REKLAMA

Protest w LOT? Prezes Milczarski: Jestem głęboko przekonany, że go nie będzie!

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-09-25 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
16:51 min.
Udostępnij:

Dziś związki zawodowe mają podjąć decyzję o ewentualnym strajku w PLL LOT. - Jestem przekonany, że strajku nie będzie. Związki zawodowe naraziły wszystkich pracowników na stratę pieniędzy. Pracodawca może jednostronnie zmienić regulamin wynagradzania. Związki zawodowe nie chcą tego przyjąć do wiadomości – mówił w TOK FM prezes PLL LOT, Rafał Milczarski. - W moim przekonaniu związki prowadziły dialog fałszywy. Nie podpisały regulaminu wynagradzania. [...] Związki zawodowe naraziły wszystkich pracowników na stratę pieniędzy - dodał.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia kapitał gospodarka. Jest dziewiąta 4, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Rafał Milczarski, prezes Polskich linii lotniczych LOT, dziękuję panie prezesie, dzień dobry panie redaktorze, dzień dobry państwu. To będzie ten protest w Locie? Rozwiń »
Jestem głęboko przekonany, że nie będzie, a co pan zrobi tego nie było przede wszystkim cały czas rozmawiamy z pracownikami, dlatego że rozmowa z pracownikami strefy w tym momencie na jej najważniejsza prowadzimy oczywiście też działa ze związkami zawodowymi

I nic z tego nie wynika, bo wczoraj z brakiem porozumienia zakończyły się te rozmowy nie wiem czy pan Wołoch był świadkiem tego w jaki sposób te rozmowy były prowadzone

Świadkiem nie byłem, rzecz jasna

Ale czy czym zapoznał się pan z tym, że powieść musi on zapoznać się moi ludzie tam byli zresztą nie było i z tego co słyszałem to trudno powiedzieć, że był to dialog to było po prostu oskarżanie lotu różne rzeczy w sposób niestety, mijając się sprawdzą ja chciałbym powiedzieć to na antenie, że lot naprawdę w najwyższym stopniu dba o bezpieczeństwo i jesteśmy w sposób stały audyt to przez przyznają są przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i naprawdę lotem latać bezpiecznie, a to jest ten protest jest bezpieczeństwo

Czy ten protest jest to wynagrodzenie sposób zatrudnienia pracowników

W tym pro potencjalny proces potencjalny jest organizowany w oparciu o referendum strajkowe, które w zasadzie referenda strajkowe niestety było już 2, o 2 zostaliśmy poinformowani o oparciu o spór zbiorowy, który w gruncie rzeczy stracił stracił swoje podstawy prawne chcę wyjaśnić, o co chodzi o momencie restrukturyzacji spółki, kiedy spółka o prawie w prawie upadła i bez pomocy państwa bez 6 setki milionów złotych pomoc pomocy publicznej w straciłaby płodności i zniknęłaby z rynku podobnie jak znikoma, ale w 3 o w Polsce OLT Express spółka musiała się wykazać się restrukturyzacją kosztów m. in. w restrukturyzację tych kosztów była restrukturyzacja wynagrodzeń w mój poprzednik pan prezes Mikosz próbował rozmawiać ze związkami zawodowymi prowadził z nimi dialog z mojej ocenie związki wówczas prowadził dialog fałszywy, bo po po kilku dniach bodajże 7 prowadzenia tego dialogu przedstawił jednomyślnie negatywne stanowisko w stosunku do proponowanego regulaminu wynagradzania zmienionego z datą rozpoczęcia rozmów między miało to ten dokument gotowy od początku na tej podstawie w nie podpisały regulaminu wynagradzania na tej podstawie się w gruncie rzeczy toczył istotny spór ustrojowy czy pracodawca w tak tego typu sytuacji może zmienić regulamin wynagradzania czy nie może okazało się, że może i spółka posiada już 3 wyroki Sądu Najwyższego, które stwierdzają, że byliśmy uprawnieni do zmiany regulaminu wynagradzania jednostronnej

I jest rok 2018, jest wrzesień 8 lat wciąż o tym rozmawiamy

Rozmawiamy, dlatego że związki zawodowe nie chcą tych faktów przejść do wiadomości co więcej podczas wielokrotnych prób dogadania się ze związkami zawodowymi w my składaliśmy bardzo mu nogi propozycje tych spotkań było naprawdę naprawdę wielka ilość i te nasze propozycje były odrzucane w tym również propozycja tak naprawdę rozwiązania problemu ewentualnych roszczeń, bo mecz, kiedy nie wiedzieliśmy na pewno, że jesteśmy w stanie to batalie sądownie wygrać przedstawiliśmy w propozycji rozwiązania tego w ZUS w postaci spłaty w okolicach 71 000 000 zł rozłożonej w czasie związki to to propozycja również odrzuciły, zażywając

Zaryzykuje pan?

Panie redaktorze ja niczym nie ryzykuje uznając, że chce pan mi to zapewne nie pozwolę zapytać chwileczkę, ale już wkrótce skończyć z uznając, że można pójść po prostu na całość i uzyskać wszystko w sposób sądowym okazały się nie udało związki zawodowe naraziły wszystkich pracowników, którzy poszli ze spółką do sądu na stratę pieniędzy, które których, który gładko poszło do sprawy kosztował w noże czasem takie ryzyko trzeba podejmować, ale co teraz boi się, w których zupełnie niesłusznie rozmawia się od jakiegoś czasu od długiego czasu w mediach także słyszymy ostrzeżenia, że być może w locie zostanie podjęta decyzja o strajku

Jak rozumiem dziś jest dzień, w którym związki zawodowe będą podejmowały co się dziś ma wydarzyć ponieść podejmie próbę rozmowy spotka się plan ze stroną związkową, którego nie mógł był miał inne zajęcia co dzisiaj

Panie redaktorze Szanowni państwo my w sposób stały i chce jesteśmy gotowi do prowadzenia dialogu z liderami związkowymi w prowadzimy też dialog z pracownikami ma dzisiaj mamy spotkanie z pracownikami o godzinie 1430 zaplanowane dużo wcześniej, ale dlatego, że mu kierujemy taką zasadą, żeby co miesiąc co najmniej zrobić takie ogólne spotkanie z pracownika pracownicy

Związkowcy to nie jest to samo absolutnie to nie jest to samo, dlatego że w mojej ocenie liderzy związkowi, którzy w spółce funkcjonują w bardzo niewielkim stopniu reprezentują faktyczne interesy pracowników

Pan teraz mówi o tym, lidera związkowi związkowych którzy, którzy w mediach narażają spółkę lot na utratę na utratę wizerunku ma ogromne koszty najczęściej media w lesie pani Monika Rzeźnik

Pani Monika rzeźbiarką ratusz nie jest pracownicą spółki, ale jest liderką związkową jest szefową związku ma znaczenie, że jest kandydatką do rady dzielnicy z listy janosikowego w Warszawie uważam panie redaktorze, że cały ten spór prowadzony przez związki zawodowe ma wymiar niewątpliwie polityczne jest to przykre, dlatego że wciąga się firmy, która naprawdę bardzo dobrze się rozwija pan widzi nie kandyduje to ja nic nie kandyduje nie planuje kandydować zajmuje biznesowo nie polityką czasami niestety przez takie nieodpowiedzialne osoby firma, a więc ja niestety też w jakim stopniu stron tej polityki wciągamy ale, ale szczerze mówiąc polityka i biznes nie idą za dobrze stwarzamy

Ale panie prezesie, czy ja mam zrozumieć, że to właśnie, a w spór, jaki spółka jak rozumiem ma z panią Moniką razi go została zwolniona do pracy i pan przychodzić do pracy nie chce mi może państwo Inspekcja pracy oceniła, że to zwolnienie chyba nie przebiegało w należyty sposób że, gdyby nie liderzy związkowi pana zdaniem w ogóle do tego problemu nie było tych rozmów dziś o potencjalnym strajku i tych niekończących się negocjacji

Uważam panie redaktorze, że te osoby popełnił fundamentalny błąd w tym to był błąd oceny sytuacji myślę, że kierowane chciwością chciwość bardzo często przesłania rozsądek, więc kierowane 

Może ludzie chcą więcej zarabiasz plus

Panie redaktorze być może ludzie chcą więcej zarabiać, ale spółka może zapłacić tyle jest w stanie zapłacić oczywiście mógłbym dać naszym nie mogę, bo nikt tego nie zrobił, ale może teoretycznie dać każdemu 1 pensję w wysokości 100 000 zł tylko wtedy po 1 miesiącu spółka spółka upadnie co dochodzi czy chodzi o to, żeby się rozwijać, żeby pracować żeby, żeby zarabiać wszyscy wszyscy latają dziesiątki lat moim zdaniem chodzi o to, żeby się rozwijać zarabiać przez lata dziesiątki lat lot jako jako spółka był tak naprawdę prawie upadłą spółką nawet w momencie, kiedy przyjmowałem za nią odpowiedzialność na początku 2016 roku była bardzo istotna wątpliwość będziemy w stanie przetrwać po prostu ten okres będziemy w stanie przetrwać prób płynnością w rok 2016 fajne udało się i mamy naprawdę fundamentalną zmianę

A jednocześnie nie ma się mówi się ich przecież pan tych danych nie ukrywa, że mnóstwo osób zatrudnionych jest zmiana umowy to towar, ale na wystawę faktury albo jest na innych umowach to znów walczy

Pan redaktor mówi mówi o umowach o naszym man man najliczniej reprezentowane u nas są umowy b2b, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą niesłusznie nazywane śmieciowymi nazwały tak bardzo dziękuję, że pan minister dbamy chcieliśmy dalej medali, ale aleja chcę o tym, powiedzieć, dlatego że wczoraj na wczorajszym posiedzeniu rady dialogu społecznego w tym mega populistyczne argumenty padały wielokrotnie z ust pana Leszka Mietka jest to bardzo bardzo przykre, bo w ten sposób obraża się miliony Polaków, którzy wykonują działalność gospodarczą w UE chce powiedzieć bardzo wyraźnie umów zlot, a w zasadzie wlot krój zwrotka bimbru nie noszą zaś żadnych zmian znamion tzw. umów śmieciowych

Ale są takie umowy

Oczywiście, że są takie umowy bardzo dobrze są tak domowej i będziemy kontrolować jest mniej więcej, bo w liście chodzi o pilotów to to gruby kilkaset jeśli chodzi o stewardesy to bardzo grube kilkaset

Czyli w procentach to jest więcej niż 50%

Myślę, że oscyluje w okolicach 50% jeśli chodzi o zatrudnieniu i głupi, ale są do tego, że pracownicy chcą być na takie formy, ale są, dlatego że coś się ludzie, że się już do nas zgłaszają i podejmują współpracę dokładnie w oparciu o tak umowa

A jest to przedmiotem tego sporu także to nie jest przedmiotem tego sporu bowiem nie może być przedmiotem tego samochodu ci wszyscy pracownicy piloci przyszli powiedzieli, ale już nie chcemy działalności gospodarczej tylko na etat przyjął pan wszystkich na etat?

Wie pan musiałbym się zastanowić w takiej przy takiej sytuacji spodziewam się, że byłoby to bardzo bardzo gruntowne przemyślenie sytuacji strategię uważam, że byłoby to szkodliwy dla spółki byłoby szkodliwe dla nich i tak bardzo

Czyli takie osoby nie mają możliwości pracować na etat

Panie redaktorze to jest w ogóle fałszywa alternatywa ktoś wykonuje działalność gospodarczą i wykonującą działalność gospodarczą z dobrej woli dobrowolnie zdaniem możliwe skorzystanie podczas swojej woli czy pana

Panie redaktorze ktoś przychodzi do Lotu i podpisuje zlotych umowa nikt go do tego nie zmusza, więc bardzo proszę proszę nie mówić demagogicznie, że ktokolwiek kogokolwiek zmuszała ma wybór

Czy może być na etacie?

Panie redaktorze my robimy nabór przez ZUS przez spółkę przez spółkę lot Crew spółka lot Crew współpracuje na formule b2b jest to formuła dozwolona prawnie kierownictwo nie jest żaden sposób formą zabronioną zresztą chcę powiedzieć że, że praca pilota nie odbywa się po psy były w sposób wyczerpujący znamiona umowy o pracę, bo nie odbywa się pod kierownictwem zmieni ich miejscu wyznaczonym przez pracodawcę i to jest po prostu logicznie bardzo proste, dlaczego zatem rozleci dla palaczy w tym kongresie w samolocie. Dlatego że ten pilot panie redaktorze jest dla siebie w momencie, gdy się znajduje w tym samolotem w samolocie panem Bogiem

Ale leci na fakturę, którą to pan płaci no tak, ale jako potencjalny, jakby z jak twierdziła demagogicznie stroma, która uznaje tę umowę najmu z umowy śmieciowe jestem jego rzekomym pracodawcą nie ma prawa mu wydać żadnego polecenia wydaje osobistego sprawowania przez

To co będzie ten strajk czy nie

W mojej ocenie strajku nie będzie, dlatego że to, że ludzie wlot Popieli rozważam to jeszcze do pytań pan dzisiaj spotka się z pracownikami czternastej 30 × bada czy chcą strajkować i jak uzna, że nie ma potencjału to mogę panu odpuszczę panie redaktorze dobry scenariusz tego nieźle może i animuszu nie muszą tego badać niż niegdyś w sposób stały rozmawiał z pracownikami i współpracownikami i wiem doskonale, że zdecydowana większość ludzi po prostu chce mieć święty spokój i pracować wykonywać prace wykonywać swoje obowiązki zgodnie z prawem lotniczym zarabiać pieniądze im święty spokój, żeby go spędzać na na rozbudowę swoich zainteresowań spędzanie czasu z rodziną i t d . a nie, skąd istotnie coraz częstsze czytamy w prasie, a ci, którzy latają być może zbierają własne doświadczenia

Skąd te rosnące opóźnienia w sens odlatywać samolotów LOT-u to co się zmieniło czy za gęsta siatka za mało ludzi co tam się dzieje tak między nami mówiąc

Panie redaktorze mamie między nami oczywiście jesteśmy na antenie i słuchają nas mam nadzieję miliony Polaków, ale też nie znam danych słuchalności sporo osób słucha

Sporo nas osób słucha

Więc serdecznie wszystkich pozdrawiam tak naprawdę tak naprawdę to punktualność lot to zdecydowanie się poprawia rzeczywiście mieliśmy dla niej w parze z odczuciami niektórych na pewno duży stres słuchają i ja bio po pierwsze, są rzeczywiście wszystkich państwa pasażerów przeprosin za za wszelkie niedogodności związane z opóźnieniami oczywiście słabym usprawiedliwieniem jest to, że to opóźnienie było jedynie udziałem lotu w ryzyko byłoby udziałem całego sektora lotniczego w Europie my absolutnie nie nie wykraczamy poza średnią Europejską i rzeczywiście Europa ma fundamentalny problem jeśli chodzi o przepustowość przez przestrzeni powietrznej, zwłaszcza że we Francji bardzo ważnym rynku przez całe lato odbywały się odbywał się strajki protesty kontrolerów ruchu, którzy przecież nie zarabiają mało jednak finanse jednak szantażują wszystkich obywateli Europy, żądając więcej inni i zmuszając linie lotnicze do tego, żeby każda z nich była opóźniona dramatycznie 

Czyli na razie musimy pogodzić się za opóźnieniami

Nie nie muszę się z nimi godzi, dlatego że my podejmujemy wszelkie działania, żeby latać punktualnie i powiem tak znowu będziemy też będziemy też działać w taki sposób żeby, żeby naprawiać w sposób bardziej systemach, by takie fundamentalne sytuację

Czyli?

Powiem tak w momencie, kiedy i, kiedy trzeba było, kiedy trzeba było wystąpić o to, żeby agencji agencji żeglugi powie po wiecznej pasz Bowie zmienić warunki funkcjonowania to my, pomimo iż kosztuje miasto więcej zdecydowanie zdecydowanie towar występowaliśmy też zawiadomić nas rola mam nadzieję skok techniczny sporo, bo chodziło o to, żeby ktoś powie umożliwić inwestycje, żeby umożliwić po prostu

To wpływa na opóźnienia?

Ależ oczywiście, dlatego że panie panie redaktorze w momencie, kiedy my dostajemy Slot Slot, czyli opóźnienie lotu już na wylocie np. to o 15 jutro, bo 45 minut ktoś z poważną sprawą związali nas, ale też bardzo częste no właśnie w momencie, kiedy wylatujemy z opóźnieniem w Warszawie no staramy się nadrobić ile możemy po drodze, ale prawda jest taka nie wszystko dla niej wszystko się uda jest, ale powiem też uroczyście były też inne powody to nie jest tylko kwestia ogromnego obciążenia przestrzeni powietrznej w niestety 1 z jego dawców też spóźnił się z dostawą samolotów dla nas i to i to też rzutowało w sposób niekorzystny no plus oczywiście mamy kwestię związaną musimy kończyć bardzo mi przykro, bo mogli chronić wynik finansowy LOT -u z 2000 się Real, który sam raz osiemnasty już mam nadzieje mam nadzieję, że to, że nasz wynik EBIT wyniesie 225  000 000 zł na plusie chcę przypomnieć w tym momencie, że w 2015 roku wynosił 46  000 000 zł na minusie w Westminsterze w maju 20161836 jedno na plusie 2017288 i może warto strajku nie będzie jak głęboko wierzę, że nasi pracownicy współpracownicy są bardzo odpowiedzialnymi ludźmi i strajku nie będzie i bardzo bym apelował do wszystkich państwa, którzy mocno wsłuchać się w niestety nasi liderzy związkowi maklerów tutaj nie ma, których tutaj nie ma, ale też bywają tak Sochański znają wystarczająco często opowiadają najróżniejsze historie emitowane przez Turzno wątków nie otwieram, ale mamy, ale w gruncie rzeczy bardzo nas oskarżają się z prawdą prezes polny szerzeniu się czy sprawdzą również jeśli chodzi o ten strajk dziękuję bardzo informację PIT
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA