Przewodnik finansowy TOK FM, Aleksandra Dziadykiewicz, dzień dobry. Większa przejrzystość umów, więcej informacji dla klienta, podane w ustandaryzowanej formie - to nowe zasady dotyczące sprzedaży ubezpieczeń, które zaczną obowiązywać od października. To efekt wdrożenia unijnej dyrektywy. Zmiany mają wzmacniać pozycję klienta na rynku, bo wyposażą go w nowe narzędzia. Na przykład każdy klient będzie musiał zostać poinformowany o tym, czy pośrednik sprzedający polisę otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie i jakie ono będzie.
Rozwiń »
Firmy mają też brać większą odpowiedzialność za sprzedawany produkt, szczególnie, jeśli będzie on połączony z ofertą inwestycyjną. Dlatego zanim dostaniemy jakąś ubezpieczeniową propozycję, sprzedawca musi dokładnie rozpoznać nasze preferencje i wiedzę o ubezpieczeniach i szerzej - o finansach. edług nowej ustawy dystrybutor ubezpieczeń ma obowiązek postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swoich klientów. Niezadowolony klient ma mieć także szybką i łatwą ścieżkę składania reklamacji.
Podobne zmiany, zmierzające do lepszej komunikacji między instytucją a klientem i używania prostszego języka już wkrótce zaczną obowiązywać także w bankach czy w funduszach inwestycyjnych - zmiany są wymuszane przez unijne dyrektywy. Jednak nawet najlepiej pomyślane procedury, najlepsze ankiety do wypełnienia - nie zastąpią zwykłej czujności klienta. Nie bójmy się pytać, jeśli czytając ofertę dotyczącą naszych pieniędzy czegoś nie rozumiemy. Pamiętajmy, żeby przeczytać umowę. Nie podejmujmy decyzji pochopnie - jeśli mamy wątpliwość, dajmy sobie jeszcze kilka dni na podjęcie finansowej decyzji. Procedury w instytucjach nie zwalniają klientów z samodzielnego myślenia.
Przewodnik finansowy TOK FM i inne audycje możesz odsłuchać na tokfm
Zwiń «