REKLAMA

Krótka historia Dzikiego Zachodu (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-10-03 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
29:45 min.
Udostępnij:

Zaprasza Paweł Sulik, którego gościem jest Maciej Jarkowiec, reporter, autor książki "Powrócę jako piorun. Krótka historia Dzikiego Zachodu". Rozwiń »
Rozmawiają o sytuacji i historii Indian, rdzennych mieszkańców Stanów Zjednoczonych.
Maciej Jarkowiec: - W latach 40. XX wieku jeszcze bardzo wielu Indian mieszkało w internatach, gdzie była prowadzona bardzo brutalna asymilacja, gdzie następował ostatni akt "ukulturowienia" Indian, zakaz praktykowania rytuałów indiańskich, dzieci musiały mówić po angielsku. Szkoły z internatami dla Indian powstały w połowie XIX wieku. Pierwszą założył gen. Richard Pratt w Pensylwanii. Zamysł tych szkół obrazuje słynny cytat z Pratta, który powiedział, że te szkoły "powołuje po to, żeby w Indianach zabić indianina a ocalić człowieka". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Słuchamy Radia TOK FM, dobry wieczór, mówi Paweł Sulik. Dziś w naszym studium Maciej Jarkowiec, dobry wieczór, dobry wieczór i książka "Powrócę jako piorun. Krótka historia Dzikiego Zachodu". Jest to książka, która ukazuje się świeżo, obdarzona dwiema mapami, o których jeszcze za chwileczkę porozmawiamy, wydawnictwo Agora, twarda okładka, z której to okładki spogląda na czytelnika, potencjalnego czytelnika twarz, taka postać indianina, który ubrany jest w taki strój, który z jednej strony jest normalnym strojem wielkomiejskim. Jest to koszula w charakterystyczne indiańskie wzory i przyczepione coś, co nazwałbym jako co? Rozwiń »
Pióro. To jest pióro.

I jeszcze warkocz wydaje mi się też te modułowych platform kim jestem człowiek asy minister bohater mojej książki współczesny wojownik współczesnym sensie działał na przełomie lat sześćdziesiątych w zasadzie w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku jak się urodził to w szkole mówił z kolegami w jakim języku Rasel z kolegami mówił w języku angielskim jak większość Indian już wtedy w zasadzie wszyscy, a jego historia jest dodatkowo w ten sposób skomplikowana, że się nie wychowywał w rezerwacie urodził się w rezerwacie pań lecz, ale jak 3 latek wyjechał z rodzicami do Kalifornii jego ojciec był spawaczem dostał pracę w stoczni po prostu jako spawacz w Kalifornii, ale Echo jest region daje Raya do jego San Francisco i rasę dorastał w takim typowym itp niezbyt zamożnym, ale też nie biednym domu na przedmieściach dalekich przedmieściach San Francisco w i chodził do szkół w z białymi dziećmi i uczy można powiedzieć, że były zasugerowane czy też to właśnie ta jego historia jest taką historią typową tego co asymilacja miało być co na pewno się nie stało trochę tak zdecydowanie to taka historia, ale od GMO na tym OKS w tym okresie, które mówią, że dzieciństwo jego ja myślę, że można, by powiedzieć, że branża rzeczywiście właśnie był z zasymilowanej najwyższe potem z tej asymilacji wyrwał swoim buntem pół późniejszym on zasymilowanych w tym sensie, że tak jak mówię on mieszka z takim typowym amerykańskim domku na przedmieściach jego mama jest chrześcijanką oczywiście o obawy o oboje rodzice to Indianie, ale skrystalizowane nie do pewnego stopnia mama jest bardzo praktykujący ją chrześcijańską raz po kolei chrzest komunię bierzmowanie i służy nawet dom się jako ministrant ojciec ma też taką typową roboty klasy pracującej w tamtym czasie mówi w latach pięćdziesiątych co jest wyrazem jest rocznik 3009 . czyli jaki jest nastolatkiem co lata pięćdziesiąte ojciec pracuje z innymi Amerykanami stoczni i to jest rodzina, która rzeczywiście wprowadzi taki dość typowy dla amerykańskich rodzin w tamtym czasie styl życia eks zobaczymy na zdjęciu, który otwiera pierwszy rozdział p t. rezerwatu mamy rasa w wieku 16 lat na to ma króciutkie włosy ładnych garniturach i generalnie wygląda jak szesnastoletnia Amerykanin akurat takim się mniejszym trochę odcieniu skóry tak 1 z moich znajomych powiedział on bardziej przypomina coś białego człowieka takie typowe Gołos ba jako dziecko niż np. niemal z Krasnej z nich jest bardziej amerykański niż waluta amerykańska z tym uśmiechem po rozum równe białe zęby i ładna fryzura, zanim wrócimy do użycia tego człowieka do przełomu, który w nim nastąpił na to pytanie na ile to jego dzieciństwo i to gdzie wyrastał było charakterystyczne dla Indian, a na ile jednak częstszą sytuacją był drugi obraz, a mianowicie rezerwat no i w większości przypadków jak rozumiem trudne dzieciństwo no to jest taki czas przełomu jego dzieciństwo wystarczyło, że te migracje do miast indiańskie dopiero się zaczynają on to on on i jego rodzina troszkę wyprzedza ten czas jego ojciec jest dobór dla rodziny wielkie szczęście, że dostał pan pracę, bo jednak w tamtym czasie, czyli zasiłek przez dziewiąty rok na to mamy lata czterdzieste większość Indian jeszcze mieszkał w rezerwatach bardzo wielu chłopców i dziewcząt z pokolenia Rosella jeszcze zabieranych do zamkniętych szkół z internautami, gdzie jak jest prowadzona bardzo brutalna asymilacja w liście bije i każe w różnoraki sposób za używanie języków indiańskich jest przymus mówienia po angielsku, gdzie jest zakaz z orzeczeń praktykowania jakikolwiek rytuałów indiański, gdzie następuje, gdy ten ostatni akt z kulturą wierzeniami Indian w stanach Zjednoczonych a kto jest akceptowanym, gdzie dzieci są zabierany siłą tak tak no to co również, aby kolejny temat, ale możemy też są te rosną to co z szkoły z internatem dla Indian powstały w drugie połowie dziewiętnastego wieku jakoś tak po połowie dziewiętnastego wieku pierwszą założył generał armii amerykańskiej nazwiskiem ryczałt prac w KO lej w Pensylwanii, jakby zamysł tych szkół dobrze obrazuje cytat taki słynny cytat z tego, że praca, który powiedział, że szkoły szkoły powołuje swoją po to, żeby Indianie zabić Indianina ocalić im człowiek na czyj to był taki zamysł zresztą, który się przewija przez dziesięciolecia w amerykańskim myśleniu o tym co zrobić z ludami zamieszkującymi zachód, żeby je po prostu tacy mili asymilować to IT przestał łagodniejsza wersja tak, bo ta bardziej radykalne mówią, że o tym, że po prostu trzeba zlikwidować, więc szkoły szkoły wtedy zaczynają powstawać na pewnym momencie będą ich setki na terenie całych Stanów nie we wszystkich przypadkach, ale bardzo często dzieciaki są zabierane do tych szkół siłą jak przytacza wpis w w książce historię Maćka Denisa Banksa współ wojownika raz już spór z późniejszych wad, o których pewnie porozmawiamy, który przeszedł przez przez szkołę, że 1 z takich szkół no to jakby ten cały rytuał przy ich przyjazdu do szkoły to jak Kongo opisuje przywołuje dość przykre dość ponure skojarzenia, bo dzieciaki zwozi się autobusami do szkół z różnych miejsc wszystkie są spłacane w 1 pokoju obcy są ogoleni na jeżyka dziewczynki obcinane w jakiś tam fryzjerki, ale dzieci są rozbierane dzieci są spryskiwane DDD nawet na na walkę, jakby w Trzebini robactwa, które biały człowiek podejrzewa, że ma w sobie noszą w i następnie zbierane są mundurki cały taki proces trwa kilka godzin z Indian przywiezionych z osad jakiś indiańskich nagle ma po prostu taką armię jednakowych dzieci przeznaczonych po prostu do jakiejś kulturowej obróbki, a wracając do twojego pytania oraz unikną szkoły uniknął dzieciństwo w rezerwacie przez to, że rodzice wyjechali do Kalifornii wcześniej, ale niedługo potem właśnie lata pięćdziesiąte to jest ciast relokacji, czyli takiego programu rządowego, który miał zachęcać Indian do przenoszenia się do miast i to wtedy nastąpiło nastąpiła ta największa migracja indiańskie rodziny w rezerwatach dostawały zasiłki na to, żeby się przenosić na to żeby, żeby znali swoją pierwszą pracę była pomoc rządowa w znalezieniu tej pracy w znalezieniu jakiegoś mieszkania i zamiast znowu był ten sam także sprowadzamy tych Indian do miast, żeby się asymilowali, żeby się, jakby rozpuszcza listy amerykańskiej tkance społecznej żeby, żeby tam indiańskie w nich do końca, jakby zlikwidować jeszcze co jest ciekawe to jest czas zimnej wojny tak lata pięćdziesiąte, gdzie tożsamość amerykańska jest jak bardzo mocno stymulowana aktu jest taki czas powojenny czas wzmożonej tożsamości konfliktu z Sowietami z 1 strony mamy taki czas budowy tożsamości amerykańskiej bardzo mocne, a z drugiej od ludów indiańskich oczekuje się wyzbyć się ich tożsamość, a ich wystąpienia się w tym Amerykanin Brad ktoś może powiedzieć to i tak mi podczas całego tego drugiego procesu nad głównym bohaterem oraz Mińsk wymyka się i inaczej jest efektem tych, którzy akurat on przeżywa taką wewnętrzną przemianę albo on staje się takim wyrazicielami głosicielem sprzeciwu idei wolności Indian amerykańskich z pewnym paradoksem, dlatego że ich ani nie jest rezerwatu w, a nie można podjąć jest typowym przykładem ma być też ofiarą takiej szkolnej urawniłowka taniec także wyrwaną jakiś rodzinie jest takie zupełnie z boku, a nie do końca z boku odruchowo poniekąd masz rację ale bo rzeczywiście nie był typowym przykładem 2 jego współ wojowników 2 założycieli daru amerykańskich Indian Amerykę Indie moment im, z którymi działał w latach siedemdziesiątych kraj był kult i Denis Banks przeszli przez szkoły np. zamknięta, a są z podobnego z podobnego rocznika jak ja jak trasy Leon i rzeczywiście wrócił do rezerwatu dopiero jako dorosły dwudziestokilkuletni człowiek zamieszkać u wujka przez jakiś czas zresztą ciekawostka jest taka, że zrobił to tylko po to, żeby wyciągnąć od rządu tenże zasiłek lokacje tak, bo to były zasiłki tylko dla Indian w rezerwatach szyją zrobił takim jakże po prostu przenieść się do wujka złożył papiery udawało ale jakby takiego rezerwą matowego la Conte od po to, żeby dostać kasę na relokację do miasta, z którego de facto przyjechał do stanu Kalifornia wrócił za chwilę z nią w Kalifornii, ale z 1 strony rzeczywiście jest trochę osobny, a z drugiej strony z drugiej strony jak jest jego biografii od to wszystko jest ta krzywda jest jak jego mama przeszła oboje obaj oboje jego rodzice przeszli przez szkoły z internautami urodził się w rezerwatach on jeździł do gry młot do rodzinnej miejscowości swojej mamy co roku na wakacje tam jakby był pod opieką babci dziadka, więc wysłuchiwał wszystkich historii tek poznamy też takie dawne jeszcze indiańskie życie indiańskie zwyczaje dziadek Dzieszko tam prowadzą śladami Kojotów uczył go różne rzeczy, a więc w nim to też było zatem im ten ruch, o którym opowiadamy książka w tajnej najistotniejsza część ten ruch amerykańskich Indian ta rewolta, która gra na fali kontrkultury ogólne takich kontr kultury amerykańskiej z lat sześćdziesiątych wybuchła w środowiskach indiańskich on wykwitów właśnie w miastach jak co byli to on się nie powstał w rezerwatach i tylko właśnie ci Indianie, o czym mówiłem ci Indianie z relokacji, którzy zaczynali przyjeżdżać do dużych ośrodków miejskich i zaczynali nagle spotykać innych Indian innych szczepów innych ludów z innych rezerwatu trzymali się spotkać tych samych barach zaczynali otwierać jakiś kluby zaczynają organizować jakieś tańce indiańskie zaczął się tworzyć taki pan indiański córka pani indiańska tożsamość tych miejskich ośrodkach i tam zaczyna kiełkować ten błąd gdzieś tam w o tyle lokacji w latach pięćdziesiątych na jak przychodzi kontrkultura to one coraz bardziej gorący i ruch powstaje w gminach polisy w sześćdziesiątym ósmym roku, zakładając gogle do kurii Denis bank stosuje się odbyły Avia i niedługo potem dołączył do nich raz mi teraz akurat w tamtym czasie też prowadził swoją inicjatywę miał centrum indiańskiej w Cleveland spotkali się na 1 z konferencji, ale też właśnie z ruchu miejskim to nie jest ruch ruch, który potem, jakby przeniósł swoją działalność do rezerwatu Valle de facto powstał w miastach Tychach aż dostaną wpisać tę książkę albo zaczynasz pisać książkę, z jaką widziała go w głowie, że oto opis resztek tego człowieka, który właśnie stało się symbolem opisy są organizacje Indian to ich to co co przez kilka dekad spowodowało, że oni się de facto zorganizowali wokół tej idei, że to oni są no i chcąc nie, chcąc pierwszymi mieszkańcami tego kontynentu, że to jest też ich ojczyzna też ich ziemia i t d. tak dalej, że przeczucie czy tak czy taka była idea czy po prostu coś się przyglądać okazało się, że to jest fascynująca opowieść o człowieku, który nic, chociaż tydzień w dzieciństwie tak jakby nic na to nie wskazywało Dydek ukaże się trochę zrządzeniem losu tym człowiekiem koła, o którym z Ameryka zobaczy tak przedstawiciele tych świadomych walczących Indian i ta organizacja MAK, gdzie też na początku 2 FSK zwołano okaże się kluczową słowem wyjaśnia tylko ja oczywiście zajmuje się teraz celem sama jest bohaterem książki, ale tamtych postaci było czuć, więc on rzeczywiście był taką postacią najbardziej medialną najbardziej wyeksponowaną w popkulturze też później, ale tamtych ważnych postaci jest więcej szczególnie w 2 warto wspomnieć jedynie się bałem się, na który był na drugi z listy z tego tercetu liderów Amy, który też ma zresztą niedawno się udało z nim jeszcze porozmawiać z 2016 roku byłem jego domu w rezerwacie licznej w Minnesocie, a w minionej jesieni żyje, jakby rok po mojej wizycie u niego zmaleją też taki osiągnął w po pewnym w pewnym momencie statut takie kultowe postaci, a wracając do twojego pytania ja to pomysł na książkę, jakby zrodził się w momencie jak się dowiedziałem o o tym, że taka postać jak rasową nic w ogóle istnieje no, a dowiedziałam się jak zmarł w 2012 roku w po prostu pracując jako dziennikarz zagraniczny jest czysty dywan tam dziesiątki różnych newsów codziennie zajmowałem się Stanami, więc nic, więc Brytyjczycy tam sporo i no i zrządzenia losu, bo tak naprawdę to jest to jest taki typ newsa, który przychodzi za chwilę przykrywane dziesiątkami następnych jak dziś tamto wyłowiłem informację o mnie o tym i w człowieku i bardzo mnie zaintrygował po prostu to postać nie miałem o nim pojęcia wcześnie i zaczęłam sobie tam czytać grzebać trochę jestem dość szybko do szybko wyłonił się z tego pomysłu rzeczywiście to chyba jest materią na książkę i w ona oczywiście gdzieś tam rosło we mnie jakoś tam się budowało jakoś tam się rodziła i pomysły były na różnym etapie różne ja w zasadzie do końca do końca jeszcze wprowadzamy kisić rewolucję w strukturze i w tym co chce opowiedzieć w zasadzie do samego końca to co jest teraz to on to jest efekt wielu wielu jakiś takich zmian po po drodze koncepcji, ale zasadniczo jest jak poczytam oraz się i znając trochę znają się trochę na Stanach z takiej dziennikarskiej pracy miałem od razu taki pomysł zasadniczy, że chciałbym przez tego Rasel Amica spróbować opowiedzieć o o Indianach trochę szerzej przede wszystkim oczywiście ludzie z reguły ludzie, z którego on pochodzi ona rodzi dla kotów, a na i spróbować też spojrzeć na Amerykę szerzej, jakby przez niego i przez la kotów jak by poszukać odpowiedzi na pewne pytania jeśli chodzi o to, skąd się bierze amerykańska przemoc w koncie może bierze rasizm jak te sprawy, które Temidy, które przykryły, jakby cały konflikt osadników z z Indianami jak ta mitologia, jakby funkcjonuje w dzisiejszym w dzisiejszym społeczeństwie amerykańskim, jakie problemy stwarza nie funkcjonuje do dziś, bo to za uciekł w zaskakujących część czysto czasami jacyś Amerykanie mówią ci, a to ci Indianie to za dużo wymagają ci Indianie powinni zrozumieć, że przecież to myśmy dali im cywilizację w Indiach przed naszym przybyciem do woli tam tłukli się między sobą nic więcej na jaki to mówiąc już ludzie w różnych miejscach od tak o tym co mówią głównie ludzie zmieniła się w na środkowym Zachodzie, przez który jada, gdzie ci Indianie mówią mówmy o oczywiście bardziej Ola kota, ale dziś zajmuje lokatami, bo plemion indiańskich jest na terenie USA ma około 500 rezerwatu 6126, więc też jest bardzo duże, że różne zróżnicowane są społeczności mnie się zajmuje środkowym Zachodem, gdzie największą grupą są łakoci i tam rzeczywiście na dominującym mam takie wrażenia po podróży po rozmowach różnych paliw w mieście nad ludźmi jest takie widzenie Indian jak mówisz, a on, gdzie indziej n p . na Wybrzeżu wschodnim, a to po prostu o Indianach nikt nic nie wie jest mniej więcej taka wiedza, jaką ja miałam, zanim inż. Krzysztof czytałem oraz lub mniejszej trochę wcześniej może za zajmowałem się Indianami to jest taka wiedza, którą pewnie ma podejrzewam że, że wiedza przeciętnego Amerykanina na temat pierwszych Amerykanów rdzennych Amerykanów nie odbiega za bardzo od wiedzy przeciętnego Polaka na ten temat dlatego bardzo mocnym symbolicznym obrazem tego zapisywane przez ciebie pomnik prezydenta wykutych w skale, którą widać już wiele kilometrów i IAiR kosz to jest miejsce, gdzie ten pomnik jest dla Indian z pełni inne miejsce niż Lidla jakieś turysty, który z przyjęć jak opisuje stan prawda, by obejrzeć wypić koledzy z hamburgera, gdzie mieści i obejrzeć do prezydentów najważniejszych wykuty w skale no tak, mówi że mówisz on o pomniku RAŚ Moore, który znamy na pewno z West taki pocztówka nowy PL i kombi ikona ikona ikona taka pop kulturowa ikona wielki i monument wykuty w skale prezydentów Jeffersona wykonało się to ona i Teodora Roosevelta, który powstał, a w latach trzydziestych dwudziestego wieku na jej on jest umiejscowione to jak wywiad i wiemy jak ci jak ci goście wyglądają w tej skalę trudno, ale mało, kto wie kim i co ciekawsze też mało mało Amerykanów wie o tym, że ten pomnik jest w górach czarnych, a góry czarne są, jakby centralnym miejscem konfliktu między narodem dla kotów, a rządem Stanów zjednoczonych konfliktu, który trwa do dziś inne góry czarne to jest miejsce święte dla kotów w ich mitologii, ale lud Ela Kolski wyszedł z jaskini wiatru, która jest w górach czarnych na Rakowskiej mitologii całe, jakby w góry czarne mają postać bizona sercem jest najwyższy szczyt w góry czarne wchodziło się różnych rytuałach inicjacyjnych uprawiać taniec słońca tam odprawiano różne świąteczne rytuały związane z kalendarzem Makowskim, więc to jest takie miejsce w ich religii w ich mitologii najistotniejsze asem jest porównywał Janoszka Domeyki na tym czym jest mekka dla muzułmanów albo Jerozolima dla Żydów w mojej w roku 1800 sześćdziesiątym ósmy rząd Stanów zjednoczonych jak by rozpoznał uznał to, o czym, a teraz mówię i w traktacie podpisanym w Forcie dolarami z kilkoma narodami indiańskimi m. in . z lokatami przyznał la kotów w góry czarne we wieczne władanie wyłączność bez zgody dla kotów biały człowiek miał nie mieć prawa nawet wjeżdżać z góry czarne 6 lat później tam odkryto złota weszła na góry ekspedycja zorganizowana rządowa ekspedycja wysłana z Waszyngtonu, którą dowodził słynny płk George Castel ne i znaleziono złoto one w ciągu kilku kolejnych miesięcy to było latem na jesieni w górach czarnych było pełno osadników pełno poszukiwaczy złota i rząd jak amerykański dał na to zgodę, żeby to osadnictwo w tym góry czarne pchać z wybuchł konflikt oczywiście łakoci pod dowództwem szalonego konia i siedzącego byka walczyli przez kilka lat, a te swoje ziemie i przegrali wojnę i w górach czarnych wyrosły miasta i gdzieś tam jest turystyka Warta miliony dolarów kilka milionów turystów codziennie zjeść to są one są duże ośrodki miejskie ale jakby spór prawny nie został do dziś rozstrzygnięta w zasadzie został rozstrzygnięty przez werdykt Sądu Najwyższego z 8 dziesiątego roku, który przyznał, że to, że góry zostały odebrane jako to bezprawnie zarządził jakieś odszkodowanie, ale Indianie nie chcą przyjąć tego odszkodowania góry czarne nie są na sprzedaż po raz teraz Mińsk zapytaj go w 1 z przemówień czy gdyby ktoś proponował muzułmanom wykupu Mekki to by był traktowany poważnie, więc to jest tego typu sporach dla Lalek też istotne jest i potężną moc symboliczną mata scena, kiedy po pierwsze to w tym miejscu powstają pomniki wyrzeźbione twarze rzeźbione w skale amerykańskich prezydentów dlatego tak istotne jest ten moment opisałem na kartach swojej książki w, że kluczowe jest to symbolicznie w Choszcznie mówi za przeproszeniem zrobić szczególnie na głowę tak to jest moment, który obudzi później w setkach tysiącach Indian w stanach takie myślenie aha zmysły w oczy to przejście tak to teraz już od odpadły także występ to strużka moczu taką też intencja kozy była taka, że czas nie był Zaza oka, w których stroną jest warunek ten rząd reformie 1 z akcji ruchu i amerykańskich Indian MO zresztą oni kilka razy tam lądowali pod taśmą to były takie po prostu neonów akcje, który miał zwracać uwagę mediów i który miał przyciągać uwagę do ruchu miała budować jakąś jego pozycję wszyscy w społecznościach indiańskich rzeczywiście otwieram zresztą książkę taką scenę nos właśnie z tego względu, o czym mówisz, że ma to jest jakby matma to wymiar takiego symbolu Rasel Minc wspina się na głowę Waszyngtona nie można oczywiście tam wchodzić raz może jest do oglądania tylko do podziwiania zachwycają się wyrasta z grupą kumpli się przedziera wchodzą na górę i RAŚ rzeczywiście robi się ku z głowy szczupaków Waszyngtona sika i na twarz z taką myślą, że zostali Józef Mehoffer Liczka, więc tak tak no niech miasto dość mocny symbol, ale to było 11 z takich mniej, że tak powiem na pewno nie najważniejsza akcja bo, bo ruch, ale amerykańskich Indian potem wchodził już takie konkretne zbrojne konfrontacje z rządem, chociaż większość przemian pisane przez ciebie ma jednak głównie wymiar symboliczny to znaczy to jest także chcemy pokazać że właśnie nie ma Alcatraz tak, ale tak daleko to jest nasza ziemia nikt z nami rozmawiał o tym, żeby się pozbyć tak znaczna początku jest co na początku było symboliczne, ale potem jednak bez spuścizna ruchu to co co po nim zostało dziś jest perspektywę 40 lat rządów jednak należy ocenić, że najistotniejsze okazały się też zbrojnej konfrontacji z rządem, bo one jak byt on się przebiły najbardziej do mediów mógł on na nową podajmy konkretny przykład Eight centralny, jakby opowieści mojej książce, czyli okupacji osady ułan decyzji w 1973 roku to jest osada bardzo istotna w historii dla kotów, bo tam w w roku 1800 dziewięćdziesiątym kawaleria dokonał masakry cywilów dla Końskich i zginęło około 200 kobiet dzieci i i jakby to był taki akt kończący de facto tzw. wojny indiańskie to jest miejscowość na malutka osada na terenie rezerwatu pań, lecz i właśnie w latach w roku 1973 na sali, jakby takiego nowego indiańskiego przebudzenia na fali nowego, jakby tego buntu przeci w asymilacji na fali tego, że ci młodsi łakoci z pokolenia oraz celami cara Rosji i zrozumieli, że jakby to jest ostatni moment, żeby jeszcze zawalczyć o utrzymanie tej tożsamości, bo w rezerwatach odchodzi już ostatniej szamani ostatni wodzowie, którzy pamiętali jeszcze dawny czas dawne rytuały dawny styl życia asymilacja postępowała bardzo szybko i miastach i w ich w rezerwatach i też wskutek konfliktu konkretnego konfliktu w rezerwacie pań lecz gdzie gdzie jak by rada plemienna brutalnie rozprawiał się z tradycjonalistami w różnych miejscach rezerwatu no to wszystko spowodowało że, zanim został poproszony do rezerwatu to wojownicy przyjechali uzbrojeni i postanowiono że żel będzie dokonana okupację właśnie tej osady Under dni po to, żeby wymóc narzędzie jakąś reakcję tam głównie chodziło o to żeby, żeby rząd musiał jeszcze usiąść jeszcze raz do zera ze społecznościami Indian maja do traktatów, żeby do dowodu została dokonana rewizja zapisów traktatowych, żeby rząd przyznał, że dzień wiara, że zostało odebranych bezprawnie chodziłem też od tego właśnie prezydenta rady plemiennej z konstytucją i Giovanniego z tradycjonalistami ne no i okupacja trwała WD ni 71 dni w jest taką takim współczesnym miastem, a mamy mamy uzbrojonych w Indian i mamy z drugiej strony siły rządowe w postaci wojska FBI Gwardii narodowej i w Marsh Service Szczecin takiej Federalnej policji, który dokonują lotów normalnie myśliwcami nad obozem dokonują oblężenia o o przy zajeździe ją tam wozami opancerzonymi są karabiny maszynowe czy jakby pełna zbrojna konfrontacja są codzienne strzelanki wszystko skończy się tym, że zginie 2 Indian, ale przez to 71 z nich szczególnie w port w po początkowej fazie to jest dla mediów na tyle atrakcyjny, jakby konflikty jak muzyka współczesna wojna Indian z kowbojami, że to nie schodzi po prostu tapety ten temat jest bardzo często głównym tematem dnia wniosek w gazetach przebija się też z zagranicy, by opinia zagraniczna się dowiaduje o kotach i o ich krzywdzie i my też przebija się do tych wielu domów indiańskich tak w tych miastach, o których mówiliśmy tyle tych domów, które już wydawało się związane z zasymilowanej tam nagle dochodzi do nich ta narracja tak dochodzi ta opowieść dowodzi ten bunt to jest taki moment przełomu i rzeczywiście efekty tego numeru tego potem przyszło, że źle, że żal, że jednak on, że jednak ta kultura nadal trwać się ona jest oczywiście bardzo trudnym położeniu jest nadal w takim rozkroku między tym co było kiedyś na tymi brutalnymi opiera się tym brutalnym próbom asymilacji, ale ona przetrwała i m. in . dlatego że że rzecz, że w latach siedemdziesiątych wybuch tak mocno bunt bardzo dziękuję za spotkanie Maciej Jarkowiec był naszym gościem autor książki powrócę jako piorun krótka historia dzikiego Zachodu wydawnictwo Agora bardzo dziękuję dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA