REKLAMA

"Pozwólcie dzieciom niepełnosprawnym z nauczeniem indywidualnym uczyć się w szkole"

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2018-09-16 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:23 min.
Udostępnij:

Jak wygląda życie rodziny z nastolatkiem z niepełnosprawnością? Czego potrzebują? Jakie trudności muszą pokonać? Rozmowa z Moniką Mamulską, mamą niepełnosprawnego Tomka, inicjatorką petycji "Pozwólcie dzieciom niepełnosprawnym z nauczaniem indywidualnym uczyć się w szkole" (dostępna na stronie naszademokracja.pl).

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu to jest wywiad pogłębiony Anna Wacławik-Orpik moim gościem dzisiaj jest pani Monika Molska dobry wieczór tabliczką zapewne znane już naszym słuchaczom wracamy do tego tematu często i będziemy wracać inicjatorka akcji zbierania podpisów pod petycją pozwólcie dzieciom niepełnosprawnym z nauczaniem indywidualnym uczyć się w szkole od razu powiem, że to jest nasza demokracja po strona akcji demokracja można tam podpisywać petycję BP, gdzie również Rozwiń » znajdą państwo widzą treść tej uprzejme prośby skierowanej do ministerstwa do pani minister Zalewskiej Monika Molska z osobą, która walczy również, dlatego że jej syn Tomek jest osobą z niepełnosprawnością walczy też strzałami w UE od urodzenia Tomek rozwijał się ani walczy oswój dziecko walczy też 20  000 innych dzieci, które są dokładnie my w tej samej sytuacji to w takiej to chyba trudnej sytuacji z Estonią postawił proszę sobie wyobrazić, że jestem osobą, która nigdy przenigdy nie spotkało się z mamą osoby z niepełnosprawnością nic nie wiem na ten temat proszę mi opowiedzieć jak wygląda państwo życia zupełnie normalnie, ponieważ od 19 lat, odkąd urodził się Tomek i okazało się, że szybko szybko dowiedzieliśmy się, że rozwija się wolniej i Żor wiotkość mięśni uniemożliwia mu prawidłowe i rozwój zarówno uruchomiły jak i rozwój mowy właściwie zaczęliśmy od początku intensywną rehabilitację, ale czasami mam wrażenie, że nasze życie jest taką terapią zajęciową, ponieważ od pierwszych miesięcy Tomek miał intensywną rehabilitację później do tego dołączyły 2 różne ćwiczenia ruchowe ćwiczenia na piłce na wałku ćwiczenia usprawniające zapewnialiśmy Tomkowiak największą ilość bodźców, żeby motywować kodu do wdową przezwyciężania swoich słabości, żeby rząd chciał właśnie ćwiczyć mięśnie jak my jak najczęściej jak my jak najwięcej i jak tylko Tomek zaczął chodzić w wieku 2 lat co chcieliśmy od razu pracy z logopedą kampanii Mirosława Hajdo któraś zajmuje w nim już od ponad 17 lat jest taką osobą która, która ma dbać o jak najlepszą artykulacji pracuje z Tomkiem jest jego powierniczką przyjaciółką i James m. in. zawdzięczamy to, że Tomek coraz lepiej mówi coraz lepiej sobie radzi wśród ludzi pomimo tego złoża oczywiście rząd musi przełamywać pewne problemy natomiast całe lata jak wspomina dzieciństwo Tomka to o in Tomek słynni staraliśmy się organizować mu jak najwięcej aktywności razem ze mężem ze starszym synem oczywiście Tomek miał ogromną ilość różnych terapii przeszliśmy przez terapię temat pisała wszyscy różne zajęcia logo rytmiczne terapię Weroniki szarą przeróżne przeróżne turnusy rehabilitacyjne miała ma za sobą trening słuchowy Tomek był pod przez wiele lat pod opieką ośrodka wczesnej interwencji natomiast zawsze te zajęcia, w których najczęściej u towarzyszyła mu traktował z ogromną radością to dla niego zawsze było spotkanie z nowymi osobami albo z terapeutami, których znał niektórych bardzo lubił nauczyły go o te wszystkie ćwiczenia i aktywności takiej otwartości wobec innych osób sam fakt, że ten w czoło edukację Tomka i rehabilitację zaangażowany był w sumie sztab ludzi, bo zarówno my rodzice od lat rodzeństwo ciocie wujkowie dziadkowie tutaj ich rola jest nie do przecenienia zarówno w szkole wspierali go bardzo jakich uczestniczyli w wielu prognozach Anny sanatoryjnego rehabilitacyjnych w uczestniczyli ich takim codziennym życiu Tomka natomiast zawsze gdzieś tam, realizując pewne cele dlatego dziś mienia jak mówią o tym, bo, bo rzeczywiście nasz dom jest pełen różnych sprzętów również rehabilitacyjnych ku piłkarzyki stół do ping-ponga czy czymś co do bilarda gdzieś tam cały czas pracowaliśmy nad ponad połowy koordynację wzrokowo ruchową u Tomka Tomek ćwiczył najpierw nogi później później lancer i służyły temu w euro w różne aktywności, które robiliśmy rodzinnie razem dla przykładu powiem puszczanie latawców kajakowa nie gra w siatkówkę ja sama nauczyłam się grać siatkówkę właściwie głównie dla Tomka, żebyśmy mogli spotykać się z przyjaciółmi inni i robić to wspólnie grywaliśmy przez wiele lat regularnie w Rytrze, a w szachy Tomek grywał zarówno z kolegami w szkole, jaki ze starszym bratem tego typu aktywności powtarzane przez wiele lat w inny naturalny dla niego na co dzień Myśla wyposażyły go w taką śmiałość i otwartość Tomek był zawsze bardzo pogodnym otwartym na innych ludzi chłopcem miał też ima nadal szczególną umiejętność cieszenia się sukcesów innych nie zawsze jest łatwe, ale zwrócili na to uwagę już nauczyciele w szkole podstawowej żonę, że Tomek pod tym względem jest wyjątkowy zawsze kibicował bratu w w zawodach sportowych i również Mac kibicowaliśmy Tomkowi jak grał w GM udziałów w turniejach ping-ponga np. albo jakichś zawodach szkolnych czy występach Tomek był również członkiem zespołu tanecznego w szkole podstawowej im nawet pamiętam, że kiedyś oklaskiwaliśmy go Filharmonii łódzkiej na scenie właśnie jako członka zespołu także przez to, że był akceptowany przez kolegów i nauczycieli bardzo lubiany przez różne grupy przyjaciół w domyśle dzięki temu jest otwartą osobą, która nie boi się nawiązywać relacje niezależnie od tego czy przychodzi mu to łatwo czy tu troszeczkę trudniej nam zaczynam żałować, że pani minister nie ma to tego rodzaju niepełnosprawność, która by przyniosło tego rodzaju efekty zaczęła pani zdanie od powiedzenia nasze życie wygląda całkiem normalnie, po czym nastąpiła dość długa wypowiedź swych, z której nie jestem do końca pewne czy Intel Corp tego rodzaju wniosek wyciągnąć z wyższymi powiedzieć czy czy Tomek miał świadomość, że jest trochę inny od swoich rówieśników, ale myślę, że tak, dlatego że wiele aktywności przychodziło mu trudno i pamiętam jak był jeszcze bardzo malutki to długo wiązał buty zawsze jest dylemat dla rodzica czy ułatwiać coś i przyspieszać tak wyjść z domu tak czy buty na żarty czy jednak wiążemy, jaka była decyzja w miarę możliwości to zależy na wyjazdy z dziadkami, żeby było łatwiej były buty na rzepy ale, ale na co dzień raczej staraliśmy się wiązać tak chodzi o to, że rządy ćwiczyć bramkarzu, żeby była ta sprawność dłoni palców jak najlepsza, bo to pomagało mu później w szkole i nauce pisania o ich inwestowaniu Tomek bardzo lubi malować rysować natomiast zaczął robić to później w związku z tym wymagało to pewnych ćwiczeń realną niektóre rzeczy mu też przychodziły mu z wysiłkiem jak np. nauka jest na rowerze czy ojciec uczył się pływać dłużej natomiast wpływa w tej chwili świetnie nauczył się nawet na nartach wodnych jeździć co wymaga ani nie lada koordynacji też takiej Anny Sborną ości i odwagi fizycznej jest bardzo dobrym narciarzem jeździmy wszyscy razem na nartach w górach i zupełnie inny zupełnie nie ma żadnej taryfy ulgowej nie ma takiej potrzeby nasz pomimo tego, że kiedy szkoliłem jako instruktor narciarstwa Tomek jeździ szybciej ode mnie tak, że także tutaj naprawdę świetnie sobie radzi, ale to wszystko nie działo się z niczego jednak to taka regularna regularność w wykonywaniu różnych aktywności myślę i właśnie zaprzyjaźnionej grupie czy w gronie rodzinnym po to, po prostu przynosi efekty chcę powiedzieć to on też szczególnie innym rodzicom, że nie warto nie warto odpuszczać i warto być konsekwentnym i włączać dziecko nawet jeśli są jakieś dysfunkcje, żeby mogło uczestniczyć w każdej aktywności rodzinnej jak pamiętamy, kto ma przecież już z pierwszych wyjazdów na narty też nie uczył się tak wcześnie tego narciarstwo obu, bo chcieliśmy, żeby właśnie był troszkę starszy już ale, ale ogromną sprawiało mu do radości tak samo jak nauka angielskiego o okresie, kiedy miał problemy właśnie SC Tennessee rozpoczęciem płynnego mówienia fakt, że mógł zacząć naukę angielskiego był również dla niego źródłem bardzo dużej satysfakcji radości i warto warto takiej radości przeżywać po obu jest to ogromna satysfakcja pamiętamy kiedyś pani doktor powiedziała, że mało jeśli Tomek się nauczył grać w ping-ponga to znaczy, że wszystko osiągnie co będzie chciał obu jest to tak na tyle dynamiczny ruch i na tyle mało wymagający refleksji, że takiej reakcji refleksu, a Tomek gra w tej chwili dużo lepiej ode mnie w ping-ponga powinno, że pomimo, że kiedyś tam byłam pewna 1 z jego pierwszych nauczycieli także inni to wszystko można i naprawdę trzeba też dużo wiary w to, że czasami takie mam inną pozornie niepoważne terapie typu terapia integracji sensorycznej ta, która wygląda z boku, jakby się przyglądać jak zabawę, a jest bardzo ważna myślę, że te 4 lata spędzone nad i terapii przez Tomka regularnie na zajęciach na pewno przyniosły mu wielkie korzyści jej i pomogły mu właśnie zdobywać różne umiejętności mówi pani, że syn zorientował się, że niektóre rzeczy przychodzą mu trudniej i wolniej niż rówieśnikom czy to stanowiło dla niego problem, a jak był mały to stanowiło dla niego dodatkową motywację on np. będąc małym chłopcem bardzo złych chciał zostać redaktorem sportowym i mówiliśmy mu często, że jak będzie ćwiczył wiele mniej będzie mówił coraz lepiej to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Ziobro próbował dla niego była to ogromna motywacja myślę, że w trudnym momentem dla Tomka i dla nowych miejsc zresztą dla wszystkich moim zdaniem dzieci z jakimikolwiek dysfunkcjami z był bardzo wolny początek okresu dojrzewania, bo to jest taki czas, gdzie człowiek dojrzewałem zaczyna sobie zdawać sprawę z pewnych ograniczeń albo zaczynają się dorastające dzieci porównywać stają się bardzo dorosłe przestają lubić dla siebie wyrozumiałe to jest bardzo duży problem myślał w naszych szkołach Deszczno tchnął też miejsce w grupie sobie wywalczyć tak jest to jest walka, ale to jest również wykluczanie każdej innej osoby tak powstają koterie grupy wsparcia lub Nieee lub wykluczające się jakiś tam sposób i to jest bardzo trudny moment i wydaje mi się, że na tym etapie w tym wieku dzieci powinny dostać dużo większe wsparcie niż to w tej chwili się dzieje ja, a pomimo wielu terapii można powiedzieć, że nikt mnie powiedział, że takie dziecko z urzędów tak naprawdę powinna zostać objęte opieką pedagogiczną psychologiczną po okresie dojrzewania nikt mi tego jasno nie powiedział myślę, że nie każdy rodzic zgadnie i dochodzi później do takich sytuacji, że dziecko oprócz dotychczasowych powiedzmy ograniczeń zaczyna mieć problemy ze sobą samolot z akceptacją ma zaniżoną samoocenę dochodzi do różnych scysji pomiędzy rówieśnikami i powoduje to często sytuacje, że dorastające dziecko staje się samotny czasami wykluczone są to problemy, o których już dla podwójnie wykluczone z sal jest są to problemy, o których nie zawsze chce rozmawiać z rodzicami dzieci z dysfunkcjami różnymi, a proszę pamiętać, że Tomek ma akurat ma problem w ogóle są komunikacją, ale nie tylko on młodzież młodzież w ogóle komunikuje się w tej chwili mniej ze sobą i trochę zmienia się też formy zmieniają się też formy sposoby komunikowania w takim okresie, gdzie rozmowy w domu milkną, bo dotychczas małe dziecko nagle się staje nastolatkiem bardzo trudno jest wtedy podjąć rozmowę o jakichś problemach FOT tutaj rozmowy z psychologiem właśnie z terapeutą, do którego mamy zaufanie Sołą naprawdę nie do przecenienia i to państwo sobie radzili często Targu uczestniczyliśmy w wielu spotkaniach zarówno z panią psycholog wielki wspaniały rok upadał nie tylko nic nie tylko o z Tomkiem, ale one wspólnie także najczęściej niestety jest także takie problemy dziecka przekładają się na problemy rodzinne albo odwrotnie i tutaj dochodzi do takich sytuacji, gdzie tak naprawdę trzeba sobie nazwać wiele spra w, na które często na co dzień nie ma nie ma innych nie ma czasu albo branż dorośli nie mają ochoty, a one są kluczowe kluczowe są dla dziecka poza tym dziecko oczekuje wtedy tej uwagi wyrastające dorastające dziecko, a szczególnie dzieci z niepełnosprawnościami, które dorastają troszkę wolniej ten okres dojrzewania myślę jest u nich dłuższy często pojawia się różnica pomiędzy taką dyspozycję dyspozycyjnością Dorohusk do bycia dorosłym tak pomiędzy nimi z rówieśnikami tak i jest bardzo trudno zaakceptować i wtedy właśnie kluczowe są do grupy wsparcia, żeby przypomnieć właśnie takich przyjaciół, z którymi się spędza trochę czasu regularnie Rzymu można do ministra z autu któregoś z nas od dawna porozmawiać Tomek miał takich przyjaciół ma w moich szczególnych takich sytuacjach trudnych myślę, że tak Tomek ma wiele takich osób które, z którymi się widuje regularnie właśnie przy okazji naszych spotkań towarzyskich czy 3 ME wyjazdów szkolnych wyjazdów kajakowych po raz do roku przyczyn narciarskich łatwiej jest wtedy też o poradzi sobie z różnymi wątpliwościami pojawiającymi się Cork z takimi sprawami, o których nie zawsze się chce rozmawiać w domu przez mamę przystało tu mają już lat kilkanaście fakt, że wtedy też nie do przecenienia są dobre relacje w szkole i tak, kiedy i takich przyjaznych nauczycieli Tomek właśnie znalazł gimnazjum wspaniały gimnazjum integracyjnym, do którego chodził i z wielkim oddaniem zarówno wychowawczyni, która parę, która prowadziła jego klasy jak i jak inni nauczyciele znalazł bardzo mądrą dyrekcją, która organizowała wiele bardzo od takich fantastycznych dla dzieci i integracyjnych eventów typu rajdy rowerowe dla dzieci z różnymi dysfunkcjami, w których uczestniczyli wszyscy ponoć rekreacji, który zabierał dzieci na jednodniowe często wycieczki w celu obniżenia kosztów do dołu Krakowa na przykłada albo gdzieś wsiadali w pociągi jechali w kilka osób na parę godzin po prostu, żeby pobyć ze sobą, żeby coś nowego zobaczyć wspaniałe zajęcia z przysposobienia do życia w rodzinie również, która na pewno też Tomkowi bardzo bardzo wiele dawały im oczywiście przy założeniu, że ludzie są prowadzone przez mądrych i przyjaznych ludzi, do których ma się zaufanie to wszystko na tym etapie trudny okres dojrzewania ma znaczenie i myślę że, że jest to bardzo ważne, że go, żeby młodzież takie osoby wokół siebie miała im nawet najlepsza rodzina nie jest w stanie zapewnić mu takiego zrównoważonego rozwoju i zastąpić nauki wśród rówieśników nie zapewni socjalizacji tak nawet bliższa dalsza rodzina, nawet jeżeli jest Super, bo jest duża rodzeństwo to jest zupełnie co innego nurtu łatwo sobie wyobrazić, że się będzie całe życie siedziało ze swoją rodziną po prostu można wykonać to ćwiczenie bez żadnego trudu np. w tej chwili i wygrali seta swoje życie no tak, ale nie ze swoją rodziną to się dobrze czujemy jak mamy wolność, żeby ją co jakiś czas opuścić na chwilę jak dużo podróżujemy jak mamy jakieś pasje jak mamy wspólne tematy do rozmów jak przeżywamy pozytywne emocje, a jeżeli to jest tylko siedzenie celebrowanie choroby lub niepełnosprawności to się dom zamienia szpital i wtedy i wtedy jest bardzo trudno tak gęsty jest wtedy po prostu smutno i tak dorastający mądry człowiek naprawdę przestaje widzieć światełko w tunelu jestem w stanie sobie wyobrazić, ponieważ największym problemem dla tych dzieci jest właśnie myślę, że walka z osamotnienia oni łakną kontaktów pomiędzy sobą oni potrzebują spotkań towarzyskich i każda taka namiastką relacji, które nawiązują dla nich jest ważna i myślę, że to też są relacje, które potem zostają im na długo tak to jest niesamowite że, że musimy takie rzeczy tłumaczyć się ją w tym ćwiczeniu, które przed nią zaproponowałam próbowała przemycić taką myśl, że wszyscy jesteśmy tymi istotami społecznymi i nic na co dzień funkcjonujemy w jakichś środowiskach jakichś pracach szkołach drogach do szkoły autobusach tramwajach i t d . i t d. kinach teatrach jesteśmy w tłumie stąd prośba o wykonanie takiego ćwiczenia, że nawet bez żadnych dysfunkcji ciężarnych niepełnosprawności mielibyśmy nagle zostać pozbawieni tego wszystkiego jak wyglądałoby nasze życie w tym względzie akurat osoby z niepełnosprawnościami z niczym się różnią od osób z pełną sprawnością cokolwiek to znaczy dokładnie taka pomoc często nie opowiadaj wraca ze szkoły, że np. spotkał na osiedlu znajomych przyjaciół jak jeździsz autobusem na drugi koniec miasta bardzo się cieszy jak właśnie spotka kogoś z osiedla są Joao jako dziecko dojeżdżałam do szkoły podstawowej i bardzo się cieszyłam, że moi chłopcy będą mogli chodzić do szkoły blisko domu i to jest też bardzo ważne, bo wtedy funkcjonuje się w takiej lokalnej społeczności, którą po prostu przejdź się tarczą i wtedy pani w kiosku pan w sklepie spożywczym i te wszystkie osoby stają się takimi znajomymi po jakimś czasie dla dzieci z różnymi dysfunkcjami ważna jest też rutyną dnia codziennego, więc tego typu spotkania często dają im też takie poczucie stabilizacji takiej i takiej właśnie codziennej rutyny żyła jest to moja jakaś tam droga ja wykonuję pewne zadanie to kupuje to czytam to przyjdę gdzieś tam nie wiem kupić bilety dowiedzieć się coś i spotykam takie swoje punkty odniesienia myślę, że wszystkie spotykamy na co dzień dokładnie tak tylko może ci, którzy się żyją szybciej nie bardzo na to zwraca uwagę natomiast nauczyłam się też Visual trzeba ich inna codziennie lepiej porządkować nasze życie pewna zadania bardziej planujemy właśnie, żeby Tomasz, bo w tym też spokojniejsze i mógł spokojnie w tym uczestniczyć, żeby wiedział co będziemy robić wieczorem ewentualnie na drugi dzień, że w czwartki właśnie jest logopeda we wtorki w poniedziałki siatkówka w sobotę wchodzi na tenisa z przyjaciółmi i tam spotyka inne znajome osoby niedziela spędzał u dziadków często albumu albo inny dzień i jest to wtedy dla niego taka jego mała stabilizacja ta, która powoduje, że czuje się w tych ramach swoich bezpiecznie i wierzę, że jest w środowisku, a które, w którego akceptuje, w którym odpoczywała i inni jest bezpieczne i nagle się znajdujemy w takiej sytuacji, gdzie ktoś wie kim się, więc trudno mi powiedzieć, jakim idzie zdecydował, że wrócą do grupy można dość prosty sposób wykluczyć z tych właśnie takiej rutynę, której sam podlega zresztą na pomysłodawcę tego tego projektu oczywiście taki trochę w białych rękawiczkach pękną można, ale nie trzeba trzeba, ale nie można, bo mniej więcej tak można, ale nie trzeba interpretować to rozporządzenie tak wyszło nowe rozporządzenia w sierpniu ubiegłego roku i to jest w ogóle skandal, że do wprowadzenia tego typu przepisów wprawie oświatowym doszło do przepisów, które serii, które zabraniają uczniom z dysfunkcjami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przebywania i nauki wśród rówieśników na terenie szkoły w sytuacji, gdy mają właśnie specjalne potrzeby edukacyjne to jest po prostu największa hańba w naszym prawie oświatowym ostatniego roku nikt nie wie ilu takich dzieci ile takich dzieci zostało już wykluczonych w ciągu ostatniego roku szkolnego od kiedy te przepisy weszły znam wiele przypadków pozostaje coraz więcej sygnałów dotyczących przeróżnych dramatów, które siedziały w ciągu ostatnich miesięcy rodzice przychodzili niejednokrotnie gehennę, żeby walczyć o przepisy umożliwiające, chociaż w części nauka na terenie szkoły przepisy zostały tak zagmatwane, że nikt z nich do końca nic nikt z nich do końca dobrze nie rozumie istoty już nie mówiąc abstrahując od tego, że rząd w ogóle nie rozumiemy rozmawiając pomiędzy ze sobą my rodzice z jakiego powodu te przepisy zostały wprowadzone możemy się tylko domyślać i ma wielkiego, czego się państwo domyślają myślę, że z powodu realizacji reformy edukacji powstały tak duże dodatkowe potrzeby finansowania rozwiązań zaproponowanych przez MEN dodatkowe potrzeby związane z lokalami z nauczycielami z finansowaniem reformy zdarzały zajęć znalazły męża z nawałem zajęć, że po prostu dla dzieci niepełnosprawnych brakuje środków te przepisy właściwie całe ograniczają go o pojedynczych przypadków w sytuacji, gdy dzieci mogą zostać na terenie szkoły i się uczyć dalej dostaje dramatyczny sygnał, że to jest efekt reformy wspaniałej myślę, że myślę, że to kim są na handlarzy uważa pani ministry z estetyką i na szkodę nie lubi patrzeć na osoby z niepełnosprawnościami chciałoby widzieć takie szkoły pełne zdrowych głodnych dzieci pani redaktor to jest w ogóle jakaś jakaś skandaliczna sytuacja nie chcę tego oceniać nie chce wierzyć, że to jest jakieś niedopatrzenie i bałagan i żar po prostu były to opisane przepisy na kolanie i nie do końca zostały chyba przemyślane natomiast niestety rzeczywistość pokazuje co innego są wykluczone dzieci na terenie całej Polski ja, odkąd upubliczniona petycja dostaje sygnały szczególnie dramatyczny z małych miejscowości szczególnie dramatyczna sytuacja jest wśród matek samotnie wychowujących dzieci, bo one są najczęściej jedynym żywicielem w rodzinie o wykluczenie dziecka do nauki na ze szkoły na terenie domu to poza pogorszeniem stanu zdrowia poza próbami samobójczymi, do których dochodzi niejednokrotnie z tego powodu skutkuje niestety wykluczenie 1 z rodziców z rynku pracy pogorszeniem również stan zdrowia rodziców doskonale o tym, wiem, bo sama, żyjąc w zawieszeniu przez wiele miesięcy również borykała się z różnymi myślami i z ogromną frustracją czekając co będzie dalej i nie wiedząc, jaka będzie przyszłość Tomka po 1 września ma 2018 roku na szczęście Tomek korzystał ze starego orzeczenia, więc mógł w ubiegłym roku uczyć się na terenie szkoły natomiast wiele wielu uczniów takiej szansy nie dostało i skandalem jest to, że nawet na pytania Rzecznika Praw Obywatelskich ministerstwo edukacji nie udzieliło do tej pory odpowiedzi ilu takich uczniów zostało z systemu wykluczonych oraz władze nie udziela odpowiedzi, bo nie musi, bo umorzenie udzieli udziela, ale ja za pośrednictwem radnej o naszym mieście zadaliśmy takie pytanie naszemu organowi prowadzącemu n p . w Łodzi wykluczono ponad połowę dzieci w w ciągu ostatniego roku szkolnego w Warszawie w tej chwili jest 9000 dzieci z ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, więc jeśli przełożymy ponad połowę wykluczonych z Łodzi na ogólną liczbę, którą w tej chwili potwierdzamy, że jest 20  000 to ja uważam, że ten skandaliczny problem dotyczy kilkudziesięciu tysięcy uczniów w całej Polsce trzeba wziąć pod uwagę, że Warszawa i duże miasta, a to często mają dane zawyżone, bo dzieci są lepiej zaopiekował ner rodzice bardziej do informowania jest więcej opcji i więcej osób świadomych tej sytuacji małych miejscowościach dostaje sygnały od matek, które piszą mi, że ich dzieci nie zamykają uwięzieniu domowym od początku roku, a że one są w sytuacji bez wyjścia i nie będą walczyć, bo było po prostu ich środowisko zaś czuje tak pomadka w mojej miejscowości jeśli usłyszy od dyrektora, że dziecko się narzucić tylko w domu, a jest to jedyna szkoła do w okolicy do dwojga złego przymuszona i postawiona przez ścianę pod ścianą zdecyduje się na to lepiej woli, żeby dziecko się uczyło w domu niż ma się nauczyć wcale dramaty Sołą również ogromne w takich sytuacjach jak n p . zgłaszają mi dyrektorzy szkół masowych i dyrektorka szkoły w Krakowie świetnie wyposażonej wspaniale przygotowanej ze specjalisty ze specjalistycznymi pracowniami opisała mi przypadek, gdzie chcieli autystycznym dziecku umożliwić zajęcia w tych fantastycznie przygotowanych pracowniach i kurator oświaty, cytując 3 czy i stosując się do rozporządzeń ministra edukacji odmówił takiej możliwości, że pani sobie wyobraża, jaki dramat stoi za Elvisa za taką decyzją, bo okazuje się, że szkoła jest życzliwa dyrektor chce cóż to jest zaopiekować jedno dziecko na terenie szkoły i nie muszą tego uzasadniać wystarczy, że przeczytał tego gniota dokładnie tak szkoda, że jesienią był w zapomnieniu w coraz bardziej zapominane go pojęciem przyzwoitości po prostu wyciąć w tej chwili w tej chwili sytuacja jest taka, że załatwiane są pozytywnie nagłośniony przez nas przypadki wszystkie matki, które gdzieś protestują, które podpisały petycję, które kontaktują się ze sobą są silniejsze odważniejsze koło ich dzieci dostają rzeczywiście te wywalczone wybłagała one godziny nauczania na terenie szkoły z możliwością dołączenia do klasy, ale jest wiele tak dramatycznych sytuacjach n p . w przypadku matki, która sama jest po chemioterapii i mógł zamiast leżeć główkują odpoczywać to wychodzi do kawiarni po to, żeby jej dziecko w tym czasie miało lekcje w domu, bo pani minister chyba nie wie, że rodziny dzieci niepełnosprawnych to są najczęściej rodziny ubogie zubożały z powodu wieloletniego leczenia chorób przewlekłych i niepełnosprawności w domu były obarczone dodatkową koniecznością opieki nad dziećmi leczeniem kosztami tymi, w których państwo ich wiele w wielkim stopniu nie wspiera w związku z tym co do najczęściej domy, w których nie ma dobrych warunków na przeprowadzenie lekcji często do tego dokłada się również choroba osób starszych albo dysfunkcje innych dzieci tak są to dodatkowy dramat spowodowany tym, że rodzeństwo przecież chce się uczyć razem jeśli jedno z dzieci zostaje wykluczony z terenu szkoły to już mają dodatkowy problem rodzice tak muszą wtedy zajmować logistyką chociażby każdego dziecka oddzielnie, a takich problemów jest mnóstwo umowy prawo oświatowe w tej chwili np. wprowadziło przepis, że mówiący o tym, że choruję jest nowy limit godzinowy dla nauczycieli wspierających i wynoszą 20 godzin i napisała do mnie matka, której córka ma 28 godzin i jest w in napisała, że jest przerażona, ponieważ przez to 8 godzin pozbawione dodatkowego wsparcia jej dziecko będzie miało problemy będzie miał dodatkowe problemy co niestety tak jak nasze obawia zaś skutkuje wnioskowaniem szkoły nauczanie indywidualne, które w myśl obecnych rozporządzeń skutkuje wiadomo czym tak mało go w domu i to jest kolejny przykład na to zresztą, że to zresztą tak skomentowany przez szkoły przez tego rodzica, że w tej sytuacji jest to prosta droga, żeby się pozbyć takiego dziecka ze szkoły tak i subwencja zostanie w szkole, a problemy zostają w domu w pasie ruchu będzie mogła się pozbyć po prostu tych dzieci tak jak to jest to w co mnie boli, że nasz szykuje się protest nauczycieli może byliby państwo uprzejmi wziąć na swoje sztandary te dzieci z niepełnosprawnościami i takie macie zamiar wejść na ulice masowo w dziesiątkach tysięcy to może również z tym postulatem to takim nie taka prośba do nauczycieli chciałabym zobaczyć, że potraficie być państwo Solidarni ze swoimi uczniami rozumiem, że ciężko jest sytuacja materialna nauczycieli i coraz więcej grup zawodowych ma ciężką sytuację materialną wiemy, że trzeba w Krynicy trzeba spłacać, ale czasami jednak trzeba umieć ująć się za kimś słabszym, bo to jednak stosunek do słabszych członków społeczeństwa mówi o tym, kim jesteśmy dodatkowo jest jeszcze większy problem, ponieważ nowych przepisów oświatowych zostało wykluczone pewne grupy chorób i dysfunkcji np. zostały w swych niepełnosprawności sprzężonych pominięto zupełnie dzieci z wozem i dostałam również sygnały od opiekunów i jednocześnie nauczycieli takich dzieci, że ich sytuacja jest w tej chwili bardzo niepewna znam takie przypadki matki czekają na decyzje i to jest kolejny problem, że w, który pokazuje, że rząd przepisy wykluczają kolejnej grupy dzieci, ale nie niepełnosprawności wymienione grupy niepełnosprawnych czynności wymienione w nowym prawie oświatowym nie pokrywają się z grupami niepełnosprawności NFZ -u w związku z tym część tych grup w ogóle nie jest uwzględniona w prawie oświatowym i to jest następny ogromny problem, który pokazuje, że pokaźna grupa dzieci pozostaje bez właściwego prawnego zabezpieczenia i kolejna luka w tych rozporządzeniach, która pokazuje, że te przepisy właściwie jedynie dopuszczają możliwość zapewnienia edukacji integracyjnej na na terenie szkoły, ale po pierwsze w przypadku ścieżki zindywidualizowanej ścieżki nie zapewniają finansowania na na naturę edukację, a po drugie, tak naprawdę stosują wiele ograniczeń ograniczeń, które powodują, że nikt nie jest z tego zadowolony nauczyciele, bo są przymuszani przez dyrektorów dyrektorka mini napisała 1 ze szkół, że ona musi przydzielać właściwie przymuszać nauczycieli, żeby chodzili nad prywatne lekcje do wyjazdu uczniów do domów tam często nie ma na to warunku w nauczyciele się buntują, ale również powodem jest to, że nikim nie płaci za dojazdy tak w związku z tym jest to dla nich niewygodna sytuacja pytani czy to nie odbije się na dzieciach, których oni uczą, bo z praktyki niestety wiemy, że wiele takich lekcji nie dochodzi do skutku rodzice mówią wręcz, że jest to zawracanie, że jest to zawracanie głowy tak taka nauka na terenie domu nikomu to nie służy już nie mówiąc o tym, że wykluczała rodziców z rynku pracy to jest ogromny problem wystarczyłoby naprawdę w tych rozporządzeniach, jeżeli intencje ustawodawcy są dobre napisać wprost, że wszystkie dzieci mają prawo, jeżeli tylko stan zdrowia ich pozwala uczyć się na terenie szkoły takiego zdania są zdania nie ma w nim takiego zdania nie ma, jeżeli jest taka Wola rodziców czy stan zdrowia na to pozwala nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby to lekcje odbywały się na ich terenie szkoły to jest w ogóle kuriozalną skandaliczna sytuacja, że organ prowadzący płaci za lekcje, które są w domu, a nie zapłaci za lekcje, które się odbywają w szkole był kurator na to nie zezwala to jest w ogóle jakaś kwadratura koła i tutaj chcę powiedzieć została z ze Stanów kościołów, że tych problemów i warunków, które muszą być spełnione, żeby matka była w stanie się czy rodzice, żeby byli w stanie wywalczyć nauczanie indywidualne indywidualne wsparcie na terenie szkoły jest dużo więcej musi być dobra Wola ze strony nauczycieli wychowawcy Dyrekcji dyrekcja musi mieć wystarczająco silną pozycję w samorządzie, żeby wywalczyć środki na takie nauczanie w dobie dzisiejszych niedoborów związanych z dodatkowymi wydatkami na reformy edukacji w ogóle na wszystkie inne cele i potrzeby tak do tego wszystkiego jeszcze musi być właściwa informacja przekazana rodzicom dopilnował ma dopilnowanie dialog z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, którą musi wpisać właściwe zalecenia tak wszyscy muszą być świetnie poinformowani, a niestety praktyką ostatni z ostatniego roku pokazuje, że raczej jest odwrotnie później jeszcze na sam koniec musi być na czas złożony wniosek do organu prowadzącego ją organ prowadzący musi mieć wolę, żeby rozpatrzyć pozytywnie niestety wiele przypadków jest takich, gdzie wnioski są odrzucane i wiem pomimo w tej chwili w fakturze petycję podpisało ponad 95  000 osób, że rozmawiamy na ten temat, że prosiliśmy panią minister pod ministerstwami, żeby się, żeby zorganizowała wreszcie po miesiącach obietnic to spotkanie z rodzicami, których ta sytuacja dotyczy nie tylko nic się takiego nie stało, ale wiele osób nadal dostają odmowy na składane wnioski wiele sytuacji wiele wiele dzieci zostaje nim zaopiekował Anny zostaje poza terenem szkoły na nowy rok szkolny naprawdę w trudno się tylko słuchałem przed moim gościem Moniką morską leżą rubieży no powiem tak sterniczka zapisanych odręcznie kartek z różnymi przypadkami problemami z tym wszystkim, z czym zgłaszają się do pani też rodzice innych dzieci to są wszystko postulaty, które tak naprawdę sprowadza sprowadzić, by się mogły najprawdopodobniej do tego 1 zdania, o którym przez chwilę była mowa czy pani miała okazję rozmawiać z panią minister trudno nazwać rozmową spotkałam panią minister w maju ubiegłego roku podczas panelu dotyczącego edukacji branżowej na kongresie ekonomicznym w Katowicach to nie, a propos tego, o czym dzisiaj rozmowny nie, ale zadałam pani minister pytanie właśnie koło, które zadajemy sobie wszyscy nie tylko pani, ale wszyscy rodzice nauczyciele i wszyscy uczestnicy tego procesu, dlaczego takie, dlaczego wprowadziła rozporządzenia wykluczające niepełnosprawnych dzieci ze szkół ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagające indywidualnego wsparcia pani minister powiedziała, że jest wręcz odwrotnie żona wyłączono i stosuje edukacji wyłączającą, ale i próbowała mnie ośmieszyć minął szerszym forum, które tam było obecne tłumaczą, że ja widocznie nie zrozumiałam przepisów wiąże dodam tylko, że ja jestem osobą z 3 fakultet kamień wyższymi studiami i 4 językami tak znajomością języków obcych i wydaje mi się, że ja jednak potrafi czytać rozporządzenia natomiast taki poziom bałaganu, jaki rzeczywiście jest w tych przepisach myślę, że powoduje, że osobom najsłabszym jest w nich odnaleźć się bardzo trudno to jeszcze w ramach pocieszenia dla tych, którzy może zdaniem pani minister nie opanowali wystarczającym stopniu umiejętności czytania pani minister był uprzejmy ośmieszyć się jeszcze ciekawszym występem mianowicie taki, że nie ma problemu ciężkich plecaków w szkole, ponieważ ona wydała rozporządzenie no tak tutaj jest sytuacją mamy podobną n p . w ubiegłym tygodniu dowiedziałam się w szkole, że w związku z wyprawką, która przysługuje wszystkim dzieciom rozporządzenie o finansowaniu zakupów podręczników dla dzieci niepełnosprawnych w tym roku nie obowiązuje to znaczy jest projekt tego rozporządzenia, który do chwili obecnej nie został podpisany w związku z tym pedagog szkolny liceum poinformowała mnie, że w dotychczasowej refundacji z limitem 450 zł dla uczniów niepełnosprawnych liceum niestety nie będzie, bo dostała pani wszystkim, bo być może dostanę 300 tak natomiast to pokazuje, że Wyprawka szkolna dla wszystkich dzieci została sfinansowana kosztem uczniów niepełnosprawnych jest to kolejny przykład, który pokazuje jak perfidnej haniebne są te zmiany, które uderzają tak naprawdę najsłabszych znowu się ktoś martwi, żeby im chyba nie było za dobrze i chce tylko nawiązać do tego, że co powiedziałam na początku, przedstawiając drogę i terapie, że tak naprawdę jest to w skali naszego kraju ogromna niegospodarność, ponieważ ratujemy z wielkim poświęceniem noworodki w medycyna idzie do przodu coraz słabsze dzieci ratujemy wszyscy się cieszymy jak przeżyją pięcioraczki liczy czworaczki, ale nikt nie myśli o tym, że potem dzieci mają różne dysfunkcje i one potrzebują tego wsparcia że, żeby mogły pójść do szkoły musi tak jak z Tomkiem pracować sztab specjalistów przyjaciół grupy wsparcia opiekunowie rehabilitanci i mnóstwo specjalistów lekarzy jest to często długotrwałe ciężkie dla dzieci one naprawdę przez wiele lat muszą dużo wycierpieć bardzo często się tak zdarza przechodzą przez różne operacje i przychodzi wiele i gotowość szkolna one zamiast wsparcia na starcie dostają wykluczania z powodu tych rozporządzeń, które w tej chwili zostały ranne, gdy przygotowane przez przez panią minister i właśnie wchodzą w życie jest to po prostu najbardziej haniebną rzecz jaką, jaką minister edukacji mógł zrobić, ponieważ zabiera tu szansę właśnie tym dzieciom, które ze wsparciem miałyby szansę na samodzielność miałyby szansę przejść tą drogą, którą Tomek przeszedł prawie przez całą edukację tak wspaniałą normalnej szkole podstawowej potem ze wsparciem nasz w potem gimnazjum integracyjnym łączą uczył się w klasie teraz w liceum potrzebuje indywidualnego wsparcia czy to jest tak dużo to lepiej wprowadzać rozporządzenia, które całą tu prace wieloletnią sztabu ludzi i rodzinne po prostu nie walczą to już kolejny zresztą, który niweczy w latach pracy tak jak likwidacja gimnazjów zresztą wszyscy jesteśmy świadkami skutków tego filmu niestety jest to rujnowanie rujnowanie zbudowanych przez lata społeczności lokalnych grup wsparcia rodziców nauczycieli Dyrekcji w tej chwili to się wszystko burzy, a niestety odbudować go odbudować przez lata będzie bardzo trudno szczególnie właśnie najsłabsi poniosą tego konsekwencji koszty, dlatego że dla nich każde takie wzburzenie w lokalnej grupy wsparcia powoduje, że oni zostają w tak naprawdę Zniczem i odbudowanie tego jest trudne w tej chwili możemy na stronie nasza demokracja PL podpisać petycję pozwólcie dzieciom niepełnosprawnym z nauczaniem indywidualnym uczyć się w szkole tam jest już około 100  000 podpisów mówiła pani, że marzy pani o 20 Ania marzy o 1 000 000 i tak jak powiedział marzę o tym, żeby nauczyciele wzięli sobie ten postulat ma na sztandary w ramach swoich protestów, żeby pokazali, że interesuje ich również tą sprawą w takim stopniu jak inne, o których się upominają bardzo dziękuję za rozmowę to było proszę państwa narodowe słuchanie siłaczka tak się nazywa to lektura, której wysłuchaliśmy dzięki mojemu gościowi Monika Molska bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję Anna Wacławik-Orpik zapraszam za tydzień powód Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA