REKLAMA

"Kwestia płci w nowych podstawach programowych i wybranych podręcznikach szkolnych"

Połączenie
Data emisji:
2018-09-19 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:44 min.
Udostępnij:

Czy równość płci jest priorytetem w podstawach programowych? Jak w podręcznikach przedstawiane są dziewczynki, a jak chłopcy? Opowiadały autorki analizy "Kwestia płci w nowych podstawach programowych i wybranych podręcznikach szkolnych" - Małgorzata Druciarek i prof. Beata Łaciak z Instytutu Spraw Publicznych. Rozwiń »
- Zadanie sobie pytania, czy tej równości się uczy od młodości, czy nie, jest zasadne.
- Więcej znalazłyśmy elementów, których nie ma, ale powinny sięm tam znaleźć, jeśli chodzi o kwestię równości płci. Tych treści praktycznie nie ma. Ale poprzednio tej równości tż specjalnie nie było. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski przy mikrofonie, za mną w studiu goście: Małgorzata Druciarek z Instytutu spraw publicznych, dzień dobry i prof. Beata Łaciak, także Instytut spraw publicznych. Będziemy rozmawiać o publikacji, którą mu panie razem stworzyły, publikację rzeczywiście będącą owocem pracy, którą trzeba było wykonać, czyli przeglądu podstawy programowej oraz niektórych podręczników pod kątem tego, w jaki sposób ta podstawa ujmuje tematykę płci, tematykę równouprawnienia. To się nazwa kwestia płci w nowych podstawach programowych i zebranych podręcznikach szkolnych. Rozwiń »
I teraz tak zacznie może w ogóle od pytania i podstawy programowe dlaczego?

Bo nie wszystkie tylko do wybranych przedmiotów zagadnień widocznego takich danin do zdecydowaliśmy się po po pierwsze w ogóle na te analizy w związku z reformą edukacji w związku z tym, że zmieniała się podstawa programowa i zmieniały się podręczniki do niektórych przedmiotów, a przede wszystkim do niektórych klas podstawy programowe wybrałyśmy takich przedmiotów, w których kwestia płci mogłaby się pojawić potencjalnie, więc winno Biała analizował podstawę programową do etyki, zwłaszcza że etyka nie ma w podręcznikach, więc tylko można bazować na podstawie programowej do wiedzy o społeczeństwie dla szkół podstawowych dlatego, że to wydłuża się szkoła podstawowa i ta podstawa programowa była nowa winno do klas młodszych, czyli do nauczania wczesnoszkolnego głównie z tego powodu, że wciąż ma analizować podręczniki 2 nowe podręczniki, które weszły to znaczy 22 serii, bo podręczników jest więcej to się wybiera czy do klasy pierwszej no bo trasa piesza była tą pierwszą klasą reformy i do klasy czwartej, bo to była też klasa zreformowana druga trzecia klasa idzie Starym trybem, więc o tyle mniej mnie interesowały nas stare podręczniki no i kwestia wychowania do życia religijnością w sposób wydaje się oczywisty

A może tak z głupia frant zapytam, o co się takie rzeczy, dlaczego szuka trenera w tych sprawach w podręcznikach na założenie takie, że jednak szkoła i system edukacji to jest ten system, który ma ogromny wpły w na nas dla dzieci i na to w jaki sposób pewne rzeczy życie postrzegają na ogół z tego względu doszliśmy do wniosku, że to jest dobre miejsce, żeby poszukać tego, jaki jest tam umieszczony obraz z rodziny obraz z północy i ról społecznych kobiet mężczyzn chciałyśmy sprawdzić na ile na ile Santander jest obecny i inne wiele tanich jaj któreś uczą jak jest obecny na ile dzieci mają z tym styczność na jej, czego tak narody się uczą w tych szkołach w tym aspekcie, a poza tym można podzielić los trochę górnolotnie, że kwestia równości jest 1 z kwestii podstawowych wpisanych w naszą konstytucję, więc z zagranicy pytania czy tych równości od najmłodszych lat się uczyć czy nie albo jak chilli uczynią wydaje się całkiem zasadnym pytaniem co do tego jeszcze wrócimy, ale teraz może przegląd w samych wniosków jak to jest z tą kwestią równości płci dużą panie znalazły Świętemu w centralnym już wiem nie odzywałem, ale ich tak ilościowo na Chelsea jest dużo wniosków czy drożne znalazł ani niewiele żeśmy znalazło, zwłaszcza żywności tajność równość, więc byśmy tych nierówności znalazł, ale czy więcej żeśmy znalazł elementów, których nie ma powinny się tam znaleźć niż faktycznie za raty i równości w obecnych zacznijmy od podstaw programowych potem się przyjrzymy tym wybranym podręcznika ma podstawy programowe właściwie są ujawniły, że ta kwestia w ogóle jest jakoś wpisana jest w nich obecna jest traktowana nie wiem pobożny jako fundament czy w ogóle jej nie do podstawy programowe to tych przedmiotów, które analizowaliśmy ujawniły raczej to, że tych treści praktycznie nie ma, ale też trzeba o sprawiedliwości oddać w wszystkim byłym w poprzednim twórcą naszych programów i podsta w programowych, że tej równości szczególnie nie było także poprzednio, czyli generalnie równości płci nie jest priorytetem programowym wpisanym ani przed reformą edukacji ani po reformie edukacji do podstaw programów, ale tutaj trzeba się zatrzymać, bo rozmawialiśmy o tym, też poza anteną przez chwilę, jakby tak spróbować historycznie na to spojrzeć to jest pani okiem lepiej gorzej tak samo nic nie dzieje jak to jest z tą kwestią równości płci Chełmno odnieść można ja nie znam, że analizy, które dotyczyłyby podsta w programowych takich mocno historycznych, bo te, które taka duża publikacja, która wyszła dotyczyła i podstaw programowych i w e-podręczników to była publikację sprzed chyba 5 czy 4 czy 5 lat i dotyczyła tego tych podczas poprzednich odbyły się tam także było bardzo dużo zarzutów dotyczących tego, czego brak w tej chwili wydaje im się, że ta lista zarzutów jest jeszcze dłuższa niż natomiast jeśli spojrzymy bardziej historycznie no to na początku lat dziewięćdziesiątych czy też pod koniec lat osiemdziesiątych, bo taki już analizy też kojarzy, choć żona niebyły skupione tylko włącznie na kwestii gender myślę tutaj o książce Polska dziecięca pod redakcją prof. Szacki i dał się m. in. pojawiła analiza podręczników i pokazywano tam także role kobiece męskie relacje rodzinne i t p . rzeczy to oczywiście i późniejsze prace chociażby taką kit doktorat Elżbiety Kalinowskiej na temat właśnie błędy w podręcznikach do klas młodszych to oczywiście ta sytuacja była jeszcze gorsze niż w tej chwili no ale wydawać, by się mogło, że przez te 25, czyli prawie 30 lat od publikacji dokładnie 30 lat rozwija powinny być troszkę mnie właśnie powinno być troszkę większe, więc nie ma tam tak rażących stereotypów jak były wówczas, ale to nie znaczy, że nie ma stereotypów i to nie znaczy, że te prezentacje mogą jakoś satysfakcjonować i że on nam odnoszą się w jakikolwiek sposób do edukacji równościowej ze źle życzy innym przykładem jest właśnie ta postawa programowa wychowania do życia w rodzinie jest trochę inny dla przykładu wydają się, że tutaj jest gorzej niż było to znaczy jeśli chodzi o ten przedmiot to nigdy nie było dobrze i tutaj też zawsze taki przedmiot, który budzi duże kontrowersje dużą głową do tego dyskusji głównie politycznych idei i faktycznie ona idzie powiedzmy w tym samym kierunku jak poprzednie podstawę programową, ale pewne treści są bardziej sformułowany wprost explicite jest też inny nacisk położony niż poprzedni podstawach programowych tutaj ewidentnie duży nacisk na rodzinę małżeństwo jako co ten gwarant szczęście rodzinne i jedyny możliwy gwarant szczęście rodziny jest pokazany bardzo jednorodnym UE, a model tej rodziny ta edukacja, która powinna teoretycznie być edukację seksualną jest raczej edukacją o prokreacji płodności przy odważne założenie, że to jest właśnie za te treści, których dzieci poszukuję hondy na tych lekcjach na miejscu, a i zdecydowanie gorzej może nigdy nie było dobrze no to jednak ten kierunek jest coraz bardziej powiedziałabym odrealnione natrętnego Ozzy i od zaraz 1 z Davidem Lee zwany, jakby odejście to tanio tego, czego ci młodzi ludzie mogą na tych lekcjach poszukiwać takich treści jakich informacji na most i ja wychodzę założenia, że życie, a prenatalne albo dbania o płodność to nie są te tematy, które najbardziej, bo my interesują młodych ludzi płodność może tak, ale raczej pewne jakich unikać niższy jak Anioł 20 wieku, tak więc znał tutaj widać bardzo silnie ideologiczny nacisk na narodziny zresztą jak czytamy w komentarzach do podstawy programowej natomiast wprost napisane, że Helweci był cel przyświecał jej twórcą nogi to było wsparcie polityki państwa w tym wzmacnianie rodziny jako tej jedynej słusznej jednostki społecznej i w naj to zostało odzwierciedlone w tej podstawie programowej mam taką ochotę zapytać czego by panie chciały takiej podstawy, żeby coś się tam znalazło to w drogę na marginesie ja wiem, że to nie jest postawa badacza co on, że tam znaleźć salę, jeżeli już zaczną tego szukać no to pojawiają się różne myśli też czasem rozmaite postulaty no i jak forum wydaje się, że tutaj pewne rzeczy są oczywiste po pierwsze, że w podstawie programowej MEN wydaje się dosyć oczywistą rzeczą, że powinno się podkreślać, że tempo z żalem w edukacja winna zmierzać ku takiej edukacji równościowej, czyli niedyskryminowania ze względu na płeć wypowiedzenia tego słowa, że mogliśmy również w razie wypowiedzenia słowo dyskryminacja ze względu na płeć i że my edu PL celem edukacji winno być uczenie pewnych zachowań równościowych uczeni o niedyskryminowanie wyłączenie o równości kobiet i mężczyzn o pewnej także o pewnym eliminowaniu stereotypowych wyobrażeń ról w UE to jest jakby 1 rzecz, której gnają tam jest brak nawet najbardziej ogólnych podstawach programowych w druga rzecz, która wiąże się zarówno z etyką jak i z wiedzą o społeczeństwie no, które są kierowane do uczniów trochę starsze, zwłaszcza wiedzę o społeczeństwie no to tam rzeszy nie pojawia w ogóle kwestia równości, że nie pojawia się w przypadku omawiania w jednych wątków dotyczących rodziny np. wiedzą o społeczeństwie się na podstawie programowej pojawiają się takie kwestie jak rodzina jako wspólnota gminy umiesz bronić wiem genetyczna czekaliśmy, by wspólnota krwi wspólnota ekonomiczna natomiast o tym, że małżonkowie mają równe prawa o tym, że istnieje coś takiego jak problemy rodzinne konflikty przy przemoc w rodzinie na to są wątki, które się w ogóle nie pojawiają co wydaje się dosyć dziwne, a nawet kwestia praw dziecka jest też dosyć ograniczona w podstawie programowej się tam o tym, wspominał równych praw w uprawach nie równy tylko o oprawę z łączonych najczęściej z obowiązkami natomiast jakiekolwiek pokazanie, że ma nową istotnym elementem jest kwestia równości praktycznie nie ma na to nacisku no, więc to ono od 2 zdania pewnie by wystarczyły, żeby nas przynajmniej trochę w podstawie programowej, bo nie mówią o podręcznikach źle, choć trochę satysfakcjonować do podręczników przejdziemy po informacjach z 1381323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio prof. Beata Łaciak oraz Małgorzata Druciarek autorki opracowania przygotowanego przez Instytut spra w publicznych na temat kwestii półciężkiej w nowych podstawach programowych, ale też w wybranych w podręcznikach szkolnych i tych podręczników teraz przejmie rozumiem, że ta kwestia jest taka, że nawet, jeżeli w tej kwestii płciowych czy relacji płci nie poruszamy wprost to i tak się w jaki sposób pokażemy i takie jakoś tam opiszemy tylko wtedy będzie trzeba bardziej podejrzliwie rozprawę powieści zobaczyć kim są z historią w podręcznikach szkolnych dziewczynki kobiety, a kim są mężczyźni chłopcy i nagle się okazuje, że dba o równość tak średnio wygląda taktycznymi do tej pory okazywało czy teraz też tak można powiedzieć, że w tych podręcznikach, których panie w aktach, które panie przy przejrzałem też to również była tak mocno zachwiane komentuje inny ja analizowałem wybrane te najpopularniejsze podręczniki najczęściej wybieranym można powiedzieć do klasy pierwszej czwartej, bo one są nowe weszły w tym roku, która szkolnym, które się skończył znajduje się tam z równością bywa różnie no my generalnie można powiedzieć, że więcej jest nierówności niż równości to na pewno w, choć jak już rozmawialiśmy jest trochę może lepiej niż parę lat temu trochę lepiej w tym sensie, że nie ma tak jednoznacznych stereotypowych ról, w których pojawiały się kobiety mężczyźni, ale oczywiście ta nierówność tutaj bardzo wyraźnie ujawnia w tym, że mężczyźni dużo częściej prezentowani są w rolach poza domowych poza rodzinnych wsi kobiety najczęściej natomiast prezentowane są jako matki żony w bardziej nawet właśnie matki babcie gotujące piekące liśćmi troszcząc się opiekujące się dziećmi w chorobie w winnych sytuacjach bardzo rzadko w takich kontekstach pojawiają się mężczyźni natomiast pewne przełamanie dotyczy tego, że prezentuje się mężczyzn w kuchni i mężczyzn i chłopców przygotowujących posiłki lub do spółki przy Majdan rewolucja jest na ulicy z Lechem w tajnych akcjach zaznaczać w modelu zależy od perspektywy lotu pewno zmiana czy duża rzecz to ja nie wiem, jaki zawodami czy dalej jest także mamy pielęgniarkę i nie wiem kosmonauta dozuje się mało za film mój zawód, ale dla mnie za zgodą przełożonych, mówi że rząd rzadko się jednak pojawiają role zawodowe w UE i że one są też trochę w oderwaniu od ról rodzinnych, że pojawia, że uczy się nam szukać w pierwszej klasie o różnych zawodach i tak się pojawiają i pojawia się też pani policjantka i pan strażak pani listonosz jedno częściej kobiety w tych takich kobiecych zawodach nie było pielęgniarka i pani strażacki n p . obok policjantka była na pewno to pamiętam, ale generalnie to nie są informacje n p . o zawodach rodziców co jesteś jakimś zaskoczeniem, bo FOT np. starych podręcznikach to tak było ich bardzo często w ogóle zawód np. matki nie był ujawniany, więc tutaj pojawiają się ci rodzice w w rolach na różnych, ale niekoniecznie zawodowych rzadko ich rolach zawodowych się wspominasz to co od lat się szczególnie nie zmienia to jest zupełnie inne prezentowani dziewczynek chłopców chłopcy mają różnorodne pasje ciekawsze przygody innym spędzają czas sami bez rodziców albo z rodzicami w różnego rodzaju atrakcyjnych sytuacjach dziewczynki częściej bawią się w dom, ale częściej bawią się lalkami wraz z nim także, że generalnie opiekuje się on albo kaźni gotują coś tam na tych plastikowych jakiś kompleks dzika w rzadziej natomiast mają jakiś pasja, a nawet jeśli są do pasji to są takie właśnie bardziej kojarzące się z kobietami typu namalują czyhają łazi po źle walonki czy teledyski spokojne artystki historię w lewo nożny roczny wzrost to, że rzeki Olzy ktoś rzeczywiście słabo zmienia i to zarówno w ilustracjach Olgi czytanka, gdyż poza tym no to dosyć różne są te proporcje w różnych podręcznikach, ale generalnie częściej bohaterami są chłopcy częściej głównymi realizatorami podręcznika są chłopcy niż dziewczynki tam chyba tylko w 1 podręczniku Mara jestem wam raźniej Hania i sanitarnych w Berlinie obiecał też na leczeniu Hani to tak Hania Heniu dokładnie w noc także to coś się inne nie zmieniło w no i co to co łączy Małgosia mówią już przy okazji właśnie tego promowania rodziny w podstawach programowych no to tutaj w podręcznikach mamy tę sytuację wprost i bardzo bardzo wyraźną to znaczy na podstawie podręczników można, by sądzić, że w Polsce praktycznie nie ma rodzin Mono arbitralnych, że rośliny, czyli rodzin z 1 rodzicem, a żona członkom w ramach otrzymanej z ojców nie ma śmieci też się nie przesadnie zdarzają przy okazji wszystkich świętych w Gnieźnie z rodziców to w ogóle nie występuje to jest jakiś bydlak śmierć dziadków i głównie wspominasz o tym, przy okazji pierwszego się 1 listopada i tego, że tam się od 2 zagroda ja rozumiem stabilne to uniwersum rodzinnej oraz bardzo bardzo ważne wydarzenie zdarzenie wydarza, czyli jak zakładamy, że uczniowie i uczennice, którzy mają inną sytuację domową statystycznie sporo jest takich dzieci dzwonili nie mogą się odnaleźć się w podręczniku ręcznik ma także oczywiście nie ma rodziny, w których byłoby w jedno z rodziców cudzoziemcem, a już u innego koloru skóry no to w ogóle, chociaż na obrazkach, by raz pojawił się ciemnoskórych chłopiec znów ilustracji no i raz też w 1 podręczniku pojawia się informacja na o chłopcu z Ukrainy w przy okazji zresztą to była taka właśnie wszyscy jesteśmy różni ktoś tam jest właśnie na wózku jak ktoś ma inną pasję, a ktoś jest z Ukrainy no i też w dni w takich czy tanga z dumą, bo w czwartej klasie tu pojawiają się teksty, które czasami są tekstami autorskimi rozumiem autorów książek przynajmniej tak można sądzić, bo nie pojawia się autorstwo, a czasami są do wypitki z różnych książek no i książek dla dzieci najczęściej i te przy tej okazji pojawił się taki tekst, gdzie pojawiali się pojawiały się dzieci do nazwijmy to mniejszości narodowych czy Naszości imigrantów, czyli tam się pojawił w tym Wietnamczyk chyba 2 × i jej taśma to wszystko pod uwagę, że Anglicy jeszcze o tym, mówić to jest strzał w realność w ogóle różnorodności jakikolwiek, bo to też analizował, jakby trochę boczny natomiast sąd doszedł wiąże, więc się patrzyły NATO NATO różnorodność bardzo rzadko pojawiali czy to właśnie czy mówimy o kraju pochodzenia czy mówimy o niepełnosprawności to też pojawia się tu marginalnie do mnie zresztą też zaskoczyło, dlatego że parę lat temu Canalys wam jak wchodziło w gimnazjum analizował podręczniki do gimnazjum no to bardzo różnymi kątami przepełnienie genderowe mi też to to była taka rzecz, która mnie uderzyło, że właśnie wątki ekologiczne były bardzo wyeksponowane i kwestie właśnie różnych form niepełnosprawności, które się pojawiały dodatków takim szerokim spektrum w tych podręcznikach, które analizowaliśmy to tego niestety nie ma on w dno idą też, by to co było dla mnie np. 1 z większych zaskoczeń to postaci historyczne jeśli pojawiający się w podręcznikach oraz autorzy czytanek dobieranych czytanek, których fragmenty były w książkach do klas czwartych, dlatego że z moim takim chyba nie stereotypowymi jednak widzeniu w nowo w większości autorów książek dla dzieci autorki natomiast autorom podręcznika znały udało się nawet czy dany rok od psychiki głównie jest coraz lepiej, że autorem podręcznika udało się nawet tutaj proporcje blacharz to znaczy głównie nominalne Czyżby nie jest zdecydowanie więcej tekstów mężczyzn niż tekstów kobiet w natomiast jeśli chodzi o postaci historyczne no to o tym, zresztą też na takim panelu, który był głównym przy okazji prezentacji naszego raportu wsi my mówiły też panie analizujące podstawy programowe do historii, że postaci i wierzy, że Polska historia daczy historia uczona w polskich szkołach jest Mesko centry liczna i tutaj coś się też w podręcznikach do klas młodszych bardzo wyraźnie ujawniło przybyły takie podręczniki, gdzie się pojawiały różne postaci historyczne męskie natomiast nie było nawet 1 kobiecej w mam ochotę zadać takie pytanie, na który jest trochę może nie tyle wbre w temu badaniu co w ogóle do wykracza poza jego zakres to jest o tyle też komiczna zasadzimy w tej całej tej audycji zajmują się edukacją często czasem zastanawiam czy może z uporem godnym szef PiS wpycha, ale i to nie jest tak, żeby trochę przesadzamy z wpływem tej szkoły z nas może może to nie jest takie istotne w coś co się w tych podręcznikach znajdzie, więc wymyślić może to nie jest tak, że to tam się na 2 tej wiedzy o świecie stało się tak wydaje, że tamto powinno się właśnie wygasić stan możemy w ogóle przesadzamy z przejmowaniem się tym czasie ciężko będzie tak czy prowokacja to znaczy w jaki szczęściem na pewno ma to wpły w jak duże to pewnie jest to dyskusyjne to też zależy od przypadkowego problem polega na tym, że jeżeli szkoła nam oferuje jakiś obraz świata, który w tym nie pokrywa się żadnej mierze z tym co dzieci wiedzą na co dzień cegły warto zastanowić się w telewizji znaczy, jeżeli ja jako dziecko w, a rodziny np. niepełnej nie odnajduje się w tym podręczników to jakby co co to dziecko myśli o sobie wtedy jak sobie z tym radził się, że to jest główny front, a to nie jest także o jej to się także zastanawia się trochę oczywiście zastanawiać nad swoim doświadczeniem szkolnym, ale też w ogóle szerzej to znaczy rzeczywiście myśmy się tak odnajdywali w tym co z tych chorych znika wolumen czy to nie jest także mieliśmy takie poczucie czy w ogóle tak nie jest to okaże się, że ma się poczucie, że to szkołę to tak dotarcia przez nią przeistaczają przeżyć dokuczają odbębnić zahaczają szukać trzeba po prostu, jakby życie, gdzie indziej ja nie wiem czy to jest dobrze, ale czy to nie jest trochę tak trochę pewnie tak jest, chociaż jak popatrzymy na to, o czym też jak BOŚ rozmawiał na tym spotkaniu, jakbyśmy nasz raport o prezentowały to znaczy są pewne ćwiczenia n p . na lekcjach, w które są realizowane na podstawie podstawy programowej i podręczników, które np. dyskryminują część dzieci to już jest problem np. utworzenie drzewa genealogicznego to była słynna tańczyła gwiazdy wznowione, gdy się z rodzicami albo oprotestowane przez, lecz czy na tyle silnie wpłynęło na tę rodzinę, że rodzice, którzy zazwyczaj są mało aktywni nierzadko protestują jednak zaprotestowali noże i uznaniem, że moje dziecko nie ma kontaktu z ojcem albo z teściami albo anielskim zamieszczam np. rodziny patchworkowej no i co i umieścić 2 żony i ja ich jak to zrobić tak w, więc tutaj się wydaje, że to jest problem tak, kiedy dzieci na lekcjach zaczynają się czuć wykluczane to jest problem, bo jasne trochę się zgadzam z tym, że urzędnicy wyjechali pamiętam, czyja identyfikowali się zmienić realia z tytanu na zdjęciu Rafał Miś wydaje, że mogę mówić bez perspektywy dorosłego człowieka, w którym pamięta swoje doświadczenia szkolnych wtedy, kiedy już był samodzielny myślących niezależnych natomiast w pierwszych klasach początkowych klas szkoły podstawowej szkoła i pani jest ogrodzony teren ten towar to jest niezaprzeczalny i to co pokazuje szkoła jeśli od początku uczymy dzieci tego, że świat w szkole test tylko tym światem dla szkoły i on ma się nijak do tego co za oknem to to jest po prostu głupie, dlatego że kwestionujemy wpłynięciu uczymy kwestionowania wiedzy szkolnej jako przydatnej w życiu, więc w tym sensie to jest niedobra rzecz, że nie uczymy tej równości, że nie uczymy je wtedy, kiedy moglibyśmy to zrobić moglibyśmy to robić właśnie bezboleśnie ani wtedy, kiedy dziecko już nabywa różnego rodzaju stereotypy, a i szkoła zamiast je zwalczać je wzmacnia to po pierwsze po drugie wydaje mi się, że to on też jest tak od początku okazja do tego, żeby właśnie uczyć bioróżnorodności i uczynić w odniesieniu do tego co dziecko widzi na zewnątrz co jest czym styka się ze swojej rodzinie tak chodzi o jakąś Bóg wie, jaką identyfikację z tymi bohaterami szkolnymi tylko chodzi o to, że my w od początku utrzymywał takie jest na razie nie jest także my generalnie nie eksponujemy tych dzieci właśnie w tych pierwszych latach na kontakt z tym co jest dla nich nieznane, czyli właśnie z tym, że rodziny wyglądają różnie właśnie z tym dalej idących w rodzaju znali nas wyglądają wodę właśnie chodzi, więc by, dlaczego mamy szkołę nagle dzioba możliwe, że rodzina to jest tylko tatuś mamusia zawsze razem izb i z dwójką najlepiej jeść, a jeszcze tego Motoru zgromadzić no no ale ich własne wyglądają różnie, ale rozumiem, że nie ma wymiany trochę na zasadzie kto jak żyje jak te rodziny są właśnie różnorodność, więc właśnie, więc w tym sensie to przykryta aktorzy dają taką gimnazjaliści podręcznik nie nadąża za zmianami, które się dokonują w społeczeństwie i nie jest to mnie zresztą jedyna dziedzina lotniczy Litara kwestia równości płci i t d. aż, bo miałam ciągle, analizując podręcznym podręczniki mam wrażenie, że one i mylną najkrótszą charakterystyką byłaby jej jedno i wyrazową anachroniczność, że one są ciągle takie jedno z dziewiętnastego wieku głosu i zatrzymał się na tym etapie są na chyba jednak być nie powinny w przyjaznym tutaj zarzutem podstawowym jest przede wszystkim odcięcia rzeczywistość tak właśnie w dziękuję bardzo Małgorzata Druciarek z Instytutu spra w publicznych prof. Beata Łaciak ktoś z Instytutu spra w publicznych muzealną w studiu 1338 za chwilę
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA