REKLAMA

FSO - początki działalności

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-09-22 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście studził Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie, że dzień dobry panu idzie nowe państwo, a bieda tyle razy w poprzednim odcinku umówiona, a przy okazji tylko dodać, że myli się pan często Apropos Warszawy w Warszawie sobie na wariografie BDP Romer nie dzisiaj nie dzisiaj krok, chociaż może pod koniec otrzymamy niepewność jeszcze naszych słuchaczy, dlaczego ta Pobieda tak Rozwiń » się myliła z Warszawą i Warszawa z biedą, bo musimy opowiedzieć o miejscu, gdzie ta Warszawa powstawała troszeczkę o tym, wspomnieliśmy fabryka samochodów osobowych wcale nie na Żeraniu nie nazywali nasz cel zrobić jak Pałacowi nie, ale tak się przyjęło, że nasz zespół kilku tydzień temu chyba tłumaczył dlaczego, dlaczego to była duża, by po prostu tam powstawały inne fabryki rzeczywiście na zaniedbywanie staruszka na północ od darowizny i tak się przyłożymy konika filmować lub wjazd na Żeraniu to tamto powstaje polowanie po 2 takie, że tam cementownia kas i do tego samego worka wrzucono fabrykę FSO, która powstawała na polskich fabryka samochodów osobowych tak jak mówiliśmy wielokrotnie w odcinkach notes ze samochody osobowe dla prywatnego użytku ma to niebyły w planach rządowych bardziej samochody osobowe były potrzebne dla tego rządu, żeby się gdzieś tam przemieszczał się to dla telewizji, która miała jechać się robić jakiś materiał potrzebne były te samochody osobowe, więc potrzeba była skonstruowania jakże swojego produktu no bo jak my nie ma ludzi znających licencyjnego tak albo przynajmniej licencyjnego na potrzeby licencyjne z fiatem ta fabryka powstawała tak na potrzeby licencji nie mieliśmy podpisali umowę z fiatem już pod koniec 1947 roku trzydziestym ósmy roku Fiat wszedł już na ojcowiznę właśnie i miała być budowana fabryka o zdolności około 20  000 samych rodziców budowali od podstaw szczątków ofiar tak tam były łąki tam były łąki pastwiska absolutnie od podsta w budowali pierwsze hale wybudowali może, a złem, jakie samochodu jak samochód miał być produkowany w baby są już prawdopodobnie był to kwiat dziesiątki byłby to Fiat 1100, który byłby następcą modelu 508 doskonale znanego Polakom w tym dotyczące obu produkowano od 1939 roku o dużych przypomniał topoli lokatora poliglota myszkę zamówień od topolino silnik czterocylindrowy o 35 koni mechanicznych był to samochód do takiej powiedzmy z kompaktowych chcieliśmy go nazwali malucha, ale nie łączy odejście tylko wtedy samochody były mniejsze jazd 940 kg ważył prędkość maksymalna 110 km / h, czyli to był taki standardowy, ale myślę też przymierzaliśmy, żeby produkować prawdopodobnie byśmy się wyprodukować drugi model obok równolegle mianowicie fiata 1400 dół pierwszy model fiata powojenny zaprojektowany powoli, jaki zaprojektowali go i zdecydowali się zdecydować się na produkcję, dlatego że wiedzieli, że ciągłość produkcji zapewni im plan Marshalla dostawy tak i dlatego się zdecydować na nowy projekt produkcja tego, czego samochody z lat 1400 trwała od pięćdziesiątego do ich nowego ósmego roku znów seat produkował dla ludu Bodo sześćdziesiątego trzeciego roku i delikatny ból trochę większy swoim wyglądem właśnie przypominał PAP 1 z radziecką tablet miał silnik 44 koni mechanicznych ważył ponad 1100 kg jedno i troszkę więcej zużywa paliwa ale, gdybyśmy produkowali w latach 1100 zlotego z 3009 . roku 100 pięćdziesiątym trzecim roku, czyli zaraz po rozpoczęciu działania są prawdopodobnie byśmy wyprodukowali unowocześniamy modelki nie ten model 3009. w King Digital video to taki solidny lifting, bo nawet do niewoli tylko właśnie on w jedno została w 2000 ogłosił 1100, ale to już zupełnie inny model wg Fiat 11163 posłów w tym modelu 103 i ten samochód tak naprawdę produkowano aż do 1960 dziewiątym roku bardzo długo on był leasingowany jej i ta wersja pobyt drugiej połowy lat sześćdziesiątych tuła jako ciekawostkę mogę powiedzieć to tym samochodem jeździł w serialu dom tak główny bohater Andrzej Talar on właśnie takiego świata w latach siedemdziesiątych obok przyp w gminnym wedle FC scenarzystów z Włoch i wyjechał na wodę, ale musi mi pan coś i naszym słuchaczom wytłumaczyć, bo jak dalej tego do końca nie rozumiem, dlaczego Polska w wielu i to przed wodą drugą wojną światową i po drugiej wojnie światowej tak grała licencji od świata musi bardzo dobrze nam układała współpraca przed wojną nam się kapitalnie układała współpraca przebojów jak był zadowolony, chociaż pewne rzeczy każdy musi ona w kat u nas zakaz produkcji, bo własnego modelu przez to miał problemy Lux sport STS Niemcom, by był w ogóle produkowanej no ale Fiat 508 Fiat 518 i ciężarówki to bardzo ładnie wychodziło i jak miał doskonałe doświadczenia z nami my chcieliśmy tę złą passę kontynuować to rzeka miała bardzo dobre doświadczenia to jeszcze by odbije się w latach sześćdziesiątych będziemy o tym, mówić, bo jako jedyne państwo otrzymaliśmy zgodę na to, żeby produkować samochód pod nazwą Fiat Rosjanie zabili zostali ulokowali figurować w halifaksie zostaną przez to politycznie nie było zbyt dobra nie lepiej było brać n p . od Niemiec bardziej tych bliższych wschodowi harmonia to społeczeństwo się nie zgodził na to przecież to lubię miasto do długu bezpośrednio po wojnie od Francuzów proszę bardzo, ale Francja była tak samo daleko jak jak Włosi i z Francuzami nie mieliśmy takiej współpracy przed jasne, niech więc absolutną zaludnienia nie wchodziły w grę tak to staniemy się stodoła 623 małemu FSO szukało licencji na nowy samochód, bo to Warszawa stawała się próby przedstawiała tu szukano we Francji i we włoszech, a Niemców nie brano pod uwagę leszczy jest cały czas trzymał to przekonanie, że z Niemcami nie będzie współpracować, bo Niemiec aż włókna i dobrze Włosi chodzą mu na PC Wizna zaczynają od podsta w budować to na fabrykę i ich cała infrastruktura jest prowadzona z Włoch, bo nasz kraj zniszczony tak oni budują z tym, że tutaj, gdybym tak zauważyć 1 rzecz bardzo istotna Otóż Włosi mieli inne pojęcie o fabryce niż mieli to pojęcie Rosjanie, a dlatego, że Włosi i oni chcieli, żeby ta fabryka byłoby je produkowała, ale korzystała z kooperantów natomiast Rosjanie chcieli przygotować samodzielną PAP epa Ray fabrykę właściciel tak naprawdę zrobić w rodzaju montowni w tym co nie znaczy, że te części montowane wiedziałby z Włoch i one były produkowane, ale Rosjanie zrobili nie tylko tłoczni nie tylko lakiernia, a nawet jej tapicer nabyła prawa, czyli fabryka była prawie samodzielna wyprawa po to, z biegiem lat i kooperantów ogłosić raz więcej jednak ale, ale na początku to rzeczywiście fabryka miała być wielkim konglomeratem zresztą Włosi wygrali jak zostaje bez biletu dostaje niewielki teren po tym, jak się okazało, że podpisaliśmy umowę z Rosjanami to tendencja, bo znacząco ograniczyć rozszerzyć, bo nie mieścił właśnie taki, że taka pizzeria, choć jak wygląda, bo to wszystko salta fabryka sody sama szyła siedzenia pokrowce na Lotos SA wynikało z tego, że jednak ta szybkość powstaniu samochodu Włosi, by gdzieś tam się już tworzy lin w miejscu części sprowadzali tylko i zmontowali u nas to przyspieszyłoby proces całej konstrukcji na początku oczywiście oczywiście, ale tutaj trzeba naprawdę Biblia jest pełen podziwu, że w ogóle już ta fabryka zaczęła działać w listopadzie pięćdziesiątego pierwszego roku, kiedy Rosjanie weszli w 3 lata niż dawniej, a z niej, dlatego że tak głosi co prawda, czyli 40 lat to było światełko, że potem stanęły prasy i dopiero z Rosjanami podpisaliśmy umowę w styczniu 50 tego roku, a po pięćdziesiąty pierwszy roku wszyscy z takim go, że tutaj panie redaktorze no nie oszukujmy się ta pierwsza Warszawa nie miała wspólnego z korupcją polską to mój samochód wyprodukowany w związku Radzieckim zmrożony tak i zło w częściach przyjechał ważna jak i choć to jest ich raka i zmontowany bomby w ocenie też nie dało tam było to co zrobiono przecież takie pojazdy tylko 5 jedno dziesiątego roku podpisujemy umowę i co się do tego czasu zrobić trzeba chyba tak zagospodarować teren dozbroić ten teren prawda Bongo niewielkiego kręgu uzbrojone, a Rosja i czuwali nad SO pot złota teraz większego terenu pobudować dalsze hale zaadoptować tę halę włoski Podhale włoskie były budowane zmyślą o samochodzie mniej w tym, więc tutaj to było bardzo dużo roboty system dalej wstawiać maszyny łączniki czasami tak było, że hala nie miała dachu i ustawiono maszynę, żeby to było szybciej dalej i przeszkolić załogę w związku Radzieckim ta załoga musiała ogórki jechać urządzić biura trzeba było ustanowić cały schemat organizacyjny 401940 dziewiąty roku powstało biuro konstrukcyjne badawczych, które potem został przekształcony na oberka dalej pojawił się był taki ktoś musiał podać odpowiednie struktury polityczne komórki te partyjne i to wszystko to było przy kompletnym braku doświadczenia to to jest niesamowite, że to się tam w bok ideologię wyprzedzała rozsądek to zapowiedź, bo to miało być zrobione, a huk już od razu jakiekolwiek opóźnienia uważano dosłownie za sabotaż i były karane długoletnim więzieniem skazywani byli ludzie, którzy odpowiedzialni byli za opóźnienia i więzienia tam były rzędu 1520 lat nawet stuleci ludzie piszą do szóstym roku wyszli na wolność, bo obie objęła amnestia, ale rzeczywiście tam było niesamowite tempo ja mogę panu powiedzieć, że robotnicy ci pracownicy opracowano po 16 godzin dziennie oni mieli dowożony posiłki posiłki były nie mieli dowożone w hotelu Bristol, który był wtedy najbardziej ekskluzywnym hotelem w ogóle, tak więc o to toczy się dosyć ważne jednak ten pośpiech wynikał tylko z dążenia do samego sukcesu, żeby samochód mieć o to, żeby mieć było coś szerszego coś coś ważniejszego niż tylko posiadanie własnego samochodu było pokazanie, że polskie państwo się Odra może wie może, że potrafili ten system był wówczas starosta nie oszukujmy się wtedy władza dostała duży kredyt zaufania, gdyż odbudowywana była Warszawa Indesitu widzieć jak tu rosło w oczach przecież już w 503 roku, iż był zbudowany cały rynek Staromiejski prawda i w latach pięćdziesiątych już po posuwamy się do osoby z nowym światem krakowskim Przedmieściu, a do tego, kto jest dziewiątym roku powstał przecież osiedle Muranów na gruzach zbudowane jest po pięćdziesiąty drugie roku plac konstytucji prawda Marszałkowska dzielnica mieszkaniowa to wszystko naprawdę było w zawodach w zawrotnym tempie i do FSO musiał być też w zawrotnym tempie zbudowane i tak rzeczywiście było tak jak powiedziałam tutaj prestiż, bo najważniejszy, więc nawet właśnie to obiady były do dowożone w każdy inny pracownik codziennie otrzymywał za darmo 2 piwa i paczkę papierosów to było wszystko w ramach takiej wiadomo, że bez piwa pysznych Evan Patak także tutaj po prostu chodziło o tym, prestiż, czyli tak za powstanie samej fabryki odpowiadają Włosi znaczy oczywiście porozumienie z Włochami oni zaczęli budować fabrykę później rozbudowali już Rosjanie tak na potrzeby budowania Warszawę z, a pracownicy, gdzie szkolić pracowników duża kadra duża część kadry przyjechała, bo rubel jest ze wsi obok domu tak jak z nową hutą tam po prostu była szansa, że ci, którzy byli na południu Polski przyjeżdżali goście budowało nową hutę ci, którzy byli na północ przyjeżdżali ze sztuk na początku w pierwszych latach ludzie tam sparing z 30 Stanisław Wierzba opowiadał kierowca rajdowy on pracował młody chłopak chcemy odejścia paru latach zaczął pracować, by te są to mówi rząd nie omieszkają pochodzi, jaki tam wsi lub spał w samochodzie na tylnej kanapie oraz w samochodzie, a liczba ta liczba sal tak, ale da się pomylili drzwi stanowi drugą stronę jednak się udało bandytami okazje to byli ludzie ze wsi prości, ale przy 3 w FSO od razu istniała szkoła no właśnie uczniów uczono kadry jak Black to podział inżynierską przeszkolono Górki oni pojechali do związku Rajskiego i tam byli dokładnie przeszkoleni właśnie na potrzebę budowania samochodu cywilnego w Warszawie z licencji tablet także kadra kierownicza inżynierska była nawet Pysznica, bo jest mniej nie tylko ludzie z dyplomami inżynierów, ale również technicy jechali do do związku Radzieckiego tam byli przeszkoleni natomiast kadra najniższa oni byli szkoleni na miejscu i zła zawodowa szkoła przy FSO bardzo długo szkolić miała tak na koniec tego odcinka w momencie, kiedy już zaczęto produkować Warszawę ten obszar fabryczne to był i dwukrotnie większy niż po co dostali na początku głosi niech nie chce pana wprowadzi błąd byłby na pewno myślę, że kilkukrotnie większe, ale może tego poważnie traktować dlatego Raytheon wchodził w stan, że rajcy nadali Adamowi jak najbardziej winny jest dużo żalu przyłączony do Warszawy 1950 pierwszy roku jak tylko jedno życie typowej z tą licencją odnośnie mamy z minuty z Francją Włochami jest jedno drugie dno Otóż, ale my kupiliśmy licencję od Włochów za 2  000 000 USD, a natomiast licencje od związku Radzieckiego dostaliśmy kontraktu media mówiły za darmo prawda rzeczywiście, więc dostali za darmo, ale musieliśmy zapłacić za dokumentację tej licencji i zapłaciliśmy dokładnie policzono nam 130  000 000 zł i było to wielokrotnie więcej niż 2  000 000 USD nie wiem co prawda próbowano znaleźć, jaka była relacja złotówki do dolara to piłkarz, ale na pewno nie była to relację do 60 tys to musiał dużo więcej bilionów dolarów niż ta licencja całego gotowego włoskiego samochodu z kolei w mediach mówi się dużo, że zapłaciliśmy za licencje 380  000 zł co nie jest prawdą, bo to jest tak licencja za darmo dokumentacja 130  000 000 natomiast uczynki maszyny 250  000 000 w tym, że te uczynki maszyny, gdybyśmy z Włochami podpisali się Witold Słowik oni daliby nam uczniów Adamowi z takich mówienie, że Rosjanina sprzedali Włosi Kiel ASA mieli zrobić za darmo na nie darzą je tutaj niesprawiedliwe jest to, że mówili, że da licencję za darmo, ale kazali płacić za dokumentację do licencji to jest niesprawiedliwe, ale od nikogo siłą rzeczy wiadomo, że trzeba zapłacić to na koniec, a bieda, a Kowalski Warszawa 1 uważa radna z radiem 20 lat 20, bo Warszawa pełną nazwę ma FSO Warszawa 20 tramwaj, a potem został zlikwidowany na 203 potem na 223 jak pani potrzebna jest po drodze była Warszawa 200 natomiast Rosjanie mieli pubie gaz PL 21 z pubie da ME 20 Mb od literki Mołotowa Mołotow był patronem zakładów Boch no i Warszawa, która też miała oznaczać nazwa dla samochodu załoga wygrała załoga zawodach gra, ale też odrodzenie trochę uważa, że oczarował niszczono przez cały dach buduje stolicę, a to był jakiś demokratyczne wybory ja jestem wrogiem jest zgodne z prawdą, że tutaj w przypadku Warszawy bazę wybrała załoga FSO nazwę pierwszego seryjnie produkowanego samochodu po Iwojnie światowej w Polsce Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak za tydzień powiemy dużo dużo więcej na temat już Warszawy m. in. o smakach z instrukcji obsługi dosadnie ojciec jest pani w stawie w naprawdę będzie pan zadowolony, by rosła zadowoleni, bo jak pierwszy raz pytam instrukcji samochodu Warszawy to ja się za głowę łapałem do to koniecznie musimy brać za fragment tego przytoczył na to za tydzień nie do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA