REKLAMA

23. Czy gorzej sytuowani częściej cierpią na depresję? A jeśli tak? Dimitrova i Stawiszyński

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-09-12 19:00
Czas trwania:
01h 07:59 min.
Udostępnij:

W pierwszym po wakacyjnej przerwie odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński snują plany na przyszłość. Rzecz jasna – wyłącznie podcastową. Po tym wstępnym zarysie planów, autorzy podcastu przechodzą do właściwego tematu tego odcinka, czyli pytania w jaki sposób nasze indywidualne cierpienia i zaburzenia psychiczne łączą się ze stanem społeczeństwa, w którym żyjemy. Czy istnieją jakieś statystyczne prawidłowości pomiędzy – na przykład – skalą nierówności społecznych w danym państwie, a liczbą osób cierpiących na depresję? A jeśli tak – to co z tego wynika? I czy nasze nerwice, lęki i depresje to wyłącznie nasza prywatna sprawa? Odpowiedzi poznacie klikając „play”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński, dzień dobry, albo dobry wieczór. Witamy państwa po przerwie wakacyjnej, zasłużonej. Mam nadzieję też, że państwo mieli zasłużone wakacje, mamy nadzieję. A my mieliśmy zasłużone? Ale nie nazbyt chyba jakiś rozległe, wydaje mi się, no ale co zrobić. Dzisiaj rozmawiamy o relacji psychoterapia albo szerzej tak naprawdę różnego rodzaju problemów psychicznych zaburzeń psychicznych, a sytuacją społeczną i ekonomiczną, czyli spróbujemy się przyjrzeć takim szerokiemu zagadnieniu, jak się ma indywidualne doświadczenie do naszego, czy do pewnego kontekstu, w którym funkcjonujemy i społecznego, politycznego, ekonomicznego onego kulturowego i będziemy próbowali tak naprawdę niekoniecznie rozgraniczać te dwie kwestie zobaczyć, jaka między nimi zachodzi interakcja na przykładzie kwestii nierówności społecznych, sytuacji ekonomicznej, zależności, jaka zachodzi między właśnie dobrobytem np. materialnym. Rozwiń »
Ale rozmawiamy będziemy rozmawiali też innego rodzaju zasobach, a tym, jaki jest, jaka jest kondycja psychiczna osób reprezentantów danych grup społecznych to jest takie właściwie bardzo fundamentalne pytanie czy problem bardzo fundamentalne w kontekście tych wszystkich psychoterapeutyczne rozważa rozważania na pewno refleksji krytycznej w odniesieniu do psychoterapii tradycji terapeutycznej czy pytanie o to ile w moim osobistym pojedynczym jednostkowym doświadczeniu jest w mojej prywatnej historii i mojego mózgu mojej moich relacji z rodzicami i t d . a ile jest w tym polityki ekonomii systemu, w którym funkcjonuje jakości środowiska, w którym żyje i t d. czy moja depresja bierze się tylko z moich prywatnych przeżyć czy bierze się także ze świata po prostu dookoła mnie to będziemy się też zastanawiać czy w ogóle istnieje taka alternatywa czy to jest albo albo on był tak naprawdę będziemy się przyglądać pewnej interakcji, jaka zachodzi między 12 naj też powiem państwu oczywiście o tym co w planach w naszym podcaście przez najbliższe 3, a nie to może zacznijmy od planów na najbliższe 3 miesiące będziemy mieli gości znamienitych niektórych już żeśmy spotkali i nagraliśmy czy dokładniej rzecz biorąc 1 taką postacią nagraliśmy już rozmowy wkrótce państwo ją przedstawimy, ale mamy też kilka osób, które chcielibyśmy, żeby nas odwiedziły z niektórymi już jesteśmy posłowie nawet teraz o tym, opowiemy mu te będą również psychoterapeuci, ale tak jak dotąd gościliśmy głównie psychoterapeutów, ale zamierzamy w tym kwartale trochę poszerzyć perspektywy zaprosić reprezentantów nie tylko stricte psychoterapia, ale też różnych innych dziedzin nauki dyscyplin, żeby być może przyjrzeć się właśnie perspektywom i terapeutycznym i naukowym na różne kwestie to znaczy zestawić ze sobą zobaczyć też czeka interakcja zachodzi między tymi różnymi dyscyplinami jak one mogą ze sobą z siebie nawzajem czerpać, a myślę, że w w pewnym sensie dokonaliśmy już wprowadzenia do tego, jaka będzie, jaki będzie nasz cel na ten nadchodzący sezon, czyli nic to temat, który sobie wybraliśmy na dzisiejszą rozmowę z relacji między tym co jednostkowe indywidualne, a tym co w tym co społeczne, a on jak to określiliśmy interakcji między 1, a drugim to będzie coś co będzie nam przyświecać czy też będziemy rozmawiali o euro nauce czy będziemy rozmawiali o polityce czy pożar o seksualności o normach kulturowych w systemach wartości, które nam, w którym będziemy, które będziemy analizowali mecz za pomocą też narzędzi takich pochodzących z kim dyscyplin terapeutycznych, ale nie tylko czy też relacji Anny właśnie myślenie, by takiego przyjęcia paradygmatu wschodniego do myślenia na temat stanu umysłu ludzkiego ludzkiego doświadczenia i w ogóle kontekstu też tego doświadczenia, a perspektywą, a perspektywy zachodniej to jest bardzo ciekawy wątek już tu jesteśmy posłowie Wojciech Majcher, a ich Bergera, że nas odwiedzi wkrótce i nagramy z nim rozmowę on się ona zajmuje zarówno taką czy zajmował przede wszystkim jakiś czas temu psychoterapią zachodnią, ale wyższy jest praktykującym buddystą i różne elementy związane właśnie z buddyjską tradycją buddyjską psychologią pojawiają się w jego działalności zawodowo warsztatowo treningowo terapeutycznej, a także medytacja ma informacje się zajmuje na to jest w tym sensie, że ciekawe i wydają się, że naciął się, że istnieje teraz bardzo wyraźny trend w psychologii empirycznej i neuro nauka również związane właśnie z eksploracją tradycji medytacyjnych wschodnich okazuje się, że mają one naprawdę bardzo korzystny wpły w na funkcjonowanie ludzkiego umysłu okazują się poza tym oczywiście do czego same one zostały w swoim osobistym przekonaniu zaprojektowane, czyli do działania charakterze czy trakty Hok o charakterze duchowym okazują się one bardzo użyteczna także pod względem terapeutycznym i jest to o tyle interesujące, że w moim przekonaniu istnieje jednak zasadniczy konflikt czy rozłączność pomiędzy tym w jaki sposób ludzki umysł ludzką psychikę widzi zachodnia tradycja terapeutyczna taka wywodząca się z sucha analiza nie tylko boss i psychologii poznawczej behawioralnej w jakim sensie myślę też a w jaki sposób widzi ludzkich umysłów psychologia wschodnia czy psychologia buddyjska, żeby aż tak uszczegółowić sądzę, że tutaj są istotne różnice, ale i bardzo ciekawa jest dla mnie spotkanie z kimś, kto łączy te 2 dziedziny, ale w ogóle też dużo ciekawego się dzieje w tym na tym odcinku medytacyjny mieści tak można powiedzieć i o tym na pewno też będziemy mówić wszyscy pogadamy też taki jest świetnej książce obraz państwo mogę zarekomendować lektura sama Harrisa, którego pasjami w ogóle słucham czytam i lubimy go bardzo książka się nazwa przebudzenia UE i Kinga po angielsku jest właśnie o o medytacji o tym w jaki sposób medytacja zmienia świadomość o tak to w skrócie określmy też w perspektywie naukowej to nie jest żadna siła i 3 z Żabna tzw. mambo jumbo w tak poza tym też jest często powstają różne nurty terapeutyczna, która też sięgają po zdobycie takich tradycji wschodniej właśnie medytacji, gdy prowadzone są badania na temat skuteczności na temat tego na ile są dają się zastosować do różnego rodzaju zaburzeń typu depresja MO jak to się ma w zestawieniu do innych podejść inaczej w zestawieniu z innymi podejściami terapeutycznymi, ale też w to jest na tyle szeroki temat, że padł już opadła już kwestia neuronauki będziemy chcieli właśnie też od takiej strony MK neuro naukowej, czyli na poziomie takiego funkcjonowania mózgu zastanowić się nad różnymi kwestiami problemami związanymi z Home np. chorobą psychiczną zaburzeniem psychicznym problemom psychicznym albo zaburzeniami nastroju my tu oczywiście gości może być tylko 1 w takim wypadku zapewne doskonale państwu znane dr Paweł Boguszewski się pojawili któregoś dnia i w naszym podcaście neurofizjologii Instytutu Nenckiego polskiej Akademii nauki z nim sobie bardzo dokładnie to wszelkie kwestie związane z tym co przed chwilą Swata scharakteryzowała omówimy, a ta tajemnicza osoba, której wspomniał Tomek na początku, czyli już rozmowa, która została nagrana to jest rozmowa z profesor na smaku Williams, która jest czynnym już się pojawiało się to nazwisko w naszych podcast tech wcześniej różne fantazje snuliśmy na te media, zwłaszcza z Michałem pokazują, że gdzieś z jakiego spotkałem osobiście to myślę, że tak trafnie rozpoznałem tylko felg, ale jest jeszcze 2 osobowość dzieli się masę wciąż typ osobowości też diagnostycznej, iż kwestie to właśnie autorka licznych nim książek i też podręczników właściwie świecie świecie psychoterapeutyczne bardzo o innym co taka gwiazda trochę tak byłoby, żeby nie przesadzał z urną wschód nam liczne grono wiem czy można w takich kategoriach mówić o zaś to właśnie ten styl formalności jestem bardzo tak mi gwiazdorską się jawnie nie wiedział, że gwiazdorska nie mam nic innego, bo kiedyś jak rozmawialiśmy co ja przedstawiałem nam smakują z w kontraście do Karen Horne Karel Horny i inne takie zdjęcie znakomita, kiedy ona siedzi z papierosami szklaneczką whisky jest taka roześmiana ne i dość już tak swobodnie sobie poczyna Jona w ogóle była taką osobą szczególną myślowej nie kojarzącą się właśnie specjalnie z tą całą taką personą psychoterapeuty jeśli można tak powiedzieć i właśnie skontrastowane smaku Williams na podstawie także lektury w ogóle tego, jaką ma im te kwestie wszystkie prezentuje i t d. napisała mnóstwo tych książek zresztą Oscarem ornej wyobrażający sobie jako taką osobę, która właśnie rano wstaje zjada owsianka na wodzie odbywa serię ćwiczeń fizycznych potem pracuje w swoim gabinecie do Taipei godzinę potem prawda wypija herbatę zawsze o tej samej porze, a następnie ma czas na odpoczynek i t d. i t d. chodziło mi o to, że zapewne wprowadzi taki bardzo usystematyzowany tryb życia jest taka poukładana bardzo i takie odniosłem wrażenie, ale to sami państwo oceniają po rozmowie z Danią, ale się państwo też siłacze zjadą z Bolonii pytaliśmy o takie rzeczy nie zależy na Moto owsiankę wyleciał z głowy cel, więc pozostajemy na razie w sferze fantazji i fantazji Tomka znów smakuje wjazd rozmawialiśmy właśnie o takich kwestiach tłum łączących gdzieś z pogranicza psychoterapii i po tych problemów społecznych RM problemów politycznych nasilających się różnych też konfliktów dlatego, z czym dzisiaj się mierzymy też jest poważna graliśmy o niektórych innych emocjach, które jakoś może w tym momencie wypływają na wieś i są warte przyjrzenia się w kontekście różnych konfliktów, które się toczą na świecie, ale co sami państwo się przekonają tymczasem przejedziemy już do naszego dzisiejszego tematu, bo ja tylko jeszcze podsumuje, że po pierwsze, relacje pomiędzy Wschodem Zachodem w postrzeganiu ludzkiej psychiki ludzkiego umysłu podejście też do problemów psychicznych czy raczej do cierpienia psychicznego tak bym powiedział na ile ta wschodnia zachodnia perspektywa są komplementarne dajmy się wykluczają przyjrzymy się też tej tradycji wschodniej, bo ona jest bardzo ciekawa, ale myślę i inspirująca no i drugi nurt naszego zainteresowania w tym nadchodzącym sezonie to te wszystkie kwestie związane z interakcją czy relację raczej pomiędzy tym co jednostkowa tym co zbiorowe pomiędzy prywatnym apolitycznym osobistą historią, a całym społecznym ekonomicznym kontekstem, w którym jednostka żyje na jego pytanie co tak naprawdę jest tutaj determinantą w cudzysłowie czy najistotniejszym aspektem, który wpływa na osobiste indywidualne doświadczenia, a myślę, że będziemy w stanie odpowiedzieć na takie nie absolutnie w góry można powiedzieć, że nie da, że nie, chociaż z drugiej strony zaznaczymy jakoś chyba swoje sympatie to znaczy zaznaczymy to takie podejście, które też są nam bardziej bliskie tobie mnie mamy różne lektury różne różne różni autorzy nas też inspirują jakoś intelektualnie, więc czasem ci sami czasem inni to, więc zapewne będzie można jakoś po prostu też stało pełno w każdym razie pogra pokazać różne możliwe stanowiska ani kto tak jak w ogóle w tych wszystkich rozważaniach koło filozoficzne grze głównie się nie rozstrzyga tylko się pokazuje, jakie stanowiska są możliwa każdy sobie może przyjąć, jakie chce tak będziemy też stawiać ten sposób mam nadzieję, że mamy też mamy taką ambicję, żeby stawiać się jakoś formułować wyzwania, które stoją przed psychoterapię przed w ogóle ludźmi, którzy zajmują się szerokim sensie, a problemami natury psychicznej to jest przyczynek szczerze do rozważań na bardzo taki bazowym poziomie o tym jak cytujemy się świeci jak się w nim odnajdujemy jak mnie, jaką postawę przyjmuje ma stopień naszego zaangażowania też rozmaite sprawy, więc mamy nadzieję, że to wszystko na przestrzeni kolejnych miesięcy w brzmieniu w naszych rozmowach oczywiście temat jest niewyczerpany, ale przygnębia dostaną się od domu coś więcej, żeby tak lub odpowiednio zacząć wejście jest we wprowadzić nas ten temat wybraliśmy sobie dzisiaj takiej takie zagadnienie innym rozwarstwienia dochodów i w ogóle rozwarstwienia sporo społecznego jako pewnego czynnika determinującego np. poziom i problemów psychicznych lęk albo w jaki sposób jak jest korelacja między 12, czyli czy np. nasza sytuacja ekonomiczna, ale nie tylko ekonomiczne, bo tak naprawdę pewien kapitału społeczny i kulturowy, który posiadamy wraz z tym, że jesteśmy n p . z przedstawicielami określonej grupy społecznej jak to się ma do tego jak doświadczamy swoich problemów indywidualnych, jeżeli można tak powiedzieć, które oczywiście siłą rzeczy też padają albo podpadają pod różne kryteria diagnostyczne to znaczy mogą być klasyfikowane jako różne formy zaburzeń, czyli jak w tych różnych światach grupach społecznych, a nie ten rodzaj doświadczenia jest dystrybuowany, jeżeli chodzi oznaczenia to znaczy dla niektórych jest to zwykłe doświadczenie w własnego życia własnego losu dla takich właśnie grupy bardziej wykluczonych w świecie, w którym operuje bym powiedziała im psychiatria to mogłoby być silny to te same problemy mogłyby być opisywane czasem w kategoriach np. PTSD, czyli połowę zespołu stresu pourazowego, czyli że samo że, że sam kontekst w jakim sensie sprawia, że możemy bardzo różnie myśleć o tym, czym się borykamy ME i że i, że to stawia przed nami rozmaite wyzwania to znaczy każe nam zastanowić się nad tym na ile jako też osoby, które pracują w jakimś obszarze pomagania jesteśmy tego świadomi i w jaki sposób oddziałuje na to oznacza w jaki sposób kierujemy się naszymi własnymi przekonaniami też i zarzucamy pewien system miałby rozumienia tym szerokim kontekstem społecznym wyłączając nie zauważając różnych innych np. takich właśnie związanych z tym, że ktoś się rodzi bardziej ubogiej rodzinie, a to jakoś determinuje np. jego dalsze losy jest trudny trudniejszy do zbadania w Polsce, ale w stanach Zjednoczonych bardzo wiele takich badań było robionych z Wielkiej Brytanii czy nie chodzi o to, że w momencie, kiedy ktoś przychodzi na świat w takiej warstwie społecznej czy w takim kraju n p . który jest relatywnie biedne albo wręcz po prostu funkcjonuje na poziomie ubóstwa i nie mam do studni nie ma dostępu do takiego do takich sfer społecznych, których operuje np. płatna psychoterapia, bo psychoterapia w szczególności to jest jednak pewien przywilej to jest możliwość korzystania z usług psychoterapeuty cały czas większości krajów UE jest jednak pewnym przywilejem przynajmniej trzeba mieć ubezpieczenie w niektórych miejscach, gdzie psychoterapia jest refundowana, ale też się tam czekał oczywiście na dostęp do terapeuty i t d. znakomita większość Skoda Rapid jest sektor prywatny w przypadku ona przez stany Zjednoczone są to trzeba mieć jakieś prywatne ubezpieczenia żeby, żeby z psychoterapeutów z usług psychoterapeutów korzystać natomiast tym to innymi słowy czy, że chodzi o to, że ktoś przychodzi na świat właśnie w tej warstwie, dla których tego typu usługi są niedostępne to być może jest także on przeżywa pewne swoje doświadczenia zupełnie inaczej, że oni inaczej rozumie inaczej definiuje momencie, gdyby dostał się w ten cały kontekst znaczeniowy psychoterapeutyczne psychiatryczne to coś co on postrzega jako np. no po prostu właśnie taki podział swój los czy jakiś ciężar, który niesie jego rzeczywistość jego rzeczywistością postrzegał go w kategoriach np. jakiś jednostki diagnostycznej albo zaburzenia psychicznego, które właśnie przy pomocy leków albo psychoterapii mógłby przezwyciężyć ktoś mi kojarzy z mocno z takim fragmentem tekstu Zygmunta Freuda, który na, które z upodobaniem powołuje się Ewa i luz, którą bardzo cenię izraelska socjolożka, która się zajmuje kulturą terapeutyczną i w ogóle psychoterapią emocjami bardzo ciekawa autorka kilka książek po polsku ukazało ona w książce uczucia w dobie kapitalizmu przywołuje taki fragment jest frajda, w którym on wskazuje, że psychoanaliza ją postrzegać jako o narzędzie do użytku dla klasy średniej, a właściwie re i jako coś zarazem co dla przedstawicieli klasy Robotniczej może być wręcz szkodliwe powiada Fruit ci ludzie funkcjonujący w krainie, jakby takim nieprzyjaznym środowisku ekonomicznym bardzo biedni zmuszeni do nieustannej pracy i t d . w zasadzie są sytuacje, w których ich nerwica czy raczej coś co byśmy jako nerwice sklasyfikowani jest jedyną siłą napędową, która pozwala im funkcjonować paradoksalnie to znaczy jest czymś, co gdyby im to zabrać, by to odebrać mu zabrać im pewnego rodzaju iluzji, która się właśnie z kondycją neurotyczna czy nerwicowe mówią, że to dostrzegł liczby przerażające mizerię własnego położenia w sposób taki bezpośredni oczywiście warunki jej społeczno-ekonomiczne się zmieniło od tego czasu trudno to przekładać na na dzisiejsze realia może nie tak bardzo trudno, ale chodzi o samo podejście OTOZ ten sposób myślenia, które Floyd tu prezentuje bardzo znamienne Myśla to prawda to znaczy zmieniły się czasy waluty jest ciekawe, że pewne kwestie na co zwraca uwagę to oni czaty w książce, którą bardzo polecam z kolei, że źle ma się kraj myślę, że tam można było się do mnie dołączy zapewne niejedna książka w ogóle dziad był wybitnym nadzorem napisane w 2010 roku zaraz potem ukazała się w Polskim przekładzie przekład autorstwa Pawła Lipszyca, ale właśnie do niej od tej książce zwraca uwagę na to, że 1 z kwestii, że to, że tak naprawdę nikt w pewnym sensie borykamy się w podobnym stopniu z problemami z jakimi borykaliśmy się n p . w latach dwudziestych, jeżeli chodzi o poziomym takiego Mann Ross Ross Mann w ciemno, a rozpuszczania różnych struktur społecznych, które dawały pewne formy zabezpieczenia dla społeczeństwa i to nie tylko właśnie wyłącznie w sensie ekonomicznym chodzi mianowicie olbrzymi wpły w powodzi dochodzi w ogóle o takie niszczenie takiej sfery państwa socjalnego, które w jakiś sposób znaczy takiego obszaru, w którym jest pewien system instytucji, które jakoś wspomagają wspomagają przedstawicieli różnych przedstawicieli różnych grup społecznych różnych i Real to znaczy, że tak naprawdę ambicja i nic taki taka takimi czy taka fantazja o dobrobycie jako takim rozumianym w sposób bardzo dosłowne, czyli czysto materialnym sprawił, że straciliśmy z oczu pewne różne inne ważne instytucje, które społeczne, które sprzyjały budowaniu więzi, które sprzyjały po prostu temu, że to różne grupy społeczne nie były coraz bardziej odizolowany to jest doświadczamy jakiegoś rodzaju demontażu tego od kilku dekad Lwowa założenie, że w opiece społecznej i całej sferze tej instytucji publicznych, które zajmują się budowaniem jakiejś przestrzeni wspólnego dobra, które się, które przejmują jakąś część odpowiedzialności za losy jednostek oznacza przychodzić na świat w takim państwie, którym mówi dziad nerek, które ulegał demontażowi nie jest sukcesywnie od pewnego momentu jak wchodzisz na świat w takim państwie to nie pozostajesz sama sobie po prostu to znaczy ta wspólnota, którą zostaje włączona w jakimś sensie bierze na siebie odpowiedzialność włączać się na jakąś strukturę, w której masz swoje miejsce nawet jeśli pochodzi z rodziny, która nie jest niewydolna ani nikt nie potrafi się tobą odpowiednio zająć no to są instytucje przeznaczona do tego jest po prostu państwo z rozbudowaną sferą socjalną lub zrekrutować jest bardzo obszerny nie można się nad nim zastanawiać pod wieloma względne czy od różnych stron, ale czas zwraca uwagę, gdyż uderzające, powołując się na na badania, które też, do których wrócę jeszcze, ponieważ autorzy bardzo eksploatują tę kwestię nie znam właśnie tak jak się ma rozwarstwienie społeczne do kwestii problemów psychicznych to badania, o których mówię np. można o nich przeczytać w rycie czarną owcę Kaja 3 i GATT tykać się tym zajmuje ich życia szpilki są to tutaj właśnie ten, kto pierwszy raz zetknęłam w ogóle z tą problematyką czytając akurat mną ta książka czarnego dziada i Tołstoj jest okazja, żeby też poczynić kilka zastrzeżeń do tego co powiedziałeś co znaczy po pierwszym nie jest to kwestia tylko samego dobrobytu i tego n p . jak się pan nie wie jak zamożnym społeczeństwie np. ktoś się rodzi tylko jest to kwestia przede wszystkim drastycznych nierówności, czyli pewnego rodzaju polaryzacji tego jak szeroka jest jak szeroki jest rozziew między ludźmi, którzy są one szkody dobrze sytuowani, a ludźmi, którzy jedno rodzą się w niższych warstwach społecznych jak duża przepaść dzieli najbogatsze od najbiedniejszych mówiąc wprost tak oczywiście to jest też mu nową bardzo szerokie zagadnienie natomiast korelacja jest bardzo wysoka między tym np. kraje które, które kraje, które są dosyć dobrej sytuacji względnie, jeżeli chodzi o poziom dobrobytu w sensie ekonomicznym typu Skandynawia zupełnie inne wskaźniki pokazują poziomu jak np. psychicznego funkcjonowania, ponieważ poziom rozwarstwienia nie jest tak duży czy inne niż ludzie funkcjach niż stany Zjednoczone których, które są oczywiście na 1 z bogatszych państw, a zarazem, a zarazem tak naprawdę, ponieważ te różnice są tak drastyczne i tak skrajne nurty wskaźnik problemów zaburzeń psychicznych jest relatywnie znacznie wyższy i to czad przypisuje właśnie temu demontażowi i takich struktur, o których mówiłam przed chwilą i obserwuje to zjawisko głównie właśnie w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii myślę, że to się poszerza natomiast rzeczywiście na kontynencie europejskim mieście w jakimś sensie jest takiego inne z tej takiej gminom w bardziej spektakularnego bardziej spektakularnego obszaru on problemu wyłączone są Niemcy wyłączone są na Włochy tutaj jest bardzo trudno Włochy nie podlegają mu te koszty ukryte dziesiąta garaż jest piękne słońce makaron wspaniałe wino to te czynniki niechybnie Honker w wagę natomiast natomiast rzeczy zasadnicze czynniki ważne dla zachowania zdrowia psychicznego w no tak, ale też, żeby się zastanowić nad tym jak to się ma, że po prostu pewne grupy, Ergo Band to wszystko prowadzi nas ku temu, żeby żywy, żeby zastanowić się nas też na pewnego rodzaju klimatem emocjonalnym, który wytwarza tego typu podział na grupę nad nad tym, jaka jest rozbieżność między poziomem wyobrażeń fantazji aspiracji, a tym co jest realnie dostępne dla bardzo wielu ludzi zmianami, które zaszły to znaczy to, o czym często dzisiaj rozmawiamy, że ludzie młodzi w pewnym sensie dzisiaj nie mogą liczyć na ten rodzaj dna na podważanie tą samą ścieżką, którą podążali ich rodzice to znaczy, że nie mają takich sam samych szans, że po prostu świat się zmieniło w związku z tym zachodzą różne zjawiska temu towarzyszące albo współistniejące z tym, które powodują że, gdy Asia też pogłębiają jakiś rodzaj atomizacji osamotnienia rywalizacji on depresji, która jest spowodowana właśnie niemożnością wyrwania się z pewnego kontekstu i to tej oczywiście pojawia się pytanie czy to jest problem stricte natury psychologicznej czy to jest problem, który jest problemem społecznym, bo właśnie to nam pokazują badania robione Ernst właśnie przez Piketty i u Wilkinsona że teraz ta oferta ta tendencja do polaryzacji w jakiś istotny sposób mówi nam coś się o innym społeczeństwie, w którym żyjemy no to bym dodał jeszcze takie elementy z, o którym mnie jakiś czas temu prof. Małgorzata Jacyno mi mówiła w 1 z rozmów, które z nią odbyłem w godzinie filozofów mianowicie 1 sprawą oczywiście jest to coraz sfera związana z ubóstwem biedą i t d . ale też to wszystko wpływa także ten system ekonomiczny, w którym żyjemy w Puławach prosto na to w jaki sposób wygląda struktura relacji, które w, które wchodzimy to znaczy taki rodzaj funkcjonowanie jeszcze charakterystycznego gdzieś tam do Bordeaux do drugiej połowy dziewiętnastego wieku na nogę do początku dwudziestego wieku może pewnych zintegrowanych społecznościach w rodzinach wielopokoleniowych w taki sposób no More, który powoduje, że jak jednostka się pojawia w tym świecie ogólnie nieprzyjaznym dziwaczne im to przynajmniej pojawiać się w jakim się stabilnym kręgu bliskich osób, które nie w tym wśród, których funkcjonuje, które w, jakim sensie wprowadzają go w życie czy ją w życie inne stanowią jakiś rodzaj takiego na takiej grupy wsparcia tymczasem w warunkach współczesnego kapitalizmu, kiedy mobilność społeczna jest gigantyczna i tak naprawdę, żeby żyć się na względnie normalnym poziomie w cudzysłowie albo w ogóle na jakimkolwiek to musi w słup bardzo się starać się zazwyczaj zmieniać miejsce zamieszkania wyjeżdżać do kina dużego miasta albo funkcjonować właśnie w pełnej gotowości do przenoszenia się nieustannego z miejsca na miejsce cała ta, jakby się rzecz cała ta struktura całe to tło ekonomiczna powoduje, że rozpadły się tego rodzaju wspólnoty rozpadły się tego rodzaju struktury, w których jednostka funkcjonowała i dziś funkcjonujemy jak mąż Magdy jesteśmy najwyżej w takich wyjazdach rodzinnych, czyli mąż żona dzieci i natomiast jak dzieci to więcej niż ja to tak tak, mówi że może ona plus plus dzieci moim mówisz też o tym, po rozpadzie więzi związanym też takim przemieszczaniem dopytywana zaczną kondycję psychiczną rzecz jasna no tak i inni i ta jest 114, kiedy mówisz mobilności społecznej, toteż opowiedział się ogromnej Toya w inną stronę docentem mówią, że właśnie takich kwestiach też w jakiś różnej różnic geograficznych i t d. mnie jest jeszcze kwestia taka właśnie, że jest skrajny brak mobilności społecznej dla tych pokolenie jak koń kolejnych, które rodzą się w określony w ramach określonej struktury społecznej, czyli tak naprawdę ich zdolność awansu jest bardzo niewielka, skąd ich w ich ich los jest w pewnym sensie zdeterminowany w świat jest kolejny aspekt, jakby te tej samej sytuacji, którą tutaj z różnych stron właśnie na opisujemy w i ERP to co czeka Betty powiedziała, że już wcześniej, że psychoterapia to jest taki film można w pewnym sensie produkty mimo wszystko dla w cudzysłowie produkty dla osób względnie uprzywilejowanych, któremu mają mogą sobie nic na to pozwolić to znaczy mają dostęp PARP od jakiegoś rozbudowanego systemu ubezpieczenia albo co akurat w stanach Zjednoczonych czy w ogóle odrębnym tematem bardzo skomplikowanym, jeżeli chodzi o dostęp do tego typu usług albo kogoś sobie pozwolić na na na tego typu na szukanie tego typu pomocy w sektorze prywatnym co też jest ciekawe że, o ile w Polsce nie stawiamy przed sobą tego typu pytań, bo jeszcze z takiego rodzaju problemami się nie spotykamy to n p . w Stanach Zjednoczonych pomimo tego, że ktoś ma ubezpieczenie zdarza się i procentowo to były na to badania robione było pokazywane, że osoby, które są, a on ciemnoskóre są rzadziej mimo tego, że np. CIMA są ubezpieczone w tym samym miejscu rzadziej jest im przyznawane ten rodzaj link do opieki albo pomocy, że to się inaczej dystrybuuje i że w samym środowisku osób, które praktykują graczy, którzy są pewne czy funkcjonują w tym w tej sferze pomagania też jest jakiś rodzaj takiego niedoszacowania pewnego rodzaju problemów kłopotów takiego nie do widzenia w pewnym sensie nic jakiegoś takiego tła i ich kontekstu w jakim dana osoba się z jakiego dana osoba się wywodzi jest produkowany właśnie do kwestii n p . takich życiowo społecznych było bez, których wyłącza znaczek i w tym momencie wyłączone z tego jest on z tego włączany jest obszar psychiczne, czyli właśnie tak jakby nie był taki artykuł, że w Guardianie napisany przez wzrost Hetman, który się okazało w 2016 roku, którym nic płacić możemy się nad tym zastanawiać, ale tak, jakby ludzie, którzy są w gorszej kondycji społecznej nie mieli nie mieli nieświadomości to jest oczywiście pewien rodzaj przerysowania, ale że na tym się nie zajmujemy, bo są bardziej palące problemy i w pewnym sensie tak jest, ale z drugiej strony zapominamy, że to bardziej palące problemy kształtują tę nieświadomą fraz to jest interesująca kwestia, ale mogę teraz coś na właściwie jako kontrprzykład przywołać to znaczy książkę nie wiem czy dobrze zrozumiałem to, za którą którą przedstawiała się teraz z tego artykułu zgarbiona natomiast mam tutaj został przyniosą ze sobą książkę Allana orlica kwietnik memento i u nas to jest świetne rzeczy w ogóle, a la Horowitz jest bardzo ciekawym autorem socjologię medycynę współpracujący z tym też często z drugim profesorem socjologii medycyny dziura małej Filharmonii razem napisali książkę do lasu wsadzą nas bardzo dobrą, która pokazuje tak Komedy kanonizację doświadczenia smutku melancholii postępującą w dzisiejszym świecie Jan chybił tra ta w ogóle tej kategorii smutku, w czym melancholii rozpatrzy także na rzecz diagnostyczną na rzecz kategorii diagnostycznych to jest zjawisko to my się bardzo ciekawie zajmowali natomiast ta książka kwitek Manta i u nas mówi o jak sam tytuł wskazuje stwarzanie choroby psychicznej czy czy jest czy tworzenie choroby psychicznej o takim procesie psychiatry zachowania właśnie tych wszystkich to w tym sensie bardziej mi doszło po linii dziada, a nie powinni tego są co co przywoła z Radia ma u psychiatry zdawania właśnie tych problemów i tych zjawisk, które lat temu 3040 jeszcze były domeną opieki społecznej to znaczy Horowitz pokazuje bardzo precyzyjnie, posługując się danymi to nie jest esej filozoficzny to jest po prostu taka też praca w ogrodach czy jest w jakim sensie esej filozoficzny ale, toteż jest praca po prostu oparta na danych pokazuje bardzo dokładnie jak ten jak właściwie język psychiatrii język w jakim sensie też psychoterapii ten mówiący o ten prywatyzuje on zaburzenia psychiczne ten postrzegając różne ludzkie dolegliwości jako właśnie efekty jakich jednostek chorobowych jakiś nierównowag w mózgu związanych z neuro przekaźnika mi jakichś doświadczeń osobistych wyłącznie prywatnych i t d. kompleksów prawda różne zahamowanie Cetera jak to wszystko ulegała z 1 strony prywatyzacji z drugiej strony psychiatry z racji właśnie z biegiem czasu co znaczy tam, gdzie wcześniej myślano systemowo pewnych zjawiskach widziano ich przyczyny w złym środowisku społecznym w biedzie nie wiem w ubóstwie prawda w alkoholizmie różnych zjawiskach, które na, które się wiążą po prostu z funkcjonowaniem negatywnych warunkach społecznych i w związku z tym myślano o naprawie tej sytuacji co jakoś oddziaływania taką sytuację właśnie w sposób systemowy polityczny również, szukając rozwiązań na poziomie działalności instytucji państwowych tak stopniowo coraz bardziej myślisz o tym w kategoriach jednostkowych zaburzeń psychiatrycznych, szukając psychiatrycznych rozwiązań i właśnie postrzegając jako po prostu coś co dotyka i jednostkę jej we wnętrzności, że tak, więc zarówno biologiczne, jaki psychiczny tak to jest też interesujący problem myślę, że poruszaliśmy go też wcześniej, a nie myślę, że werdykt wydaje mi się, że trochę innym kierunku zmierzała ta argumentacja dotycząca właśnie tego co nic pod szyldem nieświadomości jest tutaj padła to znaczy nikt chodziłoby o to, że w pewnym sensie uznani z kolei pewnego rodzaju cierpienia, które wynika nie tylko z tego, że się ma to jest zresztą skorelowane ze sobą, ale nie tylko z indywidualnych doświadczeń życiowych w takim sensie indywidualnym, że w obrębie własnej rodziny tak dalej leży człowiek się rodzi w konkretnej rodzinie, która jest konkretnej gminom NIK w konkretnym systemie odniesień społecznych też w konkretnym kontekście zmaga się z różnego rodzaju problemami pamiętajmy, że każda rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób szczególna innym jak pisał klasyk no właśnie w zgodzie z prawem ciekawe kim była struktura to są te rodziny, która jak pisał klasyk się w ogóle nie różnią właśnie czy o to, że te szczęśliwe Shannon nagrały czarne występujące jest pewne tak wszędzie dookoła pełno jest takich rodzina no właśnie to jest to chętnych tak to tak to jest ten system odniesień wasz styl, który pogłębia zadłużenie mówimy oczywiście o słynnym pierwszym zdaniu Annę kare Niny on teraz zgubiłam wątek, a chcę powiedzieć tak naprawdę myślenie też o tym w kategoriach o o o takim cierpieniu związanym właśnie z kontekstem urodzenia np. czyli pewnego rodzaju determinantami, które powodują, że się jest skazany na różne formy powiedzmy dyskryminacji np. tak się rodzi się czarnoskórym mężczyzną w Stanach Zjednoczonych i aspiruje do tego, żeby zostać też przykład akurat tego artykułu, o których mówię w Guardianie, żeby zostać dziennikarzem zdominowanym wyznaczy w świecie, który jest zdominowany przez no raczej o raczej przedstawicieli rasy białej, którzy mają też w pewnym sensie inna, bo tutaj nic np. tej osoby to jest też osoba, która pochodzi z Detroit, który jest symbolicznym gestem symbolicznym miejscem, jeżeli chodzi o ten rodzaj degradacji rozpadu, jakiego ważnego dowodu na to jakiś czas temu stanął ogromny w Detroit co już samo w sobie też jest bardzo szczególną okolicznością nie ma chyba nie ma żadnego innego miasta na świecie, w którym stałby pomnik Basso meta, a tam stoi to wielki może warto się nad tym zastanowić się na różnego rodzaju właśnie takimi poglądami systemami znaczenia, iż uruchamiają w takich kontekstach taką ścieżkę to skojarzyło z twoją ulubioną postacią Santa muerte kiedyś opowiemy o państwo o tym, też może jak napisał niedawno w tygodniku polityka Artur Domosławski jest właściwie najszybciej rozwijająca się religia na świecie 1 znajdź inną grupę z takich, które najszybciej przybywa przybywa wyznawców i wyznawczynią Santa muerte to jest początkowo taki kult z Meksyku się mu rozwijający na jej dziś goście już nie kult tylko religia no bo różnica między kultem magią jest ilościowa po prostu, więc bardzo ciekawe zjawisko się właśnie ciekawy sport ten system my z symboli odniesień do meczu właśnie kult śmierci tutaj zamiast życia wtyk, sprowadzając to ona do takich najprostszych kategorii, a zarazem ta święta śmierć główna postać tytułowa Religi Santa muerte jest taka powiedziałbym z taką hedonizm, odkąd to znaczy zapalić sobie lubi Chałubiński się napić czekoladę zjeść marihuanę sobie tam upchnąć każdą alejkę powaga w takich sprawach, bo ona bardzo pomaga dużo różnym swoim wyznawcom którzy, którzy ją obdarowują właśnie takimi smakołykami, ale pomaga w różnych właśnie takich trudnych okolicznościach jest w ogóle nie chce się rozwijać, bo może mogłem długo władza to jest fascynujące w ogóle zjawisko, ale mamy do czynienia z taką religią grup zmarginalizowanych to właściwie się tego zaczęło od z Santa muerte to to bogini biedoty złodziei i prostytutek alfonsów handlarzy narkotyków członków karty do karteli narkotykowych i t d. początkowo w ogóle wszystkich, których praca wiąże się w jaki sposób z nocą jest niebezpieczna należność znaj jest to już masowe nazwisko możemy chyba zdradzić jak dysk zjawisko znaczy, a co powie, że nazwiska we wzorach umów zjawisko oczywiście możemy zdradzić, że kiedyś na niedawną płaszcze rok temu jak byliśmy w nowym Jorku odwiedziliśmy taką prywatną zupełnie mało kaplica Santa muerte w dzielnicy Kubin z co było w ogóle ciekawe barwy, ale nie odpowiadaj wszystkiego, bo wrócimy może dotykam jest tak bądź stek będzie pozostawiamy państwu niepokorne chęci poszukiwań w inny, a wracając do obaw docentem ten był po prostu ciekawy przykład treść tych symboli, które się rodzą się określonym też kontekście systemie odniesień, dlaczego n p . tego typu treści są, posługując się trochę fachowym terminem obsadzane ale nie no właśnie te znaczyły bycie w bycie osobą pochodzącą np. z ubogich rodzin doświadczających wielu traum Detroit 3 i wyciem jeszcze do osobą czarnoskórą jest takim tacie, że możesz powiedzieć oczywiście, że rzeź, że pewien rodzaj tych problemów, które się z tym wiążą te są problemy, które można, więc nie znaczy, że można to patologie zachować właśnie medyka izolować się nazywać to jakimiś jednostkami chorobowymi natomiast w pewnym sensie nazywanie tego albo uznanie tego przez system właśnie znaczeń takich terapeutyczną psychiatryczną medycznych w tej wiedzy, którą posiadamy z tego obszaru dzięki tej dyscypliny może mieć ogromny potencjał w emancypacji inny paradoksalnie to znaczy, że dla takiej osoby jej cierpienie zostaje nazwany jakimś uznany w jakimś innym świecie w ramach jakiejś innej struktury społecznej zostaje nazwane jako coś co nie jest właśnie oczywistą rzeczywistością to może być źródłem, jakby ogromnego też cierpienia, ale też zastanawiająca pozostaje w desce dawane na nią to znaczy, jakby cała odpowiedzialność poniekąd zostaje przeniesiona na tę 1 z 3, dlaczego wygodnie no właśnie no właśnie jej mózg na to, że ten daszek rozmawialiśmy z Jonathanem Rotten bark wiem autorem książki otchłani ewolucyjna teoria epidemii depresji jakoś tak rewolucyjne podłoże udzieli mi w tej chwili ten drugi tytuł, ale znaczy druga część tytułu bardzo dobra książka ciekawa postać amerykański psycholog sam cierpiący przez wiele lat na depresję no to jak z nim rozmawialiśmy pytaliśmy go jak się czuł kiedy, kiedy dostał tę diagnozę depresji początkowo właśnie od psychiatrów, którzy przypisywali mu leki on nie jest przeciwnikiem leków to dodajmy dodajmy to dla porządku to nie o to w ogóle chodzi, żeby krytykować leki tylko, żeby też spojrzeć jak w szerszym kontekście nabył doświadczenia, ale no powiedział mam poczucie, że właśnie mi powiedziano, że coś się ze mną nie tak to w jakim sensie z moją odpowiedzialność za coś jest moim mózgiem działa, że coś jest źle z moją psychiką może coś we mnie nie działa, że coś jest jakby trochę tak działa ten cenny element paradygmatu Dimon rządzi bardzo takim też paradygmacie medycznym i można oczywiście to w ten sposób interpretować, ale pomyśl sobie też jak chory być może, uwalniając w, jakim zakresie w Dreźnie realizował, aby takiej wizji nie dramatyzował, aby tego ale jak może być pomocne doświadczenie i uznanie przez w jaki sposób struktury system społeczny tego, że jesteś też ofiarą czegoś n p . że w pewnym sensie właśnie to nie jest twoja wyłącznie odpowiedzialność, że źle ma się kraj leczy mówi półżartem, ale że nudne czy przechodzisz na świat w określonym kontekście i to rodzi szereg różnych problemów i w jaki sposób determinuje, ale cóż to co mówisz jest właśnie przepraszam, że wejdę słowo takim przyznaniem wręcz przeciwnie mam wrażenie to znaczy to jest właśnie powiedzenie komuś, kto funkcjonuje co mu się czy start w życie był fatalny po prostu ze względu na złą strukturę społeczną źle prowadzoną politykę dyskryminacji je cały szereg różnych zaniedbań zaniechań i t d . to jest jak wypowiedzenie mu dlatego po prostu nie jesteśmy w stanie w tym wyścigu o jakości adekwatnie się zachować ani nie jest w stanie znaleźć sobie jakiegoś miejsca, które w tej strukturze społecznej, żeby nie wiem pracować założyć rodzinę Cetera woda cały czas jest jeszcze jakiś wzorzec ostro idzie na nazwijmy to psychicznego zdrowia no po prostu nie jesteśmy w stanie tego zrobić właśnie, dlatego że że możemy tu coś źle urządziliśmy teraz się zastanawiamy w jaki sposób to naprawić go, dlatego że po prostu jesteś psychicznie zaburzone, że jakoś nie wiem neuro przekaźniki twoim mózgu źle działają albo rodzica czy wiesz co źle traktowali albo mieszek interakcję z rodzicami szczególnej stąd wszystkie te twoje problemy to jest moim zdaniem przeciwskuteczne ja myślę, że leży w ciąży nad tą dyskusją trochę to jak zdefiniowaliśmy kwestie w ogóle problemów natury psychicznej, bo ty myślę, że mówisz bardzo w takich kategoriach będą właśnie medycznych, że to, że to jest jakiś rodzaj, a więc jak na misiach wydaje się, że chodzi o to nie jest kategoria medyczna na mnie, ale w chodzi mi jakiś system wartości, które jest wraz z tym przemyca mnie nachodzi mnie o to że, że to się po prostu mówić, że w tym rozumieniu medycznym, że coś nie działa na zewnątrz jest zebranie było to nie działa w jednostce, a my mówimy o tym czy nie działa w jednostce czynnie działa w społeczeństwie więcej bym się wydaje, że tych rzeczy nie da się nie da się rozgraniczyć żarty i że jedno drugi i drugie mają się jakoś do siebie i to bardzo wyraźnie pokazują właśnie te badania dotyczące nierówności rozwarstwienia i tego jak to się ma do różnego rodzaju zaburzeń poznawczych władz albo dać przykład nam cząstki o tym pisze w swojej ostatniej książce też jakoś przy okazji dyskusji przytaczam ten chyba wzięła przykład amerykańska szkoła z o stanie dość biednym są to i tzw . la Ameryka pasa rdzy psychiatra pracujący czy pediatra przepraszam pracujący w tej szkole, który mówi mamy całą masę dzieci w szkole publicznej z bardzo ubogich rodzin, zwłaszcza patologiczne, których jest mnóstwo przemoc jakiś zjawisko bardzo negatywnych ścieżka awansu społecznego dla tych dzieci jest praktycznie zamknięta to znaczy to się wszystko reprodukuje ci ludzie zostają za, bo tam popadają zazwyczaj uzależnienie konflikt z prawem, jakby zostają w tym dokładnie miejscu, w którym są cała ta bajka o amerykańskim amerykański mit o tym jak to się od odsunięta od milionera to jest po prostu nie zwykły bolszewicy, żeby zastosować stosować się język z krajów, którym się ten mit narodził i teraz ten lekarz powiada tak właściwie jedyne narzędzie, jakie mamy, żeby tym dzieciom ułatwić awans z społeczne i żeby poprawić funkcjonowanie w szkole zwiększyć np. szanse na to, żeby osiągały lepsze wyniki w sporcie albo w inne, żeby potem dostał się na studia to postawić im diagnoza ADHD i dawać Emery Tal lina od najmłodszych lat, czyli znak będący pochodną amfetaminy, które w przypadku tego tego tak do tej diagnozy ADHD prawda daje jakieś tam na pozytywne efekty no, więc te dzieci są właściwie wszystkie na psychotropy Hood z najmłodszych lat ten lekarz powie tego nie mówię po to, żeby po mnie jakoś Niewiem potępiać tego tego lekarza komplet, bo rozumiem też ten dylemat mówi tak naprawdę powinno to państwo zrobić to jest zadanie dla społeczeństwa dla państwa, ale my po prostu wchodzimy tutaj z tymi receptami i stawiane takiej diagnozy i faszerujemy te dzieci chemią, a ponieważ nikt inny, że nie mniej interesują wasze bezwiedne narzędzie, jakie mamy no i teraz zresztą ocenie w kontekście tego, o czym, o czym mówisz takie rozumienie jest rzeczywiście bardzo szeroki program, który nie uczy że, gdy będziemy w stanie menniczym czy możemy teraz tylko, że go głębiej eksplorować możemy teraz wrócić, ale nie było ja myślę sobie też w pewnym sensie o indywidualnym doświadczeniu co znaczy o tym, że ktoś taki, kto z dnia wywodzi się z określonego możemy sobie to tak wyobrażać opowiada ksiądz też nie jest tym to też jest problematyczna Anny German ma poczuć się w pełni subiektywna może zostać bardziej świadome analogiczny opis, że coś w ciąży na nim rzuca się z nim nie tak i to jest doświadczenie w PUP odtwarzający się jakość w jego życiu, które nie znajduje dla siebie żadnego opisu żadnego języka to znaczy, że jeszcze nic się ze mną nie tak, ale nie wiem do końca co w pewnym sensie ten system my powiedzmy, że myślenie o jednostkowym doświadczeniu o tym jak kształtuje się nasze życie psychiczne nie jako stronę to wszystko jakby jakie, więc co w co wpływa na coś innego i t d. może zdejmować tej osoby jakiś ciężar poczucia odpowiedzialności właśnie coś jest ze mną nie tak takiego subiektywnego taki jakiś niejasności zagubienia, czyli dostarczać jakiegoś rodzaju narracji opowieści można, by też tak określić NATO co się właściwie w jego życiu działo to jest 1 aspekt, ale drugi czas, który wydaje mi się bardzo ważny jest to forma uznania ze strony społeczeństwa, że ten człowiek doświadczył jakiś problemów, za który nie jest wyłącznie on sam odpowiedzialny oczywiście, że jeżeli to wyłącznie z Lady Gagi żyjemy będziemy myśleli o tym, że on ma tak atak ukształtowany Moski nic się z tym nie da zrobić no to myślę, że po prostu stracimy pewien kawałek bardzo szerokiego obrazu, jakby złożoności tej rzeczywistości, ale to nie stawia też przed pytaniem np. jakie są nasze nawet np. stawia psychoterapeutów albo ludzi, którzy pracują w tym sektorze przed wydaniem, jaka jest nasza odpowiedzialność albo jaki jest naszym to zobowiązanie wobec tego typu osób z punktu widzenia pracy, jaką wykonujemy albo dla nas jako społeczeństwo szeroko to ujmując n p . jak jakiś rodzaj redystrybucji w takim sensie, że łączy reparacji, którą jesteśmy jesteśmy jakoś się w co zdarzy, jeżeli jeżeli, jeżeli pewna struktura społeczna sprzyja temu, że ktoś, jakby też pogrąża się w różnego rodzaju powiedzmy dostęp tomach to 3 powinna też ta struktura społeczna w jaki sposób dokonywać jakiegoś rodzaju reparacji na rzecz ludzi, którzy na różne sposoby są właśnie wykluczeni albo dyskryminowani i t d. ważna moim zdaniem zupełnie to nie koreluje z tym co powiedziałaś to znaczy to właśnie zdejmuje całkowicie odpowiedzialność ze sfery społecznej czy politycznej takie sprowadzenie tego do porządku jednostkowej psychologii do kwestii i diagnozy psychiatrycznej do kwestii indywidualnej psychoterapii to powoduje, że uzna uznajemy czy społeczeństwo w cudzysłowie uznaje, że mamy do czynienia z ludźmi, którzy po prostu cierpią na pewne zaburzenia psychiczne to znaczy brakuje im serotoniny albo mieli trudne doświadczenia dzieciństwa jest poważne ryzyko i bardzo duże niebezpieczeństwo i rzeczywiście możesz mieć rację, że to może taką FOT kino w taką stronę się osuwać natomiast uważam, że jest to faktycznie bardziej złożone no bo przecież kwestia zdrowia psychicznego wchodzi szeroki zakres również zdrowia jako takiego, który jest problemem społecznym tak trudno jest ładnie zadaniem to źle dla państwa swojego tez dokładnie tak samo jak w przypadku definiowania czy budowania pewnej narracji o problemie otyłości n p . w stanach Zjednoczonych to znaczy możemy dużo słuchać o tym, że Amerykanie po prostu objadają się fast foodach min po i słodyczami i mieć taką, a do tego jeszcze narrację poradnik owo Samopomoc owo niezwykle tam rozpowszechnioną w myśl, której dyscyplina dieta ćwiczenia i t d. motywacja Wola to są te czynniki, które odpowiadają za to w jaki oni, jaki kształt przyjmie twoje ciało tak to nazwijmy i masz mnóstwo różnych programów aplikacji różnych książek warsztatów et Cetera w tej w tym dyskursie samo pomocowym, w których wszyscy tłumaczą się, że musisz nauczyć samodyscypliny, że w gruncie rzeczy jest to tylko i wyłącznie kwestia tego, że musi się zdyscyplinować i nie widzisz wtedy, kiedy przyjmuje właśnie taką bardzo indywidualistyczny perspektywa, że chodzi o to, że musisz nauczyć się po prostu kontrolować siebie nie widzisz tak n p . jakby szerszego kontekstu, w którym widać bardzo dokładnie, że to biedni ludzie w stanach Zjednoczonych są najbardziej otyli to znaczy, że ta epidemia takich chorobliwej otyłości dotyka najsilniej właśnie warstwy najbiedniejsze nawet miecze przejrzymy jeszcze bliżej nam powiedzieć wtedy, że np. pewna ne elementy tzw. pomocy społecznej kupony na jakieś jedzenie i t d. które dostają właśnie ci, którzy żyją w skrajnym ubóstwie to oni dostają aż do najgorszego śmieciowego jedzenia tak jak tutaj nie wiem niegdyś nie wiem jak jest teraz, ale opieka społeczna oferowała mu wyżywienie w barach mlecznych w Polsce, gdzie były sensowne fajna zazwyczaj dania dobrze przyrządzone tam tak tak tam karmi się po prostu ludzi biednych najgorszym po prostu fast foodem tanie słodycze, które też, że spełniają funkcję, jakby czegoś co po prostu pozwala przetrwać jakieś trudne doświadczenia jest jakimś rodzajem takiego w cudzysłowie narkotyku i t d. na czym to wszystko ze sobą połączone czy przyjmie go taką wykładnię, że grubi są ci, którzy nie panują nad sobą należy nauczyć się samokontroli mieć więcej samozaparcia wtedy jesteś właśnie dobrali to jest jeszcze obciążone przez moralnie no to wówczas zupełnie inaczej na to patrzymy, że to jest podobna z urządzeń wystarczy minimalnie nie dostrzegam może wejść w Wiśle tej analogii, bo absolutnie nie jestem zwolenniczką tezy, że jesteś sama lub jesteś sam za to odpowiedzialna odpowiedzialna i uważam, że właśnie to co próbujemy, czego jakoś chcieliśmy dotknąć w trakcie tej rozmowy to jest właśnie ta problematyczna część przekazu Leon z różnych stron, ale też tego co jako osoby dysponujące określonego rodzaju językiem n p . my tutaj rozmawiają ze sobą też używany różnych pojęć dziedziny nie wiem tak psychoterapii czy o pochodzeniu psychoanalitycznym czy czy filozoficznym czytam jakiś rodzaj krytyki społecznej i t d. że rząd też to nam uniemożliwiała widzenie i zapewne i nie jesteśmy tego do końca świadomi i jakiś aspektów tego doświadczenia i że przyglądanie się właśnie tym korelacja między 1 ma drugi może otwierać jakieś pole do zastanowienia nad tym, jakie są ewentualnie kwestie do przemyślenia w tym względzie ja nie uważam, że np. myślenie o tym co znaczy oczywiście, że to, że kwestia odpowiedzialności jest bardzo problematyczna natomiast nie uważam, że zajmowanie się tym, że nic ktoś np. kto ma inne niższy kapitał społeczny i ekonomiczne to jest ktoś, kto jest wyłącznie sam jako on odpowiedzialny za swoją sytuację, że my np. nic nie jesteśmy jako społeczeństwo jemu winni w jakim sensie, iż te problemy też musimy rozumieć dostrzegać, że medialnie tym razem jest nieodwracalna Michalczyk o to, że czym innym jest uznanie, że to co się z nim dzieje jest wynikiem produktem źle ułożonych w umowie o dużym skrócie relacji społecznych struktury społecznej funkcjonowania pewnych instytucji państwowych et Cetera, a czym innym jest uznanie, że on jest chory psychicznie, ale to ja nie w żadnym momencie nie chciałam powiedzieć czy to zima trwa zaś do tego, że ktoś się z tym należy, że rząd uznaje się, że ktoś chory psychicznie tak tego było daleko idące nadużycie nie o to chodzi, dlaczego możemy rozmawiać o zdrowiu psychicznym nie tylko w kategoriach to jest bardzo szerokie pojęcie nie tylko w kategoriach choroby właśnie jakichś dysfunkcji tak dalej tylko w ogóle to jaki od jakiegoś rodzaju szeroko rozumianym dobrobycie tak, ale to znowu jest coś innego to znaczy w momencie, kiedy powiada się tak mamy świadomość z czego to wynika z owych próbujemy zrobić teraz wszystko, żeby zmodyfikować sytuację polityczną społeczną, która prowadzi do tego, że jednostki na popadają w takie stany np. i zarazem chcemy im zale w zaoferować maksymalnie dużo takich narzędzi, dzięki którym mogą się poczuć lepiej w tym także pewna np. narzędzia psychoterapeutyczne czy psychiatryczna łącznie z lekami, które po prostu poprawiają nastrój w sytuacji, gdy ktoś źle czuje test jedno natomiast właśnie dokonanie takiego przemieszczenia i inne szybkiego na postrzeganie czy diagnozowanie takich Stanów jako pewnych jednostek ne psychiatrycznych czy 3 czy terapeutycznych i podejmowanie takiego pomostu leczenia klasycznego na psychiatryczne go albo psychoterapii indywidualnej, w której rozpatruje się z człowiekiem jego indywidualną osobistą historię to jest jeszcze coś innego po prostu o to mi chodzi, że włączenie tego aspektu rozumienia i na ile okoliczności zewnętrzne determinują doświadczenie jednostki Nigela struktura społeczna nie determinuje określa i t d . na ile po prostu w tak urządzonym świecie nie da się funkcjonować w sposób nie wiem są bezprawne, chyba że się ma spełnione ileś tam określonych parametrów i to nie polega na tym, że ci, którzy są po prostu z natury lepsi, bo są wyposażeni w jakiś znak, który lepsze cechy radzą są świetnie, a ci gorsi radzą sobie gorzej tylko sprawa znacznie bardziej skomplikowana to są zupełnie rozmaite wieś sposoby ujęcia tego tak dalej uważam właśnie rzezie po prostu odpowiedzią na dane na problem tak w ogóle to, że moglibyśmy rozumieć w kontekście niepewnej sytuacji z społeczne ekonomicznej nic czyjeś doświadczenie indywidualne życzenie sprowadza się do tego, że to oznacza, że remedium na jego społeczno-ekonomicznej sytuacji jest on psychologii zachowanie jego doświadczenia indywidualnego nie tylko myślę o tym, że warto i że to jest strasznie strasznie ważne, by dostrzegać właśnie też ten aspekt to znaczy widzieć zachodzi ścisła korelacja między 1 m zgoda tylko w dzisiejszym świecie właśnie się do nas bez przerwy wszędzie dostrzeganie dostrzega się tego drugiego, o których mówimy to znaczy raczej należałoby powiedzieć, że dobrze, by było dostrzegać właśnie ten aspekt niezwiązane z wirtualną psychologią tylko ten związany z kontekstem społecznym politycznym ekonomicznym, a ten drugi po prostu jest aż w nadmiarze dostrzegamy na tak, ale to jest, toteż to są rzeczy, które są ze sobą powiązane i też z niej nie jest tak, że jeżeli zajmiemy się 1 się drugim nie zajmujemy tylko chodzi o to, żeby jakoś móc te perspektywy integrować no i zwolennicy z tym nie ma przekonania, że żyjemy jednak w kulturze terapeutycznej sądzono, że nacisk na to indywidualną psychologiczną strona jest zbyt duży dzisiaj, że właśnie jest pewnego rodzaju przesada w tym takim, a tryb głosowania wszystkiego do kwestii związanych z indywidualną psychiką, a jest za mało w tym właśnie kontekście patrzenia na na zjawiska bardziej społeczna skomplikowane złożone tak do mnie ja mam wrażenie, że właśnie od tych zjawiskach bardziej się staraliśmy się rozmawiać niż kłaść akcent na indywidualne doświadczenie no ale ciekawi jesteśmy, żeby to badaliśmy właśnie, że trzeba o tym, pogadać i ciekawi jesteśmy jak państwo tę dyskusję odebrali to co czekamy na maile od państwa tak zapraszamy do pisania na nasze wewnętrzne konflikty bez polskich znaków małpa TOK FM gratka PL nie przepraszam kropki tak krótka FM czy nie wolno tak nasze wewnętrzne konflikty małpa TOK kropkę FM to właśnie zapraszamy do dyskutowania z nami drogą mailową będziemy się starali tę dalszy tak różne głosy dalej uwzględniać myślę, że ten wątek będzie wielokrotnie uporem powracał w naszym okres zwątpienia tymczasem bardzo dziękujemy dziękujemy i do usłyszenia do usłyszenia jeszcze tylko powiem, że wydawcą naszej audycji jest Bartosz Dąbrowski, któremu dziękujemy i oczywiście zawsze podcast psychoterapeutyczno filozoficzny centrum ma to docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę po dziewiętnastej minucie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA