REKLAMA

Papież jako Antychryst w Gdańsku

OFF Czarek
Data emisji:
2018-10-15 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:13 min.
Udostępnij:

Prof. Maciej Kaleciński jest kuratorem wystawy "Włochy w Gdańsku". Opowie o tym, co takiego Włosi mieli wspólnego z Gdańskiem? Rozwiń »

Gość Cezarego Łasiczki opowiada między innymi, jak papież Sykstus IV domagał się od Gdańszczan zwrotu obraz Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny", co było początkiem kontaktów kulturowych. Potem relacje zyskały charakter handlowy. W XVI wieku we Włoszech trwała susza - wówczas z Gdańska popłynęły statki wypełnione zbożem, by uchronić Italię od klęski głodu. Tych oraz innych ciekawostek można się dowiedzieć z wystawy, której kuratorem jest Prof. Kaleciński, a także z audycji Cezarego Łasiczki.

Więcej o wystawie "Włochy w Gdańsku" na stronie: http://www.mng.gda.pl/events/wlochy-w-gdansku/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. Łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku - tam jest prof. Marcin Kaleciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, dzień dobry panie profesorze, dzień dobry. Prof. Maciej Kaleciński jest także kuratorem wystawy "Włochy w Gdańsku". Ta wystawa w Muzeum Narodowym w Gdańsku potrwa do końca roku, więc można się wybrać i oczywiście pewnie nie dla wszystkich jest oczywiste, co Włosi w Gdańsku robili, i kiedy przede wszystkim? Rozwiń »
Istnieje jakaś logiczna taka sprzeczność między 2 światami bardzo odległymi ngo politycznie religijnie kulturowo, czyli między Gdańskiem, a 3 dni miastem tej krainie zimnych wiatrów solonych śledzi i a w tradycji nordyckiej północnej, a krajem, gdzie cytryna dojrzewa możliwości są gdańszczanie robili we włoszech, a Włosi, a w Gdańsku federacja inna rodziły się, a jeżeli chodzi o korespondencję jakąś wymianę dokumentów dość późno i szybko za sprawą dość przykre okoliczności, jaką było pozyskanie w sposób nielegalny ładunku galerii w tym zawierającego sąd ostateczny Hansa Memlinga i wówczas za sprawą interwencji i papieża Sykstusa czwartego pokazujemy na wystawie jego bullę, w której domaga się zwrotu ładunku i także obecność w Gdańsku legata papieskiego Ludwika z Bolonii, a na swoiście narodziły się kontakty z Gdańską włoskie, a i potem można, by powiedzieć, że te wyprawy gdańszczan do Italii poniekąd wbrew utartym już w kulturze Europejskiej szlakami i z takich do standardowych potrzeb oczywiście to najbardziej logiczną w czasach średniowiecza były pielgrzymki często w latach milenijnych, a na takie pielgrzymki do Rzymu wybierała się Dorota z Mątowów i Christoph von Houten potem pod koniec wieku szesnastego my tę wyprawę miały charakter bardziej pragmatyczne i były związane z nawiązaniem relacji handlowych między Gdańskiem miastami włoski to znaczy takim szczególnym asumptem do tej wymiany handlowej o była susza dotknęła Półwysep Apeniński w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych szesnastego wieku i wówczas gdańszczanie wykorzystali ten moment i nie wpłynęły z miastami, a on flotylla kupieckie między misyjna na czele, której stał Johan dzisiaj mam na 1500 pięćdziesiątym drugim roku, a popłynęły z Gdańska statki wypełnione zbożem polskim zbożem do ratować państwo papieskie Florencja Wenecja, a w Beauvais perspektywy głodu w skądinąd, a gdańszczanie na szpitali, a dokładniej z kolonii weneckich Francesca będzie m. in. sprowadzali do miasta winą Oliwa rodzynki tak szybka wymiana była była obopólna, bo tam gdańszczanie przynajmniej część, a on wybiera się na studia do Włoch myślę przede wszystkim elicie kalwińskiej politycznej, ale także o sporadycznie luterańskich badała już Padwa głównie, a bywa, ale bardziej wydaje mi się z Jana, a woda była przychylność dla nas niemieckiej dla protestantów, a poza tym Bologna Genoa Genua i piwa w tych miastach studiowali gdańszczanie są zwykle oni włączyli wykształcenie zdobyte na uczelniach w północnej Europy luterańskich z tym z tym włoskim, a on tutaj w Italii w sztok fani byli odbyli takich gigantów po Włoszech tak znaczące dla Gdańska, a patrycjuszy jak i chamstwa i mamy 2 promy House w myślach mam wcześnie rano von Houten, a dziś o tym, że po siedemnastym w tym n p . Natalia Szroeder, a także można wiedzieć, że ta elita, która decydowała o kształcie architektonicznym artystycznym Gdańska na początku siedemnastego wieku była wykształcona we włoszech miała wyraźne intelektualnej artystyczne inklinacje włoskie myślimy o wszystkich podobieństwach myślimy też różnych możliwościach handlową o kulturalno artystycznych, które się zarówno dla Włochów w Gdańsku jak i dla gdańszczan we włoszech pojawiały się odkrywałem no natomiast warto być różnica zlotych do tej główne różnice, które pewnie dzisiaj nie myślimy, ale wtedy to mogło być dość sporym wyzwaniem były różnice religijne, ale taki to jest zagadnienie, które zostało także wydobyta na naszej wystawie, bo zawsze jednak pewnej wspólnocie myślowej bardzo podobnych działań politycznych, o których myślę, że potem powiemy wam jest 1 z najważniejszych tożsamości, o ile nie najważniejszą tożsamością gdańszczan była ta związana z konwersją, a tutaj można, by spojrzeć na to nie sposób jednocześnie istniejące w kontekście walki religijne jeśli gdańszczanie, jaką luteranie czy jako wyznawcy drugi reformacji krytykowali państwo papieskie i uosabiającego go papieża, a z drugiej strony utrzymywali kontakty handlowe w tym także z samym papieżem przypomnę tutaj Jean wspomniany Steinman, kiedy skutecznie dowiózł ładunki zboża do Italii był podjęty przez papieża Klemensa ósmego, które wręcz nadał mu taki swoisty tytuł szlachecki uwięzionego jeszcze w 2 zatem taka zdrowa postawa, której należy dzisiaj także poziom dać przy różnicy w istotny ideowej religijnej ten pragmatyzm, jeżeli chodzi o realne stosunki wystawa w tym dziale, który jest zatytułowany Antychryst w nowym pawilonie pokazuje sposób w jaki na obszarze sztuki wydawnict w, a druków ulotnych gdańszczanie postrzegali postrzegali Rzym papieski no i tam rzeczywiście mamy być może drastyczne dla współczesnych bitów karykatury papieża i obrazy różne artefakty które traktują w sposób bardzo karykaturalne papieża i reprezentantów kościoła kościoła rzymskiego tak jak dzisiaj na usłyszane głosy krytyki wobec niektórych przejawów kultury antyklerykalnej na to, że język, a sztuki szesnastego wieku mieszkających w tej przestrzeni polemiki religijnej wydaje się o zgoła bardziej drastyczne dosadne właśnie dzisiaj niektórzy mówią od firmy, które pokazuje tyle w krzywym zwierciadle nie jest atakiem tego i t d. jak byśmy to porównali do ówczesnych jej karykatury do ich charakteru przekazu już nie było bardziej dosadny bardziej powiedzielibyśmy właśnie dosadnym, że tego słowa w bardzo dosadny, dlatego że te w druki a gdy papieski jak drugi, czyli tanie medium bardzo szybko rozchodzące się po Europie druki ulotne, a łączące przekaz tekstu i aut tak bardzo lapidarne przekaz ikonograficzny one odwoływały się dom wówczas powszechnej, a powszechnie zrozumiałe akceptowane nie tylko przez plac, ale także przez worek się szansa bym takiej sfery obrazowania komicznego podszyt ego motywami z patologicznymi fizjologicznymi seksualnymi z motywami defekacji i Samanthą dzisiaj mało wyszukaną wówczas należącą do zrozumiałej akceptowanej takiej estetyki w typie, gdy rasowi drżała takie powszechnie przyjętej w Europie północnej na południu też poniekąd podejmowanej punktem wyjścia dla tych obrazów były na północy szczególnie wydobywane wszelkie informacje dotyczące jakichś przedziwnych hybryd, które się urodziły, a który miał być już zapowiedzią nieszczęść, jakie świat miała miałyby świadczyć np. rozpowszechniane informacje, że nad Tybrem ziemia urodziła się jakaś zwierzyna hybryda monstrualna jest słynna historia sport Freiburga, gdzie miało się urodzić, ale po głowie przypominającej mnicha i potem do tej, a do tego Imaginarium papieskiego wprowadzono takie różne formy hybrydowe mniej więcej 1500 dwudziestego roku, kiedy ludzie wprost nazwał papieża szatanem zaczynają się pojawiać karykatury, a 2 pieski najczęściej najczęstsze odwołania idą w stronę Jerzemu postrzeganego jako nowy Babilon papieża jako nierząd nic Babilon niską mamy taki ukształtowane przez lidera obraz papieża, który jest nierząd i są nam kwestia że, trzymając swą takim taki Puchar w Norymberdze to może do papieża jako nierząd ulicy powróciły po informacjach Radia TOK FM studio w Gdańsku jest prof. Marty Kaczyńskiej z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego kurator wystawy Włochy w Gdańsku Netta wystawa muzeum narodowe w Gdańsku do końca roku informacje o dziesiątej 20 pań formacja wracamy do ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Marcin Kabaciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego i kurator wystawy Włochy w Gdańsku wystawa w muzeum Narodowym w Gdańsku potrwa do końca roku wspominaliśmy o karykaturach papieża o krytyce papieża Annę i Rzymu jak rozumiem poprzez różnego rodzaju ówczesne media masowe tak, że to była krytyka papieża, ale pojętego bardziej jako instytucja niż konkretny mnie akurat papież rozpatrywany w ramach jego pontyfikatu i tutaj ilość tych formuł ikonograficznych jest ogromna papież jadący na ośle papież jako osioł leżące na łożu grający na dudach papież wobec władz świeckich raczej władza świecka wobec papieża n p . mniej rozpowszechnione były ryciny ukazujące kara piątego całującego papieskie przyrodzenie i wreszcie inne z punktu widzenia Gdańska może najistotniejsze są te artefakty, które powstały tutaj są bardzo erudycyjny, jeżeli chodzi o formuła ikonograficzną na wystawie pokazujemy bardzo cenne kamienie model medalu gdańskiego patrycjusza Hansa, która wykonany przez Hasa ścianka nawet dziś mamy owego Hansa, która z alegorią śmierci o taki bardzo wyszukanej włoskiej pożar w stylu halabardników Antonio, a na rewersie mamy obraz papieża jest zupełnie niezwykłe bowiem dla jego przedstawienia zaadoptowano ikonografię, a znaną ze słynnej rzeźby hellenistycznej grupa dokonała zresztą z nieprzypadkowo zbiorów papieskich to także ten kontekst papieski i ten papież Yoko ono, którego się utożsamiają z papieżem Pawłem na trzecim to jest dla już po następnie go odbieramy bardzo jako postać bardzo komiczną jest ukazany w opadających szatach obok mamy 2 młodzieńców też z opadającymi spodniami 1 atakuje dot wiarę, a drugi trochę jest upodabnianie do Turka od tamci miesza też akcenty anty tureckie ogólnie rzecz biorąc stan papież ma kontakt bardzo jasne, bo przez odwołanie to pałką na cześć kapłana ukaranego za nieposłuszeństwo wobec bogów pokazani jako fałszywy prorok i zapowiedź apokalipsy, a on natomiast na wszystkie pozostałe elementy, czyli taka każą sarenka Boga, a 3 uciekający w tle tych kardynał dopełniają tego bardzo krytycznego obrazu tutaj znów pojawią się te elementy eschatologiczne, które są jednymi z łatwiej rozpoznawalny w ówczesnych czasach, dlatego że mam, a ekskrementy były wówczas postrzegane jako element czysto diabelski zresztą mierzyli się mogę pozwolić na jakieś takie trywialne analogie do współczesności polskiej to w Lublinie za aktywne w mediach elektronicznych taki uchodzący za pastora Paweł Chojecki Borejsza jak państwo się przesłuchają jego wystąpienia to tamten element patologiczny jest bardzo często obecny Torres, jakby utrwalenie pewnie tej Formuły luterańskiej i pewnie co doprowadziło do tego rozłamu w tym zarząd prowadzi takie programy radiowe telewizyjne internetowe z Marianem Kowalskim, a dziś nie prowadzi, bo naprawdę niestety ten sobór w terminarz były wieloletni rodzą, ale erotyzmu się odciął wojnę, o ile wiem ostatnio od pastora natomiast bardzo przykre, że to było jedno z Europy w, jeżeli chodzi o pół to tylko o to kto to ciekawe zestawienie takie groteskowe na to jaka strata, jeżeli chodzi o to, że po też błąd melodia elementów anty papieskich ojca powiedział, że były dominujące w ostatnim czasie, ale też oczywiście jako karykatura właściwie myśli lub luterańskiej takie najgorsze najdalej posunięta przekształcenia patologiczna treści, które miały jakiś wymiar intelektualnej i 2 i związane były bardzo rzeczową krytyką krytyką religijna, a przejściem chciałbym, żeby ta wystawa była postrzegana jako anty papieska, tym bardziej że, tym bardziej, że to jest tylko 1 z działów tej całej tej tej wystawę chcę powiedzieć, że sekretarz stanu w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego jest patronem honorowym, więc tak i mało tego to jest moja trzecia wystawa, które są jednak bardzo starannie przygotowane i przyznam szczerze, że żaden z miejscowych bonzów nigdy nie było na wernisażu jeśli chodzi o polityków i tutaj po raz pierwszy był przedstawiciel ministerstwa i kto bardzo bardzo bardzo miły pan tak świetnej prezencji dobrej dykcji co jest dzisiaj rzadkością także jeszcze po człowieku doceniony i niezauważony, jeżeli chodzi o tę wystawę bardzo bardzo to jest ważne, żeby nierówną na równe zainteresowanie polityków, którzy narzucają dyskurs towarzyszą takim spektakularnym wydarzeniem jak wybicie szyby w synagodze, która chce natychmiast kupią media jak i wystawą, która się przygotowuje 4 lata z Londynu ale o ile środków o tym, dlaczego, bo trwa tak długo czekać może to jest normalna normalny czas przygotowania wystawy Otóż nie jest to normalny czas przygotowania wystawy dlatego, że to jest wystawa pionierska, bo jak państwo zauważyli w tej narracji historycznej artystycznej zrozumiałym jest ten kontekst fundamentalny, czyli tam Germana Centre czy nasz adres przedmiot wieloletnich badań w tym związane z liberalizacją też naturalne natomiast badaniami nad Italia ni z mediateki rację w sztuce włoskiej w zasadzie zajmuje się pan nieskromnie ja i przygotowanie tej wystawy to jest taki fascynującym czas, kiedy w pewnych treści wpadnę cieszy się przeczuwa intuicyjnie się wyczuwa i potem zaczyna się kwerenda w bibliotekach ja prowadziłem głównie w bibliotece gdańskiej, która jest placówką Polskiej Akademii Nauk i która na tej wystawie przedstawia stan obiektów Tesco wspaniały udziałów i także pracowników tej biblioteki, jeżeli chodzi o katalog, a dla mnie niezwykle frapujące przejmująca wydarzenie w mojej mojej pracy naukowej to tak kwerenda w bibliotece panu w archiwum państwowym w wielu bibliotekach europejskich to po prostu tyle trwa, żeby dokonać selekcji wybrać zapoznać się ze źródłami AAT 0 początek tego sezonu włoskiego, bo muzeum narodowe planuje kolejne wystawy w tym w przyszłym roku, a w lutym wystawa eros Harta takiego wybitnego nie ma listy rodem z Gdańska, który robił karierę w całej Europie na końcu witali w LM, a wracając do złotego medalu Hans akurat to, a na awersie mamy podobizna gen Hansa, która wciąż towarzyszy takim w taki napis polega program Aga, który wyraża drugi z istotnych kontekstów tej wystawy w układzie historycznym odwołanie się do prawa i do ludu w tym łacińskim cytacie to jest taka deklaracja Obywatelska w właśnie ta myśl republikańska Obywatelska, która podkreśla znaczenie w takich kategoriach dobro wspólne przedkładanie interesu zbiorowości nad prywatnym jak rzetelna praca dla tej lokalnej społeczności, a dla ojczyzny tej, którą był Gdańsk dla gdańszczan znajduje kontekst Wenecji Gdańska bardzo często sam siebie porównywał do Wenecji pisał Raymond Kulika Kulika, że nie ma w naszym regionie miasta, które by bardziej przypominało Wenecję niż Gdański oczywiście nie chodzi tutaj przede wszystkim o to, że Gdańsk leży nad morzem leży malowniczo się układa tutaj Motława chodzi o wspólnotę ideową, bo gra zwykle bywało tak, że miasto czy miasta-państwa odwoływały się intelektualnie do dziedzictwa Rzymu, ale w wypadku Gdańska ten, że jednak był obciążony odium papieskim zatem to Wenecja stała się substytutem może nawet bardziej w tym można, by powiedzieć, że ona zastąpiła była alternatywą dla darzymy, jaką inni jako źródło inspiracji politycznej ideowej posłużyć za takim zapisanym przez lekko bitego epizodem wstrząsów wojen Rzeczpospolitej ze Szwecją 1 król Szwecji i inne próbował zachęcić Gdańsk do tego, aby przestał być lojalny wobec zespołu Rzeczpospolitej poszedł na współpracę z no w końcu z państwem w tym podobnie jak Gdańsk w tworzonym przez protestantów zachęcił ich gdańszczan, żeby byli jak Wenecja, a gdańszczanie odpowiedzieli, że widzieli tam do Wenecji nie mają takich aspiracji wtedy król Szwecji powiedział to bądź choćby jak Genua FAI Th i to wiele mówi o takim rozumieniu tych 2 zresztą Empoli w takich miast siostrzanych do Gdańska, jeżeli chodzi oto ciąg odwołania do republikanizmu ziemskiego do trójpodziału władzy z ogromną rolą Senatu i rady miasta w każdym razie Gdańsk na północy jest, jeżeli chodzi o wybór wartości obywatelskich republikańskiego taki model nowoczesnego federacja nic mu, który rano jest bardzo ważny także dla dzisiejszej Europy właśnie Gdańsk taką drugą drugą Wenecję zainspirował mnie wspomniany przez pana ród hard swoja parze jest na nim listą to może też niewiele osób wie, o co chodzi, ale rozumiem, że Jelcyn część bycia Anima listą polegała na tym, że jak inny malarz artysta malował Lanca Chick to ród Chart się pojawiał i domalował zwierzaki tak też bywało, choć rzadko on był o tyle uniwersalny, że malował te zwierzęta już w tym anturażu naturalnym samodzielnie, a ich rzeczywiście był mistrzem, a w przedstawianiu zwierząt, zwłaszcza egzotycznych, jakkolwiek wybór tego profilu ani mali stycznego jest dość kontrowersyjny, bo ślubował w malowaniu walk zwierząt i do takich krwawych dosłownie juhasi dla obficie te zwierzęta już jesienią na widok przeciwnika jest to bardzo taki atak mistyczne drapieżna ma stronę zresztą realizuje takie niskie potrzeby męskim, bo jest taka, a wśród władców od czasów feudalnych tendencja, aby przedstawiać się także jako pan przyrody, który wyznacza tutaj reguły, które panuje nad obszarem, którym włada, a i te wszystkie sale myśliwskie Rity Rozalia zwana 3 sale sale Jeleniej Górze zależą od feudalnych one były pełne poroże wypchanych zwierząt i potem o dużych wielkoformatowych obrazów przedstawiających sceny z polowań walki zwierząt i podejrzewam, że w Tampere prosperity i prosperity i malarza opierał się na niższych zamówieniach z dworów książęcych rezydencji arystokratycznych mi w krajach niemieckich zresztą on pod koniec życia się ustabilizował witali, a on przeszedł na katolicyzm co było stałą praktyką wśród malarzy z Gdańska, którzy przyjeżdżali do Pogoni bardzo szybką dokonali wykonywali te 3 godziny koncesje katolicką, a i bardzo się szybko naturalizować czy nie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studio Radia TOK FM w Gdańsku z prof. Marcin Kabaciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego informacje o dziesiąty 40 w studiu Radia TOK FM w Gdańsku jest prof. Marcin Kabaciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego kurator wystawy Włochy w Gdańsku to wystawa w muzeum Narodowym w Gdańsku potrwa do końca roku i można się dowiedzieć na niej wielu interesujących rzeczy między nimi jak korzystało co robili gdańszczanie we włoszech, dlaczego preferowali Wenecję ewentualnie genuę od Rzymu i w ogóle jak się przenikały różne myśli nie tylko religijne, ale też ci obywatelskie na przestrzeni lat tak myślę, że ta wystawa w taki najbardziej oczywistym w oczywisty sposób to są te obiekty umieszczone w gablotach zawieszone na ścianach jest to co odbieramy wprost wynika to rzeczywiście każdy znajdzie dla siebie mini jakąś interesującą książkę pod tą wystawą są zachwyceni historycy, którzy widzą niezwykle cenne dokumenty w AMP, ale także miłośnicy czystej sztuki i bezinteresownego piękna, którzy zobaczą tutaj i znakomite rysunki mamy kolekcje kilkunastu wybitnej klasy rysunku włoskich w tym rysunki Guercino dzikie pola i wielu innych twórców siedemnastego osiemnastego wieku mamy kilkanaście obrazów, które ja, a wydawałem magazyny rozpoznałem jako włoski, które zostały poddane przez pracownicę może ona tego w Gdańsku konserwacji i jest wielka gratka po prostu tych obrazach nikt wcześniej nie wiedział nikt ich nie widział mamy bardzo rzadkie dokumenty mamy specjalny dział poświęcony działaniom mu bonie stać się mówi mgr. Tori, którego księgozbioru wsiadł dom biblioteki Senatu miasta Gdańska tylko taki ogromny wkład myśli późno humanistycznej to jest taka jak najbardziej oczywista, a treść tej wystawy, ale na tym jak pogłębionym obszarze percepcji możemy ją także odnieść się do czasów współczesnych i inni jako, a ten rezerwuar myśli aktualizujący się dzisiaj, bo przecież oprócz tego, że ta wystawa przed nim takie ukazanie spotkania północ z południem mówi o tym, że właśnie Śródziemnomorza Witalij tętniło ciągle żywe źródło piękna, która w dobie nowożytnej stało się uniwersalnym ideałem estetycznym światłej Europy to jednak ta wystawa także uczy się o potędze Europejskiego krytycyzmu o istocie tożsamości Europejskiej, którą właśnie jest sceptycyzm odwaga łamania stworzonych przez człowieka handlem wobec drugiego człowieka pewnych politycznych religijnych tabu patronem wystawy jest wspomniany bonifratrzy on chyba, który był włoskim dysydentem religijnym arystokratą spod Neapolu intelektualistą bibliofilem w zasadzie przez całe życie podróżował z wyboru był uciekinierem wygnańcem, a w 1500 pięćdziesiątym dziewiątym roku sąd inkwizycyjny spali jego portret dokonał w ten sposób tak o takich tak samego egzekucja nie figi, czyli w wyroku dokonanym dokonanego na wizerunku i mogę się mogłoby się wydawać, że przez chwilę jezuici jako zwycięzcy pisali historię bonifratrzy, ale tak naprawdę tę historię pisze tam wystawa, która pokazuje triumf jego myśli o bon nawet jako bibliofil on jawi się jako krytyczny czytelnik on na marginesach swoich książek robił bardzo żywe uwagi dotyczące treści przeczytanych książek i dzisiaj u przestanie go niezwykłe tą niezwykłą donacje 3 w kasie zrzeczenie się na rzecz miasta swojego księgozbioru on dzisiaj mówi o tej wielkości dziedzictwo włoskiego następną kwestią, która wg mnie jest jest istotna to pochwała historycznego pragmatyzmu tej troski gdańszczanom dobrostan społeczności, którą przedkładają nad tymi wszystkimi aktami strzelistymi całą tą na symboliczną sferą działania to tromtadracji ją oni traktowali swoje wyliczenia racz im studia są bardzo pragmatycznie, jeżeli gdańszczanie wysyłali synów Patryk Ryszewski na studia do Włoch, a był taki ciekawy przypadek los tego, którego wysłano do Padwy, żeby się uczyła architektury to była to architektura militarystów była to ta specjalność wodną fortyfikacyjne inżynierska bardzo pragmatycznie podejmowana z drugiej strony mi przypominam o tej Laura od papieża dasz Reimana przypominam o tym, że nawet jak niechętni luteranom, a nam się ruszać słynny sekretarz francuskiej pisali o gdańszczanach opisali oni jako ludziach pobożnych miłosierny wobec biednych roztropnych posiadających nienaganna manier i wreszcie co wydają się szczególnie istotne dzisiaj ta wystawa uczy jak ważny dla tych krajów i poza miastem ziemskim dla tej sfery Barbary com jak ważne jest poczucie drugorzędną ości wobec dziedzictwa Greków Rzymian my i gdańszczanie historycznie jesteśmy potomkami barbarzyńców i ta świadomość naszej drugorzędną ości wobec dziedzictwa aż ciemno może jest tak naprawdę siłą warunkiem twórczej twórczej asymilacji dlatego ja w takich aktualizują cytatach przywołuje to wezwanie Miłosza z 1947 roku, by zamiast tej fałszywej narracji palono cent rocznej raczej uczyć młodych Polaków o Grekach o Rzymianach odcinka getcie, bo to jest bardzo rozwijające człowieka jako indywiduum jako persona i i temu także służy ta wystawa w, czyli bez spojrzenie w przeszłość po to, by aby uczyć się od teraźniejszości ITS, który by spoglądać w przyszłość tak dlatego, że to dziedzictwo włoski w Gdańsku tak jak powiedziałem jest rezerwuarem bardzo szlachetne myśli politycznej, która zawsze gdańszczanom przyświecała jest taki piękny cytat często wykorzystywane z literatury staropolskiej jak działa w Gdańsku się Pisza, że jest to oko, w którym Rzeczpospolita patrzyła na wszystko świat wydają się to piękne, ale dość fałszywe spojrzenie bo, a z tej sytuacji posiadania takiej specyficznej protestanckiej, a on niemieckojęzyczny AM enklawy Rzeczpospolita nie wyciągnęła żadnych wniosków dlatego już na inną toczyła chociażby tę krytyczną wobec ustroju państwa szlacheckiego literatury Gdańską po siedemnastym 18 wieku narastała wydają się to było dokładnie odwrotnie to Europa patrzyła poprzez Gdańsk swoim okiem na Rzeczpospolitą i na jej na jej ułomności, a Gdańsk tak jak Kiełb jak już podkreślałem w tych wcześniejszych naszych spotkaniach w tym jest Antoni ten historyczny jest ciągle bardzo aktualną lekcją o Europie federacja mistyczne od dbałości o lokalną społeczność, a ambitni pewnych działach ideałach politycznych, które wydają się, że są trwalsze i cenniejsze od tych rozbudowanych na tym fundamencie cokolwiek styropianowe nietrwałym i Daniel Drew nie, weryfikując czym się zgodnie z tą biblijną zasadą, że po owocach poznacie w każdym razie ja tak postrzegam jako gdańszczanina 20 lat z wyboru zresztą my wszyscy jesteśmy z gdańszczanami tak czy inaczej z wyboru i od jakiegoś czasu inna sprawa, że ta kategoria Danziger historyczna to jest tak czy inaczej kategoria wyboru pewnych wartości opowiedzenia się w Polsce nie, bo to jest miasto zbudowane przez przybyszów, a on, którzy osiedlali i niezależnie czy przyjeżdżali z różnych regionów niemieckich czy z Niderlandów Szkocji 3 czy Francji to stawali się z gdańszczanami przez przyjęcie pewnego czasu, a z, którego on czy jest pan najbardziej dumny z NIK, którego w inny obiektu na tej wystawie czyje jeśli, który był najtrudniejszy do zdobycia nabyły takie obiekty, których się nie udało zdobyta, które miały wartość bardziej historyczność artystyczną ze względu na horrendalne warunki wypożyczania cenowa i tutaj jedno jest jakaś granica racjonalności na szczęście nie przekroczyliśmy, ale nie jest to dotkliwy dotkliwy brak natomiast na wystawie są tak wybitnej klasy dział począwszy od znakomitego wyboru paramentów liturgicznych ornatów Cup Joannę Suską każdego w Gdańsku, które prezentują znakomicie zachowany włoskie tkaniny, które były widziani werandę importowane do Gdańska jest wspaniała część zresztą zaaranżowana bardzo smakowicie oto mamy inkunabuły iluminowane kodeksy obrazy 14 wieczne w TTIP wspólnocie przestrzeni mamy rękopis Petrarki z biblioteki gdańskiej Polskiej Akademii Nauk, który jest winny najważniejszym źródłem do wydania działań wykiwać kontra American Petrarki wydania włoskiego autor znany tekst we włoszech mamy wspomniany medal Hansa, która mamy wspaniały zbiór książek z biblioteki nie broni Francja mamy piękny brąz mamy niezwykle rzadki po raz pierwszy pokazywany projekt fontanny dla sali moskiewskiej zamku w Królewcu AM mamy największe na północ dal z od Alp zbiór madrygałów włoskich z kolekcji Georga trafił są, z których część pokazujemy mamy wreszcie wspomnianą kolekcję obrazów rysunków i rycin ze zbiorów jako Baka Bruna, które stanowią podstawę późniejszego rencista z muzyką i muzeum Narodowego w Gdańsku mamy 1 jedyny zachowany włoski obraz ze zbiorów Bustera mamy po raz pierwszy pokazywane obrazy włoskie kolekcję Sierakowskich Waplewo oddział muzeum Narodowego w Gdańsku mamy wreszcie obrazy włoskie pozyskany do muzeum Narodowego w Gdańsku po czterdziestym piątym roku działa w 3 prywatnych kolekcji i obrazy z muzeów diecezjalnych zatem wybór bardzo duże bardzo szerokim AIM i różnorodne i do końca roku można jeszcze by nas jeszcze to cała została sporo czasu, a tak bardzo serdecznie państwa zapraszamy do Gdańska, zwłaszcza że u nas od panują zasady przez cały rok wakacje jest w tej chwili urażonych z pięknie słonecznie kolorową proszę pamiętać, że przyjazd do Gdańska te zawsze w prawa jednak do krainy nieco różniące się od Interior ze względu na ciągle tutaj istnieje szansa wartości, a ten wiatru wolności, który to nieustająca od strony Szwecji i północ Europy wieje z myślą państwo czytaj poczują swobodnie i plac wolności od strony Szwecji LO w gazie dzisiaj wiało od północy oskarża się, więc tutaj takie zdrowe wiatry i nie jest ciągle taki ferment intelektualny poza tym w nawie pan ja tutaj jestem właśnie 20 lat nigdy nie odczułem jakiegoś stresu związanego z moją pracą inna sprawa, że ty jesteś moja pasja i ciągle się wydaje, że to jest taka niekończąca się kanikuła w tym w tym mieście, gdzie się spotyka tak bardzo naturalnie przyroda kultura się rano wyszedłem przed przyjazdem tutaj na żabi Kruk do ogrodu i tak poparciu ze strony Szwecji wizytą nie można popatrzyłem na zachód linia lasów na wzgórzach morenowych od od Wschodu to nic nie było widać, bo tam była akurat zagajnik, ale były 2 sarny, które Spały nabycie nie wystraszyłem nie uciekłem od północy też szczególnie nie było nic widać, ale był zapach ciasta drożdżowego z piekarni, która zna go na dole jak jeszcze posiedzieć tak do południa to zaczyna się wtedy takie pomieszanie tego zapachu ciasta drożdżowego i dźwięków orkiestry pogrzebowej batami stary cmentarz Srebrzysko tak się wszystkie doznania zmysłowe się mogą pojawić się w miejsce też takie magiczne miejsce, jakim jest Gdańsk promuje Gdańsk już od 20 lat bardzo dziękuję panie prof. prof. Marcin Kabaciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego i kurator wystawy Włochy w Gdańsku był państwa moim gościem ta wystawa w muzeum Narodowym w Gdańsku potrwa do końca roku dziękuję serdecznie informację o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA