REKLAMA

Polacy wyjaśniają przyszłość

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-12 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:19 min.
Udostępnij:

Gośćmi Patrycji Wanat są reżyser Wojciech Ziemilski i aktorka Jaśmina Polak, którzy opowiedzą o spektaklu "Polacy wyjaśniają przyszłość" w Nowym Teatrze w Warszawie. Rozwiń »
Spektakl opowiada o tym, jak Polacy wyobrażają sobie swój kraj za sto lat. Jak wtedy będzie wyglądał teatr?
- Nie będzie teatru, teatr okaże się zupełnie nie uniwersalny i się skończy!
- Można się zatrzymać na dowolnym fragmencie rzeczywistości, wszystko będzie zupełnie odmienne, jak np. skarpetki, które są takim to jest niby zwyczajnym atrybutem, ale który jeśli zniknie to w sumie nie wiadomo co stracimy, chociaż trochę głupio byłoby stracić skarpetki. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, Kultura osobista, Patrycja Wanat, dzień dobry, witam państwa bardzo, bardzo gorąco. W studiu ze mną dziś reżyser Wojtek Ziemilski, dzień dobry, aktorka Jaśmina Polak. Jeszcze miał być z nami Piotr Polak, ale nie dotarł, gorącego pozdrawiamy. Będziemy trochę o nim w studiu opowiadać, pewnie przez to, że go nie ma. Możemy sobie na to pozwolić, a będziemy rozmawiać o spektaklu w Nowym teatrze w Warszawie "Polacy wyjaśniają przyszłość".  Rozwiń »
Ja przez cały czas się mylę się Polakiem w ich wyjaśnieniom przyszłość co oczywiste, że strony żartem z waszej strony, bo Nefre spektaklu właśnie dwoje aktorów rodzeństwo z resztą, czyli handel jest gmina i Piotr zna ten tytuł Polacy wyjaśniają przyszłość już nam trochę zdradza o tym co na scenie zobaczymy co ze sceny usłyszymy, czyli będzie o przyszłości będzie będące słowa padały właśnie z ust Bernd, ale tutaj rodzeństwa Polaków na Onecie dodał przyszłość będzie winny dotyczyć może pozwolę sobie zacytować na początek taki krótki wstęp to być może poprawić mnie być może to jest tekst był właśnie ze spektaklu za 100 lat nie będzie kolej nie będzie włosków na czele nie będzie wystających żył nie będzie jajek nie będzie czapek z daszkiem niestety nie będzie skarpetek nie będzie ogni sztucznych nie będzie teatru nie będzie nie będzie teatru teatr okaże się zupełnie nie uniwersalny i się skończy, zanim o tym, teatrze, dlaczego nie będzie skarpetek za 100 lat wojenne znamy ich dobre pytanie, w którym słońce jest ona powiedziała wszyscy klub, że to efekt, że tak, że każdy specjalistą od przyszłości to teatr tak Piotr grze jak mówimy o przyszłości to właściwie wszyscy możemy się wypowiadać się tak daleko przyszły ze Stolat to tak naprawdę jest bardzo mało prognoz w jakikolwiek sposób są wiarygodne poza może jakimiś kosmicznymi niedożywieniem i najpewniej to jedno drugie, że nowa większość jednak prognoz nawet sam nikt takich krótkoterminowych z wątpliwych, a co dopiero takich dalekosiężnych w związku z tym można właściwie dowolną stronę poszybować w, więc można się zatrzymać na dowolnym fragmencie rzeczywistości stwierdził rząd będzie zupełnie odmienne jak np. skarpetki, które są takim to jest niby zwyczajnym atrybutem, ale który jeśli zniknie to w sumie nie wiadomo co stracimy, chociaż trochę głupio byłoby stracić skarpetki w realizacji tak taka relatywna z tego myślenia o przyszłości Czarni relację na żywo beznadzieja tego, że zawsze wpadamy w torze no no tak możliwe, że nie będzie stołów możliwe, że będziemy wyższa niż ci nie będzie nas będziemy mało pan nim będziemy z bogami będziemy robotami nie będzie już jedzenia na Żyda jedzenia w plenerze będzie wyłącznie jedzenie dla najbogatszych, bo będzie w Super ekskluzywna reszta będzie jadła tabletki albo odwrotnie będzie tylko dla biednych, bo będzie skażone, a bogaci będą jedli tabletki no możemy sobie tak dojrzeć są to odbywać także w nią bawić, a ta przyszłość sam sobie siedzi wygodnie w zlotego się na ten eksperyment rok zdecydowali chce to właśnie te to gdybanie daje wolność swego rodzaju NFZ czy to w ogóle jest spektakl, który robimy z Wojtkiem to jest rzecz, która dzieje się w ramach pełnego cyklu w nowym teatrze i kuratorem tego cyklu i pomysłodawcą użytek Polen tematu jest to nasz plan też komuny Warszawa i jej syna za dobry teatr z tą 2100 hoteli znaleźli garnek Dekel i walczyliśmy o to, żeby ten tytuł brzmiał inaczej niż w dna i więcej, by z tym z tym tematem mierzy się kilku reżyserów i m. in. nasza drużyna teraz najważniejsze jest ciekawe, że że za ten temat można się zabrać tak wielu wielu stron nic tak różne odpowiedzi na ten temat można snuć PS zielonym, ale sądzę, że to jest to pytanie zadane i bardzo dobrze i precyzyjnie dlaczego, dlaczego w rzucać się w przyszłość in i ich można to odpowiedzi tak jesteśmy ciekawi, że to, że to jest naturalne, że patrzymy, że chcemy coś zobaczyć dalej, ale myśmy w tym momencie doszli do takiego punktu, w którym zauważyliśmy, że raczej są pewne odruchy związane z tym kim jesteśmy jak o sobie myślimy jak patrzymy na siebie w świecie, które są związane, które się przekładają na NATO jak później wymyślamy te przyszłości i jaką mamy na to perspektywę i przestaliśmy się tak bardzo skupiać na przyszłości paradoksalnie zaczęliśmy się przyglądać samemu temu w wyjaśnianiu i co ono oznacza, że tak czy i co ona mówi on stać rodzinna czegoś, czego spodziewamy się do przyszłości to coś zjeść coś co mówi ona stać pan, że chce pan jakiś lękach i ten i t d . nie znaczy jakiś taki właśnie największych obawach co do przyszłości Eastern wewnętrznych trenuje, które w sobie hodujemy bilety z CIT tylko, że zawsze, mówiąc że może nie zawsze, ale często mówiąc o przyszłości właśnie używamy słów lęk o przyszłość albo lęk przed przyszłością albo właśnie obawa paranoja pisze tego typu służy mało jest takich skojarzeń, że ta przyszłość będzie dobrana przykład tak są dotykiem 3 wersje 1 jest, że jest to klasyczny Armagedon pod różnymi postaciami rodzic potopu po epidemię epidemia lub powrót na w ww halny terroryzm jest naprawdę dużo w opcji odnoszę wrażenie, że także 1 z głównych zajęć bardzo wielu osób jest z tworzeniem nowych scenariuszy kataklizmów i bardzo realistycznych STS 1 i to jest trochę sąd ostateczny jest drugi jest utopijne taki, że ciężko będzie krajem trochę science-fiction, że będzie Super fajnie wszystko się uda będziemy żyć wiecznie nie będzie pieniędzy każdy będzie miał wygodne miłe życie nikt nie będzie głodny nikt nie będzie głodny nie będzie wojennym Greenpeace Czeczen z i macie lodówki to i t d . i trzecia wersja, która jest taką właśnie tą drugą ręką na mniejszą skalę, z której przyglądamy się temu jak różne rzeczy się dzieją dobre i patrzymy na to jak konkretnie nie Bytom będzie wyglądał za parę lat, że ułatwi nam się nie wiem transport publiczny, że będzie mniej zanieczyszczeń dzięki temu, że wprowadza się nowe sposoby walki jest mowa jest możliwa na dystansie ma na mniejszą skalę, ale tak prosto z większą skalę to właściwie jest albo ręki i kataklizm albo Torzym damy radę, że to, że coś jest wstanie niezwykłego embargo jest też taka duża jest taki scenariusz i to już padło w naszej rozmowie z menu takie oazy dla bogatych i tych wszystkich, którzy będą poza poza tymi granicami oddzieleni murem, którzy będą swe musieli radzić w tym zniszczone np. ekologicznie środowisku tak tak naprawdę opisujemy siebie w dużej mierze toczy wybieramy sobie te scenariusze, które odpowiadają temu w jakim społeczeństwie żyjemy, gdzie jesteśmy z kim rozmawiamy w jaki sposób i takim dla mnie szokującym odkryciem było, kiedy zeznał przez jakiś czas ten spektakl mamy bardzo dużo tekstu, który gościł 95 etc no może 89 proc z nich jest teraz to już Hilary Nowak Danch nocne znacząco się zmieniła, ale w każdym razie w tym momencie napisałem taki tekst, że tam małe, że tamci właśnie, że to zaś, że z, jaką mam mam mieć perspektywę jeśli jest Warszawa jest 1 z najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie względem powietrza, a potem sprawdziłem i okazało się, że problem Warszawy nie ma w pierwszej pięćsetce listy do 3 jeśli chodzi o miasta i zacząć się znać co tu się dzieje, dlaczego ja jestem przekonany, że jesteśmy tak potwornie zanieczyszczają ni i zaczęli sprawdzać dane na jej w ciągu ostatnich tam 10 lat ilość dni, kiedy przekroczyłem prędkość przekroczyła normę jakość powietrza w Rybniku jest gorsza od normy 10 lat temu to było ponad 200 około 200 dni w roku, a teraz około 80 lat rysuje się tu, gdzie świadomość w warzywach zwłaszcza, gdy zarówno na remis Lechii sam monument polega na tym, że to nie jest tylko świadomość, że to zbudowanie w sobie pewnych pozycji w świecie, który jak widzę, że my się pogrążamy w czymś coraz gorszym, kiedy jeśli popatrzymy dane to tu wcale niekoniecznie tak wygląda i jest dużo wysiłku wkładamy, żeby tak nie było można patrzeć na różne dane i t d . ale moja perspektywa była perspektywa absolutnego rozpadu, w którym jak nie będę miał maski założonej w dzień smogu to po prostu się położy na ziemi, by zaś zdychać jak ryba Gim wyjęto zwody Pm i to jest ten moment, w którym zaczyna się zostaną jednostki z chwilą co Tycjana prawdy mówi o tym, dalekiej przyszłości czy ja mówię o tym w jakim sosie jestem w tej chwili kompan kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór wełnę w studiu Zenon wciąż Jaśmina Polak i Wojciech Ziemiański dzień dobry trener, który w UPC będziemy rozmawiać rozmawiamy w czasie spektaklu Polacy wyjaśniają przyszłość spektakl w nowym teatrze w Warszawie premiera w przyszłym czwartek dwudziestego dwudziestego z września i realny skończyliśmy naszą rozmowę na takiej zmiany na takim wniosku, że w zasadzie jeśli rozmawiamy o przyszłości to tak naprawdę rozmawiamy o teraźniejszości i rozmawiamy o nas samych, czyli o tym, to w jaki sposób myślimy o tej przyszłości w coś mówi o tym, o nas samych czyli jakie mamy lęki, jakie mamy w obawy przed tą przyszłością jak również rozmawialiśmy o tym, że mówiąc o przeszłości zwykle używamy właśnie takich pesymistycznych Anna takie pesymistyczne nastroje tutaj jakoś się pojawiają, że mało jest inaczej w myśleniu o przyszłości, więc zastanawiam się co w takim razie w odkryli jeszcze gdy zaczęliście się sami zastanawia się tą przyszłością Jaśmina serwetek i bez szans nabrał wody w Ustce Sony odkryliśmy znaleziono odkryliśmy duże, bo rzeczywiście te ten pomysł na ten spektakl on się zmieniał w zasadzie w naszych głowach z dnia na dzień inni z kompletnie innej rzeczy w kompletnie inną rzecz i wielka radość 95 % indeks DAX wybrano inny no i były jeszcze w 1000 innych pomysłów, więc za każdym przy każdym pomyśle, czego się uczyliśmy interesy dowiadywaliśmy ciekawego o o tym, o tej perspektywie jak może to przyszłość wyglądać, kto w co mówi o tym jakie są badania na temat przyszłości, ale rzeczywiście w pewnym momencie ta perspektywa osobistego przejęła przejęła kontrolę nad nami czy też wydała się nam dziś najbardziej ciekawa i taka na jej inną najciekawsze do powiedzenia wydaje mi się i taka rzeczywiście, chwytając za uwagę Anna należy jednak Wojciech Czech myśli nauczyliśmy pozycję, że wojna się nauczyć się nowych kont innych rodzinnych oraz ze swoją rodziną i zostali z tym co przynosi dziś to tylko najmniejsi być tu i teraz na moment, w którym z odpadów pytanie skierowane do mamy jak sobie wyobrazić, gdy przyszłość za 100 lat i padła odpowiedź to był moment tak naprawdę, w którym nasz deptak się urodził mu, jaka to była odpowiedź trudno trudne deszcz też pesymistyczna i właśnie chyba najważniejszą taką obserwacją dla nas było to, że ta pesymistyczna wizja jest oczywiście każdemu z bliska, aczkolwiek najciekawsze jest to co możesz z tym zrobić to znaczy czy możesz zamienić je zamienić w przyszłości dla kogoś w coś coś ciekawszego czy możesz, żeby zmienić po prostu sobie perspektywę tego, że to wszystko wygląda tak straszni tak mroczniej te wszystkie teksty mroki duszy w ich wyobraźni chce wyłażą nawierzchni czy można sobie jakoś z tym poradzić i to obrócić się nie rozumiem, żeby trochę tak wy wydrę próbowali czy to zrobić strajk czy, o czym opowiadać się w tym w tym spektaklu, bo spektakl tak jak powiedzieliście na początku naszej rozmowy on zrodził się w ramach takiego cyklu Anny teatry 2118, czyli Anny jest, że to całe myślenie o przyszłość rozmyślił się od teatru tego myślenia o teatrze, czyli tego czy teatru będzie istniał za 100 lat jeśli tak, jaka będzie jego rola, że teatr nie istnieje w próżni no to jakoś trzeba też opowiadać o otoczeniu, a jeśli myślicie o samym teatrze to od innych myślicie o zmieniającej się roli teatru i o tym czy teraz właśnie będzie na pewno będziesz musiał zmienić pracę stąd przyszłością lekcja etyki i kierunków w jaki sposób Wojtek Jachna to jest w tym bardzo ciekawej przewrotny tak naprawdę, bo oczywiście, w którą stronę, by się nie poszło to od razu już to jest w to znaczy propozycja taka, żeby wymyślić taki jak będzie ze 100 lat jest de facto propozycją tego, żeby stwierdzić co my mamy w okolicy, bo nie jesteśmy w stanie zajść dalej niż za rok i na takim klasycznym momentem dla nas duże przeszliśmy przez etap przy w sumie krótki etap okresie przygotowań do daty premiery był cały taki epizod z interakcji z widzami spektaklu, który byłby bardzo mocno interaktywny i tak właśnie taki przykład, w którym z 1 strony tak sobie wyobrażamy, że ten temat przyszłości będzie taki zupełnie inny partycypacyjny, gdzie ten widz będzie uczestniczył w jakiś inny sposób, ale z tego tak strasznie dużo teatru plastycy sankcyjnego może nie w Polsce, ale jednak bardzo z tego dużo już jest to wiem ja mam pewien przesyt tym już troszkę mam dość tego, żeby cały czas to głos od widowni do widowni z widownią przez widownię w domy tak naprawdę połowa z nich z nami, że to musiało pójść zdecydowanie dalej dlatego pewnie potrzebny byłby rok przygotowań być może wcale nie doszło tak daleko no, więc między noblistę widział, nic więc choć momencie ta widownia, gdyby już dajmy spokój popatrzmy co się z tym stanie z innego na pewno jest bardzo mocne takie wrażenie w sprzeczności z 1 strony aktor znika to znaczy widowisko staje się czymś wydarzenie staje się czymś w tym niekoniecznie potrzebny jest aktorka wyznała nowych tras bez szans jeśli wirtualnych poszliśmy w pewnym sensie za tym, a z drugiej strony, że obecność człowieka z jest też czytam spotkanie Mistrzów w słowie, bo to jest takie trochę dziwne spotkanie wiemy jest tym co w co co gwarantuje to, że jestem dziś obecny i że to jest ważne, że jestem obecny nie jest do końca jego stan projekcja weszli wirtualnej rzeczywistości tylko jednak chodzi o ten mityng w tym na sali znajduje rozwód z charakterem, która czasem od 2 Łęczna Juventą Antonio o to chodzi myśmy się uściskać tego tylko chodzi o to, że ktoś jest przede mną ja czuję, że on jest z krwi kości naprawdę i że to no i jeszcze w dodatku jeśli jest osobiste bieg na jakimś poziomie no to jak już czuję, że to co się wydarza się co się dzieje naprawdę to jest coś co wydaje mi się, że jest z 1 strony potencjałem tego teatru, który jest teraz jeszcze dość słabo wykorzystanym wbre w pozorom, a z drugiej strony czymś co jeszcze może być przetworzone ME razy w przyszłości to w jaki sposób ktoś jest ze mną nimi coś opowiadań przetwarza te rzeczywistości elektroniczną nagraną filmową technologiczną na swoje ciało swój głos swoją obecność a gdy indeks rozwód będzie wyglądało na scenie czy czyichś uśmiechać, że teraz państwo teraz zdradzę, że Wojtek właśnie się w mediach społecznościowych napisał, że bilety na spektakl są już prawie wyprzedane aspektach, by zmienił chyba już czwarty raz tutaj cytuję bardzo mnie to dokładnie, ale nie więcej chodziły chodzi mi głównie te zmiany i też powiedzieliście o tym, że z tekstu spektakl wypadło bardzo dużo w zasadzie tego tekstu walczyli o rośliny jakoś rozumiem rodziły i ciągle się rodzi podczas tych prób podczas tego spotkania na scenie dwoje aktorów tak jak mówiłam, czyli Jaśmina Polak Piotr Polak i co jeszcze w nas zmieniła się trochę mu się dbać wstępnie, że mamy tydzień, więc chętnie w Narodowym w Millennium, skracając to jednak pisałem pisałem podczas prób i razem z jaśminu i Piotrem oddzielnie dużo dużo ich bardzo chyba dobrze się udało bardzo fajny tekst tego powstało i oni świetnie go ograli jest śmieszne i toby było chwilami w ogóle już przeszło pół stand -up natomiast ta forma, do których doszliśmy była formą spektaklu teatralnego, gdzie aktorzy grają tekst, który jest tekstem literackim spisanym i to nie była szczególnie dla mnie atrakcji to znaczy, gdy doszliśmy do takiego punktu, w którym w tym wytworzył się wytworzyła się coś co by było mnie do końca bez spójny z duchem, który mieliśmy dlatego rynek zaczął leczyć coraz bardziej być ścięty część wyciętych niebawem nastąpił zwrot i teraz już się na szczęście wiem co to będzie będzie to koncert konwoju Opera wołał, a wynik znam żadnej triumf tak gorące informacje również dla aktorki chce zobaczyć jutro w taki atak toczy pod względem tego, czego można się spodziewać względem pewnych konwencji oczywiście jest to przewrotna nazwa zdecydowanie, ale tak powiedzmy, że w razie niech to będzie punktem wyjściowym, którzy państwa zapraszamy bardzo gorąco Polacy wyjaśniają przyszłość testy spektakl, którego premiera odbędzie się w przyszły czwartek 20 września w nowym teatrze w Warszawie spektakl powstał mural powstał w ramach cyklu teatr w 2118 tez deficytu, który właśnie w nowym teatrze się odbywa ich ramach tego cyklu swe spektakle zrobili zrobiła już Anna Karasińska prawda Ania Nowak Wojtek Siemiński Romuald Krężel, czyli młoda nowa fala polskiego teatru tak jest, że czuje się lekko częścią nowej hali Miejskiego teatru ma jakość siwą brodę mogę być nową, ale mogą sobie odpuszczę w bardzo gorąco państwa na ten spektakl zapraszam kolejne spektakle do 23 września jeszcze będą się odbywać Filaretów Zana wysiedli niema biletów są wejściówki gorąco
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA