REKLAMA

Jerzy Illg: "Bez przyjaźni tej książki by nie było"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-28 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
26:18 min.
Udostępnij:

Jerzy Illg, redaktor naczelny wydawnictwa "Znak" i Stanisław Radwan, pianista, kompozytor, o książce, wywiadzie rzeka pt: "Zagram Ci to kiedyś" opowiadają Marcie Perchuć-Burzyńskiej. "Proszę nalać sobie czerwonego wina, usiąść wygodnie wyobrazić sobie, że za oknem drewnianego domostwa pachną wysokie lipy i posłuchać sepleniącego fascynująco gospodarza" - tak zaczyna się audycja - Jerzy Illg cytuje sam siebie. To był fragment wstępu do książki, o której goście w studiu będą opowiadać. Sam autor przyznaje, że jego ostatnie książki, to są przede wszystkim rozmowy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Proszę nalać sobie czerwonego wina, usiąść wygodnie wyobrazić sobie, że za oknem drewnianego domostwa pachną wysokie lipy i posłuchać sepleniącego fascynująco gospodarza. Dobry wieczór. Głosem i osobą Jerzego i liga rozpoczęliśmy dzisiejsze wydanie Kultury osobistej. Przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, dobry wieczór, Jerzy Illg cytował sam siebie Rozwiń »
Często mi się to zdarza

To był fragment tak naprawdę końcówka wstępu do książki, które dzisiaj będziemy rozmawiać w studiu TOK FM 2 autorzy 2 bohaterowie książki za gram ucina bokser z 11 przed bohaterze ciężko pan Stanisław Radwan witam serdecznie MSZ wybitny kompozytor muzyki teatralnej filmowej pianista przez lata związany z piwnicą pod Baranami Starym teatrem w Krakowie obecnie kompozytor w teatrze Narodowym w Warszawie, że zacytuję przytoczona w książce przez Dorotę sednem notka w słowniku teatru polskiego znany kompozytor krakowski bohater licznych anegdot i z i czy gorzej Jerzy szych Jerzy Illg z nami również publicysta pisarz krytyk wydawca redaktor naczelny wydawnictwa znak

Bardzo dziękuję, że panowie znaleźli czas, żeby odwiedzić nas w radiu TOK FM i żeby przyjść porozmawiać tak naprawdę o rozmowie o rozmowie dwojga przyjaciół chciałabym porozmawiać z pomyśl, że właśnie słowo przyjaźń jest kluczem do powstania tej książki, którą wydało wydawnictwo znak najem myślę, że bez przyjaźni tej książki, by nie było, bo chętnych Staszek jest legendą polskiego teatru od wielu wielu lat i takich dziennikarzy, którzy chcieliby zrobić z nim wywiad było sporo ich sporo tych propozycji on regularnie odrzucał dlatego myślę, że to trudno nazwać wywiadem to jest właśnie rozmowa przyjaciół, które były możliwe dzięki dzięki temu rodzaju bliskości zaufaniu, jakie widoczny Staszek, jakimi obdarzył, a dla mnie z kolei możność obcowania z kimś takim podobnie jak kiedyś z Andrzejem szczek kijkiem to była taka świadomość, że obcuje jednak z ludźmi tak niezwykłymi wyjątkowymi, którzy mają tyle fantastycznych rzeczy do powiedzenia, że to byłby jakiś ciężki grzech zaniechania, gdyby to wszystko miało tak uleczyć pozostawać tylko w sferze jakiś mglisty legendy wierzyć to wszystko powinno pozostać to wszystko powinno trafić do ludzi młodych, którzy już tamtych czasów nie znają, bo ty jesteś w zatrzymanie, gdyby pewnego czasu ludzi cudownych, których już z nami niestety nie ma i którzy powinni w pamięci pozostawać i ja tak pojmuje swoją szansę, by tak się składa, że moje ostatnie książki to są zawsze rozmowy z Andriejem Tarkowskim jest w rozmowy, które zebraliśmy to są rozmowy z ludźmi, których moim zdaniem bez wielkich słów, ale trzeba jakoś upamiętnić trzeba, żeby nawet nad tymi największymi, kiedy odchodzą się zamyka potężnych estakad czeluść wpadają w dziurę niepamięci Staszek na szczęście jeszcze długo będzie nas zachwycał rozśmieszał zachwycał swoją muzyką ale, ale wielu z tych ludzi, z którymi rozmawiałem już niema wśród nas wielu bohaterów tej książki już niema wśród nas zabito przecież dla Staszka partnerzy i przyjaciele właśnie to szalenie ważne wystawy po Stanisławie no i mimo tej przyjaźni zażyłości mimo dość bezpiecznej sytuacji wynikającej z relacji obu panów czemu tak trudno było pana namówić do zwierzeń ja to wszystko co wspólne do osób, które padły już rynek ocieplanie rozpoczął fantastycznie rozmowa i wydają się, że gdy satysfakcję jakoś dało wynik BMI ta męka czytanie o siebie w mej wypowiedzi to jednak by było to, że to jest rozmowa deficyt rozbawia mnie dzisiaj doskwiera nam bardzo pani też kartę naprawdę na szczęście pracuję w radiu, więc mógł on lepszy, ale właśnie to chcę powiedzieć, że to co jest czyje to są mniejsze te nieliczne miejsce, gdzie o rozmowę, choć i mniejsze wydaje, że to jest tak tak bardzo istotne jest pewne, bo tylko w rozmowie wroga można pokonać przeciwnika można przekonać owczym w rozmowie i mówię tu o przeciwniku, chociaż wolałbym, żeby to tak zostało już Kulig 2 Button był fantastycznym przeciwnikiem też czasem w tej rozmowie w tej rozmowie, dlatego że pewne rzeczy jak pomijam konfabulacje, których zawsze robić, na których ci przyłap należy zamieścić w groźne, bo ważne jest co w naszej pamięci zostaje z danych o spotkanie z danym rozmówcą to jest najważniejsze to w naszej pamięci zostaje, a fakty są ujęte w rejonach straszliwie dotkliwie mnie czasem dobrze, ale ta po pierwsze nie tam po wtóre nie ten zawiera takich rzeczy nie było, że nie ten, ale jest tam nie wtedy, gdy inna inny temat zajrzeli, a jeżeli już udało się mnie nabrać po to nie przeszła absolutnie przez kilkanaście genialnych redaktor nerwowe odbywały się w dzień prawie wszyscy mnogość tematów na to trzeba powiedzieć mnogość tematów poruszonych w książce jest chwilami przytłaczająca, bo jest całe życie jest szklany dach oczywiście, ale to też także mkną na moim przykładzie jeśli zdecydował przeczytać książkę wj Eden wieczór także polecam państwu i 1 wieczór starczy, żeby przeczytać, bo książka jest wciągająca, bo życie jest wciągający, bo rozmowa jest niesamowicie wciągające, ale zaczyna się dość tradycyjnie od dzieciństwa, które spędził pan w Makowie Podhalańskim taki dobry dom pan miał jest taka refleksja o tym, rozdziale taki dobry dom, z którego który, w których wiele tłumaczy, który tłumaczy pana wybory chyba życiowe również wiele z nich jawią się wybory, ale postawy w tych wyborach, bo to jest bardzo ważne jest i że się z domu dostaje coś takiego, że tego w niewolę zwrócił uwagę na to zawsze jest, że bazuje w tym sensie postawa po pierwsze, szanuje swojego rozmówcy i słuchaj przecież to jest najistotniejsza rzecz oczywiście z zawodu ojca organistę tak, że to wynika słuchaj, bo wtedy, jeżeli za nie ruszy to traci strasznie dużo przywiąże przytoczę taką cudowną anegdotkę, ale na chórze byliśmy z bratem koło ojca wtedy jeszcze mi się zdarzyło, że o szóstej rano mogłem być w kościele nagrodzili ich jak jeździłem do pomyślenia jest nie ma takich ludzi słuchaliśmy jak ojciec akompaniuje, bo tak on traktował swoje granie na organach z wiernymi jak on akompaniuje, czyli towarzyszy śpiewanie szanował bardzo wszystkie są ulica ryżowej jak brzmi to muzyczny nie określali teraz nieważne tzw. błędy o winie to tutaj tak oni od wieków spierają dociera i cuda rodeo oraz rzecznym haseł, aby wysłuchać mówi i ciemny dół i Słuchajcie co oni naprawdę w tej cudownej frazie poetyckiej śpiewają, a rzeczy jest o matce Boskiej i tam jest coś takiego, gdyż niezwyciężonego klasy tor miodu Samsona, a ludzie śpiewali jak na wsiach w ten nie rozumiejąc, o co chodzi w tej metaforze cudownej, gdyż niezwyciężonego blask w mordę Samsunga i tych dowód na to, że ma olbrzymi obszar ballada Samson akcentem fiesty generalnie jest o tym, stowarzyszeniu muzycznym pan powiedział, a ja o tym, stowarzyszeniu ludzkim mieście chciałabym porozmawiać to ogromne szczęście, jakie pan wynika z tej rozmowy z książki miał do ludzi, których spotkał pan swojej drodze mówi pan Jerzemu Wilkowi tak często sobie myślę, kto tym tak kierujesz miałem zawsze szczęście do fajnych ludzi, którzy mi dawali o wiele więcej niż mogłem brać trudno nam będzie wszystkich wymienić, bo czas nieubłaganie w nas popędza, ale nie można nie wspomnieć o fantastycznej postaci chociażby księdza Stanisława Czartoryskiego proboszcza z Makowa Anioł Stróż zwanej po narodzinach i rodzince i później odpowiedzialność ja wychodzę do ciebie z tym daje ci to ty się zastanów jak z tego skorzystać, jeżeli człowiek naprawdę leży w sferze jeszcze o tym jak z tego korzystać cennik ktoś daje to następnym etapem każdego umyśle człowieka jest, ale jak to później oddać, bo nie wolno tylko przyjmować gości, by wtedy się przyjmowanie szybko kończy, ale oddać innym równie innym zwrócić, bo jeżeli człowiek tylko przyjmuje to się szybciej kończy mi się wydaje nie można bez końca brać ja mogę brać naprawdę olbrzymie pieniądze nikt ich nie daje, ale brałby brawo, ale kiedyś pojemność kieszeni mi się skończy, gdy w ich, więc powinienem to wydawać żadnych przepływa przez kieszeń przepraszam, że tak dla tak niski poziom spadł na niego, ale wypadłem dziś nawet jak o tym, mowa to przecież, kiedy dostawały się jeszcze bardzo godziwe honoraria w Holandii i twoi koledzy zamieniali to, bo przelicznik był niesamowity to ty jeździłeś, żeby oglądać Fransa Halsa i Vermeera i wszystkie te twoje wspaniałe wtedy honoraria przepuszczały się na to, żeby obcować z UE leży mi, że puszczałem widoczna kontr proszę państwa w studiu Stanisław Radwan Jerzy Illg rozmawiamy o książce rozmowie zagramy ci to kiedyś wydanej przez wydawnictwo znak za chwilę wracamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM druga część audycji kultura osobista w studiu Stanisław Radwan i Jerzy Illg rozmawiamy o książce zagram ci to kiedyś zaczęliśmy rozmawiać o osobach, które ważne były dla Stanisława Radwana myślałam o pana relacji z Krzysztofem Pendereckim, z którym tworzył pan niezwykłe dwuosobowy tandem w dwuosobowej klasie tandem mistrza i ucznia i ten żal maestro Pendereckiego, że nie poszedł pan w jego ślady czy pan taki żal też odczuwał kiedykolwiek, aby pierwszy raz się przez MSCI poważnie mówi tak, ponieważ mnie zawsze interesował to przed chwileczką w tamtej części kadłuba to, że chcę zobaczyć, ale bardzo farmera czy ręce Harrison mam bardzo, że takie tempo rozstrzelane pola uwagi marzyłem, by zainteresowani i a w sztuce wszystkie formy CMK etyczne takie, które przenikają się jak te 3 formy poetyckie przy czym dramaturgiczne słowa obrazu osobowości aktora muzyki to był bardzo pociągało, ale od czasu do czasu przychodziła taka refleksja przecież o wiele bezpieczniej będzie się poruszał w tej dziedzinie, którą najbardziej kocha to znaczy wydźwięku tam się najpewniej czuje i a jeżeli mój mistrz Krzysztof Penderecki wyrażał się taką opinię, że szkoda, że teatr, a do zdrowia wiedział szkoda, że teatr tak bardzo zawładnął pan i teraz słabnie Minden chodzi, ale to co właśnie mój mistrz powiedział to nie oczywiście boli bo on wkładał znowu tam na szczęście do ludzi, że tak, by w moje w mojej wdychanie muzykę, tyle że powinien się jakoś odwdzięczyć silnie czuję, że świat czymś to znaczy nikt z zawsze to podkreślają, że do Unii Krzysztof Penderecki LED do rynku, gdyż ja dzięki temu, że uprawiam ten zawód żyje w mojej rodziny skarżył, ale zostają takie może trzeba było robić tak, gdy Alex zostaje zawsze ta wielka frajda posłuchania dziełem nowego Krzysztofa Pendereckiego w tekstu było z tym teatrem to teatr wybrał pana cieczy czy na odwrót, a czy to się da w ogóle tak powiedzieć, że życie nas wybiera przymierzyć się wybieramy zawsze będę twierdził, że ci, którzy i wybrałem i t d . jestem coś nie do końca prawdziwego, dlatego że nasze wybory to oczywiście są inklinacje PRB, a zakochania przeżyjemy zwycięży czasem zakochani zakończą się rozwodami te zaś, niemniej jednak ten zawsze z zespół różnych w sprawie myślę przede wszystkim prosty w dyspozycji takich, które znowu nam dała natura ten synkretyzm tomy zainteresowanie w różnych kierunkach Żyto było główną przyczyną takiego wyboru w tym Jerzy Illg wspomina często w książce obecny studiów, że rola Stanisława Radwana w spektaklach teatralnych nie może być zredukowane tylko i wyłącznie do muzyki rzecz, że wkład w ogóle pana koncepcji jest w ogóle niezaprzeczalny nikt nie do przecenienia to jest takie nie wiem jak nazwała to taka potrzeba trochę sterowania z tylnego siedzenia proszę się nie obrazić czy czy raczej potrzeba współ uczestnictwa to jest dokładnie to o co chodzi, że współuczestnictwo jest tu w ogóle kluczem do 3 tak efektywne jak Jerzy Illg, mówi że nasz współtworzenie dopełnienie, ale współczesny widz atutem jest najistotniejsze, ale ja myślę, że nie byłoby takiego kształtu wielu spektakli Jerzego Grzegorzewskiego, z którym tworzyliście przecież tandem przez kilkadziesiąt lat 40 lat i Andrzeja Wajdy i jej Swinarskiego, gdyby nie twoje pomysły, gdyby nie to, że wykraczały jeśli tylko poza rolę kompozytora tylko tym swoim niby zimnym okiem oglądałeś to co się dzieje na scenie i wykraczały czasem jako drugi reżyser czasem jako nawet scenograf i twoje pomysły jak wybudowały te spektakle dzieje się od wątku do 1 przykładu, kiedy Antygona grana w Starym teatrze obejrzane tutaj przez gminę Merkury, która zaprosiła też stary do Grecji graliście w takim wielkim amfiteatrze pod Olimpem w Delfach w Delfach i raptem uświadomiłem sobie, że przecież, gdyby ten rejon z tym wojskiem szedł co innego jak koń idzie po scenie tel 12 m, a co innego jak ma jeszcze od początku tego stadionu, który ma 110 m i ich wtedy ten genialny pomysł przecież kręcony jest atrapą wojskowym powinien jechać jeepem i szok tych Greków, kiedy im to zaproponowały iż, ale potem zachwyty w recenzjach jak to pan Wajda świetnie wymyślił, że Kreon GM wjechał w ne ne na scenę na proscenium i więc takich pomysłów było mnóstwo i myślę, że to byłby jakiś ciężki grzech, gdybyśmy tylko Staszka rolne tutaj redukowali do roli kompozytora muzyki sercem on po prostu takim totalnym człowiekiem teatru on tym teatrem żyję i każdy element tego co na scenie się dzieje właśnie w tym tworzyw jest w krytycznym no współczesnym wpół kształtuje w ci wszyscy ludzie, których pan spotkał na swojej teatralnej drodze już tutaj wymieniliśmy Konrad Swinarski Andrzej Wajda Zygmunt Hübner, ale i jest osoba, której duch o tym, panowie mówią być może nawet cytuje Jerzego Inga w tej chwili unosi się nad tą książką, a poświęcają mu panowie tylko i wyłącznie tak naprawdę pół rozdziału i Jerzy Jarocki, czyja to co kto jest znany z syndromem słabości ludzkiej, że w PRL, która w Belgii ja myślę, że powiedział Jerzy in, że tu się bardzo przesadnie podaje się prawdziwego źródła inspiracji, żeby to wyglądało troszkę, że to jest moje odkrycie jak toczy się tu przesadzamy, ale jest coś takiego, że sprowadzani na ziemię tak bym nazwał w skrócie pewnych zupełnie abstrakcyjnych pomysłów zawdzięczam mu się wyłącznie Bieleckiemu, który potrafił być tak złe, ale i to przez ten instrument, a myślę tutaj wszystkich instrumentach obligujące ich ściany uderzonej to pewne, kto ma zrobić 3 czy inny to nie przejdzie musi szukać innego rozwiązania dla tej samej idei znaczy ja bym dopowiedział Anny był od formowania materii spektakl bardzo szanował wszystkie najbardziej zwariowane pomysły, ale natychmiast przechodził do tego jak to zrobić my i czasem te rozwiązania, czyli już zmaterializować dla tego pomysłu szokowały go był przeciw i wracał np. po 23 tygodniach nie jeszcze raz sprawdzimy tam jednak coś zaiskrzyło, a to coś uznali, że jest lepszy wcale nie iskrzy, a dla niego zawsze najważniejszy, bo co dociera do publiczności to był człowiek, który jak mógł to przychodził na wszystkie swoje przedstawienia i czasem ku utrapieniu aktorów sprzedaży scedował poddanym spektaklu, bo uważa, że nie dochodzi to ten przekaz, z którym się z form w Stanisław Radwan pięknie mówi o Jerzym Jarockim to jest tylko wspomnę, że już niebawem w połowie października nakładem wydawnictwa znak wejdzie biografia Jerzego Jarockiego z czego bardzo się cieszymy z pełnieniem pewnej luki w ale wrócę na pewno tych wszystkich do zarażenia innych, ale wróćmy jeszcze do do bohaterów do bohatera dzisiejszego spotkania proszę wytłumaczyć pani Stanisławie z tego zdania Zygmunta Hübnera do momentu, kiedy on nie przyjdzie to każdy z reżyserów, by go zabił, jaką do tej pory tego uniknąć w błędzie przychodziłem, żeby nie stanąć na innych na drodze tego noże, których przed wizytą u mają opóźnienia ci, więc reżyserzy wiedzieli doskonale, że czasem ja się zdecydowanie na pewne wybory jak już za mną bydgoszczan to z mojej słabości wynika niemożność siła właśnie nie wie nie wie, kto potrafi, ale tak to jest bolesne przysięgę i i a to, że mnie nie zabili tam jestem bardzo wdzięczny i Zygmuntowicz Dafi szczególnie w soboty cyfr można rozwinąć już dawno by nie darzą swoich lat, gdyby nie jego urok i dziwne ten moty w znikania w ogóle się w książce pojawia Jan Peszek mówi o panu znikający Staszek, czyli coś w tym musi być Finder pierwsza z powodu firmy akurat Danish Polish and aha no tak go Elmer Staszek osobie fiskusa w 2 nowa to było legendarne legendarna myślę, że ci reżyserzy też może trochę gorzej by żyli, gdyby to, dlaczego ich do prób jest jedynie w krajach unijnych z RMF FM spójrzmy prawdzie worki z na dobrze to temat znikania zachęcam, żeby państwo zajrzeli do książki, bo jest to dosyć wysp bez rozwiniętych znowu wsiąść do samolotu w Krakowie starego inżyniera zaraz wstawia wsie oraz przykład w Allen nie jest z 1 strony nie zdradzają, bo to naprawdę będzie taka zachęta dla Czytelników, żeby sięgnęli po książkę, w której wiele uwagi poświęcają panowie zmysłom, ale nie tylko również dźwiękom i ciszy i to jest takie niezwykłe etapami dźwiękowa u Stanisława Radwana dźwięki, które wywołują wspomnienia, że większość z nas n p . z meczu Wisły Cracovii zapamiętało obraz zapamiętał oby murawę 22 spoconych facetów biegających po boisku rozwydrzonych kibiców, a na nim rac i maczet w tej chwili tak, a pan pamięta dzięki tak to jest taka przypadłość, która panu od zawsze towarzyszyła oczywiście od zawsze, gdy Allen myślę, że są wolne, które w swojej hojności, ale to nie jest rozrzutność każdego z nas obdarza innym wyczuleni 1 daje właśnie to, że widzi jak nikt inny dzięki temu możemy później obrazy oglądać innym daje wyczulenie, że rzeczywistość odbiera głównie przez zucha rzecz, że to jest największe wyczulenie to jest, że tak po dar natury Radom jest umiejętność przetworzenia tego powodem są większe jak i IT jest zobowiązany także jak próbował umówić się dużo o tym, że każdy dar jest zobowiązany popracuje nad tym, żeby mógł także oddać stery po to, on tutaj jeszcze chciałbym wtrącić, by mnie uderzyło jak rozmawialiśmy o tym, że było wiele takich momentów, kiedy się zorientowałem, że Staszek pamięta co się albo opowiada o czymś tylko dzięki temu nie, że to zobaczyłem, że to usłyszał taki obrazek z wczesnego dzieciństwa, kiedy pocisk rozszarpują jest cel niemieckiego żołnierza na koniu i nieco strasznie jakoś podziała na wyobraźnię, a Stasiek, mówi że do dziś pamięta Quick tego konia, który poczuł śmierci to powraca w snach druga taka sytuacja to jest to jest tytuł tytuł tej książki, które tutaj można zdradzić jego genezę nazwy chciałam zapytać razem pani pytanie referendalne w Boga oczywiście jesteśmy w Czelabińsku, gdzie jesteśmy właśnie z Jarockim robi bal manekinów dysfunkcją kapitalne sceny, bo władze tam właśnie domagają się, że to przecież pod oknami ma przechodzi pochód rewolucyjne Jarocki wymyśla dobrze skoro tak to będą rzucać kamienie przez szybę i było jak lecą wszystkie szyby na to zostaje wycofany ten pochód za dużo wyciek kosztował, ale za wprowadzają dyrektor teatru zabiera Staszka i aktorów do zakrętu owo listera na autobus zakrytych Doroty tam bomby produkowane rakiety jakich, więc sami można było tak nie było już wstępu i w tej restauracji w największym przysmakiem są pielmieni z niedźwiedziego mięsa, które kucharz opowiada jak tam macie w zalewie Mach celuje prezydentowi, żeby to nabrało kruchości jeśli ten zestaw jak ognia przysmak nie w niewiarygodnym jak to smakuje mówi zagram ci to kiedyś pisał w rytuale to jest odpowiedź człowieka, który jest wypełniony muzyką i który przede wszystkim uchem ze światem obsługi, która umie grać pielmieni na audyt zagrałem do tej pory tylko Stal zagra dziś to kiedyś kiedyś w ryzach sądzę jednak kiedy tak samo jak trzymam za słowo, że skomponuje muzykę dowiedz się Wojtka Młynarskiego, który został ciebie w domu, a to duża byłaby opowieść jak duży chyba jest również w książce jest w zacytowanym publikowała danych rękopis w pełnym wdrożeniu i gościnni chyba tymi obietnicami będziemy musieli zakończyć naszą rozmowę, ale trzymamy za słowo, że będzie i nie możemy drugi kolejny ich kompozycja do pielmieni no bardzo bym chciała, ale ten czas takiego się nieubłaganie pędzi i że będzie kompozycja i że będzie muzyka do wiersza Wojtka Młynarskiego obiecał to Stanisław Radwan w radiu TOK FM czy nie potwierdza ja trzymam zespołów dziękuję bardzo Stanisław Radwan Jerzy Illg uznałem, że byli moimi gośćmi no niestety nie zdążyliśmy porozmawiać o piwnicy pod Baranami o stażu opiera się sfera również o przygodzie z Arturem Rubinsteinem, kiedy to Stanisław Radwan zepchnęło wielkiego maestro z ze stołka o tym wszystkim przeczytają państwo w książce zagram ci to kiedyś Stanisław Radwan w rozmowie z Jerzym migiem wydawnictwo znak teraz czas na informację w radiu TOK FM
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!