REKLAMA

Budżet 2019. Wiceminister finansów: Żadnych tajemniczych rezerw nie ma

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-10-01 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

Maciej Głogowski w TOK FM pytał wiceministra finansów, czy budżet na rok 2019 przewiduje fundusze na rozdawnictwo wyborcze. - Nie ma takich pieniędzy. Wszystkie są przeznaczone na istotne cele. Nie ma żadnych tajemniczych rezerw – zapewniał Leszek Skiba. - Zawsze jest tak, że budżet realizowany jest zgodnie z limitami, które są zaplanowane w ustawie budżetowej, no i budżet po prostu składany jest taki sposób, że ministrowie przychodzą ze swoimi zapotrzebowaniami, patrzymy jak to się ma do reguły wydatkowej, czyli tego globalnego limitu, który limituje nam na wzrost wydatków -dodał.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia Kapitał Gospodarka. Jest dziewiąta 6, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry. Dziś naszym gościem jest pan Leszek Skiba, wiceminister finansów, dzień dobry panie ministrze. Czy wiecie już państwo, o ile pieniędzy w budżecie na 2019 rok jest ukrytych na rozdawnictwo wyborcze? Rozwiń »
Nie ma takich pieniędzy

Niemożliwe

Wszystkie pieniądze są przeznaczone na istotne ważne cele społeczne polityczne, które chcą wyborcy i łącznie wydatków, bo przecież to było jasne jest 416 miliardów 

No tak to tyle mogliśmy przeczytać na, gdzie są te ukryte pieniądze, które będzie zawsze można wyjąć przed wyborami i rozdać

Nie ma takich pieniędzy to są, jakby między nami szczerze, jakie jest pilotem jest takich pieniędzy, które będzie można do nich np. przypomni sobie ten rok

Czy jak pan jak rozmawialiśmy rok temu freelancer w tym, kto wierzył pan, że w 2018 trzeba będzie wydać pieniądze na tę wyprawkę szkolną i nie okazało się, że trzeba rok wyborczy Wyprawka jest w przyszłym roku też coś takiego będzie, bo też będą wybory, więc nie pytam co to będzie tylko ile pan na to ma pieniędzy schowanych 

Zawsze jest tak, że budżet realizowany jest zgodnie z limitami limitami, które są zaplanowane w ustawie budżetowej no i budżet po prostu składany jest taki sposób, że ministrowie przychodzą ze swoimi zapotrzebowaniami, patrzymy jak to się ma do reguły wydatkowej, czyli tego globalnego limitu, który limituje nam na wzrost wydatków wzrost nie może być tak piękny musi być w ramach europejskich reguł, które właśnie w Polskim przypadku jest to reguła wydatkowa mojej w ten sposób go w trudnej cokolwiek powiedzieć o jakichkolwiek środkach ukrytych, szczególnie że litewskie do głowy wybić z Kujaw jest ustawa budżetowa opublikowana można sobie zajrzeć na stronę ściągnąć ogromne pdf jest bardzo dużo rzeczy jak jest to najlepszy sposób prezentowania, ale trudnego pracuję też na tym, żeby postawie uzasadnienie całkiem jeszcze już może powiedzieć wprost, że sposób pokazać od liczby istnieje potrzeba będzie politycznie przeprowadzić n p . projekt ustawy dającej jakiegoś rodzaju dodatek jak emerytom jesienią przyszłego roku w budżecie są na to pieniędzy w budżecie są tylko właśnie pieniądze NATO w jak na cele, które są została wskazana przyjęły nie ma jakichś tajemniczych rezer w, które pan redaktor stara się wynaleźć po prostu nie ma takich środków są rezerwy oczyścić rezerwa celowa jest rezerwa celowa rezerwa ogólna są środki na pewno zbyt mało na te wyobrażenia, które redaktor może mieć wcale nie mówmy 

Panie ministrze na tak myśli pan zatem moje wyobrażenia to są takie zupełnie nierealne w jakimś abstrakcyjnym przecież wszyscy wiemy jak to działa w politykę z polityką politycy jakoś te głosy muszą zdobywać

Proszę zauważyć, że budżet jest gość imprezy przygotowane w 2 etapach pierwszy set rządowy, kiedy przygotowujemy jako rada ministrów przygotowuje projekt, który dotyczy 810 dochodowej wydatkowej i później następuje potencjalne nowelizacja oczywiście też z silnym atakiem merytoryczne wsparcie Ministerstwa Finansów w dni i to jest także seks oczywiście zawsze może podjąć jakąś inną decyzję, ale nie może przekroczyć deficytu, czyli wróg tak to my kładziemy w segment to jest choćby ten czynnik, jakim jest nieprzekraczanie deficytu w oznacza, że wydatki nie mogą rosnąć w kosmos bez uzasadnienia to jest głosi, że limit dla Donalda z czegoś, o co zatem boi się w panelach jeśli nieuzasadnione rozdawnictwo

Wręcz przeciwnie ostatnio przecież nasz budżet jest w sytuacji, gdy rząd raczej nie realizuje zaplanowanego deficytu, więc nie miał namyśli pieniędzy, które trzeba byłoby ekstra dług zrobić i t d. tylko po prostu zastanawiam się, gdzie tam są pieniądze ile rząd mających możliwości, żeby w razie czego w przedwyborami jestem trochę tych pieniędzy nam przekazać, ale widzę pan tutaj w tę rozmowę nie chcę wkroczyć, więc ceny, o ile niższe będzie deficyt w 2018 roku, bo zaplanowany jest na 41,5 miliarda wyniesie niemal jak będzie pana zdaniem po zakończeniu tego roku

Szacujemy, że sumując pani minister około 6 miliardów nie zostanie zrealizowanych wydatków i strona dochodowa prawdopodobnie spłoszył sam w sektorze niż być ponad może być ponoć lepszy lepsza o jakiś 11 miliardów, czyli 

Strona dochodowa

Czyli łącznie deficyt w całym sektorze tutaj może ponadto słyszymy od rzeczy jest także rozliczenie między budżet państwa ZUS -em ciąża to też wpływają na to Matysiak jest deficyt budżetowy obejrzeli ZUS ma lepszy składki jest lepiej niż ściągalność składek tyle jeśli chodzi o dziś ustne sytuacja na rynku pracy w autobusie nie ma zapotrzebowania na dotację w związku z tym to też poprawia w tym budżet państwa, ale w całym sektorze liczymy, że rząd będzie łącznie kiszki kilkanaście 17 miliardów z pustym co najmniej jest postęp w MOK traktowałem deficyt jeśli załóżmy, że strony itp przełoży się to o cesji jest z sieci to pozytywna sytuacja na Boże tato nawet kilka miliardów może być niższy deficyt 

Kilka miliardów może być mniejszy deficyt, a na tym ta sama oszczędność umowną oszczędność na ZUS-ie, bo rozumiem, że chodzi o sytuację, w której więcej osób odprowadza składki, a więc jestem mniejsza potrzeba czy niższa dotacja do ZUS-u to jest taka oszczędność w 2018 roku

Powiem szczerze, że niestety nie pamiętam tej liczby, bo to jest też mam teraz kolejną rzecz miliardów czy więcej to jest więcej więcej więcej naszych nerwów emocji, więc to jest także teraz jestem monterem susły się stało na bieżące analizować mamy dla dobra sytuacja na rynku pracy cieszymy się z tego wszystkiego tak dlatego je też pozytywnym procesem jest to, że pracownicy ze Wschodu, którzy dziś Ukraińcy też starają się wejść w legalny system odprowadzają składki co dodatkowo powiększona dochody Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ściągalność wynikające z faktu, że za ZUS prowadzi ten system jednolitego kontraktu jedno konto dla każdego przedsiębiorcy poprawił ściągalność pozwoliła też pokazał, jakie są zaległości taki został wiele powodów do pokazania swoich sukcesów, bo dzięki temu nowe dochody bardzo mocno rosną składki rosną w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych związku z tym to dotacja, czyli łatanie dziury, które z uniwersalnej zawsze będzie w ZUS-ie jest na to dotację mniejszą niż w niszy planowano

A proszę powiedzieć, że to trzydziestokrotność, czyli z tym potencjalnym kasowanie limitów odprowadzeniu składek przez osoby lepiej zarabiający mam namyśli te ZUS-owskie skutki są w 2019 roku

W 2019 założyliśmy pracując nad budżetem, że tych pieniędzy nie ma i ta decyzja albo nie zapadnie albo nie będzie pozytywna w znaczeniu, że nie zostały środki ujęte w planie dochodów czekamy na wyrok Trybunału niewiele nie wiemy jak i nie będzie, ale uznaliśmy, że trzeba być ostrożnym i nie brać pod uwagę tych środków wynikających z potencjalnego zaakceptowane nie wpłyną wymuszone wpływ także limit zostanie utrzymane 

To samo radzi pan przedsiębiorcom, którzy muszą tak samo jak państwo planować budżet na 2019 rok, by zakładali, że tych pieniędzy nie będą musieli wydać

Trudno powiedzieć, bo wygląda na to, że Trybunał w niej nie chce podjąć takiej decyzji i nie chce rozstrzygać tylko w tym, iż w przyszłości, więc nie będziemy znać, bo podejrzewam, że rzeczy ta sytuacja rzeczywiście możemy się przedłużać no bo jeżeli rząd zakłada, że te pieniądze nie wpłynęło

To znaczy, że przedsiębiorcy dodatkowo nie wydadzą Tang nie będą odprowadzali tych wyższych składek, więc być może trzeba uspokoić przedsiębiorcy wypowiedzieć niemal 

Myślę, że to rola pani prezes Trybunału Konstytucyjnego, żeby jak powiedział w swoim planie pracy być może to będzie rozstrzygające

Jakie widzi pan, jeśli w ogóle widzi zagrożenia wzrostu gospodarczego w 2019 roku?

Zagrożenie są przede wszystkim zewnętrzna wiemy, że sytuacja na świecie się zmienia nawet już Roubini, który trudno prognozował kryzys prognozuje, że potencjalnie może się pojawić spowolnienie globalne znajdą już w 2020 drużynie wskazuje dokładnie dwudziesty rok tak i pod tym względem rzeczywiście widzimy dookoła nas stać się tendencje zachowawcze ostrożnościowe po szkodzie, czyli przedsiębiorcy w Staszicu jedno krajów zachodnioeuropejskich zaczynają bić się zaczynają zastanawiać nad tym czy czynnie zachować ostrożnie co nie jest już to rzutuje na polskie odczyty taki pośpiech ten optymizm jest, ale już Stróż słabszy, ale w gruncie rzeczy to jest także ma dobrą sytuację, choć wiem, że notatnik wojny handlowe wzrosły na świecie między Stanami Zjednoczonymi, a Chinami napięcia niepewność co da się z przeszłości chińskiej gospodarki to wszystko rzutuje na to, że część ryzyka są swą szeroko dyskutowane

To co się może wydarzyć w Polskiej gospodarce

Zawsze trzeba być dobrze przygotowane na na nas spowolnienia

To jak się rząd przygotowuje 

Rząd się przygotowuje tak, że n p . bardzo istotnie obniży deficyt budżetowy na w na rok w 1006 dziewiętnasty planowany cel sektorowy deficyt wynosi 1 , 7 i dalszym ciągu mamy proces takiego zachowawczego, ale też skutecznego względem realizacji z 1 strony planów politycznych społecznych i tych zapotrzebowań społecznych oraz ministra na obniżenie deficytu, więc były dys optymalny miks pomiędzy naprawdę między obniżeniem deficytu, a zespół raz dymisji optymalne loftów wydają się także ten, kto wie kontrakt rzeczywiście

A w 2020, jakie pan dostrzega ryzyka, jaki będzie wzrost gospodarczy pana zdaniem w 2020 roku

Tutaj u nas w Polsce Polska gospodarka ma tendencję do tego, żeby obniżać swój poziom potencjalny wzrost gospodarczy zawsze gospodarka rosła potencjalna taki może być niezależna od koniunktury światowej wzrost jest po 34 % i raczej mniej niż 3 i 8 w związku z tym gdzieś pośrodku tego o przydział jest dyskusja ekspertów 4 bliżej 3 szczebli 4 rzeczywiście Narodowy Bank Polski naszej gminy skończy się do stolika niewiele większe od 3 % 38 to jest ta dynamika, do której Polska gospodarka zdąża wynika

Czyli ile dokładnie w 2020 pana zdaniem?

W prognozie mamy chyba 3,6 na rok 2020 w związku z tym to jest Natalii, która pozwoli na stopniowe stopniowe dochodzenie to tylko któż z Bischofshofen zgodnie z potencjalnym wzrostem

A sam pan powołał się na Rubiniego nie pełnią one obniżyć tych prognoz na 2020 to jest troszeczkę

Tak rzeczywiście jest długa dyskusja, której często to czy czy w gruncie rzeczy można za prognozowane spowolnienie to co wiemy to to, że Polska gospodarka na pewno będzie duża, bo tego potencjalnego wzrostu, ale czy można za prognozować przewidzieć dokładnie w pkt 12 tysięczną jestem raczej nie to wstyd pod względem się wydaje, że gospodarka światowa globalna jest troszkę mnie to możemy podejrzewać ani nie podamy punktowej liczba

Rzeczpospolita się na pierwszej stronie donosi, że mam nic skarbówka nie rozstrzyga wątpliwości na korzyść firma mimo, że ma taki obowiązek to jest ta słynna ustawa z pierwszej połowy 2015 roku, dlaczego skarbówka nie idzie na rękę podatnikom?

Jak rozumiem te przypadki, które są omawiane w funkcjonują w taki sposób przez 3 czy dzieje w taki sposób, że to podatnik przechodzi swoją wątpliwościami, bo często prawo podatkowe nie jest do końca jasne precyzyjne tak jakby tego w wydawałoby się że, żeby było z drugiej strony urzędnik, który stosuje dany przepis z regularnie w 2 jak jak kto wątpił siostrze gaci i tutaj pojawi się taka sytuacja jednostronna to też życie wiele wiele wiele razy 1111 osoba ma czy podatnik ma wątpliwości urzędnik urzędu skarbowego uważa, że wątpliwości nie ma to jest coś musi znać i to jest jedynie co można zrobić i to jest rzeczywiście rozwiązanie chyba najlepsze nowa ord. pod. uproszczenie zasad uproszczenie procedur wiemy, że tak naprawdę przy podatnicy przede wszystkim mają problem z ze zmianą interpretacji w trakcie i to jest przyszłość jest bowiem w administracji podatkowej, żeby na tę sytuację, której są wątpliwości powiedzmy nie one nie są nadmiernie może być problematyczne promy tak, kiedy tylko nowa ord. pod. mnożyć w 20201 stycznia będzie

I będzie w niej jakaś nowa stawka podatku PIT np.?

Ona jest wreszcie walczyć z ustawą o tym jak i jaka ma być procedura już się zmienia Jedynka nie będzie zmian jest w Rosji nie ma sensu zmiany stawek VAT bez dodatkowej torby z ustawy o VAT zmienia, mówi że przy okazji już się zmienia to można zawsze użyć podatki też nie Grecja będzie miała za występ w kolegach o inflacji to 9 prac jest pan tak nutach Francji 9 % już wielokrotnie rozmawialiśmy z niewielu przedsiębiorców z niego skorzysta indeks PMI dla naszego przemysłu spadł do 50 ,5 punkta, a więc nie boi się pan, że dzięki spowolnieniu o tym, przed chwilą rozmawialiśmy jesteśmy nadal jest jednak optymistą, ale kiedyś maestro swoistą, kiedy trzeba mieć oczy szeroko otwarte na ryzyka staram się mieć oczy szeroko otwarte i trudne pod względem ważne jest, żeby widzieć na obie strony, czyli ryzyka zagrożenia, ale jednocześnie cieszyć z tego co jest na przyszły pan Leszek Skiba wiceminister finansów był gościem magazynu EKG części pierwsze informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA