REKLAMA

Kobiety filmu 50:50 w 2020

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-21 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
12:24 min.
Udostępnij:

O parytetach w komisjach decyzyjnych, selekcyjnych, przy festiwalach i komisjach eksperckich opowiada producentką Renatą Czarnkowską Listoś

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą wciąż prosto z festiwalu polskich filmów fabularnych audycje dziś rozpoczynamy nie od konkretnego tytułu, który tutaj zobaczyliśmy, ale od tematu, który został poruszony Otóż dziś odbyła się bardzo ważna konferencja kobiety filmu 50 na 502020, choć oczywiście o parytety w komisjach decyzyjnych selekcyjnych przy festiwalach czy w polskim Instytucie sztuki filmowej o tym, rozmawiałam z Rozwiń » producentką Renatą Czerniakowską listonosz po informacjach Radia TOK FM Andrzej Chyra i 2 filmy 7 oprócz Marka Koterskiego oraz eter Krzysztofa Zanussiego, ale teraz kobiety filmu Renata czarnkowska o parytetach kinematografii zapraszam po kasę na czterdziestym trzecim festiwalu polskich filmów fabularnych źle rozumieją pojęcie parytet parytet to przede wszystkim, jeżeli choćby Oli o liczbę to musi być 5250 nie ma innego parytetu i że to jest 30 % jest kwota ani pary, gdzie jest początek zmian kobiety powinny być reprezentowane na równi z mężczyznami skoro społeczeństwo polskie Top 50, który okradł dziwił się na połowę dokładnie te powinny być reprezentowane w takiej samej liczbie działań decyzyjnych w polityce jednak oczywiście wiemy, jaka jest sytuacja, a wiemy, że rząd zmiany się zaczęły trwają, ale trzeba im pomóc po prostu trzeba im pomóc stąd międzynarodowa inicjatywa, ale też dyrektywa Unii Europejskiej realizowane przez euro i masz właśnie wprowadzenia tych parytetu w na rynku audiowizualnym we wszystkich ciałach decyzyjnych, czyli dajmy na to najpier w komisji, która wybiera dyrektora PISF daje pod tym zdradził PiS tu ani widu temu w nowym polskim rynku tak jest w działach komisja decyzyjnych, czyli np. w komendzie w komisjach eksperckich PISF je w funduszach regionalnych i t d . dlaczego dlatego, że jeżeli będzie reprezentowana na równi tych działań, które podejmują te podstawowe decyzje wrażliwość kobieca to co się przełoży na sprawiedliwy podział środków, ale i sprawiedliwy udział we wszystkich decyzjach, które będąc po będą podejmowane jeśli chodzi o filmowców oznacza dla kobiet i mężczyzn jest w ogóle fenomenem na skalę Europejską światową ponieważ, jeżeli każdy, kto śledzi historię na głód sukcesów polskiego kina ostatnich lat mówi Polski kim jest kobietą 90 % oczywiście serdecznie pozdrawiamy Pawła Pawlikowskiego, bo wody w 1 z największych sukcesów artystycznych Seweryn Goszczyński, która jest producentką, ale większość nagród na najważniejszych festiwalach zdobywały kobiety tymczasem w razie musisz Nowak jest jednak kobieta wśród liderek, które przyznają pieniądze na produkcję filmów fabularnych jest jednak kobiet właśnie tutaj są 2 kwestie in vitro może się im MO może też podkreślmy, bo mówić tutaj o sukcesach międzynarodowych należy do mnie bardzo ciekawe, że kobiety i to tylko nowe listy patrzymy na film fabularny już nie mówiąc o dokumencie dziewczyny no zdobywali mnóstwo nagród animacją właśnie na ledowe mówimy o międzynarodowym sukcesem, bo w Polsce jest byśmy spojrzały może nawet na festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni, na którym jesteśmy ta sytuacja wygląda zupełnie realne inaczej rzeczywiście dlatego się zebrały Szmyd dlatego pracujemy, bo widzimy, że nie zawsze te sukcesy min za międzynarodowe kobiet przekładają się na rynek Polski taki jest nowym szczęśliwie zabierze kilka kobiet jest zawęża tę statystykę nie Małgosia Szumowska Agnieszka Smoczyńska, a i dziewczyny dokumentalistki natomiast rzeczywiście sytuacja jest dosyć trudne muszę szczerze powiedzieć jak Monika Talarczyk po raz pierwszy na przesłane do badania znam nieco starsze, ale te najnowsze byłam szoku ja sama była msza, kiedy uzupełniły je dziewczyny o badania dotyczące stacji telewizyjnych też byłam w głębokim szoku jak najbardziej co tutaj zszokowało, bo jeżeli np. że nie chce mówić, o której stacji telewizyjnej na procentowo reżyserów, którzy reżyserują seriale telewizyjne jest 0 kobiet na kilkadziesiąt produkcji no to jest dla mnie szok, bo jednocześnie wszyscy się chwalimy mówimy, że kino jest kobietą, pokazując kolejny sukces Agnieszki Smoczyńskiego osi Gosi Szumowskiej mierzą Agnieszki Holland modne i na mocy musi to być szokujące dla mnie oczywiście może bardziej targi najważniejsze bardzo chciałam, żeby jak najwięcej panów się znalazło na tej konferencji żeby, żeby przekazywali teraz rozmawiam z dyrektorami zresztą przed chwilą oni sami byli pod wrażeniem ich przygotowania tej konkurencji, ale też z danych duże, które usłyszeli, bo jeśli się nie rozumie też powiedziała to ma wianek mamy przede wszystkim nasza 1 z naszych analiz McKinsey szwedzkiego Instytutu sztuki filmowej wiedza pokonuje uprzedzenia schematy i t d. słuchajmy się z patrzy się statystyki i jeżeli uznamy, że całość to jest niesprawiedliwe działajmy wspólnie mężczyźni kobiet ze ścian naszą rozmowę od tego pytania bić się, o którą dziedzinę wam chodzi smugi cienia na czym one tam w zasadzie chodzi o to, iż mówimy o parytecie, bo wydają się, że to jest bardzo ważnym podkreślenia, że nie chodzi tylko reżyserki prawda, że nie ma gdzie bo reżyserię faktycznie to są dziewczyny rozpoznawalne publiczna, ale tutaj chodzi właśnie jakość Azoty chciałaby decyzyjny, bo to jest to co jest bardzo ważne dystansie rozumiem bierze cała zmiana ta to jest najważniejsze oto nam chodzi, żeby w ciałach decyzyjnych w zarządach właśnie w komisjach konkursowych zasiadały na równi kobiety, bo wtedy kobiety mają szansę być reprezentowane również w twórczości artysty jest proste przełożenie, ale było dużo ciekawych statystyk, że oczywiście nie jest tragicznie np. w domu będzie wejść na całe piony scenograficzne to są prawie same kobiety, owszem, tylko ten osoba, która zna specyfikę branży filmowej wiele że, że ważniejsze, że i k obrazujący sytuację w Polskiej kinematografii jest to, że jest 14 % reżyserek na 14 proc reżyserek, które dostały fundusze na filmy, czyli to są ci liderzy reżyserzy decydujące oczywiście, że w tych za w zawodach filmowych, które są, jakby usługowe i też schematycznie przypisane do kobiet, czyli ubieramy karmimy je malujemy prawda jest do tego dodamy asystuje bym zjechała z serialu rodzina najbardziej w tych statystykach zszokowało mnie najbardziej zszokowało to, że 14 % reżyserek, które dostały pieniądze na wiek, ale 74 % asystentek reżyserów to jest dla mnie to dla mnie było szokujące, że faktycznie gdzieś jest ten szklany sufit, który przeszkadza kobietom, w czym nie wiem czy to to są jakieś takie wewnętrzne i jaki zahamowanie, który nie pozwalają kobietom nie wiem przebić się na ten plan na tę pierwszą linię marzyłaby żeby, żeby te zahamowania na równi z kobietami producent kami starały się pokonywały starali się pokonywać mężczyźni producenci że, żeby te osoby płci żeńskiej, które mają tego typu obawy, żeby były wspierane zarówno przez mężczyzn producentów jak i kobiety producentów bardzo mądrze wymyślił Instytut szwedzki, wprowadzając takie zachęty dla producentów, którzy równo wynagradzają i zatrudniają kobiety, ale to też bardzo ważnym elementem było to, że bardzo często jest nas ogranicza, że teraz wiele wiele osób się buntuje przeciwko używaniu końcówek żeńskich prawdą, a co to jest w ogóle fanaberia niż na feministek, a złem, ale bycie feministką i Okrężnej feministka z równie obraźliwe jak i tutaj nie użyję tego słowa jak bardzo niska aż 17 i pęcherze się języka zaczyna to RPP zahamowanie dlatego trzeba kolejne kolejne, jakby ograniczenia kolejne też blokady wprowadzone i przebijać razem przez kobiety mężczyzn i mężczyzn w PiS-ie ostatnio mi się ono bardzo i choć znam człowieka i od bardzo dawno zszokował mnie znany Polski reżyser, który napisał właśnie, że wymieniły list po list z zalet, które powinna posiadać oczywiście miał asystę jego asystentka reżysera na następne było już nie będę ich chodnik to co ułatwi nam zostało wymienione to już tylko uwielbienie zostało nic więcej już nie odwód oczywiście dyskusja się wokół tego jego posta na Facebooku odbyła natomiast bardzo mnie zasmuciła reakcja, których z niektórych pań, które przesyłały jako ciekawą propozycję właśnie prace asystentki tegoż reżysera ja rozumiem głosił nawet w sferze dowcipu przy niemal wszystko sobie można można pozwolić człowiek taktowny na czym dowcipy tak to innego człowieka są o wiele smaczniejsze niż te, które wypowiada człowiek nietaktowne nierozumiejący, jakby problemu równouprawnienia równości i wrażliwość Rosjan na koniec jeszcze zapytać się o oto co udało się zrobić i co kobiety filmu będą robić, żeby do tego parytetów w 2020 roku doprowadził z myślą, że pierwszą i pierwszym osiągnięciem i tu też może podziękować dyrektorom festiwalu, ale też komitetowi stałemu organizacyjnemu i RDS oczywiście te deklaracje mówi pierwszy krajowy festiwal na świecie podpisujemy ten deklaracje wspólnych działań na rzecz równego traktowania kobiet to jest wielka sprawa naprawdę natomiast mocno jej pierwszym etapem, kiedy zobaczyliśmy, że z komisji selekcyjnej jest zasiada jednak kobieta szybko skierowały się też list do Dyrekcji i odze w był natychmiastowy jest więcej kobiet żyli konkursu głównego niż mężczyzn, czyli wystarczy zwrócić uwagę tak naprawdę wystarczy, by chłopaki zastanówcie się na coś jest jednak bardzo wielu odpowiada panu w bardzo pozytywnie lata i trzeba tego pilnować oczywiście sytuacja w ogóle nie jest łatwa a tym bardziej sytuacja w takich sytuacjach, zwłaszcza kobiety zazwyczaj bywa jeszcze trudniejsza natomiast przede wszystkim źle będziemy śledzić statystyki będziemy pilnować, aby parytet aby, aby dyrektywa Unii Europejskiej i euro i marż, ale była respektowana wprowadzana krok po kroku mamy przygotować harmonogram zgodnie z tą deklaracją my przede wszystkim, którzy swoją siłę w tej grupie rzeczy nam sobie, żebyśmy się spotkały w UE w tym miejscu, bo nie wiem w 2020 droga n p . żebyśmy zobaczyły jak ta w sprawa wygląda, żeby ta rozmowa wyglądała zupełnie inaczej bardzo dziękuję Renata czarnkowska liste w producentka była ze mną dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!