REKLAMA

Bajki o biednych uchodźcach i wspaniałych Europejczykach

OFF Czarek
Data emisji:
2018-10-10 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie. Zapraszam na dzisiejsze spotkanie, w studiu goście dr Marta Pietruszyńska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry. A przy okazji taka kartka z kalendarza, niezwiązana z naszą rozmową, ale ponieważ mamy politykę historyczną to też. Otóż 10 październik jest dzisiaj, tak mi się wydaje, sprawdziłem. W 1995 roku, też 10 października, Robert Lukas Jr. to jest amerykański ekonomista został laureatem nagrody Banku Szwecji imienia Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii. To jest taka nagroda, która udaje trochę nagrodę Nobla, ale co ciekawe dostał tylko połowę tych pieniędzy albowiem, kiedy rozwodził się z żoną, to w tych papierach rozwodowych, tak to nazwę ogólnie, żona dodała taką klauzulę, że wszelkie nagrody w tym nagrody Nobla lub nagrody ekonomiczne, które mój były już wkrótce mąż otrzyma przed 31 października 1995 roku, no cóż... Ale to wierzyła przynajmniej w męża, że mu dobrze pójdzie. To są właśnie kochające żony, które mimo, że się rozwodzą to wierzą w męża, ale nie o ekonomii, chociaż nie, chyba wie, ale to spróbuję powiązać jakoś, żeby nie był inny, a o uchodźcach. Pewnie państwo już słyszeli o uchodźcach tyle, że nie chce się państwu słuchać, ale proszę posłuchać, bo jest bardzo ciekawy aspekt, wątek i kąt widzeni,a kąt patrzenia Otóż o uchodźcach, ale w działaniach edukacyjnych, żeby pewnie wiedzieć, o czym rozmawiamy to najpierw należałoby powiedzieć o jakich działaniach edukacyjnych i przez kogo prowadzonych mówimy.  Rozwiń »
Tak upewniam się jak pojawia się słowo edukacja to od razu myślimy szkoła i szkoła i dzieci w, a tu coś więcej, bo to jest też to co się dzieje poza działaniami takimi stricte szkolnymi w kontaktach rówieśniczych to co się dzieje w domu, ale edukacja to jest też to co się dzieje w naszym dorosłym życiu, więc te działania edukacyjne w Katyniu skupia się tylko wyłącznie na szkole czy działaniach formalnych, ale też poza formalnych i w pewnych aspektach nieformalnych, czyli właśnie tych takich po prostu kontaktach międzyludzkich jest od najmłodszych do najstarszych i to nie byłby przedmiotem takiej edukacji również oprócz dzieci młodzieży także osobę, ale także osoby także osoby dorosłe najczęściej jeśli chodzi o działania związane z uchodźcami z osoby dorosłe zainteresowane tą tematyką, ale też w UE trochę tak inni przypadkowo są to rodzice po, którzy np. uczył swoich dzieci o uchodźcach czytają książki też Soła podmiotami tej edukacji książki dla dzieci tak książki dla dzieci razem Piotrusiu przeczytam ci na dobranoc bajkę o piesku, który przepłynął ocean tak dokładnie dokładnie tak w tym momencie mamy takich książek niż na polskim rynku o uchodźcach gdzieś ci, którym narzucono, a ty jesteś też sporo, tym bardziej że książki Ewę tak naprawdę w mało się między sobą różnią są bardzo bardzo podobne historie najnowsza książka ukazała się we wrześniu zaś we wrześniu i jest to książka w wydawałoby się pisaną przez ruch końce, bo takie imię nazwisko okazuje się, że jest to w UE irańskiej irański imigrant tak naprawdę syn irańskich emigrantów dyplomatów, który w stanach Zjednoczonych się wychował i tam i tam żył, więc trochę imię nazwisko może tak nas oszukiwać to ta ostatnia książka oparta jest na historię tego małego Kurdyjskiego chłopca, który utonął słynne zdjęcia naprawdę dziecka leżącego na plaży, więc w kontekście także tych wydarzeń Mosad ta książka w i czegóż dowiadujemy się to dalsza sekatory praca marzeń czytanie bajek dla Alicji pani poważnym naukowcem ta służba zdrowia atmosfery walki z Super też też nie tylko, ale też może to wolne miejsca w katedrze chciał tak mu myślę, że zasłonę przyznał dr z irytacji i czytający książki dla dzieci, ale i powiedziałam dużo więcej w ogóle o tym, że badają to nie tylko książki dla dzieci my razem z zespołem prowadzonym przez dr Piotra Jakubowskiego z UKS 2 cieszmy taki projekt konstruowanie wizerunków uchodźców myśleliśmy o tym, żeby patrzeć na tej pozytywne i negatywne, ale tych negatywnych już jest tyle zostały tak dobrze zbadane, że zrobiliśmy coś czym czyni się z umową, czyli szukaliśmy tych pozytywnych wizerunków uchodźców i jest zdecydowanie mniej ja zajęłam aspektem edukacyjnym dla toyoty miałam szczęście, że generalnie w edukacji mało jest takich osób w tej szkolnej tej poza formalnej mały jest takich negatywnych wizerunków uchodźcą oczywiście pewnie państwo słyszeli o takiej sytuacji nauczyciela chyba z Białegostoku od matematyki, które złożył takie oto takie oto zadanie, że jest strat zwołana tratwa ma jakieś tam wymiar na tratwie jest tylu tylu uchodźców i ważą tyle litrów kilo ilu uchodźców trzeba z zepchnąć, żeby tratwa dopłynęła, ale generalnie Soła w tych działaniach edukacyjnych pojawiają się takie pozytywne wizerunki uchodźców to co też jest ważny atut to, że my w tych naszych badaniach wychodzimy z założenia, że te wizerunki pozytywne tak naprawdę się pojawiły w odpowiedzi na ten cały dyskurs anty ucho czy ich działaniach edukacyjnych oczywiście mówiono gdzieś tam uchodźcach, ale nie było to tak zintensyfikowane je raczej przed 2015 rokiem jak spojrzeć na różne działania to warsztaty antydyskryminacyjne jakieś działania w szkołach to ten wizerunek uchodźcy tak naprawdę wiąże się tylko z takim drzew inicjały prawną tak uchodźcy jest osoba, która otrzymała status uchodźcy czy musiał czekać ze swego kraju ze względu na zagrożenie zdrowia albo ożywić później w 2015 roku zupełnie to już inaczej w inaczej zaczęto konstruować biada wszystkim się zajmuje Jan i książki grać we włoszech książki dla dzieci w Polsce wiedział, że to bardzo fajne połączenie z 1 strony edukacji dzieci, a z drugiej edukacji dorosłych, bo ktoś się do książki musi czytać albo wytłumaczyć co leży co w nich jest tak, bo pokrótce o badaniach, a o tym jakie są tam może wizerunkiem w to on tylko z ogólnych informacjach Moon dr Marta Pietruszyńska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego studio rozmawiamy dzisiaj o wizerunkach czy wizerunku nie może zrobić w warunkach tak uchodźców ktoś ładnie naukowa nazwa w Polskim edukacyjnym dyskursie o informacje o dziesiąty 20 już za kilka minut po informacjach wracamy dr Marta Pietruszyńska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego jest studio mój gościły bada wizerunki uchodźców i edukacyjnych w polskim edukacyjnym dyskursie, czyli zarówno to co do czego dzieci po dziś oficjalnie uczą się w szkole, jaki to co np. rodzice lub opiekunowie rodzina i czyta mówi, ale także różnego rodzaju ze szkolenia organizowane przez organizacje pozarządowe także z tego na listach z tym, że inny styl, że badani wyłaniają się następujący wizerunki tak tak pojawił się w analizie dyskursu takie 34 wizerunki błędem wizerunek to jest wizerunek nieistniejących uchodźców i to są takie 2 ciekawe strategie albo w ogóle nie mówimy o uchodźcach albo wplata ma ich gdzieś jakieś inne wykusze inną tematykę n p . mamy podręcznik, który w środku mówi o uchodźcach naprawdę naprawdę poświęcony jest tematyce uchodźczej, ale nazywa się tam porozmawiajmy o wielokulturowości, czyli tak za grywamy tych uchodźców albo mieszamy je gdzieś, żeby nie był widoczny w drugą stronę tym nieistniejącym wizerunku robimy tak, że niby ten wizerunek jest zalanie spusty, czyli trochę się PiS -em w koniunkturę w tym momencie ludzie zainteresowani uchodźcami chcieli się szkolić chcieli się uczyć, więc wiele organizacji pozarządowych wiele różnych miejsc związanych z taką edukacją nagle wyrzucała sobie dam przykład pan warsztaty antydyskryminacyjne o uchodźcach tak wiadomo, że Ewa Weil warsztaty antydyskryminacyjne jest jakby trochę szerszą formułą, więc ci uchodźcy koniunkturalny były byli wykorzystywani, ale z 3 takich rzeczywiście wizerunków, które się pojawiał i działaniach dla dzieci i w właśnie w tych książkach i w różnych szkoleniach kiedyś analizowałam Szkot różne wystawy, które się gdzieś tam pojawiały były związane z edukacją to był pierwszy pojawia się taki bardzo mocny wizerunek obcy potrzebujący i obcy, czyli osoba, której nie znamy, której trochę się może obawiamy się w ale chcę mu pomóc i do stołu w UE w w wielu książkach tych dla dzieci właśnie taka historia rodziny, którą czeka ją przez morze jest im tak ciężko w UE i trzeba im pomóc tutaj emisji wykazujemy Solidarnością taką odpowiedzialnością moralną, ale ci uchodźcy są osobami biernymi tak naprawdę trzeba im pomagać tak oni są trochę od nas gorsi nowo nas potrzebują takie duże dzieci trochę taktyki trochę dużo dzieci i my tutaj jako ci goszczący ich otwieramy bramy swoich domów, ale tak naprawdę to my posiadamy taką władzę tak czy ich wpuścimy czy nie, bo oni są, bo oni są w le tak naprawdę nie decyzyjnej trochę niesieni tą łódką na falach tego może, przez które się przyprawiał drugi wizerunek to jest wizerunek, który ja nazwałam inny ja i to jest taki wizerunek el, gdzie pokazują, że ci uchodźcy są takimi samymi ludźmi jak my jesteśmy np. było swego czasu taka cała wystawa fotografii co uchodźca ma w plecaku w myśl, bo okazuje się że, choć ma w plecaku bardzo podobne rzeczy jak my mamy żyć w telefonie kurz kosmetyczkę pieluchy dla dzieci jak to jest matka obrazek Święty tak tak też może być i tutaj jakby działania są nastawione, żeby uczłowieczyć typu hard talk, czyli trochę ich porównać do nas, ale znowu my po porównujemy ich do nas, czyli my jesteśmy tym człowiekiem idealnym ostatni ostatni wizerunek, który się wołania nazwanego oswojony uchodźca był bardzo ciekawe wizerunek podest posługiwanie się znanymi nie tylko uchodźcami, ale generalnie dominują, choć sami go los, a imigrantami da, którzy przyjechali do Polski, które się dozy zintegrować z trochę czasu takie autorytety uchodzą, że trochę to psy dyżurni uchodźcy, z którym jeździmy po Polsce pokazujemy, jakim się tutaj po zachowaniu są Wojtczak, choć nie zawsze są uchodźcy walczą z nami wesołe imigranci, ale budujemy w ogóle taki właśnie budujemy taki obraz, że to są ci, którym się udało i proszę bardzo proszę, aby móc zobaczyć w tych książkach dla dzieci co jest ciekawe pojawiają się głównie 2 wizerunki to jest wizerunek z 1 strony właśnie tego innego albo obcego, bo tutaj też inne trochę tak się, by ten obcy się zbliża do nas w tych w tych bajkach, bo my go poznajemy, więc staje się już nie obcym, ale innym, ale co czas potrzebującym, więc pojawiają się takie to polscy jak wojna zagrożenie tak i to bardzo dobrze widać w ilustracjach w tych książkach następnie przeprawa przez morze i praktycznie we wszystkich tych książkach pojawia się ten moty w przeprawy przez MOSiR tak tylko w 1 nie w książce, która opowiada o uchodźcach z Ukrainy, a tak to wszyscy się przeprawę przez morze jest bardzo ciężko następnie Tytus granica tak powie, że granica i to jest niesamowite właśnie spodziewam tego toposu tej granicy żona jest gdzieś tam taka ważna ta granica się pojawia jest problem żeby, żeby przez nią przejść pojawiał się już administracja groźni strażnicy, którzy tam nie dopuszczają do do przejścia i później jest stała jak nazwami ziemia obiecana, czyli prawda Europa, gdzie my przybywamy jako uchodźcy jest nam dobrze i wszyscy dostajemy status i niezależnie od tego czy bohaterem bohaterami czasami są dzieci czasami są zwierzęta zwierzę bohater tak z wieży bohater mamy książkę np. pudle frytki do syna z moich ulubionych pudla, który właśnie przyprawę o kundelka, który się przyprawiał do krainy puzzli razem ze szczeniakiem i kundelki potrafią robić w jest ziemniaki, a pudle już frytki czy bardziej zaawansowani są znowu jest znalezienie narracji w mediach i mamy taki Neo kolonialny tak tak tak dla mnie to było niesamowite, bo mimo, że te książki opowiadają o tym, o pomocy to gdzieś z tyłu to czas autorzy Malty na kolonialne podejście, że jednak to my jesteśmy bardziej zaawansowani to my pomagamy w nawet w takim prostym rysunku, gdy przybywa konto on jest jakby ludziom bez tego panda na pewno pomaga wysiadać ratownik medyczny w pełni wyposażonej tutaj o nich teraz będzie problem pomagał im ja myślę, że to nie jest celowa, ale tu gdzieś wychodzić, ale jesteś drugi obraz 31 inne inny ja widzę, że ci uchodźcy są uczniowie ciała Intel żonie, aby się z wielu wielu gmin książka jest problem z tym na początku, że oni są inni, ale najczęściej późniejsze udzielenie także wszyscy razem tam żyją się integrują ze sobą tak, czyli 2 strony dochodzą od jakiegoś konsensusu, ale są, więc jest ten niesamowity z nami cenna dla pokolenia, z którą się po prostu od tyłu, gdy się gdzieś pojawia, a dodatkowo myślę sobie, że jest to właśnie obecność ojców w tych opowieściach albo matka bohaterka matka siłaczka z tak tak to też jest bardzo ciekawe tylko w 1 książce właśnie o uchodźcach z Ukrainy pojawia się ojciec, który z tego ważną postacią, a w pozostałych albo od uchodźców nie ma albo ojcu gdzieś bardzo bardzo w tle i do matki im i to widać w bardzo wyraźnie ilustracja, czyli w tej warstwie wizualnej w ale też w tekście to matki są tymi głównymi bohaterkami są też ciekawe to jest także oto matka leczy się też jest muzułmanka w Grazu pokazywane w chustach i na początku opowieści kiedyś, że nie ma wojny tematyki są zwykłymi takimi stereotypowymi muzułmanka Amica dom w domu gotują nie pracują potem nagle system siłacz kamieniach docierają do Europy doznał urazu od tej swojej w znało rezultaty swojej roli takiej kury domowej Drohobycz był żal nie tylko kolonializm wszelkich szowinizm i seksualne tabu może paść gol może aż tak daleko nie, ale coś tutaj też jest narzeczy, bo to są stereotypy walczył pod Chocimiem z kim jest matka muzułmanka torach i zabawne jest to że, gdyby to rozumiem jest narracja strony, która jest drogą tak walczy i które rozegra zmierza ty jesteś pro równości o włamanie do tradycyjnej tak dalej tak dalej jednakowoż w gdzieś tam pomiędzy słowami patriarcha Lizbony kolonializm, a więc jasne ja myślę, że z tych badań wynika coś się coś co może być też własne, jakby nad czymś pożytecznym dla osób działających w tym dyskursie prąd, choć i mających dobre intencje, bo tutaj, jakby wydają się, że do wynikał z ich złych imperium Solorza z dobrymi intencjami zrobić czytałem ostatnio, że w piekle jest ciągle za mało dobrych intencji się gola mógł robić, więc tak, więc trzeba się zastanowić prawda, żeby mądrze używać tych książek Bono i są używane w szkołach, ale też w domu nie częsty książek jest tak napisana, że spokojnie mógł i też warstwa wizualna jest taka ciężka wędrówka na buty jest taka jest taka książka, która spokojnie może być prezentem dla osoby dorosłej, bo jest bardzo nas do akwizycji czy ważne to oczywiście wszystkie te książki bardzo stołu nacechowane emocjonalnie tam w każdą lekcję czyta każdy z księży nawet opór dla wsi w pudłach i Frytka, która jest niby w ogóle tutaj nie ma nie ma ludzi to jest moment, gdzie właśnie kundelki gubią szczeniaczka ścina drzewo ranny umiera potem pudle pomagają, ale choć, ale jest, ale jest bardzo zachowane wszystkie wycieczki bardzo zachowane efektywnie oddziałują też na mocy, by wzbudzał los współczucie wędrówka na mury Jacka Michalskiego w tak tak tak no to książka polecam wyrasta ważnej dla dzieci la Rosa nikt mi tak, ale nadal tak i warstwa wizualna jest ja bym np. mało między tymi pokazała tej książki do osób bardzo mocne takie wizualne trochę straszne nawet ilustracje słyszałem opowieść o pewnym rodzic, który zabrał dzieci małe na labirynt fauna myśląc, że ze swym dzieci wróciła do dziś toczą się z traumy, które trzeba trzeba też tak rozsądnie dobierać te książki, więc w na pewno przez dużą rozwagą po ich czytać i o nich opowiadać tłumaczyć, bo one mogą stanowić Grzegorz podstawowe to dalszy jakieś edukacji jak dzieci i zada będą zadawać pytania katedry co powiedzą no to wzrost cen wyraziste do kolegi magistra historii miasta może ze mnie wyjść wreszcie mogę powiedzieć jak jest porządek świata wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr Marta Pietruszyńska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego studio po informacjach wracamy informacja o dziesiątej 40 dr Marta Pietruszyńska wydział pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj rozmawiamy o tym jak akcje, jaki wizerunek uchodźców wyłania się z analizy polskiego edukacyjnego dyskursu mój gość przegląda bajki, ale śmieszą, bo to jest tak jak przy przyjemna część ale, ale ważne tak no bo to jest to co młodzi jeszcze wcześniej dorośli dostają od nas taką informację prawdziwą sprawdzoną trasę i ciastem do dorastają tak to w ten sposób tworzą różnego rodzaju punkt odniesienia, ale też, że kiedy mówimy od lat o twórcach to nie tylko rodzice czy lustratorzy, którzy ilustrują to, że trzeba także nasze organizacje pozarządowe różnego rodzaju eksperci tzw. którzy nimi nie zawsze są na żywe biblioteki i seminaria dla firmy lekcje i t d . tego i t d . jest tylko dla dzieci miał groźny barszcz z motorem czujesz, że to taka ogólna wizja bez NATO czy właśnie mamy tego osławionego czy nie słynnego obcego to ten bunt w trasie wyłania tak z miastem z pań mówi Klesyk jak jakiś takie jest z zapisem szlaki mitra przygarnia oczami oznaczonego kundelka do 3 już takie egzotycznego zwierzątka, które gdzieś tam się nagle niespodziewanie w deszczową burzy burzliwą noc znalazło na naszym progu tak on, iż był w 2 takie rzeczy myślę, które to bardzo dobrze pokazują, że w 2 książkach, które analizowałam występowała obok siebie takie 2 postacie Biała Polska dziewczynka 1 był chłopak z Haiti, któremu ona pomagała im wszystko tłumaczyło druga książka to ta pierwsza to jest Basia i kolega z Haiti, a druga książka to jest kopiec lampy dłużej tam jest Andżelika, która mieszka we włoszech, ale jest Polką i ona ratuje chłopcy z Erytrei co ciekawe rozumnego wiedzieć, bo z innego rowerzysty Basia, ale tak jest kolega wymieniał bak z kraju tak i to jest po prostu ułuda Biała tak wiedząc to wszystko pani taktyki kolonialne bojach z miast taki obraz ona tam do tego czarnoskórego chłopca, ale druga rzecz jest ważniejsza to to, że te wszystkie książki, które są na polskim rynku są tworzone i nie przez uchodźców tylko 1 książka, która się pojawiła w i jest i nazywa się podróż do domu przepiękne ilustracje ona jest stworzona na złe stworzona przez autorkę mieszkańców Szwajcarii, która rozmawia z uchodźcami w po ośrodkach dla uchodźców i na ich na podstawie ich historie połączonych stworzyła swoje, ale żadna z tych książek nie jest dana czy nie jest napisana przez uchodźcy przyłączenie złożony, że powiedzieli, że działania pro uchodźcy to takie zlewanie nomen omen dziecka z kąpielą po to, myślę, że nie do końca, a jest z tym one są na pewno potrzebna i rzuca w takiej formie, ale myślę, że trzeba było coś zmienić i mieć większą świadomość tak naprawdę jak korzystamy z danych z danych materiałów tak naprawdę wrzutką materiałem, w które służą nam później do jakichś działań edukacyjnych z autu nieco tylko te TSUE tylko te książki, bo to są różnego rodzaju warsztaty tak często na warsztatach uchodźcach pojawia się uchodźcą, którego pokazujemy od tej Super funkcjonuje trochę z nami rozmawia, ale znowu to jest takie wystawianie kogoś na świeczniku, że zobaczycie tutaj mamy ten okaz uchodźstwa egzotyczne zwierzątko, które tak trochę tak to ludzkie zoo tak niestety niewielu uchodźców w Polsce w UE i działała bardzo aktywnie i są i są osoby dopuszczane do działania aktywnie one różne rzeczy robią, ale zawsze pomaga dzieciom, że organizacja pozarządowa zawsze ktoś za tą osobą stoi niewiele z organizacji prowadzonych w UE bez przez uchodźców czy mu trochę szerzej imigrantów tak zawsze to jest my o nich tak, aby ten dyskurs my o nich nie jest do końca dobrym dyskursu mogliśmy dać głos tym grupom wykluczonym, a tutaj doskonalić relacje władzy tak to przemoc symboliczną, gdzie źle nie dopuszczamy tych grup, o których mówimy do głosu my o nich opowiemy, bo lepiej wiemy jak i ono zepsują to narracjach bożka ktoś coś palnął w tarasach albo n p . na coś przykręca o coś źle powiedzą nie będzie to taki ładny dostaniemy grantu też też, więc trudniej będzie wolniej sobie i pomagać z drugiej strony Wisły, a z drugiej strony myślę, że to jest szerszy problem w ogóle tego jak działa Polski system związany z integracją uchodźców powinien teraz są zerowe działa w tak albo takich działań są stawiani w sytuację takich osób biernych w ja zawsze opowiadam długą historię jak pracowałam w szkole z dzieciakami kończymy też z rodzinami i przychodzi do mnie ojciec Real nauczycielskiej rodziny HR, który pracował jako nauczyciel w Czeczenii mówił żołnierzom misji cywilnych, acz mówi Okaj to siadamy razem minie i napiszemy, bo rozumiem, że pan po polsku gorzej żali się wam razem i ten proces przychody mówienia to pani za nie napisze wiedział, bo założenie sądu w takim szoku, że jak to jedynie swoje, a i to nie jest wina nie chciał, żeby dużo także są roszczeniowi uchodźcy, którzy do 8, ale generalnie przecież łatwiej, by nie było sam sam napisać zabrał gmin wiele do godziny, a praca z nim zabrała mu kilka dobrych dni, a jeżeli męczą się namęczył, by teraz pewnie część naszych płatności Boże co za bezczelność jednocześnie jakiś szok kulturowy, ale w teraz magicznie przenosimy się do najbliższej najbliższego zakładu pracy, gdzie się mówi pani Basi było to niech pani Witolda jutro przygotuje wszystko co prawda powiedzieć na tym zebraniu, więc nie jest kwestia róż czy nie wozić tylko tego, że system uczy osoby tak uchodźców takiej bierności jest wyuczona bierność, więc jest w ogóle czy szersza szersza perspektywa tego, że uchodźcy mało uchodźców tak po prostu autonomicznie działa tak, bo było nimi też, kiedy się tego nauczyć Dolniak przydziału są właśnie stawiają w tej sytuacji Oezila czekać tak zostały w tej sytuacji i dziecka stawiani, gdy dobra nie rozumiesz teraz ciebie to zrobię zamiast usiąść to osoby to robić oczywiście to zabiera dużo więcej czasu sił UE jest czasami trudne, ale koniec końców opóźnienie ma taki właśnie sytuacji, że to osoby są Björn Borg, bo w Toronto znaleziono gra oczywiście to jest może taka idealna wizja choroby przenoszone są różne, a i to jest jeszcze ważną myślała, o ile taka konkluzja z tych moich badań za palenie po to, książki, ale też inne działania w niemałym stopniu pokazują zróżnicowanie tych osób, czyli nie ma nie wiem leniwego kogoś tam z Erytrei i pracowitego go w razie wyemigrować może albo nie ma ani z matki, która uwielbia siedzieć w domu było po prostu to lubi matki, która chce pracować i pracowała wcześniej, że to tylko osób bardzo lekkie bardzo są takie kalki nakładane taki stereotyp po prostu i myślę, że tych zwolnień liczna, choć fakt, że to jest też, że to jest też błąd, bo takiego homogeniczne go uchodźcy ciuchy czynem łatwiej później zaatakował strach, bo ona nie jest różna nie można zawsze LM 4 proc zajęć ze studentami muzułmanach i pozostaje pytanie, a czy muzułmanie biją żony bez Adama Jac muzułmanie z jakiego kraju z jej klasy społecznej, gdzie pracujący, a i t d. tak dalej i nagle studenci zaczną się jak został nawet o jakiego muzułmanina, choć weksel wymyślił po prostu takiego stereotypowego na pewno bije źle sformułowane pytanie dożyć czy rzymscy katolicy przestali bić żonę w tak właśnie bardzo ciekawe jest jakieś książki dziki dzik czy w ogóle życiowej to dla dzieci książki czy UE no być one są mu ciekawe, bo mają oprócz tekstu walczyli rywal zza Odry warstwę wizualną i wielu tych książkach czy dobre dla nas ważniejsza niż niż sam niż sam tekst bez książek, które jeszcze bawiły się na rynku jest bardzo ciekawa książka, bo ona jest oparta w 100 % na tym co się wydarzyło, czyli 11 do skok, który zgubił dom to jest opowieść o Irak do naprawdę o irackim kolce, które z iracką u rodzin nałóg uciekało przed wojną zgubił się gdzieś tam chyba na wyspie Lesbos następnie przygarnął go greckiej greckiej weterynarz wyznał z tą pojechała do Norwegii dostałem status uchodźcy i się kod znała z rąk wrócił do rodziny to jest prawdziwa historia o kwocie tak, bo tam się wolontariusze bardzo w to zaangażowali i odnaleźli wrak wysyłali przez media społecznościowe zdjęcie tego Gortat się drugi wiraż wiązała z rodziny i go odwieźli do Norwegii, więc nam, że szczepienie groźne pewnie tak, bo go grecki EFG tereny aż szczypie w 203 to jest to pozostałe książki gdzieś tam krążą wokół faktów to jedno jest na takim reportażu na faktach pytanie o nasze składki czy to szwajcarska książka świat ma inną narrację uchodźców w Berlinie bardzo bardzo bardzo podobną tam też jest matka to nosić przeprawa przez morze tam też jest granica więc, jakby tutaj wiele się, gdyby ktoś z państwa szajce książkę dla dzieci to wszystko wiemy bohaterski bohaterska matka bohaterskie zwierza przeprawa przez morze granica lęk strach i Dong problem jest bezpieczna to czy ziemia obiecana i proszę bardzo idziemy w Polsce biznes w dobrze bardzo dziękuje, w którym Marta Pietruszyńska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego była państwem gościem dziękuję serdecznie informację o godzinie jedenastej po informacje wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA