REKLAMA

Jak zmiany w rozliczaniu VAT od samochodów służbowych wpłyną na branżę moto?

Data emisji:
2018-09-14 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Głogowskiego w Magazynie EKG był prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego – Jakub Faryś. Rozwiń »
Co mogą oznaczać zmiany w prawie podatkowym dla przemysłu motoryzacyjnego?
- Myśmy wyliczyli, że w skrajnie niekorzystnym przypadku mogą to być straty dla budżetu rzędu kilkaset tysięcy złotych dla budżetu państwa, czyli budżetu, do którego my wszyscy wpłacamy pieniądze. Ale budżet chce zarobić na tym, że podatnicy zapłacą wyższe podatki.
Czy faktycznie budżet państwa straci, czy zyska na zmianach w rozliczaniu VAT? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Ekonomia kapitał gospodarka, jest dziewiąta 5, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Jakub Faryś prezes Polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego, dzień dobry, dzień dobry, lubi pan określenie lobbysta? Rozwiń »
W zasadzie

Bo na nich lobbuje pan

Aczkolwiek w Polsce chyba nie ma lobbystów, bo to jest bardziej stanowisko zajęli trzecie, jakby to nie nazywał w stanach, gdzie to jest oficjalne, a u nas chyba jest także organizację tego typu jak nasze pracują nad tym, żeby przekonać czy decydentów na poziomie europejskim czy na poziomie krajowym, że pewne rozwiązania, które są proponowane nie są najlepsze, ale nasze zadanie

A pan będzie przekonywał lub lobbował po mojemu, by rząd nie wprowadzał zmian w przepisach podatkowych, które nie będą wpływały na osoby prowadzące działalność gospodarczą ich możliwości odliczenia kosztów użytkowania samochodów

My już to oczywiście robimy wysłaliśmy stosowne stanowisko i nie jesteśmy jedyni, ponieważ związek dealerów samochodów i związek polskiego leasingu jeszcze kilka organizacji, które psom w okolicy motoryzacji uważają dokładnie tak samo jak my, że to jest rozwiązanie, które no to raczej nie powinno być praca, a w każdym razie nie wszystkie nie wszystkie rzeczy, które są w tym rozwiązań imprez tej propozycji mądre

Za chwilę będę przypominał także państwo naszym słuchaczom, bo hasło, że rząd szykuje zmiany nic jeszcze nie mówi trzeba zajrzeć do szczegółów, o których nieraz zdążyliśmy już w magazynie także rozmawiać ale zanim to chciałem pana zapytać o konsekwencje czy państwo już wiedzą co mu grożą mogą oznaczać zmiany wprawie podatkowym dla przemysłu motoryzacyjnego, a pan jak rozumiem głównie zajmuje się nowymi samochodami

Myśmy wyliczyli, że w skrajnie niekorzystnym przypadku mogą to być straty dla budżetu kilkaset tysięcy złotych między 300, a czyją budżetu dla budżetu państwa, czyli budżetu, kto z, którego do, którego my wszyscy wpłacamy pieniądze, ale budżet chce zarobić na tym, że podatnicy zapłacą wyższe podatki budżet chce zarobić, ale bywały już takie sytuacje, kiedy budżet n p . kiedy decydenci Ministerstwa Finansów to było kilka tysięcy lat temu mniej więcej powiedzieli, że zostanie zwiększona stawka akcyzy w ramach funduszu solidarnościowego z 156 na 176 tam było obiecywane 160  000 000, a okazało się, że może może 5 było, ale nie mniej nie jest powiedziane, że nie były mniejsze wpływy w związku, z czym jak zawsze mi zawsze apelujemy do rządu nie tylko tego, ale do wszystkich rządów, żeby przy zmianach podatkowych, które dotyczą samochodów naprawdę bardzo dobrze przemyśleć te zmiany, bo może okazać się, że zamiast spodziewanych wpływów albo one będą bardzo małe, ale takie powiedziałbym mentalne szkody zostaną poczynione żadne, ale wiadomo derby będą po prostu żadne pan się pewnie lepiej czuje jednak w ocenianiu nie tyle budżetu państwa co przemysłu motoryzacyjnego czy jeśli rząd powie, że zmieniamy dla osób prowadzących działalność zapisy dotyczące amortyzacji, a minister Gruza w niedawnym wywiadzie dla Rzeczpospolitej powiedział wprost chodzi o to by tę działalność gospodarczą nie rzucać luksusowych aut, które kupujemy to co to co to oznacza dla branży, którą pan reprezentuje no tak to jest nawet napisane w uzasadnieniu, że sytuacja cytuje sytuacja taka prowadzi do tego, że jako samochody firmowe powszechnie wykorzystywane są samochody luksusowe proszę państwa, jeżeli przyjmiemy definicję samochodu luksusowego, że to są samochody z grupy premium, a to nie jest prawda, bo luksusowe to są samochody, które kosztem 1 000 000 zł, ale jeżeli nawet przyjmiemy taką taką definicję to też mniej więcej 1 % polskiej sprzedaży, czyli 1 proc mamy kilkanaście nie chciał to zrozumieć to 1 % polskiej sprzedaży to są samochody pan to określił grupa premium tak premii, czyli konkretnie co to są za autora nie chodzi mi umarł tylko ceny z samochodem myślę, gdzie cena jest powyżej 150200  000 zł to są już ktoś ma duże jezioro przyjmiemy taką definicję jeszcze raz pomiarową chodzi ministerstwo przyznało ministerstwo zakłada, że do firm kupowane są właśnie takie samochody, nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w pierwszym półroczu tych samochodów było w nich 350  000 k, która okrągłego rachunku i 1 % z tych samochodów to były samochody premium, a 75 % trafia do firm, czyli mamy, czyli mamy naprawdę ilość samochodów powiedziałbym pomijają jeszcze raz rozpoznał 50  000 to jest wszystkie samochody osobowe, które zostały kupione przez firmy z pierwszym półroczu najwięcej pierwszym po tak 1 % z tego 1 % to są samochody grupy pre Stel młodych par trafiło do Rosji nas wszystkich wszy jest zaiste, górzystych czysto 50  00034 trafiła do firm, ale wie pan panie prezesie to znaczy, że te liczby, o których pan mówi właściwie powinny zakończyć naszą rozmowę, bo problemu nie ma zaznacza, że nic wielkiego się nie wydarzy i jeżeli rząd zmieni te przepisy można z Radzynia nie panie redaktorze dlatego, że jeżeli my będziemy się zajmowali tylko losem tego 1 % to teoretycznie można, by próbować takie taką tezę postawić halę wielkiego nie wydarzy ale, ale pamiętajmy o 1 rzeczy po pierwsze, gdy każdy samochód w firmie nie jest kupowany po to, żeby był zabawką tylko o to, żeby praca w i trudno wymagać od szefa dużego przedsiębiorstwa lub jeździe samochodem, który kosztuje 40  000, bo to też jest pewnego rodzaju narzędzie pracy to jest teraz w związku z tym ja jestem ja zawsze bardzo protestuje jako kraj próbujemy powiedzieć, że ktoś powinien jeździć jakimś samochody, a panie prezesie, a ci, którzy teraz nas słuchają nie są prezesami, ale stać ich na auto do 40  000 np. pomyślą sobie no dobrze ale dlaczego ma być także ktoś, kto zarabia więcej ma mieć preferencję podatkową mają mieć nie mogę i co pan co odpowiada to nie jest tak, że to, że te preferencje podatkowe mieli tylko ci, którzy kupowali samochody droższe, bo w bok do tej pory było także wszyscy mieli mniej więcej równo, a teraz to ten ten pomysł, który ma rząd to jest pewne ograniczenie, a ja zawsze jestem zwolennikiem rozwiązań, które wszystkich będą traktowały tak samo co do zasady oczywiście, że jeżeli kupię sobie samochód za 40  000 zł to odpis amortyzacyjny będzie inny kwotowo i inny, jeżeli kupimy sobie samochód za 250  000 tym niemniej co do zasady moim zdaniem naszym zdaniem powinien być dokładnie taki sam, ponieważ każdy kupuje takie narzędzie pracy, jakie potrzebuj i jeszcze raz powtórzę trudno wymagać, żeby inny przedstawiciel handlowy jeździł samochodem za 250  000, bo tak się w życiu pełnienie zdarzenie gdy, a z drugiej strony trudno wymagać, żeby ktoś, kto kieruje przedsiębiorstwem, które ma np. 1 , 5 miliarda obrotu jeździł samochodem za 40  000, więc dajmy wszystkim dobrze jest ta ma szansę tej jej nie patrzmy na kwoty odliczenia tylko te same zasady dla wszystkich przypomnę też swobodę przedsiębiorcy w wyborze narzędzia pracy przypomnę państwu naszym słuchaczom rozmawiamy o propozycji zmian w podatkach wtedy, gdy rozmawialiśmy o tym, słynnym podatku od wyjścia w tych samych w tym samym pakiecie zmian są także proponowane zmiany, które dotyczyły będą rozliczanie samochodów używanych w działalności gospodarczej nieco inaczej np. zaliczane byłoby w koszty uzyskania w koszty uzyskania przychodu wydatki związane właśnie z obsługą tego samochodu tak mówiąc najogólniej, choć rząd chce nam wiedząc, że nie mógłby tak z dnia na dzień zmienić przepisów, a proponowane przepisy miałoby wejście w życie od nowego roku nie pozostawia tam taki okres przejściowy, że ktoś, kto już teraz ma np. umowę leasingową to jeszcze przez 2 lata będzie rozliczał się na zasadach dotychczasowych, a pomysł na rozmowy z planem to już ostatnie moje zdanie był taki czy jeśli rząd wprowadziłby wszystkie te proponowane zmiany to czy branża chce, a branża motoryzacyjna odczuła te zmiany czy po prostu zaczęlibyśmy w Polsce kupować mniej samochodów i na razie mówiąc o tych samochodach, gdzie zmiany miały dotyczyć tej wysokości amortyzacji tych premium czy luksusowych jak mówi rząd proponuje tak brzmi w niewielkich liczbach chyba ta nie może mieć wielkiego wpływu na sprzedaż może okazać się, że część klientów, którzy dzisiaj kupują samochody premium zrezygnuje z nich kupi także samochody albo kupili stary prezes nie może tym tańsze przyjeżdża co ja nie wiedziałem, że nie może on powinien przyjeżdżać odpowiednim samochodem na nas panie redaktorze ja myślę, że my skupiamy się tutaj na na tym na tym wąskim kawałku rynku, gdzie tak jak powiedziałem my zdania jest proste każdemu dajemy takie same narzędzia na to jak samochody ile kosztuje zostanie wybrany przez firmę to już niech to będzie decyzja firmy natomiast naszym zdaniem jest jeszcze 1 poważny problem w tych nowych proponowanych rozwiązaniach mianowicie to, że właściciel firmy czy samochodu będzie mógł odliczyć tylko 50 % kosztów amortyzacji, o ile używa ten samochód prywatny i tutaj dotykamy już absolutnie wszystkich użytkowników, dlatego że wyobraźmy sobie jakiegoś malarza czy cieczy czy drobnego rzemieślnika, który kupuje samochód nie za 200  000 nawet nie za 100  000 tylko na tyle dobrze mu idzie biznes, że kupi sobie samochód za 60 i jest ich wtedy rocznie, a on będzie musiał zapłacić, bo używa też ten samochód prywatny tak ustawodawca założył, że to będzie 50 %, czyli niejako ryczałt 50 % firmie używasz właścicielu samochód prywatnie 50 % służba i coś zmieni w tych rozliczeniach i teraz można było wszystko, a rok będzie ubywać mogli tylko 50 %, o ile przedsiębiorca zadeklaruje, że wydatki związane z tym samochodem jest dla nas leasingowa przy czym dla rywali w Ostaszewie, więc wszystkie wszystkie wszystkie kwoty i teraz, o ile właściciel nie zadeklaruje, że będzie używał ten samochód tylko firmową to jest analogia do VAT -u tak rząd mówi o tej analogii rząd mówi o tej analogii natomiast pytanie, dlaczego 50 proc, bo w momencie, kiedy wchodziły przepisy VAT-owskie myśmy też podnosili to, że w życiu rzadko zdarza się, że przedsiębiorca czy pracownik w połowie używa samochód firma, ale pan o tym, mówić to są te zmiany, które ją stają się najbardziej ogólnie opisać, ale pan o nich teraz przypomniało szczegółowo tych propozycjach zmian, ale pan o nich mówić, bo macie jakąś prognozę co to może oznaczać dla rynku motoryzacyjnego i znów ten przedsiębiorca, który kupuje auto potrzebne do założenia siebie do tej działalności gospodarczej do tej pracy czy wożenia jak on być malarz ma to być może ma jakiś malarskie swoje przybory, które musi ważyć czy pan uważa, że to też wpłynie na sprzedaż tych aut, jeżeli ta odliczenia będą mniej korzystne może wpłynąć, choć trudno określić skalę, ale na pewno z całą pewnością będzie to większe obciążenie podatkowe rząd mówi, że to trzeba zrobić większe obciążenie podatkowe no, a ja wolałbym, żebyśmy mieli coraz mniejsze obciążenia podatkowe nie coraz większe co do zasady, tym bardziej że nie wiem jak to wpłynie na branże jeszcze do mnie bardzo interesuje czy wpłynie na branżę motoryzacyjną trudno określić tak jak powiedziałem naszym bardzo wstępne wyliczenia mówią, że może to być kilkaset tysięcy mniej kilkaset milionów złotych, dlatego że założyliśmy, że po pierwsze, kilkuprocentowy spadek w ogóle sprzedaży może być boję, że samochodów samochodu dlatego, że jeżeli część jest z przedsiębiorców dojdzie do wniosku, że co do Brześcia pojeżdżą rok czy 2 samochody i samochód to jest takie urządzenie, które nie kończy się z dnia na dzień, bo jak mamy nie wiem czy to eleganckie przykładali jak mamy pasta do zębów jak nam się skończy na to musimy kupić następną tup, a samochód itp samochód będzie dalej iść w 3 cztero pięcioletnie, więc część przedsiębiorców może kupić może odłożyć kupienie samochodu w nocy, jeżeli weźmiemy okres 10 np. letnie to okaże się rząd w tym czasie zamiast 3 × kupić samochód kupił tylko 2 na pewno wpłynie na grę to wpłynie na obrazie dokładnie po drugie, może okazać się, że część część przedsiębiorców kupi samochody tańsze mniej wyposażone, a więc mniejsze wpływy do budżetu, bo ciągle prowadzą do tego, że być może oczekiwania rządu, że będą większe wpływy budżetowe się niespełna drodzy państwo jeszcze jedno przypomnienie o tych zmianach w podatkach mówimy już od kilku tygodni w archiwum naszej audycji można odnaleźć rozmowy dotyczące już konkretnie jak te zmiany w podatkach mają odbywać się przypomnieliśmy tutaj będzie chodziło w tym wydatkowaniu kosztów związanych z samochodem właśnie te 50 %, że do kosztów uzyskania będzie można zaliczyć mniej wydatków niż to było do tej pory, ale przypominam, że on też myśli o okresach przejściowych te zmiany miałyby wejść od 1 stycznia mamy, więc od naszego gościa dziś informacje jak mogą wpłynąć na branżę motoryzacyjną to jeszcze przed nami takie dokładne wyliczenie no i jeszcze zostaje wątek jak wpłynie na cały segment czy całą poważną część finansową naszej gospodarki, czyli leasing i o tym, także postarała się w najbliższym czasie w magazynie EKG porozmawiać dziś naszym gościem był pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację ekonomia kapitał go
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!