REKLAMA

Kultura leczy w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-10-01 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:10 min.
Udostępnij:

O projekcie promocji kultury w Warszawie opowiada Tomasz Thun Janowski, szef warszawskiego Biura Kultury. Rozwiń »
935 357 sprzedanych biletów na "Kler" w ciągu 3 dni, to jest faktycznie imponujący wynik nowego filmu Wojciecha Smarzowskiego. Na takie warunki polskie polskiego rynku filmowego to jest to wyjątkowa wyjątkowy rekord - najwyższy od 30 lat wynik weekendu otwarcia. Państwo może wiedzą, a może nie, ten weekend otwarcia dla filmów jest bardzo ważny, bo faktycznie świadczy o popularności danego filmu. Czy "Kler" może w jakiś sposób wyleczyć polskie społeczeństwo? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy Kulturę osobistą. No 935 357 sprzedanych biletów na "Kler" w ciągu 3 dni, to jest faktycznie imponujący wynik nowego filmu Wojciecha Smarzowskiego. Na takie warunki polskie polskiego rynku filmowego to jest to wyjątkowa wyjątkowy rekord - najwyższy od 30 lat wynik weekendu otwarcia. Państwo może wiedzą, a może nie, ten weekend otwarcia dla filmów jest bardzo ważny, bo faktycznie świadczy o popularności danego filmu. Rozwiń »
Oczywiście jest to te nie są oczywiście wszyscy widzowie, którzy już Jan Englert zobaczyli, bo film dopiero rozpoczął swoją wędrówkę po kinach, więc bardzo jestem ciekawa i jakim wynikiem zakończy się ta wędrówka czy film zobaczy 3  000 000 widzów 2  000 000 widzów w Polsce na pewno też będziemy o tym, informować na pewno Wojciechowi, ale Smarzowski mu to warto pogratulować tego wyniku Tomasz Thun Janowski jest na dzisiaj w studiu dyrektor biura kultury Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór pokaże nie będziemy rozmawiać dzisiaj dużo w unikamy też przez ostatnie dni o tym filmie rozmawialiśmy będziemy rozmawiać o warszawskiej kulturze i o kulturze, która ma on może mieć dar leczenia wręczy kler może w jaki sposób wyleczyć polskie społeczeństwo?

To był wieczór z dnia mam nadzieję, że takie filmy jak kler mogą także nas jako społeczeństwo z leczyć jakichś spraw uwrażliwiać zwracać uwagę dawać głos niesłychanym upominać się jakiś nieobecne w publicznym dyskursie kwestie często nawoływać, ale czasem wręcz wrzeszczeć, w jakich ważnych sprawach, które z różnych bardzo powodów są zapomniane niewidoczna nieobecna spychana na jakiś margines, więc w tym znaczeniu kultura także może leczyć o tym jest także nasza kampania, która ją nazywasz nawiązała albo innym pytaniem do hasła, które towarzyszy kampanii promującej kulturę w Warszawie kulturalne czy tak to hasło brzmi jak teraz dzisiaj dokładnie rozpoczną się edycja jesienna w tej tejże akcją to właśnie wielkim romantykiem w kontekście w jaki sposób pode podchodzić do tego hasła w jaki sposób mówimy tutaj o tym, o tej ule czarujący i mocy kulturę tak rzeczywiście traktujemy całą drugą odsłonę kampanii pierwsza miała miejsce w maju tego roku w Warszawie jako taki rodzaj przypomnienia albo może nieprzerwanie to nie jest dobrze powiedziane chcemy zwrócić uwagę na to, że czas spędzony z kulturą jest po prostu wartościowym czasem kultura może leczyć z iluzji i bez stresu są ksenofobii albo może po prostu być świetną odskocznią od tego co nas jakoś dopada w pracy albo gdzie indziej mamy po prostu wszystkiego dosyć chcemy po prostu się zrelaksować wyłączyć kultura pełni bardzo różnorodne funkcje w wiemy z badań warszawskich dotyczących uczestnictwa w kulturze, że trudno jest dość powiedzieć o takiej grupie odbiorców, którzy nie uczestniczą w ogóle w kulturze dzisiejszy świat jest tak złożony, że wystarczy telewizor już nawet nie trzeba internetu, chociaż znakomita większość warszawiaków warszawianek z niego korzysta, żeby z jakąś formą kultury sztuki jakoś forum ziół obcować i mówię to dlatego, żeby coś pokazać, że to potrzeby ich i nawyki dotyczące uczestnictwa, w czym innym w wydarzeniach kulturalnych cóż to szalenie złożona i nie ma tutaj 1 schematu nie ma tutaj 1 i 1 wydziału modelu zachowań ani potrzeb ani ani motywacji do tego, by w kulturze uczestniczyć dlatego też staramy się chodzić po prostu z dalszych badań wynika, że ludzie, którzy uczestniczą Warszawskiego biura są z niej bardzo zadowoleni to zresztą pokazały także państwa badania z początku tego roku, gdy wali, a daliście państwo Agora dokładnie badała jakość życia w różnych miastach i aż 98 % myśmy przecierali oczy ze zdumienia, gdy czytaliśmy te dane aż 98 % osób, które z wydarzeniach kulturalnych w Warszawie uczestniczą bardzo je sobie wysoko cenią jeszcze taki jest dziś uznajemy, że ten czas spędzony z kulturą jest po prostu wartościowym czasem na to zachęcamy do tego, żeby pędzić wartościowe życie z tą kulturą, bo no, bo każdy w ofercie kulturalnej Warszawy niezwykle różnorodnej i bogatej i znajdzie coś dla siebie, ale nigdy nie jest tak, żeby nie mogą być lepiej na wyjazdach, więc jak może być w Warszawie jeszcze lepiej jeśli chodzi o kulturę, a nawet zapytam wprost, czego dyrektorowi biura kultury w Warszawie w kulturze warszawskie brakuje jej brakuje nam przelew z nieba czasu albo cierpliwości do tego, żeby móc w sposób trwały zauważalny i skuteczny zauważy zmiany systemu kwot, które staramy się krok po kroku kawałek po kawałku budować zmiana posta w społecznych czy nawyków dotyczących stosunku do kultury czy uczestnictwa w kulturze, iż nie da zrobić z miesiąca na miesiąc ani 1 kampanię doszłam do tego absolutną świadomość to jest proces, który schodzi do nawyku właśnie do przyzwyczajeń do tego, że wybieramy kultura sztuka czy wyjście na wystawę koncert albo sięgnięcie po książkę, a nie jakieś inne aktywności np. spędzanie czasu w internecie na bezmyślnym surfowaniu albo na jakiś innych wartościowych także być może w działaniach nasza kampania jest 1 z elementów programu związanego z rozwojem publiczności jest właśnie z pokazywaniem zachęcanie do tego, żeby z kultury korzystać albo części albo może bardziej świadomy sposób to niekoniecznie chodzi o to, że po prostu części z nich korzystać, czyli dobrze rozumiem, że odbiorcy warszawiacy z kultury w mieście są zadowolenie pokażą one z sondaży, ale np. instytucje muzea teatry z wielkości tej publiczności już niekoniecznie w 1 runda i powiedział to znaczy wydaje się, że żal kultury w życiu publicznym i nigdy nie będzie za dużo ten postulat zawsze będzie do zrealizowania to znaczy, przyjmując założenie, że mamy wolną kulturę, czyli mamy taką kulturę, w której twórcy mogą poruszać dowolne tematy i stwarzamy warunki do tego, by różnorodna głos były równoprawne równie obecna w tej debacie publicznej, a to odbiło, kto to jest jedno zresztą za granicą, a także samorządu, ale także i państwa, żeby takie warunki i spełnia, czyli nie krępować, a wręcz odwrotnie właśnie wspierać różnorodne działania, bo tak jak powiedziałem wcześniej ta różnorodność jest jakoś odzwierciedleniem różnorodnych potrzeb odbiorców kultury, ale z drugiej strony dla mamy absolutną potrzeba do tego, żeby właśnie zwracać uwagę na to, że to jest dobry sposób spędzania czasu oczywiście różni ludzie różnych rzeczy w kulturze szukają niektórzy szukają rozrywki i mam nadzieję, że znajdują w Warszawie to, czego szukają inni szukają mu jakieś rozwoju czy właśnie szukają konfrontacji z nowymi treściami, które inni po prostu uważają, że test towarzyskie wydarzenie czysto towarzyski świat i korzystają z kultury po to, żeby po prostu miło spędzić czas z przyjaciółmi rodziną znajomymi i właściwie tutaj nie ma lepszego albo gorszego zachowania natomiast jedno trzeba pamiętać o tym, że to co miasto powinno zrobić to spróbować sił, by ogarnąć wszystkie te z sektora i zaproponować taki system, który będzie w stanie w sposób jakościowy na nią odpowiedzieć, czyli manualne najbardziej mnie samą wiarę, że to jest uproszczenie ale gdy miastu w tym momencie najbardziej na szkodę zależy na dużych wydarzeniach dużych dotowanych wielkich nie wiem teatrach wielkich festiwalach czy to jest bardziej kanalizowanie biblioteki domy kultury działalność lokalna często wydarzenia kulturalne bezpłatne powiedział, że zabraknie na pewno czasu i tak nadal będzie w tej rozmowie, bo staramy się, żeby nam zależało nam na wszystkich tych rzeczach po trochu to znaczy jeśli chodzi o biblioteki domy kultury to ich rola jest nie do przecenienia to są instytucje, które są najbliżej odbiorców najbliżej, a także w znaczeniu fizycznym, ale ich główną zaletą jest tworzone są często współ programu zwane przez odbiorców wydarzeń, które są tam organizowane i dla biblioteki są dla nas szalenie istotną rzeczą instytucji w Warszawie jest ich ponad 200 to są punkty biblioteczne filie i do końca roku robimy 2 wielkie rzeczy spinamy to 200 punktów w 1 sieć po raz pierwszy warszawski biblioteki za pośrednictwem 1 karty będzie można mieć dostęp do całego księgozbioru n p . do końca roku także wszystkie warszawskie biblioteki zostaną przemalowane będą miały takie samo logo, więc nie będzie także na Ursynowie na woli na Ochocie i Pradze-Południe czy północ w taki się wzrostu różnią wizualnie są ze sobą niosą ze sobą niczym związane, ale i biblioteki domy kultury wzrostu daje przykłady też tak staram się szybko to zrobić on są po prostu tymi instytucjami które, które budują lokalną naprawdę lokalne więzi lokalną wspólnotą są często otwarte nie tylko o to, żeby wejść i wypożyczyć książkę albo obejrzeć przedstawienie w domu kultury, ale po to, by po prostu spotkać się z ludźmi pogadać o problemie trawnika na osiedlu albo podjąć decyzję jakieś innej sprawie i w tym sensie, jakby odbiorcy kultury, która tam są oferowane są także właśnie współtwórcami tych tych miejsc takich inicjaty w kurortu szeroko rozumianą kulturę nie tylko jako przedstawienie czy koncert no ale oczywiście strasznie nam zależy także na instytucjach artystycznych, które n p . są skupione na rozszerzaniu języka, a albo nie wiem na takim włączaniu nas do obiegu festiwalowego to jest również bardzo istotny element większego mamy staramy się objąć całe spektrum, którzy państwa, a ja będę też oczywiście promować specjalnie się wybrać dla państwa wydarzenie warszawskie, które w drugiej części ceny o w menu kultura osobista je na odwrót opowiedzą nam ani inne dziewczyny teraz Polish Dorota Grecji Marta Janowska będziemy rozmawiać o takiej bardzo niezwykłej wystawie też Warszawa związanej wystawie krem czekolada montowano wspomnienia pracownic fabryki Wedla i kolejny urody Tomasz Thun Janowski szef biura kultury Warszawskiego był moim gościem teraz no i ruch zachęcamy do tego, żeby szukać również inne w informacji o akcji kultura leczy dziękuję bardzo dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA