REKLAMA

Ile będzie kosztowała budowa CPK? Kiedy będzie znane konkretne miejsce jego budowy? Szczegóły zdradza Mikołaj Wild

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-10-19 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:25 min.
Udostępnij:

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w #EKG odpowiada na pytanie, ile będzie kosztowała budowa tego lotniska? Rozwiń »

Jak twierdzi przedstawiciel rządu, według danych, które przedstawili ma to kosztować 35 mld złotych, z czego niecałe 20 mld to budowa samego węzła, 8-9 mld budowa sieci kolejowej między Warszawą a Łodzią i 6-7 mld to budowa nowej autostrady.

Ale Maciej Głowoski pyta o aktualizację kosztów, zwłaszcza wobec zawirowań na rynku budownictwa i gwałtownym wzroście cen usług budowlanych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia kapitał gospodarka, jest dziewiąta 5, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry. A dziś naszym gościem jest pan Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, dzień dobry, panie ministrze, dzień dobry panu, dobry państwu. To ile będzie kosztował Centralny Port Komunikacyjny?

Wedle danych, które przedstawiliśmy Rozwiń » 335 miliardów to cena ta jest kosztorys oczywiście wg wg WHO przygotowany do benchmarków, czyli wg podobnych podobnych inwestycji z czego niecałe 20 miliardów to budowa samego węzła 89 miliardów rozbudowa sieci kolejowej między Warszawą Łodzią i o 67 miliardów to budowa to budowało w nowej autostrady czy autostradowej obwodnicy Warszawy mówiąc precyzyjniej, która zapewni dojazd komfortowy dojazd do lotniska w 2 także dla pasażerów o przyjeżdżających z różnych stron jest 

To jest wyliczenie aktualne na jaki dzień? 

To jest oczywiście wyliczenie, które było aktualne w listopadzie w listopadzie zeszłego roku od tego czasu należałoby dokonać pewnych korekt związanych z waloryzacją natomiast nie rokują nie dokonujemy takich korekt, dlatego że ostatecznie dostał wciąż szacunki domów, które mają go pokazać, które mają pokazać siłę wielkich przestrzeniach kosztorysie poruszamy natomiast o precyzyjne wyliczenie precyzyjne wyliczenie kosztów zostanie zawarte w studium wykonalności, która odpowie jak najbardziej efektywny sposób zrealizować to inwestycje 

Właśnie było pytanie jak długo możemy opierać się na szacunkach, dlatego że pan mówi 35 miliardów liczone na listopad minionego roku, a naród wczoraj miał pan w Polsce protest podwykonawców, którzy nie dostają pieniędzy od swoich wykonawców to jest przypadek Astaldi, bo wszystko jest dużo droższe, a więc te 35 miliardów jest nieaktualna zapewnia zapewne oraz w grach problem z szacunkami polega na tym o umorzenie złapał, więc wyzwanie z szacunkami polega polega na tym żona oczywiście odwołuje się do o do pewnych wskaźników, czyli do tego jak do danych historycznych ile kosztują określonej inwestycji i w ten sposób zawsze zawsze poruszamy się w pewnych to pozwala nam określić pewne widełki, które się ruszam natomiast nie jest oczywiście wyliczenie złotówki natomiast tutaj chciałbym uspokoić uspokoić słuchaczy do te szacunki, które zostały przedstawione zawierają również zawierają w sobie również w słowo właśnie w tych widełkach właśnie w tych widełkach, które ustanawiają pewne pewien margines pewien margines właśnie, na którą właśnie na korekty związane z waloryzacją czy za zwyżką zwyżką czy materiałów budowlanych czy kosztów prac natomiast dalszy istotny wzrost np. betonu 25 proc na przestrzeni ostatnich 2 lat asfaltu 70 % ze Stali zbrojeniowej 50 % to są wszystko produkty, których pan będzie w tym lotnisku potrzebował na skalę, której nawet nie potrafi sobie wyobrazić, a to wszystko w dużo dużo droższe oczywiście oczywiście co więcej nawet gdy studium wykonalności zostanie przygotowane i każdy kilogram betonu zostanie pomalowany wyliczony to dane finansowe dane finansowe będą musiały być aktualizowane w cyklu nieźle mnie tym rzadziej niż niż półrocznym natomiast to co po to, co jest wydaje mi się istotne to, aby ten, a ta skala przedsięwzięcia zatem i ta ilość ta ilość w lotach do kwoty pieniężne, które przedstawiliśmy, aby dawały, bo taki był cel tak, aby dawały mieszkańcom rozwija punkt odniesienia dlatego pytam czy ten nie każdy metr sześcienny betonu pan tam będzie musiał jeszcze na nowo przeliczyć, więc tych grup, gdybyśmy mieli tak mówić panie ministrze teraz między nami czytelnik pana zdaniem, jakie to studium wykonalności będzie studium wykonalności po to jest studium wykonalności to jest doskonały test najbliższe 1 , 5 do 2 lat była zdaniem za te 1 , 5 do 2 lat ile procent zlotych 35 miliardów trzeba będzie jeszcze doliczyć także miał pan obstawia dzisiaj oszacować, ale to będzie 35 miliard, w czym wydaje się, że mam w moim zadaniem jest być oczywiście przygotowany na to co nieprzewidywalne natomiast chciałbym się one nie chciałby się pana zadaniem jako ministra polskiego rządu jak rozumiem jest powiedzenie my obywatele Rzeczypospolitej ile będzie kosztował ten projekt skoro rząd uznaje, że są priorytetowe jak się panu wydaje może być więcej o 50 % czy mniej, a w generatorze stąd tak, że zdaje pan sobie sprawę, że korekty są możliwe w zależności od koniunktury wiadomość drugą stronę naraził rosną ceny koszt prac na razie mamy na razie mamy taki boom w sektorze budowlanym buduje w Polsce byłby realizowany jest tyle inwestycji rzeczywiście gwałtownie rośnie gwałtownie rośnie popyt na materiały budowlane i na pracę to jest w można powiedzieć dla branży to klęska urodzaju, bo rzeczywiście zapotrzebowanie na ich usługi jest bardzo duże to co jest szczególne z punktu widzenia do centralnego portu komunikacyjnego to fakt, że roboty budowlane zaczynają się już do końca obecnej perspektywy co oznacza, że to co było dotąd w UE to istoty źródłem istotnych problemów dla branży, czyli po okresie olbrzymiej koniunktury następuje gwałtowny z gwałtowny spadek, a teraz będzie miało miejsce będziemy mogli wykorzystać utrzymać zaangażowanie w branży budowlanej na wysokim poziomie to jest to nie jest odpowiedź na moje pytanie, o ile wyższa będzie ta kwota ostatecznie, ale rozumiem, że nie chce pan na razie wchodzić w ten spekulacja, choć wydaje mi się, że ciekawym dumna byłaby informacja jak rząd szacuje, o ile więcej trzeba będzie zapłacić za ten projekt zdając sprawę, że od razu byłoby to interpretowane jak no tak rząd nie przewidział wzrostu jest rząd teraz podwyższa koszty gigantomanii już nie ma tys powiązaną z nimi, zwłaszcza że teraz myślę, że teraz myślę, że firma realizuje te koszty, ale nie chce powiedzieć, bo są na tyle wysokie bardziej spokojny mówił pan powiedział panie Górski no to na pewno będzie ich więcej niż nie mam pewności, że to będzie ich kraj niemal wjazd będzie ich więcej jesteśmy gotowi na chorych, ale jesteśmy na względzie będą w naszych uwzględniamy oczywiście korekty w 1 bądź drugą stronę w ramach modelu przygotowujemy też pakiet z korzyści związanych ze skalą przedsięwzięcia, ponieważ zrobi robienie inwestycji tej skali pozwala przedsiębiorcom w proc pozwala branży przygotować się n p . poprzez zwiększanie efektywności swoich list swoich prac poprzez inwestowanie we maszyny, które kosztują niekiedy 100200  000 000 zł, ale ta inwestycja się zwraca, ponieważ rosną rosną radykalnie rośnie radykalnie efektywność graliśmy dobrze panie ministrze czy pan nie niepokoi się o kondycję branży oto, kto ostatecznie podejmie się wykonania to wiadomo nie będzie 1 firma będzie wiele firm wielu podwykonawców dzisiaj branża tylko narzekać można być często ta branża narzeka, ale narzekanie tylko na rosnące koszty materiałów, ale także na brak pracowników nie obawia się pan, że to może być duży problem z wykonaniem takiego projektu to jest problem w tym euro boryka się z tym boryka się cała Polska gospodarka o rzeczywiście rzeczywiście zależy nam zależy nam na tym jako jako gospodarce, żeby raz, żeby te procesy produkcyjne były jak najbardziej efektywna Czyżby, żeby każdy pracownik MOK-u wykorzystać w pełni swój potencjał jednocześnie oczywiście jesteśmy z uwagą obserwuje z uwagą obserwujemy to co się dzieje na rynku plan prac i o in na to reagujemy tutaj zdajemy sobie osób to w ostatnią rzeczą ministra, który chciał odreagować, więc pytam się w jaki sposób reagujemy to mnie pan zainteresował czy mamy, jeżeli chodzi, jeżeli chodzi o przygotowanie i że choć przy o przygotowanie o ludzi, którzy byliby w stanie realizować realizować projekt tej skali centralny port komunikacyjny przypomnę, że oprócz budowy samego portu lotniczego jest to też rozbudowa sieci kolejowej do 1300 km nowych tras kolejowych na co być może będą pieniądze z Unii Europejskiej właśnie należą sieć kolejową tak tak tak to efekt tak trudno już tyle samo lotnisko dokładnie tak tutaj lotnisko powinny być rentowne tutaj jesteśmy w pełni zgadzam się z Unią Europejską infrastruktura lotnicza powinna na siebie zarabiać astmy pracownika, a jest po jest wystarczający potencjał na naszym rynku, żeby sprostać temu wyzwaniu remont chorzowskiej drużynie nie, że ów z uwagą obserwujemy trend mogą zmienić tak to jest ich natomiast naszą drogą naszą drogą grę wzrostem drugą stronę, którą chcemy wybrać jest zapewnienie zapewnienie większej efektywności pracy poprzez np. inwestycje w wysokiej technologii o wysokiej technologii maszyn, które przyspieszają proces budowlany to nie schodzić nie zachodzi szczególna, ale z drugiej strony może pojawić się zrozumieć to jestem problem z pracownikami czy nie, bo wydają się tu jakoś Przem Przemek graliśmy w stronę, której nie załapałem się montażem to, że pan nie podważa tego problemu nie mniej tego argumentu, którego używa sektor budowlany, że mamy problem z pracownikami jest oczywiste wyzwanie jest oczywiste jest to aż do rzeźni mówi pan, że z dnia oczywiste jest realna jest problem dla cpk nie jest nie jest to problem nie jest to problem w najbliższych latach roboty budowlane startują w przypadku coby centralnego portu komunikacyjnego do już w nowej perspektywie unijnej, które stać w troszeczkę innej rzeczywistości to po pierwsze po drugie przygotowanie inwestycji daje szansę i pewne już teraz ogłaszanie pewnych zakresu robót daje szansę branży, z którą pozostajemy w dialogu na przygotowanie się do tego związku z tym nie jest to sytuacja doraźne jest to sytuacja, do której zarząd ma czas się przygotować czarne jest odpowiednia polityka rządowa i stąd pytanie czy taka polityka jest ostatnio minister chciałbym robić zacząć rządu tak nie chce nie chce komentować nie chce prezentować swoją szansę w odejścia odejścia 1 z c 1 wiceministrów natomiast, ale to co mogę to co mogę powiedzieć z uwagą obserwujemy ten ten trend i będzie na nich odpowiednio reagować wpływ panie ministrze to jest wstyd mówił pan na początku października, że w perspektywie 4 tygodni wskaże dokładne miejsce budowy cpk nie jesteśmy jeszcze przed tym wskazaniem jesteśmy jeszcze przed skazaniem Dariusz Woźniak 3 oraz przy czym musi uściślić chodzi o o pierwszy etap, który jest określony w ustawie w ustawie o centralnym porcie komunikacyjnym, czyli poddanie pod konsultacje projektu rozporządzenia rady ministrów, która określi maksymalny obszar ten gest, kiedy będzie to data, kiedy będzie po wskazaniu ta wskazana to miejsce dla projektu rozporządzenia chcemy projekt rozporządzenia sprzed lat, które w, które wskaże to miejsce poddać podsumują poddać pod swój konsul konsultacje w pierwszej dekadzie listopada, czyli już po wyborach w po prostu sera olbrzyma tak kalendarz tak może fani czekali dla tych ludzi, których może to potencjalny dotyczyć byłoby zobaczyć wcześniej, ale rozumiem taki kalendarz Panny Mikołaj Wild wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego był gościem magazynu EKG bardzo dziękuję panie ministrze dziękuję bardzo w informacji
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA