REKLAMA

Globalna korporacja vs miasta, rządy i trybunały. Uber się ugina i zmienia

Światopodgląd
Data emisji:
2018-10-04 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:28 min.
Udostępnij:

Uber, jakiego znaliśmy, teraz się kończy. Adriana Rozwadowska rozmawia z Agnieszką Lichnerowicz o tym, jak wielkie korporacje wpływają na gospodarkę, na prawo pracy, na relacje w pracy itd. Rozwiń »
- Uber, nie mówiąc o tym, nie, przyznając do tego, dostosował się po cichu do prawa tam, gdzie musiał. Na razie, ale jednak jest to większość tych najważniejszych rynków i to też następuje w Polsce. Bo przecież od co w zeszłym roku przeprowadzili coś co nazwali pilotażem, żeby nie było, że jest dostosowanie się do przepisów prawa. Powiedzieli, że to będzie pilotaż, jeżeli chodzi o posiadanie kas fiskalnych podaje też oferty w takiej formie, że od teraz umożliwiamy klientom płacenie w naszych autach gotówką. Teraz wchodzi też kwestia licencji. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz, a w studiu Adriana Rozwadowska z Gazety Wyborczej, dzień dobry, a będziemy dziś rozmawiamy o tzw. Star companies, czyli tych gwiazdach, tej zglobalizowanej cyfrowej gospodarki, które na razie skutecznie dominują już na rynku globalnym, rozbudowują swoje imperia, a siłą rzeczy już mają ogromny wpływ też na gospodarkę, na prawo pracy, na relacje w pracy itd. O tym pisała Adriana Rozwadowska w jednym ze swoich jak zwykle ciekawych komentarzy. Warto się im przyglądać, choć oczywiście takie firmy jak Amazon, Google i inne, np. Ubwer, o którym będziemy przede wszystkim rozmawiać. Rozwiń »
Właśnie chciałam zacząć od tego Ubera iść to jest opowieść jak o firmy, która weszła na rynek z takimi pięknymi obietnicami obywatelskimi odbędziemy właśnie współdzielić różne rzeczy w gospodarce w LM ktoś będzie miał samochód będzie mógł sobie dorobić podwozi kogoś większa efektywność i t d. w bardzo udanie łączy bardzo, ale nic z szybką coraz więcej ludzi orientował się co to oznacza to znaczy jaki to ma wpływ na najem lub na rynek pracy co to znaczy jeździć bez licencji ubezpieczyć ubezpieczenie plus wybuchały kolejne skandale w dotyczące samej mszy korowód korporacyjne to dyskryminacja ze względu na płeć też takiego informacje o tym, że używają oprogramowania, które monitoruje czy samych kierowców czy nawet tych, którzy w parlamentach próbujący regulować poszczególne miasta i rządy zaczęły ograniczać Ubera Niemiec minął rok, odkąd Uberman nowego szefa dolara korą dłuższa, a i tak chyba trzeba się czyta w no i wydaje mi się, że Uber, jakiego znaliśmy się kończy

No tak można powiedzieć, że wszyscy, którzy Ubera krytykowali, bo wyrok nie czytam, że zwyciężył wolny rynek, bo przecież Uber jest dzień, ale tak naprawdę Uber nie mówiąc o tym, nie, przyznając z tego dostosował się po cichu zasądził mu się tam, gdzie musiał na razie, ale jednak jest to większość tych najważniejszych rynków i to też następuje w Polsce, bo przecież od co w zeszłym roku przeprowadzili coś co nazwali pilotażem, żeby nie było, że jest dostosowanie się do przepisów prawa powiedzieli, że rzecz, że będzie pilotaż, jeżeli chodzi o posiadanie kas fiskalnych podaje też ofert takiej formie, że od teraz umożliwiamy klientom płacenie w naszych autach gotówką, czyli tak naprawdę coś ekstra Inner teraz wchodzi też kwestia licencji, ale też te licencje będą uczyli tak naprawdę nowym po kilku latach zabierania się, że o przepisy nas nie obowiązują, bo jesteśmy dostarczycielem aplikacji, a nie firmom przez bez świadczącą przewóz przewóz osób przyznali, że przystosują się do obowiązującego prawa

Czyli w jakimś sensie to jest zwycięstwo państw, miast, regulatorów w wolniejszym niż cała opinia publiczna dała się przekonać, że ten model był niepokojący

To jest bardzo złożona sprawa wydaje mi się, że trudno z jakimkolwiek tekście czy rozmowie wyjaśnić, że wszystkie aspekty próbujemy coś z tego, że Uber gdzieś chodzi jest ja nie jestem przeciwniczką Ubera na po prostą to nie jest tak, że jestem przeciwko niemu może sobie świadczyć usługi zależeć tylko ktoś widział na takich samych zasadach jak wszyscy działania to jest pierwszy rzut druga rzecz jak bardzo często w ogóle czytam komentarze pod moimi tekstami, że podniosłyby larum oto, że mnie ktoś wymyślił usługę bardziej nowoczesną i po prostu lepszą Otóż nikt niczego nie wymyślił, bo taksówki jeździła jak ich nie nazwiemy to one już zostało dawno wymyślone inne zaś sąd mnie, że nie mogę tak na chwilkę włączyć do przecież to Rosji zmieniamy także Dolina Krzemowa cały czas wymyśla rzeczy, które zostały wymyślone niedawno wymyślili płacenie podatków, że wymyślili współdziałanie mieszkań w PRL powstają start-upy, które się tym zajmują one i tak samo Uber on wziął się za przewóz osób, twierdząc że wymyślił coś wyjątkowego na nie wymyślił niczego wyjątkowego ewentualnie dostarczył bardzo fajna aplikacja, która mi również się podoba natomiast nie jest jedyny, ale jednak tych zaproponowano czynną o tyle zmienił model, że do tej pory mieliśmy do czynienia z zawodowymi kierowcami, którzy mieli licencje ubezpieczenie jakąś formę umowy z firmową płacili podatki ich na Aubry powiedziała, że każdy może to robić nie musi mieć licencji podatki i w związku z tym, że firma jest zarejestrowana jako pośrednik gdzieś tam dopłaci gdzieś tam nie tutaj nie ma dodatkowego ubezpieczyli ubezpieczenia, które są obowiązkowe dla zawodowych tych, którzy jednak jest inny trochę model taki jest taki model, który w UE czy też innym nie do to nie jest inny model SLS obchodzenia obowiązujących przepisów znaczy bierzemy go to znam się podobała to co nam się nie podoba tego nie bierzemy za zbyt mało osób myśli o konsekwencjach tego co się dzieje to jest nie tylko w Yale ze sprawdzonego w zagranicznych RFN tak to może zacznijmy tańsze, dlatego że każdy kierowca, który chce jeździć się taksówką musi zapłacić paliwa ma o amortyzację musi mu się opłacać musi wszystkie opłaty uiścić wolny, więc za złotówkę nie pojedzie po prostu nie ma to żadnego sensu musiałby dokładać do biznesu te ceny, które są w Uberze Taxify w opcji są takie, dlatego że wielkie koncerny dopłacają oni ponoszą straty Uber poniósł już 11 miliardów strat odnoszenie się, że mam na najbardziej stratny start-stop chyba w historii tak, ale ja mówię do 8 proc inwestowane inwestorzy dowiedzą, że da się zwróci dlatego taksówkarze innych nie walczy tak jak wielu uważa Nunez kierowcą Ubera tym, że pojedzie będzie czystszy mniejszy i nie będzie to taksówka taka jak w stereotypowo śmierdzące papierosami tak dalej, bo on na starcie nie ma szans, gdyż można sobie tego wyobrazić co będzie kiedyś, że już ta aplikacja, kiedy Lwów wielkie koncerny, które zainwestowały przejmą rynki i to one będą ustalać zasady ARM Holdings to jest w to zagrożenie to kolejne miasta jeszcze się tym, a i też jeszcze dodajmy ma wśród gęsto w takim razie powiedzmy na czym polegała ta presja poszczególnych miast czy poszczególnych rynków, dlaczego Uber w 1 zaczął się dostosowywać i nie w miastach niemieckich w zasadzie nie ma nieprofesjonalnych kierowców, z którymi oni współpracują z faktu nowa korzystali z pośrednikami albo Zhou uważa, że ta u bardzo się na koncercie trudno byłoby to daje wyrok SN temat, bo w każdym kraju są inne przepisy, które do regulują, a w każdym kraju są zazwyczaj przepisy, bo taksówki to jest element transportu publicznego i na szkodę naszych miastach jest minimalna maksymalna cena za przejazd jest, że są licencje bez limitowana liczba taksówek w mieście neony mogą się poruszać buspasami to jest część większego planu, a nie tak jak się niektórym wydaje, że po prostu wszyscy ruszają miasto i wożą w komukolwiek jakiejkolwiek porze tyle ile kto chce te idąc dalej jeszcze wyobraźmy sobie teraz, że Uber przejmuje rynki i wchodzą również, że auta autonomiczne, które no i prędzej czy później wejdą w UE w tym wypadku, kiedy już nie będzie potrzeba kierowcy można wpuścić po prostu nie limitowaną liczbę aut, których nikt nie sprawdzi, bo one nie są w żaden sposób oznaczone i one będą w stanie zawalić miasto tak naprawdę, rozważając wszystko to co się w tej chwili robi, czyli stara się ograniczyć emisję liczby samochodów i t d . tak wieloma Rozwadowska z GazetyWyborczej stery państwa gościem po informacje za kilka dni wracamy od świąt lub pod blond lub 6 Agnieszka Lichnerowicz w studiu cały czas Adriana Rozwadowska z gazety wyborczej rozmawiamy o rewolucji i rannych Ubera i innych korporacji, która weszła w tym w dal rynek i od razu wywołała ogromne zainteresowanie, a potem kontrowersje do tej pory ma gorących entuzjastów zwolenników ich tam zadeklarowanych krytyków tego modelu LM w głowę daję im w moim przekonaniu model, który tak jak mówi Adrianna włoskie jednak polega na tym, że wykorzystuje te globalizację w UE, której korporacje mogą sobie wybierać, gdzie chcą płacić podatki, którego prawa przestrzegać mają takie możliwości normą wydawało się, że państwom rządom państ w czy miastu nos zabraknie siły, by się z nią zmierzyć, a tymczasem w OOM ostatni rok wskazuje, że jednak to jest taka decyzja strategiczna szefostwo korporacji, że się będzie dogadywał na poszczególnych rynkach z poszczególnymi miastami państwami i nawet w 1 tekście znalazłem taki taką kontestację żona już w zasadzie wszędzie w ewoluowała się dogadała się goście z takim jak Europa wschodnia czy często ludzie rzadziej nie musi, bo w żadnych regulacji nie ma nacisku nie ma, a rynek wskazano wcześniej, że w Polsce też pojawiają się jednak jakieś zmiany tylko, że rozwiążą one są poza samym konto ani od góry w tak oni się sami dostosowują one prawdopodobnie, obawiając się, że coś pewnego dnia się zmieni poza tym wszędzie już robią, więc co szkodzi serwisów w Polsce natomiast należałoby też wskazać na kompletny brak zainteresowania ze strony rządu, który w, którym miasto od 2 czy 3 już nawet dla CD projekt ustawy, który miał mu tę sprawę na czym on obowiązki, które mają taksówkarza i inni przewoźnicy zrównać i po prostu wyjaśnić są sprawy raz na zawsze w najem mimo tego, że ta nowelizacja jest i wprowadza definicję pośrednika w przewozach zgodnie z rozliczeniem przypomina słuchaczy orzeczenie Trybunału dla euro 2 wejście było orzeczenie Trybunału, który stwierdził, że absolutnie państwo mają prawo domagać się od Ubera, że dostosował się do lokalnych przepisów co jest w ogóle kuriozalne, że za takie rzeczy negocjować GM orzekać w LM natomiast nie ma woli wiadomo, że premier Morawiecki jest zwolennikiem raczej deregulacji w w gminach oraz, że ta nowela jest potrącana cały czas na nas na radzie ministrów ARM natomiast ja też do mnie powiedział, że to z regulacją, jeżeli coś regulujemy to dla wszystkich, a turystyka kuriozalna sytuacja, że jak na nim jednak coś obowiązuje drugi nie obowiązuje i za kilka dni protestu my również związane z tym czy z tego powodu w Warszawie będą protestować taksówkarze w dawnych lat jeszcze opowiedzieć UBS w takim duchu Amazona znaczy, że on rozszerza swoją ofertę to były te nie są już tylko samochody albo coraz rzadziej są samochody, ale to rozwożenie żywności to nie mam hulajnogi hołd nowo otwarty sklep byłby rozszerza swoją ofertę w Belwederze z czego należy się inwestorom to zwróci, ale również od czasu do czasu inwestorzy zaczynają mieć obawy jak długookresowa to jest inwestycja w tym nic niestety nie są w stanie we wsi zatrudniają wydaje mi się, że nie są głupi dążenie wszystkich firma China Chińczyków, którzy dofinansowują Taxify 3 Daimlera, a czy toyoty, która płaci się jest inwestorem w bazie on pokazuje żonie to prawdopodobnie policzyli doskonale wiedzą do czego zmierzają w święta, ale maszyny były takie poczucie, że to jednak kiedy oba mecze, że rząd dał radę i tam międzynarodowa korporacja jednak się musiała jakoś dostosować to znaczy, że z tego pojedynku wychodzi ona przegrana w tym sensie, że musi się dostosowywać in w no tak to jest poniekąd dobra informacja, ale zła jest taka, że to co już udało jej się ugrać przez kilka lat, kiedy nie jest nie dostosowała się do regulacji, jakby je jeszcze bardziej jednak ją napędza w także ona, nawet jeżeli teraz dostosowuje miała start w zupełnie ułatwione zupełnie nie rozumiem, dlaczego bo, jeżeli to są inwestycje wielkich koncernów, dlaczego oni ten koncerny te mają czerpać zyski z tego, że na całym świecie łamią przepisy wspomina jestem pewna w niedzielę, by nie jestem pewna 3 czy w ten sposób powinniśmy premiować tego typu przedsięwzięcia i tylko dodam, bo ostatnio pojawił się raport JPMorgan Chase, z którego wynika, że zarobki kierowców takiej Platformy jak Uber m. in. pod tak jak mówi Adriana Rozwadowska TENIS jedno i ich zarobki kierowców w USA nadal wykazują taką dosyć jednoznaczną tendencję spadkową w 2012 roku do 2018 o mniej więcej połowę spadły też m. in. związane jest jak twierdzą niektórzy z rosnącą prowizją dla samej Platformy wymiany zwolnienie za nie dziwi, że 3 lata temu byłam przekonana, że tak się zdarzyć tak dokładnie dzieje, ale ja z poznawaniem czytam fora u borowców, bo to jest temat jakoś rozprawy socjologiczną w mniej, mimo że taksówkarze i kierowcy Ubera w UE, wykonując dokładnie tą samą pracę to kierowcy Ubera strasznie gardzą taksówkarzami jest to zadziwiająca w jakim sensie nas, jakie perspektywy mam wrażenie, że ma się za to znacznie lepszego przez to że, jeżdżąc dla czegoś wielkiego zagranicznego nowoczesnego, mimo że profity naszą erą z tego, jakie są po osiemnastego taksówkarzy rano strajkowali w Warszawie w UE i myślę sobie, że w Kleczy dolnej mieszane uczucia, bo to dobrze protestują natomiast to co na nich wpłynie dobrze też niezrozumienia wkurzenie wszystkich, którzy licznie dojadą i t d . niż domagał się podniesienia tak tutaj maksymalnej stawki kilometrowej darowiznę, bo taksówkarze mają przecież widełki mówiące co warto podkreślić, iż mam wrażenie, że kierowcy Ubera zupełnie nie rozumieją, że jadą na tym samym wózku znaczący na początku korporacja faktycznie zarobki były Super teraz coraz większa grupa narzeka, ale oczywiście zawsze pojawia się jakiś kierowca, który w Melbourne jazda jest glina ze swoją aplikację pokazuje, że zrobił bardzo dużo pieniędzy i innym zarzuca, że po prostu nie umieją pracować i tak ktoś się kręci mu brakuje takiej Solidarności, chociaż wiem, że uważa też są tacy zawiedzeni, którzy chcieliby ewentualnie złożyć ich związek będzie grupa inicjatywna zbierają swój numer, bo nie mają ze sobą kontaktu żadnego, ale tak jak w przypadku taksówek wszyscy z dbano o to, żeby się zdarza w żaden sposób ze zwolnienia nie kontaktowali w rolę komisarza dojdzie kiedyś do tego, że zrozumieją, że w czynie była właściwa droga tego zajścia była druga z ostatnio obiegła świat informację kilka dni temu z takich dużych międzynarodowych cyfrowych firm, czyli en Amazon, który idzie, że termin na typ pierwsze miejsce walczy o pierwsze miejsce w tej korporacyjnej w stawce ostatecznie ogłosił podwyżki dla swoich pracowników w wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych dzień dobrych wiadomości tak i chciałbym bardzo wyraźnie podkreślić, że nie wziął się to znikąd bardzo wątpię, żeby firma z siebie dokonała takich podwyżek, gdyby nie wszystko to co działo się w ostatnich miesiącach, czyli senator Bernie Sanders, który w ME, jakby w wyciągną one były znane już wcześniej przypadki, że pracownicy Amazona pracują za zastawki tak niskie, że kwalifikują się do pomocy społecznej w stanach Zjednoczonych w on chciał stworzyć odpowiednie ustawodawstwo w tej sprawie z Europie wyciek przecież filmik anty związkowe w Europie komisarz unijna Vestager wzięła się zamazana strasznie dużo było tych różnych problemów no i Amazon może coś zrobić, żeby w informacjach prasowych pokazywać no dobrze może tato i to z alarmem przecież także zrobiliśmy coś słyszałem coś co do Reja, a więc, gdyby nie to, gdyby nie ta medialna wrzawa i te wszystkie teksty, których Amazon bardzo nie lubię wątpię czy do tego doszło do baraży z rozwojem także nie rynek uregulowało, a nacisk bardzo dziękuję Adriana Rozwadowska z GazetyWyborczej była państwa gościem to tyle co Małgorzatę Wilczyńską dziś dla państwa przygotowałyśmy program realizowali Adam Szura i Lidia Prądzyńska przypomnę państwu szczerze na koniec budzi kolejny dzień w kolejnej debaty przedwyborczej w radiu TOK FM 18 jesteśmy dziś w Katowicach jak zwykle oprócz transmisji na antenie Radia i na Facebooku mogą państwo pytania zgłaszać przez usłyszy małpa to krótka SMS -a teraz trochę więcej o właśnie katowicki doba
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA