REKLAMA

27. Ego - nasz największy wróg. Eichelberger u Dimitrovej i Stawiszyńskiego

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-10-10 19:00
Czas trwania:
01h 05:10 min.
Udostępnij:

W najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński rozmawiają z Wojciechem Eichelbergerem, jednym z najbardziej znanych polskich psychoterapetów, a zarazem buddystą zen, praktykującym medytację od wielu lat. Jaka jest różnica pomiędzy psychoanalizą a psychologią buddyjską? Czy mieszkańcy Zachodu mogą w pełni skorzystać ze wschodniej mądrości? Co to znaczy, że ego jest iluzją? I dlaczego warto to sobie uświadomić? O tym, między innymi, jest ta rozmowa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński, dzień dobry albo dobry wieczór. Dziś mamy gościa, znowu mamy gościa, znakomitego gościa, którego właściwie nie trzeba przedstawiać, no ale go przedstawimy tak po bożemu. Wojciech Eichelberger, dobry wieczór. No właśnie nigdy nie wiadomo, o  której godzina nas państwo słuchacie. Może dzień dobry, no ale nie dobranoc. Nie, nie, nie dobranoc.  Psychoterapeuta psycholog, no taka można powiedzieć dramatyczna legendarna postać polskiej psychoterapii, także praktykujący buddysta o tym, dziś też będziemy mówić prezes Instytutu psychoimmunologii. Chcieliśmy porozmawiać z tobą dzisiaj o relacjach pomiędzy wschodnią i zachodnią psychologią. Dziś w kręgu psychologii empirycznej, akademickiej bardzo intensywnie bada się różne praktyki medytacyjne, pojawiają się książki pisane przez znakomitych profesorów psychologii. Z takich bardzo prestiżowych uczelni, które pokazują, że te techniki medytacyjne obecne w tradycji buddyjskiej, no poza jakąś treścią czy celem religijnym, mają także po prostu znakomity wymiar terapeutyczny i się sprawdzają w przypadku różnych dolegliwości trapiących Zachodni umysł. Ty zaczynałeś od zachodniej psychoterapii, ale jakoś bardzo intensywnie wszedłeś w ten krąg wschodniej perspektywy, wschodnich praktyk buddyzmu i zen przede wszystkim, dlaczego właściwie ten wschód cię tak przyciągnął?  Rozwiń »
No właśnie w ich tak patrząc wstecz, próbując odczytać my wczesne moty w w dalekiej perspektywy i to on to chyba to właśnie, o czym wspomniałem, że rozpoznałem niż dziś czy przeczuwałem, że bardziej wtedy jeszcze nie traci punkt na nie niewystarczającą role psychoterapii w zachodniej w radzeniu sobie z egzystencjalnym problemem człowieka, który w ustawowym cięciu pytaniem kim właściwie jestem, dlaczego się urodziłem się musieli co mam robić w międzyczasie suchości w ściśle na i brata to to było uderzające jak, zanim wszedłem w stertę penetrację, lecz właśnie wschodnie to to już praktykowania jako terapeuta byłem też na długim stażu psychiatryczną profesorem z alkoholikami przez jakiś, czas więc mają sporo doświadczeń takich co uderzało mnie to, że żyje agent nawet efektywny skuteczny proces terapeutyczny sens utrzymywał się jakimś punkcie uderzeniem głową w tym instrumentarium zachodni psychoterapii żadnej propozycji na to co dalej już sam mniej więcej przejrzałem swoje podstawowe iluzje wiercić swoje neurozy rozwiązałem swoje traumy w oczy to na tym się na wszystko zakończyć w bardzo wielu ludzi, z którymi miałem kontakt pytano co dalej cenami no, więc ten trafia się odpowiadać i wtedy dzieci żyje w dobra rada Konrada skądinąd tak tylko, że może nam ten to wyrażenie czułem ten deficyt naszą, któremu też sądy karne, bo w przechodziłem swoją treningową Karaczi w 2 znani w którymś momencie nikt nas w interesie było przed wyjazdem do Stanów jeszcze zasłon czy też po prostu wpadły mi w ręce druga książka p t. 3 filary Zenon Fibaka PLO Piła kawę zraniła wtedy książką tego z mistrzowskimi w wiersz przepisany na powielaczu MO na maszynie dopisania ówczesny przez 4 kalki nie są listach są technicznie dość nieudolnym tłumaczeniem tego wszystkiego naj to tchnęło nadzieję, że czym to chyba w tego brakuje w tych murach tej perspektywy Rajoy, czyli takiej perspektywy widowni, bo zachodnia psychoterapię czy psychologia również temu co pojawia się wizja zachodnie psychologii na oddzielną można powiedzieć to co się nazywa Profanum sacrum męskiej twarzy raczej w 23 do niezależne byty, czyli jak i czy psychologia i racjonalna to dla ewidencji Base i liberalnej no one ani nie jest w stanie uwzględnić perspektywę duchowe, bo jest wychodzi, że materia mistyczna 300 dołoży UE z takich założeń karty więź i w ten sposób, że nauka ma się zajmować tym co widzialne, a resztę zostawiamy Kościołowi religii and no i to i to założenie od początku czułem, że to założenie jest jakimiś zwinnym kompromisem, bo rzecz, że tak nie można tak nie może dzielić świata w Italii można dzielić człowieka też we wnętrzu nic się coś się on, czyli właściwie takim momentem, który pada wówczas zainteresował to jest moment w takich nomenklaturze zachodniej, kiedy tzw. pacjent już jest wyleczony i co dalej w pewnym sensie trochę po ten tak o tym, powiedział to znaczy, że przestał nim pełna różnej groźnej dolegliwości zniknęły i został jakoś wrzuconych świat pozostał niepokój egzystencjalny, ale ważną karierę z tym niepokojem pozostał mu i to jest pytanie co znaczy czy rzeczywiście wtedy szukanie jakiegoś drogowskazu, bo oczywiście perspektywa duchowa jest jest bardzo ważne rzeczy np. tego typu czy perspektywa i właśnie psychoterapii może w ogóle coś takiego umożliwiać i czy Anną czy czy w pewnym sensie w ogóle świat zachodni nie jest taki sposób skonstruował, że gdzieś silnik nie nie wiem czy życie to rodzaj tęsknoty duchowości czy to jest coś jak co w ogóle jest celem albo dążeniem ludzi, którzy zamieszkują kulturę zachodnią na myśli, że jest Super kultura też stworzyła swoje religijne narrację prawda ani renciści postulat cały system wartości o inne żyją kosztem wokół tego krążą bliżej lub dalej, ale co wręcz wyraźnie jest taki taki proces kulturowych, które ma charakter może też notoryczny bez względu na różne okoliczności dziejowe utrzymuje się ciągle w jakiś tam powstać technikum bardziej niedoskonałych, ale się utrzymuje się tego typu dążenie do otrzymywania tego typu instytucji któregoś analizują tego typu aspiracji bez moje pytanie trochę wyprzedza może po prostu takie założenie, że rzeczy możliwe jest w ogóle w obrębie takiej umysłowości i kultury zachodniej, a MO z Redy opiniowanie postrzegania siebie swojego Jawor wnosili o to się trochę ze za zaczepia, jeżeli psychoterapia jest bardzo skoncentrowana na tym co jest nam na takim właśnie takiej podmiotowości nawet Kartezjusz chińskiej byśmy właśnie powiedzieli oczywiście z tą akcentem aspektem nieświadomi i t d. Alan, a na tym co jest właśnie przeżywaniem siebie jakiś własnej tożsamości czegoś co jest dążymy do tego jakoś wewnętrznie spójne i t d. czy możliwa jest zamiana perspektywy i przyjęcie w nurt dopuszcza w zupełnie innym kierunku czy też wolą w naszej kulturze w pewnym sensie tak, ale może to jest wyższy, gdy ten kontekst właśnie, czyli punkt wyjścia, czyli ludzie, którzy np. właśnie zaczynali poszukiwali czegoś jakieś drogi dla siebie np. psychoterapii i którzy gdzieś w jakimś momencie zdarzali się z taką rzeczywistością co dalej to znaczy już w pewnym sensie jestem zdolny do tego, żeby funkcjonować w świecie jakoś w mniej dolegliwy sposób i zderza się z jakimś poczuciem pustki braku mało tego samotności rozpaczy od naszych specjalnych rozpaczy po na już w ramach tej nowoczesnej psychologii sądowej, która gdzieś tam dziewiętnastym wieku się leczyła kształtować i choć ten w ramach tych początków psychoanalizy tworzenia tego całego VAT się psychoanalityczne kultury tego wątku bardzo ważnych w naszej kulturze coś się poruszał się mocno już było widać, że to, że pojawienie się uczniowie Wojtek, którzy wzięli na wygląd, ale po prostu nie wystarcza trzeba popatrzeć idealnej człowieka nie można ograniczyć go do tego co myśli o sobie w mediach Kartezjusz, którego chciał pan Zygmunt odpowiadał wtedy stawiać opór ojcu no tak wygląda po stawia się w ojczyźnie wodne ma 10 mrzonki prawda zanurzać się wielkiej oceanicznej świadomości czy chcecie wrócić do macicy matki natomiast LiuGong w ASO działali rajd tak będzie 33 postacie, które bardzo silnie oferowały przeciwko temu mówi też to fajnie być jakiś poziom ten człowiek jeszcze więcej i ma w tej podświadomości jest nie tylko Cheney, a jest nie tylko w parkiecie frank czy świat nie chcemy osób wiedzieć na co traumy dziś demony i t d . ale tam jest też wyparte światło i dlaczego tego światła niż miesiąc Frycz miał się bardzo mi taką koncepcję człowieka no bardzo ograniczającą się powiedzie upokarzającą mianowicie pan co w tej swojej ortodoksji w PIT pierwotny com to definiował to, że szczęście człowieka zależy od tego czy się dobrze dostosuje go do społeczeństwa tę, że jesteśmy na nerwice wywoływać jesienne problemy zdarzy się proces dostosowania do społeczeństwa się nie powiódł psychoterapia jest od tego, żeby się w jego lepiej dostosować no i to oczywiście wzbudzało u ludzi, którzy myśleli jakoś bardziej pełni tę czy 3 bardziej można powiedzieć przeczucie winnego transcendentny tego poziomu człowieka wiary Tomka było możliwe się na tym kończył się na tę formę szczęśliwszy, gdy system, do którego czuje się w przód przystosowały czasami sam w sobie jest chory, dlaczego się w nim przystosowywać z tego wyrosłem zresztą anty psychiatrię w bardzo mocną dyskutowała z tą tezą fajne mówiąc to, że ktoś choruje to jednak, że coś z nim nie da to może również zdarzyć, że z tym społeczeństwem tym, że jest coś nie tak, że choroba jest przejawem buntu przeciwko 20 do odwrócenia wektorów nastąpiła nadzwyczajna, bo tak, że jeśli zdobędziemy pracować wyłącznie na tym, żeby ludzi przystosować do okoliczności, w których żyją na zatrzymamy rozwój w niebo i być może nerwic, a nawet psychoza jest jakąś formą buntu informując, iż niezgodny z świadomej niezgody przeciwko temu jest dziś w warunkach niszowych man 6 przeciwko temu co mu ta społeczność proponuje czyta kultura w to wierzy w ja byłem świadomy tego konfliktu we właściwym do dużym wrażeniem również ten Święty psychiatrów weszli w takie jak oni prasowanie przez psychoza sami próbowali pracować psychozę niż, że nie zwracali uwagę na to, że lepszy psychozę w tej tradycyjnej terapii psychiatrycznym ona będzie powracać, ponieważ jest procesem, który szuka swojego zakończenia w momencie interwencji farmaceutycznym interwencji farmaceutyczny jest ten proces przerywa on nie może się dokończyć tę niani w Rijadzie eksperymenty, żeby dać ludziom szansę dostał dokończyć ten proces bez żadnych leków, toteż czasami różnie wyglądało, bo n p . takie inicjatywy Aldi Langa klubu taką emblemat zresztą nazwać ją tak bardzo ważną dla dla nurtu anty psychiatrycznego, bo one miały powiedziała zmienną skuteczności tam czasami opłakany jakieś skutki może na żywo, ale parę nie brzmi jak nasz powiat to prawda to ten fakt niedawno został w New York Times przypomniał sylwetki osób, które w 1 z takich ośrodków założonych przez Langa funkcjonowały w ludzie wówczas trafili tam z różnymi kryzysami psychologicznymi i część z nich faktycznie jakoś radziła sobie całkiem nieźle w życiu, ale protest Lang owi można zarzucać, że może parę przypadków posypało to jednak wiele przypadków się sypie w psychiatrii to tamto to była rewolucyjna teza o w ich ogromna odwaga i wiara jakości przeczucie, iż musiało stać za tym, żeby w grę podjąć taki eksperyment to też było zjawisko będące częścią kontrkultury po prostu szerszego ruchu mówisz o tym w żydowskim w ujęciu, które jest takie redukcje ni styczna co by to w zasadzie jest taki na wskroś nowoczesne myśliciel, który opisuje kondycję współczesnego człowieka i może dlatego zyskuje tak ogromną popularność z 1 strony narusza ten kartel Zjawiński paradygmat racjonalności samo przejrzystości tego, że my jesteśmy takimi istotami, które mogą same siebie doskonale poznać, posługując się rozumem możemy do wszystkiego na dotrzeć także w nas samych tworzy w czy odkrywa cały ten potężny ląd nieświadomości istotę ludzką pokazu jako miota mną właściwie w gminie świadomymi siłami, ale z drugiej stroną nie jest ono w tym sensie nowoczesne żetony jego podmiot to jest podmiot już właśnie pozbawione złudzeń wydany właśnie na pastwę sił przyrody skazany na społecznej do wnętrz i z połączeń wzywają dokładnie natomiast, że ją w tym kontekście to jest ktoś, kto je do próbuje niejako świat zaczarować Nanovo to znaczy przywrócić to co właśnie w nowoczesności zostało utracone jakieś poczucie losu sensu głębszego i t d. i teraz zastawem się jak w tym kontekście widzisz właśnie wschodnią tradycja no bo jak popatrzymy na to co sami Jung pisało buddyzmie czy o różnych wschodnich technika medytacyjna to z 1 strony łączy to bardzo fascynował i przywiózł to właściwie na zachód, jakby ten cały późniejszy to cała późniejsza popularność wschodnich technik w jakimś stopniu jest sprawą Junga, ale z drugiej strony sam uważał, że to jest maciejka Zachodu jednak narzędzie, które może mowy z z wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku, że zachodni, że przed mieszkaniec kultury zachodniej nigdy nie zrozumie tak naprawdę na czym polega wschodnia perspektywa, że my jesteśmy właśnie przywiązani do takiej wizji tożsamości do swojego ja no i że powinniśmy szukać takich tradycji ezoterycznych albo innych tradycji rozwojowych, które właśnie jakoś zadość uczynią temu naszemu poczuciu indywidualnej jednostkowej tożsamości, gdy tymczasem ta cała perspektywa wschodnia perspektywa buddyjska jest niejako ruchem przeciwnym to znaczy tutaj mamy właśnie zobaczyć, że cała ta nasza tożsamość, którą tak kultywujemy Tomasza Jana, w którym pracujemy szlifujemy je tam i kochamy i dmuchamy na nie po prostu jest iluzją trafia z ekip z VAT w mniejszym, do którego ziomków, który z tych, które poruszyły się od niej tak kilka, że może tak powiedzmy, że to, że w w tradycji Wschodu są też cieszy się buddysta jest bardzo szerokie pojęcie ma swoje ma swoją ogromne obszary dewiacyjne, które funkcjonują podobnie jak Jachym przykład kultura chrześcijańska te dzieli obraz uważany za Boga za jakimś cudem nad codzienną istoty, która może załatwiać różne sprawy jeszcze mu się tam odsypiał dyżur przy metrze położy dziś kwiatek i zapalić kadzidło, gdy na tą nianiom temu w nie mniej generalnie religii we wszystkich liniach interesuje wątek mistyczny czytać ich przekracza ten łaciński przestępczych, żeby baliśmy się sacrum Profanum Ciech SA była dziś człowiek Bóg niebo ziemia i złe dobre dane oraz udział w grze umysł ciało to i ich i tam się właściwie kończy dlatego nie może się z regionu z ceną nie jest religią model w żaden mistycyzm nie jest religią w takim sensie w jakim myślimy o remis jest jest właściwie praktykę jest to technologia technologia dochodzenia do pewnego rezultatu technologia, która umożliwia znalezienie doświadczenie nie Inter na poziomie intelektualna doświadczenie w pełnym pełną świadomością doświadczenie tego kim jesteśmy starsi Chin ja jestem w istocie ich żal, że rząd domeny najprościej wyrazić, gdyby n p . w karty jest już przyszedł do mistrza ze niż ten były zabawki miasteczkach wzdłuż Kartezjusz, żeby powiedział jestem tylko Cogito Ergo sum tak myślę, więc jest zaś jak ja ja z tym Cogito, o co walczyć są niektórzy filozofowie występ otworzy Cogito to nie znaczy myślałem to znaczy poznają i poznaje myślę mógłby, gdyby powiedział poznajemy, więc jestem na to kto da byłoby ciekawie, ale wydział myślę, więc jestem na to to mecz z rzędu zapytał Kartezjusza w a, gdybyś tak przestają myśleć to byś był jeszcze byś był to kim byś był wtedy czy wyobraża sobie taką sytuację, że w swoim myśleniu ma nie wymyślą, czyli przestajesz myśleć o sobie przestajesz wymyślać siebie przestaje składać siebie w jakiś słów zdań dziś przestajesz być narrację własną na własny temat jak to wszystko zamilkli i zapewni chwila ciszy w swoim umyśle kim chce wybrać, bo to jest zasadnicza różnica między między psychologią Wschodu oraz z Chin i zarząd się o koncentrujemy się, że w takim prawda ewentualnym dialogu, do którego niestety nigdy nie doszło to znaczy ty jesteś bardzo trudne ze względu na to, że cały czas mówimy o języku Zachodu jednak kiedy mówimy jestem albo my zaczynała, jeżeli ja w gazie wszystkie swoje myśli co dalej mówi ja to znaczy, jakkolwiek byśmy zdefiniowali to słowo ja to jednak to jest język nie umożliwia nam w pewnym sensie opisania tego procesu co znaczy co tak chcemy w tym co pan powiedział o o Kartezjusza to znaczy to nie jest tylko że co znaczy jest podmiot w pierwszej osobie, który mówi o sobie, że wykonuje jakąś czynność, więc już w pewnym sensie to istnienie jest wewnętrznie założone w tym w tym stwierdzeniu, iż w tym sensie to jest bardzo trudne, żeby w ogóle odseparować myśl od tego, że ja doświadczam, czyli od podmiotu, który doświadcza czegoś się, że to są rzeczy, które właśnie nie są nią rozdzielne, czyli podmiot przedmiot mojego myślenia dlatego też niż zęby nie zaakceptował Dacii również stać się w wierze ja doświadczam ja poznaję jestem tym, który poznaje ten również jest dualizm złodziejowi, poznając podbijali coś co jest uznawane było w praktyce sens i w innych kwestiach mistycznych będzie się dalej tam, gdzie się przekraczać dualizm podmiot przedmiot, czyli jak ja ja nie jestem, doświadczając tym ani nie jestem doświadczeniem w inaczej się nie da wyrazić w języku afl, bo inaczej, żeby dowiedzieć doświadczających i to co doświadczane tonie w 2 i aktor i pełną stawką jest wszystko co można powiedzieć o zakładowym zbuduje tu pewną analogię, chociaż nie taki sposób jak się zazwyczaj buduje pomiędzy tym, o czym rozmawiamy, a jej językiem, w którym się próbuje mówić o fizyce kwantowej nie chodzi mi tu podobieństwa pomiędzy mistycyzm mamią fizyką kwantową chodzi mi o to, że mamy do czynienia z pewnym doświadczeniem mówiąc n p . takim poczuciu braku tego dualizmu, którego na co dzień cały czas doświadczamy mamy doświadczenia z takim mamy do czynienia z takim doświadczeniem, które totalnie wykracza poza taką codzienną percepcja, jakby język, którym mówimy został skonstruowany do opisu konwencjonalnej percepcji, w której ja jestem odróżnia Neo z tego co zewnętrzne podobnie jak nie nasz język kategorie, którym się posługujemy zostały skonstruowane do obserwowania tej rzeczywistości, którą widzimy gołym okiem, gdzie są związki przyczynowo skutkowe, gdzie jak coś jest w 1 punkcie to niema tego w drugim punkcie i t d. że stąd się biorą te te trudności to znaczy wyobrażam sobie, że jest pewnego rodzaju doświadczenie, które można osiągnąć właśnie, stosując pewne techniki medytacyjne o tym, bardzo ładnie sam Harris pisze w takiej książce przebudzenia UE Kinga to jest ateista skądinąd kolega czarna dołki są, ale praktykujący zakończono od wielu wielu lat, ale i człowiek mający bardzo głębokie rozbudowane doświadczenia medytacyjna właśnie to jest pewnego rodzaju doświadczenie, które nabyły osoby już nie sposób później opisać, bo może Henryka można jakoś tylko do niego się doprowadzić a jakie później wyrazić tak, żeby ktoś inny mógł to dobrze zrozumieć chyba tylko przez taki paradoks jak w, a nie tylko tylko poprzez paradoksalnym używanie słów, ponieważ można powiedzieć, że nasze umysły są programowane przez Jens Voigt język opisu świata to w tym języku jest słowo ja no ja jako podmiot w ty jako przedmiot mojego Poznania w silnikach ci coś co widzę coś, czego doświadcza na dni w miastach mamy za programy mowa w umysłach widzimy ten świat od tego się nie da ówczesny komputer też jak my dziś program ten, kto widzi tylko to co ma zapisane w programie w Czechach nie ma zapisanego w programie nie jest w stanie zobaczyć we wsi można po niej, że psychologia w ich brak praktyka taka duchowa siła mówi, choć nie lubię tego słowa w trzecim secie napompowane źle się kojarzyć się Chrystus w RAF ona służyć temu żeby, żeby wyjść od zajęcy, a szyby wyszli poza język poza wszelkie wyobrażenie poza wszelką myśl, ponieważ myśli są też zbudowane z języka no i i ich czyn warto się zainteresować się na małe i wygląda na to, że rzecz ludzka się coraz bardziej tym interesuję mam cała nasza kultura zachodnia Denver zasysa coraz więcej z tej tradycji wschodniej właśnie psychologii Wschodu Kalety mówiąc religijności Wschodu w po to jest psychologia psychologia, która nie oddziela tego co widzialne do tego, że nie widział ten człowiek, a tutaj to jest troszkę właśnie to jest ciekawy obszar do zastanowienia się go też pan powiedział też ta kultura zachodnia zasysa psychologia Wschodu np. istnieją, ponieważ punktem wyjścia do naszej rozmowy były jednak też pana wczesne doświadczenia z psychoterapią to dzisiaj w psychoterapii są oczywiście nurt, w których praktykuje się to znaczy takie oparte na maj tworzone z ulg, które są też udowodnione jest z naukowych skuteczność w stosunku do zaburzeń typu depresja i t d . z bardzo zastanawiające, że jednak tego typu instrumenty wiem, że to jest pewien rodzaj także banalizują trochę to logiczny Nor jakoś nikt metafory nie atakuję mając instrumenty są stosowane do czegoś jest w pewnym sensie można, by też powiedzieć symptomem albo chorobą Zachodu to znaczy zapowiedzieli, że właśnie tutaj jest też pytanie czy te narzędzia wschodnie, czyli taka praktyka służy temu w tej sytuacji tego typu terapia służy temu, żeby człowiek, który doświadczeń, iż trudności pozbył się o swoich objawów i znowu przystosował się do funkcjonowania w społeczeństwie, które jest ich źródłem w pewnym sensie tego problemu w pewnym sensie tak jak o tym rozmawiamy tutaj, że to jest być może krok ku czemuś innemu to nie bardzo zastanawia wyznaczone ile daje się tu to zaaplikować do lokalnych warunków powiedzieli szermierze dołącza do tego pytania bo, choć pewnie też o to na ile to się staje po prostu częścią całego przemysłu UE na wschód to znaczy no właśnie w jakimś narzędziem do tego, żebyśmy po prostu się poczuli lepiej i potem sprawniej pracowali w swoich korporacjach ani, żebyśmy poznali faktycznie swoją głęboką naturę no bo istnieją jakieś takie 2 zasadnicze 2 zasadnicze sposoby zastosowania tych technik tych tych praktyk i 1 to jest właśnie taka, która ma prowadzić nas do doświadczania braku podziału na podmiot przedmiot do tego doświadczenia nie dualnego, a druga jest po prostu taka klasycznie właśnie terapeutyczną sprawnościowa nazwijmy to, że jak po prostu będziesz medytował będziesz praktykował państwo u nas pojedziesz na jakieś warsztaty et Cetera NATO będzie spokojniejszy będziesz się lepiej czuł będziesz się nie przejmował n p . że w twoim otoczeniu jakieś złe rzeczy się dziejom i po prostu będzie de facto właśnie lepiej przystosowanych w takim bardzo klasycznym sensie no bo jak jedziesz na wojskowym w sieci wciąż bada czy przed przestępcą to da Riusz spra w w mniejszym drony za zabijanie nie zawsze była krajem czy wydajna oczywiście to co to jest ważne poważne niebezpieczeństwo, ale ona jest likwidowane w dużym stopniu poprzez systemy wartości, które zawarte w każdym w każdej procedurze można powiedzieć terapeutycznej i religijnej i takich, które przekracza w terapii czy psychologii i religijne tylko 2 odrębne procesy więc tak rzeczywiście jest na każdego narzędzia można użyć źle albo dobrze i w zależności od tego jakie mamy aspiracje Chin mamy cel jak głęboko głęboko doświadczamy tej fundamentalnej prawdy o sobie i na świecie jest pewne niebezpieczeństwo w tym co nazywasz UMS Industry jest jeszcze gorszy Industry to się ktoś raz 2 Environment in do strefy, gdzie żyją ludzie niekoniecznie prowadzeni przez kwalifikowanych nauczyć się inna budują swoje dzieci ludzi na temat tego, że już coś, czego doświadczyli coś wiedzą, iż gotowi są jeszcze dalej przekazywać zawładną opłat wszędzie oczywiście nauczyć rządzić jak żyć w UE a, a my to dowody są niebezpieczeństwa, które są wszędzie w jak spojrzysz wstecz w naszą historię ludzką to z każdą nawet najlepszą sprawą tak można zrobić się może wygenerować naszych rękach, a niebezpieczeństwo jest też niwelowane są niebezpieczne, że co mówicie i zniwelowana nie tylko przez PŻM istnieje pewien system wartości można powiedzieć Wdy świecie są wskazania wskazania w ostrzegają, że jeśli chcesz osiągnąć stan całkowitej jedności doświadczyć swojej prawdziwej natury innymi słowy na to przestrzegaj takich zasad przykład ochraniali wszelkie życie po, czyli niszczenie zabije IKE, ale jest jeszcze 1 element, który w, który tutaj w bardzo pomaga w tym w procesie że to co powoduje, że niewłaściwe używanie różnych wspaniałych narzędzi to jest naszego nasze ego, które nigdy nie jest w stanie zaznać spokoju te ciągle mu czegoś brakuje ciągle musi czegoś jeszcze wcielić mu się w jaki sposób potwierdza samą siebie, bo mierzyć z istoty swojej jest krzewienie pewnych, więc to i to i to i to się nazwę w tradycji tradycji buddyjskiej maty z 5 materia pisma w loteriach Cis z wirtualnym tyczy duchowy z duchowym materia dziś jest, kiedy owoce tej praktyki nie one one pojawiają się tam w wieżowym z pełnym procesie następuje na dole całkowicie błysk dzietność całkowitego oświecenia czy przebudzenie skalibrowany można powiedzieć, że w zależności od osoby, która praktykuje tego jest ona w stanie pomieścić kij ma aspiracje Chin ma własne problemy i t d . jak silny stałego w każdym razie jak i dopóki się nie przekroczy tego, czego to owoce tej praktyki są spożytkowane przez Seko chce, by ktoś używa tych owoców praktyki praktyki, które ma przekraczać to egocentryzm prospekt w służbie ego zaczyna się stroić się msza w budować jakąś tam reputację bawić się nauczyciele, choć wcale nie jest do tego przygotowane tak dalej jak zachować funkcję SEK na i puścić 1 słowem i kto to jest powszechne niebezpieczeństwo to widać też na gołe emocje w obrębie szczególnie tych tradycji religijnych, które właśnie co nie uwzględniają tego, że że, aby nie nie używać narzędzi 3 czy rezultatów praktyki duchowej o to, aby kompensować braci jego potrzeba jako cel chce postawić przekroczenie tego jak nie można powiedzieć jak zawsze jest w niebyt wskazywał palcem w niektórych tradycjach, mówi że na branżę nasza religia jest piękna i chorób kości jest niewinna, ale ludzie, którzy pracują w tym kościele są Grześ, ale jak decyzją jest pomyślane, jaka to znakomita i co dalej te są one miejsca na tym się zatrzymać na album to świetna maszyna obronna na taka porządna psychol monologi, a to jest to co wskazała resztę radnych ten mechanizm no właśnie, ale jak przy patrzymy się tej perspektywie, o której rozmawiamy o tej perspektywie wschodniej Neo takim także staje się nie wiem historyczna kulturowym i zobaczymy na okoliczności społeczna, w których pojawia się Książe Sweet Heart 2 Budda Siakjamuni późniejszy buda historyczne i na całą jego naukę no to właściwie ten program, który ma on tam oferuje jest dość skromny to znaczy tez program polegający na tym, że każda istota cierpiąca wszyscy tu jesteśmy cierpiący mienia oświeconym istotami ma w ręku technika, która pozwoli jej ten korzeń cierpienie jakoś zda za aktywa chować no i w momencie, kiedy przyłożymy to do całej tej rzeczywistości, w której dziś żyjemy to zasadne wydaje się zasadna wydaje się pewna wątpliwość czy też zarzut wobec tego w jaki sposób w świecie Zachodu oddziałują takie wschodnia na religię czy praktyki, które nie akcentuje akurat tego, że nasze stają częścią przemysłu UE nas tylko, że ona w jakim sensie wtapiają się stan, że zachodni indywidualizm paradoksalnie, dlatego że jednostka zaczyna wyłącznie w sobie poszukiwać źródła wszystkich swoich problemów pod wpływem tej na perspektywy i niejako znieczulać się na świat społeczne polityczne na nierówności na całą strukturę społeczną polityczną skoro wszystko bierze się z mojego ego no to już przestaje się tak naprawdę przejmować czy wiesz jest bezrobocie w kraju, w którym żyje czy system polityczny jest sprawiedliwy my i t d . tak dalej koncentruje się na tym, żeby uświadomić sobie, że i tak tego wszystkiego nie ma w nich upraszcza, ale dziś totalne nieporozumienie totalne nieporozumienie honor, ponieważ to, o czym mówisz o wszystkim bezpieczeństwo zjawiska są wynikiem tego się tak nie inaczej ukształtowanego LFC widzi tylko to, czego co nauczyło się widzieć we wsi i cały czas próbuje w jaki sposób kompensować swoje deficyty i nigdy nienasycony głód nienasycony w wannie to co ujął w oddaniu dziś w zapasie jedziemy w uczniach którzy, który tam siedział dniami nocami w tej medytacji w sztuczną rowerami mówi w 69 dlaczego, bo ja chcę osiągnąć szczęście Annę jesień w ZOZ osiągnąć szczęście zapomni o ja zapomni chcę zapomnieć o wszelkie koncepcje szczęścia tknięta co jest bardzo trudnych z 2, ale AAA do pewnie przeczuwać prawdziwość tej tyrady mocne tempo jest od pochodzi od dochodzić jak człowiek się uchwalenia od tego co do tożsamości ideowych PSL wygasa z szyn zrobiliśmy też małemu umysłem, bo umysłem oddzielony się tego zwalnia to wręcz przeciwnie staje się niesłychanie współczujące istotą, ponieważ mało tego, w którym momencie w tym wchłonięcie jest mato taką fazę, że wszystko się boi że, gdyby chcieć więcej z po to, by mnie zabolał i to w dosłownym sensie, gdybyś ty był smutny to ja z baby ach, gdyby się cieszą te też myśleć o 3 w, więc to jest to co się nazywa budowaniem współczucia, że współ zdolności do współodczuwania, którą się nazywa się inaczej miłością we wtorek w tradycji chrześcijańskiej duszy, więc to nie jest oddzielanie się bić się wręcz przeciwnie, ale tys widzenie świata w zupełnie inny sposób traci w taki sposób, który już w porządkuje procedury pomaganie ten świat czy w zacznijmy od jakich przyczyn brak przyczyny tego całego nieszczęścia poprzeć, a praprzyczyna zresztą też bardzo ładnie opisane w tym metaforycznie w tym po założycielskim misja chrześcijaństwa graczy, czyli czy Wypędzenie z raju po no, dlaczego zostaliśmy wypędzeni z raju, bo dyskutowaliśmy także owoców drzewa dobrego i złego ani z wiadomości dobrego złego, czyli po raz pierwszy nasz umysł stał się umysłem rozróżniając te mu woda się posypało w potem go gorzej grunty w chaosie w może wejść, żeby dys w pewnym sensie stawia sobie, że zażądania ze mówią o mistycznym wątków, gdyż zenbox czemu jeszcze parę innych tradycji stawia się za placem powrót do rad przyczyny, która jest zakodowana w umyśle każdego z nas czy ja od razu się przyznam, jakiej pozycji mówię mówię z pozycji buddysta nie praktykującego Fisz jestem buddystą wierzącym, ale niepraktykujący, ale może jeszcze kiedyś bardzo się jak ujął się zaraz niewykluczone, że nie ma, choć trochę żartuję ale, ale jest dla mnie głęboka sympatia jakieś poczucie pokrewieństwa z tym z tą tradycją z tym światopoglądem nie mam jakichś szczególnych doświadczeń medytacyjnych w tym czasie powiedziałem, że to, że jestem niepraktykujący natomiast w jakim stopniu widzę też to, że to różne techniki te tradycje bywają wkomponowane w różne takie fragmenty kultury zachodniej, które kompletnie, odwracając ich na ich właściwy sens i CIT i to jest inny jest też bardzo niepokoją nas było ze zbycia akcji po oczyszczeniu płyty są święta odbyliśmy 2 duże że, że wszystko co ludzkie może być wehikułem wszy przed prowadzącym do przebudzenia się świece te ciało nie jest wykluczone z tego procesu wręcz przeciwnie seks nie jest wykluczone z tego procesu sztuka uda to sztuka w słońcu gazem niż to sztuka w czystej obserwacji i i spontanicznego tworzenia obrazu nie słyszę wydłużonego FM 3 i praw i amortyzowany tylko w tym czysta reakcja na procesie kiedyś doświadczę już w jakimś tam w miarę czyste umysły na to wszystko są co wehikuły ten penis nie jest wykluczone z misją jest kluczowa nie nie mamy tej sytuacji, iż prawda, że żyją muszą odrzucić ciału o to, żeby się praktykować jak jakiś rodzaj więzi na wręcz przeciwnie mogę mieć taką praktykę, która bardzo głęboko wchodzić co, ponieważ ach, jachtowych Bohdan ładnie wyraził filii swojego świecenia wszystkie istoty bez wyjątku posiadają naturę bunt niska, ale ceną całkowitą ludzkie umysły pogrążonej w ignorancji nie potrafią tego dostrzec, więc czymkolwiek się zajmiemy rachunkowi istotą ludzką istotą nie chciało czytać komunistów druga osoba czy 3 czy zwierzęciem czy roślinną czy morzem czy przyrodą czy wiem, że robienie sztuki i t d . w jest droga to jest droga tylko czy w pójść zgodnie z pewnymi regułami i na całość angażować się ręce żeby, żeby się, jakby zapomnieć w tym co się robi w tym dobrym sensie zapomnieć, czyli stracić tę to złudzenie oddzielenia przekroczy 3, że ja jestem, doświadczając tym przedmiotem od zawsze są podmiotem to wszystko są przedmioty mają myśleć to jest kompletne nieporozumienie tragiczne w swoich skutkach, które pozwolą na granicy zawijać krzywdzić da lekceważyć i tak dawny chciałem zapytać czy cofnąć się do początku naszej rozmowy może trochę, żeby to właśnie uporządkować, jakbyśmy czy możemy się pokusić o to, żeby spróbować powiedzieć, w czym jest cierpienie w takim rozumieniu zachodnim i wschodnim w zachodnim rozumieniu źródłem cierpienia jest dodanie do siebie per mówiąc najkrócej cierpimy, dlatego że opowiadamy sobie sami siebie terenów i monitorujemy np. zadawać takie pytanie, jaki jest sens życia z punktu widzenia buddyjskiego, gdy ktoś zadaje takie pytanie to oczywiste, że życie pyta samą siebie o sens życia w odpowiedzi jestem chcesz odnaleźć sens życia poznano się w życie Żydzi czy naprawdę wejść w życie, żeby wejść wszyscy ci to trzeba się pozbyć 1 ego jest co stanowi tą jedyną i strasznie trudną do przekroczenia granicy od dzielenia, które jeśli pozbędę tego oprogramowania można opowiedzieć tę i stany w nim czystym umysłem wobec świata 22 wśród rzeszy, więc w UE to jest źródłem cierpienia w grach z tej perspektywy w ramach perspektywy pytania o moją prawdziwą autentyczną tożsamość te stanowić źródło cierpień ja wychodzę z tej psychoterapii prawda płacimy, więc jakoś poukładany no i dni teraz gdzie mam pójść część ludzi, szukając ich religijnej inspiracji, ale w naszej kulturze Zachodu nie istnieje istnieje w kościele w chrześcijańskim też tradycje mistyczne równy jest winny jest ich miejsce zamiecione pod dywan nikt nie chce o tym, mówić jest strasznie trudno sobie poradzić z tą tradycją tym wszystkim co ona wnosi bardzo niewielu ludzi potrafi tam dotrzeć, więc móżdżku skrót od 5 lat IT źródło 6 tys ludzi źródło cierpień odnajdzie jest dodamy do siebie opowiadamy sobie siebie samych puszczamy sobie te wszystkie kleje beczki z naszej martyrologii i jeszcze w dodatku te ślub próbujemy z tego kręcić jest cisza w miarę spójny obraz samego siebie niż koncepcje daje coś co ja przeżywam co ja mówię też powinny zachować w takiej sytuacji w innej sytuacji mamy bardzo precyzyjnie rozpisany program na co na wszystkie okoliczności marży na szczęście część okoliczności aż wreszcie zaskoczy, a buddyjskiej ideały starsi mniej czysty umysł i działań jest, choć jest okolicznością powiedz, bo to jest bardzo ciekawe jak się zapatruje się na takie nataką kwestie, które się pojawia w różnych tradycjach psychoterapeutycznych post psychoanalitycznych również także w takich tradycja jak nie wiem psychologia humanistyczna psychologii transpersonalnej na kwestię związaną właśnie nazwijmy to z rozpoczęciem czy wejście na taką ścieżkę praktyk z braku lepszego słowa powiedzmy duchowych czy medytacyjnych Otóż w kręgu zachodniej psychologii czy zachodniej tradycji terapeutycznych takich może trochę bardziej rewolucyjnie nastawionych niż takie są w sposób oczywisty adaptacyjne i nie interesując się zupełnie tym wymiarem, o których mówi, o którym mówisz istnieje takie zalecenia czy takie założenia, że tego typu praktyka powinna poprzedzać najpier w jednak zbudowanie takiego mocnego ja to znaczy, że jak ktoś n p . ma jakąś neurotyczna struktura cierpi na jakieś zaburzenia nie wiemy Lenki problemy i t d . to najpier w powinien właśnie wzmocnić to ego i zbudować taką twardą tożsamości jak dopiero co zrobi to wtedy może wejść taką praktykę, bo inaczej ona może mu zaszkodzić w zasadzie chyba jedno tak jedyną taką perspektywą zachodnią która, która głosi coś odwrotnego znaną mi to jest to jest psychologia dziecięca Hermana takiego ucznia Junga, który właśnie od początku jak akcentuje to, że jego celem jest wyjście poza ego i właśnie pozostawienie w jakim sensie ego za sobą i że nie kultywuje tego przekonania, że to, że wzmacniania jego jest konieczna, a jak ty na to patrzeć także z perspektywy praktyki także z perspektywy po prostu gabinetu, w którym w, którym się spotykasz z ludźmi którzy, którzy z różnych powodów cierpią przy brzegach rycerzy, że pewien rodzaj zaburzeń traci właśnie z kręgu pre psychopatycznego psychotyczne, czyli innymi słowy skłonność do całkowitego zanurzenia się w wewnętrznej produkcji umysł wirtualnym świecie myśli wyobrażeń tę zresztą często mają dość dramatyczny scenariusz może to jest dobry punkt wyjścia do takiej praktyki w wersji z pewnego zasadniczego powodu, że na początku też praktyki medytacyjnej trzeba sobie stworzyć jakiś inny niż inny aspekt obserwator czy świat czyjaś wycofuje z tego świata myśli wyobrażeń właśnie różnych emocji również się tam pojawiają osoby wycofuje się z tego z tego świata i zaczynam go obserwować po prostu toczyli leczyć dystansuje się od treści mojego małego umysłu wręczymy umysłowego pomału pomału, a że powyższy pozyskuje Tacho inną tożsamość rzeczka meta tożsamość p t. obserwator światowych świadek jest zresztą używany również w latach 2 instancja się zużywa również psychoterapii z tego czy da się one niemożliwe reduty świadek ma większe zadania większe wymagania przez minister, bo on po prostu musi bezstronnie obserwować całe zamieszanie w niczego nie odrzucać niczego nie wciągać nie dawać się wkręcać nic niczego niczego nie rozstrzygnięcie, kto się mówi dalej tylko w płynie rzeka rzeka myśli wyobrażeń emocji tak niesie mnóstwo różnych tam myślał kształtów i ja to tylko obserwuję, więc ludzie, którzy mają kłopoty mają słabe Eko trzeba powiedzieć ta i z mają tendencję do tego, żeby całkowicie dać się pochłonąć 4 i tej rzece ner Wowa mięsistym zasadnicze trudności też dla nich trudne do przekroczenia w tym sensie muszą zbudować lepsze bez szans wyrażone w usteckim wszystkim po wypowiedzeniu 201 z niższych cen odpowiada na podobne pytanie chyba, w który powiedział wiesz, żeby zbić z pan zwanego trzeba mieć co pan w w dna, więc ta tak jest to rzeczywiście jest tak, bo właśnie jest pozornie ogromny paradoks w podjęciu takiej praktyki to ego podejmuje tam krach strefy wrzawę wobec, że z punktu widzenia jest to praktyka samobójcza ego zaczyna zjadać własny ogon no ale żeby to, czego mogą podjąć taką decyzję i zaczął zjadać własny ogon to ona tam musi być tak jakoś poskładane i więcej wiraży ogłupić kompleksów wyższe wieże o tym, impulsem do tego, żeby wejść jakoś krąg tych praktyk było poczucie jakiegoś no tak orzekł że, że te techniki psychoterapeutyczne są niewystarczające czy to się posługiwało się tego rodzaju technikami medytacji innymi wywodzącymi się jakoś buddyzmu w praktyce terapeutycznej i jak właśnie te relacje z twojej perspektywy wyglądają, bo w dół trudno mi sobie wyobrazić właściwie jakiś rodzaj połączenia tych 2 perspektyw Dobek z kimś rozmawiać o jego dzieciństwie ją sobie to wszystko przypomina i wraca do tego interpretuje na różne sposoby et Cetera no to raczej robić coś innego niż właśnie stawia się, kiedy się stawia w takiej pozycji medytacyjnej obserwatora, który postrzega te przepływające różne emocje i no jakoś próbuje zobaczyć, że w żona mają naturę inwazyjną to ja jak w jak to wyglądało także takie strony praktycznej czy to są rozłączne nadal w dla ciebie obszary w tym sensie, że nie wiem z kimś pracuje terapeutycznie, a potem go n p . zachęca do tego, żeby zaczął medytować czy czy jakoś jeszcze inaczej nasze kontrakt terapeutyczny musi być kontrastem terapeutyczną Lechia umawiają się znaleźli na to, że im jakoś, by zoptymalizować to, czego też, bo nie było źródłem nadmiernego cierpienia jego zupełnie niepotrzebnego, ale oczywiście nie jestem w stanie załatwić sprawy cierpienia egzystencjalnego w pieszych, gdy człowiek, który kończy terapię uświadamia szef itd to cierpienie pyta mnie co dalej na 2 września mogą mieć się różne propozycje, ale tak naprawdę dotyczy nie musisz wybrać jakąś drogę, która w swoim odczuciu doprowadzić do celu, który traci ważne czy ktoś odpowie na twoją wątpliwość tę nie zachęcam nikogo do mojej brodzie kurtka w tym nieuczciwe, dlaczego nie bez takiego prawa w psychoterapii, ale jeśli ktoś przychodzi do mnie w tej chwili jako do około 3 lata coaching jest bardzo ciekawy głos z whisky amorficzne kompresji co da się obejmować ma, że wszystkie dziedziny ludzkiego ludzkiej egzystencji, ale jeśli z rejestracji korcie nic się za Life coaching i kruchości formy psychoterapii jako taka jest remis stygmatyzuje ramce gra dla tych chętnych dziś, w którym się trudno oprzeć przyznaje, że mogą potrzebować psychoterapii czy jakieś formy leczenia w i ten unika ta formuła ten kontrakt umożliwia tego typu interwencja czy ja mogę tym ludziom dawać się technicznie weźmy choćby w terapii głęboką tylko w Tychowie sprawdzam czy są narzędzia, które mogą pomóc na tym poziomie także objawowe te, chociaż niektóre z nich sięgają do przyczyn jeśli ktoś zgłasza taką potrzebę, a ja bym nie słyszałem o czymś takim jak medytację myślałem o czymś takim jak maleństwo na szczyty mogliśmy tego nauczyć się we krwi silną grupą Deutsche różne proste techniki no ale też po szyję w gabinecie terapeutycznym ani coachingowe nie mogę nie chce wchodzić w rolę nauczyciela duchowego, więc wysyłam w nich rzeczy ludzi bardziej wydajny komputer cały czas niezależny odpowiada odpowiedziałem pani na pytanie, bo było pytanie będzie jego powrócili cierpią ludzie Zachodu od Radziejowa wyciekną ludzie Wschodu w GZM, czyli jest cierpienie wg takiej tradycji wschodniej to jest możesz żyć zadane pytanie czy my, nic więc w ciszy jest z punktu widzenia psychoterapii Zachodu cieszymy się źle poukładane jego cześć Kramek, któremu się przydarzył mu natomiast z punktu widzenia psychologii są w swoich źródłem cierpienia jest prawo odpowiedzi na pytania kim jestem naprawdę cieszy mnie źle zdefiniowana tożsamość my robimy w naszej kulturze ten fatalny błąd też chodnik powtarza się trochę zimy jesteśmy na uczelni w tego, że naszą ostateczną tożsamość jest jego myślę, więc jest wymyślam sobie siebie wymyśla sobie świat, w którym żyje tak i to jest to nic więcej niestety spotkać się marsz po w tym się jakoś miastami lub bardziej pod natomiast perspektywa Wschodu jest znacznie szersza i nie jeśli chcesz wyjść szczepieniach tamtego cierpienia rośnie, czego czystego etycznego tylko właśnie jego cierpienia egzystencjalne musisz iść tam pytaj o swoją prawdziwą tożsamość uhonoruje swoje wątpliwości oni nie da się wrobić w to, że skoro pytasz dalej kach o sens życia o sens śmierci sens istnienia oto kim jesteście to jest to by sobie wymarzyć swojej choroby jest poważna bardzo sprawa to są poważne aspiracje wątpliwości i honoru i znajdzie drogę do tego, żeby nanieść w sposób odpowiedź c brzmi jak dobre puenty wahać decydować na końcu chciałam się cofnąć się wcześniej do tego z początku trzeba pamiętać co było w tych 3 filarach SM co było takim pierwszym takim czymś co przyciągnęło na lata temu było bardzo wiele do kasy, żeby ją do na mnie największe wrażenie to kto niesłychana determinacja ludzi, którzy podejmowani są drogie, a ich i to było tam opisywane przez różne przypadki również czy tym razem popełnił bowiem drzew można powiedzieć sza fika tor był moim pierwszym najważniejszym nauczycielem potem, że tam się znalazł opisy doświadczeń przebudzenia w twarz jest to urąga ciemnych porównuje ją za euro zatem o co prosić o wybór daty wuefiści swojemu uczniowi zapomni o szerszej koncepcji szczęście, aby odpisy pamięta zrobił na mnie ogromne wrażenie 8 lat reszta chce no może też srebrne forum należy później odrzucił też chce IT, ale to w tym strasznie strasznie utrudnia grę, bo my zamiast obrusu otworzyć zniknąć w pewnym sensie to, że młodzież wyobrażenia tego co się wydarzy itd oraz odsuwa od cen to w ogóle też muszą być niesamowite tak myślę, kiedy w PRL -u się buddyzmem zaczął pojawiać w tym kraju jednak rozpięte między marksizmem katolicyzmem i nagle coś takiego to pop to wszystko było zupełnie niezwykłej też były jakieś egzotyczne ciekawe później te eksperymenty z psychoterapią do tego buddyzmu musieliście dobra, by stworzyć niezwykłą malowniczą lunche ewolucji Agora PL niesłychane bardzo się cieszę, że mężczyźni się tym uczestniczyć jak reszta współtworzyć, bo zarówno w 1 z rodziną intensywnie działa zresztą, promując inne na początku laboratorium do laboratorium, bo tam pierwszą taką rewolucyjną instytucją w obszarze psychoterapii nartami i było parę osób, które praktykował Zenon GTŻ się też bardzo dobrze zgadzało dobra sceneria w k dziękujemy bardzo bardzo dziękujemy Wojciech Eichelberger psychoterapeuta Instytut psychologii monologi o państwa gościem małej oczywiście zapraszamy na kolejny odcinek naszych wewnętrznych konfliktów przypomnimy Bartosz Dombrowski jest wydawcą tego programu to również Lindos uczeń
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA