaczy Enigmy i zaczął mnie, że nie warto zbyt wcześnie uczy dziś tabliczkę mnożenia na pamięć jest kolejnym była także czas terapii, a ponieważ nie chodzi o to, żeby dziecko wykuł na pamięć wyniki iloczynu tylko, żeby zrozumiał na czym może nie polega, jeżeli nie no bo będzie taka sytuacja, jeżeli zapomnę rys 4 × 7, a wyuczona na pamięć to nie przypomina sobie nie rozwiąże zadania i Emade szkoły zapytać czy mogę ściągawkę użyć myślałem, ale jeżeli wam uczona co to znaczy 4 × 7 znaczy mogę sobie 4 × narysować posiada okresy policzyć, że jest to wraz z każdej sytuacji, a w latach chodzi, żeby uczyć istoty, ale ani nie ani na pamięć ten boom takiej postawie uczenie istoty pomagają takie książki jak państwa geny liczbę, ale też takie, które ostatnio świeżą niedawno pojawił się na rynku jak np. ty książka wydawnictwa marginesy zatytułowana łatwa matma z podtytułem rozwiązanie prostsze niż myślisz skuteczny sposób na dobre wyniki w matematyce, gdybym zobaczyła sam podtytuł pewnie ma odrzuciła tę książkę, ale wydawnictwo idee postaci autorek są przekonujące to taki skandynawski styl myślenia o matematyce właśnie docierający do istoty do celu absolutnie nie oparty na jakiś pamięci owce i bezrefleksyjnym odtwarzanie pewnych schematów rozwiązania owych i to jest książka skierowana my właśnie do rodziców pokazująca różnego rodzaju metody czy postawy pracy z dzieckiem na co zwracać uwagę, że jak przygotować karty pracy z dzieckiem jeśli w ogóle chcemy my każdy pracy w jaki sposób radzić sobie z porażkami są tutaj tak jak gości w każdym poradniku zaznaczone w specjalnych ramkach takie króciutkie uwagi wskazówki jak sprawić, żeby dzieci chętnie pracowały na ile wg państwa doświadczenia, ale takie książki jak np. PAP łatwa matma są faktycznie w obiegu są chętnie czytane przez rodziców są faktycznie ma jakiś sposób robiony z nich użytek ciężka minut trwał boom w skórę ze dniem się, że to jest tato to zagrywka podział oprzeć się jak dziecka Marek w matematyce akurat tak jest przestawienia jej układ, że jeżeli dziecko was czymś kłopot to najczęściej przyczyna jest dziś dużo dużo wcześnie rano przeszłość jakąś drogę, gdzie popełniono błędy i tego typu publikacje, które uwrażliwiają z 1 strony, a z drugiej strony podpowiadają jak wdrożyć jak znaleźć na inne dni Postek sądzą o tym co się zorientowałem to ona jest nastawiona właśnie na to, żeby słuchać przecież taką do powiedzenia także na ja w wyszedł też wzmocnić kompetencje rodzicielskie on jest taki przekaz dla rodzica że, żeby pomóc dziecko na pewno podstawowym poziomie nie musieć być drodzy rodzice pedagogami specjalnymi jest coś co możecie zrobić, zanim skorzystacie albo oprócz tego, że skorzystacie z pomocy specjalistów zabawmy się, że my najlepiej to zanim inni artyści pewnie zamiast bardzo często, jeżeli my znajdę w sobie gotowość do tego, żeby zadawać pytania i słuchać, dlaczego dziecko sobie wcześniej radzi Grzegorz nie chce nie chce ich aktywności czegoś nie lubi i poświęcić temu odpowiednio dużo czasu to najczęściej się znajdzie to przyczyny to co gorzka, choć wcześniej z pomocą nauczyciela i spokojnie sobie można poradzić gorzej, jeżeli się, że są jakieś sprzężone tak, że jest kłopot wynikający, a to z nieba gdzieś w emocjach jest coś z uwagą jeśli tak albo np. rozwój intelektualny nie przebiega na off znał też harmonijnie 3 w tempie takim aktem, który się wydaje normalnej prawidłowy to on na pewno można zaradzić innym dając odpowiednie doświadczenia myśmy się zastanawiali jak Anna pradziad co ma być przedmiotem rozmowy pewne czy książka podręcznik zeszyt ćwiczeń mogą zaszkodzić mogą montaż na mandat mogą mieć jakiś nad źródłem problemów, które dziecko potem edukacji matematycznej będzie miało na poziomie przedszkolnym to wydaje nam się, że raczej nie, ale potem do środy ograniczonego wrażenia bardzo tej wiosny dlaczego, bo żeśmy doszli do wniosku o czyn naszych wnioskach w 2 MED od dawna ale gdy wysunięto uświadomiliśmy, że nie da momentu, kiedy dziecko pójdzie do szkoły to w zasadzie ono w edukację matematyczną nie powinno mieć do czynienia z podręcznikiem zeszytem ćwiczeń w tego typu rzeczami, a ma, a ma bardzo często pragnienie, a ty tu wracamy do tego samego programu, który jest przyczyną bardzo często bardzo wielu uczniów nie tylko matematyce Vision, że chcemy za szybko tak to co mi tutaj już padło tabliczce mnożenia tradycji się, ucząc tabliczki mnożenia pamięć, bo chcemy, żeby ono już się potrafił, żeby znała, żeby się można było pochwalić dużą tabliczkę mnożenia zna linii 1 to przyspieszanie jest chyba największą i najgorszą zmorą w 2 strony chcemy szybko i traktujemy jako pewnego rodzaju prestiż towarzyskim niż, gdzie wskaźnik koszty takich jak dziecko najpierw znasz tylko tabliczka mnożenia potem w następnym roku jest np. laureatem konkursu matematycznego np. Kangur Ka, a z drugiej strony w równie dobrym tonie sprawdzenie czegoś takiego mój syn moja córka tak jak ja w ogóle nie ma głowy do matur matematyki no po prostu my w naszej rodzinie takież mamy czy państwo się, spotykając taką teorią dziedzicznego w stosunku negatywnego do matematyki i to bardzo często wymaga często rodzice oczekują, że jak zmieni Radzio z matematyki, więc odnajduje na brak takich jak złodzieje PL w genach wyznaczenie przekazywane, jeżeli przekazywane talon na zasadzie, że dziecko to usłyszał ileż razy w to uwierzyła w wyuczoną bezradność terapeutyczna bezradność matematyczna ING w Lesznie stara, czyli słyszy w kółko, że matematyka jest trudna zaczyna w to wierzyć, że trudna noc mogę z nimi radzić inie wszyscy nie rozgrzewają ani graliśmy tak myślimy, a może wśród naszych władców znaczy być ktoś taki, kto uważał czy do tej pory myślał i faktycznie w to wierzył, że na mój syn córka nie radzi sobie z matematyką, bo odziedziczył to pomnik dementuje tanich linii takich zjawisk nie ma to do niemal w każdym razie książka została hard rock and liczbę z Chin czegoś takiego czegoś tak, ale dyrygent liczby, a nie dziedziczenia rodzinnego to nie dotyczy genetycznego przekazywania skłonności matematyczne jak nasze ulubione złudny przykład takie opowiadamy, że dzieci potrafią liczyć 7 dni życia to znaczy żaden się siedmiodniowe dziecka nie powie, że widzi 4 kotki, ale psycholodzy neurolodzy już dawno odkryli, że my podobnie jak nasze psy z kotami podobno tak nie jest, ale szczury małpy delfiny zwierzęta potrafimy rozpoznać aż do 4 znaczy widzimy, że z dnia zmienia się, że mam 2 się zmieniła sam przed datą zmiany zauważa z tą umiejętnością nie rodzi się niecały procent populacji i są ci ludzie, którzy mają AK kuleje czy taki zupełny brak umiejętności panowania działania te medyczne, ale pomnik cara z różnych lat to właśnie, czyli promowała Tkacz taką osobę jest po prostu bardzo ostro natomiast nocna proszę pani Elżbieta Witek mgnienie nie widziała zamiast nas zaskakują, bo to jest jednak taki termin, który szefuje trochę półżartem pół serio, ale jednak on my wkradł się na równi z dysleksją rozdaje się, że jednak funkcjonuje w rzeczywistości faktycznie częściej niż zyskał kuria w celach arie w takim razie skoro już jesteśmy w tym terminie Nuneza tymczasem wyskakuje właśnie jakiś lęki Kasi matematyką fobia matematyką sobie z bardzo na określenie chyba tak, ale z drugiej strony też stałam tak rozgrzesza wszystkich to znaczy rozgrzesza rodzica, ale dziecko ma niemal wyskakują tron takim się różnie rozkładam ręce takiego zaakceptujemy zaakceptujemy rozgrzesza nauczyciela, ale w pewnym momencie też rozgrzesza dziecko, gdy składanką dziewczynkę, która miała dysleksję i nie miała przydać lektura i powiedziała pani, że nie przeczytała dyrektor no bo ma dysleksję szacowanie pyta się miała w ogóle książkę ręka się okazało, że nie znaczy nic nie zrobiła, żeby się z tekstem lektury zapoznać tak i to takie pewne taka wyuczona bezradność, która jest bardzo złą cechą ZUE w złym podejściem do życia, a z tego robić nie należy poza tym trudno jest w ogóle stwierdzić wyskakuje też testy, jakiego takiego wielkiego dla matki świat blask szczelnie w Polsce nie odnotowaliśmy dla takiego testu za z każdym twierdzi wyskakują nie tak prosto i cesjonariusza po drugie, teście zyskał pleśń pojawia się raptem to znaczy nie można nie nie mam nie mam niema w czwartej klasie się pojawia, że ktoś ma te mają od urodzenia się może różnie manifestować, ale to nie znaleziono śpiewa, a raptem podobnie jak dysleksja tak nas gościem, ale nikt nie warto tutaj taką naklejkę z dysleksją dys kalkuluje jak dysgrafia kiedyś też nad wymyślił dyfuzja, czyli trudności w nauce śpiewania przykleić taką ma kolejka jest dziecko bardzo łatwo za to bardzo trudne sam wejść na złość zawsze zastanowić na co możemy w takim razie zrobić je prewencyjnie ja ze swojego doświadczenia obserwujący własne dzieci widzę żadnej edukacji matematycznej pomaga, ale generalnie pozytywny stosunek pozytywne skojarzenia z książkami w ogóle z wysiłkiem umysłowym z nauką w ogóle mnie te wakacje ma najmniej najstarsze dziecko 11 letnie do pociągu zabrał sobie książkę proste jak Pini książkę, która zabija zarodki eseje matematyczna tam są różne tematy z geometria trygonometria arytmetyki tytuły rozdziałów to nauczka i liczby doskonałe gradient ciągi liczbowe układy równań wielkie twierdzenie Fermata Neya, bo bardzo cicha Hey Coma przebrnie przez to lekturę z pewnością jest tam mnóstwo zagadnień, których ona jeszcze nieznani zetknęła się, ale ona tak kocha czytać je po prostu atestem to napęd czytelniczy jest silniejszy niż 3 trudności z o 2 stają się z treścią obserwowanego nas brak przywracała te strony, by te rozdziały, w których nie rozumie nie zarażała się tą porażką i czytała im dalej to co sprawia przyjemność np. esej o liczbach pierwszych, którym wiadomo, że z tematem dosyć prostym do gminy do przekazania AB i ciekawym to jest to co się sprawdziło u mnie tyle taka miłość do książek do do uczenia się do wysiłku umysłowego w ogóle dobre skojarzenia z tym co możemy poradzić innym rodzicom prewencyjnie, żeby zapobiec też tam co pani mówiła etykietką związanym z Days czy różnego rodzaju wmawianie, że dziecku, że ratusz masz tak jak ja w jaki sposób zapobiec problemom, zanim na wystawę reż Małgośka mądre rady tata mi się, bo to co padło też z kluczowym dniem na 3 wdrażanie przyzwyczajanie też takie rozumowanie w wysiłku intelektualnym matematyka to nic innego jak wysiłek intelektualny Chin i jeżeli od małego widza w swoim środowisku ludzi, którzy się delektują tym, że się w siłę intelektualnie czy kibice rodziców z książką z rodziców rozmawiających rozwiać jak z Leszna do Azji ta to naturalny sposób nasiąka tym też dla mnie naturalny sposób spędzania wolnego czasu, a druga rzecz myślę, że zbyt szybko łączenie i to w głowie rodziców my matematyki z firmami matematyka to tanie są tylko liczba nawet oni są przede wszystkim gdyby, chociaż liczby sądów tylne siedzenia z OC jest przede wszystkim na sposób myślenia sposób, jeżeli tak zaczniemy do tego podchodzicie matematyka to jest sposób na rozwiązywanie problemów tym razem się zastanawiamy i próbujemy te problemy, w którym na którymś etapie matematycy zachować tak my i to matematyka to wplatać czy matematyka się okazuje remedium na rozwiązanie też problemu to też podejście do matematyki zupełnie zupełnie natomiast, jeżeli dziecko z matematyką się zdarza w momencie, kiedy jest stawiany przed zadaniem Enei już jest teraz to już zadanie do rozwiązania ani problemy którymi ułatwi życia pod nim cokolwiek fajnego z tego dumny z tego wyniknie no to Tell Tell ME to tylko będzie wzmagało wzmacniała nie dawało to poczucie dys przy upadłości też przeróżnych ras tutaj mamy chyba odpowiedź na pytanie, które my rodzice często słyszymy mamo tato, ale po co mam się uczyć matematyki i jakie ma nie tylko kalkulatora, ale wszędzie wokół mnie w dzisiejszej cywilizacji są komputery całe życie jest zmechanizowane zrobotyzowane sztuczna inteligencja czai się za rogiem droga mamo masz gadający lodówka, która informuje o tym, czego brakuje, jakie zakupy trzeba zrobić, a my możemy odpowiedzieć wtedy, że właśnie z tą styl myślenia, aby był styl problemowy styl rozwiązywania z zawodu to radzenia sobie, jakbyśmy właśnie tym tym tropem na jak pamiętamy już w sejmie jest już taki stary, że jak się planował podróż to się grą mapę po prostu do ręki tak na tej mapie się dopatrzyła, ale zawsze można mieć wrażenie, jakby nadal w tej chwili na są mapy nie będą Googlea chociażby takimi liniami stoku wpisuje, gdzie chce pojechać się pokazuje kilka wariantów drogi nie myśl, gdy jadę tą drogą, którą Annie, która zaproponuje, ale ja nie zaplanuje podróże niemający wiedzy na temat miejsca, do którego chce pojechać niemający szans na klasę dokładnie tak, że jeżeli wszystko trzeba jakoś obliczyć zaplanować z 1 strony z drugiej strony muszą ogarnąć kilka różnych obszarów tak i nie mam czasu ja mam pieniędzy NATO na i t d . tak dalej im matematyka daje taką płaszczy praw płaszczyznę w sposób tak ogarnia mnie myślenia o różnych obszarów łączenia ich, a te szyby i myślę, że to jest najważniejsze, jakimi Google wyrzuca ją, że tędy będę miał 2 godziny tędy będą jechały 3 godziny latem, gdy tamten to ja umiem podjąć decyzję na podstawie informacji, które od niego dostanę, bo jak to odpowiedź uprościć dla 789 latka mama poco mi ta tabliczka mnożenia i Jana szkodzi żadne dziecko nie da po co mi ta tabliczka mnożenia to ja po prostu to znaczy, że myśli to jest teraz to daje nam egzotyczna, a ja myślę za co ta tabliczka mnożenia już się nie znajduję powodów, dla których ma się uczyć tej tabliczki mnożenia, a ma lat 7 albo 8 to i ja go nie przekonywał, że warto się uczyć tabliczki mnożenia, a ja tego wariantu narażał go nawet nie ja go postawił na listy przede wszystkim ja bym się razem z nim jednak nie bał, a gra ona i inne, ale inna rzecz ja bym z tym staram się stworzyć okazję do tego, że ta tabliczka mnożenia błyszczy się okaże bardzo bardzo po potrzebna pomocna przydatna użyteczna konkretnie, kto jest okazją jest mnóstwo jesteśmy w sklepie chcemy kupić Niewiem 10 zdrowych Patton śpiewa dla zapomnieliśmy kalkulatora dostać telefon mamy 3 osoby w rodzinie i chcemy, żeby dla każdego było porównuje nasze chłopaki kasa to obliczyć po prostu takich fenomenów takich okazji jest jest stres całe mnóstwo części są różne gry najróżniejsze gry można gratis karciane jest terminem, ale studyjnym można wybierać spośród nich jest wiele tego ale, toteż mnie to myślenie takie, które nam nam bardzo zależy na tym, żeby uczyć myślenia i rozwiać mnichem myślenie, ale też ze zobaczmy, jaka padła w tym była w tym roku moda w szkołach cenę za tonę w tym roku też będzie na naukę dzieci programowania Ts UE polskie dotacji taki jest, że my mamy modę tak 1 moda potem ta moda przeminie będzie ona na coś innego, ale im wprowadzający zajęcia z programowania nikt nie uważa, że wykształci programistów znaczy, że wszystkie dzieci, które mierzą trochę jak i nie o to chodzi to nie jest szkoła zawodowa nie jest to chodzi o to, żeby nauczyć pewnego stylu myślenia tym 6 nazwa kompetencyjne IT takie myślenie, które stosują programiści, kiedy programują je za mąż programowanie i okazuje się, że dzisiejsze czasach ten typ myślenia jest bardzo użyteczne, że ono bardzo wiele wspólnego tez myślenie matematyczne anyż pokrywają pełnych pewnych momentach, że pytanie co komu służy oprogramowanie matematyce czy matematyka programowanie w każdym razie to te jest wiele takich momentów, kiedy bardziej takie być Michał bardziej niż nauka liczbę nauka mnożenia uczymy dzieci myślenia McEnroe potrafił myśleć pełne zrozumienia wiele pojęć matematycznych i na to się trzeba przede wszystkim nastawiać jest jeszcze 1 taka kładka to wpadają rodzice szczególnie ci tacy bardzo opiekuńczy za Zenona Płatka pomagacie, a mianowicie na lotniska płatki korepetytora tak, jeżeli ja sobie postanowię, że jak Vendetta taką porządną matką czy poziomem Alice Irene codziennie z dzieckiem odrabiać prace domowe jak odrabiał miesiąc drugi miesiąc trzeci miesiąc jest to bardzo szybko się nauczę, że jeżeli obok mnie jest ktoś, kto zna odrabia lekcje dyrekcja bramkarz uciekł, ale tego kogoś nie ma toalet nie ma uczenia się IR my tu wpada rodzic pułapkę, że jeżeli jego nie ma gdzie nie ma pracy domowej, ale też dziecka nie uczono je samodzielności oznacza ono prace domowe dla dziecka nie dla rodzica w szkole dziecko też masowo opracować i związku ścięty z bardzo niedobrze z taką pułapkę wpadają rodzice, ale też padają często nauczyciele w Lizbonie dalej jesteśmy bardzo blisko z kolei kolejna rzecz, która też się wiąże z tym, że potem z edukacją rocznicowym są błędy mówi nasz stosunek do błędów ta sama błędach myślimy jak robił wszystko, żeby ich uniknąć co zrobić, żeby coś zarobić dziecko traktować błąd jako dobrodziejstwo jako drogowskaz jako etap nauki, żeby dziecko uwierzyło, że każdy mistrz w jakiejkolwiek dziedzinie doszedł do tego punktu dzięki powtarzaniu różnego rodzaju błędów czy na pojazd zużyje się takie naj naj naj prostsze w stare sprawdzone sposoby po pierwsze, jeżeli jako rodzic popełniam błąd to po prostu nie ukrywam tego nie mnie nie taka nie wstydzę się tego tylko po prostu to jest normalne, że ja też popełnia błędy specjalnie popełniają nawet specjalne można także wnioskowi działa i oswajał się sam o tym, też państwo piszą w swojej książce g zamierzeniem przegrywam tak sobie oszukuje na grze także przegrać z dokładnymi się potwornie tego boimy to on to w Turynie wpływa także ja się boją matematyka 7 na nie da się po prostu nauczyć matematyki nie, popełniając błędów jak czegokolwiek innego, gdybym chciał teraz się zacząć uczyć grać nie wiem na harfie no to podejrzewam, że sam bym nie był w stanie słuchać tego co by co do 3 dni w tym dźwięków trzeba w nich generował Limpopo postępują same same błędy czegokolwiek chce się uczyć to zaczynam od błędów po prostu i inne kształtowanie takiej postawy, że błąd jest po prostu tak oczywistą normalną rzeczą era i jest przede wszystkim źródłem wiedzy, czego nie umiem i cała zrobić, żeby się na długi czas nie tak, gdzie jestem na 30 w ogóle analiza błędów trwonienia dzieci bardzo mi dużo mówi o tym jak dziś myślom nauczy warsztaty dla dorosłych tak, żeby na każdy błąd dziecka patrzeć, skąd ono wynika ten błąd, bo błąd błędowi nierówny i Adidas dojście do tego, skąd u dziecka takie rozwiązanie testy rakiet detektywistyczne praca Allana mi powie bardzo dużo o tym, LG myślom i to jest tez bardzo istotne, ale z tym takie czasem, że przed laty Okazaki z bardzo mocne raz na studiach jest taki przedmiot prowadzony dla pedagogów ty się za podstawę podstawy matematyki dla nauczycieli w dacie nauczyciele też nauczyć przedszkolu Kozak wnętrze uczy się podstaw matematyki 2 klasy trzeciej jest przedmioty przeraża, ale tych przyszłych nauczycieli i może streszczenie wychodzisz poza klasę trzecią bardzo się go boją i można zauważyć jak oni sami boją się błędu naczyń próbują rozwiązywać zadań, ponieważ boją się, że się pomylą ich oczywiście to jest pewna forma ośmieszania tak, by dobrze wiedzą, że ta jest ta jest etos namiętności do klasy trzeciej włącznie, a oni są na studiach, a za studia i toaletę taką nastawę post dostawy do błędów ani ME ma pokazać dzieciom przeznaczono 8, by się bać, że sami popełnią błąd, rozwiązując dziś zadanie, a tam dostały bardzo szybko dziecko wyczujemy i sam używać będzie popełniał błędy władzy takie koło, które dziecko wpadnie jest tylko bardzo trudno wejść, ale to, żebyśmy się nauczyli popełniać błędy pokazywać dziecku z bardzo ważna umiejętność i dla rodziców nauczycieli oprócz tego, że państwo dzisiaj udzielają nam porad wskazówek i wsparcia rodzicom założyli państwo właśnie grupy na Facebooku właśnie grupę wspierającą, która nazywa się pogotowie matematyczne chochlik dla kogo, kto może tam zajrzeć co będzie można znaleźć na tej grupie tez grupa, którą chcemy do nich zaprosić rodziców nauczycieli i będziemy pomagać i zadaniach rozwiązywać zadania róże z podręczników oczywiście takie być Michał podręczniki mniej dobrą książką dla przedszkolaka, ale też CPI zmiana w pewnym momencie jest to się nauczyć prezes podręcznikiem poezji może też poziom podaży tez wszelkie zło na świecie, jakie wymyślono, ponieważ w pewnym momencie dziecko się dostać do ręki książkę ten książka zwana podręczniki nie z książką taką, jaką dostaje dziecko czyta bajki presji na książkach gama polecenia ilustracje swoisty język i między tym czasie zapoznać z kościelnym będziemy pomagać el po pierwsze ma w chcemy nauczyć dorosłych patrzeć na zadania znaczy, że nikt inny rodzic, który patrzy na zadanie tną budżety ważne zadanie, żeby on zastanowi się, czego to zadanie uczyć deser taki 1 apel dla rodziców ze, z którym taki problem, które mają nauczycielami związany z rodzicami, ale się czescy nauczyciele mówią, że rodzice zarzucają, że nie rozwiązują dzieci lub wszystkich zadań z podręcznika w razie gdy była rodzicem i dzieckiem przyniosła zeszyt ćwiczeń jak zobaczyła, że nie wszystkie zadania są rozwiązane byłabym bardzo szczęśliwa i bardzo panią czy pana chwaliła, który uczy dziecko w szkole to znaczy, że on popiersia rozwiązywania zadań coś się też szkole robi dzieci, jeżeli dziecko ma rozwiązane zadania od początku do końca podręczniku to znaczy, że większość czasu zabiegali o mały rzeźnikiem i wypełnia pokój SA rubryki, a z drugiej strony, że ten nauczy się też patrzy wybiera DCS lepszy od tego co jest gorsze z bardzo ważne, żeby do tej rodzice nie krzyczeli na nauczycieli, którzy nie wypełniają wszystkich zadań i chcemy zaprosić nauczycieli będziemy pomagać rozwiązywać różne problemy, jakie mają z prowadzeniem różnych pojęć z matematyki także zapraszamy zapraszamy zatem wszystkich rodziców nauczycieli na nowopowstałą grupę na Facebooku pogotowie matematyczne chochlik prowadzone przez naszych dzisiejszych gości nea byli nimi autorzy książek dydaktycznych podręczników dla dzieci programów nauczania współautorzy książki geny liczbę dr Małgorzata Skura pedagożka dziękuję bardzo zawiedziony i Michał Lisicki psychologa dziękuję bardzo za rozmowę, a my mamy dla państwa na obiecane prezenty od wydawnictwa marginesy egzemplarze książki łatwa matma to jest książka adresowana m. in. do rodziców ze wskazówkami z propozycjami materiał z propozycjami wyćwiczenie zdradami inne dotyczącymi wspólnej drogi matematycznej, więc ta książka dla państwa oraz książka proste jak PiS podtytułem matematyka to bułka z masłem od wydawnictwa Prószyński i spółka to z kolei książka dla dzieci z esejami matematycznymi dla dzieci bez późniejszej edukacji z mężem podstawowej, a może nawet 3 i ponadpodstawowe ja oczywiście sama też się z tej książki pewnie wiele nauczyła mnie proszono maile na adres dla was małpa to krótka FM dla was małpa TOK kratka FM zaraz po premierze tego odcinka będziemy te książki słać się dla państwa, a już bardzo dziękuję zapraszam państwa na kolejną odsłonę podcastu dorosłe dzieci w kolejny wtorkowy wieczór Hanna Zielińska
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOROSŁE DZIECI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!