REKLAMA

Jak wydawać pieniądze z Funduszu Dróg Samorządowych, by poprawić bezpieczeństwo na drodze?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-09-21 12:40
Czas trwania:
15:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest prawie 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM w BM tradycyjnie na początek sprawdzamy co dzieje się na rynkach finansowych euro teraz kosztuje 4 zł i 29 gr dolar 3 zł i 64 gr za franka płacimy 3 zł i 81 gr, a brytyjski funt teraz po 4 zł i 80 gr nie do Warszawy na posesji dzisiejsza jest oczywiście trochę specyficzne na razie w pewien marazm, ale też jeszcze wszystko w ostatniej godzinie sesji pewnie może zmienić natomiast Rozwiń » w tym momencie widzimy, że WIG 20 zyskuje 1 % indeks WIG teraz 11 % na plusie GUS opublikował dziś informacje o sprzedaży detalicznej w sierpniu w innej trasy cóż widzimy, że to sprzedaż jest cały czas całkiem stabilne 9 % na plusie w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku w PRL to co widzimy również o to, że to najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej w sierpniu w Gdyni, bo wynoszący 11 % zanotowały przedsiębiorstwa, które handlują pojazdami samochodowymi motocyklami oraz częściami właśnie do innych samochodów poinformował o tym, Główny Urząd Statystyczny co jak wskazują eksperci można wiązać n p . z tym, że we wrześniu wchodziły nowe trochę bardziej restrykcyjne zasady dotyczące pomiarów np. zużywania paliwa czy emisji spalin przez samochody stąd w sierpniu ktoś chciał się za oświatę łatwiejsze procedury pewnie kupował wtedy samochody, a i tak mówimy głównie pewnie o przedsiębiorstwach co jeszcze Ministerstwo Finansów, który liczy, że rząd przyjmie jeszcze we wrześniu projekt zmian w ustawach o PIT i CIT odsyła się dość szybko o tyle, że jeżeli zmiany mają wejść w życie, a niektóre z tych zmian są jednak dla podatników niekorzystne to do końca listopada już dawno cała procedura legislacyjna musi zostać sieje przyjęta podpis prezydenta już musi być złożony, bo ustawy podatkowe, które w jakikolwiek negatywny sposób odbijają się potem na podatnikach muszą być zatwierdzone najpóźniej 30 dni przed jej końcem roku w czasie przed początkiem roku, w którym mają zacząć obowiązywać stąd Ministerstwo Finansów liczy na to, że szybko ten projekt zmiany zostanie przyjęty, a to jest ta ustawa, która dotyczy n p . podatku exit Tax 3 zmian w rozliczeniu dla samochodów firmowych kosztach firmy no właśnie takie informacje na początek raportu gospodarczego i od razu państwo drodzy to motoryzacja szeroko rozumiana BOR bardziej właściwie pewnie w kontekście bezpieczeństwa drogowego zostaje w raporcie gospodarczym na dłużej raport gospodarczy, a w studiu Radia TOK FM Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM specjalizująca się właśnie w kwestiach bezpieczeństwa drogowego od tradycji skołowani zmotoryzowani dzień dobry Krzysztofie rynkowe, a czy dziś jest brak Jasnej informacji czy łatwo takie informacje znaleźć ile kosztuje utrzymanie infrastruktury drogowej w Polsce i tak powstawanie nowych dróg w Polsce nie niełatwą niełatwo, ponieważ na utrzymanie i budowę nowej infrastruktury drogowej tzw. całościowo są przekazywane pieniądze z różnych źródeł bardzo różnych mamy krajowy fundusz drogowy, który jest głównie zasilany jest to opłaty paliwowej, ale też po części z tych zysków, które generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad, czyli ten organ, który opiekuje się drogami krajowymi krajowymi czy i autostradami drogami ekspresowymi wszystko to co idzie pieniądze idą z centralnego budżetu, chociaż lokalne też teraz mają być e-sąd zachęca nas lata oczywiście kręcono też przekazuje z tych opłat pobieranych właśnie m. in . na autostradach drogach ekspresowych zwija to i t d . i t d. no oczywiście jakieś tam 3 pieniądze też z budżetu są przeznaczane, ale głównie kierowcy dokładają kolejnym źródłem jest Unia Europejska to jest główne źródło dofinansowania w ogóle dróg w Polsce, bo myślę, że około 80 % nowych inwestycji czy też remontów to jest właśnie przy okazji tych pieniędzy z Unii Europejskiej, a propos całych tych programów z rozwoju Regionalnego i t d. i t d . i t d. oczywiście to są też jakieś tam pieniądze przekazywane są z centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, czyli tej instytucji, która w nią operuje z fotoradarami i odcinkowym pomiarem prędkości to też jakoś oczywiście tamte pieniądze idą, więc jest kilka tych źródeł trudno powiedzieć, że to jest w sumie bolą te plany są robione kilkuletnie i to różnie bywa w zależności od potrzeby stąd trochę środki przekazywane z innych funduszy, więc te pieniądze jak to bywa w budżecie czy też finansowaniu wszystkich spraw budżetowych jakoś tam z różnych źródeł wpływają zły jest to kosztowna ilość, ale chyba nic nie dziwi to musi kosztować to są miliardy miliardy złotych do złotych czy pan euro w zależności od tego, skąd te pieniądze pochodzą z morałem świeższy funduszu dróg samorządowych, które rząd przyjął projekt ustawy i w którymś momencie grożą takie zdziwienie, że dla budowy dróg lokalnych pieniądze mają pochodzić z budżetu centralnego i droga stąd jest ta dzisiejsza rozmowa, bo większość to, mówi że taki mechanizm właściwie nie jest niczym szczególnym, żeby budżet centralny dofinansowywał drogi lokalne tylko pytanie jak wszystko ustrój ten mechanizm litość mamy dostaną one składać wino tak bym ten ten nowy fundusz dróg samorządowych ma tak naprawdę zacząć działać od przyszłego roku teraz został przyjęty przez rząd do realizacji czy trafi do Sejmu Senatu i t d. całą tą ścieżkę legislacyjną musi przejść chodzi o to, że obecny fundusz, który zasila dofinansowuje przebudowę budowę i remonty dróg lokalnych czy też samorządowych on jest teraz działa i daje te pieniądze 800  000 000 mniej więcej łącznie to jest przekazywane do tych samorządowców to jest ten nowy to będzie chyba trzeci program współfinansowania czy dofinansowywania tych remontów budowy odbudowy dróg samorządowych, dlaczego budżet centralny bunt nie jest tak naprawdę wszyscy jeździmy po tych drogach lokalnych samorządowych niezależnie, gdzie mieszkamy wyobrażam taką sytuację, że mieszkaniec nie wiem Małopolski jedzie na wakacje na Mazury i tam się jakoś przemieszczać czy to samochodem czy idzie na spacer czy na rowerze na ich trudno, żebyśmy się wszyscy nie dokładali do tego co ważne też zauważyć tego funduszu dróg samorządowych to oczywiście zapłacimy żaden rząd w handlu właśnie w fizyce to jest managera i Azji i tu warto tak w skrócie powiedzieć, skąd znał te pieniądze będą w tym funduszu dróg samorządowych mianowicie z Ministerstwa Obrony Narodowej, ponieważ też będą drogi dofinansowana z znaczeniu strategicznym obronnym dla dla kraju, które też są w samorządach i zarządzają nimi samorządy, więc to też jest oczywiście ważna będzie też z ochrony środowiska pieniądze także z lasów państwowych i to jest duże kontrowersje, dlaczego nas państwo ma się dokładać do dna, jeżeli dobrze się tym interesowałem i widziałem to tylko jaki się negatywne opinie dawał właśnie lasy państwowe to też nie jest nowość nie rząd Donalda Tuska właśnie do tego programu Operacyjnego wspierającego drogi lokalne także chciał brać pieniądze z lasów państwowych, czyli ze sprzedaży drewna to teraz liczą, że to około 2 % zysków ze sprzedaży drewna ma być przez przekazywane do tak drogo funduszu dróg samorządowych na listach było przecież kontrowersje wokół tego teraz, bo zwraca on, iż forsowane przez tych, którzy byli krytykowali właściwa no to powraca w ogóle fundusz dróg samorządowych powraca już w zeszłym roku on miał powstać miałby się głównym tym źródłem finansowania miała być nowa opłata paliwowa to nowa opłata paliwowa misyjna teraz weszła inna rowów i trochę winy konstruktorom tylnej osi z, ale jest noży jest to obraz z nowo wtedy się nie udało, bo z przeci w było oczywiście wszystkich nas, że znowu będziemy płacić więcej za paliwo i tak i tak polecimy z tym, że lot w tym roku udało się to zrobić tą opłatę paliwową, ale te pieniądze się tam pojawiają moim zdaniem dobrze, że jest taki fundusz i 2 i dobrze, że on nie jest długoterminowe 3 zaplanowano 2019 roku aż do 2028 roku, bo tych pieniędzy de facto może nie nie brak nie nie brakuje tylko one są źle dystrybuowane one są źle przekazywana nie ma jasnego sprecyzowanego miejsca, skąd te pieniądze mają iść jak te pieniądze mają się pojawiać właśnie w tym funduszu, więc to nie jest nic nowego dobrze zostawmy to by ktoś ma na fundusz dróg samorządowych jest składać ich ustaliliśmy, że i tak usłyszał, że podatnicy planujący Allen to Bóg mógł pójść krok dalej inni no tak jak i zajmuje się tą tematyką śledzić to jak się rozwija w Polsce to się w innych krajach UE rozwija my także to fundusz już wiadomo, skąd pieniądze tam nowy domek to są kwoty, że można dostać nawet 80 proc dofinansowania na inwestycje właśnie jakość i zależą od zamożności gminy dokładnie z samorządu to on sobie, jakie powinny być warunki, żeby rzeczywiście to cały ten fundusz mógł wpłynąć na to, że tych dróg tylko będzie więcej, ale obroną bezpieczniejsze od tych dróg trzeba powiedzieć, że drogi samorządowe to jest zdecydowana zdecydowana większość dróg, jakie mamy w Polsce też blisko 85 % całej tej siatki infrastruktury drogowej, więc to jest bardzo istotna część tego, gdzie się przemieszczamy, po czym się przemieszczamy i jak się przemieszczamy i moim zdaniem bardzo istotnym kryterium, na podstawie którego trzeba będzie przekazywać te środki to jest właśnie poprawa bezpieczeństwa drogowego trochę mówiłem o tej strategiczną ości strat obrony narodowej tak, żeby było bezpiecznie ale, toteż się bezpieczeństwo to oczywiście no łączy w zeszłym roku udało się stworzyć taki katalog kryteriów właśnie przekazywania ze starego funduszu, który obecnie nikt jeszcze obowiązuje właśnie kryterium bezpieczeństwa ruchu drogowego poprawy tego bezpieczeństwa ja sobie nie wyobrażam, żeby z tym nowym funduszu tego nie było to czy musi to być, jeżeli chcemy poprawiać bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest to bardzo ważna dziedzina naszego życia jest to problem społeczny, na którym my co roku przeznaczamy, bo musimy ze względu na wypadki drogowe, jeżeli chodzi o wypadki drogowe, czyli te zdarzenia, w których ktoś cię protez blisko 2 % PKB rocznego Polski, jeżeli chodzi do montażu ten koszt tak to Stern koszt wypadku za wypadek drogowy, jeżeli potężna kwota, jeżeli doliczymy do tego kolizje, czyli tam, gdzie nikt nie ucierpiał tylko mienie zostało mu to jest 3 % z tym, że oczywiście najgorsze są te koszty, kiedy ktoś umrze wtedy ten koszt społeczny sięgała 2  050  000 trochę wyżej jest, kiedy osoby odnoszą obrażenia są ciężko ranny, bo to dolicza się rehabilitację bardzo skomplikowany sposób jest wyliczany ten koszt społeczny, ale musimy za to płacić, więc te kryteria bezpieczeństwa poprawy dróg lokalnych są bardzo ważne te drogi lokalne są też bardzo niebezpieczne głównie te dni drogi gminne pomiędzy małymi gminami one są zaniedbane ZUS z źle utrzymane i na to są potrzebne pieniądze i tak jakoś tych pieniędzy to nie jest tak, że ich nie ma ona są tylko one nie mają źródła dokładnie dobrze o przetrwanie widzi w takim razie w tych kosztach takiej skali makro w takim patrzeniu na grzywnę dużo obrazek, że ktoś rzeczywiście myśli o tej strategicznej planuje miało aha Lotos nie znaczy to od razu, bo muszę powiedzieć, że 1 z podstawowych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest kiepska jakość planowania długofalowego my skupiamy się mamy co prawda Narodowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale nie wykonujemy go w pełni założyliśmy sobie, że zmniejszymy liczbę wypadków śmiertelnych do 2020 roku w porównaniu do 2010 roku o 50 % robimy to mniej więcej w 28 % ludna 2018 rok czy patrząc nadane w 2013 roku też czy ofiary ciężko rannych to tu w ogóle wykonujemy jakiś 3 % tego czym, więc nie nie udaje nam się to zrobić od NATO wskazuje bardzo wiele osób zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, lecz także jak masz dobrze wykonaną drogę inwestycji, które jest przemyślana zaplanowana od początku do końca, że to, jakby samo siebie poprawią bezpieczeństwo zasięgiem czy to wymusza przygodny kierowca jakiś inny zachowania zdrowia do tej pory jest takie pojęcie to jest wytworzone przy okazji tzw. wizji 0 skandynawskiego podejście do bezpieczeństwa są 3 podstawowe filary bezpieczeństwa ruchu drogowego jest infrastruktura prawo egzekwowanie oraz edukacja niektórzy twierdzą nie bez niesłusznie, że infrastruktura jest najważniejsza, bo infrastrukturą możemy ich edukować i odpowiedni sposób troszeczkę schować te niedoskonałości naszego prawa i tego, że np. policja nie do końca wykonuje skutecznie swoje obowiązki w pilnowaniu przestrzegania tego pana ministra infrastruktury jest niezwykle istotna znaczy, jeżeli mamy dobrze zbudowaną drogę, która ma jest od inwestorów ten, który zarządza tą drogę pomyślał o wszystkich uczestnikach ruchu drogowego to ona będzie bezpieczna i bezpieczna infrastruktura to jest taka, która w ten sposób nad wymusza bezpieczne zachowanie, jeżeli n p . w mieście zbudujemy jezdnie, która ma szerokość autostrady to ludzie będą po niej jeździć tak jak na autostradzie przy bardzo szybko, a to nie jest bezpieczna w mieście przy okazji, jeżeli przez drogę przez jezdnię przez drogi, która ma 2 jezdnie po 2 pasy ruchu dla każdego kierunku na wyznaczone przejście dla pieszych bez żadnej sygnalizacji bez żadnego zmuszania do do zwalniania przed tą przed tym przejściem no to tam będzie bardzo niebezpiecznie, jeżeli zarządca drogi nie pomyśli o 1 z uczestników ruchu drogowego to ta droga będzie niebezpieczna po prostu ona będzie generować koszty trzeba uwzględnić ruch samochodowy ruch rowerami pieszych wszystkie te osoby, które na tej drodze kiedykolwiek mogą się znaleźć toczą się o tym, już przy planowaniu i inwestycji przede wszystkim i trzeba myśleć o tym jak przebudowywać te drogi istniejące także bony były bezpieczne dla wszystkich teraz sobie wyobrażą przy okazji funduszu, zamykając dróg samorządowych, że el będzie głównym kryterium to np. wybudowanie przy okazji przebudowy jakiś tam drogi gminnej wybudowanie chodnika dla pieszych, dlaczego nie warto to dobrze by było, jeżeli już te pieniądze rzeczywiście znajdą się, żeby finansować drogi lokalne w większej skali, że tak to też komunikuje rząd, że mamy tych pieniędzy więcej gada, żeby doszło zatem jedno sława oraz poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego to więcej pieniędzy jest ważna, ale moim zdaniem ważniejsze jest to, że to jest rozplanowane na kolejne 10 lat, więc te samorządy mogą sobie zaplanować w pewien sposób zgłaszanie się po te pieniądze w okresie długoterminowego teraz kampania samorządowa twardość robiono mu jak w jak ten temat infrastruktury będzie pojawił się błąd stąd wrażenie, że oddanie, których istota ma dość niewygodnej łatwiej się schować za administrowanie, jeżeli mówimy o poprawie infrastruktury to mówił też poprawy bezpieczeństwa ruchu drogówka Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM zajmujący się właśnie kwestie bezpieczeństwa na drodze bardzo dziękuje za Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA