REKLAMA

Parlament Europejski poparł projekt dyrektywy o prawie autorskim

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-09-16 14:00
Audycja:
Magazyn Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
12:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sztuka w 2 Przemysław Iwańczyk niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo w naszym studiu jest pan Marek Staszewski prawnik pełnomocnik związku producentów audio-video dzień dobry dzień dobry mówić będziemy o projekcie dyrektywy o prawie autorskim PUP popartym przez parlament Europejski muszę przyznać, że mam wrażenie chaosu komunikacyjnego na ten temat wypowiadają się artyści, którzy są zadowoleni, że ktoś próbuje cywilizować ten rynek Rozwiń » z drugiej strony sprawa ta wchodzi w Rudnik tło właściwie nawet jest gdzieś na przedzie tego konfliktu dychotomiczny ego powiedziałbym polskiej sceny politycznej, gdzie jedni mówią tak drodzy mówią nie doszła jakaś oczywistość tak to normy proceduralne, które nie powinny stanowić rozgrywki batalii politycznej tak tak, gdybyśmy pokusili się pana namówił na taką publicystykę na początek tak zdecydowanie tak jeśli zaś zgadzam z tą tezą, że to stanowisko pana nie powinno być tak są jednakowo ustawione były tanie państwo naraz polityką kompletnie to jest taki swoisty tabloid stanu prawnego ustalonego na początku 20012002 roku, gdzie powstały pierwsze dyrektywy dotyczące e-commerce dotyczące prawa autorskiego środowisku cyfrowym no jest oczywiste, że przez 1617 lat zmieniła się to scena Digital na całkowicie to są kompletne nowe w wyzwania konkretnie kompletnie nowe regulacje to przede wszystkim dotychczasowe nośniki odeszły do lamusa i Warszawie artyści przestali czerpać dochody wzrosną aż takiego się to się także z tym wiąże są kraje, gdzie praktycznie już jest sprzedawanie sprzedawane są fizyczne nośniki Jerzy Lach jedynie tam w celach kolekcjonerskich powiedzmy płyty winylowe, czyli 3 jedno jeszcze gdzieniegdzie okładek ludzie kupują płyty CD w Polsce też jest inaczej, bo jeszcze jeszcze ten rynek rośnie dynamicznie cyfrowy ale, ale jeszcze ponad połowę stanowi jednak ten stan fizyczny tak to nazwijmy i wobec tego pojawią się Platformy pojawiają się pojawi się eksploatacja na niespotykaną dotychczas skalę nagrań muzycznych choćby w zarządzeniach, którą przed chwilą smartfon tak jest, bo są są Platformy streamingowe są Platformy, gdzie każdy może swoją treść przekazać uzupełnić o nagranie muzyczne et Cetera et Cetera i jedno chce zareklamować to jest absolutnie w interesie wydawców muzycznych artystów twórców, żeby ich twórczości nagrania ich muzyka docierała jak najszerzej tylko oczywiście w dno muszą być ustalone pewne reguły pewne reguły i te reguły zaproponowała komisja Europejska 2016 roku poprzez projekt dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym i od tego czasu trwają procedury unijne, czyli rada Europejska, czyli przedstawiciele rządów poszczególnych państ w debatują równolegle skończyli w pewnym stanowiskiem wiosną tego roku Jonas czeka teraz czekało na w tę drugą propozycją mianowicie parlamentu Europejskiego my bardzo była burzliwa debata ona im nieczytelna jest szczęście w tych poszczególnych stanowisk narastających także dla specjalistów to bardzo trudna problematyka zgłoszono ponad 900 poprawek do tekstu dyrektywy w parlamencie europejskim i na bieżąco komisja tylko Mińsk komisja prawna Jurij miała za zadanie zebrać te wszystkie uwagi i wypracować pewien kompromis inne komisje im koło i tyle przemysłowa Liber i kulturalna zgłaszały swoje projekty swoje uwagi i 20 czerwca komisja prawna w układzie 25 członków podjęła decyzję co do zapisu tej dyrektywy rzeczywiście tak jakoś się przyjęło, że mówi się głównie art. 2 jedenastym trzynastym 2 tysiące jedenasty konstytuuje prawo do wyłączne prawo pokrewne wydawcy prasowego natomiast w art. 13 uregulowane są kwestie związane z wykorzystaniem twórczości muzycznej np. w w dużej mierze z na platformach przez Platformy internetowe w ten projekt został wg ZUS sią procedur unijnych tutaj jedno trzeba powiedzieć, że te wszystkie procedury zostały dochowane, które działają, które są dokładnie takie same przy wielu innych dyrektywach i 5 lipca zgłoszono zastrzeżenia i konieczności do takiego bardziej szczegółowego głosowania podczas sesji plenarnej, bo jedno trzeba powiedzieć wspomniałem o stanowisko komisji wspomniał o stanowisku rady Europejskiej i ta trzecia grupa to trzecie stanowisko, czyli parlamentu Europejskiego to są te 3 elementy, które później po ich już przyjęcie do 2 już zostały też trzeci też wczoraj są przedmiotem negocjacji tzw. dialogu czy litewskiej grupy się spotykają negocjują i wypracowują ostateczny kształt dyrektywy, które następnie spod procedowanych formalnie w ZUS to jest takie takie właśnie formalne zatwierdzenie i w wiele emocji budziły jeszcze trochę przepraszam może to niestosowne porównanie, ale trochę przypomina mi się tak, aby tylko radio Erewań i rowerach na placu czerwonym Cetera et Cetera no cóż związała się tak nie była tu et Cetera et Cetera i te hasła, które pojawiały się w międzyczasie i przed tym pierwszym głosowaniem, zwłaszcza tym lipcowym i teraz związane z takim nawet ukonstytuowanie nazwy akcji tej protestującej Acta 2 to jest kompletne nieporozumienie to ma oddziaływać na umysły i tak precyzyjnie, zwłaszcza młodych ludzi atakować w sposób progresywny zupełnie treściami niezwiązanymi z treścią dyrektywy itd, bo proszę wobec tego powiedzieć, bo myślę, że to słuchacze chcieliby, a jeśli nie są głębokie zanurzenie w ten temat wiedzieć w jaki sposób dyrektywa ta przenosi się na samych artystów w sposób bezpośredni oraz do tej pory Platformy częściowo są unikać odpowiedzialności za treści zam. zamieszczane przez użytkowników, twierdząc że oni nie odpowiadają za nie dostają dostarczane dostarczają tylko ono mówiącą bazowy silnik, aby to wszystko działa narzędzie, które razem kilka, którym dystrybuowane są bardziej w dużej mierze tak twierdzą, że są pasywni oni oni nie nie mają wpływu na to są tam zamieszczają, czyli użytkownicy tylko korzystający z tego portalu hostingowe n p . to jest oczywiście prawdą, bo proszę spojrzeć na na przychody opublikowane są bardzo często platform typu YouTube i podobnie działających w homilii co generuje zyski Romano i skąd to się bierze prawda ten przychód na siebie właśnie z tego, że nie są odpowiednio pozycjonowane reklamy przy tych przy tych teścia, które są najbardziej chodliwe są chyba nawet 10 najbardziej chodliwy to są nagrania wideoklipu, kto z wideoklipów muzycznych, więc związek jest oczywisty monetyzacji generowania przychodów z tym, o jaką też, choć i dotychczas to jest to można dojść może nie jednostronne ale, ale narzucone pewne systemy rozwiązań czy w ramach nazwijmy to kwas licencji 33 konieczność podporządkowania przy czym przez artystę, który chce skorzystać z tej formy są upubliczniania swoich w swojej twórczości musi się podporządkować pewnym regułom nie do końca przejrzystym niejasnym ta nowa regulacja dla użytkownika nic nie zmienia wręcz przeciwnie dla użytkownika oznacza to, że ten kontent, który tam się znajduje stron korzysta, tworząc memy zgłasza jakieś luźne swoje swoje działanie twórczości będzie legalny będzie gwarancję legalności nie będzie narażony na jakąkolwiek odpowiedzialność ta regulacja kształtuje i ma ukształtować na nowo stosunki między posiadaczem była wytwórnią artystą twórcą, a platformą w tym zakresie, więc to jest to jest podstawowa na czele z obrazem tego sporu jest przedstawiane w ich w sposób taki, że właściwie główną osią tego tego kto by tego problemu stają się odbiorca nie nie płaci za wykonaną właśnie on właśnie, bo to okazuje się ono ktoś bardzo bardzo popracował nad tą formą strategią sprzedania tego problemu tak, żeby unikać odpowiedzialności być może zablokować nawet dyrektywę, która nota reguły na nowo wprowadza, bo przecież niemało blokowania internetu jest nie ma mowy o totalnym monitorowania internetu są wprost w dyrektywie propozycje zapisów zakazu odnoszącego się do drzwi do monitorowania internetu jako jako takiego w całości protest Wikipedii był całkowicie chybiony, bo przecież widział wprowadzających dyrektywę jest wprost podane, że do tego typu działalności tego typu portali tego typu treści nie stosuje się przepisów dyrektywy tak samo jeśli chodzi o naukowców wykorzystanie treści do celów badawczych to jest to jest objęte wyłączeniami tej dyrektywy wprost wprost jest to napisane, więc każdy z tych punktów, które były wymieniane to, że nie będzie można samemu, że wprowadza tworzyć rzesze wprowadza podatek od tankowania jest wprost napisane w art. 11, że jest zakaz tego rodzaju praktyki nieobjętych jest to regulacją dyrektywy i w to wszystko powoduje, że te hasła mają na celu no taką manipulację dość poważne manipulacji poważna, bo ma każdy z nich każdy z nich tak naprawdę ma odniesienie wręcz przeciwne w projekcie dyrektywy o pogląd, że z tym, że artyści, którzy próbują, gdzie się zadbać oswój interes są już w tej chwili postrzegani jako jego stroną sporu właśnie roli sądu, a nie mylę to wyraźny artyści są wrażliwą duszą i to zresztą każdego boli, jeżeli w sposób wulgarny agresywny arogancki jest atakowany wyzywany to jest oczywiste i nie ma o czym w ogóle mówić natomiast ma dla mnie jest budujące, że mimo wszystko w Europie kilka tysięcy w Polsce kilkudziesięciu artystów tych, którzy wzięli udział w akcji rajd po kulturze, którą zainicjowaliśmy wzięło udział w pełną świadomością, a z pełną świadomością, bo wiedzą, że walczą o siebie rywale walczą także tych młodych, którzy debiutują w tej chwili nie ma się, gdzie przebić tego posłusznie powiedziano to tak naprawdę mało robi się główne narzędzie, jakby do promocji muzyki do do sprzedawania muzyki do występowania do dotarcia do użytkowników wobec tego, że ta regulacja jest absolutnie niezbędna i można powiedzieć także pewnie jak ona zostanie uchwalona i wprowadzona w życie w poszczególnych krajach to już będzie potrzeba jak jesień nowelizacji weryfikacji, bo życie jest bardzo dynamiczny stąd jesteśmy zbudowani postawą części polskich posłów w dniu wczorajszym, bo prawie 2219 głosowało za 3 punkty przypomnę, że w lipcu było to było 1 poseł tylko, który któryś odważył oni są też przecież atakowanie na jej wynik całego głosowania parlamentarnego, kto jak powiedziałem nie zamyka sprawy, bo dopiero otwiera pełną możliwość uzgodnień negocjacji 438 głosów za do 226 przeciwko 39 wstrzymało pokazuje jak duża przewaga jest tych, którzy myślą o kulturowo, bo tak wyraźnie trzeba powiedzieć, że to ta dyrektywa jest w ochronie artystów o ochronie twórców w ochronie wydawców muzycznych wydawców książek i dziennikarzy tak się dziękuję panu bardzo Marek Staszewski prawnik pełnomocnik zarządu producentów audio-video był moim państwo gościem dziękuję bardzo państwa zagrożone informacje Radia TOK FM jest zaś mieć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!