REKLAMA

Kim jest Suad Abderrahim?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-09-30 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:40 min.
Udostępnij:

"Souad Abderrahim została pierwszą w historii burmistrzynią arabskiego miasta – Tunisu. Czy powinna za to dziękować mężczyznom?" Łukasz Wójcik w rozmowie z Karoliną Głowacką

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Weekendowy poranek. Niedzielny poranek Radia TOK FM, Karolina Głowacka przy mikrofonie. Porozmawiamy teraz o Tunezji i o pani Suad Abderrahim, która została pierwszą w historii burmistynią arabskiego miasta Tunisu. Konkretnie pisze o tym w najnowszym numerze tygodnika Polityka Łukasz Wójcik redaktor Wójcik jest w naszym studiu, dzień dobry. Kim jest pani  Suad Abderrahim? Rozwiń »
Właśnie w sensie politycznym to jest trochę postać wyciągnięta z próżni ona była przez wiele lat w latach sprzątać osiemdziesiątych dość aktywną działaczką związków studenckich, ale raczej związków konserwatywnych przypomnę, że te lata osiemdziesiąte to jeszcze była pełnia reżimu dość autokratycznego jak na historię Tunezji, który trwał nieprzerwanie do dolara dojdą do arabskiej wiosny w Ełku kobieta bardzo porywczy ran ne kilkakrotnie nawet zdarzały się trafi do więzienia z powodu jakichś przepychanek na ulicy, a 10 też kobieta pochodząca z jak najbardziej konserwatywnej rodziny z południa kraju UE zaś rodziny nie bogatej scheda w rodzinie bogatej tak, która by nie zaliczała się do elity, ale trzeba pamiętać, że ten to tata Tunezja po odzyskaniu niepodległości zasadzie no i doradcy dojdą do 2001 . wieku to był jednak taki potężny projekt modernizacyjny to wyjątkowy w ogóle w świecie arabskim, z którym to konserwatywni obywatele nie odgrywali zasadniczej roli i też państwo to uważał na to, żeby nie byli nie byli zbyt publicznie widocznym m. in . wprowadzając zakaz noszenia zakryć głowę w miejscach publicznych przez kobiety trudno jest trochę taka inna wersja Turcji lat trzydziestych pan to modernizacja tam postępowała bardzo szybko część tego społeczeństwa po prostu się nie załapała naszych została odrzucona z tego tego projektu i właśnie pani burmistrz jest takim przykładem takiej osoby, że z 1 strony pochodzi z południa kraju zaniedbanego przez dziesięciolecia przez przez reżim, który skupiał się raczej na tych dużych miastach północy pochodzi z biednej rodziny, które jednak udało się wysłać córkę na studia one studiował przez kilka lat farmacji zresztą cała późniejsza jej kariera była związana z biznesem formacyjnym prowadziła razem z mężem hurtownie hurtownie leków i dopiero po arabskiej wiośnie na 1 z takich spotkań dawnych członków związków studenckich, a on właśnie tu są różne wersje oznacza albo ona sama zadeklarowała wejście do polityki albo ktoś właśnie z UE jest dzisiaj największy w parlamencie tunezyjskim partii na islamskim, chociaż można mówić dość łagodnie islamskiej zaproponował jej stacji z listy dostał się do parlamentu to jest ważna sprawa, że ta kariera polityczna, a zatrudnienie z moją rolą deprecjonowanie tej kariery, ale na sam fakt taki, że ona nie została tym burmistrz Dunia burmistrz Jan Tunisu w wyborach bezpośrednich, ale też dostał się do rady i w ramach tej rady, która ma tam około 50 członków została wybrana w, a stąd pochodzą TMT wątpliwości czy ta jej kariera to rzeczywiście jest taki sam ten czy Tomas dziś takie samo środkiem politycznym czy czyn nie jest tak nam MF ambitną próbą na wizerunkową z punktu widzenia islamistów, którzy dzisiaj współrządzą Tunezja Ateny właśnie są te wątpliwości czy aby przypadkiem nie jest traktowana instrumentalnie i to by za chwilę byśmy przeanalizowali, ale na początek chciałbym poprosić o opowieść o tym jak wygląda sytuacja kobiety w Tunezji współcześnie przeczytałem pana artykule na rzecz, którą myślę podobnie jak nie zaskoczył wiele osób mianowicie, że nie jest prawo w Tunezji, która zmusza partie polityczne do tworzenia takich list wyborczych, na których kobiety mężczyźni widnieją w równej liczbie to nie jest coś co nam się kojarzy jakoś USA krajami muzułmańskimi od tych właśnie rak bardzo charakterystyczne dla nie tylko dla Tunezji, ale kilku innych takich krajów z regionu, w których autorytarne reżimy wprowadzały taki przyspieszony model modernizacji on uważał, że 1 z fundamentów SR w ich władzy będzie emancypacja polityczna kobiet to znaczy, że jeśli nawet one nie wykazują same z siebie takiej aktywności politycznej to my mężczyźni przeważnie, bo to na reżim składał się głównie z mężczyzn myje wyciągniemy Żakiem za włosy do góry, żeby pokazać, że jesteśmy nowocześni i re i tak było zarówno sprej pierwszym prezydentem Tunezji niepodległej Tunezji zabieram urodziwą, który w latach pięćdziesiątych zastosował pewne rozwiązania prawne, które w tamtych czasach były rewolucyjne jak świat arabski, ale i, ale też w pewnym sensie my spisywały się w tradycję, a tunezyjską, bo jeszcze jedno zdanie tylko sama Tunezja w sensie społecznym kulturowym jest bardzo specyficzna żyje, a MO bardzo różna od krajów ościennych to społeczeństwo oś ościennych co je wg części ekspertów związane z tym, że po prostu była to duża duża olbrzymi hałas 1 wielka oaza pośrodku pustyni i przez przez lata niezależności politycznej wykształciła się tam bardzo specyficzna od bardzo bym bardzo specyficzny islam i dość lokalnych właśnie bardzo nowoczesny jak byśmy dzisiaj po powiedzieli, ale zwraca pan też uwagę na to, że takie taka szybka modernizacja społeczna czasami nie działa odwrotnie to znaczy zakaz noszenia hidżabu powodował, że część kobiet nie była za przeproszeniem wypuszczane z domu na bok jetty mitu będziesz wychodziła zwykle zakryć się z wynagrodzeniem konserwatywni męża czemu tak doskonałe porównanie wziął z Turcją zresztą my kolejni liderzy tunezyjscy bardzo często podkreślali, że dzisiaj zasady podkreślają, że Turcja zawsze była dla nich takim wzorem modernizacyjnym to znaczy po odzyskaniu niepodległości państwa zostało potężnie scentralizowane był on był to system nakazowo magnat nakazowy, który narzucił wręcz kobietom nowe prawo, bo nie one od razu na starcie w latach pięćdziesiątych dostały prawo do głosu, czego nie miały żadne sąsiadki w sensie regionalnym dostały prawo do rozwodu czy też dostały naszym wprowadzono zakaz poligamii to oczywiście się wpisywało w pewnych bardzo łagodny charakter islamu natomiast w sensie prawnym było rewolucyjnej dzisiaj jakby historia zatoczyła koło w tym sensie się władzy znów jest mocno są znów są ludzie, którzy byli ważnymi osobistościami w tamtym reżimie i znów run preferują to teraz czas używa tego określenia w tym w teście używanego określenia w taki feminizm państwowy to znaczy z dekretem tunezyjski po rewolucji po arabskiej rewolucji znów dostały taki pakiet potężny nowych uprawnień pozwolono im się wychodzić za mąż Zanie nie muzułmanów co z punktu widzenia prawa islamskiego jest dość wątpliwe, chociaż interpretacje są różne pozy ona wprowadzona z taką ustawę antyprzemocową, która m. in. znosi taki przepis, który pozwalał uniknąć kary za gwałt jeśli mężczyzna poślubił kobietę nagle to wszystko brzmi jak namiot na uszy nowoczesnego społeczeństwa Jenkins jakiś kłopot na czym kim razie te zasadnicze zasadnicze pytanie bagnet na moje rozmówczynie z Tunezji też miały z tym problem, że zasadnicze pytanie czy kobiety powinny garściami korzystać z takich praw i nie oglądać na to, że one pochodzą z rąk mężczyzn i że ich pozycja jak gdyby nie wynika z ich samej aktywności społecznej czy politycznej, ale jest, jakby darem od mężczyzn, czyli w pewnym sensie łaską również i tamta decyzja ta debata dyskusja się bardzo dzisiaj wyraźnie toczy z w Tunezji dzisiaj n p . na tapecie jest prawo spadkowe prawo spadkowe Otóż jest rzecz, która jest zupełnie sprzeczna z, jakkolwiek rozumianym prawem islamskim to znaczy, że kobiety mają dostawać taki sam taką sączy spadku jak mężczyźni ci bracia siostry po zmarłych rodzicach tutaj się również przeciwstawiali się łagodni islamiści, którzy współrządzą Tunezję to jest pytanie, które dotyczy nie tylko Tunezja kilku innych arabskich krajów szczególnie teraz po rewolucji arabskiej to znaczy czy ran, a kobiety powinny korzystać z tej listy opcji z tej drogi, którą dali mężczyźni i jakby w ramach tych nowych układów budować swoją pozycję polityczną społeczną, o czym powinny SLD Woźniaka z Levante powinny wracać do źródła same budować ruch tam był dawka jest taki ruch w Tunezji kobiet, które jak zupełnie sam po drugiej stronie politycznej od pani burmistrz i i one otwarcie mówią, że nie są tych praw od mężczyzn zakładają takie stowarzyszenia kobiece wystawiły nawet w Ząbkach walczyć te prawa, których w sezonie zatrudnienie raczej Radzyń raczej raczej twierdzą, że nowo jak z tym co z tymi prawami już nic nie zrobiono już są prawda, więc po prostu albo z nich trzeba iść trzeba z nich korzystać, ale jednocześnie budować swoją pozycję polityczną oddał ani tak jest n p . Abdel Rahim, która co noc przy całej sympatii do niej jednak jest w pewnym sensie nominat Kong, a w niemal nie ma z czym ona nigdy nie miała swojego zaplecza politycznego została wystawiona do wyboru jako taki dowód na to, że również ta islamska partia jest nowoczesna sprawy wizerunkowe także w Brzeźnie po mnie nie podpaść pod zarzut, jaki gościem skrajnego konserwatyzmu czy też cześć czy też jak dziś o gorszych pomysłów na to jak to rozumieć w takim razie czy istotnie tak jest, że ten państwowy feminizm daje pewne prawa nawet dość szerokie z tego co pan opowiada, ale też realna siła kobiet polityczna póki co jest niewielka to należy się zastanowić co może z tego wyniknąć po butach tak jest dziś przykład nawet jeśli one jest wykorzystana instrumentalnie czy też chce taka godzi się na taką rolę czy może nie jest nie jest świadoma, ale tak jest w rzeczywistości nawet jeśli tak jest no to ona zostanie zapisana historia kota pierwsza burmistrza ani kolejne kobiety będą miały się do czego odwoływać skoro ona może to ja też mogę zgadza się, ale my już trzeci raz przywołam tutaj Turcji oraz jak mówię, dla których Tunezja zawsze patrzyła do Turcji jako taki wzór do naśladowania czytamy w pompę problem polega na tym, że LM modernizacja zaszła bardzo daleko modernizm modernizacja odgórna dała szczególną szczególne uprawnienia kobietom ich pozycji i efekt jest taki co można sterować od kilkunastu lat od kilkunastu rycerzy części szczególnie tych konserwatywnych kobiet odrzuciła ten system znaczona co z tego, że na listach na listach partyjnych musi być równa ma liczba kobiet mężczyzn skoro kobiety, które konserwatywne kobiety w tym kraju głosują tak trzymać na mężczyzn ani na ekranie na kobiety jest czysta niebezpieczeństwo, że Mann kobiety staną się z objętych tą czy Tunezji i tym przypadku staną się takim narzędziem albo takim np. CEM dowodem na nas na naszą nową na naszą mężczyzn tunezyjskich nowoczesność de facto nie mając wpływu na coś na to co się dzieje w kraju nie jest proste zachęcam państwa do zajrzenia do tekstu Łukasza Wójcika w tygodniku polityka kobieta wystawiono złota Oberża Chiny, gdzie te wszystkie wątpliwości są szerzej wyjaśnione i rozwinięte Łukasz Wójcik tygodnik polityka dziękuję bardzo wdzięku
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA