REKLAMA

Stare diesle są jak kopciuchy na drogach. Tylko że rząd niewiele w ich sprawie robi

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-09-16 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed Sądem Okręgowym to weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to Karolina Głowacka przy mikrofonie pojawił się raport Najwyższej Izby Kontroli o tym co dzieje się w z naszym brudnym powietrzem najczęściej mówi się sprawie kopciuchów starych kominów tej niskiej emisji, która powoduje smog to prawda, ale o zanieczyszczeniu powietrza biorą udział również 3 samochody chociażby na spoinach mercedesie, kto napisał NIK u siebie na stronie morderczych spalinach teraz Rozwiń » porozmawiamy jest z nami prof. inż. Artur Badyda z Politechniki warszawskiej dzień dobry witam serdecznie NIK pisze dużo o tlenku azotu, którego program wydaje mi się mniejsze przebiły świadomości społecznej niż inne były zawieszone, czyli Pm 10 Pm 2 ,5 co to za gaz liczony jest kosztem bardzo groźnych w zasadzie mówimy o tlenki azotu jeśli chodzi o transport to głównie od dwutlenku azotu tlenek azotu dwutlenek azotu substancje, które są emitowane z pojazdów ten tlenek azotu dość szybko się do dwutlenku azotu utlenia i tak naprawdę głównym jako główny problem związany z emisjami komunikacyjnie skazuje się właśnie dwutlenek azotu to jest czy gaz, który ma charakter zdecydowanie negatywne jeśli chodzi o wpły w na zdrowie człowieka na zarówno krótkotrwały oddychanie dość dużymi stężeniami, jaki długotrwałe narażenie nawet na stosunkowo niewielkie stężenia gazu powoduje zaburzenia w prawidłowym procesie oddychania może przyczyniać się w dłuższej perspektywie n p . do zwiększenia podatności na infekcje bakteryjne wirusowe są również podejrzenia, że może mieć charakter kancerogenne na razie nie są dozwolone są podejrzenia natomiast jest tutaj WHO światowa organizacja zdrowia dach nad czym pracuje sprawdzał weryfikuje różnego rodzaju doniesienia być może za kilka lat się okaże, że uznają ten związek za noc prawie tak samo niebezpieczna, bo tak samo niebezpieczne jak zanieczyszczenia pyłowe, które już od kilku lat są wskazywane jako zanieczyszczenia właśnie rakotwórcze 5 lat temu międzynarodowa agencja badań nad rakiem uznała, że istnieją niepodważalne dowody, że pyły zawieszone i generalnie mieszanina zanieczyszczeń powietrza obecna w wielu miastach na świecie to mieszanina rakotwórczych substancji w związku z tym zwiększa ryzyko zachorowania na raka od dwutlenku azotu jeszcze takiej wiedzy nie mamy natomiast z pewnością jest to substancja, której jak najmniej powinno być w powietrzu reż Michała Gazdy to nie jest ze względu na to, że jednak to niekorzystne negatywne oddziaływanie na nasze zdrowie istnieje, a lampy czy to jak duże jest emitowane, dlaczego dwutlenku czy też in tlenków azotu mówmy generalny to zależy od rodzaju silnika tak jak najbardziej generalnie za wyższą emisję tlenków azotu odpadają silniki wysokoprężne, czyli tzw. silniki diesla w, a aniżeli silniki benzynowe w związku z tym jeśli chodzi o transportowej zdecydowanie diesle są w ofercie Lange no może chodzić analogii do do urządzeń grzewczych w domach tak można je nazwać Kopciuch ami, choć raz no tak naprawdę dzisiaj w tych nowoczesnych silnikach diesla w odróżnieniu od starych silników wysokoprężnych nie widać zwykle tego, bo o tej wielkiej chmury czarnego dymu, która się unosi z rury wydechowej natomiast generalnie silniki wysokoprężne silniki diesla są z punktu widzenia zanieczyszczeń te są przez nie emitowane bardziej niebezpieczne aniżeli silniki benzynowe niewiele, ale jednak bardziej awizo jest popularny w Polsce zdecydowanie tak swego czasu bardzo chętnie były nabywane samochody z silnikami diesla sprowadzane były również z Zachodu, jako że tam boom na dyżurze troszeczkę wyhamowały w związku z tym pojawiło się wiele samochodów w ofertach sprzedaży nie pamiętam dokładnie jak wyglądają statystyki, ale myślę o około 3040 % samochodów jeżdżących i choć samochody osobowe po polskich drogach to są samochody z silnikami wysokoprężne z NIK pisze tak, że mnie w przypadku sektora komunalne bytowe ego, czyli tak upraszczać po prostu śledzi domy emisja tlenków azotu w latach 19902016 wzrosła o prawie 30 %, a z sektora transportowego prawie 20 % zdaniem NIK NT wzrostu wskazują na niską skuteczność działań naprawczych realizowanych w ramach programu ochrony powietrza oraz ich niewystarczające tempo w odniesieniu do skali problemu izba kontroli generalnie ma duże pretensje wobec rządzących ale zanim to skomentuję to chciałem pana zapytać raczej o nas obywateli, bo przecież znamy dobrze też historie ze złóż usuwaniem filtra cząstek stałych mógłby pan przybliżyć mnie, o co w tym chodzi i czy ta sprawa jestem popularna co do popularności zaczną od końca to trudno powiedzieć, bo na ten temat z NIK nie prowadzi żadnych jasnych barwach tylko zadzwonić porozmawiać o włożenie jeżeli, jeżeli jest ramy po forach internetowych, jeżeli czytam ogłoszenia różnego rodzaju warsztatów samochodowych, które opalają się wycinanie filtrów cząstek stałych oczywiście możemy mieć pewien obraz tej sytuacji następuje jeśli chodzi o żelazne damy to takiej wiedzy nie mamy, bo takiej wiedzy po prostu nikt nie gromadzi natomiast biorąc pod uwagę, ale wiedza operacyjna płynące ta wiedza operacyjna wskazuje nam zdecydowanie, że jest to proceder dość powszechny i z tego wynika ono wynikać mogą one też na czym polega na moment aportu na usunięciu mułu osoby z układu wydechowego kawałka tego układu, który jest odpowiedzialny za od filtrowanie cząstek stałych i za pochłanianie ze spalin pyłów tak, aby się one nie dostawały do powietrza zewnętrznego ZS usuwane to chyba nie złośliwość taka z narodową bardziej dno problemu właśnie polega na tym, że niestety, zwłaszcza na też filtry, które są pochodzą z początkowych początkowej fazy produkcja, więc może podzielić te pierwsze rozwiązanie, jakie były stosowane były niedoskonałe, choć dzisiejsze rozwiązania nie są idealne mianowicie chodzi o to, że specyfika działania tego filtra jest taka, że jeżeli jeździmy dużo n p . w warunkach miejskich to ten pył, który nagromadził się w filtrze nie ma okazji wypalić się, a więc zostać usunięte z tego filtra tak, żeby on dalej mógł funkcjonować, ponieważ ten filtr funkcjonuje na zasadzie mówiąc obrazowo taki, że ona najpierw gromadził gromadzi na filtrze te zanieczyszczenia, a następnie musi je w jaki sposób usunąć jest osiągany poprzez wypalanie, które odbywa się w podwyższonej temperatury pracy silnika ta podwyższona temperatura pracy silnika najczęściej zachodzi, kiedy samochód jedzie szybko Rabka po autostradzie w związku z tym są w krajach, w których szeroko jest rozwinięta sieć autostrad nie było to szczególnie problemem niestety w polskich uwarunkowaniach, gdzie nadal mimo tego, że w ostatnich kilku kilkunastu latach sieć autostrad tam przemocą rozbudowała nadal w porównaniu z takimi tam jak Niemcy Francja Hiszpania jesteśmy dość daleko w tyle, więc mamy mniejsze możliwości takiej sprawnej płynnej jazdy w związku z dużą prędkością po autostradzie w związku z tym w warunkach miejskich ten filtr ma małe szanse, żeby wypalić ten zgromadzony był w związku z tym ćwiczą zatyka i ulega awarii co jest niestety kosztowne z czego wręcz uznać go wymienić rozległego Neuera zdarza się, więc tak, więc niektórzy uznają za nielegalne i jest to nielegalne natomiast niektórzy uznają, ponieważ ciężko jest stwierdzić brak tego filtra jest taki obudowie, która w zasadzie nie trzeba było diagnoz Anastasi musiałby rozebrać obudowę, żeby zobaczyć czy jest czego nie ma, a często stawiane są różnego rodzaju różnego rodzaju zastęp Niki, które udają, że filtr w układzie wydechowym jest podczas gdy je w rzeczywistości, bo nie ma no to jak to jest wymysł rodzimy naszymi samochodami z naszych obywateli inaczej to sprawa policji Państwowej samorządowej wręcz należy rozdzielić sobie 2 kwestie mamy kilka lokat wolnych sektorów gospodarki, które są w różnym stopniu odpowiedzialne za emisję zanieczyszczeń do powietrza dziś i patrząc na statystyki widzimy, że najbardziej uciążliwe z punktu widzenia emisji zanieczyszczeń powietrza są właśnie sektory wspomniane przez panią redaktor komunalną bytowy, czyli głównie gospodarstwa domowe niewielkie kotłownię jakich tam drobne zakłady wytwórcze usługowe oraz transport drogowy, który przede wszystkim ujawnia swoją niekorzystną działalność w dużych miastach oprócz tego tymi sektorami, które także w znacznym zauważalnym stopniu przyczyniają się do spadku jakości powietrza są energetyka i przemysł mojej tak naprawdę jeśli chodzi o energetykę przemysł automatycznie szary obywatel ma niewielki wpły w na to co się z tym w to co się w tych sektorach dzieje tutaj w zasadzie wszystko zależy od działań prowadzonych na poziomie zwykle administracji centralnej natomiast jeśli chodzi o sektor komunalny bytowych transport to tu w zasadzie może być winowajców jest kilku tutaj można próbować szukać, kto jest największym winowajcą natomiast z pewnością to z jakich pali w korzystamy z jakich kotłów, jakie kotły używamy w swoich domach, jakimi samochodami jeździmy i jak często z nich korzystamy zależy jednak w dużej mierze od nas samych oczywiście jest to pochodna również często zasobności nowych mówi się w ubóstwie na gry tak natomiast obok, rozwijając ten temat byśmy chyba dziś i nie skończyli w ciągu kilkunastu minut audycji związku z tym ogranicza się do tych najważniejszych kwestii natomiast w pewnym sensie to w jaki sposób kształtowana jest polityka dotycząca np. sektora transportu trzeba się tym roku obrotowego także warunkuje to na co my możemy sobie pozwolić na co nie rosły w tym tłumaczyli, że wina jakiejś mierze leży po 2 stronach zarówno każdego z nas obywatela, który codziennie zbiera w jakiej formie będzie jechał do pracy czy będzie jechał transportem publicznym czy samochodem na talerze w tej z o siostrach rowerem jechać trochę no to jest osobna kwestia możemy jak starczy czasu 2 słowa na ten temat powiedzieć tak samo zależy od nas czy będziemy palić węglem odpadami i 3 rano wozili innymi substancjami w związku, z czym do publicznej wskazać jednoznacznie, kto jest faktycznie odpowiedzialny za tą sytuacją NIK krytykuje też rozporządzenie dotyczące parametrów pali w stałych zdaniem Izby kontroli zabezpieczają w znacznie większym stopniu sektor węglowy aniżeli, uwzględniając dążenie do ochrony obywateli środowiska naturalnego jeszcze 1 sprawa, na którą chciał zwrócić uwagę, na którą zwraca też nikt to zbyt restrykcyjne niż strefy obniżonej emisji tzw. Les zdaniem właśnie Naczelnej Izby kontroli to my ten pomysł przygotowany przez ministra energii jest zbyt restrykcyjny, bo nie bierze pod uwagę w ogóle samochodów z silnikiem diesla czy samochodów benzynowych, których mamy jednak większość, które można, by jak rozumiem intencje Mikuła, by promować te, które są właśnie czystsza, a nie tworzyć taką strefę, w której do, której praktycznie nie byle kto będzie mógł wjechać w tym obecnym stanie, jaki mamy na rynku jeśli chodzi o na ile mamy tych samochodów elektrycznych jak wiemy, co kot napłakał naprawdę kilkanaście tysięcy własna hala na jeszcze na gaz mogą one mogą wjeżdżać też do tych, ale na gaz jest tanio gaz płynny, a samochodów zasilanych gazem ziemnym jest w Polsce bardzo niewiele mu zasnąć regionalnych, zanim 2 słowa na ten temat to jeszcze cofną się tego poprzedniego pytania, ponieważ tam skazał panią dyrektor o sytuacji, która siedziała na przestrzeni lat między 19902016 rokiem to jest bardzo długi wbrew pozorom czas i faktycznie przez istotną część tego czasu niewiele się działo w zakresie poprawy jakości powietrza w zakresie prób ograniczenia emisji zarówno ze źródeł komunalnych bytowych i transportu siłą rzeczy mamy taką sytuację, jaką mamy na poważny dylemat z Rzymu przed drugą 3 lata temu jak RMF bardzo szanuję wolę raportu Naczelnej rady Najwyższej Izby Kontroli natomiast chciałbym zwrócić uwagę na to, że no niestety bardzo wiele ekip rządzących w ostatnim dwudziesto pięcio prawie 30 leciu jednak przyczyniło się do tego, że ta sytuacja jest taka ani inna i trzeba zwrócić uwagę jednak, że w ostatnich 23 latach pojawiło się sporo nowych regulacji prawnych, które mają na celu poprawę obecnej sytuacji oczywiście jest sporo niedociągnięć w tych dokumentach tak można krytykować należy krytykować jeśli faktycznie są uzasadnione mankamenty i jeśli chodzi o rozporządzenie dotyczące jakości i paliw to z pewnością wymagają one ono pewnych modyfikacji jeszcze tak, aby faktycznie ograniczyć możliwość korzystania z węgla słabej jakości w gospodarstwach domowych na bok jednak ten węgiel niskiej jakości w dużej mierze przyczynia się do znaczących emisji do powietrza, a co z wolontariuszami opiekować się stresu natomiast synowej czystego powietrza, czyli Europejski odpowiednik Krezus w ustawie o elektromobilności w jakiejś mierze jednak przewiduje możliwość pewnych odstępstw od tych dość restrykcyjnych zadanie bardzo restrykcyjnych zapisów dotyczących tego, jakie pojazdy mogą wjeżdżać do stref z wyznaczonych w poszczególnych miastach, bo faktycznie jeśli byśmy ograniczyli tylko włącznie do samochodów elektrycznych zasilanych gazem ziemnym i wodorem no to w zasadzie można powiedzieć, że ułamek procenta bardzo niewielki ułamek procenta chociażby w takim mieście jak Warszawa Kraków Łódź Wrocław czy Katowice mógłby do tych stref wjeżdżać, niemniej jednak dziś Grzegorzowi w zakresie nie zmieniło w ostatnich 4 w ostatnich tygodniach to w ustawie o elektromobilności paliwach alternatywnych jest zapis, który umożliwia Radom miejskim tworzenie pewnych odstępst w od tych regulacji, które są wprost wskazane w ustawie w związku z tym rada miasta ma możliwość dopuszczenia do tych stref czystego transportu pojazdów czy innego rodzaju aniżeli tylko te, które są zasilane energią elektryczną gazem ziemnym czy wodą oraz mamy wrzesień nie już niedługo zacznie się ta hekatomba smogowe będzie pan śmigał na rowerze po, a po mieście wśród innych aut, które wszyscy powiem wprost w nozdrzach spokój, choć co trzeba tam tak jeżdżą na rowerze staram się ich regularnie jak tylko mogę najczęściej jest w tej porze ciepłej, bo nie jestem rowerowym fanatykiem w związku, z czym zimą lekarze i choć raczej nie korzystał w większym stopniu z komunikacji publicznej natomiast jeśli chodzi o kwestie związane z tym czy warto jeździć na rowerze w nawet zanieczyszczonym powietrzu czy nie to są badania z różnych miejsc na świecie wskazujące na to, że jednak aktywność fizyczna czy benefity płynące z aktywności fizycznej do pewnego momentu przeważają nad szkodami, jakie zanieczyszczenia powietrza mogą jak zajęciem po co mogą poczynić naszym zdrowiu w związku z tym krótki przejazd nawet ruchliwą ulicą na rowerze nie powinien stanowić wielkiego problemu z no, chyba że robimy co regularnie przez długi czas wtedy faktycznie może się okazać, że może być to z naszego punktu widzenia raczej wybór bardziej szkodliwy aniżeli skorzystanie z innych form, a jeśli nie rower na to komunikacja miejska zróbmy to naprawdę wszyscy dla siebie dla swoich dzieci ogarniam się kiedyś panie profesorze już zaczęliśmy ogarniać myślę, że tak to ja dostrzegam ten moment, że wydaje się wystartowaliśmy to znaczy jeszcze przed nami długa droga i będziemy musieli naprawdę jako społeczeństwo o mocno się spiąć, żeby ograniczyć emisję z tych najważniejszych źródeł, ale wydaje się, że jest to możliwe wydaje się, że obecne działania na poziomie i administracji z centralnej i administracji samorządowej idą w tym kierunku, żeby poprawić jakość powietrza myślę, że najbliższe kilka lat pozwoli nam dojść do tego momentu, kiedy powiemy, że żyjemy w czystym powietrzu w UB pan prof. inż. Artur Badyda z Politechniki warszawskiej dziękuję panu serdecznie panu dziękuję, a Thunderbolt to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA