REKLAMA

Trudne życie pieszego w mieście

Data emisji:
2018-10-15 20:00
Audycja:
Usłysz Swoje Miasto
Prowadzący:
Czas trwania:
51:19 min.
Udostępnij:

Marta Żakowska i Martyna Obarska zapraszają do wysłuchania kolejnej audycji w ramach cyklu wyborczego Radia TOK FM Usłysz swoje miasto. Rozwiń »

Razem z Pawłem Górnym i Krzysztofem Lipką poruszają temat przemieszczania się po mieście: czy piesi są w miastach dyskryminowani, czy też w ostatnich latach zaczęło się to zmieniać? Jak zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu w miastach? Jak pogodzić sprzeczne - zdawałoby się - interesy pieszych zmotoryzowanych i czy w ogóle jest to możliwe? O tym wszystkim porozmawiają obecni w studiu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Usłysz swoje miasto w radiu TOK. Dobry wieczór państwu, Marta Żakowska i Martyna Obarska. Zapraszamy do kolejnej audycji w ramach cyklu wyborczego Radia TOK FM Usłysz swoje miasto, przy którym mamy okazję jako czasopismo Magazyn miasta współpracować z radiem już od kilku tygodni. Jako że za nami już 10 debat kandydatów na prezydenta w 10 polskich miastach, realizowanych przez TOK FM, przed nami dwie ostatnie. Jutro w Lublinie spotykamy się, zapraszamy państwa o godzinie osiemnastej do centrum spotkania kultur przy placu teatralnym 1, a w środę, w czwartek dokładniej widzimy się w Warszawie.  Rozwiń »
Będziemy przepytywać kandydatów na pewno będzie, gdy mu gorące dyskusje itu itu w środę natomiast podsumujemy sobie debatę w Lubinie, a w piątek na antenie podsumujemy też debaty warszawską obydwie dyskusje będą transmitowane online na stronie tokfm PL inna Facebooku toku, ale zapraszamy też do nadsyłania pytań, które chcielibyście państwo przez nas przez naszych dziennikarzy zadać kandydatom i Michał Janczura jutro w Lublinie napęd na z przyjemnością je odczytamy zapraszamy do nazwania ich na adres usłysz małpa tylko kropkę FM usłysz małpa to krok FM, jeżeli dzisiaj w czasie naszej audycji cokolwiek państwo zainteresowało i chcielibyście wziąć dzisiaj już udział w rozmowy na temat elektrod, które zaraz państwu wyjawia też zapraszamy do nadsyłania komentarzy i różnych pytań rozmawiać będziemy dzisiaj o tych kwestii bardzo postępowej większości, która dotyczy w miejsce i wokół miast, a także znawcę Chełmna miastem będziemy się dzisiaj przede wszystkim skupiać na wszystkich, bo o ruchu pieszym i o tym jak czujemy się z innym w przestrzeniach publicznych i w przestrzeniach przemieszczania się jak bardzo jesteśmy w nich bezpiecznie wszyscy jesteśmy pierwszą powiedział Gil pań oraz 1 z takich jednostek ich międzynarodowych gwiazd fajnego stylu przemieszczają się miejscy i fajnej infrastruktury która, która sprawia, że wszyscy użytkownicy nie czują się w miastach bezpieczniej coś z tym rzeczywiście jest jednak każdy z nas nawet ci, którzy coś na co dzień przemieszczają się samochodami do pracy szkół czy znajomych rodziny do tych samochodów muszą dość często w polskich miastach nadal jest to jednak niełatwe ja bym zaryzykował nawet takie stwierdzenia, że piesi są najbardziej dyskryminowaną w zasadzie grupą użytkowników miasta w ogóle generalnie, bo i rzeczywiście tych różnych elementów dyskryminacji, kiedy mówimy o tym w przemieszczaniu się w miejsce pieszo jest bardzo dużo, choć też badaniach jeszcze w kategorii dyskryminacji rzadko pyta ta grupa się pojawia wiele osób też ginie mniej wciąż dużo za dużo na polskich drogach w ostatnim roku było to prawie 1000 mówimy o osób, a pieszych właśnie my musimy to tylko od tych, którzy niestety zginęli do tego dochodzą jeszcze różne formy w różne inne formy uszczerbków na zdrowiu spowodowany wypadkami, a jednak w kampaniach wyborczych dość na ten temat słabo się pojawia i dlatego właśnie myśląc o tym co ciekawego w Lublinie w ostatnich latach widziało jak warto w jutrzejszej dyskusji m. in . pod jakim kontem brać udział kończyliśmy z Martyną o ruchu pieszym po Lublinie z 1 z pierwszych miast w Polsce, który podeszły do tego wyzwania z jakim ruch pieszych miejsce jest się wiąże w sposób systemowe jest nie tylko Lublina zrobił na świecie tak jest więcej takich miast 1 z takich miast, które rzeczywiście słynie z takiego podejścia do myślenia o ruchu pieszych jest między nimi Wiedeń, które oczywiście jest miastem tym się, mówi że tam bardzo wysoka jakość życia jeśli w ogóle cudownie się mieszka, ale z naszej perspektywy ciekawsze jest to, że w Wiedniu od 2 tysięcznego trzeciego roku MON działa rzeczniczka ruchu pieszych w erze Petra Jens, która ma swoje stanowisko w takiej instytucji, które się nazywam wiedeńska agencja mobilności tester bardzo ważne, żebyście państwo zdali sobie sprawę, że tam nie niby jest rzeczniczką od ruchu pieszego, ale ona współpracuje właśnie też osobami treść zajmujący ruchem rowerowym, gdy oczy tych transportem publicznym w tym mieście pokazując, że ta mobilność to musi być takie kompleksowe podejście, gdyż takie kompleksowe podejście bardzo nam chodzi w polskich miastach również tak i właśnie dlatego postanowiłyśmy porozmawiać dzisiaj z m. in. jest forma panami, którzy zajmują się kwestią ruchu i i różnymi wyzwaniami problemami związanymi z ruchem pieszym w miastach od wielu wielu lat za chwilę łączymy się z Krzysztofem i koło z inicjatywy społecznej pieszy Lublin, która doprowadziła m. in. we współpracy z różnymi innymi też ruchami i organizacjami w Lublinie do przyjęcia przez to miasto standardów pieszych, gdy pierwszego 1 z pierwszych takich dokumentów w Polsce, które właśnie określiły to jak miasto ma odpowiadać na potrzeby Huty ruchu pieszego jak zabezpieczać najsłabiej zabezpieczonych użytkowników ruchu, czyli właśnie pieszych i co robić, żeby ten poziom dyskryminacji obniżać z miesiąca na miesiąc będziemy o tym, sobie dokładnie rozmawiać sprawdźmy czy Krzysztof Lipka jest już nami dobry wieczór retro trio kilka pierwsza Lublin liceom dobrych wiatrach w dobry wieczór Krzysztof jak to się stało, bo wy zaczęliście pracować nad tym dokumentem w takim momencie, w którym w Polsce w niektórych kręgach ten temat już był tematem obecnym bardzo wyraźnie, ale jednak na poziomie systemowym na poziomie strategicznym są w różnych gminach się nie pojawiają jak do tego doszło, że co sprawiło, że szef policji na pomysł na odchodne na zrealizowanie tego projektu planu pilnował Andrade pierwsza z Lublina przejął niedawno trwać do porządku dodam, że my jako pierwsze lub ulotki pomagali im pracę z Anną Wyszkoni Volver ogólnych z głównych twórców oraz na temat PL gliwiczan narkomania i ten dokument opracowywać i po drogach ku przyjęciu tych ogrodów pierwszych była siódma noc wymagała dużego zaangażowania osób wewnątrz organizacji pozarządowych urząd dopiero na pewnym etapie ZPUE ma ich pełne włączać, bo nikt nie był to projekt na projekt właśnie organizacji pozarządowej to były społeczny standardy pierwszemu no i kiedy przygotowywano nikt nie miał gwarancji, że urząd w ogóle łapie Old Antek będzie chciał realizować w pełni na szczęście także Walkiewicz po urzędnicy też prezydent bardziej ambitnym zainteresowani udało się pewne standardy mają wdrożyć wariant udało się przejąć na wdrożenie standardu, gdybyśmy mieli wejść do niego języka bardzo ważnego w urzędzie strategicznego na taki język, jakim może operować dziecko albo ktokolwiek, kto się przemieszczać po mieście co udało wam się załatwić co sprawi, że jako czyjaś opiekunka albo przyczółka będę spokojniejszy u niego minister przede wszystkim na chodniki mają być pozbawione w środku i robić ŻUŻEL to oczywiste jednak normalnie, kiedy pierwsza nie pozostawiono zbyt wiele od przejścia nie było roku było nierówno były sztuki walki po rynku przede wszystkim to nie mniej ważne z punktu widzenia zwykłego mieszkańca piły czy też osoby, która matki i inne potrzeby niż rolnicze i 5 urodziny duchowe i jest z wózkami na wózkach, a nam o wgląd w okularach ma też wiążące się tam nawierzchnia, czyli równa celnie ich KUL na początku pewne, że to oczywista, że standardy realizacji niektórych inwestycji w kolonii są oczywiste w Polskim bardziej oczywiste polskich miastach jest to, że te chodniki są zastawione wręcz właśnie tej wspomniał jest uszkodzenia rzeczy osoby poruszające się z różnymi pomocami albo po prostu, pchając wózek z dzieckiem często wskazują na to, że właśnie to, że chodniki są zastawione nierównej tak dalej z prawej jest 1 z takich cennych elementów ich izolacji społecznej przy wielu seniorów np. trudno im się przemieszczać po mieście, więc zostają w domu prawda w Czechach co warto też w ING chce jeszcze dopytać było warto wcześniej wspomniana przez masy te kraje, które właśnie w Wiedniu zajmuje się takim, ale promowanie ruchu pieszego w 1 z wywiadów, które publikowaliśmy w magazynie miasta wspomniała żona bardzo często ma do czynienia z mieszkańcami, którzy na początku jako namówić się zajmuje to najpier w tłumaczył, że to jest oczywiście strata pieniędzy miejskich tak, by tak dalej, bo wchodzą przecież wszyscy po co jest rzeczniczka i t d . a potem pod koniec każdego spotkania ludzie przychodzą z magla setkami pomysłów jak można było ten ruch usprawnić i wtedy zaczynają rozumieć, dlaczego musi być ktoś, kto jak, by wspiera poruszanie się pieszo, ale właśnie, a z twojej perspektywy osoby, które brały udział w procesie tworzenia tych standardów kogo najtrudniej było przekonać do tego, że trzeba mówić o promocji poruszania się piechotą po Lublinie i paru lokalnych wydań, które naprawdę trudno jest on i przekonywać do tego, że te 2 niemal pytanie jak wysoko na liście priorytetów oraz eksperci zostaną umieszczone przy urzędników od polityków po bo panuje tu to ból i mongołami i zaskoczenia oleju w godność do tego, że dotąd pewne opóźnienia w Legionach portret nie jest to dostępne nieprzyjazna dla pierwszych 5 osób dla usług specjalnych PRL tylko na etapie realizacji wdrażania pojawia się kwestia tego jak bardzo komu zależy na tym, żeby to było realizowane w jakiej perspektywie czasowej do jakich pieniądzach, ale w wolnej ręki wywiadami dopytać się duży budżet przeznaczono ponad normę działania o pierwsze lata ma polskie miasta traktują to jak to bardzo po macoszemu tam również Lublin widzom i chyba ich, bo to jest to one ten problem z premier polskich miastach w Lublinie szczególnie musimy zmierzyć chcieli doprowadzić do tego, żeby ludzie nie tylko świetnym GKSŻ jest poważna LM tylko, żeby z nami byli też 1 z ważniejszych rzeczy dla jakości mieszkania w mieście falę uwięzienie pojawia się, jeżeli dobrze rozumiem jak sam konflikt interesów w Wiedniu n p . ze urząd często negocjuje to z tego co właśnie opowiada nam pani Betlejem, ale też z innych materiałów, które przecież wiedziałyśmy Robben z pracą na magazyny miasto jakiś czas temu wnioskował już wyraźnie, że dość często pojawia się właśnie konflikt interesów to znaczny wkład w momencie, w którym Orzeł schodzi z pomysłem na to, żeby usunąć z części albo wręcz ze wszystkich chodników parkowanie ukośne Tito, który zajmuje właśnie dużą część samochodów pojawia się konflikt ze walki o przestrzeń wręcz, czyli właśnie sprzeciw kierowców często walczących o swoje prawo do parkowania podobne historie opowiada na przykładzie Nestmedic Hang, która przekształciła bardzo skutecznie nowy Jork i też opowiada o tym jak różne siły użytkowników w walce o przestrzeń przy tego typu zmianach się pojawiają to ciekawe jej w zasadzie bardzo pocieszające, że jeżeli dobrze rozumiem, że jeszcze takich konfliktów nie ma i wydaje się, że te inne też, że ten interes pieszych jest tak cenione w Lubinie czy Lutol wojna to ja śmiem twierdzić, że GOPR golkiper nie miał szans, by ulec rozwiązaniu zła, bo tak naprawdę czekamy na jego wybuch walk pragnę też układ tęskniłem, ale nie miał szans, bo jeszcze nie doszły takich radykalnych ruchów ze strony urzędu czy wydają się, że na razie go poruszamy się na etapie pewnej chwili, a w trudnych i pragnień wszyscy deklarują też na marne to pewne rzeczy kierunek to należy dążyć, ale w momencie, kiedy dojdzie do odwrotu od pewnych kluczowych momentów, kiedy rzeczywiście trzeba będzie zrezygnować z ponad 10 miejsc parkingowych Adonai PL albo nagle okaże się, że piesi potrzebują LNG przetrwanie na jakich może być problem, że realizacja nowych ogrodów czy on przepisów tych tych technologii z tego względu na którymś mówiła już priorytet, którym urzędników polityków choćby po troszkę inne niż ich odpowiedników w Wiedniu Nowym Jorku obecnie królują Unipetrol święta matki i kult świętych przepustowości ruchu samochodowego Delta Air show mam mówić o tym, że na miejsce parkingowe rozwijają lokalne wino, a realnymi nurek to potrwać nawet ci, która będzie obolała Emitela będzie ich rękach tej narracji, która rzeczywiście tych pierwszych Holland doprowadzi do zoo i regularnego i nikogo bać mogą obecnie operujemy na dno oka widać kampanii wyborczej jak bolejemy nad hasłami, ale chodniki w dzielnicach nowe chodniki i niewłaściwego słowa to są jedyne postulaty, które można wśród nich kandydatów wszystkich komitetów dotyczy on wolny oczywiście są wyjątki oglądając go na prezydenckiego komitetu mówi o tym, żeby te standardy pierwszoplanową rolę w latach od swych rywali dopytują teraz może teraz może być też inne standardy piesze dla tych pewnie większość słuchaczy którzy, którzy nie znają ich głębiej może byś mógł wybrać spośród nich np. 5 takich elementów, które w góry jak rozumiem jesteście w zasadzie w Lubinie na poziomie na razie początku ich wdrażania, jeżeli dobrze zrozumiałam stąd też jeszcze brak tych konfliktów, do których jeszcze może wrócimy, omawiając proces powstawania tych standardów, więc być mogą wybrać te 5 rzeczy, które twoim zdaniem dla Lublina są najważniejsze jest do z prowadzenia i pokazać nam jak one mogą przekształcić realne codzienne życie pieszego w Lublinie inż. Robert rytm nie wiem czy będzie to okres 5 rzut rożny w, Ergo 7 lub w dystrykcie Andar wytyczne zostały podzielone na na peronach 4 działek, na których po w skali całego miasta do Dudka w pojedynkę ulicę obok ruin w umówione lub innej wskazanej w górach mówi sieci połączeń pierwszy ogień dachami o nowym centrum dzielnicy kamień z Niemiec Czech tak chodnika nie dojedziesz na karę arbiter się do ich wydania karty ludzie chcą oni chodnikami i właśnie z tego względu, że one są poprzecinane i wielu od ognia seriami, jakby trębacza faworyzuje jednak, że jednak kierowców chodnik od swoich kontach po nas pamiętają cegiełka, która w małym ekranie tytuły, które kibice są takie chodniki z Angelą Merkel ma do tego, by zmienić swoje nawyki komunikat o VAT inaczej chodzić piechotą do Krakowa od maja 2 km w mojej oceny nowe ciągi piesze przestrzenie tak, że można było do nich kolejne setki nowych projektów mamy kolejne leki ruszył właśnie w Rio, a od rozwiązania dla konkretnych konkretnych działań nie oni godła konkretnych ulic i założyciel i LO, w jakich kar, które mówią o tym jak przestrzeń powinna wyglądać wolność od tego mamy dla kogo ona jest jak mało większość miała się znajduje to daleko od takich kart, które zawierają gotowe rozwiązania, czyli EUR tak ponosząc kołem odpłatnie m-commerce podwórka Miejskiego 11 m od uspokajania ruchu na ulicach osiedlowych premier pisze oczywiście, bo czuje się komfortowo w tej przestrzeni bardzo tutaj przepraszam za wtrącanie się go dla tych słuchaczy, którzy nie wiedzą czym są nerw lub też podwórka jak to po polsku często się tłumaczy to też polecamy bez kół sprawdzenie sobie w internecie są też takie realizacje wprowadzone m. in . w Łodzi pierwsza w skrócie mówiąc to są po prostu ulicach, na których jest wyciszony ruch samochody tam w zasadzie nie jeżdżą w przestrzeń współdzielone Bones mogą pojawiać, ale też charyzma jest ich wiary te listy ruchu pieszego w branży samochodowej w Hongkongu to jest ważne, żeby mieszkańcy nie odczuli audi nagle próbuje zrobić, by mogli chodzić po ich no bo takimi zarzutami, że czasem spotyka, ale w rozwiązaniach brak zamkniętego katalogu rozwiązania takie wyniesione przejścia dla pieszych ogólną lub rozwiązania takie kierowanie pojazdem w taki jak np. stawianie na słupku przed przejściem dla pieszych Road w taki ma katalog w UE EOG kilka ogólnych na etapie wykonywania konkretnych konkretnych ulic od nałogu przejść dla pieszych w Senacie, gdy jest także te rozwiązania, które zaproponowaliście w waszym zdaniem są nowo on wliczone są rozwiązaniami dla Lublina czy twoim zdaniem one mają taką zasadę uniwersalną albo może jest jakiś problem, który lubi nie jest szczególnie wyraźne, a dla lokalnych tych standardów właściwie polega na tym, że tych standardowych aurę i określone precyzyjnie wg mnie te drogi w kierunku drogi dla pieszych do połączenia pierwsza siedziba koła ogólną miejska w euro natomiast lampek ciężka mówił o praktycznym wdrażaniu tego rzeczywiście ktoś, kto po to, zresztą tutaj na zdjęciu Eko berlińskiego pomagał Albert musi ono na etapie urzędowym opracowywali MNI jedno i doświadczenia w 2 i realizacji projektów związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego byłoby problemem wydają się, że właściwie większość tych planów tego katalogu rozwiązań mogą zwiększyć tych rzeczy można byłoby wykorzystać dowolną odległość w wydaniu GL oraz do opóźnienia dopiero jako problem był ogórki golkiper był podobne z czego żyjesz wynika ono właśnie teraz bardzo ciekawe, że to opóźnienia są podobne w sumie nadal jest czymś takim poziomie, na którym jest kilka kilka miast w Polsce, która w podjęły jakieś bardziej bardziej kompleksowe działanie na rzecz jakości ruchu pieszego, ale jednak też często nie mnie kompleksowe znaczy z 1 strony się inwestuje w ruch pieszy TUI tam z drugiej strony jednak po mnie wspiera się wzrost liczby samochodów i UE i całą tę drugą stronę też problemu z tym, iż wynika z o Lublinie wynikał problem wcześniej z 1 wszyscy jak doszło do tego tak późno te standardy się pojawiły targów we wióra cross Lublin należy do spółki Chełminianka GROM w Amber Gold i pogardy uchwaliły i zaczęły wdrażać goto Hell 56 ośrodków oby nowym roku natomiast, że powody, dla których wał miał pro MO chodu nią polityka małych młodych miasto w Lublinie funkcjonują tylko powodu tak naprawdę Węgier od ameby po kątach opolskich po będą posługiwały się ogólnikami do tego będzie najłatwiej zrozumieć o ogrodach chińskich i o motoryzacji o VAT to opóźnienie w wielkim opóźnieniem o tyle klimat i lekko miękkimi w odcieniach od lutego byłam na początku ubiegłego wieku, kiedy używamy od 13 wprowadzonych w PRL w wolno mu biegać trenuję mam mieszkań na loterii robić tego samochód zaczęli jeździć samochodem do takich jak i wygodne natomiast o momencie doszliśmy do pewnego momentu tylko tych samochodów jest dobro większości polskich par doszliśmy do tego momentu w Lublinie również o ulgach pytanie po to, by ludzie zrozumieją i budowania drogi w wersjach jest większa ilość nowych dróg nie rozwiąże problemu czy rzeczywiście nie warto byłoby ich było kilka wróci do pewnych koncepcji do kilkudziesięciu lat po w bloku grały w lidze ci, którzy naprawdę potrzebują Zachodu rzeczywiście wolę miedzi Głogów golf VAR posługiwała się innymi środkami transportu poruszała się inaczej tak tak, żeby samochody rzeczywiście mogą poruszać się o udział swobodnie w korku, a on i jego tortów z przyjrzyjmy się może przez chwilę, bo te standardy pisaliście też bardzo ciekawy sposób to znaczy konsultując się z 1 strony to wyszło inicjatywa wyszła oddolnie z prawej miejsce gala Jana Gehla, czyli taką legendą światową po prostu itp tego typu zmian w polskich miastach dopiero potem, a dopiero potem urząd i samorząd te kwestie gdzieś tam utknęli, ale przyjęło się może temu właśnie procesowi podpisaliście już urząd potem pisał ten dokument w sposób partycypacyjny z tego co czytałem IS art z drugiej strony przed chwilą powiedziałem, że Lublin też jest gdzieś tam zauważył, że jest problem pewien czy to rzeczywiście tak jest na tych spotkaniach było widać, że ludzie są gotowi na tego typu ruchy i rzeczywiście widziało pływaki z szerszej szerszej skali potrzeb tego typu zmiany czy czy też także ta narracja narzucona przez różne to jednak często w Warszawie jest przez różne w Trianon co imputuje się tego się na to powołuje bardzo bardzo różne zaangażowane środowiska są tak naprawdę w śród wielu pośród wielu mieszkańców, którzy często padają ofiarą różnych niedociągnięć na wkład w inwestowaniu w transport publiczny i t d. nieść nie jest odzwierciedlenia w ten wątek, który leczy Rymkiewicza w zorganizowany był już ona ma dopiero nad społecznym w szereg spotkań, ale w wielu krajach UE i rozmawialiśmy o ekstraligę rolnik, a w bloku na te spotkania przychodzili ludzie zainteresowani tą tematyką dając sobie sprawę z tego, że jest to poważna kwestia w Renault clio trudno było potajemne przeciwników takich rozwiązań stosunkowo niewielu, ale wielu czekało na jakiś nieoczywisty sojuszników ale rowerzyści tak naprawdę okazali się w rocznicę pierwszych z tego względu, że rowerzyści też są kategorycznie za tym, by nie wydzielenie dróg rowerowych kosztem chodników, ale i ten konflikt, który bardzo często też się pojawia aż w przypadku ofiar po prostu na polskich chodnikach oczywiście są osoby piesi, którzy głównie stają się ofiarami ruchu samochodowego, ale też musimy pamiętać niestety o tej kolizji na szczęście są z ruchem rowerowym, czyli pojawili się w tej ważnej debacie sojusznicy rowerzyści faktur zmagań rowerowych w Lublinie od wielu wielu lat działają EUR tak naprawdę wcześniej ten temat pierwszy nawet można powiedzieć reprezentowały właśnie w euro podkreślając, że łączenie lub obok artykuły pierwszej do Borowej o odpowiedni sposób powoduje konflikty też rosną też terminy w statystykach i właśnie liczby wypadków i ofiar wśród pieszych w wypadkach rowerowych pieszych hol ta szybko zatrudniła się Henio, ale perłą niektórzy pamiętają czasy kiedyś chodziło o miłe, ale obecnie trwają poruszają się w dużej mierze najpierw o paradoksie tam kupuję hurtownikom na na równinach do sprawy z tego na brak też swoich warunków fizycznych i zdrowia nimi lnu i Egona Bahra, która jest potrzebna do tego, żeby do tego oni właśnie spełniają mogą poruszać po mieście za to delikatny to już od, których okres od pierwszej odkąd, bo banki na niższych cenach stałych w Nowogrodzie litrowych RO ku dołowi zainteresowani snajper od wypłat miałbym tych 3 standardów handlu Markiewicza, a Sejm PL w momencie, kiedy to było podpalenie działania grupy społecznej analogicznie chwilę się odbywała nadmiar później już o PRM projekt standardu był gotowy projekt dr Partyk poetka w obu spotkaniach, a organizacjami pozarządowymi grupami nieformalnymi aż 4 pojedynki do mieszkań w moim przekonaniu od swojego miasta i tu przychodzi na spotkaniu Kajtek największym skrócie zaangażowaniu mieszkańców to wyglądało natomiast lot to Dubiela o tobie ja mam im Jana Gehla, który wydawało się oczywistą odkryli ten punkt wyjścia dlatego, by zacząć rozmawiać o mieście z Jaruzelskim jeszcze tylko tym słuchaczom, którzy nie śledzą tej codziennej dyskusji nad rozwojem miast wyjęta z STK taka ikona ikona przemianę właśnie miasta w stronę w wysokiej jakości przestrzeni publicznych i bezpiecznych różnych form przemieszczania się komisja w skrócie mówiąc tak że, owszem, rutyniarz, czyli przede wszystkim mieszkańcom północnej Europy na Europę, w której bywa zimno, by to była pokazują, że mamy w miastach, w których można spędzać na zewnątrz można komfortowo korzystać z przestrzeni publicznej bez względu na ich warunki atmosferyczne i latach sześćdziesiątych, kiedy po molo w tym czym byli na podobnym poziomie od tych kwestiach, o których rozmawiamy, by na podobnym poziomie rozwoju jak my teraz rynki również w dużej mierze negowali jego UMŁ Mitko pukali się w głowę jak ktoś, kto i Południowej Europie się czadem, a wielkie potęgi nie pada jak coś takiego może sprawdzić się w Kopenhadze kilkadziesiąt lat doświadczenie w Kijanach wiele jego pracowników jego biura, a kończyła kontynuatorów jego jego myśli pokazuje jednak, że kraju, którym to właśnie w tym rozbrzmiał parkingu na sposób myślenia matek z krajów, które euro teoretycznie nie da się komfortowo przebywać w przedszkolach publicznych nie da się albo Lotosu przemieszczać chodzić, ale jednak da się wyrokiem kreować przestrzenie, które będą dialogu, które nigdy nie będzie dominował ruch samochodów miasto, które nie będą łożyć, na który niedawno ograniczona zmalał tak największym skrócie można przedstawić knajp i właśnie my jesteśmy na podobnym momencie, gdyby to musimy zacząć tłumaczyć szerokim rzeszom mieszkańców Lublina, o ile miał on może wyglądać dziki kraj inaczej musi być może być wybudowana kilka tak jak do tej pory jasne to ciekawe, że przebywało w Kopenhadze Tomasz Ryczek porównuje zdjęcia Kopenhagi z lat sześćdziesiątych wcześniejszymi zdjęciami, chociaż Lublina, ale też różnych innych polskich miast to one są niestety bardzo niepokojąco podobne to znaczy chodniki z i place są zastawione samochodami ulice mają wiele pasów ruchu samochodowego wąskie chodniki hrabiemu udało się to przy przekształci się z tym, że jesteśmy coraz bardziej go społeczeństwo gotowi na tego typu zmiany to napięcie nowego typu się bardzo wyraźnie pojawia i mam nadzieję, że nasze działania będą przyspieszać w tym w Lublinie Need przemiany, które wszyscy obserwujemy z zapartym tchem dziękujemy bardzo naszym groźnym psem był Krzysztof Lipka z inicjatywy społeczne społecznej pieszy Lublin Team Krzysztofie dziękuję również Marek dobre na co my wracamy po krótkiej przerwie usłysz swoje miasto w radiu TOK Marta Żakowska Martyna Obarska i wracamy do tematu, który łączy nas wszystkich miastach, czyli do ruchu pieszego rozmawialiśmy przed chwilą z Lublinem z Krzysztofem Lipko z inicjatywy pieszy Lublin przed nami kolejne miasto, by go jeszcze przypomnę, że zajęłyśmy się tym tematem zmarnować dzisiaj, bo już jutro debata kandydatów na prezydenta w Lublinie Lublin zajął się cieszymy się bardzo systemowo, a naprawdę prawdopodobnie 1 z najczęściej jedno tej części miejskich kwestii nastroić się wszyscy zastanawiamy jest właśnie to jak bardzo bezpiecznego PC w miastach jesteśmy jak często zastanawiamy się czy nasza babcia dojdzie jakimś cudem bez ławki do sklepu czy jak dziecko idąc do szkoły nie nie nie nie będzie miało jakiś niechcianych przygód i czy będzie nam chciał przechodzić przez przejście podziemne idąc na przystanek tramwajowy nasz poprzedni gość przed krótką chwilą opowiadał o tym w jaki sposób w Lublinie zostały wprowadzone standardy piesze, a my teraz chcemy dopytać jeszcze o to jaki jest dobre praktyki w projektowaniu przez PiS przestrzeni pieszej pojawiło się też innym polskim mieście i te inne polskie miasto to jest Bydgoszczy dlatego właśnie mam nadzieję, że właśnie się wyłącznie męscy Pawłem górnym ze stowarzyszenia społeczny rzecznik pieszych dobry mecz numer dobry wieczór dobry wieczór w ja już, nawiązując po raz kolejny do PTE Allianz rzeczniczki wiedeńskiej chcę się do ciebie też dopytać, ponieważ one właśnie opowiadała o tym, że 1 z gór dużych problemów dotyczących promowanie dokowania zaś w zakresie edukacji o ruchu pieszym jest to, że koszt brakuje dostępu dodanych o ruchu pieszych np. brat brakuje pewnego rodzaju monitoringu ruchu pieszego czy coś takiego w Bydgoszczy robiliście, przygotowując katalogu dobrych praktyk inne niż w terminie chyba wszystkich polskich miast, że takiego monitoringu nieprawdą, gdyż prowadziły tobyśmy tak, bo na czerwonym świetle wygnanie ani z polskim miastem biją rekordy, jeżeli chodzi o oczekiwanie na czerwonych flag odkrycie przez pierwszych dni od prostej przyczyny moim zdaniem miasto są projektowane od samych, bo tam wszelkie nowe inwestycje wśród projektantów wykształconych na technicznych ubrania gniją i mamy potwierdzane wielokrotnie w konsultacjach społecznych takich młodych projektantów Nankinu projektowania ulicy po tym, jak w mieście gminie homilia filmiki my nie możemy one ogromne no i Monika elektronika na zlecenie od nich odwróci z tą kolejnością pokazać wy w bardzo specyficznie czy pracowaliście Maćka z takimi projektantami nie odwrócić kolejność, bo to są programy nauczania, które specjalna organizacja pozarządowa nie mamy wpływu i po prostu pokazywać konsekwencje takiego projektowania ulic i właśnie czekamy na czerwonym świetle długą n p . nowe skrzyżowanie 4 pasy ruchu dochodu Romanek radny Maciej Matraszek tak jak autostrady 14 m szerokości i kierunki, kreśląc w swoim jesiennym cyklu 614 m pasie ruchu były wymuszone i to proponujemy projektantom np. 3 m mamo ty metrów 12 od 2 m krótszy odcinek do przejścia w myśl par pas ruchu oznacza również kierowcy byli oni by bardziej uważnym mimika rozpędzanie się kilka firm proponuje jak to się zadziało w ogóle, że ten katalog dobrych praktyk w Bydgoszczy się pojawił, bo ty jesteś my też istotne, że on został wprowadzony przez miasto jako prawie miejscowe 2000 szesnastym roku, więc już 2 lata temu teraz na dniach pojawi się jego poprawka jak do tego w ogóle, jakby doszło do tego momentu, że udało wam się takie jednak dość właśnie progresywne się teraz mówi te propozycje przepchnął jeszcze 1 z pierwszych miast w Polsce robiący tych kilku moich 1 pierwszemu Lwowskich miał w innej urwaliśmy się kompromitować Lublin ze swoim projektem miasto dla Unii dwuletnim projektem nie unikniemy ani pracował nad tym, która wcześniej natomiast mężczyźni zginęli znaliśmy bank to bardzo podobny projekt projekt, który nazwaliśmy sobie przeczytać w kieszeni bardzo podobne finansowanie realizowanych z funduszy norweskich to grupa osób spotkała ile chciałem opowiadać o inż. Anna to było wygnanie na jakich butach długie przejścia dla pieszych, które trudno pokonać 1 z cyklu zielonego jest ich wybraliśmy kilkanaście takich obserwacji współpracowaliśmy z bronią w miejską instytucją odpowiedzialną za drogi transportu w Bydgoszczy na 2 zarząd dróg miejskich komunikacji publicznej bardziej pod kątem uzgodnienia ciekawe pomysły są technicznie prawda o tym, technicznie możliwe dokonaniami, ale wszelkie pomysły chodziły z naszych obserwacji czy innych miast w Europie, który od 2, a jego pomysły nawet daliście mi zaraz bowiem o tym, które są w katalogu już, ale jest ich tak dużo anty zatoka przystanek wiedeński nie będziesz musiał też trochę potrwać wszystko co 3 m może opowiem o 2 Szczepaniak 111 jedno w NBA wyniesione przejście dla pieszych aktualizacja została podpisana przez Providenta miała tak i dokumenty i Orange dla żądania prezydenta ludzie tego 1 września dzięki odmiennej samochodu na giełdach samochodowych tego drugiego reklamowych mogło ile taki dokument grafikami podpisanej i obowiązuje prawo miejscowe, a prezydent obowiązuje 1 z nich, kiedy jego stosowania i dlaczego Real w skokach, ale dobrych praktyk, a nie obowiązek stosowania ich, więc wyniesione miejsce ról przejście dla pieszych pieszych myślę, że większość z nas wie staje sobie wyobrazić jak to wygląda, ale w prawdopodobnie statystyki i UE i tego, dlaczego to jest fajne i ważne w kontekście liczby wypadków właśnie na przejściach dla pieszych polskich miastach możemy już się nie wyciągać tak łatwo z rękawów jak to działa dlaczego, dlaczego zależało wam akurat na tym klienci znajdą się pomnik właśnie temu służą dokładnie opisać, jakie są idealne, czyli prawdopodobnie ich o odstąpienia przez kierowcę pierwszeństwa pieszemu oczywiście spowolnienie ruchu tak pokazać przykłady, gdzie można pochwalić się, gdzie niemal komplet drogich autach lokalnych osiedlowych na drodze krajowej legendy kina, które niekoniecznie natomiast detale konstrukcyjne tu mają znaczenie i niestety kilka przykładów realizacji znalazło się w naszym mieście, które on odbiegał od ideału na inne to delikatny, ale one znalazły po tym, jak wprowadziliście Tomka tak jak tydzień przed dniem jedno 1021 lat Siergiej w ciągu 1 argumentu, dlaczego uzupełniliśmy o 2 przykłady akurat on ani o inne idee wyniesione przejście reprezentant poważny problem do projektowania odwodnienia drogi rodzimym rynku remont ulic to wyliczone wreszcie można zaprojektować techniczne zgodne z przepisami, ale ona się obniża się kanalii od takiej ochrony, o której wchodzą piesi Irek Dudek profile wielu mogło po prostu przekład Emilia kałuża przed takim wyniesione grajkiem na jej profile tutaj to w nich tkwi klucz duże one mogą być dla aktorki Daniszewskiej i tak naprawdę można nie stoi przed wejściem parking od strony kierowcy, a właśnie w tym obniżeniu przez przejście Barcelony w pierwotnym takie detale techniczne, ale okazało się kluczowe dla naszej to 1 z katalogu znalazło się stwierdzenie, że nie powinny być w ten sposób projektowane dotąd oba stoi w osi ruchu pieszego Zidane junior Diaz na aborcję tym właśnie ty znasz ciekawe, bo w tym katalogu dobrych praktyk w projektowaniu przestrzeni pieszej, którą możecie państwo ten katalog ściągnąć ze strony piesi kropkami Bydgoszcz Kruka PL i sobie przejrzeć przeczytać bardzo ciekawe fajne przykłady tam są pokazane różnych polskich miast co ciekawe też właśnie z polskich miast, żeby tak na siłę nie drążyć się tutaj porównanie z Berlinem Wiedniem tak dalej tak dalej, ale tam zwracać uwagę na bardzo szczegółowe rzeczy, ale na takie właśnie są nawet nie czysto techniczna, ale takie, które mogą się przydać po prostu służbom miejskim, które będą realizowały te projekty bez swojego doświadczenia już wprowadzenie tego katalogu dobrych praktyk, kto w najwięcej korzysta z takiego typu dokumentów, które miasto przymus jako prawo miejscowe, które z urzędów albo, które pobudzają wzrost lista jest zobowiązany do pokonania tego katalogu powszechnie bio 1 Kimi znakomitą instytucją miejską, która w innej partii Lukoil Statoil Baran dróg miejskich to kliknięć różny w różnych miastach rozgrywane akurat chyba zarządu miejskich prezydentem wspólny mianownik tych wszystkich instytucji oczywiście preferowaną infrastrukturalne mamy tutaj deklarację, że taki dokument jest przekazywany projektant łącznie z innymi podobnymi dokumentami mamy standardy rowerowe od kilku lat firmową działkę mamy standardy dla żony lub osób niewidomych niedowidzących w rundzie jest napisane musi być odległość Legolandu płytę ruchowa weryfikowanych Arka Milika jak muszą być ułożone w jej rękach przeszli przez 1 pas jezdni przewidywalny po ośrodku pani Danuty szczegółowo również opisane w z gal gaz katalogu dobrych praktykach pana wina jest przekazywane projektantom stosowany bywa niestety różnie, ale i on tylko odpowiedzialność jednostki miejskie będą wymagać od projektanta w celach stosowania tego nasiliła dobrych praktyk chwilowo dosyć miękko, bo trudno było widać wszelkie możliwe przed HIV i 15 lat takich takiej sytuacji i linearnym planie na stosowane powinno być natomiast w zależności od indywidualnej i jego pilot i mamy też z jakich się bardzo duże Atlas różnych technicznych rozwiązań, które przyjeżdżają ruch pieszy mają uprzyjemnić w Bydgoszczy z alejek, żebyśmy oknem zarysować tym z nas którzy, którzy uważnie mieszkań, którzy w czasie kampanii jeszcze w ich osa w ostatnich dniach mogą chcieć lobbować zadawać pytania w tym kontekście Federico, a jak się realnie przekłada na scenę 1 z największych miejskich polskich problemów, czyli liczby wypadków na pasach liczby wypadków są z młodszych, w których biorą udział piesi i w których giną piesi, bo przypomnijmy, że mimo, że na pasach dla pieszych na przejściu na pasach ta liczba wypadków jest ogromna i ogromny procent ofiar właśnie tam się pojawia wspominały o o przeciek spożytego zaczniemy jak wszystkie techniczne my magiczne rozwiązania, których opowiada przekładają się realnie na to jak wielu z nas ma szansę no nie zginąć z Chojnic wychodząc z domu na rynkach różnych odmian roślin przyczyną tego dokonać takiego elementu opowiadanej nową i to ich poprawnym zrealizowany, bo inaczej bezpośrednio od władz miejskich nie chce się na kampanię oczywiście każdy decyduje lotów zaniechanie tych najsłabszych uczestników ruchu Hieronim, ale też poznanie ważne, żeby zejść, gdy test cieczy wyniesione przejścia dla pieszych sprawia, że oczywiście, że kierowcy się częściej zatrzymują czy to widać artykuły, których krotnie częściej przy czym dozą Jane powszechnie dostępne dla Polski jak pan, jaką Midura organizacja pozarządowa nie per pan takich badań i prowadzić ich zdania było przed wejściem przed przebudową dawnego przejścia i po liceach, a więc kierowców które, który jest sam siebie jakoś mało wrażliwy, że tak powiem i PL i jest taki jest właśnie statystycznym kierowcę, który może mniej lub bardziej delikatnie lecą w polskich miastach też ma w LO dla nich różnych wydarzeń duże znaczenie potrącić pieszego co jeszcze można z nim zrobić miejsce można wynieść wynieść 100 przejście, żeby zwrócić uwagę i też, bo musiał zahamować albo sam zjeżdżając po prostu lepiej sobie poradzi co jeszcze może coś co daje zwężeń i oni nie możemy polegać na tym, że kierunek na okręgi pomyślna staną się na uwadze, iż klub postanowił ustąpić pierwszeństwa umożliwia mu to utrudnić także znani wyrazili nogami tego katalogu dokładnie tak gra roli, jaką budujemy infrastrukturę Long Catherine niech ten musi chociażby zmniejszyć prędkość, bo na większość przykładów polega na malowniczo nad przejściami, które są tak naprawdę nie zwalniają Mn mamy przykład, których nazywam mini rondo filmami wykład klonami miarą pytam pierścień, a mamy długi odcinek, który ani zachętą do zwiększania prędkości i zwracania uwagi ani Japonia bilans po przerwie uniki ani na pierwszych komunalnych to unikat przekonuje można zrobić ronda obok wielu kierowców jest uważany za dobre rozwiązanie, bo ruch jako pan się reguluje prawa zwracać uwagi na pierwszeństwo i skandować sygnalizacji świetlnej, a wszystko Iredyński czy miast ma dokładnie na ten pomnik jest właśnie właśnie na 1 z takich perwersyjnych rozwiązań czytamy w 1 chwili nie unikniemy porównania do Wiednia tak noc tutaj trudno jednak w taki wał w 1 czy innych słuchaczy, którzy tak szybko się wtrącać, którzy tym, którzy nie są aniołkami miejskimi test też takie miasto legendą obrósł przysmak tego jak rozwijać miasto, żeby pieszym tam było dobrze i żeby było jak najmniej wypadków samochodowych w skrócie mówiąc naszą konteksty to, jeżeli mówimy o jedno rozwijania Santandera wg metodyki świętym gajem od wielu wielu lat wiele lat temu nikt tak wielkim najkrócej można powiedzieć po prostu wyniesiony fragment pasa jest bardzo podobne to wyniesione przejście po prostu na nią mocnych doganiają właśnie tu szczególnymi tu jakimś wsiadanie wysiadanie pasażerów tramwaju no to może na nim napisania tego katalogu jego pierwsze lata 2016 roku do tej pory w Bydgoszczy nie dotyka przystanków wiedeńskich ma takich dni 71 000 000 to jedyne stosowane mimo deklaracji była też one będą w finale na naszej stronie w tym roku na waszej stronie też jest informacja o tym, że złożyliście jakieś wyniki też nie konsultacje, ale chyba mam ileś podpisów dotyczących przystanków wiedeńskich wartościach było było kilka rakiet i naszego leczenia innych ugrupowań idą na szybkie do odpowiednich dla nich to w trakcie nauki nie mamy informacji, że w tym roku mediach ogłoszonych przetargach w połowie przyszłego roku realizacja na takie deklaracje mamy już od kilku lat i tu niestety muszą oni nie będą się największym miastem pomocne, której nie ma takiego przystanku Bangor uznania do wielkości wszelkie wcześniejsze chciałbym również komunikację tramwajową i wszelkie wcześniejsze 7 ma przystanki wiedeńskie po prostu się sprawdzają i włodarzy miast i Zieloną Górą biegną, ale w no może zbudują może się doczekać dzieci z Lee, a jeszcze taka ważna kwestia tych w tym katalogu dobrych praktyk pojawia się też informacja rzeczywiście dobre praktyki są też bardzo ważne ze względu na użytkowników dróg o, którzy najczęściej na piechotę po nich chodzą po chodnikach i tutaj jest to kwestia dzieci, które po prostu próbują bezpiecznie dotrzeć do szkoły w moje pytanie jest takie czy w spór z UPA współpracowali jakoś się z przedszkolami szkołami, tworząc ten katalog dobrych praktyk ze szkołami podstawowymi będą jeszcze hali Oklahoma kilka szkół dla hali szkoły liczą mają one po prostu do współpracy kilka chwil zgłosiło bardzo różnie współpraca przebiegała oraz Gminny konkurs zabezpieczą je od faktycznie Marii Panny typowanie śmiać się okazało, że po prostu śmieszną King Gillette Pająk osłania przejście dla pieszych i środki mogą oglądać filmy moralność mieć kontakt dzwonimy jak dodał, że wywóz śmieci można przesunąć na 45 i noszoną 386 i Unia Janikowo Rusinek 45 nagród kontrakt dzięki 15 Górnik z ofertą o ich ochronę osób, które planują wrócić nawet nie byłam tak wyglądał harmonogram jest akurat tu latać 5 było, odkąd po drugiej raty przejazdu tego pojazdu bez wahania poświęcili obie strony były zadowolone z Bytowa wytaczają wystarczają rozmnażać doliczono się o nich przypominać Instytut matki zaklęte koło, jeżeli chodzi o sumę komunikacyjne pod szkołami i magistrem g killometrem pierwszy na drogach daleką podróż jak najbliżej położonych najbliżej mamy efekt mnóstwo samochodów pod szkołą i sporo innych potrąceń konar niebezpiecznie koparka marnych sięgnął on wiedzieć jak Palikot, a i tak naprawdę takie filmy to pod polskimi szkołami oni ponad 45 do ósmej klasie mamy dla Damiana chodniki parkującymi samochodami rozjeżdżone trawniki, bo mamy niestety taki nie wiem, ale chętnych Learning, bo po to, że boimy się póki dziecko do szkoły nie uważam że, że nocami powodujemy zagrożenie drogowe jasnych medialność jest zwężona, a wracając właśnie, korzystając z tego, że żona wypłynęła ryczy z kampanii w Bydgoszczy, jako że dość się jak słyszy ten temat jest obecny w dyskusji publicznej pojawia się kwestia market tzw. zwierzęcej z Giro czy też wizji 0, która została zrealizowana w jako pierwsza w Polsce w Jaworznie, czyli wizja 0 wypadków śmiertelnych, ale mam nadzieję, że ten w psiej przejdziemy też tej dyskusji do wypadków nie śmierć z udziałami ofiar i innymi formami obrażeń ponoszenie w tych wypadkach czy czerwiec 1000 takim poziomie, że ta obietnica wizji 0 w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego się już pojawiły oczyszczenie tematyczne krnąbrnych ponoszone przez nasze Stowarzyszenie w zasadzie lokalnej, by ocalić o tym, mówimy 0 zlotemu ma służyć trwa budowa infrastruktury po prostu jak najmniej wypadków szczególnie tych najbardziej tragicznym skutkiem na nich takie statystyki odbiegają od bio ornament właśnie kilkanaście przypadków niż ta mało śmiertelnych w ruchu drogowym rośnie, który ma się pojawił kara, jaką ostatnio i tak ginie bezpośrednio w żadnym innym kandydatów ubiegających się o fotel prezydenta Bydgoszczy jego kampanii nie powiedział natomiast trudno nie rozbija się na wyborczy nasze kilkuletnie działania 1 i drugie powodowało, że obecny prezydent miesiąc temu może 2 zainicjował Anwil pomnażać bezpieczeństwa ruchu drogowego nie jest to od handlu energią, ale w Bahrajnie takiego nie było podnosiliśmy temat dyskursie publicznym tutaj od kilkulatka im nagle mamy skład wchodzi policja zarząd dróg straż miejska i przedstawiciele stowarzyszeń zarówno tutaj stowarzyszenia mającego prawa pieszych Stowarzyszenie na rzecz transportu publicznego i stowarzyszenia wolny duch była dopiero pierwsze posiedzenie Europejskiego fakturę i dobra wiadomość jest taka, że na przyszły rok jeśli zaplanowany budżet na raka tego zresztą oczywiście na efekty prac na ludzką kilkadziesiąt tysięcy nominacji się nieduża kwota ani budżetu miasta, ale 1 z planów ma być takimi reagowanie na bieżące potrzeby kaczką osiedli właśnie parkują samochody filmowe Mikołajki lubi iść do szkoły na pamiątkę po nim słupki utrudnią wielka przebudowa Narutowicza od sytuacji i ten pogląd wydaje się adekwatna do tego, by Doyle, a pierwszy taki krok w tym kierunku po pierwsze, interdyscyplinarny zespół, choć MO ja wierzę w jej umowie, że jeszcze powinny być silne argumenty to 1 000 000 zlotych w wypadku innych lokalnych kadr Piecha miejmy nadzieję, że to jest wszystko jeszcze do uzupełnienia z taśmy zbliżać się, by do końca więc, więc pozwolę sobie wejść hitów słowo mam nadzieję, że i Bydgoszczy i w innych miastach kwestia wizji 0 w tym ostatnim tygodniu KE gorącej kampanii wyborczej będzie jednak pojawiać tak, żebyśmy mogli z roku na rok mówi co jednak coraz mniejszych liczbach śmiertelnych wypadków na polskich drogach dziękuję bardzo naszym gościem był był Paweł górny ze stowarzyszenia społeczny rzecznik pieszych w Bydgoszczy kandydat do rady miasta Bydgoszczy dzięki wielkie dobrano z UE, a my też polecamy serdecznie państwu przy okazji tej tematyki transportowej 1 z naszych podcast tułów ze spotkań z tym magazynem magazynu miasta, które znajdziecie państwo na stronie oczywiście TOK FM i jest tam podcast transportowali też są różne inne tematy zapraszam serdecznie, a jutro przede wszystkim nadal zapraszamy do centrum spotkania kultur w Lublinie przy placu teatralnym 1 i jedenastą już debata kandydatów na prezydentów Radia TOK FM i akcji usłysz swoje miasto to by te poprowadzi Michał Janczura weźmie w niej udział Krzysztof Żuk com z komitetu wyborczego wyborców Krzysztof Żuk Jakub Kulesza z komitetu wyborczego wyborców Kukiza wolność lubelscy Patrycji ruchy miejskie Anna Kunc Magdalena Długosz i być może Sylwester Tułajew w swych mamy już
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJE MIASTO

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA