REKLAMA

Gorący okres w bankach - unijne dyrektywy wymuszają całkowitą zmianę podejścia do klienta

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-09-18 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Czas trwania:
14:02 min.
Udostępnij:

WIG 20 rośnie o 1,16%, tak dokładnie teraz wygląda WIG 20, oczywiście na plusie. Indeks WIG też teraz w kolorze zielonym zyskuje prawie 0,9%. Za euro płacimy 4 zł i 30 gr, dolar teraz o 3 zł i 68 gr, frank po 3,83, za funta zapłacimy 4 zł i 84 gr. Dane statystyczne, które opublikował dzisiaj Główny Urząd Statystyczny, pokazują, że firmy rzeczywiście mają trudności ze znalezieniem osób do pracy, co widać m. in. po zatrudnieniu w sektorze przedsiębiorstw. Zatrudnienie zwiększyło się o 3,4% w sierpniu w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, ale jest to wynik nieco słabszy od oczekiwań ekonomistów i to właśnie ekonomiści mówią o tym, że tutaj widać to, że firmy mają obecne chęć na zatrudnianie, tylko nie do końca mają kogo zatrudniać.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Raport gospodarczy. Jest 12 43, Aleksandra Dziadykiewicz, zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM, gdzie w Warszawie teraz na plusie WIG 20 rośnie o 1,16%, tak dokładnie teraz wygląda WIG 20, oczywiście na plusie. Indeks WIG też teraz w kolorze zielonym zyskuje prawie 0,9%. Za euro płacimy 4 zł i 30 gr, dolar teraz o 3 zł i 68 gr, frank po 3,83, za funta zapłacimy 4 zł i 84 gr. Dane statystyczne, które opublikował dzisiaj Główny Urząd Statystyczny, pokazują, że firmy rzeczywiście mają trudności ze znalezieniem osób do pracy, co widać m. in. po zatrudnieniu w sektorze przedsiębiorstw. Zatrudnienie zwiększyło się o 3,4% w sierpniu w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, ale jest to wynik nieco słabszy od oczekiwań ekonomistów i to właśnie ekonomiści mówią o tym, że tutaj widać to, że firmy mają obecne chęć na zatrudnianie, tylko nie do końca mają kogo zatrudniać. Rozwiń »
Płacą za to, że przedsiębiorstwa też rosną w sierpniu przeciętne wynagrodzenie wyniosło blisko 4800 zł brutto w sektorze przedsiębiorstw to warto podkreślić mu było wyższe niż przed rokiem w sierpniu o prawie 7 % aptek jest to wynik jest trochę niższy od oczekiwań ekonomistów, ale spodziewają się jednak oni, że w kolejnych miesiącach płace znów będą rosły szybciej no bo skoro trudniej kogoś zatrudnić za to ci, którzy już pracują mają chęć na wyższe zarobki to presja płacowa może rosnąć to informacja te, które dzisiaj podawał Główny Urząd Statystyczny na śledzimy też to co będzie działo się w stanach Zjednoczonych tam prezydent Andrzej Duda dzisiaj wizytą w białym domu spotka się z prezydentem Donaldem Trumpem, ale to wszystko jeszcze dzisiaj będzie niejednokrotnie komentowane na antenie Radia TOK FM w raport gospodarczy, a bezrobocie gospodarczym dziś sprawdzamy, dlaczego banki muszą się przygotować, bo zmiany, które dotyczą sektora bankowego i w ogóle zagra finansowego jest całkiem sporo w tej chwili na niektóre już przygotowany wchodzą w życie niektóre już dawno, że trzeba było do nich przystosować, a wszystko to mamy swoje skutki dla klientów, jakie skutki to będzie wasze nam wyjaśniał nasz gość dr Michał Nowakowski z kancelarii kolos dzień dobry dzień dobry panie tak to dzień dobry państwu umówiła się tych dyrekty w unijnych przepisów w różnych wątków prawnych jest naprawdę dosyć dużo jest tak samo przyjętych, jeżeli ktoś np. nie słyszeliście o dyrektywie aml, a jest tym pracownika sektora bankowego na gościach późne, żeby się z rentą, o co w ogóle jest tak naprawdę tak zgadza się z ostatnimi czasy mówi się właściwie już od kilku lat tak naprawdę mówi się tzw. tsunami regulacyjnym, na które narzekają banki domy maklerskie Towarzystwa funduszy inwestycyjnych rzeczywiście tych regulacji ze strony unijnego legislatora pojawia się coraz więcej no to wymaga oczywiście dostosowywania się do przepisów przez krajowego ustawodawcę natomiast otrzymana po spożyciu środka szerzej nie jest to tylko i wyłącznie wymóg dla banków, ale jest to pewne zabezpieczenie dla klientów generalnie po kryzysie 2008 roku tak bardzo często zaczyna się tak naprawdę praktycznie każdą publikację naukową dotyczącą sektora finansowego no to zaufanie klientów czy zaufanie w ogóle, o czym my nasze zaufanie ludzi w stosunku do sektora finansowego został mocno nadszarpnięte no, więc podjęto kroki czy podejmuje się cały czas kroki, żeby to zaufanie jakiś sposób odbudować i banki domy maklerskie czy właśnie fundusze inwestycyjne powinny patrzeć na te wymogi regulacyjne, która stawia przed nimi ustawodawca jako pewną szansę na odbudowanie tego zaufania jako zbudowanie na nowo relacji z klientom co będzie korzystne zarówno dla klienta, jaki oczywiście dla tych podmiotów, o których rozmawiamy już tak to zdecydowanie jest także na tej linii instytucja finansowa klient zaufanie jest bardzo ważne, ale zazwyczaj jest także klienci czują, że są zdecydowanie słabszej pozycji przy ewentualnych sporach czy jakikolwiek wątpliwościach 1 bank, czyli ubezpieczyciel czy w ogóle inna sytuacja w instytucjach finansowaniem Domagalskiego kolega wszyscy silniejszej tak żyć swoją wolę Jędrysek rozumiem te regulacje, które są proponowane z Unią ME, ale przecież turystą, bo do nas wyjaśnia wymieńmy chociażby MiFID 23 dyrektywa PSD 2 do nazwy są skomplikowane, żeby do nich nie wracajmy tego bolesnego ma być inny ta finalna byt efekt finalny dla klienta jak rozumiem wszystko zmierza do tego, żeby ten klient po pierwsze, mógłby się uczy się bardziej bezpiecznie na rynku finansowym po drugie, żeby to usługi, które są proponowane były dla niego nowością korzystniejszą bardziej intuicyjne czy bardziej dopasowane do jego potrzeb wiedzy tak zgadza się, by tutaj nie, robiąc rozróżnienia właśnie na ten MiFID na ten test 2 ogólnie ten, gdy założeniem każdej z tych regulacji jest ochrona klienta to jest skazany zazwyczaj w pierwszym, bo w drugim punkcie preambuły każdego aktu prawnego unijnego należy, że banki domy maklerskie i inne podmioty świadczące usługi na rynku finansowym mają zapewnić bezpieczeństwo klientowi rzeczywiście tak jest to przejawia się w kilku aspektach 1 z takich aspektów czy jest są obowiązki informacyjne, które ciążą na podmiotach bardzo duży zakres informacji musi być przekazywany zarówno przed świadczeniem usługi czy oferowanie mieszkać produktu, ale także w trakcie świadczenia tej usługi w przypadku np. przeprowadzenie takich cyklicznych transakcji dla klienta no Bond czy dom Maklerski musi przekazywać odpowiedniej informacji o nich informacje tym klientowi to też związane z kwestią sprawozdawczości, ale 1 z takich bardzo ważnych elementów, które mają istotne znaczenie dla klientów na rynku kapitałowym przede wszystkim, który jak dobrze wiemy no boryka się z dużymi problemami obecnie sam rynek kapitałowy w porównaniu do kilku lat wstecz trudno jest dużo dużo dużo mniejszy pomimo pewnych informacji, które pojawiają się na szczególnie przekazywane przez polityków, że jest sytuacja coraz lepsza, ale nie ludzie, gdy kolega patrzy na warszawską giełdę robili coś ze jedno w stanach indeksy rosną u nas w trwałym może miała z niego przez przesadzam, ale najbardziej czytelne indeksy słabo wyglądają na tle innych krajów tak właśnie i teraz te regulacje, jaki też Unia rynku kapitałowego, które jest promowana przez Unię Europejską mają na celu, jakby odbudowanie tego zaufania i stworzenie rzeźby podsta w do takiego bezpiecznego w rynku kapitałowego no i zabezpieczyły zabezpieczenia klientów właśnie takim z takich fajnych elementów które, który ma znaczenie dla klienta jest kwestia doboru produktów i usług dla klientów mówi o klientach detalicznych do przeciętnego Kowalskiego wygląda w ten sposób, której pani redaktor słusznie zauważyła, że liczba informacji, które jest pozyskiwana jest przekazywana klientowi jest ogromna 1 z takich elementów jest kwestionariusz, który musi wypełnić klient zna potrzeby w świadczenia usługi inwestycyjnej określonej w tym kwestionariusz zazwyczaj zawierają takie elementy w zależności oczywiście, jaka to jest usługa, ponieważ ustawodawca wprowadził pewne rozluźnienie, ale nie będziemy wchodzili tutaj tutaj szczegóły, ale sprawdzana jest wiedza doświadczenie cele finansowe w tym akceptacja ryzyka inwestycyjnego w 3 też sytuacja finansowa i teraz zadawanie tych pytań przez te instytucje przez te podmioty funkcjonujące na rynku finansowym na ten cel że, żeby umożliwić im działanie najlepiej pojętym interesie klienta maluje strony te to ten dokument, który pasuje te formularze po pierwsze, już poznamy no bo to już było wcześniej chełmskim kinem pierwszym wprowadzone, a po drugie, jak się okazuje potem w praktyce jak np. pokazuje historia inny chociażby zgodę na kierunku to co z tego, że ja mam jakąś wiedzę albo nie mam tej wiedzy większa albo mniejszą wykazuje w kwestionariuszu skoro i tak potem ktoś śmie z przeproszeniem powoduje jakiś instrument finansowy, z którego potem on 1 dużą stratę oczywiście zawsze jest zawsze jest takie ryzyko 1 z takich wymogów m. in. rozporządzenia ministra finansów, który został wprowadzony w związku z implementacją MiFID są pewne jest wprowadzenie pewnych wysokich wymagań kwalifikacyjnych dla osób, które oferują produkty i czy usługi inwestycyjne i teraz tak możemy tworzyć przepisy, które będą wymagały tego po pełnego profesjonalizmu od osób oferujących te produkty czy usługi, ale zawsze jest za tym wszystkim stoi człowiek i pewna takie postawa etyczna oczywiście możemy wprowadzać ich wszystkie instytucje funkcjonujące na rynku finansowym takie mniej etyczne kodeksy takie wytyczne dotyczące postępowania etycznego mają implementują przeprowadzają szkolenia to też jest wymóg prawny dla nich natomiast inną postawę w ostateczności to decyzja należy do tego człowieka, który nam przedstawia przedstawia te produkty nie można mówić, że to jest wina firm inwestycyjnych n p . czy banków, bo to jest to człowiek to człowiek, nawet jeżeli zostanie bardzo dobrze przeszkolony, nawet jeżeli będą zastosowane odpowiednie rozwiązania w zakresie wynagradzania n p . te przepisy, o których rozmawiamy wymagają, aby to wynagrodzenie dodatkowe, które dostają osoby w, oferując sprzedający określone produkty były uzależnione nie tylko od kryteriów ilościowych również jakościowych w tym również w zakresie sprawdzania np. tych chwalić może nie kwalifikacji tylko tych cech klienta więc, jakby konkluzja jest taka, że no oczywiście te wymagania są bardzo duże i one mają na celu umożliwienie dopasowania tego produktu czy usługi do wymagań klienta, ale za tym stoi człowiek Ano właśnie było tarasu posłanką drugą stronę, bo to, że są różne wprowadzone prawne wymogi i t d . dla osób, które są pracownikami instytucji finansowych no bo to rzeczywiście pan mówi to człowiek ostatecznie na coś oferuje jakość usług w banku 3 dodatkowo mnie do ubezpieczenia inwestycje cokolwiek jakikolwiek produkt finansowy w nie to jest 1 strona medalu druga strona medalu jest taka, że to ja jestem klientem i to mi również powinno zależeć na tym, żeby dokładnie wiedzieć co jest mi właśnie tutaj, by proponowane i oczywiście mogę być mniejsze lub większe doświadczenie na tym rynku finansowym, ale brak doświadczenia nie zwalnia mnie sporo z nich niektóre rzeczy, więc co ja jako klient powinnam zrobić, zanim zdecyduje się podpisać jakąś umowę z kimkolwiek jakąkolwiek usługę finansową oczywiście no to właśnie patrząc przez pryzmat chociażby właśnie tych produktów inwestycyjnych tu przed podpisaniem takiej umowy firma inwestycyjna jest obowiązana do przekazania pakietów dokumentów bardzo często stosowane jest np. broszura MiFID, w której są informacje odnośnie samego faktu odnośnie produktów oddzielnym, jakby dokumentem jest opis instrumentów, które oferuje np. dany dom Maklerski jeśli chodzi o przepisy wymagają one, żeby te informacje, które są mi przekazywano, iż może tutaj dodam, że np. są pokazywane różnego rodzaju scenariusza jak dany instrument w różnych warunkach ekonomicznych może się zachowywać jest wskazane wyraźnie informacja z jakim ryzykiem wiąże się inwestowanie w określonej kategorii instrumentów, ale wracając do tych takich ogólnych wymogów informacyjnych to firmy inwestycyjne banki muszą przekazywać informacje w sposób jasny przejrzysty i zrozumiały nie można np. stosować jest bardzo ciekawe nie można stosować np. podkreślenia w miejscach, które są miałby istotne z punktu widzenia sprzedażowego danego produktu bądź usługi wszystko to powinno być w sposób jednolity przedstawiony klientowi to co klient powinien zrobić to na pewno zapoznać się z tymi dokumentami, które dostaje przede wszystkim zapisem instrumentów finansowych, bo to umożliwia podjęcie świadomej decyzji inwestycyjnej pytać pytać liczących się rozumiemy Aten to, że czegoś nie rozumiemy na to bym chciał trudno nie rozumiem to nie rozumiemy też zamawiane jako inwestycja, choć nasze pieniądze zapytajmy dojdą oddajemy do skutku, dopóki nie zrozumiemy, jeżeli chcą się z naszej umowie na przedstawionej czy dokumentem wystawionym niejasne to może warto wejść jest wrócić ewentualnie za parę dni jak będziemy mieli świeżą głowę, a nie podjęła decyzję na szybko, ale jak rozumiem wszystkie te regulacje, o których rozmawiamy już nie wchodząc w szczegóły w gminnym, która pod, jaką nazwę podlega VAT mają sprawić, że jako klient, kiedy pójdę do instytucji finansowej do banku do ubezpieczyciela czy Nintendo w domu Maklerskiego gdziekolwiek jednak mogę mieć to poczucie, że znowu ktoś dba o mnie jako tego klienta, a nie o właśnie instytucję finansową tak podstawowa zasada to działanie najlepiej pojętym interesie klienta te produkty usługi muszą być dostosowane do naszych cech indywidualnych dalszy sytuacji finansowej wiedzy doświadczenia czy też celów celów inwestycyjnych jako takich, więc z tym kwestionariusz, który klienci muszą wypełniać jest właśnie potop tak naprawdę i to też jest wyraźnie wskazane w tych materiałach przekazywanych klientowi w związku z tym nie rezygnujmy z wypełniania i podpisywania tego kwestionariusza tylko w sposób bardzo precyzyjny bardzo dokładnie to jest ważne, żeby podawać informacje prawdziwe, a nie taki, który otworzono drogę do inwestowania w produkty np. które nie są dla nas odpowiednie silne, że bardzo dużym ryzykiem no i oczywiście po tym, bardzo często z płaczem w ramach korzystnie w obie strony po prostu rządy zachować się fair i ci, którzy sprzedają muszą dobrze zbadać czy, więc rzeczywiście ma odpowiednią wiedzę, żeby jakiś instrument finansowy i inwestować, a my jako klienci Tesco nie ma co po prostu udawać, że jesteśmy mądrzejsi niż jesteśmy, jeżeli czegoś nie rozumiemy coś jest jasne odpuszczamy czytajmy umowy, chociaż są one są często długie nikt nie ma przyjemności z zajętych mówi, ale to jest ważna sprawa, żeby wiedzieć co tych słowach jest zapisane w ten sposób chronieni chronimy siebie i nie narażamy się na ewentualne straty finansowe, ale także moi kumple coś próbujemy niech niech tylko tych miast próbują budować zaufanie, bo to zaufanie oczywiście wcale nie jest tak wysokie jak jak pewnie instytucje finansowe, by chciała takiego wrażenia może tylko spotkanie za rozmowę także Michał Nowakowski skazali kolos był moim
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!