REKLAMA

Francuski plan rozwoju ruchu rowerowego jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa

Skołowani
Data emisji:
2018-10-06 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani, proszę państwa, Dużo się dzieje we Francji w tym roku, jeżeli chodzi oczywiście o ruch drogowy, bo na początku taki duży plan został ogłoszony poprawy całościowej bezpieczeństwa ruchu drogowego we Francji. Miesiąc temu sam premier Édouard Philippe ogłosił plan rozwoju ruchu rowerowego we Francji. Już samo to, że sam premier na konferencji poświęcił ją całą na ogłoszenie tego planu świadczy o ważności, o wadze tego tego dokumentu i o tym, jakie jest podejście we Francji, a państwa i moim gościem jest Olivier Schneider Francuska Federacja Użytkowników Rowerów, łączymy się przez Skype.  Rozwiń »
Dzień dobry Olivierze w dzień w właśnie tak jak wspomniałem na początku we Francji sporo się dzieje i na chwilkę powrócimy do tego dużego planu kompleksowego, bez którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na francuskich drogach 1 z elementów rozmawialiśmy na początku roku o tym, 1 z elementów tego planu było obniżenie limitów prędkości na takich zwykłych drogach pozamiejskich, gdzie nie ma separacji kierunków są w kierunku jazdy Anny z 90 km / h do 80 km to zaczęło obowiązywać na początku lipca od 1 lipca nóg 3 miesiące minęły jak w skutek jest w nocy oczy poznać różne negatywne jest za wcześnie, żeby to miało wartość statystyczną i przeciwnicy na tyle przeciwnicy tego bardzo inteligentnego ograniczenia prędkości na tyle bardzo używali na zakątki prób, że teraz my jako zwolennicy staramy się nie wpadać ten sam błąd jednak nie mniej, jeżeli spojrzeć na to 3 miesiące w Chinach na tych drogach, gdzie ograniczenie zmniejszyła się z 980 zlote na godzinę jest spadek liczby zabitych jest jednak po prostu porażający, gdyż jest to u nas 30 % zestawienie danych dostępnych danych wrażliwych danych tego typu wolałbym tego nie komentować zbyt długo zbyt szeroko, bo wiadomo, że bezpieczeństwo ruchu drogowego dopiero jak mamy dane nie z 12 miesięcy dopiero wtedy ma proces, bo może być wpływ pogody może być wpły w różnych innych czynników efekt świeżości tzw. przepisów wprowadzenia w tym sensie, że efekt świeżości też jest ważne, ponieważ tak jak z winnych politykach publicznych n p . nie walka z paleniem tytoniu i t d . o czasach coraz to wymyślać nowe już tak powiem, że nowy techniki no bo inaczej rzeczywiście te techniki po iluś tam miesiącach czy latach przestają działać dlatego są kolejne podwyżki marż cen papierosów, ale sam fakt, że dużo dużo dużo się rozmawiają o tych nieszczęsnych 80 km / h spowodował, że wiele osób teraz wsiadając do samochodu ma świadomość może, nawet jeżeli jest to mało prawdopodobne może dojść do wypadku i bardziej uważają niezależnie czy to jest droga jest objęcie jest do 83 jest to obszar zabudowany, gdzie dzisiaj, choć 50 gdzieś wolniej i ogólnie wpły w na lato bezpieczeństwo jest jest bardzo dobry rzeczywiście za jakiś czas już ludzie nie będą pamiętali, że się w zlotym rozmawiało i o ile mechanicznie, że tak powiem wpływy z tego, że będziemy jechać 10 km / h wolniej pozostanie, o ile w defensywie, bo tego przestrzegać też te zespoły z tego, że zastanawiamy się nad sposobem prowadzenia na pewno z nich mniejsza będzie mieścić coś innego, niemniej jednak naprawdę te coraz więcej osób sceptycznych względem tego ograniczenia teraz przyznaje no dobrze nie chciała nam się, ale przyznajemy rezultaty są też takie jak mi, że osoby do tak naprawdę 2 lata zdana na cele na ocenę tej idei tego ograniczenia i myślę, że za 2 lata zacznie powstawać jeszcze 2 lata po 1 lipca 2008 dni zacznie powstawać raport i wtedy będzie wiadomo bardzo dokładnie, jaki miał wpływ w to bardzo ciekawe jest z tego powodu, że właśnie, zanim jeszcze te przepisy zaczęły obowiązywać, czyli od lipca to wcześniej rozpoczęła się bardzo szeroka we Francji kampania no mówiąc, dlaczego te przepisy tak jak inne zostały wprowadzone, dlaczego ten limit jest zmniejszane i to samo już miało także skutek kiedyś rozmawialiśmy o tym, że właśnie jeszcze przed wprowadzeniem tych limitów były pewne sygnały oczywiście takie wstępne, że już jest troszeczkę lepiej na tych drogach właśnie, na których te limity zostaną zmniejszone, więc sam fakt mówienia o potrzebie Mann czy też wpływie prędkości na bezpieczeństwo w ruchu drogowym czasami daje skutek pozytywne oczywiście to to jest właśnie to, o czym wspominałem wspomnieć osłoni przed chwilą, czyli po prostu jak się prowadzi się nie zastanawia nad konsekwencjami, a chyba, że właśnie była debata narodowa na ten temat, chyba że były kampanie z billboardowej czy w mediach społecznościowych czy w innych mediach wtedy jest szansa, że po prostu troszeczkę bardziej się zastanowimy nad tym jak prowadzimy na najważniejsze, żeby te kampanie stały, na które długo trwał na tyle długo, żeby wytworzyć w stół pewne odruchy i wtedy rzeczywiście to bezpieczeństwo jest oprawiona w sposób trwały w 2 to też nie jest także automatycznie po tym, 1 lipca wszyscy zaczęli jeździć przepisowo z innym nigdzie na świecie tak nie jest, że wszyscy jeżdżą przepisowo jednych krajach bardziej w innych nie inna, ale jednak i ciekawi mnie to czy np. policja złożyła kontrole w tych miejscach, gdzie właśnie te limity zostały obniżone jest tak policja nie policja właśnie z zrobię kontrole, ale wiedzieć, gdzie były wręczane pouczenia, niemniej Francja dysponuje bardzo dużą siecią fotoradarów zmieni fotoradar ma to do siebie, że zniesienie negocjuje albo zrobić zdjęcia mogą nie zrobi prawda w jej na jej w tych strefach na razie wzrost liczby zdjęć w stosunku do innych lat jest bardzo duży + 50 %, ale należy się spodziewać, że osoba jak teraz dzieje czy 2 × dostanie taki mandat, jeżeli we znaki przekraczało, czyli ktoś jechał 90 parę dni nie, pamiętając jeszcze, że 180 USD ma małe mandat to jest test 70 parę euro i jak zapłacić kilka dni jest adres 45 rys jest niski mandat, ale on posłużyć za taką szczepionkę, żeby to, żeby po prostu kierowcy już przyzwyczaili się i przyjęli do wiadomości ale, że to jest już po 180, więc oczywiście takie marzenie, bo trasa samochodowa właściciel jako bardziej populistyczną taką poważniejszą najbardziej populistyczna od razu zaczęła pisać ile to jak łupią z tych radarów i t d . no ale z drugiej strony jestem przekonany, że Francuzi nie są aż tak głupi żart około 100 raz w tygodniu płacić 45 EUR, więc chce, więc po prostu ściągnąć nogę z gazu i IT to efekt jest tak rzeczywiście poczujemy tych tych 81100 godzin w i tylko jest na końcu, żebyśmy pokazali wszystkim, jaka jest skala problemu w Polsce takiego typu drogi to jednak dalej jest większość właśnie poza miejskie, gdzie nie ma separacji ruchu, gdzie jest 1 jezdnia od po 1 pasie w 2 były dla 1 kierunku jazdy u nas jest 90 km na takich drogach we Francji teraz 80 czy we Francji podobnie to jest w w skali siatki drogowej to spora liczba procentowa o umorzenie tych dróg właśnie tego typu to znaczy we Francji już ponad 300  000 km dróg autostrad jest jest trzecie ogółu przyspieszonego jest 1213  000 km stąd ten stosunek 300  000 lat 12  000 jest jest miażdżący dla wszystkiego obrazami często malutki tak dalej ESMA bardzo bardzo gęstą sieć dróg jest pies dziwi 1 000 000 km, ale nowy duża część to są już takie miejskie czy już takie malutkie, gdzie jest ograniczenie poniżej już kiedyś było poniżej 90 rodzi to 300  000 km to jest się dziś największy ruch odbywali też w stosunku do przejechanych kilometrów tam, gdzie było najwięcej ofiar, bo w mieście jeździ się 50 przeważnie, więc dochodzi do wypadków i kolizji, ale rzadko, a do wypadków śmiertelnych na szczęście, chyba że są z udziałem pieszych rowerzystów, ale tak między samochodami to ofiary należą do rzadkości im autostradę też są mimo wyższej prędkości bardzo bezpieczne właśnie przez odseparowanie ruchu i globalnej NATO to wiadomo, więc większość większość wypadków w Boga z takiej intuicji nie odbywa się na tych malutkich drogach, gdzie już było 73 lat kilowatogodzinę balach tych malutkich drogach jest po prostu bardzo niskim ruchu jest absolutna większość wypadków w stosunku do przejechanych kilometrów to jest właśnie na tych drogach dlatego akurat tam obniżyli wchodzić w kominiarkach i toteż wpływa na bezpieczeństwo rowerzystów, bo jak rozumiem na tego typu drogach rowerzyści jak najbardziej mogą jeździć, więc często też nona dla wszystkich wpływa uczestników ruchu drogowego właśnie wielki plan rozwoju ruchu rowerowego we Francji ogłoszony przez samego premiera podkreślam to, ponieważ to jest dość wyjątkowa sytuacja i o tym, właśnie panie po skuciu informacji Olivier Schneider francuska federacja użytkowników roweru jest państwo i moim gościem skrót informacji po nim wracamy do rozmowy o gaz część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, a przez Skypea Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów Giant w roli wieżę jeszcze raz i przechodzimy, gdy przechodzimy do tego planu rozwoju ruchu rowerowego niecały miesiąc temu premier Francji Édouard Philippe ogłosił na ten plan zorganizowana została specjalna konferencja na ten temat może właśnie rozpocznijmy od tego czy czy przy okazji takich działań to częsta sytuacja, że właśnie sam premier ogłasza tego typu plany rozwoju jakiś kategorii życia społecznego, bo jak najbardziej ruch drogowy taką kategorią jest inaczej jest to pierwszy raz, kiedy premier zabiega od ronda głos w kwestii ruchu rowerowego przeważnie Jeża, jeżeli to jest jakieś działanie bardzo wyspecjalizowane w jakimś wąskim zakresie mogła się do ministra odpowiedni dla danego tematu ruch rowerowy ma to do siebie, że łączy w sobie cechy, które są dobre dla środowiska dobry dla transportu również dobre dla dojazdu do pracy i różnych innych kategorii i instancji od dawna środowiska rowerowe wszystkich państw twierdzą, że powinno być polityka narodowa nie wyspecjalizowana polityka tylko 1 ministerstwa czy to będzie Ministerstwo Środowiska Ministerstwa Transportu, niemniej jak dotąd we Francji plany rowerowe sukcesywne mieliśmy Raszei ograniczana do Ministerstwa Środowiska lub transportu zresztą obok Francji są bardzo powiązane w tym przypadku, dlaczego ogłosił sam pan premier de facto z 2 powodów po pierwsze o ogłoszenie miało miejsce w mieście w mieście ożył 14 września w piątek, czyli o ponad 3 tygodnie temu inną 2 tygodnie wcześniej do dymisji podał się minister środowiska Nikolę wielu i parę dni później oczywiście nowy minister został mianowany jej było była było ważne czy ten plan rowerowy zostanie ogłoszony w terminie 33 czy ta zostanie odroczone z lat coś takiego w Polsce pod koniec października pod koniec września jest ważna ustawa, czyli budżet i budżet na rok 2011 w tym przypadku i było bardzo ważnym, żeby oni tam rowerowy został ogłoszony wcześniej może być budżet na rowery już było dziewiętnastego roku nie dopiero od dwudziestego, więc środowiska rowerowe dusza bardzo mocno pod podniosły w mediach akcjach na torze tam rowerowy z przygotowanych do roku i to, że minister wiele się zmienił nie powinno mieć wpływu na nas ten plan no i to, że może sam premier ogłosił plan i to w terminie pozwalającym na wpisanie tych środków do budżetu dziewiętnastego roku to pokazuje że, że rzetelne po prostu, że ta część życia publicznego i jest we Francji ważna drugim powodem poza tą dymisją ministra było to, że od 2 lat prowadziliśmy akcję zima to lubi go tu taki lobbing obywatelski, ale i po prostu najpierw 2 lata temu spisaliśmy postulaty potem były różne wybory siedemnastym roku we Francji prezydenckie i parlamentarne udało nam się namówić wielu kandydatów w tym prezydenta Macrona do podpisania takiej karty 1010 prawda nazwijmy to z propozycji na rzecz rozwoju ruchu rowerowego we Francji no in na wiosnę, kiedy czekaliśmy na ogłoszenie planu na jej ogłoszenie planu było odroczone ze względu na strajk kolei, który był we Francji wtedy wysłaliśmy wydrukowaliśmy ponad 100  000 takich bardzo duży pocztówek z napisem, że prosimy o plan rowerowy wysłaliśmy je do posłów senatorów do prezydenta i jego i do premiera myślę, że ta akcja miała bardzo duży wpływ na to, gdyż w mediach środowiska rowerowe powtarzały jak rowerowy jest gotowy wystarczy go odpowiednio sfinansować i proszenie blokować tego panie premierze miastu był oczywiście jak w każdej polityce publicznej konflikt między ministerstwem skarbu, a Ministerstwem Transportu konia rzeczywiście teraz to zawsze chcę dokonać różnych inwestycji, a ministerstwo skarbu tłumaczy, że już, że trzeba zmniejszyć wydatki i tutaj głos decydujący ta osoba trzecia to są to sam premier i prezydent i jego, żeby nie ujść za kogoś anty rowerowego, który się wspaniały gal zablokował ten nie dość, że po prostu i teraz będziemy omawiali o tym co merytorycznie w tym planie niegdyś dał zielone światło do różnych części tego planu teście stwierdził, że w takim razie sam go ogłosić, żeby nie było żadnej wątpliwości, że to nie jest w planach żal pozwala pani minister transportu go ogłosić tylko, że on sam papież na temat drugiego ocenia po trzecie on miał wpływ decydujący na to, że to co zaproponowaliśmy w błędzie chodziło przez najbliższe 6 lat w życie, więc go zarówno lobbing obywatelski dzięki temu kontekst polityczny, jaki amatorzy mostu, ale dorośli, którzy wcześniej był merem czyli, czyli prezydentem miasta la, bo sam też miało prowadzić polityki publiczne na temat zmian na rzecz roweru idzie jak jest ważne jako były prezydent miasta, więc notę wszystkie czynniki się zgłosiły na zużył na marne tak jak inny tryb ogłoszenia można powiedzieć, że polityka rowerowa dotarła na sam szczyt, jeżeli chodzi o francuskich polityków oczywiście pozwoli że, zanim przejdziemy do szczegółów tego planu to jeszcze zadam pytanie, kto tak naprawdę jest autorem tego właśnie planu rozwoju ruchu rowerowego czy też właśnie strona społeczna czy może jednak to było także i strona Polska Łęczna i strona rządowa wspólnie pracowały nad już ostateczną wersją ne tego, o czym za chwilę będziemy mówić nie ma oczywiście ostateczny głos miała strona rządowa, ale Lu w stosunku do tej kampanii społecznej, którą prowadziliśmy już za bardzo wielu, czyli porozmawiajmy o rowerach taki sposób otwarty wielki głód nie było żądamy czegoś tylko to było proponujemy rozwiązania, żeby każdy każdy, więc mógł bezpiecznie jeździć na rowerze większość naszych postulatów została spełniona jednak toniemy w pisaliśmy o ustawę to nie my pisaliśmy, że tak po konkretne rozwiązania w kilku aspektach leżąc nawet zaproponował coś zupełnie innego elit to jest jedno oczko w twojej sesję zdjęciową czy, żeby było prościej też dla dla przedsiębiorstw oczywiście byliśmy konsultowali elit i to jest bardzo ciekawy sposób spółki celem polityki publicznej, ale my i naszą rolą tego jest to, żeby wskazać odpowiednie rozwiązania nie jesteśmy garderoby samochodu w tym czy lobby jakimś innym, które ma swoich ludzi, którzy tam wpływają na narząd zna naszą rolą było tylko uczulić na po prostu to, które działania są najbardziej niezbędnej myślę, że nam się po całkiem dobrze udało, ale wręcz niepokojące byłoby, gdy miał teraz mógł powiedzieć, że to my napisaliśmy ten plan prawda w plan przewiduje w sumie 25 różnych działań oczywiście wszystkich nie powiem, ale w nowy daje się na tych najważniejszych postaramy się i pierwszy właśnie to, o czym mówiła chcieli ta różnica zdań pomiędzy potrzebą rozwijania ruchu rowerowego, a właśnie Ministerstwem Finansów czy skarbu 350  000  000 EUR dofinansowania na infrastrukturę rowerową z budżetu jak rozumiem centralnego francuskiego to jest spora kwota dofinansowania w Polsce to Niewiem, jaka jest w ogóle kwota dofinansowania z budżetu centralnego na infrastrukturę rowerową szczerze mówiąc, o ile się orientuję to w Polsce nie ma bezpośredniej puli tylko oto ikona na pomnik oczywiście można bardzo nas odprawi mszę, a my wnioskowaliśmy tu widać jednak się się różnimy z Lechem żądamy wnioskowaliśmy 200  000 000 EUR rocznie do finansowania wiadomo, że się chce pewną sumę uzyskać to trzeba najpierw poprosić o więcej potem na dnie negocjować, bo nie było negocjacji lekarzom, że potem ta suma, którą osiągnęliśmy 3 i 50  000  000 EUR rocznie od 350  000 000 na 7 lat ona już je i w mediach i wszystkim wydała całkiem niska z drugiej strony 50  000 000 EUR to już jest całkiem dużo to oczywiście nie będzie to oni są pieniądze wystarczą na to, żeby w całej Francji, bo też drogi dla rowerów, ponieważ w ogóle nie jest rolą państwa, żeby we wszystkich miastach budować infrastrukturę rowerową rolą państwa jest pomóc miastom, które mają ambitne projekty, ale które są są kosztowne m. in . dlatego że jest też infrastruktura związana z domeną prawda państwa n p . jest autostrada jest linia kolejowa i 3 laty miał zrobić kładkę czy podmiot zrobić tunel i wynika z tego, że kiedyś jak państwo robiło to autostrady to linię kolejową nie wzięła tego pod uwagę, że się też odbywać nie tylko ruch samochodowy i komu podziękowano również ruch pieszy rowerowy WHO i te 50  000 000 EUR rocznie ma służyć właśnie do tego, żeby po prostu łączyć ze sobą kawałki infrastruktury rowerowej, która już są albo, którzy są zaplanowane, a gdzieżby już połączyć wspólną sieć potrzeba takich dużych inwestycji tych chorych obiektów inżynieryjnych i drugim typem projektów, które będą dofinansowane z tych 50  000  000 EUR to są takie długie ciągłe trasy takie trochę jak autostrada, która została tydzień temu zainaugurowana w Jaworznie czy czy Zielona strzała w Zielonej Górze, która chyba w tych dniach najbliższy będzie będzie otwarta chodzi o tak takie, bo dłuższa niższa niż 5 km trasy, gdzie po prostu rowerzysta ręcznie musisz się nieraz zatrzymywali, gdyż też radzono obiekt inżynieryjny jest to z budżetu centralnego, iż w infrastrukturę rowerową finansowane będą przede wszystkim te 2 typy infrastruktury na resztę po prostu powinno być także o to samorządy prawda o sobie za plan miasta alei, a tłumacze z dużo bardziej niż w złym klimacie macie wyliczenia procentowo w jaki sposób to dofinansowanie sprawi, że zostaną ile procent tych niedociągnięć zostanie wykonanych, czyli właśnie połączenie tych jest różnych rodzajów infrastruktury przez wybudowanie tunelu czy też inne poprowadzenie kładki w jaki sposób to sprawi, że więcej procent tych dróg już teraz obecnie dostępnych będzie połączonych, więc to, że nie jestem w stanie zgodzić na to pytanie jest 1 z powodów, dla których budżet jest siedmioletni olbrzymi nikt dzisiaj we Francji, że w Polsce rośnie nie wie, jakie są dokładnie potrzeby na prostą, bo nikt nie zrobił całkowitej listy i teraz nie będziemy zasiadać w komisji, która właśnie będzie dysponować środki UE i pierwszym warunkiem, żeby samorząd mógł w ogóle wnioskować będą dotacje to, żeby samorząd z sporządził listę miejsc, gdzie jej jest potrzeba i osób jak mamy 50 miejsc jest potrzeba kładki tunelu takie są kryteria takie są koszty w związku z tym z tych 50 prosimy o dofinansowanie obiektu nr 2 nr 7 nr 11 z dzisiejszej listy nie ma oczywiście ktoś tam w głowie ma, że tam jest ważne tam jest ważne, ale tej listy nie ma i 1 z celów wieloletni takiej butelki oprogramowania jest to, żeby samorządy nie muszą się spieszyć tylko mogły spokojnie najpierw się zastanowić co i gdzie, a następnie dopiero wnioskować o dofinansowanie mamy oczywiście pewne pewne, że tak powiem, że takie wyceny szacunkowej ile trzeba by poświęcić pieniędzy ile tych obiektów trzeba by my tutaj właśnie nie do końca zgadzamy z rządem dlatego my sugerowaliśmy 200  000 000 EUR rocznie ani nie 50, ale w każdym razie to wszystko zależy z kolei Viacom celujemy jakość i wiatr i jaki rozmiar miasta jesteśmy przekonani, że COVEC może również mieć ważną rolę w terenach mniej gęsto zaludnionych rząd na razie chciałby zacząć od małych średnich i dużych miast, ale mniej inwestować w w mniej zaludnione regiony naszym zdaniem jest to błąd, gdyż moje, jeżeli np. by z nadzieniem, że wskutek np. konfliktu zbrojnego wzrosły ceny ropy warto byłoby, żeby cały kraj był prawda przygotowany na nogę na oszczędności dla prawda w formie poruszają się m. in. rowerem no więc, ale w każdym razie, ale dobrze jest, że jest oficjalnie przyjęte źródło dofinansowywania takich inwestycji, bo każde z tych samorządów miast może sobie jakiś tam tej skali siedmioletniej zaplanować pewne na pewne działania, które właśnie połączą to infrastruktura do tej pory z różnych powodów, które nie była ciągłością nie była ciągle poprowadzona na jakiś tam w terenie jeszcze w tej części myślę, że zdążymy 1 punkt króciutki obowiązek gra darowania rowerów do przeciwdziałania kradzieży obowiązkowo każdy rower będzie musiał mieć grawer, czyli numer taki swój jakiś odpowiedni zrobione, kto to będzie gra wzorować zaś tak 12 miesięcy po wejściu ustawy w życie ustawa jeszcze nie została przegłosowana wszystkie sprzedawane nowego na rynku francuskim będą musiały być wyposażone numer seryjny i co też ważne ten numer seryjny MEN będzie musiał obowiązkowo figurować na fakturze jak kupić rower na nim być napisane, jakie miał numery dzisiaj niektórzy tak robią niektórzy tak nie robią m. in. w marketach czy w wyspecjalizowanych sklepach sportowych, ale nie rowerowych tylko ogólne sportowych nie ma tego numeru PESEL teraz będzie w sposób obowiązkowy i oczywiście taniec do walki z kradzieżą do walki ze sprzedażą prawda przecież my go o tym jak wieść dla złodziei to i a po kolejnych 12 miesiącach stanie się obowiązkowe, żeby oferować towary używane w momencie sprzedaży czy jak ja tobie sprzedam używanym Ilove to on będzie musiał mieć numer seryjny i ja teoretycznie, żeby go wygra, choć będę musiał pójść z rachunkiem udowodni, że nie z mojej, o czym szerzej o zgonach po pradziadku to będzie mi ciężko, więc liczymy się z tym, że pierwszy raz niektóre rowery zostaną tak jakby zalegalizowane nalot czegoś trzeba zacząć jak już raz na rower będzie wygrawerowany to już drugi raz nie czuli gaz ewentualnie w może on być prawda z nielegalnego źródła, ale już raz na ten rynek wejdzie już będzie mieć ten numer już będzie ten impuls igrzyska w sondażach używanych rowerów trzeba będzie to nowe pogadać na na fakturach czy też na rachunkach Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów skrót informacji po nim wrócimy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez epa Olivier Schneider francuska federacja użytkowników roweru rozmawiamy o dużym planie rozwoju ruchu rowerowego, który nam zostało ogłoszone 3 tygodnie temu przez francuskiego premiera ten plan jeszcze nie jest przegłosowano jeszcze nie jest oficjalnie przyjęty do pro trzeciej Olivier po raz zmierzyli się mylę drogę do wdrożenia takiego z oficjalnego całościowego pewne zmiany jeszcze mogą być, jeżeli chodzi o ten plan wejść tam różnego rodzaju delikatne poprawczych oczywiście planowego to jest moment w tym jest konferencja prasowa, w której premier po prostu materiały prasowe przekazuje część z tych działań nie wymagają prawda ustaw i one zostaną przegłosowane przez parlament inne osoby rozporządzenie wykonawcze, tudzież inne decyzje i to Jaskólska każda z każdą z tych 25 pojazdach lekarz go zmienić działanie będzie miało swój kredyt i oczywiście każda z tych rzeczy może zostać zmieniona zresztą tak jak ja też ustawę można zmieniać nawet kurz oraz przegłosowano nawet bardzo krótkim czasie można zmieniać jasne w każdym razie tylko w Polsce też mogliśmy się przekonać, ale w każdym razie ten plan został zatwierdzony na poziomie międzyresortowym, czyli były takie zagrania, gdzie każdy resort 1 osoba ta runda zdarzeń, jakie ona, że nawet na poziomie rządowym zostało to zatwierdzone do realizacji, a później trafia do izb parlamentu i zostaje wprowadzony w poszczególne ustawy no bo tutaj te 25 działań na francuskiego planu, toteż rozumiem obejmuje różne ustawy jak np. finansów i t d . z z poprzedniej części powiedzieliśmy od 22 punktach tego planu 350  000 000 w skali 7 lat dofinansowania na infrastrukturę w na rowerową i to chodzi o te połączenia różnych Róża infrastruktury np. budowa kładek czy też tuneli, które będą łączyć infrastrukturę obowiązek nadzorowania rowerów powiedz no i moim zdaniem o bardzo bardzo ważnej kwestii na obowiązkowych dopłatach dla pracowników, którzy dojeżdżają do pracy na rowerze to będzie jak rozumiem obowiązkowe, ale dla, jakiej sfery czy też firm prywatnych czy państwowych tylko nic tak przypomnimy sobie miejsce parę słów od 3 lat we Francji jest możliwość, czyli nie jest obowiązkowe, żeby pracodawca dopłaca UE osobie wyjeżdżającej do prac na rowerze, a taki dodatek wielkości 25 EURcentów, czyli mniej więcej złotówki za każdy przejechany kilometr DIN zaletą tego systemu jest to, że UE lub pracownik nie płaci tego podatku dochodowego, a z punktu widzenia pracodawcy nie są oskładkowane i to wszystko w limicie 200 EUR rocznie było to ponad obowiązkowe i dotyczyło to pracowników sfery prywatnej uczelni mnie osoby, którym płaciło państwo i ten system miał kilka wad 1 z nich było to, że ciało sprawdzać to ilość przejechanych kilometrów w tym nie chodzi nawet sam biegowe czy czy też naprawdę przyjechał rowerem czy niema, ale było to uciążliwe dla pracodawców dla takiej niskiej śmiesznych słów w stosunku do reszty władzy kwoty w związku z tym zdecydowano się na następujące zmiany po pierwsze, będzie to po prostu wiedział i nie Bosy dojeżdża do pracy to dostajesz ryczałt i to od tej wysokości ryczałtu za chwilę, a po drugie, państwo będzie dawał przykład, czyli państwo wprowadzić dla wszystkich osób, którym płaci państwo, czyli zarówno w tej służby publicznej Państwowej, jaki prawda szpitalnej opieki zdrowotnej i jakiej wśród krajów dla osób pracujących dla samorządów w tych 3 kategoriach pracowników to będzie w sposób obowiązkowy w tym konkretnym przypadku ryczałt będzie wynosił 200 EUR rocznie nie ma jeszcze rozporządzeń wykonawczych czy to będzie tam prawie 20 EUR miesięcznie czy to będzie 200 EUR jednorazowo to jest szczegóły jeszcze to nie jest ogłoszone, niemniej tutaj dużą różnicą jest to, że państwo zamiast tego mówić, ale prawda róbcie tak i tak, ale my na razie tak nie robimy państwo daje dobry przykład i zachęca pracodawców, żeby taki ryczałt też z wpłacali i potem firmy prywatne z kolei mogą też płacić ten ryczałt z tak samo jak kilometrowe dopłaty, czyli zwolnione z podatku i zwolnione z oskładkowania i to nawet sięgające 40 EUR i tutaj bardzo ciekawą z mojego punktu widzenia, że euro rocznie z rocznie na luzie, bo aż 400 EUR rocznie i to co jest bardzo ciekawe to, że w związku z tym, że związki zawodowe wśród teraz jej palety tematów, na które co roku będą rozmawiać będzie ile w naszej branży oto pan Adam Słomka każda branża ma swoje swoje prawda nie wiemy jeszcze w Polskim prawie pracy nazywane są i są pewne przepisy dotyczące tylko danej branży czynność taka płaca minimalna zależy od zawodu i t d. no i wśród tych warunków będzie, że w danej branży prawda ten ryczałt rowerowych wynosi 100200300400, a może nawet wynieść więcej niż 400 EUR rocznie przy czym po prostu zwolnionych z podatku jest oskładkowanie będzie tylko 400 EUR jest też będzie potraktowana jak normalna płaca i to jest olbrzymia jest olbrzymia olbrzymi krok do przodu, czyli do sportu potraktowanie roweru z punktu widzenia przepisów fiskalnych tak jej podatkowych jak i innych jak inne środki transportu, więc symbolicznie i też praktycznie ta jest olbrzymi krok do przodu oczywiście, jeżeli nie tworzyć infrastruktury rowerowej nie nie walczyć z kradzieżą to same dopłaty prawda od pracodawców nie wystarczą, ale jeżeli te pierwsze warunki zostaną spełnione i koleinach i będzie mógł iść dalej w audycji to oczywiście te niedaleko jest jest bardzo ważne, gdyż ogólnie też sygnalizuje pracodawcom Słuchajcie jest taki temat o dopłaca się pracownikom ani wtedy będą 15 % rzadziej prawda odbić na zwolnieniach lekarskich mamy bardzo mocne dane o światowej organizacji zdrowia na ten temat w związku z tym, jeżeli macie prawda o 1000 pracowników w firmie i wśród nich jeśli radni mają tyle tyle dni zwolnień rocznie, gdyby z nich połowa dojeżdża rowerem to byście oszczędzili Tylak tyle i tutaj po prostu państwo nie tylko finansuje pomaga samorządom sfinansowanie infrastruktury, ale również zachęca bardzo aktywni pracodawców do tego, żeby po prostu aktywnie zachęcali własnych pracowników do dojeżdżania do pracy rowerem w, czyli rozumiem, że jeżeli ta przepisy ten plan wejdzie w życie to na początku sfera budżetowa będzie miała obowiązek dopłacania pracownikom, a sfera ta prywatna będzie mogła na takich samych zasadach jak dopłaca sfera budżetowa i nawet, a nawet zarysy nawet 3400400 EUR, a my proszę wybacz mi, ale zastanawia mnie w jaki sposób to będzie sprawdzane czy pracownik faktycznie dojeżdża na rowerze czy wystarczy, że raz w roku przyjedzie na rowerze do pracy już będzie mógł starać się na przyszłość natury o ten ryczałt co znaczy prawdopodobnie będzie to bardzo ważne oświadczenie w oczywiście w oświadczeniu można kłamać, ale kłamliwe oświadczenie może być łatwo sprawdzić z logo może być powodem do dobre rozwiązanie umowy o pracę więc, że ktoś jest w stanie zaryzykować po to, żeby ich 403200 EUR rocznie uzyskać osoba rzeczywiście ten stosunek pracy lepiej w ogóle rozwiązać, ale nie wiemy, jakie będą postawione warunki jeśli chodzi o ileż nieprawdopodobnie to będzie zobowiązanie się, że przynajmniej połowa czasu czy też takie maleje jeszcze jeszcze nie ma w tej chwili rozporządzeń wykonawczych mamy świadomość tego, że nie każdy Odra od pierwszego roku będzie codziennie niezależnie od pogody niezależnie od tego co ma danego dnia zrobisz, gdy jedziesz rowerem z islamu nie może dojść do takich jak katedralnych sytuacje co wieszczyli, że ktoś raz w roku dojedzie Magda 13 lipca, bo jest ładna pogoda i aż będzie chciał ten ten ryczałt prawda 40 trwać 40 EUR więc, więc na pewno zostaną odpowiednie środki znaleziono, żeby to Lu zrównoważony przy czym ważnym jest ich tutaj będziemy się o to kłócić z ziemi, toteż dotyczyło podróży łączonych czyli, jeżeli nie do całości rowerem tylko dojeżdżam rowerem na dworzec, a potem jadę kolejką podmiejską czy innym środkiem to jednak, jeżeli kawałek trasy część podłoża odbywa na rowerze też ten ryczałt naszym zdaniem się będzie należała, ale to już będzie kwestia ta prawda przepisów i ustawy jak będzie dokładnie napis w i tylko dotykam tu nie ma znaczenia czy ktoś jedzie na swoim prywatnym rower rzeczy np. wykorzystuje rower publiczny to wypaść wypożyczalnie w Paryżu nie ma nie ma znaczenia nie ma armatorzy go w dobra to kolejna rzecz, która jest niezwykle ważna mianowicie nauczanie jazdy na rowerze w szkołach rozumiem podstawowych przed gimnazjum tak, żeby na wszystkie dzieci, które kończą szkoły podstawowe umiał jeździć już na rowerze do 2020 roku będzie to o 100 % tych uczniów i ma być to wpisane do podstawy programowej nauczania jak rozumiem tak rozmawialiśmy już o tym, bo tak naprawdę jest spójne z tym planem Boga, lecz z ośrodka ruchu drogowego i to jest sam pan premier też cenniejszy programu ogłaszał, więc jak najbardziej je oba plany Fisz chodzi o to działania są spójne to tam będziesz w 6 dwudziesty roku taką wolę z dwudziesty w 10002001. czyli trzeba sobie państwo daje, żeby wprowadzić w 100 % szkół to, o którym to nauczanie najważniejsze jest to, że obejmie 100 % uczniów to jest oczywiście bardzo ważne najważniejsze jest to jednak się, jaki będzie cel tego tego szkolenia, ale cel cel będzie taki nie, żeby dziecko tylko otrzymywało równowagę na rowerze albo nie tylko, żeby umiało odpowiedzieć idealne dla nas takie są takie bezpieczeństwo drogowe takie obrazki ten czas jak to ma to wieś jedzie pojazd, a potem pojazd, by potem PSC chodzi o wręcz przeciwnie chodzi o wiedzę praktyczną, czyli chodzi o to, żebym ja mogę przyjść do Łodzi z tych dziedzin w pasie, by dziecko właśnie kończy podstawówkę w przyszłym roku pójdzie do gimnazjum gimnazjum jest trochę dalej niż podstawówka wasze dziecko jest na tyle dobrze wyszkolone, że może do pracy jeździ rowerem aż mu zaufać droższego kusi do szkoły rowerem to będzie dobre dla jego zdrowia nie będziecie musieli go z okolic samochodem dziś mogli sami, a inny środek transportu wybierzemy jeździ do pracy, bo nie będzie tego argumentu, bo mórz prognoza jest dziecko jej gwiazdą gimnazjum, więc to będzie wynik wymagało, żeby 900  000 uczniów tyle uczniów rocznie opuszcza ostatnią szkołę nauki ostatnią klasę szkoły postoje Francji wyszkolić w takim cyklu, gdzie będzie minimum 6 takich na pół dnia seansu taktycznej, więc to nie jest tak jak on szuka się tylko przyjdzie ktoś puści film między godziną już dziecka jest gotowe do jazdy po mieście to będzie szczęście 6 seansów takich po kilkugodzinnych w ciągu ostatniego roku podstawówki, więc program jest bardzo bardzo bardzo ambitny i jeżeli go oszacować no to wielokrotnie więcej kosztuje niż te 350  000 000 funtów i rozmawiasz, bo tutaj dzisiaj 900  000 uczniów rocznie szkolić zupełnie zupełnie inna kwestia, a w dodatku mamy świadomość tego, że to bardzo istotnie wpłynie na rodziców pobierze bezpośrednio do wsi, a ponieważ ich po prostu dziecinną będą rozmawiały o o rowerach w domu i t d . a po drugie, pośrednio, bo zmieni się ruch rowerowy w miastach i być może nawet niektóre szkoły zdecydują się na zamykanie ruchu samochodowego przed szkołami tylko mógł od 10 minut przed rozpoczęciem lekcji do 5 minut po rozpoczęciu, ale i to istotnie zmieni prawda ruch rowerowy ogólnie bezpieczeństwo budowa drogowego to nie jest tylko to, że 1 rzecz więcej poza miastem, a francuski matematyk posiedzieć odpowiedziałem, że bardzo sporą częścią będzie właśnie ta praktyka, czyli wyjeżdżania rozumiem też tzw . miasto a kto będzie dzieci uczyć tych poprawnych zachowań na drodze i na poprawnej jazdy na rowerze czy z francuska edukacja ma odpowiednio wyszkolonych nauczycieli, ale dzisiaj nie ma w liczbie wystarczającej co jest normalne, bo to jest bardzo duży duża ilość uczniów do liczby uczniów do szkolenia dlatego to dlatego są potrzebne te 3 lata, żeby baza programowa jest już opracowana jest o aktach prawnych pracujemy nad nią od początku roku ze względu na potrzeby cóż wcześniej mogliśmy ten plan bezpieczeństwa ruchu drogowego tak zaprogramowane tak to już jest w nim kwas zatwierdzono my potrzebujemy 3 lat, żeby wyszkolić instruktorów to będą mogli być nauczyciele, którzy się do szkoleń z tego to będą mogły być osoby z zewnątrz, które do szkoły będą przychodzić tylko ona na zajęcia prawda rowerowe w każdym razie neonu potrzeba w tej liczbie szkolących jest jest bardzo duża, więc i chwili Esko baza programowa jest ustalana po szkolimy przyszłych szkolący, którzy będą szkolić, szkoląc jasne to jest moment i tej piramidy takiej samemu w musimy kończyć się bardzo mało zdążyliśmy omówić, ale myślę, że jest to będziemy mieli szansę może za tydzień byśmy się spotkali jeszcze raz, bo rozmawiali dalej o tym, ale to zobaczymy zobaczymy noś ne jak to jak to wyjdzie w rezultacie Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów na rozmawialiśmy o wielkim planie rozwoju ruchu rowerowego we Francji, który ogłosił sam premier 3 tygodnie temu no teraz to wszystko trafiło do parlamentu francuskiego tam z odpowiednim trybie legislacyjnym będą przyjmowane 25 różnych działań bardzo dziękuje Krzysztof Woźniak do usłyszenia już za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę kłania się Nisko był
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!