REKLAMA

O czym opowiadają byłe pracownice Wedla i Polleny-Uroda?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-10-01 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:56 min.
Udostępnij:

O wystawie Krem i czekolada opowiadają Dorota Glac i Marta Jalowska z grupy TERAZ POLIŻ. Rozmawiają z Patrycją Wanat o "Krem i czekolada" - wystawie, która znajduje się na warszawskiej Pradze. Wystawie niezwykłej, bo przygotowywanej przy współpracy z byłymi pracownicami takich dwóch ikonicznych fabryk polskich, to jest Wedel i Pollena-Uroda. Organizatorki wystawy opowiedzą, co usłyszały od byłych pracownic tych dwóch ikonicznych polskich fabryk. Patrycja Wanat pyta, dlaczego zależało im właśnie na tym, żeby odda głos byłym pracownicom i zrealizować tę wystawę?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Patrycja Wanat, dobry wieczór, to jest wciąż Kultura osobista. W studiu ze mną Dorota Glac i Marta Jalowska, dobry wieczór, dobry wieczór, z grupy TERAZ POLIŻ. Będziemy rozmawiać o bardzo niezwykłej wystawie: "Krem i czekolada" - wystawie, którą znajdziecie na warszawskiej Pradze. Wystawie niezwykłej, bo przygotowywanej przy współpracy z byłymi pracownicami takich dwóch ikonicznych fabryk polskich, to jest Wedel i Pollena uroda. Rozwiń »
I zanim zapytam was o to co usłyszał jeszcze od kobiet, które właśnie tam pracowały i innym, dlaczego zależało wam właśnie na tym, żeby oddać im głos i zrealizować tę wystawę to chciałbym zacząć w ogóle takiej krótkiej charakterystyki inne grupy teraz POliŚ, czyli tym czym się zajmujecie, dlaczego Elmar tamtych dniach wtedy

To jest pytanie, które zadajemy sobie w tym roku cały czas bo my wychodzimy za wiedzą z Dynamem zaś obchodził swe dziesięciolecie i przez te ostatnie 10 lat zajmujemy się kobietami kobiecością jesteśmy grupą feministyczną w związku z tym te tematy dotyczące kobiet były tak naprawdę założycielskie dla nas i jakiś rodzaj wykluczenia też Budda założycielskiego w sumie od braku, bo my pierwotnie byśmy grupą teatralną wywodzimy wszystkie Tatry dramatycznego natomiast później zaczęliśmy rozszerzać swoją pracę na inne rodzaje działań i też na badania historyczne to znaczy zajmiemy się też w dużej mierze od daty i nad wydawaniem głosu kobietom niesłyszalny zapomnianym pominiętym w nowoczesnej stąd właśnie w wynikało to moje pytanie o pracownice Wedla i polany urody, bo rozumiem, że mam pomysł właśnie na rozmowę z nimi na zbadanie ich historii, choć wiąże się z tym co Marta powiedziała teraz tak w debacie nam zależy na tym, żeby wspierać w ogóle twórczość kobiet zaszło i współczesną, ale też Strzel no właśnie, żeby tak równoważyć te bohaterskie historie bohaterkami płci żeńskiej, choć w państwie, ale też popowe wszystkie historie wspólnotowe siostrze chińskie itd to znaczy, bo z 1 strony, kiedy pracowałyśmy 3 zaczęło się 3 lata temu prace przy prawdziwym polskim, który o polegał na wyszukiwaniu wyścig w opracowywaniu wyszukanych przez Stowarzyszenie badaczy Hypatia dramatów napisanych przez kobiety lub głównie w pierwszej połowie dwudziestego wieku i tych dramatów było mnóstwo tych kobiet było mnóstwo i te kobiety były tak mi w bardzo indywidualnymi bohaterkami, a potem wzrost tego, żeby cieszyć się praskim stowarzyszeniem i wywodzimy się z warszawskiej Pragi to pomyśleliśmy o tym, że tak, że wokół miejsca bardzo kobiece to właśnie do fabryki, z których my się wywodzimy strzeże niemy de facto tylko nasze barki na szczotki zresztą tak się to też było jedno z naszych odkryć przy pracy nad projektem, że w urzędzie, kiedy już musieliśmy zamykać materiały nagle się okazywało, że glc druga osoba ma ciocie, które rozda ich wychowawcze, które w 2 proc VAT wg albo HSV 2 pań, które pracowały wydumane tak naprawdę LG czuć się w pole nie reaguje 1 z naszych bohaterek pracownica polany wychowała się w żłobkach wedle mojej Małgorzaty na obsługę nasz Andrzej artystki ciotka się okazała, że jest pracuje w pole nie pracowała pracowała w wodzie do euro ich zwane umiejscowić zawodni spróbujmy ale w jaki sposób cennym wytłumaczę państwu, gdzie te fabryki z znajduje ono ma Wedel jako element piękny biały odremontowany budynek, który góruje ciągle przy parku Skaryszewskim na warszawskiej Pradze zresztą co jakiś, czas więc vana z takim zapachem czekolady Pollena uroda była przy ulicy szwedzkiej teraz tam będzie firma Okam Bohema tym samym osiedle buduje no bo Pollena już nic nowego jest niejako winę na kolana nie istnieje już tak tak to o co pytały szczyty pracownica tych 2 fabryk i jakie odpowiedzi uzyskały jeszcze my tak naprawdę użyliśmy tych z fabryki jako pretekstu do rozmowy z psami dla mnie to tak wyglądało, że zaczynałyśmy od tego jak się wałów pracowało coś co jakoby rzeczywistość pracownicy Fabrycznej, a tak naprawdę przychodziliśmy tego, jaka była rzeczywistość kobiety i relacji właśnie społecznych i nastroje i Interze funkcjonowało się w przestrzeni, w której FF współpracowało tyle kobiet to znaczy czy to były te 2, jakiego rodzaju to były przyjaźnić były przyjaźni tak dalej jak wyglądała ta współpraca jednak hierarchicznej firmie, w której były kobiety na wyższych stanowiskach to najniższy dla mnie i 1 jedno z bardzo ciekawych aspektów było to, że ten zrozumiałam jak i troszkę też jak wyglądało społeczeństwo w lewo od spowolnienia w Warszawie znaczy, że wiele z tych pracownicy w ogóle nie miał wykształcenia i te, które np. miałem taki podstawowy kształcenie od razu dostawał się na dużo wyższe stanowiska kierownicze i to jak też to się kształtowało jak w tym pracowało, kto awansował, kto nie awansował to było też bardzo ciekawe w kontekście tego, gdzie dzisiaj są kobiety i co robią kobiety czym się różnie do obecnie właśnie sytuacji nowe dziury, że kończyło się właśnie zdaniem podstawowe wykształcenie i odzież od razu nieczytelnie wpisać dokładny do budowy pisząca o jeszcze kobieta to był ewenement monety to było rzadkie po prostu w tak ze wspomnień, które w okresie tuż powojennym w opowieści wynika, że to jednak bardzo bardzo wiele osób wtedy nie sprzedałby żadnego wykształcenia tak jak w obrotach Gumieniec stajni stajnie liczyli były osoby na kierowniczkę tych stanowisk, które też nie trafiły liczyć n p . to też takie były początki trzeba było udzielić Boni dużo oni musieli pracować wiadomo, że te czasy zaraz po wojnie były trudne o, tyle że część mężczyzn w ogóle nie wróciła część, którzy wrócili tak naprawdę popadali w alkoholizm i raczej tak jakoś tam swoje traumy dajemy też rozmawialiśmy dużo, bo nie wszystkie nasze bohaterki sięgała aż tak daleko pamięcią, bo nigdy nie było przed wojną powszechnej edukacji dokładny zawdzięczam serialowi w i też, żeby część z nich jest młodszych i pracowało w latach późniejszych szkolenie czy n p . w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, więc to też jest już inna rzeczywistość, ale takim ważnym elementem tej wystawy w najważniejszym oprócz samych historii w, a właściwie połączony z historiami jest język, bo de po pierwsze, jak zaczęliśmy pracować gość Komatsu UoR to ona, podpowiadając różne rzeczowego i dna by, inspirując nas do tego jak powinno wyglądać wystawała wyznaczył jak pracować z tym materiałem zwróć uwagę na to, że my wywodzimy się z teatru dramatycznego w związku z tym naszym narzędziem jest słowo jest słowo jest też nośnikiem historii i dziś ten język jest bardzo ważną na ważny jest najważniejsze są elementem wystawy tak mi to co mnie o mnie też uderzyłem go to to, że każda z naszych pań tak naprawdę była działaczką solidarnościową, że te kobiety były tak naprawdę też aktywne politycznie, że naprawdę nie mamy pojęcia o o jak i jak to było powszechne jak zaczynaliśmy ten projekt nie zaś żadnych wyzwań to znaczy puszczasz ogłoszenie w internecie rozwiesiliśmy ogłoszenia na mieście staraliśmy się gdzieś tam też opublikować w prasie i rozmawialiśmy też z przyjaciółmi, więc część z tych kobiet dotarła do nas właśnie także dowiedziałyśmy się, że to jest część odkrycie jest matka pani w Danusia, która listonosza najstarszą bohater Theo kolizji nowa przeczytała plakat i dokładny i tak do nas trafiła 1 z pań trafia do nas na grupie lokalnej na z grupy lokalnej tak na euro na Ursynów Ursynowskie grupy lokalnej prasy, więc w ogóle z daleka świadom jest zresztą to jest też mieszkanie, które ona dystans Polen z tego co pamiętam, a IR i nie mieliśmy takich założeń to znaczy chce się spotkać kobiety i dowiedzieć się i zobaczyć co wyniknie z tego spotkania takie było nasze marzenie, bo myślę, że tak samo aleja włókniarek tak samo nasz pomysł, który kiełkował już kilka lat to jest taka próba też opowiedzenia o swoich korzeniach znalezienia tych korzeni w tym mieście, które jest, jaki jest w tym momencie wtedy w tym momencie też politycznym i w ich sytuacji politycznej, która dla Asseco feministycznej grupy artystyczne jest bardzo trudna i też szukamy takiego rzekomy naszej historii bądź w w świecie, w którym na nasz rząd próbuje nam narzucić 1 właściwą wersję historii PW próbujemy pokazać, że tak nie było harcerze było tak, ale było też inne natomiast Nisko się tylko z powstańców mąkę dokładnie na obawy co mi też tak po pierwsze, czy one chętnie z nami rozmawiały czy np. gniewem mówiły nie byłoby, o czym tutaj rozmawiać z Czech były różne elementy innych, ale myślę, że różne bohaterki igły widły taki, który się stopniowo rozkręca już tak powiem, bo otwierały, gdyż takie, którym otworzyły się im wystarczyło na działania akurat trafiłam na taką dosyć odważne panie staną się, więc jak ten rynek nam 5 godzin nagrań, kiedy przebywasz tymi wszystkimi kobietami, które opowiadają ci też swoje życie tak naprawdę de facto przez historię w zakładzie opowiadają swoje życie to pojawia się takie momenty, w których w, których wracają trudno też historia ich historie, o których trudno jest opowiedzieć albo brakuje lekarzy, bo o nich opowiedzieć one czasem są związane z bardzo prywatnym przeżycia oczami czasem związane są sytuacjami np. hierarchii w zakładzie pomiędzy mężczyznami kobietami nam dzisiaj współczesnym kobietom łatwiej jest mówić szczególnie po akcji mitu dom jest naszą bohaterką to też był jakiś też odkrycie, że to nie jest, którą on się posługują nie wystarcza dodają to nowość, bo tak się zastanawiałam to byłoby to jest drugie moje pytanie jak one w ogóle odnosiły się do MON wobec takich określenia jak siostrzeńca po jak feminizm czy w ogóle w tych rozmowach też używać takiego języka tłumaczy no, a wśród liceów stała się bardzo ciekawe, że 1 pani mówi absolutnie nie jestem żadną feministką ja wiem takie bohaterki 1 moja bohaterka powiedziałem, że absolutnie nie uważa się żadna feministka druga panien się podziała absolutnie uważa się za teraz nazywa się feministkom, gdy miał takie skrajne 2 reakcje, ale obydwie rozmowy bardzo przyjemne nie wszędzie mogliśmy Linette nie było zwolnienie nie nowość absolutnie nie czuje ja z moich doświadczeń mam czasami takie wrażenie, że mówimy dokładnie o tym samym mamy dokładnie takie same poglądy tylko jakiś inny sposób je definiujemy nadal i to jest także przez lekarza rozmawialiśmy z nimi od tych relacji hierarchii w zakładach albo o no bo też ona opowiada nam też dużo o w bo nie wszystkie są zamężna, ale wszystkie, bo mają dzieci prawda tegoż daje więcej jakiś tam rodzinne sytuacje zawsze się też pojawiają, więc jeszcze bada rzeczywistość tych kobiet, które bardzo dużo pracowałem potem musiałem pracować nad domem i raczej dni, bo ich, by mężczyźni nie pomagali w domu no tak jak wtedy bohatersko studyjne czy też ciekawe dam nic się wyłoniło dość mężczyźni tak naprawdę byli stremowani wojną też nikt nimi nie to, że to te są zaniedbane ta sfera mówił o tym, bohaterstwie ani nie koi te dusze i oni też ich nie było dlatego na World ludzie sobie nie radzili z emocjami niebo nad przestrzeń jakiejś wspólnej no i właśnie i czasem jest tak, że my też staramy się ciężko nazwać coś się językiem, którego my używamy i ich i on zaprzeczają ja z wymian taką rozmowę, że za pech, że ja wiem, że mówi właśnie takie sprawy powiedziała, że one, że mówimy o tym, samym, ale ta moja bohaterka zaprzecza boję się wydaje, że to jest nadużycie co ja mówię, a każdy zarodek to jest to samo opowieść musimy kończyć, ale zapraszamy państwa bardzo bardzo gorąco jak chcemy zacząć zwiedzanie wystawy, gdzie jedziemy do muzeum warszawskiej Pragi rozważna gra już nadzorowana i wszystko i te można odebrać ma po można wąchać oglądać do świata w Abchazji tak słuchać i najlepszy reż Gerwazy nowoczesnej w randze takich jak na bazarze Różyckiego asfalt ciekawe, że udało nam się za funkcjonować w tej przestrzeni, która jest tak bardzo praska i cały czas żyje jako miasto przestrzeń wyścig gwiazd wpuścili tam by ich bardzo życzliwi nadal jest dla nas bardzo mili wypoczynek będzie w trakcie trwania wystawy oby nie popsuje nasze relacje zdawał też o dostępne jest dla osła anglojęzycznych, bo Chris Welsh włączone jej wszystkie materiały też są przed północą zapraszamy bardzo gorąco Marta Janowska Dorota grac o tym wszystkim nam opowiadały z grupy teraz Polish dziękuję wam bardzo złe dzisiaj dziękujemy dziękujemy i jutro kultura osobista i internecie w wypadkach Stach Radia TOK FM od godziny dziewiętnastej gorąco zapraszamy do dzisiaj dziękuje Patrycja Wanat to ó
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA