REKLAMA

Podsumowanie 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

Do Zobaczenia
Data emisji:
2018-09-22 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Grecja vana dobry wieczór magazyn filmowy do zobaczenia proces z czterdziestego trzeciego festiwalu polskich filmów fabularnych znakomity skład gości Kaja Klimek Adam Kurowski Piotr Czerkawski krytycy filmowi dzień dobry ci diagnozę my będziemy to, że państwa opowiadać o tym co tutaj oglądaliśmy przez ostatnie 5 dni będziemy zastanawiać się, w którym którą stronę polskie kino zmierza w, gdzie jest ten kierunek, w którym powinniśmy podążać i czy faktycznie w tym Rozwiń » kierunku w inny podążamy nie może zacznę od tak trochę inne przekornie czy my nie mamy więcej aktorów w Polskim kinie, o co chodzi, że przez wały dla co konferencja prasowa 16 filmów w konkursie głównym i przez cały czas te same twarze na ekranie te same twarze przy wywiadach te same twarze przy konferencjach prasowych, o co tutaj chodzi właściwie jak się dyskutuje o tym komu przyznać nagrodę to nie wiadomo za jaki jest, więc trzeba było zbiorczo, bo się pojawia takie Gajos Gajos ale kto za co rynek zbytu odczytu Ano Ano właściwie może tu i tłumów pokazuje pełne spektrum jego aktorstwa zużyte wymagałoby jakichś lekkie formy, żeby nie przyznawać nagrody za film tylko po prostu zabić się w tym roku na festiwalu w ramach Chin, które są na nim pokazywanych, bo no też były dyskusje przecież Więckiewicz za plenery czy za złe filmy inne, które się tutaj pojawią stoimy w ogóle coś co by się przydało przetrzepać takie też można będzie, że co roku upada ten zarzut i na pocieszenie można powiedzieć, że przynajmniej co roku te twarze są inne znaczy jednak niektórzy aktorzy robią sobie pauzy i wtedy ich mniej widać wyjmujemy blachę dziękujemy wam za pierwszym autem, na które wpły w na innych jednak tutaj bardzo dużo Agaty Kuleszy jest bardzo dużo w Roberta Więckiewicza jest bardzo dużo Joanny Kulig, która mogła wręcz być wizytówką tego festiwalu, ponieważ widzimy ją przed każdym seansem oprócz filmów także w sporcie marki odzieżowej, który stał wywołał pewne dyskusje o obrazie kobiecości, który tworzy, ale ten sport nie wiem czy mogę tutaj zdradzić firmy czy nie, która w UE, którą reklamuje faktycznie oglądamy kilka razy dziennie więc, więc go bez zarzutu jak wybrać uprawnionych albo coś oczyszczającego jednak mimo wszystko w kontekście aktorstwa w Polskim kinie czy rzeczywiście zgadzam się z tym zarzutem, który faktycznie powraca do sporów lat, ale aktorstwo dziewczynce, że aktorstwo młodzieżowe, które zawsze było bolączką w sierpniu 2 lat był bolączką polskiego kina, że reżyserzy nie potrafili pracować z młodymi aktorami zawsze było sztucznej wysilonej groteskowych niezamierzony sposób wyraz na szczęście jest jakiś przełom w tej kreacji młodzieżowy czy dziecięce bywają coraz bardziej zbilansowany coraz bardziej przekonujące i tutaj najlepiej widać w filmie wilkołak Adriana Panka, gdzie reżyser podjął bardzo duże ryzyko, bo pracuję z dużą gromadką takich aktorów młodych aktorów nieprofesjonalnych jeszcze lepiej, gdyby 1 fałszywy ruch był fałszywy krok po lutym firmy stałyby się posypało, a jednak jednak trzymać się właśnie dzięki sile magnetyzmu i charyzmie tych wykonawców, ale wielowiekowa gotowe w mieście będziemy rozmawiać zamykania jeszcze raz tak chciałam jak ja zaczęliśmy rozmawiać o o tym, wilkołaków chciałbym dodać, że ten film ma jeszcze Sonię w roli głównej właściwie tej, wspinając się prezesowi grupy dziecięce malunki są niemieckie MSZ i właściwie to jest 1 z takich nowszych z pierwszych warzy w w Polskim kinie i myślę, że to jest też coś się co on co by się przydał w tej naszej rozmowie mówimy, że w kółko są sami aktorzy, ale pojawiają się nowi tylko trzeba na nich zwrócić uwagę i dzieci wyciągnąć może najlepiej taki sposób jak wywiad Jagoda Szelc z całym rokiem aktorskim monumencie, a poza tym myślę, że jeżeli mowa o aktorach tej klasy co Janusz Gajos swój Agata Kulesza 3 Joanna Kulig trudno zarzucać, że z Łomży chcą ich mieć je w swoich filmach, bo faktycznie zawsze jest klasa sama dla siebie tak oczywiście jest zupełnie nie neguję tego, że nie chce ich oglądać na ekranie wręcz przeciwnie chce ich oglądać w dużych pań jest rola im więcej tym lepiej, ale jednak apelowałbym tutaj o jakiś czas nie wiem pewnie trochę odwagi w wyszukiwaniu o nowych twarzy my w ogóle mowy o odwadze w obsadzaniu aktorów to taka nowa stara twarz Michał Koterski w 7 uczucie to było bardzo brawurowa decyzja ze strony Marka Koterskiego, żeby powierzyć właśnie Michałowi rolę Adasia Miauczyńskiego, bo przecież filmowi Koterski Emu tak tak przecież giganci się z nią mierzyć i 85 latach przede wszystkim Marka Kondrata, ale też inni bardzo ważni wykonawcy grali o nasze atuty jednak zgodna z Puszczy, by pisać aktor charakterystyczny aurę podwieszeń bombowych 7 uczuć jako film o dziecku wenflonu dziecku, które tkwi w każdym z nas takim Piotruś pan kimś innym historycznym w jakimś bardzo, skupiając uwagę na sobie narcystyczny potrzebował energii, którą ma w sobie Michał Koterski, więc było to ryzyko, ale jak najbardziej się opłacił jak tutaj jeszcze 2 chciałbym dodać, że udziały Marii Dębskiej też córki reżyserki we filmie zabawa zabawa też Maria Dębska uważam, że z bardzo uzdolnioną aktorką i wydłuży duży sukces Anny przed nią, bo też już wiemy, że w Kalininie będzie Kraka line Jędrusik mięta ważne Klimkiewicz, więc też jest taka domeny nowa twarz w mam nadzieję, że rzeź również będzie wykorzystana, ale nie wyeksploatowanych korzystaj z innym zresztą w ogóle bardzo ciekawy film 1 z ciekawszych mam wrażenie w konkursie głównym zabawa zabawa nowy film Kingi Dębskiej, którą znamy z tytułów tak jak moje córki krowy czy plandek czy aktorka dokumentu lub o Elżbiecie Czyżewskiej Czyżewskiej teraz pokazuje swój nowy tytuł zabawa zabawa o alkoholizmie kobiet w Polsce i Maria Dębska i córka granej młodszą postać prócz tego mamy 2 kobiety innym wieku Agaty Kuleszy terapia kolei Doroty Kolak wspaniałej roli tworzyć tylko w Panoramie polskiego kobiecego picia to jest to objęte jest cały czas dużo mniej niż np. picie męskie tabu w Polskiej kulturze Kinga Dębska to tabu zrywa i robi to dosyć spektakularne podsuwa nam bardzo płynnie przeszedł do kolejnego wątku naszej wschodniej naszej rozmowy, czyli mocne strony i słabe strony tego festiwalu tych słabych stron moim zdaniem jest bardzo duża i pewnie, bo informacja Radia TOK FM będziemy również im się przyglądać zalet w takim razie Hajdo te mocne mocne strony w takim razie zabawa zabawa Kingi Dębskiej na pewno do tych mocnych stron konkursu głównego filmu należy w ogóle, bo wydaje się, że Kinga Dębska jest reżyserką, której warto mówić dużo, bo mamy unikalną jednak rząd na gruncie polskiego kina umiejętność opowiadania w przystępny sposób bardzo ważnych sprawach bardzo trudnych problemach przecież moje córki strona 8 obchodzeniu najbliżej nam znać ciągle znajduje to tematy tabu prawda był ważnym, gdyż taki, że cieszy powrót do formy reżyserskiej, bo przecież zdarzyć się tym plomby, czyli firm komercyjnych zrobiony na zamówienie nie wg tych autorskiego stanie się drugim znacznie słabszy teraz to już jednak są te rejestry, z którymi Kingę Dębską kojarzymy i to, że za osobowe, gdy się symptomatyczny filmy dla tegorocznej edycji, bo jest to film z ambicjami terapeutycznymi, gdybym się ze mną zgodzić się, bo jest to jedno z takich odwiecznych pytań, jaki sobie zadajemy czy kino może wpływać na nasze życie czy kino może zmieniać rzeczywistość i skłaniać nas do autorefleksji miesiąc wydaje się jednak po i tutaj to bardzo mocno wybrzmiewa, bo i Cleo Wojciecha Smarzowskiego lekko taka terapia zbiorowa terapia z Tarnowa i do dziś szokował związana z życiem publicznym i filmy Marka Koterskiego 7 uczuć czy tutaj z kolei bardzo kameralna bardzo intymna, ale też ma jednak jakaś oczyszczająca podróż i zabawa zabawa to wydaje się taki moty w przewodni tegorocznego festiwalu i bardzo dobrze wdrożony poszliśmy w tym strony rośnie mocna Legia ja bym chciała jak funkcja wezmą udział w 21 w zadaniowym chciałaby widzieć we właściwie podziemna, by ten wątek, który zaczęliśmy w te strony, że mamy albo do czynienia z kinem DSK mistyczny, w którym nie jest bardzo trudno się zidentyfikować tak się składa, że to jest kino SK mistyczne, który jest jednocześnie historyczne, czyli te są filmy takie jak Peter Krzysztofa Zanussiego czy kamerdyner Filipa Bajona czy ułaskawienie Jana Jakuba Kolskiego, które opowiadają o przyszłości taki sposób, że ja nie jestem w stanie za wiele z tych filmów wyciągnąć dla siebie wilkołak z wymogami chciałam ani też być albo nawet kre w Boga, która jest po prostu takim totalnym firmy w wydaniu estetycznymi takie marki artystycznej odwagi jakiś ma więcej niestety filmy, które wymieniłam razem wzięte wyznanie i ciężko się właśnie z tymi firmami które, których twórcy uważają, że oni mając ważnego dopowiedzenia na temat naszego życia tutaj współcześnie w Polsce ciężko się z tymi firmami w jakikolwiek sposób nie przynajmniej zidentyfikować, po czym pojawiają się całe szczęście jest druga część tego, który w piątek mówił twórcy, których interesuje życie tu Inter City w świetnej jak różny sposób godnym życiu tu i teraz opowiadają o filmach, których ważnym elementem ważną częścią są też bohaterki kobiece nowo bohaterki kobiece zawody jest jakby masło maślane oczy bohaterki albo kobiety no bo mamy zarówno zabawy zabawy, która jest faktycznie filmem poruszającymi po pokazuje coś, o czym nie chcemy myśleć mówić i jakby chętniej chcemy, żeby to teren pozostał w sferze tabu i to wyciągnięcie tego na plan pierwszy z ekstra, ale też jak dodała do tej formy Agnieszki Smoczyńskiego magistrat też pokazuje trochę inne oblicze tej kobiecości było ileż można oglądać postaci kobiecych, które są matkami pielęgniarkami albo prostytutkami w filmach polskich twórców imamy lekcje, bo bez żadnej absolutnie totalną, bo jest równej dzieje się coś o wiele o wiele więcej, że wiek naprawdę jest prawdziwa dysk Miko i kości kobieta, która istnieje na ekranie, więc to jest naprawdę fantastyczne ja bym może z problemami z nową drogę to tym kraju mówiła faktycznie dużo tych filmów historycznych niektóre bardzo pięknie zainscenizowane i faktycznie na budzące zachwyt estetyczny natomiast Czech Węgier Tamas historyczna ona równie dobrze może mówi się służyć do mówienia o czasach dzisiejszych i dla mnie takimi filmami, które mimo, że osadzone są w przyszłości jednak komentują naszą rzeczywistość taki czy inny sposób była chociażby zimna wojna Pawła Pawlikowskiego, ale także o ułaskawienie Jana Jakuba Kolskiego dla mnie osobiście duże pozytywne zaskoczenie po jego poprzednim wybitnie nieudanym filmie tutaj powrót do dużej formy i znów, by przeszłość, ale jakoś mówiąca o stosunku Polaków do innych narodowości do innych postaci posta w życiowych wyborów poprzez przez pryzmat dziadków reżysera tak naprawdę, więc z 1 strony bardzo osobista historia z drugiej strony jakoś się współczesna w Chodzieży odnosząca faktycznie do traumy drugiej wojny światowej na mnie patrzysz na dzisiejsze życie polityczne to okazuje się, że wciąż jednak jest trauma jakość jezdni przepracowana, mimo że inne kraje dotknięte wydaje się dawno już sobie z nią poradziły małych i ochronę mała krótka albo przecinać może raczej informacji Radia TOK FM za chwilę wracamy do rozmowy krytycy filmowi dzisiaj ze mną Kaja Klimek Anna Adam Kruk i Piotr Czerkawski, a rozmawiamy oczywiście o firmach, które tutaj oglądaliśmy na czterdziestym trzecim festiwalu polskich filmów fabularnych Patrycja Wanat to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia ze mną w studiu dzisiaj krytycy filmowi Kaja Klimek Adam Kruk Piotr Czerkawski rozmawiamy o filmach, które tutaj oglądaliśmy na czterdziestym trzecim festiwalu polskich filmów fabularnych na pewno porozmawiamy o Klarze Wojciecha Smarzowskiego to chyba faktycznie taki film, który budził najwięcej emocji i najwięcej dyskusji, ale jeszcze zostać bez na chwilę względne ta dyskusja i przyjrzyjmy się jeszcze tym filmom innym, które tutaj inny oglądaliśmy program jest taki mam wrażenie w tym roku z tym konkursem głównym do 16 filmów przypominam w konkursie głównym wystartuje, że to w zasadzie wydaje się, że ten najważniejszy film, który prawdopodobnie wygra tutaj za chwilę, ale twórcy odbiorą nagrodę w teatrze muzycznym nadal zobaczyliśmy w maju tego roku na festiwalu w Cannes mowa oczywiście zimnej wojnie Pawła Pawlikowskiego, więc zadam może takie pytanie z tezą trochę, dlaczego zimna wojna wygrana Madame jak powiedział, że nie mamy jeszcze tej pewności natomiast faktycznie jest to uczucie takiego trochę grania znaczonymi kartami to znaczy kilka tytułów zostało już docenionych na wcześniej na światowych festiwalach zimna wojna oczywiście w Cannes, ale także realizowana w Berlinie twarz Małgorzaty Szumowskiej czy fuga Agnieszki Smoczyński to są tytuły już do doceniony, więc ono w innych zapewne trzeba im coś dać z drugiej strony są tu także innym premierowe sołtys także filmy wyświetlane już w Chinach są też w innych wielkich Mistrzów, którzy tutaj wygrywali, gdy nie już wcześniej ani koniecznie przyjeżdżają tym razem z filmami najwyższej klasy, a jednocześnie dostają się do głównego konkursu, bo jak wiadomo z zeszłego lata 2 nie ma dyrektora artystycznego, więc tak naprawdę trudno stwierdzić, kto podejmuje te decyzje tych wielkich konglomeratów i pływów hoteli kursu pilotujący tak jak już przecież wszyscy by złośliwie wysłuchiwaliśmy jest i ciastem na brak serca miłości Łukasz Ronduda w konkursie głównym to w tym roku porównywalną aberracją jest dla mnie nie dostrzeżenie córki trenera Łukasza Grzegorzka filmu, który tutaj, by się spodobał w Gdyni, bo jest to kino przystępne pełne wdzięku, a jednak opowiadającą o ważnym temacie dojrzewania wybijania się na niepodległość przez tytułową bohaterkę ze świetną rolą Jacka wraca, dla których kufle do tej pory takiej roli nie miał w kinie oraz Karoliny Górnicki debiutantki, więc naprawdę byłoby za co ten film docenić myślę, że trzeba głośno mówić o tych, którzy mieli zgadzamy się z takimi sytuacjami, że to selekcja bywa naprawdę momentami absurdalny właśnie teraz głowę przed festiwalem wiele razy mówiłam, że wydaje mi się, że ta selekcja absurdalna, ale nie chcę ferować wyroków, bo być może wszystkie 16 tytułów są warte tego, żeby w konkursie głównym wyzywał żonę medycy nie widać, że absolutnie nie z drugiej strony zabrakło mi też córki trenera w UE zabrakło mi też nie rozumiem, dlaczego gmina Olgi Chajdas czy monument jagody Szelc także, że to są filmy, które wylądowało innym spojrzeniu jest to dla mnie etc coś dziwnego dla mnie było w tej selekcji nie ma racji takie wrażenie, że Gdynia jako festiwal jest o tyle specyficzna, że wyjdzie na przegląd właściwie wszystkiego co się wydarzyło przez cały rok w kinie polskim i dlatego mamy te filmy, o których mówił wcześniej Adam, który już zdążyliśmy obejrzeć przeżyć nawet 2 blizny po dwa-trzy razy jedno wojny jak diament 3 × i faktycznie za każdym razem to seans pełen emocji, ale nie obudzę tego na nowo sobie tutaj oglądając filmy, które tutaj mają premiery no bo właściwie też tak, by było, że wszyscy się na filmy, na które młyny były największe oczekiwania zdobyły filmy Mistrzów to były też debiutantów wiem jednak zwrócić uwagę na coś innego, bo mamy takie wrażenie, że ten konkurs głównej strony od Sasa do lamusa, ale dzięki temu bardzo cieszy, że takie filmy jak właśnie wilkołak czy kre w Boga żony jednak trafiły do tego konkursu głównego, bo to jest właściwie inne spojrzenie na wielkie wrażenie, że do tej pani, by było wyciągnąć wyżej to inne spojrzenie jak faktycznie coś co w definicji ma być takim miejscem jest dziwna, mówi że albo zlikwidować i w ogóle zrobić z Gogolina dbali o Wilno Wilno w kształcie w jakim fabuły, lecz także nie było takiego poczucia jak nawet przecież w kuluarach się o tym nie stanie, mówi że inne spojrzenie w takie zestawy filmów, które po prostu nie trafiły aktywni chcieli, które nie pasowały do konkursu głównego boję się, że w specjalnej troski polskiego kina ogórki są wrośnięte w dosłownym, bo leży na alejki i kiedy takie filmy jak nie monument, jakby chcieli wystawić wystąpią bogaczy właśnie z wilkołakiem w sensie wymknęła się do twórców gratuluję, że są w konkursie głównym to wtedy mamy naprawdę trochę inny rodzaj tego właśnie spojrzenia na to czym kino może być, bo nie stanie się tu toczą dyskusje przecież na temat tego czy kino polskie w stronę artystyczną bardziej zmierza czy w stronę widza czy strony historia jest fajnie było, gdyby to jakoś było to jednak odzwierciedlone w głowę 1 z ojcem mogę powiedzieć o konkursie głównym jest przede wszystkim to, że bardzo dużo filmów toczy się w lesie, gdy jest jak zwykle po takim budżecie oglądane filmy konkursowe, że jest albo w lesie albo w mieście to jest taki podział ról współczesna uznanej tyle jest, więc niemal sami czegoś takiego ducha przewodnika film, który was najbardziej zaskoczył z tych filmów, które tutaj mieliście okazję zobaczyć po raz pierwszy Adam no myślę, że dla mnie dużym przeżyciem był kler jawnie należy do sekty Wojciecha Smarzowskiego lub jego filmy, ale nie jestem wyznawcą 1 lub mniej drugie bardziej kler zdecydowanie bardziej oczywiście też mam kilka swoich szpilek do tego filmu nie wszystko się tam podobało chociażby takie sceny gadających głów, które wchodzą trochę nakręcony w innej poetyce trochę niepotrzebny jest za za mocno w la opowiadająca o tym co już tak zdążyliśmy zrozumieć, ale oprócz tego naprawdę swing bardzo ważny bardzo mocny bardzo precyzyjnie skonstruowany, jeżeli chodzi o o intrygę o poprowadzenie aktorów myślę, że to jest też obok innej wojny duży kandydat do głównej nagrody od plaży za chwilę będziemy rozmawiać to poza Millerem co najbardziej zaskoczyło Piotr, ale nie da się uciec od Claire mimo wszystko, bo pojazd nie miał zamiaru inteligentne światła od optymistycznych Wojciecha Smarzowskiego, lecz w sensie, bo rzeczywiście bałem się takiego kina włoskiego publicystycznego, który zmarnuje ważny temat to dostałem, że już z 1 strony pogłębioną zbilansowaną z drugiej taką, w której Smarzowski nie boi się swojego autorskiego charakteru pisma ten film jest szalenie drapieżny z bardzo zabawnych co też ciekawie rezygnowało z atmosferą festiwalu w Gdyni, gdzie ta publiczność zwykle trzeba opowiedzieć aktor mieszczańską, która czasem tak, aby mężczyzna przez nią przemawia inny przykład było widać masaż kleru, że oni wiedzą czy można już śmiać czy wypad do bardzo wie co widzieli choćby hamulce puściły co też jest jakimś dowodem na sukces Wojciecha Smarzowskiego, ale jeszcze jego odwaga przejawia się w taki silnym podkreślaniu autorskiego spojrzenia na kim budowaniu własnego uniwersum własnego świata to, że on umieszczam w tle żaluzje swoich poprzednich filmów traktuje swoje dzieło jako integralną całość nie jest też myśleniem bardzo świeży i bardzo nietuzinkowym gruncie polskiego kina i za polisę Smarzowski również wdzięczny ich nazwy nie czeka moc klarowna w takim razie kler w LM KE już dziś daje głos, jakby chciał tylko dodać, że ja bardzo się też, że to co dostaliśmy w sumie to coś innego niż ten zwiastun, który narobił mnóstwo zamieszania w aneksie dostaliśmy zwiastun, który nabył zlepkiem gagów śmiesznych sytuacji, gdy wydawało się, że warto będzie Patryk Vega tylko o ich o kościele w, a na nie mając w mocnym aniołem, który znacznie słabsze filmy sposób im Wojciecha Smarzowskiego, ale tam zastosowano ten sam trik tym samym manipulacji, że zwiastun też jest bardzo zabawna film jednak przygnębiające jest z czym część szerszego problemu temat relacji z marketingiem, a sztuką, którzy pragną odnaleźć tak, ale fakt, że doppler jest filmem, który zupełnie inne światło rzuca na temat, którym w Smarzowski opowiadaczy i to nie jest tylko one po prostu wyśmiewanie się z upadłych księży tylko bez pokazania jakiegoś systemu jakiegoś mechanizmu, który po prostu w taki wzrost, jaki ma innych mechanizmów, które w tym zamkniętym systemie działają tak jakby tego jest ona będzie chciała cofnąć, bo faktycznie mamy wrażenie oglądając go, że to będzie film Patryka Vegi świetnie moim zdaniem to jest świetny projekt, by tak zaprocentuje w momencie, kiedy ludzie spodziewający się, więc ludzie dowożą ich styl na ten film to będzie totalnie, jakim Patryka Vegi tylko, że w arenie był tylko, że nie, bo jednak to jest wspaniałe, bo Patryk Vega właściwie trochę przechwycono momentami styl opowiadania Wojciecha Smarzowskiego w tym co robi Wojciech Smarzowski odbiera od swojego tam, gdzie należy je za pomocą tego trenera, który właściwie trafił do masowej mojej ukochanej masowej publiczności w Polsce, która twierdzi oka idziemy będzie śmiesznie będą Wenerski rubaszne żarty o księżach, a dostali po prostu dokładamy stanieje myślę, że nie ma takiej, a właściwie osoby, bo rozmawialiśmy też, że społeczna rola kina tak czy nie ja jestem w tym, że tak jest i to ma być społeczna rola kina, żeby przyciągać za pomocą takiego tradera masy do kina, które nawet jeśli nie koniecznie chciały, by oglądać film o tym, o czym obejrzą to będący jakoś tam częstym tematem zmierzyć, kto ty świetnie, bo jest takich chwil mówił, że z Smarzowski, który przewiduje doc. Weiner w niektórych swoich filmach czy dużo osób właściwie tak twierdzi, że wniosek taki nowym sumieniem, że pokazuje nam by nasze nasze polskie mordy w tym zwierciadle filmowymi dwudziesto tutaj wiarę w Zakliczynie ZOZ wezwali do 3 kierunkach, utrzymując Międzychód leży siekiera też właściwie to narzędzie, którego używa lepszą okazję, by jest też tempo było z tym co trzeba wyrąbać nam się kryje jakieś lekkie delikatne wrażliwe wnętrze więc, jakby on potrafi połączyć z 1 i wyrównali stan chorzowskich też nie ukrywano noc warto o tym, mówi w wywiadach zresztą parę dni temu rozmawialiśmy o tym z nim w TOK FM, że one celowo nawet buduje tak tej historii zaczyna od oddała głos zaczyna w piśmie z dnia, a później stara się wpleść w ważnych tematów, które są dla niego ważne są ważne dla wydawnict w to do centrum działa prawda zwrócił również z tego co, ale jeszcze mówiła przed chwilą myślę, że rodzi się też ciekawe pytanie czy jesteśmy w stanie usprawiedliwić delikatny populizm polskich twórców polskich kin pojawił się podobny problem czy podobną kwestię rozważałem oglądając film Marka Koterskiego 7 punktów cieszymy z najmocniejszych punktów tegorocznego konkursu moim zdaniem film o przewartościowaniu relacji dla linii dorośli dzieci i tam mamy taką sytuację, że to, o czym Koperski opowiada dosyć subtelnie przez cały seans w ciągu ostatnich 10 znam złożone explicite przez monolog Soni Bohosiewicz i w pierwszej chwili mnie to uderzyło, ale potem zastanowimy się, że jeśli ten przekaz bardzo ważny jednak dzięki temu lepiej wybrzmi dzień dzięki temu ludzie obejrzą ten film w szerszej skali więcej osób pójdzie go zobaczyć lepiej go zrozumieć głębiej do 3 drogach publicznych, bo to jest też zarzut, który stawiano Małgorzaty Szumowskiej przy okazji filmu pasz zielonych Kufel nawet list za mało finansowanych jest jednostronne i t d. tak dalej natomiast mam wrażenie, że właśnie kler twarz i dodałbym do tego pewnego razu w listopadzie Andrzeja Jakimowskiego Fin, który był pokazywany w polskich kinach grany premierowo na warszawskim festiwalu filmowym, ale jakoś tak nie wybrzmiał natomiast tutaj oglądany w tym zestawie w tym kontekście, ale podejmujący problem rosnącego nacjonalizmu w Polsce jednocześnie wykluczenia społecznego i klipów, jakby zorientowania się tych osób aby, które nie mają za wiele nie mają też za wiele widoków na przyszłość w 2 tutaj bardzo mocno wydaje mi się wybrzmiały to są takie 3 filmy, które faktycznie jakoś biorą się za maleje z rzeczywistością ma nie uciekają w jakiej się Ukrainy dawne mniej lub bardziej piękne morze jestem słaba co dało Koterskiego, bo faktycznie to jest za chwilę wydarzenie od ciebie zaczniemy od coverów zrezygnować z rezerwy może, ale ta informacja o ich formacja granie Radomiak napiszmy, że państwa mała mała przerwa informacji Radia TOK FM za chwilę wracam jeszcze raz do magazynu filmowego do rozmowy z krytykami filmowymi będziemy przyglądać się, że i analizować co tutaj w Gdyni oglądaliśmy ja mam wodę taką tylko dla jedno zdanie może podsumowania tej części programu mam wrażenie że, gdyby faktycznie ten konkurs był 1 chórem chwalą się z 12 filmów ani z 16 to byłby bardzo dobry konkurs w toaletach niestety nie jest na chwilę wracamy magazyn filmowy do zobaczenia na inne w studiu ze mną pechem plenerowym studiu Radia TOK FM państwo może stworzyć Czech, która także w pogoda się zmienia w 2 Jelena cały tydzień było tutaj pięknie piękne słońce teraz już się trochę to wygląda inaczej w studiu ze mną o tym, właśnie plenerowym studiu Radia TOK FM Kaja Klimek Piotr Czerkawski Adam Kruk, czyli krytycy filmowi, gdzie dzielimy się z państwem tym co tutaj w oglądaliśmy w w tym tygodniu to by mianować cóż zacznijmy może od 7 uczuć Marka Koterskiego badam Kruk chciał tutaj dołożyć jeszcze coś do do tego filmu, by chciał wiedzieć, że byłoby każdy nowy film Marka Koterskiego jest dużym wydarzeniem i to faktycznie premiera najnowszych 7 dni czuć się dużo lepszych niż jego poprzedni film baby są jakieś inne, których moja uzupełnienie nie kupiłem natomiast tu wydają się jest to z 1 strony powrót do dużej formy Marka Koterskiego i niesamowicie zabawny i świetny pomysł, żeby go na dzieci obsadzi teraz aktorów myślę, że także dla aktorów, którzy tam występują to duże wyzwanie jest z tego wybrnęli świetna muzyka musiała znieść trudno jednak dla ruchu na wykres mam pewien problem z tym kinem, które chyba się nie odnosi do samego Marka Koterskiego, ale odnosi się bardziej ADO tego, że zmieniły się już siły nam trochę czasy i chyba poczucie humoru także się trochę zmienia to znaczy mam wrażenie, że niektóre żarty śmieszyły, by jeszcze 10 lat temu dziś już nie śmieszą, dlatego że wydają się odrobinę seksistowskie, że wydają się jakiś taki nie chamskie niekiedy myśli tułaczka po scenie pól kamicy zwyczajnej dla tych, którzy widzieli film albo chociażby zamieszczonym w Lipnie jestem Brzechwy festiwalem tłumaczenia teorii względności Einsteina jednak Koperski aktów przekracza pewnej granicy, które ktoś kiedyś nie było telewizora jestem w ogóle jest żenujące, a dzisiaj nasze dzisiejsze pewne żarty jednak zdezaktualizowały i to inaczej się odpowiadał zdawkowo serio apel taki, jaki PIN, bo proces nie wiemy czy wyjdzie coś wulgarnego niesamowicie wyrafinowanego, ale zgadzam się oczywiście po części z tym co powiedział Adamek chce obronić Marka Koterskiego to się potrzeby, który ma niesamowity słuch do polszczyzny, gdybym ja np. chodzę po jakichś spotkaniach festiwalowych obcych kultur jak ludzie ze sobą rozmawiać, gdy mówimy Marcin Koperski pani pewności powtórzenia wszystkich były 3 samochody, gdyby coś co on dostrzega wielką z wielką przenikliwością, ale i tak zgodziłbym się, że rzeczywiście to jest film i danych, choć mam pewne zastrzeżenia, ale jeszcze 1 była rzecz krótko, bo Adam też cieszy się, że wspomniałeś o pewnego razu w listopadzie Andrzeja Jakimowskiego pokazując, że zapomnieliśmy już Otóż to Oliwa to warto jednak jakąś wzmiankę poświęcić, bo mam nadzieję szczerze mówiąc rząd będzie takim czarnym koniem tego festiwalu wzięli go jakoś zauważa, że wynagrodzi może to, że on nie wybrzmiał w polskich kinach, bo to jest przykład filmu o nowej bardziej politycznego w karierze Andrzeja Jakimowskiego takiego, którego trochę się po nim nie spodziewaliśmy, a jednak filmów w tym też ocalił swoją wrażliwość ocalił siebie jako artysta ocalił szczepu, którym obdarza swoich drużyn to jest duże osiągnięcie bardzo bym się cieszył, gdyby zostało wycenione wg faktycznie tak jak powiedzieliśmy w błąd poprzednich częściach programu jest dużo tego kina takiego terapeutycznego jest są też właśnie takie filmy, które w grę od partii bezpośrednio mówią o Polsce są gry z takimi filmami do politycznymi mam tutaj namyśli właśnie czy pewnego razu w listopadzie, ale też twarz, ale też, że kler jest zbyt dużo jest takich bezpośrednich nawiązań do tego co co w Polsce się dzieje znane są też, że takich firm, na które który mnie zaskoczyły, bo też tam bazową o zaskoczenia w no to dla mnie wilkołak był takim filmem, który mnie zaskoczył bardzo pozytywnie film, który jest utrzymany w atmosferze horroru thrillera to wszystko jest powiązany z drugą wojną światową z końcówką drugiej wojny światowej i z więźniami z GL Gross Rosen zdobyczach przyjęto połączenie może państwo wydać się właśnie dość absurdalne, a jednak Adrianowi bankowi reżyserowi tego filmu są to połączenie wyszło i okazuje się, że tak, że potrafimy kręcić horrory, które przerażają trzymają w napięciu Kaja tak wiedziałam, że to będzie głos skierowany do niego w tej wielkiej fanki kina gatunkowego faktycznie jest niestabilny brakuje mi tam paru rzeczy mam mam jednak takie poczucie, że można było pójść dalej były tzw. transfery, czyli właśnie ten moment, kiedy naprawdę się przestraszyłam, ale jednak właściwie tabu nie zostało aż tak bardzo naruszonego przez bajek i powiedziałam wcześniej miałam wrażenie, że był bardzo duże firmy w tym akcja toczy się w lesie to ten był zdecydowanie o 1 z tych najciekawszych i drużynowy i przetwarzać w ogóle tematy historyczne jakąś interesującą formę filmową to jest coś co dla mnie właściwie ciekawszym kierunkiem niż opowiadanie jakimś konkretnym historycznym momencie w tym momencie polskiego na wypróbować rynek w ciągu przeszło wiek 6 i ciekawy sposób wykorzystać i wilkołak tak, ale ja jednak mojemu wielkiemu zaskoczeniu ja wyjadę stąd właściwie z tym jedynym filmem, który w, którego będę wracać Jeffrey Menzel wystawiała z le w kinem np. Andrzeja Żuławskiego i mam namyśli krew Boga to jest film, który nie zostanie raczej żadnej nagrody, na który też nie pójdzie zbyt wiele osób szkoda, a wiele osób, które na nim upłyną pewnie wjedziemy w ocenie co to w ogóle się wydarzyło i co ty w ogóle za film inny, ale ty właściwie takie kino, którego mi strasznie brakuje, żeby ktoś miał właśnie taką odwagę i spójną wizję i jaka by ta wizja nie była żona jest właśnie taka kompletnie odkryje ona właściwie od tego czy to jest społecznie doniosły temat histerycznie ważny i t d. tak, żeby o tym, że rozmawiam tylko, że jest to absolutnie gdzieś indziej gdzieś osobno i ten film na pewno taki jest chciałbym, żebyśmy przynajmniej przez chwilę jednak porozmawiali o monumencie jagody Szelc, bo to jest film drugi zeszłorocznej właściwie laureatki i jakby gwiazdy w Gdyni, bo jednak na przyjechała też nowa energia bardzo dużo osób, a mamy do czynienia z tym drugim tak wyraźnie mieliście być uznane złośliwe, ale nie miałby monument odbierać jak je z wujem jest zachwycona absolutnie, ale to jest niemały haracz 1 maja w systemy te limity to bardzo monument podawały mieliśmy okazję rozmawiać we Wrocławiu po premierze polskiej Jenny tego filmu na festiwalu nowe Horyzonty daje to też jest przykład kina gatunkowego, który w ogóle Jagoda w 23 latek też bardzo ważny przekaz poza filmowy Bona, opowiadając o tym filmie rozpętała burzę, która dotyczyła Annę tego w jaki sposób aromatyzowania i upokarzani są studenci wydziału aktorskiego nerwy w łódzkiej filmówce, więc w ogóle to wszystko co Jagoda zrobiona jeszcze Turek poziomów nakłada na to, o czym opowiada nowy prezes Anny imponującej wiośnie nie może zostać bezwzględnie niezauważone, bo to była sekcja politycznie inne spojrzenie i uważam, że nie jest to mówimy tak udanej jak wieża jasny dzień natomiast faktycznie na pewno dzieło interesujący na pewno dowodzące, że mamy do czynienia z reżyserką o wielkim talencie na tyle słów to odpowiedź, jakie na pewno tu jeszcze dorzuciłbym fuga Agnieszki Smoczyński, bo to też jest film, który w pewien sposób, by igra z konwencją horroru, tyle że odpowiadając nie o rzeczach nie z tego świata w ty, ale o bardzo konkretnym małżeństwie bardzo konkretnej chorobie, która też ma nauczyć opowiedzieć o tym jak zmienia się pozycja kobiet w Polskim społeczeństwie, a także kobiece potrzeby i ich to jak się definiują znowu pojawia się trudność w rozmowie o Gdyni, bo ja bardzo lubię fuga Agnieszki smoleńskiej widziałem już znacznie wcześniej jednak tutaj bardzo zżyli zwracamy uwagę to zwróćmy uwagę na to co obejrzeliśmy wczoraj przy przedwczoraj, więc dla mnie odkryciem stron byłby jednak wilkołaka Briana w bankach chociażby z racji tego, że widzieliśmy już w 1000 filmów powojennej traumie takich wad technologicznych czy bankowych, a ten jest pod tym względem bardzo świeży rozmawialiśmy o chwili Boga to jest taki bilet to co, do którego mam chyba najbardziej ambiwalentne odczucia, bo zwykle w Gdyni to jest, albowiem od drugiej strony do opisu wyrazista kre w Boga nie pozwala, żeby ją tak potraktować, bo jednak kuleje tom drugi scenariusz co mówi z pewnym smutkiem, bo jest wielkim wyznawcą talentu Bartka Konopki nie wiesz czemu dużą karierę, ale niestety ten dylemat konflikt między 2 głównymi bohaterami wydał mi się trochę papierowe złożony ze schematów granie nie potrafiłem w niego się wgryźć emocjonalne za to podziwiam Bartka Konopkę za jego umiejętności stylistycznych to jest film szalenie hipnotyzujący pop z Gene Hackman takim transowy rytm, który Konopka pokazał już w sztuce znikania, ale w takiej formule jeszcze testowy trochę żartobliwie to już zupełnie poważnie znowu wyszło to bardzo ważne no bo chciałbym na koniec zaprowadzi was jeszcze o taką rzecz czy uważacie, że kleru którym, któremu dużo czasu poświęciliśmy i które było tak jak powiedziałam 1 z takim największych wydarzeń tego rocznego festiwalu czy on narobi zamieszania Wrony w Polsce czy jednak nie, bo n p . po twarzy Małgosi Szumowskiej myśleliśmy, że w będzie to taki list włożony w oko w ich cechy prawicowego z uwagi na dialogowe gadali społeczeństwa w tej części społeczeństwa czy klerem ma szansę coś zmienić w Polsce czy ma szansę zmienić nastawienie Polaków do kościoła z no właśnie czy będzie w inne dużo zamieszania wokół niego race wszyscy spodziewali się, że przed premierą w te będą jakieś 2 manifestacje demonstracje banery tutaj jakieś napisy przed teatrem nie było nic zupełnie nie zastanawiam się na ile my żyjemy jak w takiej panice i wydaje nam się, że na teren firmy narobi zamieszania czy to właśnie tak nie będzie poza tym, że na pewno film będzie miał ogromną widownię, bo to już teraz było widać dodatkowe pokazy kolejki, bo po bilety faktycznie zainteresowanie, a winne są ogromne emocje, że narobi zamieszania, bo jeśli nie Smarzowski to ich to myślę, że tak to porównanie z twarzą, o ile mi się wydaje nietrafione, że jednak Małgorzata Szumowska robi w kimono oraz lepsze raz i gorsze, ale bardzo artystycznych takich, które głównie w obiegu festiwalowym Disneya Smarzowski jest reżyserem docierającym do tego naszego ulubionego przysłowiowego masowego odbiorcy i jestem przekonany, że będzie rezygnować pod tym względem co widać już na festiwalu w Gdyni trzeba było organizować dodatkowy pokaz, żeby wszyscy chętni mogli ten film zobaczyć tak jak mówiliśmy o tym, terapeutycznym aspekcie polskiego kina o takiej szansie na oczyszczeniu, jakie te firmy mogą za sobą mieszka tutaj są zdecydowanie największe jak rozumiemy Patrycja uczymy mówi się protesty i tak by go mieliśmy to w Polsce no 20 lat temu trochę więcej przy okazji filmu 1000 Antoni i dyrektywy chodzi o to dba o to samo OC rozpętała się afera przy okazji thrillera to znaczy wszyscy wiemy w każdym większym mniejszym mieście słyszy się o romansach księży o piciu się, że o różnych rzeczach błahych co innego słyszeć wiedzieć nawet przeczytać w Gazecie, a co innego zobaczyć, a więc ta funkcja kina, która pozwala nam niejako od środka trochę właśnie wujek w styczniu perwersyjnie zobaczyć rzeczy, które zazwyczaj są przed nami ukryte tutaj wydawało się, że już przy okazji tego właśnie zwiastuna zadziałało, więc czy będą protesty czy nie nie wiemy natomiast od lubelskiego artysty Lechowi były głosy księdza Zalewskiego o taki natomiast już sam fakt ukazania rzeczy, które wcześniej były ukryte, nawet jeżeli wszyscy oni widzieli ma jakąś siłę taką siłę nowych może swobodnie się rozmowy na pewne tematy zresztą sam Smarzowski mówił podczas konferencji prasowej, że kościół w żadnym kraju sam się nie uzdrowił sam się zreformował, dlaczego widać to oglądając film, dlaczego te mechanizmy działają tak nie inaczej dlatego myślę, że Claire może być jakimś impulsem przynajmniej, jeżeli nie dla duchownych dla osób świeckich, żeby znaleźć pewien język jakieś narzędzia, by mówić o problemach, które są w kościele, bo doskonale widać, by definitywnie są problemy tylko kościoła są problemy dotykają całego społeczeństwa artystki upojenie władzą w poczuciu bezkarności, które nas deprawuje więc, o co nie można go odczytywać też szerzej może warto też podkreślić, żeby nie ograniczać mówi kleru wyłącznie od tej sfery najbardziej oczywistej dosłownej, chociaż siłą rzeczy to rozmowy będą oscylować również wokół tego ja bym dodała nie nie odholują zawierzenie opowiadające tego co w tym filmie konkretnie się wydarza, ale też sam fakt, jakie mamy tam przeciętnie żyją nie reprezentują bardzo różne grupy społeczne bardzo różne miejsca funkcjonują bardzo różnych gości i świata, choć różne światy się mocno przecinają mam wrażenie, że nie ma, gdyby to była taka sytuacja, gdy film opowiada o krakowskiej kurii to być może ktoś ją stylistka atutem Krakowska kuria o decyzje tam do nas nie dotyczy indyjscy wycofać się losy relacji do stworzenia relacji z tym filmem, ale i na czysto jak jest, jakie to są postaci dykcji, jeżeli chcą oni dzikich kwiatów oni przychodzą może sprawić, że właściwie każdy wierny każda osoba, która aktywnie jest członkiem kościoła może odbić, gdy ten spokój właśnie kościół w tym dniu się, że to jest też bardzo zmyślne ze strony Smarzowskiego handlujemy te wszystkie rzeczy ze sobą tutaj połączyć na jej niestety nie będzie to film, wobec którego będzie się dało przejść obojętnie innymi słowy bez jego największy sukces następcy proszę państwa festiwal dzisiaj się kończy za chwilę poznamy laureatów bardzo jestem ciekawa czy Wojciech Smarzowski dostanie jakąś nagrodę na tym festiwalu czy będzie tak jak zawsze, czyli w ich jednak jurorzy wybiorą bardziej bezpieczne tytuły no cóż bardzo wam dziękuję musimy kończyć wiem, że chcecie jeszcze rozmawiać w alei, ale te rozmowy już dalej kuluarowe bardzo wam dziękuję za dziś krytycy filmowi byli ze mną kajakiem Piotr Czerkawski Adam król dziękuję wam dziękujemy, a my słyszymy się za tydzień w sobotę o godzinie osiemnastej Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA