REKLAMA

Czy i co może w Polsce zdziałać "Kler"?

Analizy
Data emisji:
2018-10-05 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. Teraz będziemy rozmawiać o filmie "Kler", ja zachęciłam państwa do pisania, no i w państwo nie zawiedli. Właściwie resztę audycji mogłabym poświęcić, odczytując tylko kolejne recenzje, bardzo głębokie, bardzo długie, które państwo zdążyli napisać i przesłać do mnie, więc tym bardziej dziękuję. Część z nich będziemy cytować w czasie audycji i do części z nich wróćmy jeszcze, wracając w ogóle tematu przestępstw w Kościele i działań tej instytucji wobec przestępców: analizy@tok.fm czekam wciąż na recenzję filmu "Kler".  Rozwiń »
Apeluję też o to, dlatego że wiem, że 1  700  000 Polaków zdążyło już ten film obejrzeć przez tydzień od premiery w zemną studio dr Sebastian Duda zwięźle dzień dobry i dr Adam Ostolski wydział socjologii na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry, kiedy panowie widzieli film w poniedziałek dr Duda właśnie wróciłam z kina w tym momencie w jak działa dokładnie tydzień temu, więc mam wrażenie, że to jest taki film, w którym opinia mogą się zmieniać czasem jest ciekawa czy pan się też zmienią z czasem te chciałam zacząć od pytania, które zadają słuchaczom, jaki jest przekaz tego filmu, o czym Smarzowski próbuje nam opowiedzieć panu zdanie, bo sam reżyser też wypowiadał się choćby w TOK FM, ale odbiór jest najważniejsze tego, kto ogląda pan dr Duda co pan zobaczył ją przekaz jest jasne, że ta roszada w forum jest instytucja skorumpowaną kościele katolickim jego hierarchii skorumpowane, która co innego głosi co innego robi w mieście mówi mała jego funkcjonariusza prawda funkcjonariusza kościoła w i chodzi o zdemaskowanie na różnych polach tej hipokryzji, która jest obecna w kościele myślę, że w 2 Flota jest jakby intencjach możemy odczytać z tego obrazu czy tez w 2 firm instytucji, a co na to, że dr Adam Ostolski prawdę mówiąc ja mam taką metodę jako socjologa, że mniej patrzą na to jaki jest przekaz czy o tym, kim jest bardziej jeśli zakładamy, że reżyserowi są inżynierami dusz ludzkich to pytam co robi to także coś co zrobi to mnie też chodziło o VAT wydaje mi się wydają się, że Smarzowski robi 2 rzeczy 2 rzeczy, które mają taki pewien walor powiedziałbym terapeutyczne 1 z nich TOZ sprawia, że temat, od którego przywykliśmy jako zbiorowość jako społeczeństwo odwracać wzrok który, jakby ta metoda odwracania wzroku od problemu wykorzystywania dzieci przez duchownych jest bardzo mocno zakorzeniona w wielu instytucjach nie tylko w kościele też bardzo ładnie widać na filmie testy policja służba zdrowia i media i cały szereg innych instytucji państwowych i prywatnych i tutaj już chorzowskiemu ta pierwsza rzecz się udała właśnie ta liczba, którą pani redaktor odczytała 1  700  000 widzów myślę, że to co bardzo wiele osób ściągnęło do kina na ten film to jest właśnie takie zainteresowanie to jest taka chęć, żeby w końcu spojrzeć jak damy radę jednocześnie bezpiecznych warunkach kina oczywiście, że we w miarę bezpiecznych warunkach kina, choć wiemy, że filmy Smarzowskiego nigdy nie są do końca bezpieczne dla widza zawsze możemy być skonfrontowanie jakimiś też własnymi emocjami, które są trudne i ten film także to robi, a druga rzecz, której się bym aż tak bardzo postna Rosji nie spodziewał, a wydaje mi się, że również ten film nie zawiera to jest taki moment moment transformacyjny czy taka zapowiedź wskazanie miejsc, gdzie coś mogłoby się zmienić i widzimy tam jest 1 ksiądz, który wychodzi na prostą co najmniej 1 i że to jest akurat nie wiem czy to było zamierzone przez reżysera to tak wyszło, że to jest akurat ten ksiądz z całego szeregu duchownych, o których ten film opowiada, że ten 1 ksiądz właśnie najlepiej z nich zna Biblię wygląda na to, że się trochę nią przejmuje w celi Smarzowski tutaj co w sposób zamierzony czy nie to od tego trudno mi osądzić, ale mogę, że film moim zdaniem to rok rząd pokazuje również taki pewien potencjał w chrześcijaństwie do przełamania tych za skoro białych instytucji złożą się, że po mokrych ten film opowiada zaraz będą musiały zgadzać ze sobą żadnego Żenia może być do dyspozycji wydawca z losem Duda w tej sprawie, bo jest on też inny myślę, że zależy co rozumiemy przez wejście na praską być może najbardziej negatywny bohater tego filmu też wychodzi na prostą dlatego, że jakby spełnia się jego o PRM hulają w każdy zna granic zmniejsza pragnienie grany przez Jacka bracia Kamp nie chcemy tu spalinowe dlatego bardzo groźnego rywala za najbardziej negatywnym bohaterem jest biskup genialna rola jest natomiast z Utah potencjał transformacyjny nie wydaje się takie oczywiste po 5 miastach myślałem po wyjściu z kina, a nawet, zanim poszedłem właściwie, kiedy ze znajomymi rozmawialiśmy na ten temat to, że już byli uważali, że to jest po prostu mocny obraz, ale nie będzie miał takiego przełożenia transformacyjne zamarzył o tym o tym co by wreszcie wydarzy po filmie to NFZ chciała za chwileczkę porozmawiali z miał taką myśl po wyjściu z kina w erze Episkopat zamiast protestować powinien Smarzowski mu podziękować, dlatego że ten film pokazujący 4 różnych księży i biskupa, ale właściwie ich utwór uczłowieczyć, a w pokazuje ich mocy powyżej historie życiowe pokazuje ich zmagania się ze słabościami grzechem czy wręcz zbrodnią tłumaczy i w pewnym sensie, a nawet można podejrzewać, że trochę ich usprawiedliwia pokazuje, że są brzmi jak każdy inny i teraz wystawiono na maila i widzę, że bardzo dużo z państwa ma bardzo podobną podobną refleksję, że tu 1 wysłać pisze wielką wartością tego filmu jest pokazanie, że oprawcy to też ofiary nie wzbudzają współczucie, ale oczywiście bycie ofiarą jest Maciej postępowania w ale jestem wdzięczna Smarzowski mu, że umieścił czas tę akcję swojego filmu w kręgach kościelnych poruszył temat zamiatane pod dywan trzeba, iż miał takie wrażenie, że właśnie fakt, że 1 z księży wychodzi na prostą aktu Adam Ostolski drugi unika konsekwencji właściciele też wygląda tak jak w osiągną to, czego oczekiwał jest pokazanie różnych losów ludzkich w akurat kościelny dekoracjach, ale nie jest to wbrew temu co mówi dr Duda opowieść o totalnej instytucji, która w, których w, której wszystko uchodzi na władzę nie nie mam takiego wrażenia pani redaktor uważam, że jednak mimo wszystko intencją było pokazanie hipokryzji w i potrafią się, jeżeli coś trafi jakiś potencjał transformacyjny tego filmu nie leży w tym, że przedstawia głęboką losy tych ludzi moim zdaniem nie przedstawia nie ma tam specjalnej głębi pewne rzeczy są niespecjalnie wytłumaczono jest to dość mimo wszystko psychologicznie sztampowe jeśli chodzi o to, że sprawcy są ofiarami w to w ogóle myślano w mule staranną fryzurą służy za usprawiedliwienie pewne rzeczy w kościele niesie prowadzenie podawał, że warto pokazywać w ten sposób, nawet jeżeli tego przypadku tego typu przypadki istnieją nie uważam, że gra przypadków molestowania i pedofilii w kościele spowodowana tym, że księża byli w dzieciństwie molestowani, ale i zastajemy awans do raportu GUS jest od lata jest partią ja jestem krytyczny wobec tego uważam, że nie jest dużym uproszczeniem natomiast co do 2, jaki potencjał na czym polega ten potencjał transformacyjny, o których tutaj mówił Adam moim zdaniem to uderza w oczekiwania dlatego tyle osób poszło, ponieważ bardzo silne jest, mimo że w silnej pozycji katolicyzmu w Polsce kulturowej w tym bardzo silny antyklerykalizm i właściwie historie takie na porządne, która w dni nie chodzi nawet pod filia rzeczywiście od osób pedofilię ludzie się odwracają, ale księżowskie kochanka czy księżowskiej chciwości prawda jest wymiana Thatcher w tej kulturze od bardzo bardzo dawno zaraz będziemy kontynuować tę myśl przyjrzymy się bliżej temu co ten film właściwie może w Polsce zdziałać w audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studenta oraz dr Sebastian Duda z więzi i dr Adam Ostolski socjolog z Rosjanami wracamy do rozmowy o filmie kler, ale najpier w kilka z państwa maili pan Jacek napisał, w czym jest wspaniały, ale kler nic nie uczyni na polskim rynku kościelnym dlaczego, bo Polski kościół nie boi się rozprawy księży zagubionych czy księży chodzących Polski kościół najbardziej boją się odcięcia kroplówki Państwowej dopływem pieniędzy w żadna partia nie zdołała tego skończyć z 1000 filmów jak kler nic nie zmieni to wodniacy pani Małgorzata filmy z kijem w mrowisko w ma rozbudzić emocje z każdej ze stron i krytyków i obrońców kościoła instytucjonalnego dla mnie głęboko wierzące praktykujące katoliczki pojawienie się filmu odsłoniło skalę i rangę problemów zresztą nie sam film, ale w demaskowanie grzechów kościoła dyskusja, która toczy się już od dawna o zaniechaniu reakcji kościoła na problemy ujawnione przez media w i przez coraz liczniejszych krytyków i na koniec jeszcze pani Agata, która pisze, że widziała film jej zdaniem obraz duchownych w pokazane w nim to obraz przejaskrawiony groteskowy i śmieszne nie sądzi pani Agata, że cokolwiek zmieni, bo skoro od czasu do czasu słychać o niewłaściwe zachowania duchownych i nic nie dzieje to jest ich zdaniem ludzie pozostaną po swojej stronie sporu to tylko część państwa licznych mej -li te, które bardzo dziękuję wracamy do naszej dyskusji o tuż przed informacjami padła też zaadresować cena Dudy na temat roli tego filmu i wiem, że Adam Ostolski też chciał w tej sprawie ja chciałem się odnieść jeszcze do 2 wątków, które się tu pojawiły po pierwsze nie jestem takim optymistą co do roli społeczności lokalnych i rodziców, którzy nie godzą się na wykorzystywanie swoich dzieci niestety chodzi o ten ma obraz w filmie obraz kim jest tutaj zbyt optymistyczne trochę oddzielą nas, ale obraz cała wioska na dłoni księdza z akcji jest, że ludzie jak różne rzeczy tolerują księdza wykorzystywania dzieci nie też jest trochę zbyt optymistyczne niestety tutaj, że mamy takie historie wiosek, gdzie jednak ludność stawała w obronie księdza, a nie kogoś, kto go demaskował albo miast takich jak Poznań, ale wciąż się też odnieść do wątku pokazywania człowieczeństwa ona jest rzeczywiście trochę zbyt schematyczne w tym filmie natomiast generalnie, jeżeli chcemy ukrócić zacząć sobie radzić z problemem wykorzystywania seksualnego dzieci to po pierwsze musimy przyjąć do wiadomości, że to dramatyczna większość przypadków wykorzystywania dzieci to nie jest pedofilia w sensie medycznym to robią zwyczajni normalni ludzie, których podstawowy popęd seksualny jest zwrócony ku osobom dorosłym, a robią to w warunkach instytucjonalnych, które ułatwiają im umożliwiają kontakt z dziećmi i zapewniają bezkarność w przypadku umów na kryzys jakiś czas nad gafami nie tylko pojawia się wywiad z kolejnym seksuologiem, który tłumaczy różnice między pedofilią, a gwałtami na dzieciach, ale nie chcemy się z tego do wiadomości, bo ileż lepiej jest myśleć o tych bestia pedofila którzy, atakując zza rogu niż o tym, że po prostu zwykli heteroseksualni mężczyźni zamiast uprawiać seks z kobietami mogą zgwałcić w łatwy sposób dziecko i nie ma to nic wspólnego z chorobą, ale i tak nożyce i też dlatego też takie ważne dlatego jak myślimy o tym kto może wykorzystać dziecko to słowo pedofil uruchamia obraz jakiegoś bijącego się dewiant, a to najczęściej są takie przypadki oczywiście, ale najczęściej to jest właśnie przypadek kogoś, kto ze względu na swoje osadzenie instytucjonalny ma zapewnioną bezkarności dlatego właśnie ten film Smarzowskiego dość dobrze pokazuje te struktury podtrzymywania bezkarności takich osób tak to jest bardzo ważne to jest coś co musimy jako społeczeństwo przyjąć do wiadomości, żeby w ogóle móc zrobić krok do przodu w tematyce jest jeszcze jest rosnąć szybciej od dna odniosę do tego co powiedział dziesiąty wspólne społecznościach lokalnych, które bronią księży pedofilów tam działa jeszcze coś się tajemnica coś bardzo ważnego istotnego w tym przypadku to jest jednak niedopuszczanie do siebie takiej prawdy ze względu na to w jaki sposób patrzy się na księdza ksiądz jest bliżej Boga przez to, że jest księdzem ksiądz jest świętym bardziej niż my przez to, że jest księdzem uzyskujemy bardzo negatywne informacje na jego temat i nie przyjmujemy ze względu NATO i że ich rewolucja się dokona w kościele to przez wywrócenie tego typu schematu tego typu porządku tego typu postrzeganie teatru myślę, że to nie dotyczy tylko kościoła w Polsce, ale przede wszystkim, że mówią, że kryzys jest od czasów Lutra najpoważniejszy w kościele katolickim to on dotyczy Teologicznego znaczenia bycia duchownym Teologicznego znaczenia roli duchowieństwa w kościele one mówią władzy, a wie o władzy do Wilkowa, używając słów tak naprawdę ładny obraz księdza niech pan mówi słoje z własnej hali bardzo ważnym, ale proszę spróbować zrozumieć tak, że nie miał motywacji ludzi, którzy chcą być wierzącymi w tym kościele najwyraźniej w ochronie symbolami to nie chodzi o to, że wierzą w księdze dla nich ksiąg jest funkcjonariuszem pana Boga, dlatego że w ten sposób jest przypisany jako drugi Chrystus prawda do swojej funkcji jest bardzo stara teologii, że jest drugim Chrystusem to z definicji nie może popełniać czynów straszliwych, jeżeli popełnia to albo mamy dysonans poznawczy nie przyjmujemy tego po prostu nie chce nam się w to uwierzyć i Krzysztof jak się patrzy nam to co się działo n p . w Ameryce też doskonale opisane dzieci chore nawet próbował swoim rodzicom powiedzieć o tym, były niesłychane, bo ksiądz nie może sobie uznano Fidesz ofiary 2 × wygrywał od nich rozliczeń, jeżeli jako pro pro prosty socjolog Widzew odpowiednik tych teologicznych rozważań również w tej opowieści filmowej to jest piękna scena, w której ksiądz przychodzi po do policjanta, a ten policjant jest młody chłopak, który właśnie ma od księdza mnie niedługo dostać się ślub i w dodatku sprawnych życiowych powodów zależy na tym, żeby ten ślub odbył się bardzo szybko i teraz w wielu sytuacjach mamy takie podwójne uwikłania tak jak policjant ma obowiązek potraktować sprawę księdza z pełną urzędową powagą mogło dojść do przestępstwa tak mogło dojść do przestępstwa jako parafianin z kolei jest zainteresowany tym, żeby ten ślub w kościele dosyć szybko się odbył wylewu Sampol z aresztowaniem księdza wydaje się często jego przyłożyli się znaleźć na własną religię, a nie tylko fakt samego Rudiego oto ich ręce do aresztu, gdy po aresztowaniu księdza, bo jest tyle film o kościele co w państwie o państwie, które jest państwem istniejącym teoretycznie albo państwem z kartonu, który wobec kościoła bardzo często czy wobec duchownych nadużywających swojej pozycji bardzo często ustępuje jest miękkie i Persefona bardzo dobrze znamy prawda i to tak wyszło, że nikomu nie zaskoczyło to znaczy akurat to nie jest coś co Smarzowski odkrył jakoś szczególnie nowatorski, ale z wozu pokaże, ale kazał także to my już mniej mam wrażenie, że dla wielu jest długi okres od 1 oczywiście to jest oczywiste szczera wypowiedź ogrodzie wyjaśniała wchodząc do kina bałam się obejrzeć Simple bałam się tego co zobaczy, bo się tych strasznych emocji, które można przeżyć czytając książkę takowe Rebecca, słuchając relacji ze fundacji nie lękajcie się i t d . tak dalej, a zamiast tego okazało się, że najbardziej groźne sceny najbardziej przerażające ostre sceny właśnie ta budząca grozę scena, w której księża w ogóle nie uczestniczą, w których krzywdę robią sobie nawzajem z wychowankowie w e -AD sierocińca zarządzanego przez zakonnice inna scena pełna grozy również nie dotyczy w ogóle tych księży czy w tym czy czy jest czy jest jakaś ukryta tafty to naprawdę o tym co tam naprawdę ci księża robią dzieciom jest nie pokazywano jest schowana jeszcze można myśleć, że to taki artystyczny zamysł żebyśmy, tym bardziej pozostawali w niepewności, ale ja jednak wraz ze swojej tezy, że Smarzowski usprawiedliwia swoich bohaterów uczłowieczyć i usprawiedliwia i zło stawia gdzieś obok źródło zła jest gdzieś obok mnie w tych ludziach pokazuje oczywiście większym stopniu zło, które jest w otoczeniu społecznym to zło, które my czynimy nie tylko te jednostki, które czynią je w sensie ścisłym, która oczywiście powinne za to być pociągany do odpowiedzialności, ale też zło związane z przyzwoleniem przemilczanie tolerowanie my z być może to jest zabieg tak Nordea, który stanie mówi właśnie, że nie jest pokazane explicite prawda jest jak często wykorzystują karmi dzieci na związane z jakimś jego zamysłem bardziej estetycznym powiedziałbym już drugą samo usprawiedliwień inaczej usprawiedliwienia księży w tym przypadku ja nie sądzę, że tam też jest usprawiedliwione jakikolwiek sposób jest karykaturą samego siebie ksiądz, ale karykatura to jest dowolna usprawiedliwianie biskupa Renault twingo jest okropnym jak wrócić do zupy do tego filmu Spotlight, który dokładnie też hierarchowie kościelni są pokazani i budzą grozę budzą grozę i martwe twarze i fakt, że od odrzucają jakiekolwiek oskarżenia do nas tutaj u Smarzowskiego księża nie są przerażające oni fakt, że oni tworzą w taką, ale mafijną instytucje testy relacji są tak stworzone wcale nie przeraża wydaje się być wręcz schodzić do niedzieli na siłę i rozdać grana przez Raczaka muszę powiedzieć to jest przerażające, ale to jest po prostu nową władzą momentami budzi autentyczną sympatię tak tak, ale jestem ze względu na aktorach wydało też narzekają, że nie wie także ze względu na postać z moim obecnym stanie odkrywa TL ta jest zdania, że na konsole jest po prostu coś przerażającego i dla niej Protasiuka mocno po tak mówimy troszeczkę tutaj miał pewne rzeczy są ukryta, ale dla mnie to nie jest usprawiedliwienie tych postaci ich działań Smarzowski usprawiedliwia winny sposób nie wiem czy możemy tutaj o tym, powiedzieć tak, ale nikt mówią, że na czas w dzieciństwie zostali skrzywdzeni, ale co uważam za awans nadużycie jednak raczej niekoniecznie w Kanadzie uproszczeń w ratach, ale absolutnie nocą cóż to jest teza, ale jeszcze 1 ważna rzecz to jest Anno to jest jedno i zapomniałam w tym będzie, słuchając panów my nie wrócę do do wątku no nie uda mi się to w takim razie jednak jeszcze po 1 zdaniu panów do dyplomu Solski czy coś jeszcze o filmie tylko uwierzono mi chodziło o to jaki będzie efekt to znaczy czy rzeczywiście ten film w Berlinie jako świadomość przeorać ona raczej spełni i samospełniającej się przepowiednią, czyli wiedzieliśmy to Smarzowski nakręcił sądzę, że to może być szansa, że moment krystalizacji zmiany w każdym kraju, gdzie ta rewolucja, a co najmniej reformacja się odbywa były jak było jakieś wydarzenie, które krystalizują wału zmianę czy to śledztwo dziennikarskie i procesy sądowe w stanach Zjednoczonych czy komisja parlamentarna Finlandii być może w Polsce takim punktem krystalizacji okaże się ten film i na to bardzo bym liczył NATO Duda Jan miałem taką intuicję podobną do rąk Adama, że tak będzie po obejrzeniu filmu myślę, że ze względu na te 3 oraz przerysowania prawda jego groteskowość niekoniecznie, aczkolwiek on uruchamia już z to widać, że pewną zmianę uruchomił tak wiele pytań jak daleko nam pójdzie i co będzie menedżera widać w po akcjach społecznych tak na cel to, że ludzie poszli na to potrzeba na to by chcieli po prostu zobaczyć to nie jest zwiastun zmiany zwiastun ciekawości, ale co wygląda na to, że musimy jeszcze pozór pozostawić parę tygodni państwo z filmem kler i zobaczyć za jakiś czas, by sprawdzić takim papierkiem lakmusowym co co on wywodzą się reakcji i ran co naprawdę się stało w dr Sebastian Duda zwiedzi dr Adam Ostolski wydział socjologii na Uniwersytecie warszawskim było byli państwo moimi gośćmi w dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA