REKLAMA

Rozmowa z prof. Agnieszka Graff - przypominamy najważniejsze rozmowy prof. Wiktora Osiatyńskiego (powtórka)

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2018-10-07 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
katyński tam kolejna audycja zrozumieć świat moimi państwo kościół dzisiaj jest pani Agnieszka Graff to wieś, a dobry wynik pani Agnieszka Graff jest pisarką tłumaczką publicystką związana z ruchem feministycznym jest członkinią zespołu krytyki politycznej jest była jest autorką wielu esejów artykułów współzałożycielka porozumienia kobiet 8 marca wraz, z którym organizuje co roku Manify i pracuje już nie organizuje już od kilku lat już młodszy dużo pokolenie Rozwiń » przejęło pałeczkę w powszechnym z 2 prostuje albo realizowała i na studiowała pani w Oksfordzie wam Chris COLES ma stać się w Ameryce w warszawskiej szkole nauk społecznych doktoryzowała się pani 15 lat temu literatury angielskiej i pracuje pan jeszcze w Instytucie Ameryk Europy Uniwersytetu Warszawskiego ośrodka studiów amerykańskich i różne inne osoby mają równe identyfikacja jest nauczycielką a czego pani uczyć jak ja to też ma główna identyfikacja jest nauczycielem ciesz się ze mną koleżanka tutaj w szopie, czego pani uczy się w Instytucie Ameryk rejonu ściany strop można wykorzystać pisać uczę można powiedzieć zaznacza prowadzę zajęcia z literatury amerykańskiej namawiamy studentów, żeby czytali już nie podstępem metodami nawet ich do tego przymusza je prowadzą prace magisterskie mam od wielu wielu lat takie seminarium szpital różnych kultur z taką głęboką pogranicza kultury i filmu literatury bardzo różne tematy nawet sztuki wizualne ostatnio jakiś marce prowadził prowadziła prace jedno zrozumieć Ameryka to jest taki cel wsi oraz ich zrozumieć coś o sobie chyba się też tym, kiedy ich życiu zajmowała się w pomoc ludziom rozum samemu zrozumieć ich pomoc ludziom zrozumieć Amerykę i w bardzo mile wspominam tamte czasy tamte zainteresowania państwa w korku w 4 przynajmniej książek, które uzyskały renomę i znane były zaś począwszy od świata bez kobiet, które było feministycznym spojrzeniem na przemian w Polsce, która pokazała pani jak ten proces przemian w Polsce doprowadził do wykluczenia głosu kobiet ze sfery publicznej z kształtującej się demokracji wykluczenia, bo zdaniem pani nie tylko w wcześniej tak tak niesłychane i tak by zdominowany kobiety w Polsce nie były jak w tym okresie to jest trochę uproszczenie myślę, że ja jestem z tego pokolenia, dla którego jednak walka o demokracji była tak informatycznym doświadczanie mnie nie uważam, że w PRL był rajem kobiet był raczej takim państwem Pater na listy ręcznym gender ową, a opresyjne pod każdym względem, których dotyczą również kobiet kobiety są nie tylko kobietami, ale przede wszystkim są członkiniami danej wspólnoty wizja nie idealizuje sytuacji kobiet w PRL -u natomiast uważam za wielki skandal polskiej transformacji i żal nie zadbano o demokrację kłóci to znaczy, że mogę tak prze formować to co powiedziałem, że Polki podobnie jak u wszystkich grup społecznych demokratyzacja budziła pewne nadzieje tak wielkie aspiracje nadzieje i te nadzieje w tym latały w przypadku robotników po pierwsze, niezaspokojone tylko franczyzy listy pisane natomiast w przypadku kobiet te nadzieje nie tylko został ranny został zrealizowany, ale jednak pewne formalne prawa do decydowania o własnym życiem życiem, które kobiety przed tą rewolucją liberalno-demokratycznym konserwatywną narodową na rowerową na miały straciły blask tym sensie był to 2 wtorek Lechia w tej mojej pierwszej książce nie mam takiego całościowego oglądu tez bardzo młodzieńcza praca jeszcze nie miałam trudne trzydziestki i byłam świeżo po powrocie ze Stanów co też jakoś mój obraz świata trochę rozruszała trochę może inne przez to zamówiłam też ważne polskie wątki postawią tam taką tezę opartą na sex misji przez to ta książka to miała spory rozgłos, bo wszyscy widzieli Seksmisji jakoś ludzi ciekawiło ta metafora centralny teksty książki często patriarcha po Seksmisji i teza jest mniej więcej taka tak jak w tym filmie wyobrazić i wielkiej popularności tego filmu widać jak wóz przed polską w taką takie spojrzenie na PRL jako na państwo hobby odwróconych lub coś takiego, jaki bałagan, którą powiedzieliśmy sobie jako odwrócone role to jest metafora PRL -u tak demokratyczna Polska opowiedziała o samą siebie w sobie jako kraj, w którym wszystko znowu jak należy jako taki kraj patriarchalny i in innymi słowy, przywracając normalność jako pewna wspólnota pozbawiliśmy przy okazji praw połowy społeczeństwa to jest paradoks anonim jakoś zrozumiałe jak się w Polsce mieszka jak się widziało Seksmisja jak się słyszy np. słowa biskupów turystów, którzy znanym przekonaniem mówią, że na feminizm nie jest polskim zjawiskiem tak podejrzewa, że nie jest Zielona energia z opolskiego, ale nowej pani no to jest punkt, bo może ta rewolucja po osiemdziesiątego dziewiątego roku i późniejszych latach naprawdę była restauracja Wook tyle lat, czyli co prawda, ale melioracja szybko nastąpiła tak jakby powiedział to to są takie pesymistyczne wgląd, na które byłam gotowa 10 lat później jak pisano rykoszetem w rękach pana najważniejsza książka tych, którzy są o związkach między polskim nacjonalizmu Acoustic trunku widać analiza Macieja berka ogląda się też dostać się okres wyjaśnia, dlaczego Roman Giertych dziś uważane za mainstreamowe go polityka i zacnego mecenasa w tamtych czasach możemy dzisiaj może Herzog początkowo może tylko do początku lipca i mam nadzieję, że to się skończy taniego renesans dziwaczne, ale wtedy, kiedy ja sam to muszą wkroczyć w okresie związania uszu PiS LPR no on był wtedy ministra na edukację akcji, który po prostu próbował wprowadzić cenzura i wyciąć co bardziej praw osób wersy na treści z naszych edukacja przede wszystkim jako przywódca partyjny składał przysięgi, że pozbawi kobiety polskie resztek praw było to były tak i to miało wymiar symboliczny pani teraz rykoszetem 2008, czyli rok po tym, jak stracili władzę Kaczyński Giertych była, że kobiety i mniejszości seksualne stały się zakładnikami sporu tożsamość tak i niezrozumiała przez zakład pracy przez spór o tożsamość oczywiście toczył się między wielkimi partiami między mostami kulturowymi, a kobiety mniejszości seksualne stały się zakładnikami tego sporo jak twierdziła wtedy chyba nadal tak sądzę, że wielki spór dotyczy zbiorowej tożsamości to jest ten spór, który tak naprawdę z motorem tych przemian, a sporo kobiet mniejszości seksualne jest narzędziem w tym sporze i że te związane z wielkimi procesami z globalizacją integracja Unii Europejskiej z kryzysem później kryzysem ekonomicznym ścieżki via Santo Clegg oskarżył go za to właśnie był krach na giełdzie prawda wtedy jeszcze nie wiedziałam co to znaczy, a teraz już wiemy przecież ta wojna z gender jest czysto polskim zjawiskiem co się dzieje we Francji co się dzieje w całej wschodniej Europie co się dzieje w Ameryce Południowej i w północnej też i północnej też innymi słowy ta skrajna prawica obyczajowo nacjonalistyczna populistyczna często antysemicka rasistowska ona wygrywała kryzys ekonomiczny, a może kryzys tożsamościowy kobiety i geje obrywają rykoszetem stąd, że kwiaty tłumaczą, że może świat wszedł w fazę po prostu konserwatywną po farze liberalnej, która trwała 435 lat to jest opis, ale pytanie, dlaczego jak i jakie są mechanizmy stracą za to latania są już dość tak samo sinusoidalny przy odmienia rasta kasta nie mamy na to żadnego przejawu ku mojemu zaskoczeniu, bo oni muszą przyznać się nie dostrzegałem kłębi globalizacji znaczeniami globalizacji i myślę, że powodów oczywiście jest wiele, ale 1 z powodów jest taki, że zaczęło się od społeczeństwa jednak demokratycznych fundamentalistyczne odłożył bym na bok, chociaż w krajach po komunistycznych, a Polska jest doskonałym tego przykładem jest fundamentalizm stało się bardzo ważnym elementem procesu demokratyzacji procesu walki w rządzie odzyskał znakiem tęsknoty za porządki, a głębsza rzecz, która się stała w demokracjach to jest taka, że postulatach główny spór, bo w demokracjach politycy czy są reprezentantami narodu czy elitami to można dyskutować, które walczą cóż parę lat głosy wyborców muszą coś walczyć muszą się wspierać musiał się kłócić, bo inaczej nie mogę, że pani ja stanąć przed wyborcami i mówić głosujcie na wymianie na panią, a my się zgadzamy w poglądach kościół się kłócić o transporcie zarysował się przez tyle lat przynajmniej 60, a może więcej przez to główną osią tego sporu był proces i rent o produkcji dystrybutorzy i on się podażą niż teraz ujednolicony na zmianę organu państwa dla państwa stracił majątek Control system, ale ona też, ale nie tylko państwa globalizacji inne, ale rząd amerykański ma pewną, ale bardzo niewielką kontrolę, bo oddał tę kontrolę wraz z neoliberalizmem korporacjom i bankom i nie ma i wie pani te zmiany na 2 żaden rząd nawet amerykański nie kontroluje sektora bankowego od czasu, kiedy opuścił w pewnej chwili, a także o w tej imprezy bardzo jest prosta droga do takiego powiedzenie, że spory światopoglądowe są zastępcze zajmuje się malarstwem i wręczane są one wiesza się one liczą, że jestem uczonym są zastępczy zastępczy to było na początku tego procesu, bo to akurat było po dziewięćdziesiątym trzecim roku, kiedy Clinton pozwolił bankom na to, żeby grały nie fair jak chcą bez żadnej kontroli natomiast zastępczy to był bardzo ważny niesamowicie istotne historyczne się nie dostrzegamy spór o charakter plam na sukience Moniki rolnik z dachu no tak to był spór, który targnął największą demokracją na 2 lata chwilowo spór zastępczy, ponieważ już niemożna było się kłócić o te rzeczy, gdzie opodatkowujemy, gdzie inwestujemy jak dzielimy, jaka będzie redystrybucja Łotysze wymknęło nawet, a rządowi amerykańskiemu mieszczą ze względu na charakter tamtego systemu politycznego to był zastępczy natomiast spory tożsamościowe, czyli już ludzie wiedzieli Lech Kaczyński obiecał 4  000 000 mieszkań linia to można sprawdzić tego to można sprawdzić, a to znaczy, że obiecane więcej pograć więcej narodu więcej godności więcej dumy to nie da się tego sprawdzić w polityce to weź i polityka po prostu jaja masło za cudowny pralek czy pan uważa, że w polityce nie ma miejsca na sporą wartość się czuć, że jestem pod wielkim wrażeniem tego argumentu Mankella Sandera, który uczył się z kosztami za 2 lata temu Andras w Polsce zaczął funkcjonować gwiazdy i wykłady publiczne, a on twierdzi, że się z nim zgadzam, że nam nie wolno oddawać nam demokrację w liberalnym oddawać tych gorących tematów właśnie tożsamością związane z wartościami wyłącznie grupą religijną nie możemy się euro Chazana to nie jest spór proceduralny co wolno dyrektorowi szpitala nie jest związany w latach 1001 proc, a nawet rozumienia zrozumienia w sumie nacisk nie należy się, czyja mogę swoje swoje sumienie łagodzić swoje sumienia naprawiać kosztem tragedii cierpienia innych ludzi ten spór fundamentalny tylko i pani jest handel, który mówi tak musimy się spierać o wartości 3 tysiące ludzi ani Sierakowskich masa ludzi, mówi że może trzeba przedefiniować cele wartości społeczne może nie więcej PKB jako główny argument tylko te kamienice w wodzie kranowej samobójstwo tak natomiast nie chodzimy na coś innego, że handel to powie pani to powie pan Sierakowski to opowieść czasem ja to powiem, ale między tym, a tym czym się żywią wyborcy są media jest ta czwarta władza w elektronicznej demokracji niesamowicie ważna dla tej tych pośredników te spory nie interesują powieszenie, by sprzedać naszą bolesną ją media jako wojna w kisielu Katowice nowy wolny jako nagłych zmianach relacjonowane spór wokół miasta nic się złota rozpaczliwie interesuje ich jako konflikt gdziekolwiek będę kolczyki były media powiedzą fantastycznie feministki się na siebie życzę, bo Agnieszka Graff napisała, że macierzyństwo ma znaczenie i że i, że ten konflikt między FM w ramach minister będzie dla nich najważniejszy, a nie istota sporu czy istota różnicy, ale co wszystkim takie stoi ich po prostu i to jest problem jak tworzyć miejsca szkoleń o wartości, które będą nie tylko wewnątrz grupy ludzi, która myśli o wartościach powietrznym w kobiecych opieki albo przebicia szklanego sufitu, a może 1 drugiego jak mnie się wydaje natomiast tego sporu szerszego publicznego, a tego sporu i tu argumenty, że nie można wszystkiego oddać konserwatystom są bardzo ważne tylko jak do nich trafić, jeżeli główną wartością wartości demokracji liberalnej społeczeństwa obywatelskiego tego wszystkiego co ja jak mi się wydaje pani wierzy, że są obronne bronić mniejszości zachować ład proceduralnych tak dalej, a poważnie mera reagujemy na kolejne ataki fundamentalistów my chcemy stworzyć mają w swoim mniemaniu monopol na te gorące słowa, czyli rodzina życie miłość opiekuńczość tak jak byśmy mieli jakiś pożyczone dzieci upośledzonych ze starych rodziców, że zrobiliśmy przeszliśmy może ja myślę, że to ciężko zrobić doznała liczą się mówi co pani książki matka Polka, która wzbudziła ich matka feministka Przemysław Grzanka z worka z Zabrza jest jest odrzucana przez panią co pani pokazuje mit matki tak, aczkolwiek każdy musi on -li zabawną nazwę zabawną historię tak pierwotny tytuł brzmiał matka Polka w analizach online słyszałem czytałem paru miejscach takich czy Rumunii no po prostu pewna radiostacja ma taki cel tytuł programu i natychmiast zareagowali bardzo ostra jeśli wycofam, bo zwycięży ta książka ma ludzi łączyć, więc jak to się chce zemną kłócić ja od razu wychodzę i w sumie chyba dobrze pan na tej polskiej w tytule Wałowym, bo dzięki temu mamy szerszy oddźwięk, więc tak się zabawnie stało panie i wokół tej książki już pani wspomniała o tym, że to jest inny być inna płaszczyzna Liszta chrapanie dotyczy, ale jest polemika spór ludzie mówią, że to jest książka rewolucyjna dla chorych, którzy mówią, że jest wręcz przeciwnie konserwatywna gra planszowa i rondach oraz rewolucyjna albo antyaborcyjna, dlatego że pani, jeżeli proszę mnie teraz sprostować, bo to pani napisała książkę w starannie starannie przeczytać w rocznym jest w pani pisze, że ruch feministyczny tam szczegółowo w warunkach Polski Kongres kobiet przegapił macierzyństwo, a nawet dyskryminował macierzyńską pani w 1 wywiadów w książce napisała, że nigdzie nie czuła się pani jako matka tak dyskryminowana jak, w jakich ruchów feministycznych tak, ale to jest to rzeczywiście było pewne może przegięcie z ich strony wynikające stąd, że ja w swojej głowie przynajmniej to, że takie wewnętrzne środowiskowy spór to jest moje środowisko 20 lat Fiat kobiety kocham po prostu to są moje siostry mają dziś ta metaforyczna matki i kiedy one nic mu się za mnie podśmiewają, że ja za dużo opowiadam moim dziecku to mi było identycznie przykro jak MiTo mówił kolega z pracy mogą wzruszyć ramionami, bo to, jakby dziś feminizm moim punktem odniesienia bez bardzo intensywnie połączone z takimi dniami właśnie przyjaźni środowisko jak i kont zdziwiona, że coś co może być dla mnie tak niesłychanie ważnej otwierające dla ważnych dla mnie kobiet jest zawracaniem głowy wystaje autorki żali się teraz żałuje wdraża, by nie dała wyraz żalu bólu, ale książka trafiła pod strzechy i niestety pod tymi z Czechami została odebrana jako atak na feminizm, a to jest próba stworzenia rozszerzenia mnożenia leninizmu takich autorów, ale za bardzo się cieszę, że pani powiedziała że, że o tym, że to jest środowiskowa wewnątrz środowiskowe, dlatego że dla mnie pani książka i pani teza nie była rewolucyjna w takim sensie, że są w feminizmie w poza środowiskiem są z nawiązką, ale w Polsce poza środowiskiem seminarium Maria Janion i poza środowiskiem wysokich obcasów Kongresu kobiet i krytyk politycznych, które zawsze jak ta będąc ministrem mówiły o roli macierzyństwa ją macierzyństwie co się może nie przebijało co bardzo, ale w oczach pani wejdzie weźmie program telewizyjny pani Wellman i pani Pauliny Młynarskiej miasto kobiet to bardzo wyraźnie jest feministką w bardzo wielkim stopniu opierający się i uznający macierzyństwo i rolę znamienny jest przyjemna znam te programy oraz telewizję ogląda dlatego wywrotu środowisko co dotyczy kobiet jest feminizm nie twierdzę, że zrobili z nas, ale nie ma tam zada pan, iż wesprą macierzyństwo feminizm NZS pro macierzyńskich fajny dyskurs, ale niekoniecznie feministycznych feministki feminizm to do siebie, że chce zmieniać świat sam fakt, że to co nam że, chociaż nie należy to nie są tylko porady, że tam jest ja przynajmniej ich niewiele słów oglądałem, ale z tego co oglądałem to widziałem sporo tego, że i zmieniać prawo i zmieniać warunki życia i zmieniać warunki funkcjonowania tego zmieniać relacje las między kobietami mężczyznami to jest sedno feminizm feminizm mówi też oczyszcza bardzo kontrowersyjne między kobietami mężczyznami istnieje dysproporcja władzy, a my żyjemy w społeczeństwie, które nam to zasłania odsłonimy to zmienimy nie każdy, kto chce pomóc kobietom myśli w tych kategoriach rozjeżdżą myślę, że wiele z tych rzeczy, których te mogą po poruszam w tej książce wcale nie wymagają feminizmu do tego, żeby się zmieniła się o tym, mówić o tym, chociaż ogromnej mierze w tym co pani, że w tej książce nie wszystko wymaga zmieniania relacji władzy między mężczyzną kobietą może więcej wymaga zmiany partnerstwa czy relacji partnerskiej może więcej wymaga zmiany wzajemnego rozumienia wzajemnego współdziałania i o tym, mówię, że w tym sensie byli, o ile waszym środowisku niektórzy ludzie mogli oni też rewolucyjne dla mnie to niebyła rewolucja, bo bardzo ważne, a z drugiej strony np. rozmawiałem z żoną Marią Ewą Woydyłło na temat test tej książki tej książki ona tak zastanowił się po ja to bez wątpienia bardzo ważne jako element można dodać sok i powinien istnieć feminizm, ale tak naprawdę największe trudności, które ma kobieta w ogóle i kobieta matka w szczególe to są trudności, które pozostają w ramach tradycyjnych celów Kongresu kobiet, czyli kariery, czyli władzy, czyli Munio możliwości praktycznej nierówności, czyli brak genetyczna u nierówność wynika nie tylko z tego co się dzieje na rynku pracy czym się zajmuje konkurs, ale przede wszystkim wynika z tego co kobiety trzyma w domu jest ogromna dysproporcja między zainteresowaniem tego środowiska tym co kobieta trzyma w domu, a tym co kobietom nie pozwala rozwinąć się, że każde w wyniku tej dyskusji myślę że, gdy spór pokoleniowy Kongres kobiet w dużej mierze jest organizacją kobiet starszych ode mnie oto 1015 lat, a ja jeszcze jestem bardzo spóźnioną matką, więc moja książka dotyczy i dotyka osobiście i wzrusza kobiety dużo ode mnie młodsza, które po prostu rodziły dzieci zostawia zostawały mocny matkami w okresie, kiedy w Polsce było zamkniętych większość członków i połowa przedszkoli te starsze kobiety, które walczą w tej chwili nie miałeś piątki jako członek Falangi Śródmieście tematyki tak mocna poza tym one jednak z pani książki może nie wprost dla mnie to nasz bardzo jestem na to czuły wrażliwy wynika, że postulaty Kongresu kobiet, czyli w dużej części ruchu feministycznego bardzo idą w parze z transformacją neoliberalizm domagać się do wolności do indywidualizmu napominają równości wspólnotę i opiekę to jest coś, czego się dowiedziałam od moich studentek znaczeniami w pierwszą moją reakcją na ten argument to było oburzenie irytacja wymarzyć tak mówić, ale po kilkunastu tekstach zrozumiał, że one mają rację teza jest następująca, ponieważ wiele kobiet kobiet, które finiszowały w latach dziewięćdziesiątych wywodziła się ze środowisk opozycyjnych myśmy były częścią tego w dużej mierze nieświadomego procesu, który opisał David ostre swoje marzenie genialnej książce klęska Solidarności mianowicie dałyśmy się uwieść Neo liberalnej retoryce uznałyśmy, że demokracja i kapitalizm to jest to samo wszyscy daliśmy się śmieszni, którzy na krócej to w drodze wizja zadłużenia i Aniela Kruczek kazała Elżbiety Korolczuk Agnieszki Mrozik wielu tych lewicujących feministek też święta feminizm jest radykalna grupa, która mnie zresztą uważa za Burliga straszną mnie on to mówią od lat dużo wcześniej niż ja zacząłem mówić, że feminizm pojechał na transformacji innym koniu i zapłacił za to niestety taką cenę, że nie wystarczająca, a może nawet w ogóle się nie odpowiadał za tymi biednymi kobietami, które są ofiarami transformacji jak przed figurą feminizm młoda kobieta, która zyskała na transformacja nie tak naprawdę przegrała nie, dlatego że w szklany sufit tylko, dlatego że po prostu była w straszliwej biedzie razem ze swoim mężczyzną albo była mężczyzną litewski samotne matki alimenciarzy nota ta rozpacz polskiej transformacji nam umknęła no coś szczerze to jest ona też instytucjonalny 1 z 3 rzeczy, które z pani książki przynajmniej wyczytałem, które dotyczą pewnego rozwinięcia się czy powodów rozwinięcia się feminizmu wszystkich ogromną ilością kobiety może do tego wrócimy po chwili przerwy witam państwa ponownie moją rozmówczynię jest pani Agnieszka Graff rozmawiamy o jej feminizmie, ale w szczególności ojej ostatniej książce matka feministka i mówiliśmy przed chwilą przerwy o tym w jaki sposób feminizmem starszego z 5 pokoleniach czy feminizm transformacyjny, który dał się uwieść Neo liberalizmowi jak już cała reszta ludzi, którzy krzywili nadzieje co do transformacji i pominął potrzeby pokrzywdzonych ofiar transformacji biednych wykluczonych tak dalej szczerze się jeszcze były trwałe elementy z Climate and minister rozwinął się ze kobietami feministkami 3 z potrzebami kobiet no jedno to było to, że geneza tego feminizmu też naturalny sposób to była lęki i obawa przed narzucaniem przez kościół w tradycyjnych konserwatywnych norm i tutaj odebraniem tych przynajmniej formalne uprawnienia do grona dołączy do urny można pisarzami źródłem naszej siły to znaczy w żadnym kraju wschodniej Europy nie było tak silnego ruchu nie ma tak silnego ruchu kobiecego w Polsce e-myto zawdzięczam matce naszej Kościołowi po prostu feminizm jest w Polsce w dużej mierze buntem przeciwko władzy kościoła, o czym zresztą też jedno 12 książek jest w dużej mierze od Magma martwa, ale ja tego nie chce jak rozwinie mówi pani w jakimś sensie rozwinięciem rozwinięcie, dlatego że bardzo duża liczba kobiet w Polsce kościół wierząca katoliczka i nagle złoszczą się rozpił rozwinął z ich potrzebami innymi słowy Ronaldo, choć bardzo wierzą w prawo, więc one nie bardzo o tym, wiedzą one wiedzą one one widzą w duchu feministycznym, a przede wszystkim słyszą w kościele, że ten ruch feministyczny wynalazkiem diabła i że ich, że one są jak ja nie twierdzę, że macie czas zamienić na zaniechanie garze my jesteśmy świadkami jakże też genetycznej międzynarodowej nagonki świat powinien też inne poglądy religijne jak powiedziałem, że to jest 1 z 3 przyczyn, których można zobaczyć to rozwinięcie czy to, że kobieta czy kobiety mają miejscowości, chociaż Kongres kobiet zaczyna sięgać również też o małych i złożyć Kongresu gwoździami dno może się rozmijać no i trzecia to oczywiście jest to to, o czym pani pisze co jest istotą pani książki, czyli pominięcie macierzyństwa i potrzeb macierzyńskich i ten rodzaj opieki opiekującą się Maciej Lorek tak kryli się z mu się skupił na uzdatnianiu kobiet do rynku pracy i robienia tam dla nich jakiegoś małego przybicia feminizm Kongres kobiet stał się zakładnikiem transformacji Lewiatana ja tych wszystkich wielkich rynkowych trochę się niemalże tak to jest coś co może ze względu na niemalże personalne związek śląskich jak go tak nie widzę myślę że, gdyby trener ten główne postaci ruchu kobiecego myślę tutaj Magdzie Środzie Kazi Szczuce o mnie również w sztuce mam sporo za uszami widziały w tym od początku poważny problem w tym 2 tysiące dziewiątym roku do popisu dla służby nie powstał, ale myśmy wtedy uważały, że naszym głównym problemem jest to, że Polski żal stąd, skąd wziął Kongres kobiet przypomnimy sobie z całkowitego pominięcia udziału kobiet trans w procesie transformacji w trakcie obchodów dwudziestolecia jubileusze wolnej Polski doprowadziły do furii naprawdę zimnej fuzji mnóstwo kobiet galeria zderzak w wielu krajach, chociaż semestr innymi słowy to pominięcie połączyło kobiety o bardzo różnym stosunku do rynku do kościoła na pierwszym kongresie kobiet na wkład siostra Małgorzata Chmielewska była dla mnie to było piękne boje niech pani pamięta, że na razie nie byłem za służbę w 1 z czworga z założycieli partii kobiet niż wcześniej tak tak to też ciekawa historia i tak ja byłem współzałożycielem krótko, bo wychodziło na to, że założyciele ma być we władzach wydawał się śmieszne co mam facet ma być we władzach dość silny zresztą osobowościowo jak pisze wydawał we władzach Kongresu kobiet, ale był współzałożycielem i było dla mnie bardzo takie trudne wtedy to słabość tego Kongresu zbitego tej partii z 1 strony z drugiej strony niechęć środowisk różnych kobiecych spory konflikty, które były i kiedy powstał Kongres kobiet to myślałam, że samo powstanie partii kobiet i jej porażka była jednak krokiem droga w tym kierunku na pewno i z tego się cieszę, że u mnie w domu w kuchni na stole kuchennym pisaliśmy o przedłużenie pomocy też mojej żony, która nie była założycielką pierwszy statut partii kobiet natomiast pani i ten Kongres właśnie wydała mi się fantastyczny przez to, że łączy przez to rząd ma te kobiety z różnych grup z różnych środowisk Kamil Stoch walczył o to oznaczało jednocześnie, że nie ma steru nie oznaczało, że poruszamy się w przestrzeni bardzo ich ogólna ogólnikowych haseł, które niosą z siostrzenicą twoich Solidarność kobiet parytety były fantastycznym celem, bo on był rzeczywiście celem, bo to ponad podziałami może być bardzo różny stosunek do religii do nawet do aborcji to na pewno do rynku i praw pracodawców oraz praw pracowniczych, a jednocześnie zgadza się, że musi być więcej kobiet w parlamencie jest doświadczonym neutralny temat kar, ale ten temat się wyczerpał też możemy teraz musimy poważnie poznać o tym, czego my kobiety chcemy dla kobiet od państwa i to już zaczynają schody, bo tutaj już Agnieszka Graff z Henryką Bochniarz nie dogadają tak jak uważam się najtrudniejszym uważałem, że najtrudniejszymi najpoważniejszym problemem i transformacji współczesnej cywilizacji problem równości płci dzisiaj uważam, że pojawił się w skali globalnej, a także polskiej drugi równie trudny problem to jest problem dyskryminacji młodych ludzi to jest problem odrzucenia młodych ludzi czy będą lżejsze eksploatacji zielony szkodzi, że od lat rozmawiamy z częścią tego szerszego pokoleniowego konfliktu szczerzą się nakładają natomiast, że nie są identyczne, ponieważ ten problem dyskryminacji dotyczy też mężczyzn, którzy są, jakby na uboczu konfliktu albo się wydaje sią na uboczu, bo Chamis Sinclair twierdzi, że z nierówności płci bierze się przemoc mężczyzn wobec mężczyzn też jest dużo racji, ale myślę, że te odczyty te problemy się nakładają, jeżeli uznamy rząd jest pochodną tego konfliktu to będzie nam trudniej znaleźć jakiekolwiek rozwiązania do tamtego, ale to są one się w trumnach w tym co pani z łodzianami zagrają z oczu młodych propan takiego paternalizmu wiecznego lekceważenia ludzi, którzy się na transformacji nie załapali, czyli tych młodszych ze strony tych, którzy załapali odejściem z meczu 8 zlotych to się załapali też państwem częścią tego trojga powiaty powiedział na części Bojar wróciłam do Polski w połowie lat dziewięćdziesiątych albo trochę za późno, ale sformalizowane, a 6 załapała na tę na to ostatnie etat na uniknął wcielenia w tej chwili imię wyższych można powalczyć o prawa doktorantów Tesco w rodzaju fajki prawda ludzi, którzy w popłynęli w tych latach dziewięćdziesiątych my też po każdej rewolucji po każdej zmianie otwierają się miejsca do awansu jest takie było po drugiej wojny światowej miejsca te zostały zajęte i następnie już niema miejsc, jeżeli gospodarka rośnie albo, jeżeli kraj idzie na wojnę i mężczyzn wysyłać części, które mają stanowiska na wojnę to krzyż ma miejsce w strukturze społecznej to robi się miejsce to jest odwieczny problem jak znaleźć miejsce w strukturze społecznej przy warunkach ograniczonego wzrostu rozwoju też problem albo zmiany podziału albo zmiany ról ani pisze orzec czy o problemie, który z tego punktu widzenia jest niesamowicie obiecująco może nawet pańscy nie zdaje z tego sprawy, ale dla mnie zasadniczą rzeczą jest przedefiniowanie zasad podstawowych pojęć czym jest praca, w czym jest rola społeczna to daje ludziom szacunek bezpieczeństwo i podstawy bezpieczeństwa na starość i wszystko czym żyjemy dzisiaj sprowadza to do kategorii rynkowych, czyli do pracy, którą można sprzedać na rynku z tego masz szacunek z tego ma się bezpieczeństwo z tego masz emeryturę z tego masz jak na starość no i karuzela zrealizowało prasę obiegły nauczyli teraz oczywiście praca opiekuńcza, czyli Warta 35 % PKP PLK policzyła albo zacytowała ta praca po prostu jest ani nie daje szacunku społecznego ani nie daj świadczeń socjalnych, bo matka, która nie ma pracy nie ma nawet ubezpieczenia dla tego dziecka ani nie daje emerytury jak dzieci tych osób z automatu dzieci Danone ma to już daleka, ale ja uważam, że ta praca nie tylko ta praca z zespołem innych wszystkie prace opiekuńcza powinny być uznane za pracę powinny być wynagradzane i powinny dawać stanowić podstawę do emerytury, zwłaszcza do świadczeń socjalnych i teraz, jeżeli tak popatrzymy na społeczeństwo w tym Bochenek już nie rośnie jest podzielony to mamy drugi Bochenek i ile od potrzeb społecznych opiekuńczych może być wypełnianych przez ludzi, dla których nie ma miejsca na rynku branży gier bingo uczciwie za to po IR Harpun, żeby dowartościować dochodzi i dać podstawę do przyszłości do poczucia bezpieczeństwa godziwie niegodziwie, żeby płacić im tyle nawet co na tych umowach dyskryminacja miała też trudu dociera powoli do polskiej opinii publicznej tym przełomowym momentem był ten strajk opłukać z okupacyjną rodziców dzieci niepełnosprawnych w sejmie w tym Roland Garros Paryż Dakar to Szczecin tylko do świadomości Coma dni nie tylko Colin jakiś szał typowego marzą drugi taki moment, który dla mnie był przełomem to był strajk białe miasteczko pielęgniarek ja wtedy zrozumiał co się dzieje rzeczywiście ja wtedy gdzieś przeszła nad tą lewicową stronę myśleniczanie, żeby to dotarło to ma dotrzeć do tych, którzy mają władzę nad tą panią pamiętam pamiętam z nosiła się zgadza armatorom mam panią z panem rozmawiać przepraszam to jest rozmowa męską damskie zwykle się kończono męskich monologach, ale wiedziała zgryźliwy feministka, kiedy umawialiśmy się to dla pań teraz przypomnę co pan namawiać rozmawialiśmy na rozmowę to pani powiedziała tak, ale pod warunkiem, że pan trochę ze mną porozmawia trochę i hasła no to właśnie tak się staram jak ona bardzo szanuję podziwiam i chyba jestem ciekawa pana opinii na różne tematy strasznie mnie wzrusza, że wizyty moją książkę podkreślaną na żółto różowo jest też trzeci kolor pliku zaznacz odpowiedzi wszystko w Lorek inną rybą bardzo lubię to poważna czy pan uważa, że w tej książce za mało faceta po Piotr Pacewicz tak powiedzieć tak jest spytałem Piotra pasterzom Protasewicz pani bardzo pomógł w tej książce pod naszą grą on błąd pani postulaty wyjął 5 postulatów elastycznym to są postulaty Agnieszki w zamian wywiązują się zgadzać z tymi postulatami, które z tym z tym jego interpretacją pani postulatów po pierwsze, że trend, że pani nie zgadza się na opanowanie patriarchatu i pani mówi następujące rzeczy, że nie boi się niewygodnego dla feministycznej my z tym tematu aborcji, że nie chce feminizmu lobby kobiet sukcesu trzeba zwalczać liberalną receptę na życie ma alternatywne słowo na przedsiębiorczość i opiekę, że od pracodawców rząd, aby przestali traktować rodzicielstwa kobiet Tusk razem od władz domaga się powszechnie dostępnych żłobków przedszkoli domaga się ludności w życiu rodzinnym mieście jedno proponuje prawdziwe ojcostwo bez jego ani rusz, ale demaskuje też udział kobiet w tworzeniu własnych opresji czy to są dobrze rozumie się zdaje się, ale też bardzo tam nawet w wariancie jeszcze jest jedno bardzo ważne w tej książce mianowicie irytacja straszliwym jest takim poddaniu stereotypom na wychowanie ja naprawdę uważam, że nie należy życia coś zrobić swymi różowymi strojami dla dziewczynek i tymi gangsterskich koło Superman nowym ministrem dla chłopców, których za tonę pojazd zauważyłem całkowicie się z panią zgadzam z nasienia od dawna twierdzę, że jeżeli chcemy zmienić relacje między płciami to do tego są niezbędne diet PUP zasadniczo zmiany zmiana mentalności mężczyzn bardzo trudna Castellaniego a bo mężczyźni mają władze natomiast drugie to zmiana tego w jaki sposób głównie matki wychowują inaczej chłopców dziewczyna giną inaczej to znaczy, że temat właściwie służą wulgarne 4 masz bawić lalkami, a wmawia poparli wczoraj pomyślałam, obserwując małą dziewczynkę małego chłopca, że to jest właściwie w głównych zajęć pielęgnowanie stereotypów oni byli cali ubrani właśnie tak, żeby podkreślić chłopiec swoją męskość dziewczynka z dziewczynką wartość, ale na treść tego życia współczesnego 45 latka, ale jeszcze 10 lat temu taki tłum, ale cztero pięciolatki w latach, ale jednocześnie jest teza, którą pani Irena Koźmińska głosił i dla mnie przekonują przekonywała ją co uzasadnia, że uważa, że lepsze efekty miałyby nie koedukacyjne tylko odrębne szkoły dla chłopców dla dziewcząt jest kontrargument tej ciekawej myślę, że 80 proc trafiają za kratami, jaki mają do tego stosunek feministką zapewnia, że zapyta feministki, ale co tam teraz wielki spór Wola, która w mińskim mają podzielone poglądami to ma ogromny sens, zwłaszcza w gimnazjum, kiedy na etapie gimnazjum uczyło się boją a gdzie indziej dla dziewczynki się boją przede wszystkim chłopców wstydzą się chłopcy udają innych niższą udają zdobywczyni ich całkowicie zabijają swoich sympatyków luka wrażliwość nie pielęgnowanie patriarchalnych stereotypów paradoksalnie dziś każde ważniejsze dla dziewczynek dla chłopców, ale wróćmy do pani książki jednak je pani pisze o tym, że Chemik przegra piłka inny macierzyństwo m. in. z tego powodu, że definiował się w opozycji do kościoła władzy kościoła niech pani to jest tak hasłem Salama, który będzie w Polsce ma w konferencji w centrum Geremka co parę miesięcy wybitny znawca bliskiego Wschodu w Tychach rok taniej jak przystało w, że ludzie, którzy obalili Mubaraka po 2 latach chcieliśmy, aby jakiś jego następca wrócił do władz, że ludzie, którzy przyznali z Benghazi armia Kaddafiego po 1 , 5 roku poprosili, żeby ona wróciła hasła mówi tak, że coś, czego my tutaj na początku transformacji nie zauważyliśmy, a myślę, że w tym co pani widzi dzisiaj w tym co Kongres kobiet widział też dobra dobra interpretacja, że mówiliśmy o wolnościach lub rok i mówić o wolnościach prawach jako całość okazało się, że jest konflikt rozbieżność między wolnościami politycznymi wolnościami w życiu publicznym i wolnościami w życiu prywatnym i kiedy obaliliśmy przyczyn naruszania wolności w życiu publicznym tortury więzienia i brak praw głosu dla mniejszości brak cenzury i t d . nagle w tych procesach demokratyzacyjnych ogromną władzę czy wpły w na władze uzyskały świetnie zorganizowane nie rozproszone jak prodemokratyczne grupy grupek, które zaczęły logistyczne, które zaostrzyły zasady zaczęły zabierać ludziom wolność w życiu prywatnym, a to jest wolność wylała z liberalizmu takich jak co robić z wolnością ludzi, którzy chcą ograniczyć wolność feminizm w świecie arabskim świecie muzułmańskim w dużej mierze opiera się na odkrywaniu równościowych treści w Koranie inna odrywanie głów rozłączania łuk religia kultura to jest w ogóle religijna feminizm tak mają dojadą w Indiach jumbo, a nawet wybrać się tam rozmawiał z wieloma feministkami żydowskiej feministki w Izraelu tak rozumują innymi słowy odbierzmy patent na religijność ludziom, którzy są głęboko konserwatywni uważają, że konserwatyzm obyczajowy jest trzonem religii Otóż obawiam się w katolicyzmie to nie przeżyć dla Grzegorza Bart Oli z nim zbieraliśmy i papieża już nowością zawsze, ale myślę, że szczególnym uwzględnieniem Jana Pawła II Benedykta XVI zobaczymy jeszcze jak to będzie z obecnym papieżem, ale herosami uważają, że w gruncie rzeczy inny nierówność płci ani to nazywają odmiennością płci, ale z naszych liberalnej perspektywy test nierówność i wykluczenie mniejszości seksualnej mniejszości seksualnych jest jakimś sensie osią tożsamości katolickiej jest bardzo trudno być katoliczką, ale nie znosi górną część dla tożsamości Włoch władzy chyba kapłanów, którzy Les man z podlegającym Barton wino po prostu i nasz gość lub nadal kością, gdyby z tego zrezygnował niestety większość ludzi, którzy goszczą reprezentują ludzi znam odpowiedź na to nie leży byłby kościołem natomiast nie byłby kościołem ośrodki władz straci nie straciłby i na tym polega m. in . tak ogromna sprzeczność tylko on większych rozzie w między kościołem religijnością pszczelarz, który jest tyleż zaprzeczenie kościoły wydają się bardzo mało religijna słowa polskiego PIT i Episkopatu, jeżeli prawdą jest to co głosi religia pójdzie prosto do piekła, a nawet czyśćca nie będzie dla wygody wykonanie tylko czy jest możliwość zmiany tego kościoła od środka od wielu lat uda się znaleźć wpłynięcia na wierzących, bo też była odmienna rzecz panie nas też wpływać na instytucje państwa instytucja bardzo trudno natomiast ta instytucja oddziaływuje na bieżące graczom ludzie, więc myślę, że ja bym się koncentrował na oddziaływaniu na wierzących, a mniej niż na samoistne, ale są poddani nieustannej je, ale jeśli np. KC jakiś czas temu pod wpływem deklaracji władz ich przypadku straszliwego dr. Chazana stosunek zwykłych ludzi wierzących także do deklaracji wiary dość znacznie się zmieniają, więc co się dzieje, że aż do porozumienia kościół katolicki gość nie zmieniano go osłabia to już dawno stało w Irlandii co się dzieje we Francji to jest uświadomienie szerokich rzesz ludzi, że to co robi kościół często ociera się skrajne okrucieństwo te są te bardziej rodzinny zaś osiąga straszliwy skandal z mordowaniem dzieci w Irlandii to jest pedofilia to ta jest korzystna od zera, choć może pijalni Joasia zachowała się osobiście uważam, że nie chodzi tak bardzo o walkę z kościoła tylko o pokazywanie tego nie, jako że celem jest walka z kościołem tylko jako przekonywanie ludzi wierzących, że kościół często się tym wie, że sprzedaż przez nich jest fakt, że mogą być inne możliwości rozmowy inne możliwości działania i tego co pani pisze opiekun Hahn, choć ja zachęcam kobiety wierzące do rozmowy o macierzyństwie o opiece o równości w rodzinie zaś ich nie pytam o poglądy i proszą, żeby one się mnie moje poglądy religijne jak pani książce zamach i że rząd rozmawiałem głęboko wierzącą przyjaciółka, która prowadzi taką dyskusję grupę dyskusyjną książkową z kobietami ze swojej parafii i moja książka była przez nie dyskutowano do żony w ogóle chcą ze mną rozmawiać jest dla mnie wielką frajdą, ale jestem pesymistą ani wiedzy w Polsce szans na katolicki feminizm i strat to człowiek nie może Ania ja jak cholera mnie zależy na równości płci bardziej niż na zwycięstwie lub porażce feminizmu głos kościoła jako takiego uważam, że to co pani pisze o tym w jaki sposób feminizmem na początku w Polsce oddał rodzinnej wspólnoty i opiekuńczość konserwatyzm mowie w tym także kościoła w kampanii prof. Monika Płatek kiedyś na spotkaniu powiedziała Susan puzzle czworga od jakiegoś przez 2 tygodnie słucham Radia Maryja w po potrzebowała toczyć do badań czy może z przyjemności kiedyś próbowała mnie talent powiedziała tak od osiemnastej dziewiętnastej tam się leje i jad nienawiści natomiast od rana do osiemnastej tam jest jedyna poważna w Polsce próba budowania wspólnoty mówienia temu jak wspólnota może funkcjonować, czego ludziom prostym zwykłym handlarzem wspólnoty ludzi winna jest jakaś siła tak i teraz moje pytanie i tak wspólnotę oddalał feministki i oddała Magnolia Polska demokracja oddała już 25 EUR wówczas moje pytanie jest taki jak nie walczą z radiem Maryja i nie, walcząc z kościołem o wielkie rzeczy, które są do osiemnastej DUB Step 6 odzyskiwać wzbudza kończy nasz pan książkę z chciałem się zapisać co można robić co robić, by zapisem przez taki niech pani powie czy dobrze zapisałam biznesu Pacewicz bardzo dobrze, a ja zobaczymy i może czegoś kominowe odrzucić mit matki matki Polki w przestać się w kółko bić piany tak teraz tak dawno, tyle że temat przywrócić wspólnotę lewicy tak żyć w świecie realnym manier w świecie idei też ani lekcja Wilk, a nawet osobista, że w świecie idei to znany także, ale także ją, a nie teoretyzować natychmiast już takie moje opłacać praca kobiet i dawać emeryt nie za wychowanie nie wykonywać połowę tych prac wykonać połowa, ale jednocześnie tam, gdzie jest opiekuńczości, gdzie praca opiekuńcza, które są bez i ja uważam np. kobieta ma prawo zostać w domu ma prawo go mężczyzna też na to prawo nie rozumiem, ale załóżmy zachęcam może być tak, ale załóżmy, że kobieta, która się mówiła, gdy tak z mężczyzną albo ma tradycyjną rolę, że zostaje w domu i wychowuje dziecko to ja uważam, że ta praca poświęcona na wychowanie dzieci powinna być obliczona i powinna być podstawą do ich samodzielnej emerytur tak też tym znaleźli się ani łańcuszki chłopcy, ale może przyjdzie pora, żeby zimno i ma wielką pułapką tu się zgadzam z Magdą środą im jestem gotowa pochwy po posypać sobie głowy popiołem, jeżeli tego nie to nie wybrzmiał w mojej książce praca opiekuńcza musi zostać oklejone od płci prawdopodobne jak to zrobimy zachęcimy tych mężczyzn tako zrozumiał, ale jeżdżą po zaczęła pracę opiekuńczą, bo wszystko jedno czy mężczyzna czy kobieta ją wykonuje powinna być traktowana jest praca ani jak działalność charytatywna odpowiadają z państwa cofnęły się dodał do tego, że ktokolwiek śmie powiedzieć cokolwiek o ograniczeniu aborcja albo płodności wyborów kobiet pali się z woli za bardzo wysokie kary dla mężczyzn porzuconej kobiety z jego dzieckiem bardzo wysoki takiemu bardziej może taki minimalistyczny programu zaczniemy ściągać limonek Polska ma 12 proc to liberalna Polska zlikwidowała funduszu alimentacyjnego, ale też państwo niszczą go alimentów od mężczyzn, którzy ich własnych dziękuję pani dziękuję państwu moją rozmówczynię była pani Agnieszka Graff dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA