REKLAMA

Druga część rozmowy o francuskim planie rozwoju ruchu rowerowego

Skołowani
Data emisji:
2018-10-13 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani ruchu drogowym dziś proszę państwa powracamy do tematu, o którym mówiliśmy w zeszłym tygodniu, czyli o francuskim planie rozwoju ruchu rowerowego omówiliśmy tylko część założeń w sumie jest 25 różnych skoordynowanych działań nam udało się w zeszłym tygodniu powiedzieć tylko 4, więc na prośbę słuchaczy, którzy pisali na profilu Skołowanych na Facebooku no ja też czułem pewien niedosyt na Rozwiń » omawianie tego planu bardzo dobrze skonstruowany ten plan jest bardzo bym chciała takim planie po oznacza dla Polski nie dla Francji no ale może coś wyciągniemy z tego co dzisiaj jeszcze usłyszymy cała audycja oczywiście zeszłotygodniowa jest dostępna w archiwum Radia TOK FM Skołowanych można odsłuchać przez internet można przez aplikację mobilną jest różna kilka sposobów, żeby dostać się do tej audycji odsłuchać zachęcam zachęcam państwa i moim gościem oczywiście Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów łączymy się przez Skype, a dzień dobry Oliwia za dzień dobry tak jak powiedziałem udało nam się mówić tylko 4 punkty tak skrótowo z tego całego dwudziesto pięcio punktowego planu mówiliśmy m. in . o tym, że będzie obowiązkowe nauczanie jazdy na rowerze w szkołach podstawowych mini przyznam się szczerze, że padły pewne głosy poco nakazywać nauki na rowerze obowiązkowej fakt korzystny dla młodzieżowych miałem bierzemy komentarze rzeczy nie mogą rodzice, jeżeli ktoś jest tak głupi, że nie potrafi własnego dziecka nauczyć to po co cytuje dodaj komentarz to ocena z moich podatków mają iść pieniądze, więc po pierwsze to jest we Francji jest to nie ze słuchaczy podatków, ale po drugie, wyjaśnimy powód EPO jest prozaiczny po prostu mówię ogólnie w Europie i w tzw. krajach rozwiniętych obserwujemy za niski poziom aktywności fizycznej w całym społeczeństwie, ale szczególnie dzieci osób starszych ma to szereg konsekwencji, jeżeli chodzi potem zdrowie i nie chodzi tu tylko o otyłości takim pierwszym odruchem jak myślimy o braku aktywności fizycznej jest jest pandemia otyłości, ale otyłość jest tylko tzw. czubek widoczny prawda góry lodowej również brak aktywności fizycznej powoduje różne inne problemy zdrowotne począwszy od różnych chorób prawda związanych z układem serca z układem oddechowym, ale również podatność jako zachorowania na raka i również choroby psychiczne, czyli mamy za mało u mamy większe narażenie na chociażby da nam na depresję, więc z tego wszystkiego wynika, iż ten brak aktywności fizycznej światowa organizacja zdrowia zaleca, żeby było 60 do 120 minut aktywności fizycznej nawet lekkiej takiego ostatnie jest jechać pomału rowerem przyjechać rowerem ze wspomaganiem elektrycznym też 1200 minut dziennie niż średnio tylko codziennie czy nie całą sobotę całą niedzielę tylko w każdy dzień tygodnia minimum 60 minut dzieci w tej chwili czy w Polsce, że we Francji prawda siedzą w szkole siedzą w ławkach potem oboje siedzą na kanapie i sobie prawda wegetują smartfony czy tablety i ten poziom aktywności fizycznej naprawdę jest niski to pokolenie, które co druga osoba dożyje 100 lat, ale prawdopodobnie już od wieku 3540 lat będą mieć bardzo duże problemy ze zdrowiem i Dobrogost nas wszystkich będzie bardzo dużo kosztować finansowo, ale również przede wszystkim społecznie no bo ktoś, kto żyje Stolat, ale 23 swego życia no prawda był złym stanie zdrowia jak czyni nic nie takiego nie takiego dnia takim społeczeństwie marzymy, więc taki jest główny cel teraz, żeby nauczyć oczywiście nie chodzi o nauczenie samo tego, żeby prawda odczepić kółeczka zresztą już teraz wiadomo, że najlepiej jest nie zaczynać nauki jest na razie tych kółek tekst był tylko tak na biegunie zaś tzw. on mógł orzec o ligowych, ale po prostu nie chodzi o to, żeby tylko nauczyć równowagi na rowerze chodzi o to, żeby przeżył w pewnym wieku 1112 lat dziecko na tyle dobrze umiał się poruszać łącznie z ze znajomością przepisów i ze znajomością tego jak bezpiecznie się poruszać, bo samo przestrzeganie przepisów to jest tylko tak jakby pierwszy etap potem trzeba też zrozumieć prawda nasze akcje jak nie przyjeżdżać obok samochodów, które mogą otworzyć drzwi i t d. jak też się orientować w mieście w momencie, w którym dzieci będą umiały jeździć na rowerze jest duże prawdopodobieństwo, że my na tym rowerze najwyżej do szkoły do liceum, a potem całe życie wyjeżdżać nim do pracy na zakupy my też po prostu odbije na zdrowiu publicznym bardzo pozytywnie nie wspominając o innych zaletach roweru, czyli rzężenie emituje hałasu przy 3 tak zanieczyszczeń czy też gazów cieplarnianych, ale najważniejszym skutkiem największym po prostu mu to dlaczego pan premier bardzo chciał, żeby coś co już się zdarzało w wielu szkołach stało się we Francji powszechne i po 3 latach obowiązkowe to jej głównym powodem jest po prostu zdrowie publiczne w, więc można to połączyć i to i to fajną jazdę na rowerze do szkoły, a później do pracy i z poprawą ogólnego ogólnego stanu fizycznego i zdrowotnego społeczeństwa taki jest plan jest co zaczęliśmy w zeszłym tygodniu mówić, kto będzie uczyć dzieci Anne Tay poprawnej dobrej jazdy no i zachęcać w ogóle do samej jazdy na rowerze, ale niestety czasu zabrakło nie powiedzieliśmy dokładnie jak to będzie się odbywać, bo w pierwszej kolejności to właśnie nauczyciele będą szkoleni w innych portach szkolić później tak tak tak graczy i nauczyciele lub inne osoby szkolące w tej chwili jest opracowany jest dokładny program na podstawie tego od świadczeń po prostu chcieli rozproszony sposób bardzo wiele u osób organizacji uczyło jest na rowerze zabraliśmy się oni odbyliśmy dużą ilość spotkań rozpracowaliśmy różne metody porozmawialiśmy, o którym punkt jest ważne jak to jest tylko opcjonalne na jego doszliśmy teraz do takiego programu, który się składa, że nagranie jest potrzebne 6 seansów takich zajmujący między umiar w no i teraz trzeba wyszkolić osoby, które w następnej kolejności będą szkolić tych nauczycieli lub inne osoby, które opłacane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej lub gminy będą wdrażać ten ten program, ale za zajmie to z za 3 lata, żeby móc, że tak bowiem mieć wystarczające i Olsson i wreszcie szkolących dla tej chodzi o to, żeby jednak wyszkolić 900  000 uczniów rocznie i to w nogę po tych 6 seansów, gdzie to może być maksymalnie pół klasy naraz czy 13 prasy Leo optymalnie no, więc troszeczkę tych troszeczkę tych osób szkolących trzeba wyszkolić z co najmniej 3 lata wtedy zacznie na co oczywiście teraz już są pewne szkolenia w szkołach, ale to nie jest obowiązkowe lat mam po 3 latach już będzie całkowite oblig tego nauczania poprawnego jazdy i zachęcania jazdy na rowerze w szkołach podstawowych drodzy państwo to jest dosyć istotne, że odpowiednio na tym niskim poziomie edukacji już się myśli o tym z właśnie rzeczach związanych z używaniem użytkowaniem roweru w zeszłym tygodniu omówiliśmy też dyskutowało o tym, że będą dopłaty dla pracowników, którzy do pracy dojeżdżają na rowerach obowiązkowe będą dla tej sfery powiedzmy to budżetowej publicznej Anny oczywiście później będą mogły też z tych dopłat korzystać firmy prywatne trochę te kwoty się różnią, więc zachęcam do odsłuchania mówiliśmy też na obowiązku gra darowania rowerów to tańszy do odsłuchania 1 rzecz, do której będziemy musieli powrócić to dopłaty, a raczej fundusz, który będzie przeznaczony w siedmioletnim planie mówiliśmy, że będzie to 350  000  000 EUR dofinansowania na infrastrukturę rowerową okazuje się, że tych pieniędzy będzie więcej na początku miał być około 50  000  000 EUR rocznie trochę więcej będzie nawet nie kocha też raczej tak nie ma ten fundusz pozostaje bez zmian to będzie dedykowany fundusz rowerowy wnętrze nie będzie to jedyne źródło finansowania działań rowerowych celem funduszu jest budowa albo takich długich odcinków bezkolizyjnych takich podobnych jak np. w la Strada w Jaworznie lub likwidacja po prostu barierę tam gdzie, gdzie jest autostrada, gdzie jest jezioro, gdzie jest linia kolejowa i trzeba zbudować kładkę tunel lub inny i innych tego typu działań w Żninie wprowadzić na NATO będzie 53  000 000 EUR rocznie z jakimś dofinansowanie rzędu 30 %, czyli samorządy będą musiały wydać 150  000 000 żeby, żeby prawda czy razem zostanie wydane 150  000 000 rocznie, ale to jest tylko na te 2 ty działa ani widzom dodatkowo jest taki fundusz też jest 10  000 000 EUR rocznie na inwestycje lokalne z tego 15 %, czyli mniej więcej 100  000 000 rocznie będzie przeznaczone na codzienną mobilność z dużym priorytetem na parkowanie przy dworcach, który pozwoli na połączenie podróży rowerowych z kolejowymi na właśnie takie działanie jak nauczanie jazdy na rowerze dla aut głównie dla dzieci właśnie dla pracowników wielu bezrobotnych i t d. więc chociażby popularne są to wrócimy do tego planu właśnie jest to szkolenia też innych osób niż tylko dzieci i zarządzania też dla osób bezrobotnych jak rozumiem i jaki ma cel, żeby coś takiego robić, ale po kursie informacji dobrze Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów z skrót informacji po nim wracamy do tego wielkiego planu rozwoju ruchu rowerowego we Francji druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów z 4 i rozmawiamy o planie rozwoju ruchu rowerowego we Francji bardzo duży projekt dwudziesto pięcio w sumie punktowy z wagę tego planu podkreśla to, że sam premier Francji ogłosił miesiąc temu ten plan, więc bardzo ważne jest to dla rozwoju z Francji tak się zdaje z lnu z tego powodu rozmawiamy o tym, mówimy o bardzo różnych rzeczach tak jak powiedziałem w poprzedniej części na koniec poprzedniej części wspominać Olivier, że ten plan obejmuje również nie tylko edukację dzieci, ale także osób dorosłych pracowników, a także osób, które są bezrobotne z bardzo kompleksowe podejście, ale jak ma to wyglądać szkolenie już osób dorosłych to też jest potrzeba wyszkolenia ich zjazdy narażasz się, że siła tego, że co druga osoba bezrobotna we Francji we Francji bezrobocie jest istotnym problemem już mówiłam w swoim życiu u mini jakiegoś ich pracy ze względu na problem związany z możliwością, że jeżeli nie były w stanie docierać codziennie, gdy praca osoby bezrobotne często Nossol w sytuacji większego ubóstwa niższy niż średnia prawda posiadanie samochodu jest bardzo kosztowne jest mniej więcej 5000 EUR rocznie, jeżeli ktoś ma przyjąć pracę za minimalną płacę na pół etatu lato to to trudno, żeby połowę tego czy 34 tego co co zarobi oddawał na samochód i często niektóre są już wzrostu nie kalkuluje, żeby pracować no bo dzisiaj nie mają samochodu jak musieliby kupić to prawda no no niewiele by potem do domu tych pieniędzy przynieśli i wbre w takim pozornie mniej jest w Polsce, bo nie mam badań na ten temat mam pewne intuicja radni wolałbym mówić o Francji jeszcze podpiera badaniami, mimo że jazda na rowerze z bardzo tanio to jeżdżą na rowerze głównie osoby bogatsze zamożniejsze i a osoby o niższych dochodach niestety dla nich jeżdżą mniej m. in . bo jednak samochód z takim symbolem statusu i po prostu jeździć na rowerze to co jest dla nich tak jakby symbolicznie co paradoksalne, bo właśnie dorzucić wezwań hipsterzy, czyli czy oknem klasa średnia wyższa niż żołnierz na rowerze osoby prawne, które co w gorszej sytuacji materialnej a kiedy już któregoś dnia pod wpływem tego, że powstanie infrastruktura rowerowa, że mówisz o tym w mediach tak dalej starają się przekonać do rowerów jednak się okazuje, że oni jak byli mali i 40 lat temu rzeczywiście temu nauczyli się właśnie jest dziś miała na rowerze jeszcze tą metodą małych kółek i gotowa cierpienie tych małych kółek no i że oni w ruchu ulicznym absolutnie sobie nie są w stanie poradzić albo zrób sobie w stanie poradzić, ale że się boją i potrzebują postu z kimś troszeczkę spędzić czasu na mieście, żeby sobie przypomnieć jak to jest jedno i właśnie w tym celu są prowadzone badania ciśnienia badania przeczą zajęcia w taki bardzo małych grupach często nawet indywidualne, bo często MON, jeżeli ktoś kiedyś musi TomTom równowagę nabył w dodatku mam prawo jazdy jeździł samochodem to naprawdę wystarczy kilka godzin, żeby po prostu taką osobę przekonać dodatkowo oczywiście często chodzi o to, żeby prawda powstał ten system rowerowy, czyli z 1 strony, żeby mieszkanie socjalne wyposażyć w bezpieczne parkingi rowerowe obejrzeli też ma codziennie wnosić na balkon po schodach miałby, a potem stawiać na balkon będzie czuł to uciążliwe, jeżeli SLD 104 piętro to bez niej nie będzie tego w, zwłaszcza w przypadku osób starszych czy 3 kobiety i t d. które są mi tylko osoby są bardziej narażone na bezrobocie w dodatku im, więc jest to jest taki kompleksowy program, żeby te osoby mogły korzystać z rowerów były takie pomysły, żeby kupować rowery niestety też może wiązać z kradzieżami zagrali, więc bardziej inicjatywy są też takie, żeby po prostu takie lokalne stowarzyszenia i my udostępniły Stali rower, ale doskonale utrzymany jestem też ta osoba ma dostęp do narzędzi dostęp do porad, żeby sobie ten rower sam utrzymała, bo mamy z tym jak np. komuś, by kupić nowy rower, a potem się okazało, że pierwszy przegląd nowego testom 3040 EUR to co ta osoba mogłaby się przestraszyli się wieszaniem jest to już wolę sobie zatankować do pełna samochód, więc Stade de la aspekt, żeby COVEC był dla wszystkich, a nie tylko dla dla dla tych osób, które są już w centrach miast, które już mają dostęp i tak do komunikacji zbiorowej mostu rower wybieram, a jako alternatywę protesty bardzo ważne aspekty społeczne tej polityki robi, czyli rozumiem, że ten część tego funduszu takiego bardzo szerokiego z różnych źródeł od blach pół 1 000 000 to będzie dla tych organizacji one będą mogły z tego korzystać pokrywać te koszta związane właśnie ze należy krzyża ani uroda nie wpłynie pół 1 000 000 tylko 100  000  000 EUR rocznie tak liczba pań zaśpiewało w tym momencie dla teatru ad personam nic i my tutaj poziom dofinansowania, bo mówiłem o tych z tych 50  000 000 o o poziomie dofinansowania 30 proc, czyli samorząd musi znaleźć inne finansowanie lub sam pokryć pozostałe 70 w przypadku tych działań, o których tutaj ma wejść osoby bezrobotnej i t d. czy niepełnosprawne, bo tam też taki aspekt to tutaj już dofinansowanie na poziomie 80 % i Bestu to czas w Polsce znaleźć te brakujące 20 zlotego to są summa summarum państwo wykłada rocznie 150  000  000 EUR, ale tez jednak dostać te 50 i jest to suma zupełnie różne cele w no ale pieniądze są zagwarantowane w pewien sposób, więc będzie można z tego w jaki sposób w stopniu korzystać na jej no i długoterminowo wiadomo, że można te fundowały fundusze rozłożyć i zaplanować sobie pewne pewne działania tak jak mówiłem mówiliśmy w zeszłym tygodniu kilka punktów, więc nie będziemy już do tego wracać czy kolejne n p . co wspomniała również w poprzedniej części rozbudowa parkingu przy stacjach kolejowych no ale też przy budynkach mieszkalnych no to ciekawe pomysły brakuje tej infrastruktury takiej nie tylko, po której można jeździć ale gdzie np. właśnie bezpiecznie można pozostawić rower, czyli stojaki rowerowe w obliczu taką ankietę w zeszłym roku uzyskaliśmy w niej 113  000 odpowiedzi to była taka przekroczyliśmy niemiecką robią co 2 lata ankietę i Niemiec, gdzie ryzyko wpadki ma atest, czyli klimat i rowerowy twojego miasta u nas się nazwą barometr rowerowy i z pytaniem czy boi się o kradzież swojego roweru uzyskaliśmy zastraszające 92 % prostej olbrzymi próby 130  000 osób, że boją się o kradzież roweru, więc skala tego, jaka jest kradzież to jest jedno, a skala tego jak lubisz obawia to jest drugie, ale jeżeli kradzieży nie ma szczególnie wiele, jeżeli ktoś zakłada, że jest ryzyko kradzieży lata on nieznacznie prawda jeździć rowerem się boi, że kupi rower i po tygodniu mu ukradną w związku z tym nie trzeba przekonywać, żeby użytkownicy kupowali odpowiednie zabezpieczenia uroki i t d. o odpowiedniej używali 3, czyli przyglądali przednie koło i ramy do stałego punktu oraz przekonywać zarówno kolei jak i zarządców budynków, żeby budować wygodne prawda nie chodzi o to, że ludność po schodach wygodne bezpieczne parkingi i tutaj mamy cel taki, żeby na dworcach powstało 200  000 miejsc parkingowych i nie jest też, że po prostu każdy nowy budynek był wyposażony w nią ilość miejsc parkingowych od tak tak taka norma już go od 10 lat, ale wielu z wielu deweloperów starość jakoś ominąć jej będzie też plan, żeby finansować się z odpowiedniego źródła powstawania tych tych parkingów rowerowych na istniejących budynkach lobbystą oczywiście większość i tutaj ciekawe jest też aspekt takim to nie jest finansowane przez państwo ani przez samorządy tylko jest taka ustawa o oszczędności energii w, że każdy, kto handluje energią we Francji innym czy dziś zgadnąć sprzedaje prąd paliwo i t d. musi finansować pewne działania, które zmniejszają wydatki energetyczne Francji z Francji Francuzów de facto i w związku z tym uznaliśmy stworzyć wielki program, który finansuje to parkowanie rowerowe właśnie z tego się z ośrodków prywatnych firm po prostu takich, które sprzedają właśnie gorący węgiel czy czy też paliwo i oni dzięki temu spełniającym obowiązek ustawowy zmniejszania wydatków energetycznych Francji no ale poniekąd te firmy mają pieniądze od po prostu Francuzów w jakim sensie, więc to społeczeństwo także współfinansuje rozwój tych parkingów rowerowych chociażby przy stacjach kolejowych czy właśnie przy blokach czy przy stacjach kolejowych jednak państwo znajdzie jakieś pieniądze z budżetu centralnego nasz styl z tych 100  000 000 rocznie, czyli jeszcze dodatkowe źródło będzie efekt nic następna bardzo ważną rzeczą, której myśleć szerzej porozmawiamy to zmiany w przepisach poprawa przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego w i to jesteś dosyć kompleksowe, bo tu nie chodzi tylko przepisy takie stricte dotyczące poruszania się na rowerze, ale n p . z wprowadzania ograniczeń prędkości co o tym, mówiliśmy także na początku tego wyroku, ale będą też właśnie zmiany w przepisach dotykające głównie na ruchu rowerowego jak wprowadzenie kontra ruchu na ulicach, gdzie można iść do 50 km / h na oczy i dzisiaj konnego jest w miarę tz w gangu jest w Polsce jest we Francji w miarę powszechny, ale w ulicach ograniczonych do 30 było to obowiązkowe zespół zarządzający drogą muszę radzić kontraktu od 14 września mamy zapowiedź, że podobnie będzie ulicach zamierzeń 50 oczywiście dzisiaj wiele osób, gdzie jest 50 już funkcjonuje na zasadzie takiej, że ulica jest dwukierunkowa dla rowerzystów jednokierunkowe dla samochodów od nogach, kiedy wejdą te przepisy w życie będzie już taki obowiązek to jest bardzo ważne z punktu widzenia zarówno skrócenia trasy rowerzystom z jakich z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ jadąc pod prąd z wąskiej ulicy mamy kontakt wzrokowy z kierowcą, który zna przeciwko jest taki w dłuższej ulicy dużo wygodniej i bezpieczniej wbre w takiej intuicji jest jechać pod prąd niż tą samą ulicą jechać na zasadach ogólnych, gdyż wtedy na zasadach ogólnych mamy kierowcę, że tak powiem na plecach i nie mam tego kontaktu wzrokowego nie wiemy, w którym momencie on zechce nas wyprzedzać tak w bilansie z naprzeciwka nie ma problemów w gry to jest 1 zmiana, jakiej będą jeszcze zmiany, jeżeli chodzi o właśnie przepisy ruchu rowerowego czy też w ogóle przepisy, które w, jaki sposób zabezpieczą sprawią, że ta jazda na rowerze będzie bezpieczniejsza może coś im też więcej wymagań co do samych rowerzystów znaczy, zanim do jego wymagań rowerzystów to śluzy rowerowe, czyli taka przestrzeń i kiedy skrzyżowań jest wyposażony w sygnalizację świetlną ta przestrzeń między ruchem samochodowym, a przejściem dla pieszych przez Sejm, gdzie żyje rowerzysta może zatrzymać się co mu pozwala po pierwsze nie wdychać spalin, a po drugie, ułatwia m. in. skręt w lewo, więc takie takie śluzy będą obowiązkowe wszędzie, gdzie ruch rowerowy prowadzony jest jezdnią lub pasem rowerowym mnie tam, gdzie jest ona na osobnej drodzy dla rowerów miasto to jest bardzo duża nowość, jeżeli chodzi o wymagania względem rowerzystów 1 z takich rzeczy, które prawdopodobnie wejdą w życie z obniżeniem mandatów dla rowerzystów, ale właśnie po to, żeby policja chętni nie wręczała im mandaty będą niższe, ale rowerzysta, który zostanie na takim uczynku złapany to po prostu, jako że mandat będzie niższy to policjanci zamiast pouczać będą te mandaty wręczać no i to pozwoli jej tak jakby ma też mamy daniem policji narzędzie, bo czasami jest tak, że policja powiat nie chciał stawiać 50 EUR mandatu, bo tę studencką do myślenia bardzo duży cios i w sumie to co zrobił nie jest takie złe, ale jest jednak wolałbym go nie połączyć właśnie taką możliwość stworzymy również właśnie tych obniżonych mandatu o przepraszam to tam 90 EUR to jest za jakie wykroczenie dojazdy pod prąd tam, gdzie niewolno wątek takich miejsc nie powinno być za dużo za przejechanie na czerwonym świetle zajazdu na chodniku SS jest cały szereg cały szereg właśnie takich wykroczeń Nene, na których to było dziesiąte euro i to by to było tak dużo, że de facto policjanci jak zawsze rezygnowali z wstawienie takiego mandatu i jakie będą dokładnie kwoty netto to będzie mógł się różne rozmowy już to rozporządzenie żyjących w gazie, bo na razie jeszcze nie SLD, czyli przez torze te mandaty były za wysokie to policja mniej stawia, więc część rowerzystów mogła czuć się bezkarnie i łamała te przepisy drogowe jak chociażby właśnie przejeżdżanie na czerwonym świetle z taką część mierzyłem się też osobny temat, bo premierzy Francji jest możliwość przyjęcia chowanie się czerwone światło jak ustąp przejazdu maltretowania gustom przejazdu to nie znaczy przejeżdżanie bez zwolnienia bezrozumnie bez zajrzenia i tak, realizując powstanie ono całkowicie osobny wykroczenie czy też tak, by przyjęte przejechanie na czerwonym bez wyrazu ich również nasz region ziemia z ogólnej ostrożność tak rosła w, a Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów skrót informacji po nim wrócimy nie dalej o planie rozwoju ruchu rowerowego we Francji trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skype Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów i rozmawiamy o kompleksowym planie rozwoju ruchu rowerowego we Francji on ten plan jest przewidziane na lata do 2024 roku, jeżeli dobrze pamiętamy z informacji, które się pojawiały w mediach głównie francuskiego i anglojęzycznych, jaki będzie skutek wprowadzenia tego planu jeszcze troszeczkę za chwilę powiemy o tych poszczególnych punktach, ale tak, żebyśmy nie wiedzieli do czego Francja chce zmierzać i co chce osiągnąć, wprowadzając ten plan dwudziesto pięcio w sumie punktowe, więc Realu nie jest tutaj ta data wybrana losowo wieś turystyczna tego jest to rok, w którym Francja będzie gościć igrzyska olimpijskie w Paryżu i jak międzynarodowy komitet olimpijski teraz bada kandydatury kandydatów prawda do igrzysk olimpijskich to jest zestawionych bardzo dużo warunków i po prostu m. in . chodzi o to, żeby ta uniknąć tego co się działo z agencji czy Brazylii, że infrastruktura, która powstanie na igrzyska olimpijskie potem studia niczego nie służy starzeje się i t d. chce i nie wchodzi też o to, że ogólnie jak będzie ślad, że tak powiem, że igrzysk olimpijskich środowiskowy i społeczny i wśród tych 18 punktów wynegocjowanych na jakiś film 1,5 roku temu, kiedy właśnie była konkurencja między Paryżem, a Los Angeles 1 z tych 18 punktów było to, żeby Francja potroiła, że tak powiem liczbę przemieszczenie rowerowych i kamieni nie w Paryżu tylko w całej Francji, więc rząd francuski względem MK w holu po prostu taką obietnicę złożył i że ten plan rowerowy jest spójny z tą obietnicą, czyli w tej chwili mniej więcej 3 % przemieszczeń średnio w skali Francji w lesie bywa na rowerze celem jest, żeby do tegoż roku, w którym na igrzyska olimpijskie czy do dwudziesty czwartego przemieszczeń było jest bardzo ambitny było 9 % w skali kraju ile w wielu miastach już dziś jest więcej niż 9 kas rozkład w Grenoble czy w Strasburgu, gdzie jest 15 % udziału ruchu rowerowego to bardzo wielu innych miastach, zwłaszcza mniejsze, zwłaszcza jeśli w takim bardziej wiejskim środowisku czy podmiejskim no jest rzędu pół procent czy 1 %, więc tutaj no ten cel jest jest bardzo ambitny inna, jeżeli chodzi o to co chcemy osiągnąć poza tym, że muszą spełnić się obietnice złożono międzynarodowemu komitetowi olimpijskiemu chodzi o to co 3, o czym mówiłem mówiąc o edukacji powszechnej szkołach chodzi o to, żeby poprawić zdrowie publiczne ma przy okazji prawda, żeby to było przyjemne, a nie po prostu takiej kampanii nie rób tego nie rób tego nie pij nie palnie za dużo mięsa i t d. chcemy COVEC jest czymś przyjemnym, a poprawia zdrowie im mnie wszyscy się z tym zgadzają, że jest takim przyjemnym, bo bardzo dużo osób przynajmniej w Polsce ma co do tego wątpliwości, że narastający ruch rowerowy to w taka przyjemna przyjemna rzecz, że różnie różnie to bywa i nic powiedzieć bardzo ciekawą rzecz się on trochę wynika z pewnej obietnicy, jakie francuskie władze dały przy okazji tej informacji, że na igrzyska olimpijskie mają być nos w Paryżu, czyli to trochę nie jest z chęci i samej w sobie francuskich władz, żeby taki plan stworzyć, ale też właśnie z pewnego nakazu z inż. Coal nie nakazu, ponieważ metoda to nie jest także międzynarodowy komitet olimpijski po postawił warunek, jeżeli chcecie gościć igrzyska olimpijskie musisz się awanturować z elementów, które przekonało go było trudno było odwrotnie są w co by Francuzi nam zaproponujecie, żeby nas przekonać, że wasz program jest tak świetny i wśród tych 18 punktów było, a w dodatku w skali kraju pomnożymy przez 3 ilość przemieszczeń rowerowych i de facto Central ogłoszony miesiąc temu 14 września jest wynikiem po podjętej wtedy decyzji, że ważną rzeczą dla Francji, którą przy okazji można podać jako argument dla MKOl jest potrojenie to nie jest tak, że MKOl kazał nam, że my to robimy tylko, dlatego że na igrzyska olimpijskie Ediego to jest po prostu przy 12 przy okazji no tak na to pytanie czy Paryż dostałby możliwość organizacji Francja w ogóle tych igrzysk, gdyby tego nie wpisał, ale to bardzo ciekawe, że właśnie przez także rozwijanie polityki rowerowej ruchu rowerowego można otrzymać coś takiego jak organizacje igrzysk olimpijskich z powrócimy jeszcze do tych zapisów tego planu, bo myślę, że to jest najciekawsze poza tymi rzeczami, o których mówiliśmy, czyli funduszach przeznaczonych na rozwój infrastruktury na inne nauczanie i edukowanie z szeroko rozumianej nie tylko w szkołach, ale też osób dorosłych jest to też ciekawe jest kwestia dopłat, czyli znowu finansowanie do zakupu rowerów elektrycznych i Cargo coraz szerzej się mówić zarówno o tych rowerach elektrycznych, jaki Cargo, czyli tych rowerach, z których można przewieźć sporo rzeczy, które nie tylko służą do przemieszczania osoby, ale także np. przewiezie liczenia nie wiem sporej liczby zakupów w znaczy, bo od ról od pierwszego o lutego 2017, czyli od prawie 2 lat istnieją do dopłaty do dokupienia działek ze wspomaganiem elektrycznym przez pierwszy rok obowiązywania było to 20 %, ale nie więcej niż 200 EUR, czyli jednak dosyć duże wsparcie dzięki tej w tym dopłatom sprzedaż rowerów elektrycznych we Francji stała wzrosło 90 %, czyli znaną ze 134  000 się zrobiło bodajże 255  000 więc, więc trener wzrosły nakłady skokowy przez to, że ten wzrost był skokowy stwierdzono, że warunki przyznania tej pomocy trzeba lekko zaostrzyć i to jest ich i też częściowo uzależniona od dochodów, więc to w tym roku osiemnastym roku na jak to będzie dokładnie wyglądało w la dziewiętnastym roku w kolejnych uda się jeszcze okaże rzeczywiście zapisane w sposób jeszcze niekompletny, bo muszą wyjść odpowiednie rozporządzenie jest WIA co będzie z rowerami Cargo mieści rowery Cargo z 1 strony pozwalają przewieźć towary czy osoby reszta dzieci do szkoły i t d . a z drugiej strony 1 to tu też dla osób prywatnych, ale też pozwala założyć firmę i można być nie wiem hydrauliki na rowerze można, by się osobą, która także inne usługi świadczy i tutaj też jest pewna pewna refleksja, ale jeszcze nie jest dokładnie przedstawia jak będzie wyglądało, żeby wesprzeć osoby, które zamiast kupować gwiazda stawia go bić dla nich miejsce w związku z tym duże wydatki, a potem nie mieć za nim zaparkować prawda w centrum miasta wszystkie osoby, które właśnie są tymi tymi hydraulika mi tak dalej się strasznie we Francji skarżą na to, że nie mają, gdzie zaparkować dostają mandaty, że przecież oni muszą podjechać 1 właśnie w tej chwili będzie jakieś wsparcie, ale jeszcze nie wiadomo dokładnie jak i 1, ale myślę, że z rzędu 1000 EUR we dla rowerów Cargo, żeby jeszcze bardziej zachęcić nie może być od razu zwracają płaca jednak on na początku urywają warto mieć taką marchewkę wygląda, żeby kogoś, kto chce taką firmę założyć, tudzież zrezygnować z pestek jego z takiego dostawczego samochodu na rzecz roweru Cargo w błoto tworzenie pewnej podstawy do tego, żeby można było rozwijać firma Arbor zmieniać w sposób dostawy tych różnych materiałów jest to bardzo ciekawa rzecz właśnie odliczenie od podatku kupna z motoroweru z rowerów dla przedsiębiorstw czy to też poniekąd się łączy z tym z tym elementem tak, że siły są płacą różne podatki we Francji nie będę wchodził w szczegóły i kiedy firmy kupią Floty lub będą je leasingować jednak większość firm tych samych samochodami będziemy rowery i raczej leasingować niż kupować na własność 25 % kosztów będzie można od 1 z tych podatków od liczyć się nocą jest bardzo dużo jednak de facto zniżką, bo firma jednak 25 % STS dużo z mówiłeś trochę o przy okazji rozmowy o tym, poprawie przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego, że będzie zmiana, jeżeli chodzi o ten taryfikator mandatów będą pewne mandaty obniżane po to, żeby można było ich wystawiać wbre w pozorom więcej, czyli ta skuteczność, jaką jest kara mogłaby się podwyższyć, jeżeli chodzi o łamanie przepisów, a czy będą również poza szkoleniami, które organizacje rowerowe mogą przeprowadzać i nie tylko o jakieś inne działania, które nie mają na celu większą edukację rowerzystów które, ale także wpły w na poprawę kultury samej jazdy francuskich rowerzystów czy osób, które będą chciały jeździć na rowerze we Francji, o czym przede wszystkim zmienia się program nauczania do prawa jazdy i mamy też bardzo dużo refleksje, które na pewno w Polsce też niedługo się pojawi czy prawo jazdy powinna być dożywotnie nowa jednak żyjemy coraz dłużej starzejemy się też przepisy się też zmieniają być może niedługo się pojawią też samochody autonomiczne być może pojawi się więcej rowerzystów, więc tutaj bym wiedziała swoje pytanie, mówiąc że przede wszystkim szkodzi hotel szkolenie miękkie i kierowców i zawodowych kierowców też tym, że mają jak wyszkolenie jej ustawiczne nie tylko nie tylko o finansowe takie go pociąg z Utah, więc to raczej raczej z tym, że w tym momencie wstyd taki takich aspektach należy liczyć na to, że rzeź się poprawi nie tylko o to jak się zachowują rowerzyści, ale to jak względem rowerzystów zachowuje się kierowców kierowcy, by jednak przeważnie to co to to kierowcy pra w do pojazdów zmotoryzowanych na drodze zabijają rowerzystów, a nie odwrotnie to jest bardzo rzadkie, że rzadko albo w drugą stronę jasna, ale też w ogóle bardzo ciekawe i pozwoli rzeczowej do tego są tez bardzo ciekawy temat, ponieważ przy okazji szkoleni właśnie na prawo jazdy można, by było także szkolić się z pewnych bezpiecznych zachowań jazdy na rowerze no bo chociaż bez polskich badań wynika z nerwów no właśnie tak jest taki wniosek tylko na to nie zostało wpisane do planu, ale wniosek jest i to się będzie główną będzie musiał być lista wyjątków oczywiście osoby, które nie będą chciały nazwisko, jeżeli będzie lista wyjątków to każdy będzie chciał się, że inwestorzy część pieniędzy, bo w ręku będzie kosztował jesteśmy w trakcie ustalania tego jak zrobić wszyscy się zgadzają z tym, że moment zdaniem prawa jazdy test ważny moment też, żeby osobom powiedzieć jak bezpiecznie poruszać się rowerem z listą za kilka lat już ten problem będzie rozwiązany już wszystkie wszyscy w młodości przejdą przez ten gust na początku gimnazjum prawda, ale do tego czasu rzeczywiście warto wprowadzić te 2 godziny wymyśliliśmy dla osób, które boją się wyjść na rower to po prostu z takim wespół z takiej wirtualnej rzeczywistości założyć te i po prostu sobie zdać sprawę, jakie są te główne niebezpieczeństwa rowerzysty myślę, że naprawdę dużo łatwiej będzie komuś zrozumieć, dlaczego Moskwa otwiera się drzwi ostrożnie prawdę, żeby nie potrącić rowerzysty dziwią, więc samochodu, jeżeli zobaczy na takiej wirtualnej rzeczywistości co widzi rowerzysta i kiedy w ostatniej chwili się przebudzili otwierają drogę ja tak wspomniałem o tym, żeby wprowadzić właśnie podczas kursów na prawo jazdy takie elementy kształcenia także zjazdy na rowerze, ponieważ jak chociażby z polskich badań wynika, że większość kierowców, czyli osób, które posiada prawo jazdy jest również rowerzystami, więc więc dlaczego by tak kompleksowo do tego nie podeszli do ciast 1 kursu Anny załatwić się 2 sprawy, zwłaszcza że czekamy na nowy projekt tutaj w Polsce ustawy o kierujących pojazdami, która właśnie opisuje proces szkolenia bardzo jestem cieka w co tam się pojawi na koniec chciałem zapytać ich dosłownie minuta została, jaki był wkład w organizacji pozarządowych w rozbudowę i wprowadzanie tego całego planu, jakim jest właśnie to, o czym rozdaliśmy przez ostatnie 2 audycje z olbrzymim, ponieważ rząd tutaj nie stwierdził tylko, że będzie z nami konsultował to co sam napisze go las zachęcił do współ pisali tego tego planu rowerowego i o tyle Wei, kiedy rozmawialiśmy o tym, programie bezpieczeństwa ruchu drogowego ze stycznia to my tam byliśmy po prostu konsultowani co myślicie na ten temat co myślicie na ten temat to tutaj rozpoczynaliśmy od takiej białej kartki od środy benchmarki do tego co się dzieje działo 40 lat temu w Holandii co się dzieje w innych państwach europejskich dlatego powstawanie tego planu trwała 2 lata w mojej de facto praktycznie wszystko mu, o co wnioskowaliśmy jestem dla niej, nawet jeżeli oczywiście wnioskowaliśmy też wyższe fundusze nie od zawsze na te negocjacje polegają, że nieruchomość, a więc, żeby uzyskać tyle ile jest potrzebne i właśnie, rozdając wczoraj z PiS, dbając panią minister właśnie z tym tutaj doszliśmy do tego wniosku, że jednak jest też to drugie źródło 100  000 000 zloty goście się też poprawić audycji i że ta nie będzie 50  000 000 rocznie tylko 158, a my wnioskowaliśmy o 200  000  000 EUR rocznie, więc de facto ta szklanka jest dużo bardziej bliska tego, że być pełnoletni wpustu i dzięki temu do 20202004 . roku ten rozwój ruchu rowerowego ma przynieść trzykrotny wzrost udziału jazdy na rowerze są w przemieszczaniu się na Francuzów Olivier Schneider bardzo dziękuję za rozmowę francuska federacja użytkowników rowerów tak jak mówiliśmy w poprzedniej audycji rząd przyjął do realizacji tym planom teraz trafił do parlamentu, ponieważ on zakłada zmiany wielu ustaw, więc będziemy to śledzić bardzo bardzo serdecznie dziękuję zaczęte za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich oczywiście dr Dorota Sumińska wierzę zbierze jako Ania ślisko przez to właśnie to usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA