REKLAMA

Strajk w Ryanairze. Dlaczego tanie linie mają kłopoty?

Światopodgląd
Data emisji:
2018-09-28 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

Agnieszka Lichnerowicz rozmawia z Mariuszem Piotrowskim, ekspertem, redaktorem z portalu Fly4Free.pl o strajku pracowników tanich linii lotniczych Ryanair. Dzisiaj kolejne strajki pracowników pokładowych pilotów linii Ryanair. Informacje są takie, że firma zmuszona była odwołać 250 lotów. Strajkują pracownicy w 6 krajach, takich jak Hiszpania, Portugalia, Włochy, Belgia i jeszcze Niemcy. Jeżeli chodzi o Polskę, to linia odwoła 12 lotów z naszego kraju. Podstawowym postulatem strajkujących jest to, żeby pracownik był zatrudniany na warunkach takiego prawa, z kraju, z którego pochodzi, w którym pracuje, a nie na podstawie prawa bandery linii lotniczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz, a w studiu Radia TOK FM w Warszawie jest Mariusz Piotrowski, ekspert, redaktor z portalu Fly4Free.pl, dzień dobry, dzień dobry, witam. Dzisiaj kolejne strajki pracowników pokładowych pilotów linii Ryanair. Informacje są takie, że firma zmuszona była odwołać 250 lotów, ale to pan śledzi na bieżąco, więc proszę powiedzieć, jaka jest sytuacja z perspektywy pasażerów Ryanaira?

Strajki są faktycznie na czas, bo dostają od walk z przedmiotów strajkują pracownicy 6 krajach tak jest Hiszpania Portugalia Włochy Belgia i jeszcze Niemcy niżej chodzi o Polskę to rejony odwoła od 12 lotów z naszego kraju i ml i do idei do naszego kraju no tak tak młodo wygląda wygląda sytuacja odnowy jest to kolejny strajk oraz zwany też pracowników Rainera natomiast wydaje się, że już powoli pracownicy i tam masz dogadują
Rozwiń »
Tak tak, ale tak no właśnie dopowiedzmy jeszcze tylko w jakie są żądania to znaczy tak jak w kolejnym po raz kolejny związkowcy pracownicy związkowcy w imieniu pracowników domagają się z kosą i postulaty płacowe, ale tak naprawdę przede wszystkim chodzi o to, żeby oni byli zatrudniani na warunkach w ramach prawa pracy w krajach, w których pracują dodajmy, że w ostatnich dniach po ich stronie stanęła komisja Europejska, która zwróciła się do szefa rejony o przestrzeganie praw pracowników

Tak zgadza się. Podstawowym postulatem jest jest to, żebym pracownik zatrudniany na warunkach takiego prawa w te prawa krajów w tym, z którego pochodzi, w którym pracuje, a nie na podstawie prawa Bandery jak w linii lotniczej która, która operuje to jest 1 sprawa, ale też równie ważne są swoi właśnie kwestia z warunków zatrudnienia, czyli czy jest normalną umową o pracę jest obecnie piloci są na zatrudnienie na na kontraktach w narzekają na to, że nie mają szeregu świadczeń czy gdyby np. chorobowego nie mają podstawy pensji generalnie w mają płacone od tego jak duże, jakby latające powoduje, że jest tak jakby w PiS PSL jest dość niepewna zależy bardzo mocno od odczynników rzeczników prasowych natomiast, jakby tego nie wcześniej war znaczy, że w Ryanairze już w tej chwili poczyniło bardzo duże kroki, żeby się tym zaskoczony jest porozumieć już o licznych krajach takich obrażeń został ojcem duże, bo to jest sprawa subiektywna to znaczy to fakt, że uzna jakiś czas temu w ogóle istnienie związków zawodowych oczywiście, że Widzew i dzięki temu pasażerowie mogli do nas wróci do domu na święta, bo szykował się ogromne tak przed Bożym Narodzeniem, ponieważ przez byłych przez wiele wiele lat zupełnie ignorował i wręcz znieważał związki zawodowe, ale w tej chwili jednak no w Nakle związki choćby niemieckie są niezadowolone w Niemczech może dostać dziś odbywa co więcej ma jednak 1 z przedstawicieli firmy wręcz sugeruje, że tak naprawdę to jest w ogóle robota konkurencji, więc wydaje się, że należy 1100 tys to czas w ogniu na nim jak pan ocenia co jest bardzo zaogniona i też, jakby Rainer stosuje tak tak tak jakby strategie, których jest przejezdny był znane żadne drzewo znajdujące się z lotniskami, czyli szantaż zastraszanie Cetera takim dobrym przykładem jest sytuacja związana jest dla szkół z polską jak w lipcu trener ogłosił, że przeniesie z bazy w nie 3 samolotów do Polski, żeby zastraszyć pracownik dokonywali ich zwolnić się okazji 300 pracowników stanowią wyższy niż do Polski miał być pas wiele nowych tras i generalnie Polska miał się rozwijać, po czym w Ryanairze, jakby tu nowość to pod presją zarządu dogadać ze związkowcami mojej ta decyzja ciągu tam 23 dni została zwrócona samoloty pozostały w kabinie pracownicy zachowali swoje miejsca pracy i ich wszyscy są szczęśliwi obozie oprócz pasażerów z Polski, którzy nie będą wchodzić w nowych pokazano światu polscy pracownicy są tutaj pracujący w Polsce inne szczęśliwie, ale trzeba powiedzieć, że to sprawa jest głębsza wdzierają się od innych zrewolucjonizuje zrewolucjonizował rynek lotniczy, ale m. in . to tanie latanie dla nas jest to możliwe mówi o tym, wielu przez to, że właśnie koszty pracy tzw. obniży czy po prostu w Boże ciało na rencie oszczędzono pracownikach i chcą, żebyśmy teraz wysłuchali RW fragment dzisiejszej wypowiedzi Jacka Krawczyka przy czym dziś przewodniczącego grupy pracodawców w europejskim komitecie ekonomiczno-społecznym kiedyś rzeczywiście szefa LOT-u mają dosyć wydają się ostrych słowach czy bardzo obrazowo ten model rei nera czy też stosunek szefowej NRA do pracowników podsumował w lotnictwie postaci charyzmatyczny twórca wyczyny Leo jest z Wisłą klauni Tercjak prezes Pioneer Duńczycy zapracował naprawdę jest tak szczerze i tak gorąco na to, żeby dzisiaj jest to co ma sposób w jaki autor filmu zarządzał przypominam największa Europejska linia lotnicza 1321 milionów pasażerów więcej niż cała grupa Lufthansy, więc 1,5 miliarda euro netto zysku do 2011 roku i ta firma po prostu eksploatuje pracowników w sposób haniebny mówił w Ełku też lekką branżowych dobrze zna haniebny arbitraż taki właśnie, którzy mają rację pracownicy protestują w zakresie mają rację na pewno natomiast to w sumie zawsze był bardzo irytuje to jest to, że kartą przetargową są pasażerowie to jest nieuczciwe nieetyczne to samo dotyczy też dyskusji w naszym przewoźniku tak jak oni musieli grali za łby prezes związkami zawodowymi wara od pasażerów nie jest także mogą nas traktować tych idiotów i bonusy przedstawiali te klocki swojej szachownicy kosztem ludzi, którzy potem tkwią na lotniskach Bóg wie, gdzie nie mają tak naprawdę zwykle porządnej opieki są po prostu wściekli jest tylu jest Europejski problem polega na tym, że to właśnie jest ranking społeczny to co się zarzuca naszym kierowcom dzieje się w Ryanairze, który sprowadza sobie pracowników w zależności od korzyści w danym kraju członkowskim i po prostu gra na różnice systemu zabezpieczeń społecznych to z tego powodu przyczyna druga jest taka, że w Ryanairze nigdy nie było żadnego dialogu społecznego związki zawodowe po prostu nie istniały woli po prostu tępił ten zresztą substancję, której wyborcy co potrafi mówić na temat swoich pracowników mam wrażenie, że pewna epoka takiego powiedziałbym agresywnego i mało inteligentnego zarządzania się kończy to był Jacek Krawczyk, który Budzisz czekali goście Macieja głogowskiego w studiu Radia TOK FM w Warszawie teraz jest Mariusz Piotrowski w swojej Flight po chwili PL portalu właśnie skoncentrowanego na rynku lotniczym debiucie szliśmy do pasażerów przeszli i w MDM za chwilę, ale teraz jeszcze, gdybyśmy chwilę inny opolski pracowniczy tutaj w Polsce pracownikach rajem era powiedzieli poniesie oni teraz właśnie przechodzą zmiany statusu pracy to znaczy w jak rozumiem, że może pan dobrze, ale ten rejon normalny inną spółkę, których zatrudnienie de facto oni wszyscy będą już tymi firmami jednoosobowym i akcyzy w ogóle bardzo działa stacja była de facto polscy pracownicy trenera i to trochę wbre w tym postulatom pracowników dajemy reasumuje zachodniej w, Ergo związek zawodowy dopiero powstają co kilka tygodni temu tylko, że duże że, że w przypadku Polski nie ma mowy o tym, żeby nasi pracownicy bardzo nie chcą, żeby rzeźby przechodzić jedyna na formy zatrudnienia zatrudnienia na noc polskiego prawa, ponieważ im generalnie odpowiada z tego co ja razem z powiedzieli po pracowników związków zawodowych to zatrudnianie poprzez prze przez irlandzką spółkę córkę, ponieważ jeżeli, jeżeli ci pracownicy będą w tej chwili przenoszenie do Polski do polskiej spółki, gdzie będą musieli zapłacić za jednostkę działalności gospodarczej to np. stracą bardzo dużo, jeżeli chodzi o przyczynie emerytalne miała miejsce, a rozumiem, że teraz mają odbyć właśnie są tematy to w tej chwili jest tu płacą słabo opłacanej składki wg ryby, lecz podchodzimy do 2 do prawa irlandzkiego z podejrzanymi są wyższe wyższe emerytury i główne główne postulaty Polski rysownik dotyczą głównie kwestii wynagrodzenia pracownicy twierdzą, że tak tak wygodne, gdyż właśnie na mocy polskiego prawa i bez obaw, że w Polskim prawie oni właśnie z nim w mniej chętnie dorobią będą właśnie musieli założyć jednoosobowe spółki co oznacza, że m. in. nie mają etatu nie mają ochrony i w ogóle działalność związkowa jest dokładnie tak to prawda w 2 dobrzy i ich pochodzenie jest, że wolność po bo tak naprawdę to raj na zaporze za to za zapoczątkował całą tę wojnę, jeżeli chodzi o o cięcie kosztów o traktowanie pracowników jak taki naj naj naj najsłabsze ogniwo i de facto to co widzimy dzisiaj też w locie, czyli ta groźba strajków to jest jakby efekt tego co zapoczątkowało la Jane, jeżeli spojrzymy nie tylko nalot, ale też innych przewoźników w to widzimy, że w tej chwili bardzo za to my się pracowników na na etaty tylko własnego preferowaną formą działalności jest ich strasznie własne działania gospodarcze i to jest właśnie efekt tego, że linie lotnicze straszliwie muszą ciąć koszty olbrzymia presja cenowa na to, żeby zaoferować najtańsze usługi jego pasażerom najtańsze bilety w no niestety na nowy produkt mieć nadzieję że, że jakby, że to, że grają nasze dobro związkowca nie wpłynie też na poprawę sytuacji w całej branży, ponieważ not ta sytuacja w dłuższej perspektywie dowodzi tego, że linie lotnicze będą opadały te, które nie będą co jest w stanie poradzić z tą presją kosztów właśnie tak się zastanawiam, jaka jest przeszło 1 z 1 strony wiemy, że inne rejony ma problem z pilotami tu też przecież był powód odwoływania lotów gminy Chełmno w końcu pracownicy bardziej asertywnie walczą o swoje prawa i warunki zatrudnienia, a z drugiej strony jednak pasażerowie przyzwyczaili się już dosyć oczekują tych niemieckich tanich lotów tu przynajmniej po Europie, więc nie wiem czy jest on wstanie prognozować jak teraz ten rynek będzie się zmieniać prognozę ceny biletów tak nie wiem w ogóle coś będzie działo w obliczu tych napięć, o których teraz mówimy czy to jest tylko 111 z elementów tej całej sytuacji, ponieważ celebrytów one też Nafta bardzo ceny ropy, która po nim wciąż nie od roku zdrożała cena za baryłkę dwukrotnie więcej, ale za ekologiczne różnego rodzaju jednak inna może być oburzenie rosnące, a jak wiemy no to jest byłby główne źródło tak znane z zakupami zniszczenia, bo nam powietrza i rezerw, jeżeli chodzi o ceny biletów to ja myślę, że one w dalszym ciągu pozostaną na niskim poziomie to z takich względów marketingowych natomiast nie ulega dla mnie wątpliwości, że w tej chwili we wcale z branży lotniczej mamy do czynienia z takim trendem, który można określić takim ruchu z usług hasłem wytrychem taryfa podstawowa to znaczy, że linie lotnicze, utrzymując dalej niską bazową cenę biletów, ale odejmują coraz więcej usług stoi jakby z tej usługi przewozu do tej pory były bezpłatne typu np. darmowy bagaż podręczny darmowy bagaż nadawany ostatnie zmiany, które prowadzi żadnej nadziei mizeria powoduje 1 z powodu na świat wyeliminowanie praktycznie w bagażu podręcznego jako takiego bezpłatnego od tej pory była to jakby darmowa usługa, czyli generalnie trend jest taki, że pewnie ceny pozostają pozostaną pozostaną niskie ceny bazowe, ale de facto pasażer będzie płacił więcej w tych takich ukrytych opłatach, chyba że będzie mógł być zadowolony z tego, że n p . w niem z Warszawy albo zabić Drozda wyleciał z małym plecakiem dokładnie tak, bo coś do tego sprowadza mu, ale były też związkowcy wracają do tego dzisiejszego protestu strajku nóg zapowiadają, że dalej będą twardo negocjować, czyli nie wykluczają kolejnych strajków rozumiem, że w tym czasie negocjacje trwają inne pan też oceniają właśnie to tylko oskarżenie swego rodzaju wyrzucone po pod adresem tych szczególnie protezy strajkujących w Niemczech, że właśnie są inspirowani przez konkurencję zaszyto też nie jest jakby pierwszy z nich strony wizjonera na razie zaś, że zawsze oskarża ich do konkurentów o różnych działań władzy miał się, że prawdopodobnie tak było, że koledzy z innych linii lotniczych mogli domagać się, jakby cewnikowanie NRA zakładzie związki zawodowe Udinese, gdyż nie dopatrywał w terenie ADO tego, że to jest jakiś jakiś ukryty plan prawda Lucas innych linii lotniczych natomiast, jeżeli chodzi oto te strajki będą trwały to ja myślę, że tak natomiast natomiast zbliża się moment, kiedy dojdzie do porozumienia bo, ale też bardzo bardzo bardzo dużo do stracenia, jeżeli chodzi o wizerunek reputację na koniec dodajmy, że przecież jesteś przygotowują się związkowcy do strajku w Polskim oddziale w Polsce, bo na razie od miesięcy nie mogą strajkować, bo ciągle firma idzie do sądu, który będą tymczasowo wstrzymuje do czasu rozstrzygnięcia w ogóle w kwestii legalności tego strajku możliwości strajkowali w Chinach w Polsce jest po prostu mówimy o innej linii lotniczej, ale w praktyce sołtys w ogóle paradoksalna sytuacja na razie niemożliwe zastępowani przez pracowników z powodu, by swoją drogą ciekawe, że jakby ta, którą jest w stanie bardzo szybko uzyskać z sądu decyzja o mówiącą o tym, że taki nielegalny, a np. posiedzenie sądu, który będzie badał legalność referendum areną odbędzie się po pół roku tego referendum lub nawet chyba trochę dłużej w bardzo dziękuję za rozmowę Marek Piotrowski ekspert redaktor portalu Life for free PL był państwa gościem informacja po nich piątkowe jego rekomendacji lektur państwa gościem będzie Kristina cała wioska to, dlatego że jest już dostępna i druga część Silva rerum wielkiego bestsellera inne środki z nadzwyczajnej niezwykłej
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA