REKLAMA

„Geniusz kłamstwa”, czyli jak Sartre, Foucault czy de Beauvoir nie trzymali się własnej filozofii

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2018-10-14 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
32:14 min.
Udostępnij:

Simone de Beauvoir, filozofka feminizmu, wchodzi w poddańczą relację z amerykańskim kochankiem, Foucault wychwalając odwagę głoszenia prawdy ukrywa fakt, że umiera na AIDS. Rousseau pisze traktat o wychowaniu, a porzuca własne dzieci. Deleuze, filozof nomadyzmu, nie znosi podróżować i odmawia podróży nawet do Stanów Zjednoczonych. O książce „Geniusz kłamstwa” Francois Noudelmanna opowiadają jej tłumacz Magdalena Łachacz i dr Michał Krzykawski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
geniusz kłamstwo Frans van Dormael, a to książka, której autor przygląda się sylwetką słynnych francuskich filozofów i pokazuje jak po jak żyli albo jakie decyzje życiowe podejmowali rozmija się z tym co ogłosił jako filozofowie jak nazywa się Zuzanna Piechowicz jest idealna niedziela moimi dzisiejszymi gośćmi jest Magdalena Łach patrzy i dr Michał przekaz kielich z Instytutu języków romańskich i tras retoryki Uniwersytetu Śląskiego, a także tłumacze tej książki Rozwiń » kilka Gard akcji Mondi BWA w oko czy Rousseau oskarżyć takie nazwisko kłamstwo nie są przelewki no i są, ale jest to jaka jest też, że próba przyjrzenia się od innej strony na coś co nam się wydaje mi taką podstawę podstawowym zarzutem, bo te przy nazwiska nie są w przypadkowe one się pojawiają, bo one są bardzo często kojarzone ze taką sprzeczność z Ewą, która gdzieś tam się wpisuje w życia to teoria, jaką ci filozofowie stworzyli test często podstawowy zarzut, jaki się im stawia właśnie tym konkretnym postaciom model rano po prostu pokazuje, że ci wielcy filozofowie nie żyli zgodnie z tym co ogłosili pytają czy to ma w ogóle znaczenie myślę, że MON było przede wszystkim o nogę mam starano się zachęcić nas do tego, że byłyśmy na kłamstwo mnie spoglądali z perspektywy moralnej jak cząstkową to robimy tylko raczej spojrzeli na mnie z pod kątem psychicznym filozoficzną, a jej dochodzi dzięki takiej perspektywy do do wniosku, że on i kłamstwo, jeżeli zdejmiemy z niego odium muralem okazuje się czymś bardzo produktywne i pełnym wynalazczości Maciek kłamca, który zaczynam uprawiać teoria angażować się o ideale czy koncept pojęcia, o które tworzę po pewnym czasie właśnie staje się takim wynalazkom, które jest o wiele bardziej ciekawszy niż ten, kto mówi prawda mu prawko tutaj można zaliczam powiedzieć jest banalna norma jest prosta podczas gdy w momencie, kiedy kłamstwa już pierwsze oraz pomoc przy jest też wspierali klubu musi na oliwę cały czas Muszyna, która powstała i wymyślać normalnej i to w pewnym momencie staje się właśnie takie to Story etycznego filozoficznego punktu widzenia nocą solą tego co nazywamy filozofią, ale czy to umniejsza te teorie czy to sprawia, że n p . w kółko, które mówił pod koniec życia szczególnie tutaj pisze Norman o tej odwadze w ogłoszeniu w pełnej prawdy i odwadze w stan występowania, a i stanięcia wprawdzie jej, którym ukrywał fakt za wszelką cenę zachoruje na AIDS czy czy to ma znaczenie NATO jak my patrzymy na jego filozofię dzisiaj MON to zależy jest w jakiego punktu widzenia chcemy na to patrzeć jak we Don trzeba być może wydaje mi się, że w książce Andermana pojawia się bardzo i wybrzmiewa petentom, że ma aż co pozwala w jakimś sensie inaczej zrozumieć te nie nie zaangażowanie nawet ale jakby sam wydźwięk tej koncepcji być może poprzez te wytwórcą wynalazcą formy nowej teorii jak jej pewne pewnego rodzaju filozof czy filozofka mogą dojść do innych w ogóle pokładów tego co chcą powiedzieć nie chodzi Osamą wynalazł w odnajdywaniu siebie, ale też o pewnego rodzaju inne spojrzenie na nas rzeczywistość gdzieś tam się kryje i to nie do końca także w oko specjalisty nie ma w jaja, bo chyba nie powiedział, że Vuk specjalnie ukrywał to jakby działo się troszkę poza jego w ogóle świadomą decyzją taktyczną German troszkę chłopak pragnie tak to też zawrzeć w swoim fragmencie poświęconym kotom wieża, ale co się działo poza jego świadomą kontrolą i sam fakt, że on tak chciał pewne rzeczy postrzegać jest pewnego rodzaju praktyką gestem niczym co już szuka też bardzo ważna data performatywne w styczniu wątpię wielokrotnie tekściarz Sopot po podkreśla, że nie chodzi tutaj o zademonstrowanie wielkich filozofów i o spowodowanie, że u czytelnika o pojawiał się, jakby taka reakcja hipokryci francuscy prośba to uzupełnienie niań nie o to chodzi chodzi raczej o o to, żeby zastanowić się na nad pytaniem kim jest jak, która myśli albo kim jesteśmy kiedy, kiedy myślimy o planowanej, jeżeli już rozmowy z poziomem, a ono na kłamstwo poza tym kontekstem moralnym to ta granica między prawna i kłamstwem zapisz zacznie przebiegać uzupełniają inaczej no i w oko jest tutaj takim sztandarowym przykładem marki kimś kto, kto swoje ostatnie seminarium w 1984 roku poświęcono mu o odwadze prawdy wie, że za kilka miesięcy umarza, a na, bo jest już chory na chore no ale nic i z i jakby angażuje się różne zabiegi, które mają, jakby co prawda przed słuchaczami seminariów, ale jego seminariów zataić mamy można powiedzieć, że kłamie swoją publiczność biegłość jej na pochwałę odwagi prawdy o sam Andrzeja w sekrecie 5 natomiast, jeżeli spojrzymy na to pod takim kątem psychicznym automatu właśnie zobaczymy na nim całą tę sztampę tę stronę afektywną emocjonalną pewną bobra wyobrażeniu o wolność którą, która kryje się zatem co nazywamy myślą i jakby tutaj w tym zasługa tej książki wydaje mi się jest przede wszystkim pokazanie tego wszystkiego w kontekście filozofii i nie może go filozofia jako jako pewien dyskurs związany z taką mam inną dyscypliną naukową na niby to sam fakt, że rząd jest autor jest sam fakt, że jest jakiś podmiot, który Pisza, a one najczęściej nie bierze pod uwagę albo zupełnie ignoruje w planach podczas gdy mogła choćby literaturoznawstwo jest to właściwie mu to chleb powszedni i tutaj mogę Romanowi bardzo fajnie udaje się połączyć wendeta to 2 dyscypliny i jakby z tego połączenia powstaje w sumie taka moc niecodzienna, ale bardzo ciekawą analizę tego ostróg jest rzeczywiście bardzo interesujące nudy mam też rolę we wstępie nas informuje o tym, że wybiera tych filozofów, których ceni lubię co też sprawia, że nie próbuje obnażyć, więc sposób Orbis zamiast zdemaskować jednocześnie przyznam, że szczególnie cieszy poświęconym Rousseau i temu jak bardzo odległy, bo to ciągłość od tego jak zachowuje postępuje sprawiło, że w mojej głowie jednak pojawiło się wielkie hasło hipokryta i mniej zajmowałam się konceptem kłamstwa i dlaczego kłamała bardziej na takim, że jednak jest jakaś granica to z tego, bo w kole zrozumiałe czy ponad 30 lat temu przyznanie, że jeśli chorujesz na AIDS, że umierasz na AIDS wymagało czegoś więcej niezwykłej odwagi to musiał być bardzo heroiczna odwaga łączące się prawdopodobnie z tym że, gdy jego końcówka życia wygląda zupełnie inaczej, ale dużo smutniej no ale budować tezy o wychowaniu w ulicę własne dzieci, ale nie wiem jak u ich słowo użyć tak, żeby o przed dziewiątą rano w niedzielę nie burzyć słuchaczy, ale wydaje mi się, że w kwestii są tam się nic w tym tekście ten wątek nie wybrzmiewa ale jakby w zeznaniach, za które często się pojawiają tutaj są źródłem barwnych bardzo cytatów pojawia się fragment pewnego pewnego stadium z filmu Rousseau, jakby tego, że on czerpie pewną przyjemność taką niekontrolowaną przyjemność z fabule akcja jest wymyślania i on przeczy sam sobie on kluczy on ma on i też wiele wiele wielu badaczy jest przekonanych, że miał pewnego rodzaju paranoiczne zapędy i to wydaje mi się że, toteż właśnie rozbrzmiewała, jeżeli mówimy, że jakiś taki efektywności tak w tym kłamanie to dotąd rozbrzmiewał bardzo i to sprawia, że ten Rousseau jest takim bardzo mocnym otwarciem x należy i bardzo dyskusyjną postacią tak w tym momencie, ale ty, jakby jest istotne to jego teorii wychowania rząd tak bardzo się nią angażuje z drugiej strony on uważa, że książka owych to jego książka o wychowaniu Emil nie uważa za dzieło swojego życia i prawdopodobnie właśnie, tym bardziej zatem bardzo istotną uważa im bardziej poczuwa się do winy za to, że te dzieci w porzuciło po prostu porzucił tak, a z drugiej strony na jego przykładzie, który otwiera tę książkę najlepiej widać cały ten mechanizm kłamstwo, ponieważ norma stawia taką tezę, że Rousseau, a na 1 to nie jest także Rousseau napisał traktat o wychowaniu, pomimo że porzucił swoje dzieci, ale dlatego, że je porzucił kolegę do porzucenia z spowodowało, że mógł się z niego rodzić traktora, ponieważ żyje, jakby z takim zaprzeczają, a tak wypiera to prawda, że wreszcie ona staje się produkty ma ich o VAT rodzi ona rodzić u nogi ma obowiązek go tutaj w German nie uzupełnienie tłumaczy Rousseau nie broni go ani nie oczernia pod względem moralnym boczne mógłby powiedzieć, że w osiemnastym wieku oddanie dzieci do rachunku węzeł takiego jak i francuskiego przytułku dotąd nie było dużo czy, że tak powiem może nie parzy, bo całkowicie normalna zdarzało się nader często wiosek Rousseau tutaj nie był jedynym ojcem francuskim, który w osiemnastym wieku zostawił swoje swoje dzieci w przytułku, a jej tylko, że tutaj właśnie chodzi o pokazanie w jaki sposób, jakby to kłamstwo staje się jakimś sensie prawdą w tym sensie, że mam stała już właściwie nie wiadomo czy okłamuje samego siebie czy też okłamuje inne zieją stąd zaprzeczeniu, jakby tworząc, jakby całą drogę znów do walki z Elbląga i Cyra i jakby tutaj też nie chodzi o to, że Rousseau pisze jak PMI dla, a po sobie skompensować aprobatę winna panu, że w momencie, kiedy ma ona no Damon, jakby dokładnie analizuje jego jego jak jego jego dzieła to widać działa on jakby to poczucie winy Gottwalda zżera wręcz pożądana i żyje ma wziąć taką paranoi daną obsesją, o których wspominała w wiek związaną z mostem wszystkim, ale nie zmienia faktu, że tylko dzięki temu mógł napisać traktat o wychowaniu, które właściwemu goście cały czas jest przytaczana jako taki przykład gniewem nowoczesnej pedagogiki punkt o punkt wyjścia w ogóle dlatego obok czy w niczym ćmy rozumiemy wychowywanie dzieci zresztą nawet krzyczy Kamila dzisiaj to są tam fragmenty które, których się sprawdzają nawet w dzisiejszym wychowaniu nastawieni na naturalność zdrowo dożywiania w zwykłym sam fakt, że on poświęcał temu taką uwagę tak bardzo się przygotowywał do tej książki pokazuje jak bardzo ta tt tt to to kłamstwo oderwało go od pewnej rzeczywistości wpędziło ferm i domu możliwość pomyśle na siebie Nanovo w ogóle możemy to osądzać ale kiedy spojrzymy na to w sposób moralny to zobaczymy coś bardzo bardzo ciekawego tagi tutaj też, czego jest ten wątek tworzenia własnej osobowości przez teorię domom, mówi że filozofowania filozofowania teoretyzowanie, a dojazd pewnym sposobem przeżywania i konstruowania sobie siebie swojej osobowości tutaj mamy całe mnóstwo przykładów własną spółką poprzez Simon de Beauvoir oraz w górach genialnym przykładem tej książce czy doradztwo przyznajemy się do Sejmu, ale jeszcze zostać przywództwo i Rosja też dom się jak bardzo zbudował całą narrację wokół tego łącznie z tym, że te dzieci były z nieprawego łoża, że na pewno jego żona go zdradzała w związku z tym te dzieci właściwie nie było jego pierwszy turki, o którym czemu, o których mówiłeś to były też przytułki, w których te dzieci często umierał Czyżby nie było tak tylko tylko w cudzysłowie oczywiście, że został oddany lekkie domu dziecka, ale istniała dość duża szansa, że te dzieci w nie przeżyją bycia w przytułku, a później stworzyliśmy coś co zwykle grona takich obrońców są w kwestii tej decyzji tak padały argumenty że, żeby chory że, gdy matka jego dzieci, która być może nie była jednak z matką jej brat byłego matką jego dzieci, ale może nie jego dzieci żona była nie była w stanie zapewnić maluchom w dobrego wychowania, ale nie byłaby dobrym przykładem SA MO no ale to właśnie wszystko jest wydają się te wszystkie wytłumaczenia one właśnie pojawia się wtedy, kiedy my czujemy potrzebę wytłumaczenia kogoś na, że czujemy, że ta postać ta osoba jest osoba właśnie jest książek są one jest postawiona przed jakim sądem zbiera się, iż Trybunał wyciąga argumenty i będzie go w sądzie tak samo Rousseau też na to patrzył chyba w pewnym momencie Antonio to w ogóle chodzi o to kto to jest wynik nietrudno trudno to do tego sprowadzić Rousseau też w pewnym momencie też uważa, że fakt, że te dzieci tam porzucała porzucił w tym przytułku, jakby też jest faktem, a jego troski o wychowanie dzieci na dobrych obywateli już ten moty w po tych wycen tego wychowywania do obywatelstwa jest też ważny i w ogóle rzutuje też troszkę na inny aspekt twórczości Rousseau widział się nie zajmował tak naprawdę w pedagogika o tylko też nad teorią polityczną Motor tutaj swoje 3 gr dorzuca dorzucił kolejne pokolenia interpretatorów krzyczy badaczy twórczości Rousseau, a którzy na różne sposoby rzeczywiście w starali się usprawiedliwić się o mnie to jego postępowania, ale dajmy się to wszystko też, jakby potwierdza konto rządu mama zgodnie, z którą my jako jako jako jako badacza badaczki zajmujący się czy to autorami piszącym powieści 3 czy filozofami go tak intuicyjnie przyjmujemy, że to są osoby, które trzeba postawić w dobrym świetle to mała i zasadniczo istnieje jakaś tam spójność pomiędzy życiem myślą i przez to jakby moment problem z taką zdrową krytyką, ale w dobrym tego słowa znaczeniu tejże twórczości norma co prowadzi niektórych muszla badacze choćby posiłek, który po, którzy poświęcają swojej pracy Rousseau do czynienia właściwie zabiegów o takich samym charakterze jak on to relikty, gdzie próbuje wytłumaczyć tę konstrukcję ekwilibrystykę Artego realną i to już zupełnie coś absolutnie fascynującego jakiś nonsens to może, że rząd cały czas grypa to wspiera ona sama się nakręcam to też potwierdza, że jak wygląda handel młodą wydaje mi się ono jakiś tam czuły punkt ruszył w online wideo i jakby oczyścił troszeczkę to sfera i pozwolił spojrzeć na to na pontonach trącą dziwną instytucję zwaną literaturą filozofią z takiego, bo może bym odpowiedział bardziej przyjemnego, bo z punktu widzenia myślę, że po prostu też trudno zaakceptować fakt, że te ikony ci te autorytety, które którymi są dla niektórych ci filozofowie za zacząłeś mówić o remont, by Wa -li mi się zrobiło Real przykro jak zobaczyłam jej nazwisko w tej książce inżynier przyznawał szczerze, że miał taki moment, że może 2 fragmenty opuszcza w małej wyspy Metsos autorką drugiej płci co nawet o mało mnie mówienie po co ma ona kłamała tamtą pojawię się wręcz, żeby zmotywować jest przykładem w ogóle dobrze moim zdaniem dobrze żona jest tam pojawia, bo tak trochę smutno było, gdyby sami panowie w pralce wreszcie pojawiali, ale ona, jakbym ona ma takie przekonanie żarem jest wstanie pewne efekty kontrolować i z tego też siebie żali się nad produktywność w pewnym momencie, bo ona swój związek z Nosanu z Nelsonem, ale gra na amerykańskim pisarzem opisuje na bardzo wiele sposobów w różnych rejestrach to są powieści te są pamiętniki to też po wybrzmiewa trochę właśnie w drugiej płci, czyli książce teoretycznej i to właśnie jest doskonały przykład tego ty pewnej paradoksalnej spójności, że to co napisze pozostaje spójności z tym stanem w jakim nasze znajdowała taki namiętnej miłości ogromnego uczucia, które powodowało, że ona pod prąd po odczuwała ogromną potrzebę zrozumienia tego w jakim stanie ona się znajduje i dlaczego i potrzebował i ona była taką samą, która musiała to przemyśleć napisać opisać żeby, żeby to zobaczyć w ogóle nie dojrzeją, gdyż jest to kwestia pewnych egzystencjalny tego tego właśnie jak egzystencja liść w ogóle podchodzili do da da, bo do rzeczywistości oto fragment symulował warto je do moich ulubionych w tej książce my oczywiście to to jest to może być bardzo ciekawy, bo z 1 strony mamy matka feminizmu, która w 1949 roku wydaje dekret taki symbol filozofii nie wiadomo co opcyjne symbolu filozofię zmierzającej do wyzwolenia kobietę, a jednocześnie już pośmiertnie ukazują się okazuje się cała korespondencja, którą pochodzi z czasów odpisała drugą płeć korespondencja z amerykańskim kochankiem ono sądom organom i czego się dowiadujemy z tej korespondencji od żony ona jakby właściwie zgoda jest taką podporządkowaną całkowicie swojemu kochankowi kochanką, która od lat jest kod to wołanie wiem prałat sprzątała się robić mu jego ulubioną niedzielną Pietrze ani być dla niego, jakby wszystkim watą totalne zaprzeczenie tego, o czym mowa w drugiej płci a, ale nadal mam próbuję pokazać w jaki sposób u de Beauvoir tak, że ja, jakby na różnych trybach osobowościowych w jaki sposób, jakby od NIK odgrywany jako PPT to sprzeczne osobowości i dzięki temu rynek przeżywa swoją kobiecość bym tak powiedział Wrona dla mnie to jest właśnie takie momenty nie tyle od niego w sprzeczności jest to pewna autentyczność no i jakby tutaj nie chodzi o to, że jego list do nas sama gra, na który zresztą są mu w pliku przetłumaczonych na dno polskiej one były pisane w ogóle po angielsku, więc to też jest kontekst językowy Dybuła nabyło zmuszono komunikować się ze swoim kochankiem go winnym języku i samo koło było dla mnie jakby takim doświadczeniem właśnie, które która, w które w, które bardzo mocno związana właśnie z taką z tą osobowością kochanki, a od szóstego już są osobowość egzystencja listki pomnożony Sandra, która głosi, że Zawisza zupełnie innym kontekście francuskim a jakby drugą płacz Niemiec to jest absolutnie na innych bardzo złożona, ale też absolutnie fascynująca i absolutnie tutaj nie ma nie ma nie może być mowy o tym, że, jakby to osłabiała tezy drugiej płci mniam mniam wydaje mi się, że jest tak branż autentyczne, ale wręcz przeciwnie pokazuje, że to był proces rzezie to obniży to jest cały czas praca, która powstawała w tej korespondencji też, bo była bardzo często się tłumaczyłem im z tego, że pisze po angielsku, że tam się pojawiają jakieś zwrotu na bardzo często prosi stylista Hall grana, żeby on nie poprawiła albo, żeby może wreszcie zaczął się uczyć francuskiego na poważnie, żeby było może trochę łatwiej, bo one tak potem angielsku to ona nie może na to patrzeć, bo widzi w Samarze, że robi błędy, więc ten aspekt językowy jest dla niej niezwykle istotne, ale i też wydaje się, że w bardzo ważny do końca tej gry wydają się, że ich czeka te listy tam widać taką brawurę taką szarżę, że ona pozwala sobie po prostu przesadzać w pewnych momentach i to też dużo mówi o niej i to też dużo mówi o pewnym tonie odwagi, jaki pobrzmiewa w drugiej płci właśnie, że to jest pewna cecha osobowości trasie w tej teorii przejawia on, czyli poprawcie mnie mnie, czyja dobrze słyszę, że właściwie dzięki tej książce dzięki temu uznajemy to nieścisłość chcą, żebyśmy nie uda się tego słowa kłamstwo tak naprawdę jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć tych filozofów i dał filozofka, bo siebie chyba jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć, że burza koło dzwonek jesteśmy Spójni mimo wszystko raczej częściej żyjemy w ziemiankach w 2 jej jak dotąd to właśnie to pytanie kim jesteśmy, kiedy myślimy w kontekście filozofii jest moim zdaniem takie niezwykle ożywczy także realne, że jesteśmy w stanie zobaczyć, że cyfrowy żyta użyto osobą na nie żyły w oderwaniu w jakim sensie, że to uprawianie teorii to niebyła jakaś ascetyczna praktyka zdania się na same procesy myślowe, że to są sprawy bardzo często związane z ciałem z odczuwaniem z przeżywaniem i w tym sensie tylko to pozwala nam lepiej zrozumieć tych filozofów po z nagle okazuje się, że oni w pewnym sensie przechodzili przez takie procesy, które które, które mogą są po prostu ludzkie także to nie są filozofowie, którzy Stali na jakimś cokole gdzieś na beczce w fabryce rynkowo i herb jelita agitowali ten ma, a w no właśnie, bo wydaje mi się, że trochę różnić się historia Saltrom w tej książce od innych, bo on w jaki sposób jednak próbował się konfrontować z faktem, że zachęca do zaangażowania Asami zbyt zaangażowany nie jest no to też jest tak tak taki taki ciekawy przykład Mowczan Bolek, bo demon właściwy w stosunku do Sartre, któremu poświęcił książkę główna droga jest wytrawnym badaczem no może sobie jako jako prawdziwy znawca postawić takie pytanie takiego ciekawego dziecka takim pozytywnym tego słowa znaczeniu jak to jest możliwa jak to w ogóle się stało, że resort, który w czasie okupacji niemieckiej Paryża czy w oczy czy Francji i na nie wykazał się jakąś odwagą nagle staje się po wojnie filozof zaangażowanymi jak dochodzi w swoim mieście takiego punktu, że możemy osądzać innych pod względem ich odpowiedzialności prawno lęk jak ja jako konstrukcję psychiczną na kryje się waha się tą teorią angażowania, którą na, którą pozwala właśnie na mandat taki sposób, jakby konstruowaniu siebie Pragi i wychodzi na to, że start, który odczuwał potrzeby wpisywania się w w tą tę historię, o której on też często tam, o których on bardzo często, którą bardzo często zahaczał do treści odnosił mimo wszystko jej, że to w przypadku serwera mówienie o zaangażowaniu i krytykowanie samego siebie w kontekście zaangażowania też było pewną taktyką i też, jakby skoro ja sam siebie krytykuje to być może i to co odbieram też po części prawo innym do krytykowania mnie samego i to też było i dla Sartre najwyraźniej bycie sobą Belg nie jest czymś do końca oczywistym jest pewnego rodzaju procesem, na który jest uzależniony od od zmian i ciężko go w Idy i ciężko w konkretnym momencie zobaczyć, gdzie to odpowiedzialność znajduje tak i to jest grillu chyba podejścia do bossa Artura komu pewnie tutaj będą 2 obozy Czytelników, jakby ci, którzy stwierdzą, że w sumie to nie jest istot my będziemy czytać byty nicość jak do tej pory i jak go tutaj to kim start był co robił w ogóle nic nie zmienia, ale też innych znajdą się tacy którzy, którzy stwierdzą że, że jednak NIP to konfrontowania samego stanu w teorii skromną, że właśnie z takimi takim para tekstem plomba, jakimi wspomnieniami 33 korespondencją przed różnymi innymi zapiskami, które towarzyszą dziełu jako takiemu powoduje że, jakbym to koncept na byt sobie, by dla siebie zaangażowanie i to wszystko co człowiek bez mamy Starka nabiorą dla mocnego takiego zupełnie innego wymiaru nie, tracąc nic w Lizbonie doniosłości motto regnum demon cały czas podkreśla, że by to co robię absolutnie nie ma MON nie ma strącić z piedestału filozoficznego tych wszystkich ludzi tylko rocznej wzory zbliżyć, gdy chwilę nowe powiązanie dróg oraz torów pomiędzy filozofia ma pojęciem nowym połączeniem wypracować pasje znam odświeżyć, jakby pan taki twardy dyskurs filozoficzny, który których, który jak tak jakby żywi się tym naiwnym przekonaniem, że albo pomiędzy życiem filozof chwała i jego myślą jak zachodzi jakaś narracja spójności albo co głoszą filozof to kto się o TOK myśli ich po fajnie, jakby całe życie niech pan z namysłem nad Don to jest w ogóle coś strasznego oddanego mu w niej to i to z jakby ktoś pokazuje, że na niestosowne groza zaprzeczania samemu to jest książka też wydaje mi się szczególnie ciekawy sposób my mamy problem z tymi, kiedy stołami jak kogoś ktoś próbuje pokazać, że ten cokół nie jest taki twardy i że tam z 1 strony trochę się chwieje to od razu mamy narodową dyskusję buntujemy się przeciwko temu, że ktoś kogo uznajemy za bohatera czy za bohaterka nie był idealny czy z dala od ciekawe pytanie w bucie taka książka przeglądu MON byłby Polakiem czy byłby w stanie w ogóle mentalnie inaczej nawet zarezerwowała zrobić taką listę z polskich małych w polskich filozofów czy pisarzy, którzy mogliby się na chwilę znaleźć z pisarzami to byłoby łatwiej Dagmara Robak wyznawców McDonald jednak sporą pracę poświęcają relacji autor działo i t d . to właśnie bardzo klasyczny tam mogli taka taki chleb powszedni dla niego dla każdego studentom przez studentki pierwszego roku polonistyki czy też innej chronologii i to właśnie szykanowania żony, jakby mi może, że to narzędzie literaturoznawcą dotyczące różnic między ja, który pisze ja autora ją osoby, jakby z krwi kości trzeba przede wszystkim rozróżniać i jakby brać pod uwagę tamten mnogość głosów, która jest obecna w tym co nazywamy tekstem przydziałem, a w kontekście filozof jak Bono, któremu pozostaje pod domem weselnym problem jest taki, że model ma patrzy na tych filozoficzny kontekst ani jako pewien innego rodzaju strukturę geologiczną niejako wywód bawialni, toteż w bardzo warunkuje jego jego jego odczytywanie właśnie on tym część tamtych pod tym względem jest ciekawy ja właśnie z tego powodu lubię fragmentu start się boi się skupia na momencik, który dla nas jest ważny i wydaje mi się że, o ile i skupia się na doświadczeniu wojny i my jesteśmy dosyć mocno skupieni właśnie na tym konkretnym fragmencie historii i to pokazuje w pewnym moim w jakim sensie jak układają się relacje ludzi ze doświadczeniem wojny i w tym kontekście też jest ciekawe, żeby w pewnym zobaczyć, że z nim lansowanie pewnych rzeczy nie zagraża naszej tożsamości, nawet jeżeli nie jesteśmy prominentnymi filozofami, ale pozwala nam zobaczyć rzeczywistość winny sposób i też to osoby, które w tej rzeczywistości się znajdowały wtedy w tej sytuacji także znajdował to z tego spóźniania winny sposób mają na figurę filozofa niejako jako pomnik ze spiżu tylko o niej tylko o innym może on mnie nie powiem zwykłego człowieka o z wszystkimi konsekwencjami, którego charakteryzują one kogoś, kto jak tworzy ze swojego życia dzieło praktykuje filozofia ze wszystkimi tego konsekwencjami i niespójnością, które muszą, za którym stanąć mogą tu jesteś taki ma, bo mój ulubiony przykład do leżą tory, które jak z to jeszcze w głosić LM romantyzmu, a nie znosi podróże i w ogóle odmawiała uniwersytetom amerykańskim, którą niego zabiegają już nie rusza z Paryża tam jeździ do dołu do limuzyną po parę razy w życiu wyjechał za poród lub siedziby jest domatorem prowadzi osiadły tryb życia i kompot z pomocy tworzy, jakby jakiś taki przestrzegania tych 2 lub większym rozmiarze nawiązuje scenariusz takiej głupiej komedii filmowych filozofa, który mówi tak był modelowym kalek i znalezienie pojedzie do alei jest proces myślowy, że bez punktu o dość tego punktu w PRL po to jest to jest fascynujące i toyoty jest rak żołądka nie ukazuje region podróżowanie nie polega ono nie zawsze musi być związana z przemieszczaniem się do przestrzeni sali można podróżować na na różne sposoby na innym prowadzą osiadły tryb życia w, a my teraz to jest świetnym przykładem udało mu się raz von Neumann geniusz kłamstwa tych książkach częściej rozmawialiśmy ta jest książka wydana przez wydawnictwo PWN, a przetłumaczyli książkę my dzisiejsi goście Magdalena łacha 3 i dr Michał Krzymowski z Instytutu języków romańskich trasa kolejki Uniwersytetu Śląskiego mamy dla państwa kilka egzemplarzy tej książki proszę nas pisać dla was małpa to krok KFM dla was małpa to krok KH w radiu TOK FM jest patronem medialnym tej książki, więc polecamy również ogólna redakcja nie ja nazywam się Zuzanna Piechowicz do usłyszenia za tydzień po ósmy 40 idealnej niedzieli w ręku dziękujemy w kwocie 40 minut jak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!