REKLAMA

Zuzanna Radzik o swojej książce "Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-10-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM poranny magazyn emancypantki wyjątkową edycję zaraz państwu zdradzimy, dlaczego w trzecim razem z naszym dzisiejszym gościem jest Zuzanna Radzik dobry wieczór witam tę rolę szkoły publiczne ska tygodnika powszechnego członkini zarządu forum dialogu autorka m. in. książki kościół kobiet i książki emancypantki emancypantki p t. kobiety, które zbudowały kościół książka była niezwykle pasjonującej fascynująca, której lekturze towarzyszy inne to Rozwiń » bardzo specyficzne uczucie, kiedy czytamy książki historyczne z 1 strony żal złość się jakiegoś rodzaju poczucie frustracji, a z drugiej strony powiedziałam takie Kolumba owe odkrycie w głowach nie miałam pojęcia miałem pojęcia i to jest też niezwykle ciekawe i tak jest i tym razem też książkę, która przedstawia inne kobiety aktywne w pierwszych latach funkcjonowania kościoła aktywne niejako służebnica tylko jako uczennice na Jezusa i książka zacznijmy może od tego, które gros z nich jest dla ciebie pewnego rodzaju eksperymentem wyobraźni, bo praca nad tą książką Monciak wyobrażam błagać w jakim Imaginarium historycznej próbom wejścia w ten świat, gdzie kobiety naprawdę coś znaczyły w, a przede wszystkim Targ władz to dobry wzór wszczyna wobec nich VAT polega na czym innym, bo tam można sobie wyobrazić, ale też trzeba się trzymać jednak faktu może i UE i trochę sobie spekuluje, że ciężko z tymi źródłami ciężko mi to było bardzo panie z dawno inni też wiele tych z opowieści o kobietach nie było tak ważne, żeby je zachować, więc siłą rzeczy bez taka rekonstrukcja rządu pewnie opatrzona wieloma błędami w taki wynikającymi z tego, że to rozpatrujemy i zdecydujemy, jakie były powodem i ich znamy tylko wycinek rzeczywistości tak naprawdę to to w tym zachwycie, o którym powiedziałaś takim żyła nie miał pojęcia, ale mogę jednak znaleźne to i tak jest jakiś ułamek tej rzeczywistości, jaka ta miała miejsce i jaką udało się przechować i zwykle jednak też w tych bardziej ortodoksyjnych kręgach to znaczy starożytność ma to do siebie że, żeby co się zachowało trzeba mieć wyznawców jest swoisty fanklub, który przybliża swoje dzieła będzie słuchał kopiował znieść tego nie ma to bardzo często nawet istniejący stan techniczny ginęły i po prostu oni mi się nie dowiemy, że istniały tak samo znacie, w której tworzył albo, o których pan po tych postaci z obecnymi kilka, aby z imienia wymienionych jeśli nie troszkę powyżej 10, ale to jak w takim razie jest z tymi źródłami danymi materiałami pogłos sami fanklubów to są różne rzeczy już na tekst jak głównie się po na tekstach z wygodą zda sprawę, że jednak niż z taką nowelę cecha może szkoda, bo można było się pogrzebać więcej w psychologii i inskrypcjach tam wszystek Wisłę robi świetne rzeczy i też równolegle wydała wcześniej wiosną wydała książkę jakieś skończyłam o właśnie odkryciach kobiet odkrywaniu kobiet na podstawie inskrypcji fresków Ełk nagrobnych inskrypcji to są takie rzeczy, które też, że jego mniejsze poddają takiej cenzurze właśnie ze zwycięzców historię tych, którzy potem Pisz narzucają narrację narzucają mający też no właśnie wspomagają pewne tak, żeby się przy zachowała inny nie wegańskie cen diesla zachowano na ich cmentarzu w mgnieniu zginie z nami potem się znajduje i stawia pytania mnoży koszty ortodoksji po znajdują one Szkot mamy takie fresk fresk czy też mozaikę, na której jest napisane Episkopat Togo zaczęli biskup Karl Theodor zje, aczkolwiek niektórzy sugerują, że to Episkopat to była nasza trybuna zwana żony biskupa, ale prawdą jest niewiele po prostu nie wiemy czy to z ortodoksyjnej, a postać Tytusa Szkot postu z jakiej środek chaty redukcyjnego czy nie tego główną Beethoven non chrześcijaństwa, bo wiemy też, że rola kobiet i przywództwo kobiet było przedmiotem kontrowersji właśnie między tym uznano gotowym, a takimi domami, które właśnie wygrały tej historii Allen, ale ciężko inaczej traktowały kobiet no tak też właściwie książką o tym, że ta rewolucja równouprawnienia przedstawienia w nowym przedstawiona w nowym testamencie ona przeżyła tylko swój Przedwiośnie tak nie zdążyła się rozpędzić i rozbiła się o rzeczywistych Pawła Łęczną oparła zarzuty otwartą głowę Pamuła to jest to też jest chyba właśnie u nas rozbiła przede wszystkim o o o konwenanse społeczne imperium rzymskiego i to co w nich uderzają w leżącą na czasy kontekst cesarza Konstantyna to później rok wcześniej się rozwija właśnie w czasach Pawła owoc taki obyczaj, że w rzymskich, które nie pozwał kobiecie publicznie się udzielać i Paweł w tym sensie no jak w 2 plamy z takim pewnym dystansem podchodzę do obwinionego jakiegoś wielkiego, bo on jest raz, że człowiek ze swoich czasów LM z instrumentem sympatyzuje z powodów, ale inną, ale myślę, że do tych, jakie Dynama dla młodej grupy, które w gruncie rzeczy w tym czasie jest żydowską sektą i dopiero wychyla swoją głowę lekko zachęcałby, ściągając rzeczywiście ludzi, którzy nie są Żydami z pochodzenia to już samo w sobie kontrowersyjne, bo w starożytności niekontrowersyjny było jedynie czczenie swoich bogów swoich rodzinnych miejskich i lokalnych znowu swego ludu swego bogów tych, którzy ich ojcowie apogeum przekazali ich w tym sensie rządzili już starożytni Rzymianie uważali ją strasznie dziwne zwyczaje i dziwnego, bo ograli Dziwnowa to opowieść o sobie no ale co mają poradzić dostali do spadku po poprzednich pokoleniach natomiast to, czego nie wolno było robić się do przedszkola działać w Anglii i to chrześcijaństwo potem odczuło to, że wywołało tak już wystarczająco dużo przekroczeń dokona wykonało to 1 z większych większych kontrowersji to właśnie to, że to wywoła niepokój społeczny to mała wieś, bo kot bogowie będą się mścić tak, jeżeli wyprzedzić na inną wiarę często wywoływały samo kontrowersji w czyjąś co w takim momencie, kiedy powoli zaczynają się bez zaś istnieć rzeczywiście wyraźnie w tym imperium rzymskim, które ma taki właśnie problemy z przechodzeniem na inną wiarę plus ogólnie podejrzliwe wobec stowarzyszenia różnego rodzaju i wiemy, że Infinity czuje i wysłać szpiegów do nich ma oczywiście czym ten kawał, który pisze do Koryntian choinki Janek, żeby się łęcznianki zagrały 2 ognie głowa tak właśnie on, żeby one się tak mu pisemnego albo dostęp tlenu Invest taki właśnie problem tutaj konwenanse tutaj Kalisz inne aspiracje, ale trochę jestem w stanie zrozumieć, że Paweł w nowy model wspólnocie i Miodzio niewiążącą las nie będzie, by poszli na życie poświęcił w zasadzie feminizm to też znamy z kolei lisy w zupełnie innej skali na innej płaszczyźnie zasiadło po osiemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy feministki, które były zaangażowane w rewolucji zmiany ustrojowej zaraz po zmianie tego ustroju usłyszały no to na tym, że w urzędzie zakończyła postulaty zostały uzgodnione nigdy nie zostaną zrealizowane to ta wersja do dwudziestego wieku zresztą dwudziesty wiek w książce Zuzanna Radzik 2001 . w zasadzie też się pojawia pojawiał się po prostu odniesienia do ne współczesności ale zanim jeszcze opowiemy inny od tej nie do pełnionej rewolucji równouprawnienia powiedzmy właściwie, dlaczego ne stało się tak, że Jan po 3 wiekach uciszania wagi istoty głosu kobiet w kościele właściwie nastąpiły w faktyczne wieki posłusznego milczenia i nawet dwudziestym czy w 2001 . wieku jak piszesz we wstępie nigdy w niedzielnych czy paniach nie usłyszymy zakończenia listu do ziemianki Święty Paweł pozdrawia 10 kobiet m. in. diakona SIG tekst grecki stosuje formę męską CB Apostoł June liderki młodego kościoła ligi i Byrska przepadają niezauważone te miejsca, gdzie czytamy, że włączyły się z uczniami utrzymywały w swoich domach wspólnoty kościelne nauczał, że koniec świata tylko czy chrześcijaństwo nie miało być końcem świata takiego, jaki dotąd istne, dlaczego dzisiaj w kościele nie funkcjonuje nie ma najmniejszego powodu wytłumaczenia no to jest właśnie ciekawe, że jak myśmy podkom pod koniec pierwszego wieku i ulegli presji kultury i wierzę, że Rzym rzymskie i tego co kobietom matce mężczyzna woził tej konwencji patriarchalne i tak Toyota została msza i te zostały dzisiaj niestety wielu Rosjan uważa, że wraz z Lechią Gdańsk wynosił dowiózł nas do dziś żali się świetnie my nie możemy wysiąść uznajemy to za źródło chrześcijańskie cnoty ten podział właśnie na te role płciowe kobieta zakryta w przestrzeni raczej prywatnej, by funkcjonująca niewystępująca publicznie, chyba że za zgodą męża roli realizująca się przede wszystkim w tych rolach prokreacyjne domowe ognisko oczywiście z ekstremalnie wywieziono tak jak to powiedziałaś, bo boi, bo to Doda też nie do końca tak nawet ten drugi mówią, że tutaj witamy zmiany także, gdy mogą więcej ludzi robią wiele to jest gest mile widziane, więc nie jest także oficjalne nauczanie kościoła zapędza kobiet do kuchni każe się zakrywać, ale jest rzeczywiście taka i dajemy jakoś sobie myślę wielu duchownych i jest dla nich wygoda i też bać może konserwatywne ruchy w kościele on ma już jednak motylki przecież kobiety noszą one nie mam wrażenie, że grupa ta to moda na Londyn jest zagrożona żona na wsi nie rozwinie ze względu na konkurencyjną Mode zakrywania głowy innych wyznaniach również tata syn był taki moment, kiedy Tomek miał przecież to ruszyła fala dowódcy był taki sklep internetowy w Polsce sprzedający właśnie takie nakrycia głowy Polką katoliczką ma to miejsce było właśnie tak 108 lat temu, zanim pojawia się histeria anty islamska anty uchodźca i biznes wpadł na niewiele wiem, że wiem, że w niektórych kręgach funkcjonuje dalej taki sposób myślenia życia miejsce kobiety w rzędzie ale, ale na poziomie takim teologia antropologii chrześcijańskiej wyraźnie jest jednak trudno jest za zaakceptowaniem i to świetnie o tym, pisać Justyna Melonowska w osobnej nazwy w książce o teologii ciała Jana Pawła II Karola Wojtyły o tym, że wyciąga się wnioski z tego, jaka jest Anatomia kobiety mówią, że zdeterminowana do macierzyństwa druki nawet jeśli nie podejmie takie biologicznym rodzeństwem nie może na to to macierzyństwo duchowego tak, że mężczyzna Rymarz znośnie powtarza w kółko, że ma są zdeterminowani do ojcostwa lider to również do ojcostwa duchowego i też, żeby mnie się taki dialog nad takimi mnie mierzono Kielecczyzny cielesnej mówi się mówi no bo jest to macice te krągłe kształty wzruszam, mówi że one muszą mężczyzna się tak tak nie mówi także są bicepsy zimna budowa ciała, że wzrost statystycznie większe w związku z tym muszą się zamknąć w domu i obyczaje, ale też mówi się wtedy, gdy zostaną one z arytmetyki wywiadach o tym, że żegna się uprzedziły, kto inny pisał tą logiką można przystojny mężczyzna, który w fakt posiadania penisa jest po prostu wyprowadzono też, że się, że po prostu tak udzielać jestem z terminami lub studzą skazany na dzielenie się z obdarzeni życiem tak dalej nic do rejestru lobbystów takim taka ideologia budowana na Johna Lennona na biologii i do dziś mamy rzeczywiście z tym do czynienia, ale podwaliny tego są gdzieś tam rzeczywiście czasem początku mocno wyszliśmy i też w i filozofią ówczesną, która na wymianę przytoczono zeznania kobiety chcą nie tylko chrześcijaństwo wymyślił, że kobiety są ułomne fizycznie duchowo stolicy się też zgodzili ogólnie taka potęga atmosfera i w tym sensie chrześcijanie byli pewni swoich czasów, ale też tym sensie to nie jest unikalnych chrześcijański misjonarz nasiona aż trojga dzisiaj chrześcijanie przestają być przez to ludźmi swoich czasów, ale wróćmy do przyszłości, bo tak będzie aż 1 była bardzo przyszłościowa idea i bardzo progresywna ta idea rewolucji równouprawnienia zaproponowana, którą możemy dziś jeszcze zrekonstruować w nowym testamencie, skąd na wsi wzięła co ona de facto oby deklarowała najeżona była Wulff faktycznie rewolucyjna UPO upału takiego mówi on też cytuje zakładamy, że stosował gala to, że nie ma żądań bieg mężczyzn z wolnego ani nie niewolnika to jest być może wręcz pierwsze szczelna formuła, czyli w momencie, kiedy ludzie stawali się chrześcijanami wyznawaną wspólnota, w której jest wejście Nomi wezmę wyznawała przekonanie o fundamentalnej równości wszystkich w Chrystusie, czyli nie ma różnicy wszyscy ostrzą sobie równi, choć też pozwolenie i mógł nawet te 3 dęte tej różnicy takie zewnętrzne da się utrzymywały, że mężczyźni są mężczyznami kobiety kobietami Żydzi są obrzezaniu mierzy nie są że, zanim o wolnych przecież nie i niewolników Pavoni, mówi że wszystkich niewolników uwolnić mówi, żeby traktować się brać i tutaj można złapać taki moment, w którym rzeczywiście, jakby nie ma chyba takiej potrzeby on też jest czymś innym zajęty niż robienie rewolucji społecznej, więc one, by nie namawia, żeby teraz właśnie uwolni się rolników, wywołując w ten sposób znowu tak samo jak przy kobietach zainteresowanie świata zewnętrznego korzyść zakażeniem ogromne tak żyć tak, jakbyśmy byli ROW, zachowując pozory na zewnątrz i realnej test nie był chyba ja rozumiem noworocznym Pawła, który jako Paweł jak się go widzi jest zajęty misją swoją mówienia, że oto Bóg Izraela teraz przyszedł też do wszystkich i wszyscy właśnie są równi wobec niego, a i c jak najszybciej ogłosić wszystkim BOŚ spodziewa, że zaraz Chrystus przyjdzie ponownie, więc nie ma czasu inni natomiast wydaje się, że ten eksperyment z takim gdzieś do gustu to te nie udźwignęliśmy unicestwia szkodzi w takim napięciu, w którym żyjemy tak jak byśmy byli równi, ale wychodzimy z domu czy z kościoła, ale już górali znów gramy mierzone w domu to może być sobą mecz i 2 i ich w reż Jana obyczajowości przestrzeni prywatnej, a potem wychodzenia z tą zmianą do przestrzeń wspólna coś musiał w tym być w takiej taki o smaku obietnicy, bo co prawda, polemizując z chrześcijaństwem Marcel ZUS, mówi że jest to mylne religie dzieci kobiet niewolników, czyli tych, którzy byli zainteresowani taką MMA Attack, jakiej doświadczali, by wg tych pod wrażeniem tam no dobrze, ale to był z tego co piszesz w książce Anny wyszło poza ramy pewnego rodzaju zarysu obietnicy idei no bo jednak pozycja i funkcja kobiet w pierwszych wiekach kościoła dosyć wyraźnie w przypadku niektórych kobiet Anne była określona i nawet była to pozycja tak, aby lider wskazać, że kobiety i nauczał i były widowiskami znaczy studiował Biblię i były Apostoł kami i by fundowały klasztory to później, bo to oszuści jedenastym został w pewnym momencie, ale też jak piszesz na gościły kościół w swoich domach, czyli dniem odprawiał Eucharystię nie wiem jak to można rozumieć to goście w tym sensie takim szerokim bazarze ułatwiał swe domy dla swojej swoich wspólnot sąsiadów przyjaciół też uczestniczyli domownicy gościły, bo też pewnie zapewniały aprowizacja taką w sensie, że to co jedzono, a nie tylko chleb i wino było potrzebne, by o tym, też mówi, że to był świat 90 % ludzi to odbyli biedacy, którym tego typu pozycja była niedostępna chociażby z powodów rasowych, więc to oczywiście były kobiety samo stanowiące dysponująca swoim majątkiem, ale jednak bliski 3 kobiety, które nauczał dyspozycja wysoka inne ważne w ówczesnym kościele tak gdzieś saldo to my już gotowe są i trochę inne rzeczy, czyli ośrodek spotykamy u Pawła iść do Rzymian innym wspomnianym inie czytanym często albo sama końcówka też, więc wszyscy się już zmęczeni nie dziwię się czytać pozdrowień nudnych Indian kobieta w tych imionach się kryje załamany, że została cała historia co najmniej natomiast to tam te wymienione tam kobiety mówi się mówi oni tworzą się tu rodziły dla Ewangelii, że pracowały dla pana no ewidentnie używa tych czasowników tych używał wobec siebie swoich współpracowników, kiedy mówi o trudzie takie same apostolski i też nazywa je nazywają mnie Apostoł call Girl in nazywa Faber odstaje też zadłużać jaja Konon niech one już ja nie uchwycenie użył słowa diakoni sąsiedzi jak oni są, ale ale, gdy komisja to są też diakoni SEK później funkcjonują jako takie o asystentki, przewidując w niej tam, gdzie kobiety noszą przy chrzcie kobiet, że chodzi o budowę nowego Orleanu, żeby nie było takiego zgorszenia, ale wtedy nie wiemy tak do końca wiemy, że farbę posługuje się raczej zwierzchnicy Ks czy raczej asystentka nie tylko zostaną obniżone z nazwą na szczęście inni tym oryginalnym greckim jest też wspomnienia, że patronką gościem w wersjach patronką w takim sensie właśnie kogoś, kto naprawdę sprawuje jakąś pieczę nad małżonką nóż ewenementem w weselu tak i ten jest jako naczelny Super dot nie wiem to jest już funkcje, które w kościele jest bardzo wczesny kościół wobec 503 roku tak mniej więcej 5 początek lat pięćdziesiątych i 20  000 lat lub pod samym początku wszystkiego, tak więc nie wiadomo czy tez funkcja już później z tego, że objął funkcję, a kilkadziesiąt lat później, a czy wtedy to jest także ktoś mówi jestem diakonem czy ono po prostu posługuje Kościołowi w bajorze sposoby o tej wspólnocie, które się tam w Cannes szef spotyka i dołączy do nich ratują czyni ją pan brat diakon kończy posługującą, ale nie jest jakiś tam z PiS manualna jak się robi chrześcijaństwo funkcja tylko ona walcownię weszła możliwe, że osoby w 100 gości kość uznał w swoim domu to sport taki przeładunkowe dosyć podróżach razem z Zachodu ze Wschodu na zachód ważny układ skrętu knajpy jest też paradoks, bo jak Paweł pisze do Koryntian tak, że mają się zachowywać jak kobietę przystało dopisze to dokumentalny, który mieszka w błędzie jest tam niewiele kilometrów od Cannes Hel, gdzie jak słyszymy w fabryce ekonom, czyli to też nie jest także razów był powód wszystko może w gwarze wdowcem kościele obowiązywały te zasoby, które on pisze do kontraktu z jakąś interwencję w konkretnej sytuacji my z tego drobny potem zasady, które potem wielki obowiązują, bo Paweł powiedział, że kobiety mają zabić głowa, by się nie odzywać albo nauczyć nie pozwala mówią listy apostolskie, ale to znowu bardzo konkretne sytuacje w konkretnych czasów myśmy jej nadanie uniwersalny charakter to co jest ważne, aby co miało miejsce wcześniej nieco po funkcjonowanie również kobiet wokół Jezusa, o czym piszesz nie jest znowu w roli służebnej cierpliwość technicznego zaplecza aprowizacji czy jakkolwiek można sobie to obrażać dzisiaj, gdyby dać wyłącznie posługiwał się powiedzmy konwencjonalnymi źródłami tylko my kobiety wokół Jezusa jako jego uczennice jak to rozumieć ekonomię miał funkcje Bell co to znaczy, że były jego uczennicami mailem miałyby ten sam dostęp do Jezusa mężczyźni albo np. wczesny dostęp do edukacji czy niema tam chyba już niema sensu rozstrzygać dostępu do czytelnictwa i piśmiennictwa, ale na ile faktycznie one były równoprawne z mężczyznami uciekł z uczniami Jezusa co jest dobre pytanie znowu nie wiemy za dużo i to znowu jest bolączka pracy z tymi czasami jest specjalnie napisane w upale w książce potem o kobietach wokół Jezusa, bo to są późniejsze teksty niż prawo Węgry są późniejsze niż prawo jako teksty spisane tyle o nich wiemy, że są to kilkadziesiąt lat później pisano 20 co najmniej ITS to by w tej dynamicznej i niezmieniających się rzeczywistości ówczesnego gościa to jest już chwila i teraz tak pewnie nie ma tam kobiet we wszystkich ewangeliach pojawia się grupa kobiet przy krzyżu idąc do GROM występujące w okresie kobieta dużo nie mówiono tam, gdzie są w tle to są dziś to w tym tłumie, ale zwykle oprócz Łukasza, który wyjątkowo jest zainteresowany kobietami o tym za chwilę może bowiem to inni angliści i umiarkowaniem, ale nagle jak jest scena przy krzyżu to w jaki sposób nie broni tłumacząc, dlaczego nie mogą oni nie wspomnieć i tym, by chwalono też nie są, malując sam jako jakiś niem tło niemal scenograf nie ma już samograjem, a potem idą do grobu to znamienny moment to sumienie zmień i są różne zestawy tych kobiet w każdy bank jest trochę innym co ich kaźni znają Magdalena co inni, którzy sądzą, że znaczy, że to młode kościoły, które w, które tworzyły te teksty, dla których powstawały teksty wolne na pewno jednak wiedziałem to kobiety miały jakiś udział w ewangelizacji jakiś udział w głoszeniu skoro tak ważne było, żeby nazwać te imiona, kto się pojawią być może znaczą, że to te kobiety wymienione w kontekście były ważne dla tych wspólnoty, gdy zdobyliśmy z taką sytuację pomiędzy konto występują pod krzyżem, bo właśnie wiele musiałoby schodzi z Jezusem być w tej grupie uczniów przy dzisiejszej PRM dopowiedział pod Temidą wiedziały dla kogo realny, ale one czy onym czy jest możliwa taka sytuacja, że one idą w fotelu pustego grobu powiedzieć uczniom przestają mówić o wstecznie od chwili mogą mieć wgląd w 100 przekazały mężczyzną przyznanie licencji nie mają, dokąd jest mało prawdopodobne, że tekst przekazuje ich imiona to znaczy, że one były świadkami tego pustego grobu jeszcze długo w tym pierwotnym kościele oraz byłym dobrze rozpoznawalne rozpoznawane znane przez społeczność ta wizja, zwłaszcza jedno z nich, czyli mają modele dają Magdalenę właśnie kobieta wówczas autorytetem jak piszesz stopniowo przez wielki autorytet był osłabiany tek to właśnie w znaleziono mówiła Maria combo to Marek Sioma zwierzę znanej marki, ale lądolodu rendez-vous wiąże się z początkiem tej historii to znaczy znowu mamy to my Magdaleny z każdym w każdej chwili zmieniono, czyli coś się dzieje ważnego z tą postacią, o czym ważnym głosem chcę powiedzieć, że na zawsze się pojawia i Łukasza poznajemy ciut wcześniej Lech poznajemy ją jak ów zostaje czas, by dodać doświadcza mocy Jezusa w Turynie w Galilei o nią uwalnia, a tego co tam zajęcia językowe to było inne kobiety też Zuzanny i branżach uzbrojonej wiązaniami właśnie mowa o tym, że posługują się ze swego mienia również i teraz on czy one się pojawią wcześniej już wiemy, że nachodzą jest sam od Galilei do samej zanim, a potem Gosię nagle ten sam autor zresztą WTA Tour Ewangelii Łukasza jest autorem dziejów apostolskich milknie na temat kobiet w dziejach apostolskich tam wymienia pojedyncze, ale już nie kontruje nauczkę wątku Marii Magdaleny inny, ale możemy uznać, że właściciel bistra zajmowano się skończyła jak ono ukrycia spod tego grobu, gdyby nie to, że właśnie z 1 strony wiele wieków później gra gorszy wielki papież mówi kazanie, w którym łączy różne mają takie były działacz, ale wyraźnie Nate oto wymieszała łączy Marię Magdalenę z postacią, która występuje w Ewangelii Łukasza niedaleko niej czy nierząd nieco jakże, by bawić się to, że każde dziecko wiezione podważyli wiarygodność tak, ale teraz, dlaczego chciał podważyć wiarygodność co się dzieje między czasem Grzegorza, a czasem, kiedy powstały one geny, które długo, bo się z nią kupują na północ i sygnalizują, że była ważna i pewnie byśmy wiedzieli, co gdyby nie to, że wiek dwudziesty dał nam różne miłe odkryciem CRM m. in. egipskie pustynie oddały nam starożytne teksty wielu ważnych miejscach już teksty m. in . zaznacza Roman znaleziono tekst niektórzy nazywają gnostyckich, ale też odchodzi w gminie Gostycyn, bo potem taka taka Łatka, którą odnaleziono, a tu są bardzo różnych ortodoksyjnych grup z oddechem na innych przekonaniach niż niż te główne to chrześcijaństwo, ale po z tego w podobnych wątków wywodzącej się i on i tam się pojawiają on pojawią taksówki mają realne jest umiłowany uczennicę wzrost ceny w tych nas do działań inną wagę ma Jezusa to jest to stąd te teksty, które dały pożywkę domami pełno winno to ją nazywa się, że my Magdalena była żoną Jezusa, bo ten jest mowa o tym, że Ania całuje co w tym świecie tamtej daty tej konkretnej grupy to nie jest niespecjalnie było 2 radnych ani 1 ani na drogi, bo oni poderwali się własnością, więc tak naprawdę wiemy, że to nie mogło oznaczać fizycznego całowania tylko na razie było pokazaniem bliskości zażyłości mistrza i uczennice przekazywanie wiedzy i dostosowanie metaforę PL i no i Dantona nie mogę się to my w jego postać szczególna ani słowa o jej nie w rządzie ani słowa nie rządzi się wręcz przeciwnie, a w samej Ewangelii my Magdaleny Tokar niestety znawcą magia, ale tekst też apokryficznych ona jest ważną postacią mamy kawałek tego tekstu tylko i widzimy ją w stronę gdzie, kiedy uczniowie proszą one zachęca uczniów, żeby jednak szli głosili oni się boją i na innych dodaje im otuchy, a o nią proszą, żeby powiedziała co mistrz przekazał innym opowiada taką naukę, kto tu, na którą nie reagują, zwłaszcza Piotr tym, że niemożliwe, żeby on powiedział kobiecie, a tylko kobiecie i na nowe czarne, gdzie podają mogiły się autorytet i skutecznie wiarygodność ze względu na płeć fakt, iż kłótnia apostołów czy euro Magdalena mogą one mają moim zdaniem mają organy mogą mieć taki autorytet i taką pozycję, że misją wybrał jej powiedziała nam nie czy jest w ogóle ten ubytek starożytnych kim oni się o to kłócą, czyli to jest pomiędzy tą mają realną z Ewangelii, które znamy z nowego testamentu, a membraną z kazania papieża czy wiemy, że tutaj jest jakiś jak co się dzieje w tym szerokim spektrum chrześcijaństwa wokół tej postaci jakich spółek jest niektórzy sugerują np. Karinki, która bada te teksty na otrzymanej mówi, że ma wrażenie, że ktoś nie jest także te autorzy tych tekstów jakimiś wielkimi falbanami kobiet i bezczelni emancypacji kobiet oni pogardzają kobietami jako tymi, które właśnie w ściągają kolejnych na duże na ten padł ziemski cielesności przed lekarzem, więc niech wymyślą kobietach, ale mają oddalone są tego wolno ona jest uczennicą 8 wyzwoliła w tej ułomnej kobiecości, czyli zdania kobietach jest w taki sobie, ale my Magdalena jest dość pokazana inaczej i ona sugeruje Karen King sugeruje, że prawdopodobnie rozgrywana ta postać przeciwko ortodoksyjnej chrześcijan w ówczesnym PL temat detektywach linii, które później staje do świąt, gdzie się, mówi że kobiety nie mogą mieć takiego autorytetu, czyli o niechby jeszcze bardziej używają tej postaci podczas kiedy główna namiotowa chrześcijaństwo to chowano inne planowane jest niewygodne i tutaj też się 2 spory wewnątrz pewność dosta w większości OFE tak się zastanawiamy ciebie słucham, ale czy faktycznie jest powód do marzenia o powrocie do przeszłości, choć jedynak jednak kobiety, które były wpływowy wówczas w kościele pierwszych wieków czy w czasach Jezusa na PIT nie ma czego zazdrościć mimo tego, że zaznaczać w nich paru miejscach, że zazdrości się tego momentu historii zazdroszczę może tego, że wobec tego, że mogą pewne rzeczy, których my teraz możemy to to dobro konkretniej jego konkretne z zazdrości, ale rzeczywiście to niebyły w ogóle łatwy czas dla kobiet nie ma, więc zaczynam tęsknić opowiedzą o innych kobietach wspomniała Szwabe na dialog i czekanie jako nie jak brak im gen konie miały jak w w Maria Magdalena zdjęła z nich odium nierząd winnicy, ale oprócz tego jeszcze i Unia galeria Paula Melania EU Stoch siłom pryska imiona, które nic kompletnie nie mówią mokrych nigdy nawet nie słyszał właśnie chociażby 2 takich odkrywanych gdzieś tam z różnic w pamięci bardzo często głęboko gdzieś w tych tekstach, które się pojawiają w czasie mszy jak byłam dzieckiem dochodziła już dawno nie chodzę, ale jednak detalisty fragmenty niektórych listów są mi znane ne no, więc co od tych kobietach cokolwiek możemy powiedzieć oprócz tego co powiedziałyśmy do siebie i o osoby i o Marii Magdalenie no mamy w tym gronie kilka autorek, których teksty możemy czytać to jest 1 z bardziej niesamowite rzeczy, bo w ogóle nie mamy wielu tekstów starożytnych kobiet 1 z takiego to jak jest o gejach, którą wspomniałeś o niej ona stworzyła tekst oszczędnie świadomie dopisała, więc do przyjaciółki z podróży ze swojej podróży do ziemi świętej i pisze do swych Szeregów ziemia święta funkcjonowała ona klęczy na benzynę, więc właśnie źle przy obrazie ziemia święta czy z krańca zapomnianego rzymskiego imperium w momencie, kiedy chrześcijaństwo staje się religią oficjalną trendy się było z Izraela Mosze ty znasz historię teatru to wiadomo, że wiele tylko bazylikę w Betlejem nasz budowało też Konstantina von tuż po nim kolejni synowie cesarzowa Lu i 5 to jest ten moment, kiedy właśnie z mocą tego wielkiego planu budowlanego cesarzy teren ten skrawek kim mają dosyć zaniedbana Jerozolima staje się ważnym miastem dla 62 w moim kraju, w którym chrześcijaństwo coraz bardziej zostaje linią ważną jej poważaną razem się stanie oficjalną dojeżdżających obecnie przy sobie, że w tym momencie i typ to budowa wtedy trwa jest fascynujące jest to, że on i wtedy zaczną się też zainteresowani mieszkaniem do ziemi świętej, czyli za oczywiście zaczyna się to turystyka sanktuaria tak tak tak jest dobra kontrowersyjna ojcu wypada coś się burzą, że są zależni też mogli stanąć tu i w ogóle nie podoba się pomysł, że to jest ważniejsze, żeby pojechać tam grać i kamienie, żeby ktoś nam pani chodził z dostaniem, bo takie oczywiste, że rozmowa z realnym tam założyć, ale życie znaleziono święte miejsce zidentyfikowano zbudowano kościoły i jedzenia dojeżdża do takiej właśnie już nowej ziemi świętej o Otto wraz ze wszystkimi turystycznej nim tutaj pokory i religijnymi punktami jestem bardzo powiedziałbym tak, lokując kom, bo ona jedzie na syna i po prostu każdy kamień, o którym mnisi mówią, że tutaj Mojżesz powiedział te słowa wypowiedział tamta tu podnieść rękę tak, a tutaj dotknąć tego to on po prostu zakaźną do każdego z tych kamieni pielgrzymuje, ale też to pokazuje jak ona świetnie zna pismo święte, a nie jest to kobieta to niestety cóż kanonizacja dobrze właśnie ten tekst nie jest tak ładnie napisany po łacinie, więc badacze sugerują, że one raczej jestem użytkowa traktuje łaciny być może z wykształconą kobietą takiej wyższej klasy średniej, w których stać się na tę podróż i być może niewiele tego zupełnie co bardzo mało nie wiemy być może z budową skarbowy może tak sobie jeździć dowolnie ambicje różne rzeczy i ona pisze Dante w swych koleżanek po dobrym takie koła biblijnego Stemm studiował w domu gdziekolwiek ten dom był trzeźwy w Hiszpanii czy w Południowej Francji gdzieś tam muszą być pisze o nich od swoich doświadczeniach o tym co widzi jak obserwuję liturgia wielkanocna w Jerozolimie jak to wygląda i co jest inny niż w domu co jest, a to wtedy dokładnie się tworzy taka jest niska liturgia wokół tych wszystkich miejsc świętych nowych, które potem przez wędruje na całe za co chrześcijaństwo czy nasza dzisiejsza liturgia taka, kiedy wszyscy świętują w czwartek wieczerzę pańską piątek mękę pańską i sobotę cisza, a potem w nocy Paschalnego wigilie i zmartwychwstanie to jest wtedy nowy zwyczaj, który wprowadzono dopiero wiązanie i ona zapis ten moment, kiedy jest tylko tam to jest tak bardzo bardzo cenne tekst topografia wcześnie zmieniać we were Born to się czyta Aleksy czy studia staż na rzeczy starożytną historię, zanim liturgii czyta się geje użytkowo, żeby w ogóle znaleźć te rzeczy należy zatem użytkowym ważnym tekstem że, gdy kobieta, która mi się właśnie są to postać jak na te czasy desek 1 przykład jej tekst i innym takim przykładem auto, jakim są dosyć nietypowego tekstu, bo jest perpetuum Pp tułaczy taka święta w tytułach Felice to są wymieniane w złym stanie, że ZUS i karaniem przy linii Air sho w to 1 z najstarszych świętych jest inna jest też święte męczennice LM zaginął na początku trzeciego wieku w Kartaginie, ale będąc w więzieniu w repertuarze sama zapisuje swoje wizje i to coś się, że więzienia a gdzie się już na rzeczy dzieje się na szkle to, że ona, jaką mam dopiero mające się ochrzcić katechumenów one dopiero coś jest chrześcijanką więzieniu zostanie ochrzczona przyjmuje wizyty swojego ojca, który błagają, żeby tego nie lubiła też się wyparła je i ona dojrzewa w tej decyzji, że po wojnie ojcu i choć zrozpaczona dopisuje opisuje, jakie to łamie serce opisy jak trudne zadanie stanie z dzieckiem jest młodą matką i to jest po prostu tekst autobiograficzną aurę refleksyjny młodej dwudziestoparoletni wtedy kobietę ERM nie ma takiego tekstu jest żywność innego, gdzie mamy kompozycje jakiś próby takie poetyckie nie ma takiego pamięć to taki model edukacyjny rejs pamiętnik świadectwo dawane dla wspólnoty na to piszę świadomie, ale jednak aż 1 to jest naprawdę bardzo bardzo cenne tekstową z tego punktu widzenia jak badacze tego tekstu podkreślają z zaniedbań trochę przez łacinników, którzy uważają że, aby takie życie z literatury i derby, które można miękko na torze F 1 rzadkich przypadków, że kobieta napisała ten tekst sama ją synom zachował czyste takie bardzo bezcenny głos, a też paradoks nie epatuje polega na tym, że to złość tak bardzo podmiotowe no no mówię sobie, że z uczennicą Jezusa i mając tak, żeby świat bardzo świadomie przeżywa, po czym pod koniec jak już ma iść na miano zginąć, mówi że no może ktoś dokończy opowieść zatrzymajmy się na chwilę, bo to jest też, że takie zdarzenie to z naszymi wyobrażeniami misie filmową lektury wiedzie na arenę zginąć to co to rzeczywiście miał miejsce to jest zjawisko historyczne tak, które faktycznie to było to ryzyko wówczas bycia chrześcijaninem i tego wyboru ostatecznego człowiek się wyprzeć nie wyprze inne oznaczało na zasadzie wyboru rodzaju śmierci albo umrę śmiercią naturalną czy nie wiadomo albo za chwilę zginą na arenie rozszarpane przez wyrwę dokładnie tak dokładnie taki był to rzeczywiście jest jakby co innego niż czytanie Quo vadis tak rzeczywiście jest zapis jakiejś prawdziwej historii, ale do zjedzie dalej też jest ważne było, bo to jest historia potem wielu innych męczennicy mianowicie ktoś przyjmuje rzeczywiście pałeczkę dokończenia opowieść o tym, jak, po której Felice zaginął na arenie no jest to bardzo świadomy literackich konwencja autorem, który chciałby, żeby ludzie się przyjemnie słuchało tego nie czytają sami Chińczyka Niemcy wysłuchają, więc dramatycznie artysta opisuje zgodnie z konwencją powieści antycznej, kto jest wiele przygód, ale też wszyscy zauważyli, że trochę seksu dla przemocy dobrze robi na zainteresowanie słuchacza i rzeczywiście ten oto opowieść o końcu życia w efekcie deficyt na arenie jest okraszona takimi elementami tam widać jak dokładnie opisuje, jakie są kalki literackie tych ożywa, nawiązując do literatury antycznej mrugając okiem do bardziej wykształconych słuchacza czytelnika, czyli to to jest bardzo stylizowane tekst, a jednocześnie tekstem właśnie te przed chwilą takiej dzielnej myśląc o tym czy chcą rzeczywiście zginął znalezienie się ochrzcić LO kobiety co pokazano nagie opisuje się chciało nowego tu właśnie z tej uczennicy Jezusa w opisie generatora staje się dziewczynką wręcz o nazwie Les matka oddała dziecko rodzinie, ale się o tym, zapomina szybko tylko tylko liderzy to piękne młode ciało to piesi takie młode i netto jest takie małe lekkie pojemne i no tak po prostu rozrywka dla mas i może dzięki temu, że to było też zgłoszenia o względy tutaj tak, ale może dzięki temu, że robotyki porno to przetrwało, bo było atrakcyjne, ale właśnie teraz chciał przejść do tego momentu mecz, kiedy i, dlaczego tak kobiecości zaczęła funkcjonować się w kościele katolickim w przekazach kolejny jako taka duchowa ułomność, a ewentualnie cielesność, ale wyłącznie taka zmysłowa właśnie funkcjonalna fizjologiczna rozrodcza z 1 strony powiedział o tym, że to była pewna strategia Pawła, żeby ocalić wspólnotę schować się trochę przed imperium z drugiej strony była to obyczajowość imperium rzymskiego, która Napierała z zewnątrz, ale co się działo w kolejnych wiekach czy ta strategia twoim zdaniem była świadomie i z wielką ochotą przez kolejny hierarchów kościoła podtrzymywała czy zostało meczu został jakiś ślad jakiegoś Echa buntu kobiet nawet już nie wobec Pawła wobec kolejnych hierarchów kościoła złości za to, że rewolucja się nie odbyła, a skończyły się czasy Areny i rozczarowania przez Lwy przecież, zanim skończyłem to mamy już takie świadectwo buntu to takie manto czytała tekst, gdy w książce idąc za innymi autorami zresztą, a mianowicie to co w naszych ma pokrywać wydane po polsku nazywane jest działami Pawła, a muszę się to dzieje Pawła i Tekli, czyli tak jak Boga, który musiał już funkcjonować co najmniej drugie połowy drugiego wieku, bo wiemy potem, że w na początku trzeciego teleturniej narzeka na to, że mąci w głowach, żeby go lepiej nie czytać, a co może zarządzić głowy jest to tekst, w którym jest młoda dziewczyna, która słyszy Pawła przez okno jak prawo nauczą w domu obok i postanawia, że ona ją nauczy też pochwał po wielką pochwałę dziewictwa masz, zaczynając od Pawlak i krystalizować działałoby też tak żyć ich tejże pomocy się ochrzcić też wygłoszona idzie do Pawła w grę w zespole znasz narzeczony ma narzeczonego jakaś mądra dziewczynka to mylny system kłopot z narzeczoną, która jest zazdrosna Pawła i który powoduje pewne kłopoty na samym początku tej historii potem ona znajduje Pawła, mówi że chciałby się ochrzcić i Paweł, mówi że nie mówi jej wręczone za ładne udatnie ładnie półmasek zrealizuje, więc odmawia i odchodzi Jona szuka gonić za nim i wpada w tarapaty kolejne co do historii o umorzeniu dokładnie opowiadać, ale tak to ja też dlatego tak frapujący tekst kwiatek dzieli się na kobiety, które ją wspierają i mężczyzn, którzy nie zagrażają seksualnie co jest dość niezwykła, że jest taka wrażliwość w tym tekście do tego stopnia, że nawet na arenie, gdzie ona innym słynnym będzie miała zginąć pojawiają się męża, że żeńskie zwierzęta, które jej bronią lewica i rywali nie zależy tylko atakują w Amice i bronią element ona też dokonała aktu samouk szczelny blok tylnych łapek właśnie tak się takich, które nakazują jej siły i wywrotową był też historie takie, że powód po wojnie chcieli ochrzcić anomalii znalezienie sama wskakuje do basenu dzisiejszy dzień znajdę ten moment, a potem do niego i dzieje, bo udaje się zdolni na śmieci i do znajduje Pawła i mówi może się ochrzcił i że idzie głosić czynienie Info informuje gonimy tego czy może to jest tekstury, które w tym czasie musiał wywoływać pewne zdumienie i niepokój tych, którzy chcieli, żeby na kobiety zapomniały, iż wyraźny ślad albo Echa buntu, ale też nie jest dobry jak i ślad, ponieważ ten tak było w bardzo popularne tłumaczone na wiele starożytnych języków Tekla była 1 z najpopularniejszych świętych starożytności go, by w Holandii, gdzie i kult w salę Łucji dzisiejszy dom na Sejm, ale też właśnie w egipskiej belgijskich klasztorach mu bardzo popularnym w bardzo bardzo dużej tych faktów przedstawiających kobietę z międzywala niedźwiedzia kobiet między 2 Lwami nawiązujące do sekcji rzeczywiście Belgrano postacie i też do tekstu no właśnie do żony były tłumaczone na wiele języków i dosyć szybko to pokazuje jak jak popularna była ta postać czyni mnie na jasnych tempera rewolucyjne jednak wyhamował, żeby on dość wojaży zawsze był bardzo silny, ale w następnych wiekach na pytanie właśnie, gdy ciągle mówimy tutaj jakimś starciu sił czy było także hierarchowie próbowali ich kult Tekli i ewentualne inne podobne nastroje rewolucyjne dusić w zarodku czy ich nie było po prostu jak ten tekst był kulawy i to już w ręce innego jak już obrośnie Gaja też odwiedzał klasztory selekcji i tam jest mnóstwo mniejszych mnichów całe gestów CLC całe takie miejsce w tym, że dla biedoty Grzelak, więc ścieżką idzie dobrze to braki zaś minister się bunt króluje, ale sam ten tekst odbędzie się w piątek i Pawła to bym tę walkę na taki krzyk kwestia 2 żołnierzy dowożono napisał do kobiet i wiemy, że do kobiet kręgi napisałem ten tekst, ale co się stało, bo w MON błąd błąd bądź ME w dyskusji włączyła się, że kończy Konstantyn, bo można sobie dyskutować próbować coś przesuwać w chrześcijaństwie, który jest znów dopóki można organizować rozmaite religie różne w różnych częściach imperium przychodzi co warto też Konstanty elitach, mówi że o kraju i zaraz za legalizuje wam waszą religię tylko proszę mi powiedzieć co wierzyć, kiedy macie swoje święto to wobec chrześcijaństwa w taki trudny wtedy moment, o czym zapominamy liczą się dogadać co my wierzymy i bez reakcji żony pisarza tak powstaje krem do, ale też trzeba wiedzieć, kiedy mamy świętej trzeba określić, kiedy naprawdę świętym wszyscy Wielkanoc już naprawdę musimy uzgodnić to bez czternasty Nissan czy jakoś inaczej, bo do tej pory jeszcze mieliśmy już nie często, bo to jest taki moment przy mostach, żeby ustalić 1 wersję rządową wersję no ale poza tym w momencie, gdy chrześcijaństwo staje się przedsięwzięciem religię publiczną to wszystko to co kobiety robiły, a jeszcze mogłoby nie, bo publiczne tracą nad bombą publicznie nie wolno kobietom nie złożą się systemowo prawnych z pełnoprawnym zdecydowanie nie było no i to się to się wzrostu to Brand Pack system zastyga we Wrzeszczu czy Paradox sukcesu chrześcijaństwa wg słów zużycie jest korzyść, gdy był moment, kiedy wchodząc jeszcze bardziej wpływowych był w kulturze tak go tym razem już taką prawną i państwową kobiety z jazdą tracą im niektórzy mówią, że na Konstanty nie straci najwięcej Żydzi kobiety, bo właśnie Żydzi z, dlatego że antyżydowskie przekonanie chrześcijan został wpisany do kodeksów prawa kobiet, dlatego że już właśnie straciły wszelką szansę, żeby jeszcze odbić jakieś pozycje drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki emancypantki kobiety, które zbudowały kościół od wydawnictwa wam prosimy o maila na adres dla was małpa to krok KFM dla was małpa Stokrotka FM, a dzisiaj o historii roli kobiet w pierwszym okresie funkcjonowania kościoła katolickiego opowiadała nam autorka książki Zuzanna Radzik dorożka publicystka tygodnika powszechnego członkini zarządu forum dialogu autorka wcześniej głośnej książki kościół kobiet, a teraz właśnie marce Antek dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA