REKLAMA

Co się leje w Puszczy Białowieskiej?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-09-18 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
33:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut później dziesiąty słuchamy Radia TOK FM przedpołudnie Radia TOK FM dzień dobry mówi Paweł Sulik, a dziś oczywiście w całym kraju zadziwienie wielkie są to przyroda potrafi z nami zrobić temperatury prawie 29 °C mają wskazać termometry gdzieniegdzie szczególnie w Dolnym Śląsku no cóż taki moment lepszej myśli sobie, by tyle wiemy o przyrodzie jesteśmy w stanie opisać ci, a zdaje nam się, że on tu z władzami przynajmniej częściowo Atu przyroda robi takiego Rozwiń » psikusa aerobik właśnie n p . coś takiego, ale to klimatolodzy i metro oddano 17 zastanawiali to jest ich, że tak wyrażę domagamy się dziś rozpoczynamy rok przed południem radio TOK FM od takiej wędrówki przez deszcz gęstą Puszczę przez nas Radosław Ślusarczyk pracownia na rzecz wszystkich istot dzień dobry dzień dobry występ w ten list od jakiegoś czasu mamy w Polsce dyskusja, która jako żywo przypomina dyskusję swego czasu mało wycinka Puszczy Białowieskiej zresztą Puszczy Białowieskiej dyskusja ta dotyczy Otóż lasy państwowe chcą, by droga, która jest w Puszczy Białowieskiej utwardzić mówią o tym, przynajmniej mu głosu ministra środowiska słowa ministra środowiska nie jest to asfalt jest to mieszanka mineralną emulsyj ne, że użyję cytatu chodzi o utwardzenie drogi, dlaczego z perspektywy organizacji pozarządowych ekologicznych i części świata naukowego to jest rzeczywiście niebezpieczne w jedno sprostowanie jest to emulsją asfaltową emulsją inna, czyli jest to rodzaj asfaltu teraz pracuje tam ciężki sprzęt walec, jakby państwo zobaczyli zdjęcia czy pojechali na miejsce jest to po prostu wygląda to jak bardzo ładny chodniczek asfaltowy na drodze takiej Powiatowej, bo taką szerokość mniej więcej ma to droga, ale wciąż problem dlaczego, odpowiadając na pytanie, gdzie droga, którą którą, o których rozmawiamy jest to jest to droga Leśna w, która jest drogą wewnętrzną lasów państwowych nie jest to żadna droga publiczna ona była udostępniona do ruchu, ale przede wszystkim najważniejsze jest to gdzie one zlokalizowane one zlokalizowana w celu w sercu Puszczy Białowieskiej i taka droga destrukcyjny wpły w takiej drogi jest wszyscy mówią o tym, że elementy barierowe, czyli przekształcenie środowiska związane z drogami jest największą zagrożeniem dla bioróżnorodności przez Renatę książki naukowe mówią problem polega na tym, że teraz drogi leśnej gruntowej tworzymy droga, która biegnie wzdłuż rezerwatów przyrody Puszczy Białowieskiej w samym centrum wzdłuż parku Narodowego tak do bardzo atrakcyjnego miejsca, na którą turystycznego, którym kosy most i zagrożenia tej drogi są wszelakie jeszcze nie zdążyły, a maszyny zajść razy z placu budowy, a już mamy z monitoringu wynika śmiertelność chociażby 2, a w gadów, które zostały rozjechane przez walec tak wcześnie, bo mogą bez asfaltowanie dróg zostanie rozjechany przez dowolny inny pojazd w tamtym Wilna nie do końca, dlatego że zmiany środowiska tej drogi tak powodują to, że ten asfalt zupełnie inaczej przyjmuje ciepło teraz te płazy w prostocie gady będą do niego lgnęły, a ty, a kiedyś takiego środowiska nie było, więc sytuacja wygląda także tak naprawdę to droga jest w mojej ocenie i w ocenie naukowców, którzy podpisali pod apelem do ministra środowiska wybitnych naukowców co jest cała ta jest takim samym zagrożeniem albo większym niż wycinka Puszczy Białowieskiej, dlaczego bo, zostawiając Puszczę Białowieską do naturalnego Odrodzenia to dystans 100150 lat tak ten drzewostan w jaki sposób się odrodzi mierzyła się odrodzi naturalnie dosiadać, ale element sztucznym, jaki jest droga w Zastal to one i wprowadzenie tam ruchu turystycznego czy ruchu lokalnego tak spowoduje nieodwracalne zmiany świateł strzelę makro w USA państwo mówią chcą mieć utwardzoną drogę mamy drogę mamy takich dróg w Polsce WB setki kilometrów to jest droga Leśna walk w inny niektóre z tych dróg w celach czysto sportowych utwardzane i to jest dokładnie takie historie to jest w ogóle historia jest przedziwna też byśmy sobie uświadomili, że jeszcze 1 rzecz sponsorem tej drogi, a jest Polska przyroda, dlatego że lasy państwowe wydają 12  000 000 z funduszu leśnego lasy państwowe nie mając pieniędzy znikąd, więc rząd tylko z gospodarki leśnej, czyli wycięcie drzew w i one są na fundusz leśny i wydajemy 12 minut jak się poczyta dokumenty szczególnie te, które Polska przeszła do komisji Europejskiej to wynika z tych dokumentów sobie, że będzie tam ruch jest teraz obecnie 36 pojazdów na dobę dziś ma wzrosnąć do 41 świętuje 41 pojazdów na dobę, czyli my wydajemy z SP z funduszu leśnego 12  000 000 zł na drogę leśną swoje centrum w środku Puszczy Białowieskiej na obszarze natura 2000 w strefie jest w trzeciej UNESCO, o której za chwilę chciałbym powiedzieć, narażając się na to, że stracimy w ogóle certyfikat UNESCO w tylko dla 346 pojazdów na dobę to jest absurdalna dniowych nie może być tak dziwnych wahań może być prawdziwym solary, dlaczego nie możemy się raczej co żyje zaczadziła intencją jeśli nie jest to obojętne dla kilku samochodów więcej na dobę wydawanie 12  000 000 funtów, lecz to jest niezrozumiałe, ale zrozumiałe jest, jakie są prawdziwe intencje niedawno pani zna mnie moja podejrzewam, że to chodzi o nazwie element z drugiej destrukcji Puszczy Białowieskiej i ja po prostu jestem zdziwiony aparatu z lasów państwowych mówi uwielbiamy dystrybuować lasy nie, ale wiem o tym, że to jest instytucja ruchu, które zupełnie niewiarygodna i teraz, jeżeli chodzi o chociażby to co pewnie UNESCO jest zapisane, że drogi leśne gry, w którym jest drogą Narewka, skąd będziemy tylko utrzymywać, a my mamy tak modernizację tej drogi z poszerzeniem z poboczem z wdrażaniem poszerzonej spostrzeżeniem odwodnienie wycinki drze w bycia zostały wycięte drzewa mają sens tego pytania o to w Mielnie przestają myśleć w oczach nasze rozmowy jak jest prawdziwe intencje osób państwo boi się, gdy rząd jest bardzo prosta pragmatyczna jak wszędzie w Polsce wciąż chce mieć solidną asfaltową drogę, bo jak czasami się będzie wjechać dużym dużym transportem to lepiej przez miasto tanie wykonanie osie odbyła się wiosną jesienią chyba nie, dlatego że ta droga jest zamknięta od momentu, kiedy lasy państwowe zaczęły masową wycinkę z inwestorami i ta droga była wielką składnica drewna to stuletnich drzewostanów tak, które zostały tam wycięte i ja nie rozumie prawdziwych intencji może prawdziwe intencje są takie, że lasy państwowe chcą być takie fajne dla lokalnej społeczności chorzy chcą być takie fajne i powiedzieć no mamy te 12  000 000 tak z funduszu leśnego i zrobimy wam SuperDrob tak no to akurat lokalna społeczność może podjąć faktyczny dzień, ale są ciekawe co ciekawe, że część lokalnej społeczności mówi nie, dlatego że żyje z turystyki i zna to jest to, o czym powiedziałem, że wchodząc do UE jest w, wkładając Puszczę Białowieską czy obejmującą światowym dziedzictwem przyrodniczym UNESCO zobowiązaliśmy się, że nie będziemy tych dróg będziemy o nich dbać utrzymywać, ale nie rozbudowywać co chwilę wrócimy do rozmowy ja chciałbym, żeby słuchać starszych, którzy w tej kwestii przed południem łopatą kropkę FM przedpołudnie małpa to krótka FM, że państwo jeśli państwo są dziś na podnajem poproś może śmiało pisać w 13 min po dziewięćdziesiątego szósty 2 Radosław Ślusarczyk pracownia na rzecz wszystkich istot za chwilę wrócimy do rozmowy i dołączy do nas jeszcze prof. Krzysztof Szmidt z Instytutu biologii ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży to telefonicznie to za kilka chwil po informację próbowały próbujemy się próbowaliśmy się skontaktować się dzisiejszą rozmową z nadleśniczym nadleśnictwa Białowieża, żeby nie było, że tylko 1 SA jest prezentowane w tej opowieści, ale niestety nadleśniczy nadleśnictwa Białowieża nie znaleźć czas na kontach z nami z radiem TOK FM może jeszcze zdąży się do nas odezwać bardzo gorąco zapraszamy i namawiamy, żeby się wypowiedzieć w tej kwestii, a po informacji Radia TOK FM wracamy do rozmowy o drodze, która ma zostać zmodernizowana, a ta droga jest w Puszczy Białowieskiej w 34 minut po 2 i słucham Radia TOK FM wracamy do Puszczy Białowieskiej znamię rozwoju wsi świadczy pracę na rzecz wszystkich istot dzień dobry dzień dobry technicznie łączą się z prof. Krzysztof uśmiechem Instytutem biologii z Instytutu biologii ssaków Polskiej Akademii Nauk o wierze halo dzień dobry chwilowej paniki zginęły panu, a słuchaczom przypominam, że próbowaliśmy się skontaktować z nadleśniczy z nadleśniczym nadleśnictwa Białowieża niestety nie udało się, by nie znalazł czasu na rozmowy z nami panie profesorze w pierwszej części naszej rozmowy próbowaliśmy opowiedzieć słuchaczom to czy brat zawsze zaczep mógłbym powiedzieć próbował jak to istotne jest, że droga, która dotychczas była drogą szutrową taką utwardzoną zamieni się w drogę asfaltową z solidną i w jaki to ma wpły w na tamten lokalny ekosystem w Puszczy z punktu widzenia pana profesora to co to za proces, kiedy się drogę, która jest szutrowa wraz z startuje w zoo plus + 3 miliard zlotemu, ale drogi wiąże się z poprawieniem jakości lobbował i poprawienie jakości ma swój cel dodatek konkretnie o to, żebym może ich samochody mogły przejeżdżać tą drogą i większym komfortem większą prędkością no i trudno, żeby w jej programach gmachem trwała do jej użytkowania w obecnym stanie ta droga, a i tzw. Marek Kokoszka, a jest odpowiedź czy w opłakanym stanie na, tyle że ich liczba wolnych chętnie użytkują po drogach także w wolą jechać naokoło przez Hajnówkę nadkładają drogi odbywa się z mniejszych samochodów także prawie 7 droga ta niechęć, a obecnie w momencie, kiedy droga zostanie poprawiona -li que prawdopodobnie poszerzona podniesiona nawierzchnia należy się spodziewać, że ruch na tej drodze będzie znacznie większy VAT 9 tys samochodów będzie się nią przemieszczał i większą prędkością wiadomo już z różnych badań, które prowadzone były na całym świecie w różnych miejscach szczególnie chronionych wiadomo, że ich drogi dla osób, które wpływają negatywnie na o środowisko no zwierzęta rośliny Boga na daleko i to one portu po pierwsze, przyczyniają się do śmiertelności do świadomości populacje różnych gatunków zwierząt, ale też wiele o środowisko to dzielenie się Michael szczególnie PL ważne z punktu widzenia są, ale trwałości populacji różnych gatunków i do tego należy upatrywać szyldów im tego oddziaływania oddzielenie Puszczy Białowieskiej na kolejne Heinrich George, a tymczasem pani w złożach to znaczy, że zwierzęta w 1 czasie nie będą mogły przejść do drugiej czy wciąż jest problem czy będą przechodzić dużo większym utrudnieniem jest to badania, które pokazują, że drogi stanowią barierę barierę w drogi od drogi opierał się terytoria różnych zwierząt, powodując że, aby zwierzęta po prostu nie przechodzą na drugą stronę drogi, ale także z na pewno doprowadzi do tego, że im mniej chętnie i rentach będą się przemieszczać między poszczególnymi częściami drogich Rudolfa von der Wiel kim to, że Puszcza Białowieska jest to nie mówić bardzo wyjątkowym kompleksem leśnym w skali nie tylko Polki, ale i Europy i alejkach światło tylko tym tutaj wszelkie działania, które mają na celu, jaki produkt na ingerowanie w to środowisko powinny być dzielone w PRL no wielokrotność liczby powinny być bardzo ostrożnie jak on przeprowadzany z poszanowaniem ludzkiej do ochrony przyrody są takie argumenty, które pojawiają się w niektórych środowiskach, że taka droga asfaltowa nie jest jakimś dużym problemem, bo na północ od po Puszczy Białowieskiej jest tzw. carska droga to też kawał wyasfaltowanej drogi blisko parku Narodowego obok parków krajobrazowych rezerwaty są gdzieś tam też jakoś nie stanowi problemu stanowi stanowi Radosław Ślusarczyk z przepraszam panie reżyserze dzień dobry 1 z argumentów przeciwko drodze Nalaskowski są właśnie poziom śmiertelności na drodze carskiej cena jest ogromna i park Narodowy rozkłada ręce i może tylko prosić prosić, bo nie ma żadnych narzędzi turystów, czyli ludzi, którzy korzystają, żeby zwolnili, a i tak śmiertelność płazów śmiertelność gadów, a nawet dużych zwierząt jest drastyczna proszę wejść, chociaż na strony parku i zobaczyć jak to jest i co absurdalne wyobrażacie sobie państwo takich Kuriera z paczką, który jedzie do 3340 km na godziny po drodze carskiej ci po drodze na myszkowskiej my sobie tego nie wyobrażamy, a nie zostały zaproponowane żadne elementy zwalniające czy kompensacyjne jest to świetny chodniczek, który tnie Puszczę Białowieską, a z badań wynika, że na takich drogach prędkość średnia prędkość jest około 78 km / h niezależnie od tego jaki znak drogowy postawienia przed rozłąką z zagrożeniem podstawowe po 2 zlotego co pan poseł mówił, czyli podział Puszczy na pewno fragmenty innych te szlaki komunikacyjne zwierząt do ulgi, które zostają jakoś tam przerwany, ale na samym końcu ktoś może jeszcze zapada się tą podstawową kwestią, której się mówić w przypadku Puszczy, czyli drzewa drzewostan czy to jest tak to też taka sportowa droga ma wpły w na to jaki który działa, bo rosną w błąd i Marcin Robak obaj podobno taka, że mają działać nie będzie wycinane krzewy przed tą drogą od 11 i po obradach, niemniej jednak, aby mówić, że będą prowadzone też np. że MF łagodzenie łuków i ochrony zdrowia należy dokonać jakiejś ingerencji w Lowry nie wiem ja akurat na oddziałach nie dam się zbyt dobrze, ale na pewno być obok punktu widzenia okrutnym ich liczby drzew, które będą utrzymane molo będzie mniej istotna RM, a liczba, bo nie jest tak jakby upatruje bardziej wpływowa część z nas nosi od zwierząt niż ich tam roślinności, bo ich kolegi po rzucie oszczepem odrestauruje, a w pobliżu, tym bardziej że ta droga nie będzie Bardo poszerzana o ile czego klient ona raczej o tym, będzie zachowana w takim zakresie jakimi, jaki mam nadzieję także nową linię mgnienie sondujemy, kto miał wielki wpływ na ME not Ada z jakiego powodu komisja Europejska stwierdziła, że warto się zaangażować w ten sport to już drugi spot, który się angażuje myśląc o Puszczę Białowieską i nakazać wstrzymanie budowy Radosław Ślusarczyk przede wszystkim komisja Europejska zwróciła uwagę to on odpowiedział na samym wstępie Puszczę Białowieską o krok odwiedza około 160  000 ludzi rocznie, a w dokumentach czytamy, że po drodze Nalaskowski jest 36 pojazdów na dobę będzie jeździło 41 termomodernizacja to najdroższa modernizacja chyba, jaką ja widziałem na świecie to przelicznik jest po prostu kosmiczny i jak sama ocena oddziaływania na środowisko tej drogi budzi ogromne czy ogromne obawy po prostu ona została zrobiona ze w sposób zupełnie nie metodyczne są tam ewidentne braki, a przede wszystkim to co pan profesor powiedział, żeby zbadać wpły w tej drogi na przyrodę to należy mieć Jasną prognozę ruchu to znaczy wiedzieć ile w tej gry po tej drodze będzie jeździło samochodów, a takich danych nie wierzymy w 3340 prac na dobę na przedzie to wygląda absurdalnie szczególnie gdy, a taka odpowiedź poszła polskiego rządu do komisji Europejskiej to już w ogóle dziwne strasznie Eli, bo ta droga też prowadzi panie prof. Dong bardzo ważne atrakcji i angielskiego parku Narodowego, jakim jest kosy most, tak więc należy spodziewać, że podniesienie parametrów drogi spowoduje większą prędkość tak i większy ruch, gdy Ania od tego jakie jest prędkość jak jest ruch będziemy mogli powiedzieć, jakie jest prawdziwe oddziaływanie na obszar Puszczy Białowieskiej taki optymalny logiczny będzie tak jak w przypadku wycinki to znaczy, gdyby przez dłuższy czas będzie jakiś mnie czy pewnego rodzaju konflikt albo wymiana się w wymienianie się stanowiskami pomiędzy komisją Europejską na polskim rządem, w ramach którego prędzej czy później naprzód po wyborach dojdzie do sytuacji rynek Polski rząd bardzo dobrze no rzeczywiście nie ma sensu budować tam asfaltowe Browna czy to coś co jest ważne to komisja zareagowała na skargę z bardzo ekspresowym tempie i w przeciągu 5 dni roboczych wysłała pismo do Polski z prośbą czy z żądaniem wstrzymania prac i Polska, czyli lasy państwowe nie dostosowały się do tego wstrzymania jest w moich informacji zasięgniętych komisji Europejskiej na jak wygląda także odpowiedź Polski jest analizowana i komisja nie zmieniła stanowiska czyli jakby dalej z mocy jest to co to wezwanie państwa członkowskiego do wstrzymania prac do momentu rozstrzygnięcia wszystkich sporów czy 2 × i związanych z wpływem tej drogi na obszar Puszczy Białowieskiej i co najgorsze i znowu jest metoda faktów dokonanych to znaczy się już są te maszyny tak on tam jest tylko może być tak na marginesie 1 sukces udało się naszym stowarzyszeniu wyeliminować z obrotu prawnego drugą decyzję środowiskową, która co lasy państwowe chciały startować na drogę w okres w okresie lęgowym ptaków jedno, jeżeli powiedzą, że po sobie, że leśnicy dobrze gospodarują puszczą Białowieską to państwo macie przykład, że dostali decyzję środowiskową, który powiedział, że ten wpływ tych tych dróg raczej tych maszyn będzie miało znaczący negatywny wpły w na, a gatunki ptaków, które tam mają lęgi zdecyduje lasy państwowe nie zgodziły się poproś o drugą decyzję środowiskową dostały, ale udało się ją wyeliminować z takim małym sukcesie w mniejszego wpływu na etapie budowy i spytamy Radosława Ślusarczyka pierwsza część naszej rozmowy pana prof. Krzysztofa Szmidta muszę zapytać czy sądzi pan z lasu wraz z jakich względów takich jak prawdziwa intencja wybudowania takiej drogi asfaltowej drogi nie tylko w euforię tylko po prostu konkretnego asfaltów Puszczy Białowieskiej z jakiego powodu lasy państwowe problem, bo chodnik to raczej pytanie do wyboru jest mi oceniać ich intencje na ogólnikach już w latach 2 LO PL to jest instytucja, o które od ręki zajmuje się gospodarowaniem la Remy dochody od innych nie mają u nas w swoim statucie wielkim, że o ochronę jako pierwszej, choć oczywiście pochłaniają oczywiście oni w każdym razie uchronić się z lotnym jednak jej gospodarka tylko do władz prawa i oczywiście inna sprawa w pokojach na nawierzchni drogi ich będzie on życie gospodarcze, bo są bliskimi to związane z zatrudnieniem będzie można ułatwić pracownikom chociażby lasów państwowych dojazd w w odo mogą obszarów niezagospodarowanych domowych IPO chwili jednymi drugim w drogę na konkrety trzeba też użytkowana jako jej droga komunikacyjna między białą wieżą od drzew rurkami od siedziby 2 różnych Marek i chociaż gong taki przykład oczywiście to na pewno poprawienie komunikacji w nich leży generalnie w interesie USA i rozwój oczywiście dla PZU jako takie też czy po wykazaniu jak i pozytywnych zielonego pojęcia o tym, że myślą o, jakby o poprawie losu lokalnych społeczności, a ja również dlatego oczywiście ja Petro tutaj mieszkam z mieszka tutaj wiele różnych moich znajomych i wiemy warto nawet ratownicy z naszego Instytutu również mieszkają po przeciwnych stronach Puszczy te przemieszczają się z rąk do pracy i doceniana, jakby rolę tej drogi jak poprawieniu sytuacji społeczności lokalne oczywiście na pewno ich mniej ogólnych osoby, aby oddziaływanie ograniczyć -li LO obecnie nie zostały wzięte pod uwagę no i został ujęty wszelkiego zła jakość swoich rzeczywiście obszar objęty jest wyjątkową ochroną i technologii uwagę na jedno, a mianowicie w Puszczy Białowieskiej Year, a rezerwat las naturalny w 1 z obszaru wielkich tego rezerwatu chcieć kino ma się on bowiem daleko od nich i kierowcy problem jest taki, że n p . z Kochłowic czy naukowi ale aby przejeżdżać przez las naturalny musiał w ofercie specjalne zezwolenie regionalnej Dyrekcji ochrony środowiska konwentu to jest moje pierwsze finały o znanym obszar po lub Bardo dramatycznie drogą, kto będzie publicznie dostępne od chwili to też dowiedziała się okazuje taką, jakby oraz dwulicowość Fryderyk Puła naczelnik chronimy, ale tak musimy kończyć naszą rozmowę profesor 3 Krzysztof Szmidt Instytut biologii ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży bardzo dziękuję panie premierze za rozmowę i Radosław Ślusarczyk pracownia na rzecz wszystkich istot bardzo dziękuję za rozmowę, dziękując za kilka chwil informacje Radia TOK FM 16 min został od godziny jedenastej słucham Radia TOK FM łączą się teraz telefonicznie z Jarosławem Krawczykiem głównym specjalistą w zespole ds. promocji mediów regionalnych Dyrekcji lasów państwowych w Białymstoku dzień dobry kino mówi Jarosław Krawczyk 318 i urzędników ratusza Emilia Jarosław Krawczyk proszę powiedzieć, że zamek Aneta Krawczyk ktoś nam powiedzieć czy to jest tak, że jak pan słuchał przed chwilą kogoś z organizacji pozarządowej albo np. pana prezesa oraz do biologii ssaków polskiej Akademii w Białowieży to jest pan w stanie śmiało powiedzieć, że powodem modernizacji utwardzania i asfaltowanie drogi, o których rozmawialiśmy z drogi w Puszczy Białowieskiej jest w na pewno nie asfaltowanie drogi tylko pokryć specjalną substancją mineralną regulacyjną, która rzeczywiście etapami może przypominać niektórym to była walka, ale ja wiem też jestem przekonany do tego, że jest to po prostu tworzywo naturalny lepione Annę piszczeli to na pewno nie ta od wyglądu nawet nie przypomina je to, żeby ułatwić ich komunikację pod drogę, żeby o tym, też warunki bezpieczeństwa w porównaniu do sytuacji wypada taniej do kilku lat, która miała prawa do tej pory na tej drodze jechał po prostu tworzenie bezpiecznych warunków do poruszania się pod groteskową nielegalnie mieszkańców miasta głównie z 2 mieszkań pomidory UE dotychczas jak rozum turyści mieszkańcy i nie jest, a połową chwali się po tej drodze było niebezpiecznie czy wybierali tą drogę na ogonie, a ja nie to jest jedyna droga łącząca poranek miał 2 kondygnacje drogerii, a średnie Elliott blokady odbierze jedyna droga łącząca go kolanem i Nowościom Marek na północy Puszczy Białowieskiej droga Leśna gruntówka od wielu wielu lat eksploatowana przez przez mieszkańców i na skutek czego udało im tłumaczę tego użytkowania no po prostu droga jest no użyję takiego słowa rozjechała w wielu miejscach były tam odmian koleiny jak i wyboje ni RO no po prostu rozlewiska kałuże Fitch określił go w pewnym okresie zimowym, bo to bardzo utrudniało drogę zresztą chciała też wiedzieć o tym, że jest to ona ich oknem długi odcinek szlaku Green Velo przytaczanego raportu, a niedawno jeździłem tą drogą jeszcze i jeszcze ktoś ma pakiet i budowę hali wiemy, że było tak sucho gruntowej ech, i tak uczeń na Ligotę Marek Figiel dozwoloną prędkością, a dopuszczalna prędkość każdego roku będzie ich 30 km lub nawet jakieś 530 km od tumany kurzu dziurach samochody nie bardzo długi czas, by rowerem jechał tym Green Velo czy samochodem w nie ja jechałem samochodem, ale potem widziałem w lusterku czy Obierak Szczecin jako rozglądają się do buntu obu klubów, by mały czy to jest także za zakup zakładają lasy państwowe, że będzie mniej osób czy więcej osób jeździło, kiedy się zrobi odśnieża kochamy i zakładamy więc, że takie badania były nawet gdy i inne Kacper Kurek Mika NHL i badań nad jej wykorzystania tej drogi nawet jeśli były na gitarach szkoda, bo musiał ich po prostu przypomnieć, iż będzie 30 ich repliki pojazdów nie będzie 50 pojazdów dziennie po zakończeniu czasach nie jest tak będzie o nas tutaj oprócz użytkowania tej drogi niech no no tak to jest kluczowe w całej tej rozmowie myślę, że dla słuchaczy z bardzo ważną wyszli rzeczywiście komisja Europejska spogląda na utwardzenie tej drogi jak i na coś co może spowodować zwiększenie ruchu samochodowego to się rzeczy komisja Europejska może powiedzieć halo halo zastanówmy się czy warto to robić, a jeśli okaże się, że tych samochodów nie będzie więcej no to wpływa na środowisko nie będzie takiego dużego to niemożliwe, że nie ma takich założeń w przypadku osób są także dobrze, że liczba samochodów nie zwiększy się muszą państwo zakładacie będzie doc. Religi tak nie będzie nie było to kryterium modernizacji drogi tak jak wspomniałem takie badania były przeprowadzone linię i teren lasów państwowych tylko prawdopodobnie w 1 z dyrekcją ochrony wszedł do regionalnej Dyrekcji ochrony środowiska prawdopodobnie pamiętam dokładnie tego, czego szczegóły takie badania były przeprowadzone wielkość samochodu była niewielka, ale w użytkowanie drogi jest trudno teraz przewidzieć nie mam konkretnych danych czy rzeczywiście ich zwiększenie ruchu będzie na pewno będzie to ułatwienie, ale jak się rozmawia z mieszkańcami Puszczy Białowieskiej oni tyle chodzi o o zwiększenie ruchu w Puszczy Białowieskiej tylko o ich wygodę łódką ludzie, którzy nad tą drogą wielokrotnie się przemieszczają, a notatek umiar w miejscowości na leki do Białowieży chcieli po prostu, bo do tej pory i jak taką drogą była radną bardzo bardzo trudna i niezależnie od tego opór mieszkańców Puszczy po tej drogi dbałby o podsłuchach i szybkim czasie szybkim tempie będą musiały PPE nie będą mogły przejeżdżać na różne pojazdy służb ratunkowych ognia straż pożarną, a czy wiemy, że zagrożenie pożarowe golkipera i warsztaty rabatów udzielanych w nich karetki pogotowia Straż Graniczna i t d. tak dalej od alejek z Niemką koszt całej koszt budowy tej drogi idzie z funduszu pracy artykuły prasowe Swatch Group, a tak jak jednak szczęścia przy tak, żeby słuchacze mogli się zminimalizować te z części przychodów lasów państwowych czy nawet zysku lasów państwowych ich 3 ‰ koń tych kilkanaście milionów złotych czy w porównaniu do BOL przychody lasów państwowych to obiekt nie no bo jak go poniżej ich na jakiej wartości, a to, dlaczego akurat ta droga jest modernizowana i utwardzana ani n p . nie mógł setki kilometrów dróg wodnych migracjach, dlaczego ta druga komisja Europejska patrzy na tę drogę mówi no to powinniśmy się zastanowi, dlaczego o tym kto panu powiedzieć, że w podobnej technologii w Puszczy Białowieskiej, a wykonywane są nie tylko liczba 1 ligi lub druku do budowlanych przed laty państwo dla mieszkańców Puszczy Białowieskiej ich, ale podobnych technologii i wykonywane była wykonywana modyfikacja innych dróg również w Puszczy Białowieskiej brudu chroni bowiem powiatowych dróg wojewódzkich np. program Narewki do Maszewa też była tak samo od niedawna jeszcze chyba w wakacje zakończy się remont tak właśnie modernizacja tej drogi 1 jeszcze zmierzam do tego, że takich dróg udostępnionych przez lasy państwowe uczniowie kilku naprawdę niewiele ich dlatego odpowiedź na pytanie, dlaczego tą właśnie Grozera i chcemy modernizować publika po prostu tego, że tak jest od jakiegoś czasu od kilku kilku latach, bo remont modernizacja drogi tatuaż w 2004 roku to znacznie wcześniej ich były krótko mówiąc prośby monity proszę państwa dziękujemy za zamieszkami w branży drogowej dostępne dla ruchu publicznego, ale dobrze, by było, żeby ona byłaby piękna, żebyśmy mogli ją się o ubezpieczeniach premier Kopacz nie jedni uważają nawet na kolejny przegrały nawet, bo jest tu też odniesienia zależy nam na tym, żebyśmy bezpiecznie hali tą drogą pomkniemy po imieniu nie tylko mieszkańcy, ale też ich organizacje polityczne to był powód, żeby po drogach modeli o tak też organizacja turystyczna na ekologiczne zakładają, że ludzie będą chcieli po prostu szybko tą drogą wciąż dawka ASA ani na takie projekty, żeby zwolnienia jakiś zastosować zmaleją roczne zużycie proszę zwrócić uwagę zespół był pan takiego słowa nakładają od ich klientów, ale tak musi być silna, bo każdy z nas ma zdrowy rozsądek i jej nie wyobrażam sobie, żeby ktoś po spotkaniu tą drogą też nie musiałem powiedzieć, że są dziury, ale jeśli wbrew szli jak w drzwiach szkoły i zdrowy rozsądek zdrowy rozsądek nie wyobrażam sobie, żeby ktoś przejeżdżając przez jakikolwiek ślad w Makau spędził za wszelką cenę jest tam przejechać 1 po pierwsze, będą grać będą pociągi będą znaki drogowe z drewna, ale przecież rozmawialiśmy w pierwszej części naszej rozmowy i w drugiej też nasza rozmowa carskiej drodze, która jest pewnym przykuje mnie czy to jest dobra analogia proszę proszę opowiedzieć bez bramek, ale tę walkę z Algierią i nie skutkują tym nie jest, ale jest blisko parku Narodowego blisko terenów chronionych okazuje się, że wystarczy wyasfaltować drogę, żeby zaczęły ginąć duże ssaki ptaki i okazuje się, że zdrowy rozsądek to 1 rzecz, a asfalt to druga rzecz w jakim znaczeniu lekki kontakt z takim czymś zgoła carskiej drodze giną zwierzęta no to jeśli wystartujemy albo utwardzimy tak jak pan mówi w Puszczy Białowieskiej kawałek drogi te zaczną ginąć zwierzęta po tak, ale ich wyobrażam sobie, że na każdym grobie Janka proszę panie i niech on też, by powodem było utwardzenie wzmocnienie drogi mieszanka ma po prostu przekraczają go o drogach w każdej chwili mogą ich nie tylko patrz mamo zawsze diagnozę tak twierdzi, że w grze poprawę jakości drogi nie wpłynie na prędkość poruszania się samochodów na tej drodze tak chętnie nie tylko na roboty oczywiście będzie zależało od każdego kierowcy indywidualnie, ale wyobrażam bierze zdrowy rozsądek każdego użytkownika drogi z hotelami i analizą jak cudnie jak też ogranicza prędkość, gdy w Ramallah bowiem, że w każdej chwili chwila może to on HLA tak, aby on w pani rzecznik MON mogę zapytać o taką zasadniczą rzecz, kto powinien na początku zapytać czy Tarasek rozłam w rozmawiamy o tym czy teraz jakiekolwiek prace trwają na drodze Narewka, skąd ja oczywiście jest to wygodne, gdy dopuszczalny poziom VIN dokumentami zobowiązują decyzjami czy po pół czy opinią regionalnej Dyrekcji, ale w pijalni wód w dół Chiny Białowieży Narewki takie karty płatnicze oraz pchają się ich kontynuacja prac przerwanych na początku okresu lęgowego, a partnera, by komisja Europejska nakazał przerwanie prac i nie po komisja Europejska nie nakazał przerwanie prac gór trzymanie gra do czasu wyjaśnienia wątpliwości wątpliwości dzięki czemu klienci również podamy je na nauką na mapę pytania przesłane przez Komi i jest pochwałą wdychany wyczerpując kipi mocą ducha służby w nogach po przeczytaniu tego, a Czechami i Europejskiego Europejską w serialach, czyli w połowie lipca od tamtej pory do tej pory nie mamy żadnych żadnych informacji, żeby mimo wszystko mimo tych wyjaśnień, których tak przerwane przesłanek, żeby utrzymać pracę ich nie było żadnej klauzuli takich jak on do biura o dobro polskiego godła PRL rządowych nie było takiej klauzuli dobrze przyślij nam jak wymiana nie jest na te pytania, a my dopiero wtedy uczulamy, że możecie dalej kontynuować kasy nie było żadnego takiego co myśli rozumiem sytuację teraz ma także drugi komisja Europejska nie wypowie się w tej kwestii do państwa posłów, ale modernizują drogę na radcowską karygodnie tak zgodnie z not in z prawem zgodnie z decyzjami ochronnymi decyzjami wydanymi przez lokalne samorządy z bardzo dziękuję za rozmowę Jarosław Krawczyk główny specjalista w zespole ds. promocji i mediów regionalnych Dyrekcji lasów oraz w Białymstoku bardzo dziękujemy za za rozmowę za 6 dni od godziny 11, zważywszy zaś 8 informacja Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA