REKLAMA

"Co po Cybisie"?

Data emisji:
2018-09-27 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

Galeria Narodowa Zachęta prezentuje imponującą kolekcję dzieł malarskiej nagrody imienia znanego polskiego kolorysty. Jan Cybis, choć dostał nagrodę od Bieruta, to później w socrealistyczną rzeczywistość "Polski ludowej" się nie wpasował. Tworzył w stylu zwanym "koloryzmem". W Zachęcie mamy teraz wystawę "Co po Cybisie?". Nagrodę im. Cybisa przyznawano aż do ubiegłego roku. Była to nagroda dla malarzy. Rozwiń »
Anda Rottenberg: - Wystawa przypomina historię przede wszystkim warszawskiego malarstwa (choć nie tylko). Daje się tam wyczytać to drugie dno. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria Anda Rottenberg, historyk, krytyk sztuki, Anna Wacławik-Orpik, redaktorka Radia TOK FM. Pani Ando, zacznę od takiego zwierzenia: niedawno miałam okazję oglądać jedną z polskich kronik filmowych z początku lat pięćdziesiątych. W jednym z materiałów była opowieść o zwrocie artystów, którzy kolegialnie, gremialnie oceniali różne socrealistyczne dzieła, różne prace, pochylając się nad tym, czy aby na pewno dobrze oddają charakter odbudowy i tego co jest najważniejsze dla ludowej ojczyzny. Rozwiń »
Poza tym, że opadła mi tzw. kopara, kolokwialnie mówiąc, dolna szczęka, ponieważ były to obrazki wręcz karykaturalny momentami, kiedy artyści siedzący na sali podpierali Brody dłońmi, wpatrując się bałem się żywo gestykulował i dyskutują ze sobą patrząc np. na co kamera uchwyciła Wojciecha Fangora matkę Koreanka była 1 z obrazów, który był tam poddawany tej kolegialnie ontologię Rooney dostał po cenie 

Chyba pani ma namyśli 1 z 3 znanych wysta w w Wiśle zebrała ogólne w obu ogólnopolska wystawa plastyki pierwsza była chyba w 1950 roku jeśli się nie mylę poprzedzały ją podawanie głównych tematów przy najbardziej interesujących żywych tematów artyści zgłaszali się z tematami niektórzy dostawali stypendia, żeby mogli namalować porządne obrazy wtedy była wojna koreańska głosi, więc siłą rzeczy, a sama Koreanka o 1 z tych wysta w chyba pięćdziesiątym drugim albo trzecim albo pierwszy przy pamiętam przepraszam, bo te daty są drażliwym tematem na pewno nie później dostał Aleksander Kobzdej za obraz podaj cegłę na ogół jednak na ogół jednak tych wystawach uczestniczyli twórcy nurtów zachowawczych jeszcze z czasów przedwojennych była grupa chętnych ile wydała i właściwe nie zawsze malować, kiedy Lizanne akademickie obrazki, więc wraz z wielu też był dla nich bardzo dobrą okazją do pokazania się też wiodła prym grupa realistów, które właśnie wtedy powstała i która była zaangażowana polityk po ocenie poprawności politycznej ówczesnej czy po stronie stalinizmu równań cóż tym wie pani tę wystawę nawet nie pokazywał w pełni serwilizmu polskich twórców i ile konieczność chęć czy potrzeby ich istnienie to artyści wspominali Fangor wspominał rząd też wierzył w to, że to jest potrzebne 14 proc w no cóż mogę powiedzieć w Polakach, niemniej motywacje były różne naprawdę część twórców rzeczywiście miała poczucie, że to jest prawidłowy kierunek w sztuce należy wyrazić swoje zaangażowanie po stronie nowej władzy, która zmierza ku lepszemu i przemówić realizm językiem realizmu socjalistycznego do szerokich mas jest władza zwykle je jak wiadomo ma uczulenie na wolności w tym na wolność artystyczną lubi sztukę siermiężną jak ona sama do awangardy ma stosunek nieufny, a wspomniałam o tym, dlatego, że gdzieś tam w tym nurcie artystów, których władze przynajmniej przez jakiś czas lubiła plasował się Jan Cybis no się tak nie bardzo plasował nalot Bieruta nagrodę dostał tak, ale potem go wyrzucili z Akademii zdobył on i jego dzieje są, ale są dość skomplikowane dlatego, że to był przede wszystkim on pochodził z ze Śląska opolskiego czuł się Polakiem, ale wie pani jak ze Śląskiem opolskim jeszcze przed wojną studiował u Pankiewicza nie był 1 z twórców komitetu paryskiego, czyli tzw. ugrupowania kapistów czy też, którzy stworzyli taki styl dominujący w końcu lat trzydziestych oni zresztą zawłaszczyli struktury przedwojenny jeszcze struktury związkowe albo w przed wojną też powstały związki twórcze, które miały dbać o o o zabezpieczenia socjalne i artystów po wojnie w tym wszystkim okrzepli i tu nagle się okazało, że o kolory tym umownie mówiąc to nie jest ten styl, którego się oczekuje po czterdziestym dziewiątym roku na zjeździe w Nieborowie artyści z kręgu grupy realistów w prawie zadekretować liniowy obowiązujący styl twórczość, ale zaraz będziemy o tym, rozmawiać bardzo długo nie zdążymy opowiedzieć, o czym z broni Rosjan zapytać o mocy Willis czy Cybis jest jakąś granicą w sztuce, ponieważ mamy w kawiarni narodowej z ziemi to taką oto wystawy, która nazywa się sopoccy pisze fakt logicznego punktu widzenia Cybis nie jest żadną granicą sztuce, ale był twórcą polskiej szkoły koloryzmu bardzo specjalnego i ponieważ długo uczył i był postacią barwną to bardzo silnie wpłyną na świadomość polskich malarzy dlatego w 1973 roku ustanowiono związek polskich artystów plastyków w referacie okręg warszawski ustanowił nagrodę imienia Cybisa 1 nagrody przyznawano do ubiegłego roku gości przyznaje się dorocznie i wystawa w Zachęcie pokazuje dzieje te nagrody, ale nie historycznie czynnie nie chronologicznie tylko powiedziałbym w sposób de konstruujących samo pojęcie malarstwa i zdobyłam nagrodę malarska jest dla malarzy Ian i ta wystawa jest wielką wystawą malarstwa jego różne rozumienie właściwie malarstwo bez granic, ale też w jaki sposób jest zwierciadłem gustów użyli czy upodobań, jeżeli przy każdym rocznym przyznawania tych 1 tys niebywale ciekawe i właściwie trudno zgadnąć czym się kierowali decydenci, kiedy przyznawali nagrody każdego roku, czyli mamy tam jeszcze jakąś drugą warstwę, która bynajmniej nie wisi chętne na liściach suchy konar znajomych dla Józefy wzory troszkę jedno polskiej sztuce tez bardzo ciekawa wystawa przypominająca historię przede wszystkim Warszawskiego malarstwo, choć nie tylko daje się tam wyczytać to drugie dno jak byłam obecna tylko przy przyznaniu pierwszego pierwszej nagrody, które przypadła Tadeuszowi Dominikowi studentowi Cybisa i było widać w jego malarstwie czy im nie jest studentem i Dominik wtedy patent jest też katalog wydany przepraszam za te dygresje, w której są deklaracje artystów związany z ich, a rząd też deklaracje twórcze laureatów na jej Dominique, a zatem bardzo poetycką deklaracje, ale podczas utrzymywania tej nagrody recytował wiersze Norwida metka Poleczki Simon teki grobem mówił ach, lirycznie, więc szczerze mówiąc bardzo co było przyjemnym, bo Tadeusz Dominik bardzo ciekawy i dobry malarz nie stronił od alkoholu, ale jak wiemy to nie żadna reguła tylko dziś za okres to nie przeszkadzało w malarstwie no, więc później było różnie, ponieważ nie jest także przyznawano tylko uzna no i Tadeusz kamień był wtedy bardzo dobrym okresie twórczości jeszcze był młody relatywnie i miał za sobą bardzo ciekawe Serie obrazów, a potem było bardzo różnie to zarówno dobór pokoleniowy jak i będziemy stylistyczny w Zachęcie to widać kiedyś zderza farbą po rozmaitych laureatów i Gozdal z tego zderzenia nie wynika w biegach o obowiązujących form wówczas w Polsce nurtach malarstwa i w ogóle to nie jest możecie reprezentatywne dla miast stylów, które nabyły takie mody było wiadomo, że każdy pięciolecie właściwie wnosi też nowego innego nagrody nie odzwierciedlają tych będą następstwa ale, sadząc po nazwiskach to, że jej było czujne i różnie było na miano czujność niekiedy bywa bardzo spóźnione o 91997 roku nagrodę dostał Jerzy Mierzejewski, kiedy właściwie może on powinien był być pierwszym laureatem, bo jest łatwo przejść właściwie należała do lata przedwojenne tylko była tunika PiS stawka w Krynicy, gdzie stawka Teresa Pągowska, tym bardziej w 2000 roku Jadwiga Majewska 2000 pierwszym dopiero od 202000 czwartego zaczyna się punktowanie troszkę młodszych artystów, czyli nagle dostaje Modzelewski, ale potem jest powrót do ełckiego potem jest duże zyski potem jest Roman Nowicki klasy nauczyciel akademicki osoba, która najciekawszy okres twórczości miała ze sobą w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych tu przykład na to trzeba iść na wystawę uzbrojonym naprawdę w wiedzę solidną z historii sztuki paniom do celów katalog też solidna krata lub warto kupić, dlatego że tam są bardzo ciekawe rozmowy z desek, by świadectwo takie dzisiejszego czasu East IT świadectwo spojrzenia na tę przeszłość ze strony organizatorów i kuratorów i kuratorem wystawy jest Michał Chachuła oraz Małgorzata Jurkiewicz znaczy Michał Jach UE wyroby te wystawy Małgorzata Jurkiewicz jest pół redaktorką tego katalogu nie można chodzić po tej ekspozycji zastanawiać kogo brakuje a kto nie został w historii kogo historia Mb przesunęła na margines a kto się w niej utrzymywał w bardzo czujne było to, że w zaraz po zmianie systemu, czyli 1990 roku i sprawiedliwości owo daną nagrodę Cybisa Józefowi Czapski Emu jego koledzy, bo oni razem byli w w tym komitecie paryskim razem, by pojechali do Paryża i razem się uczyli tego, a w impresjonizm to zostawiam państwa z pytaniem czemu czujności owa ujawniła się w roku 90, a nie dajmy NATO w osiemdziesiątym trzecim gdzieś chyba to pytanie retoryczne w każdym razie na pewno warto galeria narodowa zachęta co to syn pisze i teraz już dzięki Andy Rottenberg wiedzą państwo, jaka tam jest druga treść na czym bestia wrócili ci po naprawdę warto wrócić do domu czy warto spojrzeć wstecz na nas dzieje powojennej sztuki polskiej szczególnie od lat siedemdziesiątych ENA i zobaczyć w jakim stopniu te nagrody odzwierciedlające przemiany to jest bardzo interesujące w osiemdziesiątym trzecim, kto dostał nagrodę Jacek Sienicki malarz 3 min poziom porządny malarz nauczyciel akademicki nic o nim złego nie można powiedzieć naprawdę chełmianie, kto przyznawał wtedy tę nagrodę, ale chyba Stowarzyszenie historyków sztuki przejęło pole bitwy w związku plastyków, a te nagrody przyznawało się przez kilka lat i wtedy dostali bardzo przyzwoici artyści i właśnie tylko w osiemdziesiątym drugim nagrody nie przyznano w ale potem dostawał po kolei Sienicki Jan Tarasin Jerzy Nowosielski Jerzy Tchórzewski Jan Lebenstein emigracyjny jednak artysta krótką blond w tych konkursach zwyciężał sporo dobrych malarzy, ale nie wiadomo dlaczego w takich rolach takim chronologicznym układzie np. 2000 jedenastym nagrodę dostał kolczykami łączy on mógł ją dostać w siedemdziesiątym dziewiątym, ale wtedy nie starczyło miejsca dla Rajmunda ziemskiego państwem takie bardzo Inter Balt jedno proszę państwa Graf klasy po prostu Graf klas dziękujemy za dzisiejszą antymaterii i zapraszamy do galerii narodowej zachęta na wystawę co chłopcy bliższe im następną antymaterii w czwartek po czternasty 40 Andy Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik w
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!