REKLAMA

Pierwsze polskie rodzime pojazdy po II wojnie światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-09-15 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studio oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry panu dzień dobry państwu Polska po drugiej wojnie światowej teraz powiemy już od tych rzeczach tych samochodach, które zaczęliśmy produkować sami nie to co dostaliśmy też z widzieliśmy się po prostu 4 dostaliśmy od innych krajów, ale właśnie tą naszą rodzimą produkcję i trochę podobnie jak to było po Rozwiń » pierwszej wojnie światowej taki teraz zaczęliśmy produkować od tych pojazdów takich transportowy dużo radości nie ma co dziwić, bo jak duże tutaj doszło ta ideologia komunistyczna, że właściwie transport indywidualny nie istnieje tylko jakiś szczególnych przypadkach i dlatego nie była utrudniona motoryzacja prywatna jest natomiast jej transport zbiorowy był bardzo bardzo prestiżową wjechał i transport towarów i transport ludzi wtedy właściwie jest, że nie zwracał uwagi na to jak i że ludzie muszą jeździć autobusami wtedy bardzo dużo ludzi jeździł ciężarówkami, że na roboty do Dody, tak więc jest najpopularniejszym środkiem zbiorowej komunikacji był samochód ciężarowy ma mało tego po Warszawie też jeździły samochody ciężarowe, które pełnił funkcję autobusów tak i nie tylko uważaj, bo innych miastach również, więc samochody ciężarowe były bardzo potrzebny tak jak powiedział nam w Ciechocinku dostaliśmy 20  000 sztuk bankierów od związku Radzieckiego Echa, ale Rosjanie dostali oczywiście od Amerykanów jest ona jednak lista z rozwiązały problem, ale jednak ten problem powracał i dlatego jest zatem domyślić poważnie o rozpoczęciu produkcji samochodu ciężarowego i taka produkcja się rozpoczęła w 1940 ósmy roku bardzo wcześnie i inżynierowie, którzy przed wojną skonstruowali Pezet i rad i 703 budowali bardzo podobny samochód, który to samochód był produkowany w Starachowicach wobec tego otrzymał nazwę Star i dlaczego Starachowice tam był jakiś ta infrastruktura oraz ideach byłyby buda były lista stare zakłady obozu wybierano to miejsce, gdzie zakład był najmniej zniszczone on oczywiście w Warszawie budowano od podsta w, bo nie było żadnych zakładów, które by nie były zniszczone, a uszy zajmował się budowa właśnie ów film roku 3007 . roku przewiózł ciągniki produkowała takich zaczęła zaczęła się produkcja ciągników wtedy było to hasło kobiety na traktory, więc stary stary powiedział pan, że powstawały zaczęły w Starachowicach ta fabryka znalazły się fundusze ta technologia była znana była zaciągnięta sprzed drugiej wojny są Albańczycy stanowią bardzo prosty silnik zdobyły prosty silnik jest tutaj nie było jak tam skomplikowanych rzeczy zdarzały się wobec NATO się musiały znaleźć fundusze, bo tak jak powiedziałam sprawa transportu robiła się sprawą priorytetową to było to nowe młode państwo musiało funkcjonować, a bez transportu nie byłoby w stanie funkcjonować, więc tutaj poświęcono wszystkie środki, żeby produkować samochód ciężarowy, a o osobowym jeszcze tak za bardzo na ich myślano, ale czy to było naprawdę dużo wysiłku, żeby przekonać władze, żeby się zgodziły na produkcję samochodu osobowego to zanim do tego naszego pierwszego samochodu osobowego to jeszcze czy myślano o tym, że faktycznie te ciężarówki robić specjalnie pod transport ludzi czy n p . na naczepach jakiś jedzenia, jakie są chronieni jak podał do głowy trafiła do woli, by przedwojenna fabryka wagonów w Sanoku świetna świetnie radzące sobie świetnie prosperująca przed wojną fabryka tam produkowano wagony kolejowe i tam padła po po ballady zjadą tam będą produkowane autobusy i niebawem w zaczęto produkować autobusy San do rzeczy budzi sama ale, ale już były już były pierwsze autobusy i wtedy komunikacja zbiorowa i już jeździła autobusami to kto wpadł na pomysł, żeby jednak zrobić to nasz samochód osobowy była grupa zapaleńców, żeby oleista i była część ludzi w ministerstwie, która nie traktował tak poważnie tych kretyńskich wytycznych ideologicznych i wiedzieli, że ten samochód jednak będzie prywaty poza tym jednak samochód prywatny był potrzebny też, bo towarzyszą też musieli jakoś dojeżdżać synonimów na prywatną osobowe zaś osobą, ale źle powiedział oczywiście dążymy, aby poprawił oczywiście osobowy samochód był potrzebny, bo towarzysze musieli dojeżdżać, bo czasami były jakieś sytuacje, że nawet powie sobie ekipa filmowa, która kręciła jakiś propagandowy film, toteż musiała lista na Wybrzeże gdzieś dojechać Wilbo potrzebne były potrzebne były te samochody, choć nie w takiej liczbie jak dzisiaj dlatego też początkowo rozważano, że będzie budowana fabryka, która będzie produkowała 10  000 samochodów rocznie w zupełności pokryje wszystkie potrzeby młodego państwa polskiego, a jest tak się zastanawiam czy to w takim razie nie mogli nasi wtedy bracia Rosjanie z czegoś tam tam dać tych samochodów, choć nie myśleli o tym, że gramy na początku Michnik też ma dać właśnie, bo my chcieliśmy kontynuować współpracy z WHO IS WHO obawiała się bardzo dobrze układała przed wojną produkowaliśmy państwo wiecie na 2508 fiata 518 jest jednak dużo pokrewnych i metę współpracy chcieliśmy kontynuować i w grudniu 1947 roku Hilary Minc minister podpisał wstępną umowę z duchami, które potem rozszerzono na wiosnę czterdziestego ósmego roku Otóż ta umowa przewidywała, że my kupujemy od Włochów licencję na fiata 1100, który to Fiat był następcą fiata 508 było wyprodukowano 3009 . roku i my będziemy produkować tego fiata 1100 w nowo zbudowanej fabryce, którą to fabryka zbudują nam Włosi i rzeczywiście Włosi przyjechali do Polski i czterdziestym dziewiątym roku znak drugi po 3008. roku zaczęli budować fabrykę w trakcie, gdzie jak panu powiem na te co widzi pan nic nie powie Ano właśnie, bo Her SO mówi się oblegana, że nagroda jest błąd to jest fabryka na PL co widzi Zarański kawałek dalej bardziej na półkach ja mogę nawet wojsko się wziął udział ten błąd Otóż 40 latach pod koniec lat czterdziestych właśnie na Żeraniu raportowi NIK na Żeraniu powstało szereg różnych państwowych zakładów jak tam wytwórnia lekarstw Lwowa tam zapada jak cement cementownie wiedzie tak bardzo no i ciągle kroniki o tym, mówiły, że koło Warszawy jej, bo zagrodzono i tak jest o udarze radna z Rangunu powstaje toto po to, i tak wydasz muldy zareagowały państwowe przemyt tam koło Warszawy Ligia i potem skoro zatem dobudować fabrykę 1 po co widzi to szwedzkie bardziej na południe po testach z rozpędu powiedziano, że doznał zerwania, ale to nie jest idealna w każdym razie Włosi tam zaczęli budować fabrykę, ale sprawa doszła dotować zastali tam naraz, bo w, jaki sposób Otóż w styczniu 1948 roku delegacja Polska z przewodzącym tej delegacji Józefa Cyrankiewicza notabene fanem motoryzacji miłośnikiem motoryzacji pociągiem pojechała do Moskwy w celu uzgodnienia bezpośrednio po spotkaniu z towarzyszem Stalinem celem uzgodnienia pomocy w związku Radzieckiego przy budowie Huty w Polsce planowano planowano zbudowanie ogromnej od wybrano nie bez powodu miejscem Kraków, dlatego że chodziło o to, że wiedziano, że jest tam, gdzie gra chuda dziś dużo ludzi prostych ludzi prostych niewykształconych, którzy będą tam pracowali, a Kraków Gutek siedliskiem inteligencji w danym miejscem, którego rząd się najbardziej obawiał, że mogą mieć jakiś kraj ten list zalać to nas zalać prostymi ludźmi inteligencji na zdrowie, więc dokładnie i dlatego tamten teren wybrano w jedno i tam rzeczywiście, a poza tym Rosjanie nam obiecali, że my, że jedzenie będziemy grali planu Marshalla no Wa Lu mi nie skorzystamy z planu Marshalla, bo państwo socjalistyczne są na tyle samodzielne osoby doskonale poradzą i na sali w jakiej ma być brakowało to my wam pożyczymy, by chodziło o to, żeby pożyczyć fundusze na tę od co prawda Stalin zgodził się tak, ale przy okazji ta zaczęła się rozmowa nad co będzie dachu tak produkowano Towarzystwa nie przelewki szyny kolejowe, żeby te pociągi jeździły, ale tak zabawkę do fabryki samochodów osobowych w Warszawie, a co tam będziecie produkować, a będziemy produkowali wiatach 1101 to Stalin dał jako przykład Hitlera mówi nie może tak być, żeby w państwie w obozie państ w socjalistycznych produkowano tak dużo różnych Marek samochodów Hitler miał bardzo dużo Marek samochodów i wojskowi Graboń i Francuzi zabrali EBC, a na koniec też nie miał w ogóle, bo czegoś nie dało naprawić, bo brakowało szczęścia, bo zunifikowane no to byłoby co innego Stelvio u nas to musi być zunifikowany poza tym nie może także w państwie komunistycznym mogłyby socjalistycznym produkuje się samochód zgniłego kapitalizmu dla Boga weźmie komuniści też potrafimy i te swoje wiem i swoje umiem i umiemy zbudować co zatem znowu ci Włosi to jednak współpracowali bardziej z Hitlerem niż brak motywu Włosi byli bardzo rząd włoski był najbardziej przychylny socjalistom, ale też jest bazowa jak najbardziej współpracowali z Hitlerem oczywiście no i teraz pora powiedzieć o tym co zaproponował Stali tak, bo powiedział Maciej Włoch mógłby wrócić i skończyć z nimi rozmowy no rzeczywiście się rozstaliśmy ja badam czasami są oni z prośbą o mówiące o tym, że Włosi kwestią jest za to Włosi zerwali nie wiem czy zerwali my zerwaliśmy raczej, ale Włochom to było na rękę panie Krzysztofie, o co chodzi właśnie o to, że my ustaliliśmy milicja limit ustalił, że ta umowa ta licencja będzie spłacona polskim węglem nie dolarami tylko naszym polskim węglem bowiem głosi potrzebowali jak Kania dżdżu tego węgla niewiele da oni chcieli potrzebowali węgla i oni byli bardzo dużą boskiego bardzo zadowolony, ale po czterdziestym ósmy roku bodajże w kwietniu rozpoczęły się pierwsze działania planu Marshalla in w i Włosi dostali od Amerykanów tyle węgla wynieść jego gol wobec lawinowego dla wielu image dla nich węgiel Polski stał się zupełnie niepotrzebnie, więc oni wcale się na nas nie obrazili, że ta umowa licencyjna została zerwana, bo tak naprawdę, gdybyśmy nie zawali, kto wie być może zawali biją Włosi tak jest dziś nas nie obrazili najlepszy dowód winy obrazili o to, że 50 osobach piąty roku zaproponowali nam już za niskie pieniądze zrobili modernizacji Warszawy w ale to do tej Warszawy oraz drożdże, a a, w którym miejscu była ta budowa tej fabryki już już notowani Lublina wraca ono tak długi, ale niektóre miejscowości na diagnozie zaledwie rok stanie się nawiązywali skinienie głową nie za dużo nie zamierza się narobili, dlatego że nie zdążyli pierze, ale tak jak z pobudek, ale tak naprawdę to zadanie i jedno tam to początek zakładanie infrastruktury no dobrze to Stalin to co nam daje wzrost, ale mają w takim razie ja wam dam licencję na radziecki samochód i teraz pora powiedzieć parę zdań o tym, kaliski samochody, bo jak do tej afery to będzie parę odcinków mówili, bo to jest taka nawet nie w tym, ale teraz, aby było podejść do zwyżkę o LO Babicza wariata tak ta bieda to naprawdę duży szacunek bije pan, kiedy Rosjanie zaczęli projektować samochód Belgia 100 czterdziestego trzeciego roku dopiero po Stalingradzie tuż po Stalingradzie, kiedy jeszcze Niemcy zajmowali takie obszary związku Radzieckiego to tutaj bardzo lubisz Rosjan, bo nie lubić, ale Samsungu wymaga to, że oni projektowali nie tylko czołgi, ale już myśleli o tym co będzie po wojnie zaczęli projektować samochód cywilny samochód osobowy i Anglii i bardziej nas o tym, bank, który zaprojektowała Sara SMS, że takie głosy, że Warszawa rozgarnięty Ford gniew Boży państwo dla kobiet babie lato zarośnięty Ford nie koniec zaś, gdy po to nie do końca takie zasoby to wyjaśnimy Otóż zawieszenie bardzo bliźniacy do zawieszenia forda, bo Rosjanie kupili licencję, więc też mogli na to pozwolić bryła karoseria samochodu z absolutnie radziecka w 100 % mogę dopowiedzieć, owszem, były samochody podobne, ale taka była wtedy moda były samochody i podobno wcześniej i podobno później volvo Szwedzi robili, bo prawie identyczne do Warszawy późniejszy regat balet Peugeot 203 prawda produkowany jest dolat sześćdziesiątych sama bryła lodu, a to była taka w przybliżeniu Wars Sawa miała wtedy z nowoczesną, gdy takie elementy, że refren, a 1 z nas pamięta tak proszę mi się do powalonych drze w oczywiście ta bieda reflektory włączone karoserie brak płaskie drzwi z boku, bo dawniej samochody miał takie podesty tak nawet odwagę badania Global jest ona była ona i wizualnie nie odbiegała od tamtej z samochodu w tamtym czasie na tyle silni koło rzeczywiście odbiegała, bo z kolei tak jak powiedział, że bryła samochodu była całkowicie opracowana przez Andrzeja i karta ze 100 na jego grobie on pochowany w Moskwie i na jego grobie jest rzeźba Warszawy inne, tak więc tutaj były o nich raz zrobili na nasz silnik na nie oszukujmy się nie zaznali, aby tego nie kryje całkowita jest silnik samochodu do 325 bardzo udanego samochodu tylko duży silnik gorzej dobrze miał silnik sześciocylindrowy Stalin osobiście polecił 2 cylindry odczuć wrogość silnik czterocylindrowy go do jedno 100 koni mechanicznych, a odcięte od 2 z winy to się zrobiło 48 Anna licznych także straż i dromos Warszawa straciła Paged objął za słaby silnik prospekty mówią o 50 koni mechanicznych w rzeczywistości nigdy ta bieda nie miała 50 koni mechanicznych tylko w 48, ale jeszcze wracać do bryły nadwozia, jeżeli ktoś nam powie, że Rosjanie źle zaprojektowali to proszę spojrzeć na współczynnik oporu powietrznym Otóż Warszawa badano to miała spółki bariera ta bieda hit tygodnia, a współczynnik 036 Morris mini Cooper miał współczynnik 048 Remor 5 tyle lat młodszy miał współczynnik 042 Warszawa miał 036 miała doskonały i barierach w obiegach, ale ZUS jest Warszawa w latach rozmów z dnia zawarcia tak zawiadamia doskonale tak to jest bardzo bardzo fajny wobec odnosi nas samochody się na 2 i gaz ME 20 ta bieda co oznacza gomułkowskiej automobili zawodu, czyli gaz, czyli Gordon włoska fabryka samochodów lidera AM, skąd się wzięła pod wejście to był kolejny projekt po prostu Haas podziwiali tera MO Otóż patronem tych z zakładów samochodowych w Gorki był Wiaczesław Mołotow mułów tak i Mołotow istoty strata ta literka, a poza tym prestiżu nadawało tak poza tym jest jednak Warszawa nie miała z par 1 nie miała nazwać pubie dlatego miała nazwać rodzina i ojczyzna on, ale to był rok czterdziesty trzeci 3004. 3004 . był gotowy prototyp już, a w samochód do produkcji wszedł w roku czterdziestym szóstym już po zwycięstwie i to znowu była osobista decyzja Józefa Stalina, żeby zmienić nazwę, żeby nie nazwał się rodzina tylko, żeby nazwał się, a bieda są po rosyjsku oznacza zwycięstwo jest w dobre samochody oczywiście za okres, gdyż w niewielkiej liczbie używanego samochodu, by do prywatnych nakaz był używany jako samochody służbowe dla urzędników średniego formatu nie znajdą się godzimy się to mieli zupełnie inne samochody prawda, ale tego średniego szczebla jeździł na raty, a biedą Bułganina i jeździł Gosling, który do lat 7280 właściwie jest kierował inny rosyjskimi sprawami zagranicznymi także także wielu takich średniego szczebla średniego szczebla urzędnika co to ma wspólnego z Warszawą, w którą pan jest przez czas wspomina mówiącą po obiedzie to w następnych odcinkach drogi na ten dzisiaj się skończy nam się wówczas Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki proszę państwa to wszystko połączone ze sobą kontynuujemy opowieść za tydzień za 2 tygodnie jeszcze w następnych tygodniach dziś kończymy duże, że ja uzyskujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA