REKLAMA

Problem z dyskusją

Data emisji:
2018-09-25 14:40
Audycja:
Kwadrans Filozofa
Prowadzący:
Czas trwania:
11:28 min.
Udostępnij:

Środowiska liberalne nie są wolne od autorytarnych zapędów, niwelowania różnorodności i odmowy dyskusji z tymi, którzy wyłamują się z szeregu. Tyle że taka postawa zawsze przynosi efekty odwrotne do zamierzonych. I opłakane. Rozwiń »
"Nic tak intensywnie nie dekomponuje twardych, fanatycznych postaw dogmatycznych wierzeń, uparcie żywionych przesądów i w ogóle tej zatwardziałości charakteru, która prowadzi do indywidualnej i zbiorowej przemocy (wszystkie te rzeczy prowadzą), jak właśnie zdolność do aktywnej dyskusji, która nie polega na tym, żeby jak najgłośniej wypowiedzieć swoje stanowisko, jak najskuteczniej innym je narzucić - w czym celują politycy, zwłaszcza w Polsce - tylko na tym, żeby wspólnie zastanawiać się, jaka jest prawda". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Kwadrans filozofa. Tomasz Stawiszyński, dzień dobry. Sam Harris to jeden z najciekawszych współczesnych intelektualistów, zaliczany w poczet ścisłej czołówki tzw. nowych ateistów, wraz z Danielem Denetem, Richardem Dawkinsem i nieżyjącym już Christopherem Hitchensem. Przed kilkunastoma laty opublikował głośną książkę "Koniec wiary". Później wydał także "Pejzaż moralny", a ostatnio "Przebudzenie". Rozwiń »
Arcyciekawe rozważania o duchowości bez religii będąc ateistą natura listą i racjonalistą Harris od wielu lat praktykuje bowiem buddyjską medytacją w tradycji z łokciem w przebudzeniu zastanawia się czy możliwe jest mówiąc kolokwialnie odcedzamy nie buddyzmu stałego religijnego sztafażu i w ekstra chowa nie zeń czegoś co można, by określić jako niezwykle precyzyjne opisy działania umysłu oraz metody pozwalające na pracę z nim także na pracę polegającą na zasadniczym przeorientować percepcji w tym przede wszystkim uświadomieniu sobie, że co potwierdza zresztą współczesna neuro wiedza hali skądinąd neuro naukowiec wykształcony nasze poczucie jak jest iluzją sam Harris prowadzi także znakomity podcast p t . Why Kinga, w którym rozmawia ze świetnie dobranymi gośćmi naukowcami filozofami publicystami dziennikarzami przedstawicielami różnych innych profesji na najróżniejsze tematy naprawdę rozpiętość zainteresowań Harrisa jest ogromna pięcioletnia działalność w totka Stowa przynosi zatem np. rozmowy o kosmologii medytacji wolności słowa terroryzmie religii nauce rozumie, ale ich diecie n p . i wielu jeszcze innych tematach każda rozmowa trwa co najmniej 1,5 godziny bywają jednak takie, które mają 2,5 godziny albo trzygodzinne no i przyznacie państwo, że przy takim czasie to się naprawdę można gadać można sporo powiedzieć sporo omówić wyczerpać temat wiele z tych rozmów ma charakter polemiczny Harris nie boi się bowiem intelektualnych konfrontacji rozmaitych sporach zajmują skądinąd często wyraziste pozycje, niemniej zawsze ma na poparcie swoich tez solidne argumenty

W ogóle z tych rozmów i wystąpień Harrisa, których w sieci jest co niemiara można się uczyć sztuki klarownego komunikowania swoich myśli i uzasadniania twierdzeń są to w dzisiejszym świecie umiejętności zdecydowanie deficytowe, o czym jeszcze za chwilę powiem co przekłada się oczywiście, bo musi się przełożyć na jakość stosunków społecznych, a także prywatnych relacji, a skoro nie umiemy mówić co myślimy i co czujemy skoro nie umiemy uzasadniać pewnych swoich przekonań, ale też i oczekiwań czy postulatów na to trudno oczekiwać, żeby komunikacja z innymi szła nam dobrze mówiąc delikatnie

W każdym razie spośród tych wszystkich polemicznych rozmów Harrisa i 1 woda jest szczególnie osobliwa to on ten kwadrans filozofa zdecydowawszy się w końcu na jej publikację Harris zatytułował ją ironicznie dbs podcast Evora gość to Omar Aziz, publicysta i pisarz, który gra też wówczas student prawa na Uniwersytecie Yale, który bardzo ostro skrytykował książkę, postulując są reformy islamu, którą Harris wydał wspólnie z Majidem Nawazem, brytyjskim politykiem i aktywista aktywistą pochodzenia pakistańskiego byłem radykalnym islamistom obecnie wzywający do czegoś na kształt oświeceniowej reformy swojej religii w tej recenzji tej w tym tekście, a vis określił Harrisa i dała za mianem islamofobii ów i fanatyków i zastawił na nich suchej nitki Harris postanowił zaprosić go do swego podcast, żeby o tym, porozmawiać rozmowa trwała bez mała trzygodzinne, ale jest skrajnie konkluzja dna po prostu nic nie wynika, a zysk nie przyjmuje do wiadomości żadnych argumentów przez 3 godziny powtarza tylko swoje momenty są bardzo emocjonalne w tej rozmowie pierwszy raz słyszałem jak Harris naprawdę jest zły w każdym razie właśnie w tej rozmowie padają z ust Harrisa niezwykle ważne słowa będące swoistą diagnozą stanu mentalnego współczesnych czasów

Otóż powiada Harris okolicznością skrajnie rzadką, żeby nie powiedzieć zgoła nie występującą w przyrodzie jest sytuacja, w której jakiś uczestnik życia publicznego zmienia zdanie pod wpływem usłyszane argumentów to znaczy po pierwsze, słucha kogoś innego z kim prowadzi dyskusję naprawdę słucha, a nie stara się wyłącznie deklamować to co ma do powiedzenia po drugie, uświadamia sobie, że jest w błędzie, a zatem, że to ktoś inny ani on ma rację, a następnie po trzecie przyjmuję tę wiedzę i zmienia zdanie na jakiś temat i po czwarte równie istotna oraz bagno list komunikuje to głośno i wprost Otóż takie rzeczy powiada Harris praktycznie się dzisiaj nie dzieją to on ten kwadrans filozofa

I to jest straszne, że się nie dzieją nic bowiem intensywnie nie da komponuje twardych fanatycznych postaw dogmatycznych wierzeń uparcie żywione przesądów i w ogóle tej za twardziela ości charakteru, która prowadzi do indywidualnej zbiorowej przemocy wszystkie te rzeczy prowadzą jak właśnie zdolność do aktywnej dyskusji, która nie polega na tym, żeby jak najgłośniej wypowiedzieć swoje stanowisko jak najskuteczniej innym narzucić, w czym celują politycy, zwłaszcza w Polsce tylko na tym, żeby wspólnie zastanawiać się, jaka jest prawda, dlaczego jednak tak się dzieje, dlaczego jesteśmy świadkami coraz dalej idącego dzielenia się i ufortyfikowaną na raz zajętych pozycjach, dlaczego dookoła nas kwitną coraz tonowe ortodoksji i nawet środowiska deklaratywnie określający się jako liberalne i otwarte zdarza się nie tolerują w praktyce różnorodności nie prowadzą wewnętrznych dyskusji tylko przeciwnie eliminują poza swój obręb ludzi, którzy próbują patrzeć na rozmaite sprawy z innych perspekty w domagają się dyskusji zmuszają do wysiłku uzasadniania własnych przekonań posta w i wyborów przed przykładów na to mamy wiele niektóre nawet świeżo, dlaczego tak jest Czyżby świadomość tego jak niezwykle ważnym instrumentem budowania demokracji negocjowania kształtu przestrzeni publicznej wspólnego konstruowania obrazu świata tworzenia dojrzałych wolnych realnie różnorodnych społeczeńst w Czyżby ta świadomość była dziś w fazie, jakiego zaniku, a przynajmniej poważnego osłabienia to on ten kwadrans filozofa oczywiście nie sposób udzielić na te pytania żadnej jednoznacznej odpowiedzi w grę wchodzi tu mnóstwo czynników z pewnością, o czym mówiono już wielokrotnie rozwój technologii cyfrowej internetu, z którym niegdyś wiązano strzeliste nadzieją na budowę jakiejś nowej światowej kosmopolitycznej wspólnoty okazuje się prowadzić w nie do końca taką właśnie strona coraz szczelniej zamknięci w KON figurowanie przez algorytmy bańkach informacyjnych słyszymy praktycznie wyłącznie te piosenki, które już znamy okazało się po prostu, że marketingowo w sensie marketingu handlowego i politycznego znacznie skuteczniejsze są te strategie, które polegają na utwierdzają nas już raz powziętych przekonaniach i dalej piszą o tym i mówią m. in. wspomniany Harris i Mark Lilla amerykański filozofii politolog i politolog bardzo ciekawe obaj mieli zresztą o tym, świetną rozmowę w podcaście Harrisa dalej, więc pojawia się jeszcze kwestia tzw. polityk tożsamościowych zdaniem lilii Harrisa to właśnie nadmierna ekspansja tych tożsamość owych ruchów ruchów akcentujących różnicę cechy dyferencjał inne mniejszości wskazujących na nie przystawał dość perspektywy wrażliwości doświadczeń, a co za tym idzie na niemożliwość wzajemnego zrozumienia się ludzi wywodzących się z różnych grup społecznych z różnych warst w społecznych spowodowało to zdaniem i hali są coraz szczelniejsze domykanie się poszczególnych grup w swoich tożsamościowych twierdzach po trzecie natomiast wzmacniają to wszystko mechanizmy poznawcze, które zawdzięczamy przede wszystkim w strukturze naszego układu nerwowego, czyli po prostu ewolucji skłonności do redukcji dysonansu poznawczego, czyli umacniania się wraz z powziętych przekonaniach plemienną ości tworzenia zamkniętych kręgów i biegów i niechęci do tego co obce nowe niecodzienna na wszystko to dostajemy niejako biologicznym pakiecie to są po prostu cechy konstytutywne naszego gatunku ostatnie lata pokazują zaś dobitnie, że wbrew temu co się wielu z nas wydawało, że mianowicie wypracowaliśmy takie reguły ich wartości regulujące życie społeczne, które nas skutecznie tego pakietu uwolniły Otóż okazało się, że ryzyko regresji jest wciąż bardzo wysokie to plan ten kwadrans filozofa dlatego właśnie powinniśmy nieustannie ćwiczyć się otwartości na dyskusję wolności słowa i zrozumienia, że poglądy nie są nie usuwalnym rdzeniem tożsamości, lecz przeciwnie mają naturę zmienną jada psujące się cały czas do nowych okoliczności i informacji zwróćcie na to uwagę zmiana poglądów uchodzi w Polsce za coś wręcz wstydliwego ktoś, kto je zmienił już na zawsze narażony jest na przytyki i kpiny wytyka się, bo te zmiany niemal każdym kroku tymczasem właśnie zmiana przekonań powinniśmy szczególnie doceniać, owszem, czasami stoi zatem wyłącznie koniunkturalizm, ale czasami po prostu stoi zatem odwaga i elastyczność myślenia z przykrością obserwuję tę pogłębiającą się w środowiskach liberalnych tendencję do usztywnienia autorytarnego narzucanie jednomyślności i odpychania od siebie prowokujący do polemiki czy po prostu myślenia ludzi nic dobrego z tego nie wyniknie, a realny efekt będzie zupełnie inny od zamierzonego różnica, która nie zostanie wypowiedziana skonfrontowane i po prostu uznana jako oczywisty element życia w niejednorodnym przez to ciekawym również świecie różnica, która zostanie zepchnięta gdzieś na margines wyparta Iza przeoczona prędzej czy później powróci w formie znacznie bardziej radykalne i destrukcyjnej prastara psychoanalityczną prawda bardzo celna obserwacja, których przecież wiele w psychoanalizie, że wyparte powraca jest wciąż aktualna pamiętacie nie powinni zaś właśnie przede wszystkim ci, którzy mają się za zwolenników wolności słowa i wolności myślenia bowiem to właśnie im najłatwiej jest ani zapomnieć to w ramach ćwiczeń można też zawsze posłuchać poczytać sama Harrisa polecam zdecydowanie bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!