REKLAMA

Robert Kubica może otrzymać wsparcie finansowe od PKN Orlen - komentuje Mikołaj Sokół

Jeszcze Więcej Sportu
Data emisji:
2018-10-17 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:21 min.
Udostępnij:

Mateusz Warianka i Mikołaj Sokół z Eleven Sports omawiają sytuację Roberta Kubicy, który być może otrzyma wsparcie finansowe w wysokości 40 mln zł od PKN Orlen. Rozwiń »

Prowadzący program pyta też, dlaczego się dzieje tak, że obecnie kierowcy muszą często przynosić duże sumy pieniędzy, żeby w ogóle usiąść w bolidzie, kiedy to raczej zespoły powinny płacić kierowcom za to, że do nich przychodzą?

Jak tłumaczy Mikołaj Sokół, to tak naprawdę nie jest nic nowego, bo już wiele lat temu kierowcy płacili za możliwość ścigania się. Często nawet kupowali sobie miejsce w zespole, albo nawet cały zespół! Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mateusz Warianka przy mikrofonie, to jest magazyn jeszcze więcej sportu. Moim i państwa gościem jest Mikołaj Sokół, dziennikarz i Eleven Sports, dzień dobry, dzień dobry, witam serdecznie. Dużo mówi się ostatnio o Robercie Kubicy i to nie tylko w kontekście sportowym. Sprawy te polityczne, biznesowe zostawimy na boku ale, żeby uporządkować jeszcze całą sytuację: Robert Kubica spotkał się z prezesem PKN Orlen. Pojawia się gdzieś informacja, że 40 mln zł PKN Orlen miałby przekazać Robertowi Kubicy, by ten miał szansę na angaż w Williamsie. Dzisiaj pojawił się też komunikat, że niekoniecznie tak może być, że te rozmowy są niezaawansowane, być może w przyszłości... Rozwiń »
To w końcu, o co w tym wszystkim chodzi o krzyże, o co w tym wszystkim chodzi to wiedzą najlepiej sami zainteresowani tutaj tych kwot też nie za bardzo chciał to wszystko komentować na pewno rozmowy się się odbywają spotkania się odbyło IT co bardzo pozytywna oznaka, bo nie zapominajmy o tym, o czym zresztą sam Robert, mówi że formuła 1 mocno się zmieniło od momentu, kiedy tam debiutował tu kilkanaście lat temu 2006 roku, docierając na wyścigowy szczyt w moście bez żadnego wsparcia poparcia milionów dziesiątków milionów kilkunastu minut po prostu zaoferował temu światu swój talent i ten świat w wyścigu, bo w takiej pozycji, że był w stanie ten talent przyjąć zaadoptować ci jej Robert po prostu mogą zadebiutować w formule 1 niemający mecenasów wsparcia nie będąc członkiem żadnego programu juniorskiego co obecnie też jest na umorzenie wymagane, ale na pewno bardzo ułatwia młodym kierowcą debiut debiut Formuły 1, więc sytuacja teraz jest taka, że tak naprawdę na sam talent sam talent nie wystarcza żeby, żeby zaistnieć w formule 1 Robert już o tym, przekona przed rokiem, testując samochód ze świadomością niemalże na 993 , 9 %, że będzie startował w sezonie 2016, a tak się nie stało jak zbrojna aukcyjną ścieżkę wybrał rosyjskiego kierowcy Siergieja środki, na którego sponsorzy wnieśli do zespołu znaczącą kwotą i tutaj trudno mieć pretensje do zespołu, bo ekipa też mamusi z czego żyć tutaj budżetu są ogromne Formuły 1, a sytuacja też coś nie jest prosta trzeba sobie jakoś radzić jakoś tak powiem, że to kombinować, żeby ten budżet spiąć, ale na pewno wsparcie finansowe tutaj jest bardzo bardzo potrzebna jest bardzo bardzo dużym atutem w ubieganiu się wyścigowy fotel Robert wciąż nie grozi też jego cel, żeby stanąć na starcie w przyszłym sezonie wiemy, że miejsc jest coraz mniej stawce gwiazd ma jeszcze 1 fotel to do obsadzenia Enej tutaj takie wsparcie na pewno byłoby mocno mocnym atutem, ale to co się spieszyć tutaj nie jest to też moment na to, żeby kosztów Stępnia uczą się znać wstępnie analizować, bo jeżeli chcemy mocno wejść do gry to co to już teraz tym momencie robić skoro porusza się już, że temat tego skupowania się zespoły jak chciał sobie zostawić je na koniec z takiego dzieje się z tą formułą 11, że zamiast im płacić kierowcom za to, żeby być do nich przyszli tego jest odwrotnie to kierowcy muszą zapłacić czy też wnieść do do zespołu określone pieniądze, by być w ogóle myślenie o angażu i to na pewno wpływa negatywnie na nas też poziom Formuły 1, bo okazuje się, że gdzieś te umiejętności nie są kluczowe przy doborze zespołu w umiejętności mogą nie być rzeczywiście kluczowa, ale też pamiętajmy o tym, że to nie są ludzie, którzy urwali choinki są też zawodowi kierowcy wyścigowi, którzy od najmłodszych lat szlifują swoje umiejętności tylko po prostu mają z mniejszym lub większe wsparcie ze strony na początku kariery oczywiście rodzinę później też umieć się zdarzają tacy, których cały czas ta rodzina finansują oczywiście nie każdy samorząd to pozwolić, ale Żydzi przerwę, ale patrząc na wyniki Allianza w tym sezonie to można odnieść wrażenie, że troszkę przypadkowi kierowcy tam się znaleźli no ale nie zapominajmy o tym jak dużą rolę, której nie odgrywa sam samochód sama sama technologia, kiedy Robercie los tego samochodu zaś mówił, że to się praktycznie nie daje się, że to jest jakiś koszmar jej paranoja w ogóle ta konstrukcja jest jest zrobiona, więc też nie wszystko tu leży po stronie po stronie samych kierowców wracając do tematu finansów formuła 1 to też nie jest z żaden nowy temat, bo tak naprawdę od zarania dziejów kierowcy zamożni mogli sobie dosłownie nawet kupować miejsca miejsca w formule 1 to, dlatego że być może nie działo się to nasz czas na taką skalę jak jak obecnie my możemy wrócić do tych słów Roberta różnicach formuła 1, kiedy zaczynały idzie dalej i z obecną sytuacją wtedy za czasów debiutu Roberta mieliśmy firmę producent samochodów, którzy byli obecni formuła 1 były znacznie więcej niż teraz to, bo firmy, która dla, których obecność w F1 była możliwością pokazania swojej technologii zaprezentowania się tak naprawdę w globalnym widowisko, bo formuła 1 jeśli chodzi o zainteresowanie na całym świecie oka ustępuje piłce nożnej piłka nożna wiadomo, że jest królem rządzi wszędzie natomiast ci ludzie są Moskale spektakl sportowego i globalny zasięg to wszystkie inne sport czy też inne widowiska biznes zostawia zostawia za sobą, więc dla firm samochodowych dla koncernu było to duża jak Platforma marketingowa miesiąc to by BMW Honda Toyota Ford jeszcze z jaguarem, zanim rabunku ZASP oczywiście Mercedes oczywiście Ferrari czy koncern fiata, więc tak naprawdę było było dużo paru lat wcześniej jeszcze przed tą przed debiutem Roberta na ogromną skalę mniejsze firmy tytoniowe Formuły 1, który poczuł ogromne pieniądze dokładały się do budżetu zespołów w meczu, w którym zaczęło brakować finansowania z tych 2 stron z tych 2 źródeł na potrzeby osoby jakoś radzić jakiś jakiś inny sposób problem tak naprawdę jest złem trzeba też do tego sposobu metody podziału zysków Formuły 1 mamy takie trochę błędne koło, bo bogaci najlepsi i tak dostają więcej z tego prostego podziału zysków zespołu ze środka czy w końcu stawki oraz nie są w stanie osiągać dobrych wyników A2, że i tak są jeszcze gnębieni finansowo jest to mocno niesprawiedliwe i wymaga jeździć do zmian, które być może w przyszłości nastąpią natomiast włącz się sytuacja jest jest, jaka jest jej nie jest tajemnicą, że w wielu zespołach kierowca albo jest z nadania to mój strach brzydko leżenia w spółce z mercedesem na froncie jednostki napędowej Mercedes ma swoich juniorów takiej drodze oraz sala chociażby na Łotwie tak jak kierowców ma się mieścić w zespole takim satelickie nazwijmy to właśnie właśnie wiją się na druga kwestia to kierowcy otrzymają po prostu duże wsparcie ze strony sponsorów frekwencji środki, jakie strony paru innych zawodników dobrze dobrać się w takim razie do Kubicy czy ewentualne 40  000 000, które mogłoby wpłynąć na na konto gdzieś tam może nie Roberta Kubicy, ale gdzieś pomóc Robertowi Kubicy wrócić do Formuły 1 plus mówiło się w jeszcze w zeszłym sezonie 10  000 000 USD zdaje się, że taką drogą, gdzie się kwotą dysponuje Robert Kubica czy też jego sponsorzy czy to wystarczy, żeby do tej Formuły 1 trafić, bo wiemy, że z ROD im też ma potężny budżet potężne zaplecze na literze gdzieś tutaj nawet rosyjskich władz wsparciem medycznym tak nieoficjalnie się mówi nie o to wszystko się tu rozwijać cała całą sytuację, bo niezależnie od tego ile przygotujemy to druga strona zawsze może dać więcej tak też między wyglądało w zeszłym roku może tak brzydko to, nazywając licytacją powiedzmy, ale tak to tak to może być tak to miejsce wyglądało z punktu widzenia Williamsa im zależy na tym, żeby mieć jak najwięcej oczywiście talent kierowcy też jest ważne, bo wiadomo, że kierowca utalentowany kierowca z domu kierowca szybki jest w stanie uzyskiwać lepsze wyniki na torze jest w stanie pokonać zespół chociażby ze względu na rozwój technologiczny i na dłuższą metę to przynosi korzyści takie w takim wymiarze, że ekipie, która odnosi sukces łatwiej skusić potencjalnych sponsorów szczególnie z potrzebuję, bo tracą 2 partnerów potem po tym sezonie to dodatkowa rezerwa budżetowa w ich w ich w kasie nie, a druga kwestia jest taka, że szybciej jadący kierowca kierowca, zdobywając punkty co się stanie wywindować zespół na wyższą pozycję w klasyfikacji konstruktorów od czego są uzależnione od wypłaty te gremia, których już mówić, że są niesprawiedliwe, ale zawsze lepiej być 0809 . np. nie, ale różnica jest taka, że dogadując się z kierowcą z jego partnerami sponsorami te pieniądze mamy od razu niejako z góry nie jest także musimy zakładać, że kraj ten kierowca się spisze ten kierowca będzie na wyniki ten kierowca przyciągnie sponsorów z zewnątrz albo nie musimy się głowić czy zdobędzie wystarczającą liczbę punktów, żeby wywalczyć wyższą pozycję na koniec sezonu nie, za którą te premie też są nieopłacalne od razu powtarza mi się, że przez cały kolejny rok Czesi zespoły z trudnej sytuacji finansowej na to wiadomo, że musi postawić na przetrwanie na pieniądze, które są teraz na stole, bo są obiecane, że w krótkim czasie ani się zastanawiać czy może lepszy kierowca, bo dzięki temu za pół roku czy za rok nie mieli lepsze dochody jeśli chodzi o przetrwanie nocą niestety tutaj walka z brutalnej trzeba po prostu postawić na to by uratować zespół ratować pracowników, że abstrahując od tych pieniędzy Robert Kubica zdaje się przeglądzie sportowym przyznał, że na pewno coś zmieni, jeżeli chodzi o o jego pozycję w formule 1 wiem rząd w tym kierowcą testowym na pewno nie chciał być ja, ale gdzieś ostatecznie się zgodził gdzieś tutaj była też przywoływana jest sytuacja, kiedy zaczynał w formule 1 też jako kierowca testowy wtedy w BMW Sauber w twoim zdaniem Robert Kubica jeszcze, jeżeli chodzi o jego umiejętności o jego gdzieś no no na trucie tego sportu wniesie do Formuły 1 i abstrahując od pieniędzy czy gdyby to nie zależało od pieniędzy rzeczy, których zespół, by się zdecydował na angaż Polaka o zemście za to jak z 2 względów pierwszy z romantycznej to jest po prostu fantastyczna historia Malarczyka, który dokonał rzeczy właściwie niemożliwa to znaczy pozbierał się po wypadku, który nie ma go kosztował życie jest jako jako człowiek nie stanie funkcjonować tak jak do tej pory jako kierowca sposoby spokojnie radzili LOK mogą się tu powiedzieć, że wątpliwości co rzeczywiście jest w stanie startować w wyścigu przeleciał dystans tak dalej w tym znając go od wśród wielu wielu lat co sądzę, że nie byłby na tyle nierozsądna nie byłby sobą, gdyby zgodził się na rolę kierowcy rezerwowego, która może w którymś momencie wymaga czynnego Prusów wskoczę do samochodu wypychania wyścigu, gdyby sam nie czuł się w 100 % czy nawet 105 %, bo to jest perfekcjonista od 10 do tego postu przygotowanej i gotowe na druga rzecz to oczywiście aspekt aspekt sportowy i te 3 techniczne, bo Robert zawsze był nie tylko szybkim kierowcą też kierowcą, który rozumie, dlaczego sam jest szybki, dlaczego nie rozumie, dlaczego samochód jest szybki rzut wolny mamy kierowców taki bardziej instynktowna, którzy potrafią pojechać piekielnie szybko natomiast sytuacji wkracza coś pogrzebać samochodem coś zmienić poprawić gubią się zdają się po prostu na wyczucie inżynierów wyścigowych czy też mechaników, a Robert jest nad kilkoma osobami w 1, więc takimi sytuacjami też sobie też sobie świetnie radzi im się że, gdyby nie natowskie okoliczności związane z krajobrazem ekonomicznym w formule 1 to taką szansę już dostał w zeszłym roku dobrze też że, zamykając temat Roberta Kubicy procentowo, jakbyś ocenił szanse jego powrotu do Formuły 1 tejże lidze w wierze, gdyż nie zdecyduje nadchodzą nie ma co na to mnie nie namówi się chociażby, dlatego że w rok temu w listopadzie w grudniu sam Robert Dunaj nie może 100 % przekonany, że zjawi się na starcie stanie Astona na polach startowych nadal w 2018 roku, ale wiemy tak się tak się nie stało, więc skoro na takie ataki w gaz takie przeczucie to się niestety nie sprawdziło to tym bardziej stajemy nie powinniśmy jakimiś tam procentami rzucać, zwłaszcza że sytuacja jest zmiana może to zmieniać dynamicznie zależy tu wiele też od firmy same chęci Roberta i tego co chce robić zależy od samego zespołu z szeregu czynników, które już dzisiaj omawialiśmy, więc jest to naprawdę skomplikowanej mogę powiedzieć, że mam ogromną nadzieję nie tylko Jaś tym razem to to wypali Robert po raz drugi dotrze do Formuły 1100 na koniec jeszcze zapytam cię o te zmiany, które nieubłaganie do Formuły 1 się zbliżają po tym sezonie mają być wprowadzane kolejne zmiany, które mają na celu gdzieś się wyrównać walkę tych najmocniejszych najsilniejszych zespołów z tymi nieco słabszymi może może biedniejszy mi jak oceniasz te poprawki i czy to nie jest troszkę z 1 strony cios dla tych mocniejszych zespołów, ale z drugiej strony też gdzieś się formuła 1 być może stanie się sportem, gdzie indziej człowiek będzie będzie ważniejszy i człowiek będzie decydował o przebiegu rywalizacji w obszarze mocni zawsze będą mocnymi to po pierwsze po drugie decydują cały czas o tym wszystkim ludzie tylko niekoniecznie akurat ci, którzy zasiadają w kokpicie tylko ci, którzy w fabrykach pracują nad samochodami nad jednostkami napędowymi nad usprawnieniami to sport cały czas zespołowej tutaj wszystko zależy od tego jak dobrze spisuje się zespół to kilkaset lat ponad 1000 osób w fabrykach jak się spisują to 2 ostatnie czynniki decydujące o wyniku na torze, czyli sami kierowcy w każdym w każdym zespole jeśli chodzi o te zmiany na przyszły sezon ma być atrakcyjnie ma być więcej wyprzedzania, więc widowiska na na torze Malta ma to być osiągnięte poprzez prostszą aerodynamikę ułatwienie samochodom bliską jazdę 1 z drugim przygotowanie się się do ataku większe zmiany są planowane na sezon 2021 teraz mamy takie trochę przetarcie i sprawdzenie tego Control sztab na pewno się udać to jest krok w dobrym w dobrym kierunku 2021 zupełnie inna inny wygląd samochodów mają być bardziej agresywna atrakcyjne wizualnie, ale też mają właśnie sprzyja bliskie mojej i zaczęto mu ścigania o nie po raz pierwszy formuła 1 kombinuje z taką taką stronę plus jest taki, że teraz zabierają tak naprawdę rzetelnie mają dobrego człowieka Rossa Brawna, który zwiedzamy po drugiej stronie barykady ci pracę zespołu Formuły 1, więc on też świetnie rozumie jak działają zespoły w jaki sposób oni są wstanie no może nie obchodzić, ale tak naginać przepisy, żeby osiągać największe korzyści, więc być może będzie w stanie rzeczywiście Dre w tak skonstruować przepisy regulaminy albo odpowiadał rzeczywiście intencjami twórców ale, żeby znowu nie było także projektanci zespołu zawsze są pół kroku przed przed twórcami tych tych przepisów myślę, że to jest dość trudne trudne zadanie tak to się może wszystko łatwo łatwo prosto nie ułożył 3 trzeba też zabrać się za to fundamenty, które już tam gdzieś dotknąć dotknęliśmy rozmowę z o finansach to znaczy, że ten podział zysków pomiędzy zespołami teraz to błędne koło na te zespoły ze środka stawki nie są w stanie się z tego wyrwać tak naprawdę tego pojemność moc zawsze będą mocnymi, bo mają mają duże budżety mówisz o tym, żeby jeszcze wprowadzić to odgórne ograniczenie budżetu na sezon liczba, jakby milionów, którą można, którą każdy jak każda ekipa może wydać na papierze to jest trudna do wyegzekwowania po drugie, już się pojawiają wyjątki, że lato bez pensji kierowców bez pensji tam topowego Management to bez pensji dla dyrektora technicznego na zawsze dodano sposoby na to, żeby gdzieś to wszystko jakoś obchodzić i wydać trochę więcej niż to jest Wola miasto złotego środka tak naprawdę nie ma, ale rośnie także formą 1 z kimś zepsutymi niefajnie spektaklem, bo wciąż jest to ciekawe widowisko w czasie, stosując technologie, o których tak naprawdę bardzo mało się mówi masz jednostkę napędową silnik spalinowy i 1 i sześćdziesiątych litra w połączeniu z systemami hybrydowymi zgraniem energią otrzymasz w 1000 koni w szczytowej mocy przy czym to wszystko zużywał 13 mniej paliwa niż jeszcze kilka lat temu w ósemki w 24 l jest znacznie niższe przez cały pakiet cały samochód to jest to jest tym wszystkim pasjonujące fascynujące równy sport nigdy nie będzie dla wszystkich, bo jasno nie każdy ma taki talent każdy ma takie zaplecze finansowe mówi to zespołach żeby, żeby błyszczeć, więc zna też nie warto tak to Kopacz prowadź wszystkiego na siłę na siłę zmieniać są rzeczy, które trzeba zmienić, ale nie jest także cały sport jest do kompletnego przywrócenia rewolucji w przejętym pozytywnym akcentem kończymy dziękuję bardzo Mikołaj Sokół dziennikarz le Mans pod moim
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JESZCZE WIĘCEJ SPORTU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA