Usłysz swoje miasto w radiu TOK FM, witam ponownie, przed mikrofonem Artur Celiński z magazynu Miasta, a teraz porozmawiamy o czymś, co jest mi najbliższe, bo będziemy mówić o kulturze. Ja sobie tak myślę, że dobrego prezydenta czy dobrego burmistrza właśnie po kulturze można najlepiej poznać bo jeżeli ktoś umie budować drogi, ściągać inwestycje itd. to nie żadna sztuka w Polsce, ale prawdziwego lidera, prawdziwego takiego kogoś, kto ma związek z naszą przyszłością, poznajemy właśnie pod tymi, którzy rządzą kulturą, bo tutaj wymagana jest pewna też doza zaufania, że ta kultura może się samodzielnie rozwijać, ale nie będę sama o tym mówił, bo moją rozmówczynią, moim gościem będzie Bogna Świątkowska. Wieloletnia już... Ile to już jest lat, Bogno?
16 lat prowadzi fundację bęc zmiana zmienia się krajobraz nie tylko Warszawy wykres kulturalne, ale także nadajesz ton dyskusji o polityce kulturalnej o sztuce współczesnej w całej Polsce dziękuję za to bardzo dziękuję, że przyjął zaproszenie naszego studia dziękuję bardzo za to miłe wprowadzenie i temat, który zaproponował dzisiejszej rozmowy jest bardzo trudne dlatego, że to stanowisko, którym powiedziała, że właśnie jako samorządowca poznaje się po tym, jak realizuje politykę kulturalną czy też wojaków niż ta kultura w polityce zarządzania miastem czy jakiegokolwiek rozmiaru to miasto nie było to jest perspektywa, którą ma środowisko związane z kulturą tak naprawdę jakość tych samorządowców jest tym mierzona zupełnie innymi kategoriami przez czy też innymi narzędziami przez mieszkańców, którzy raczej spodziewają się kogoś, kto sprawnie urządzi miasto po to, żeby ono było wygodne do używania ma być dobry transport publiczny mają być drogi mają być parkingi mają być szkoły dostępne przedszkola kultura, gdzie się tam w tym mieści, ale nie można powiedzieć że, aby stanowiło pierwszoplanowy postulat w prawie zawsze każdy burmistrz każe prezydent mówi kultura jest ważna i jeziora mówi oczywiście nie ma osoby, które wypowiedział kultura jest dla mnie zupełnie nieważna oczywiście, ale tym stawia ktoś kropkę pod tym zdaniem kultura jest ważna to zostawia się od jedno to w związku z tym to co dziś często jest to ważne dla ciebie drogi burmistrz Rumi prezydencie drogi radny tak mogło nie wystarczy powiedzieć, że coś się starych bierzemy dotujemy był niech sobie twórcy działają Izby tworzą, bo to Leszek jest źródło takiego co go w ogóle Imaginarium Miejskiego to nie jest tylko kwestia tego, żebyśmy mieli tam jakieś miejsce w holu możemy się udać się spędzić miło czas albo upływ połamie swoje kompetencje, ale mogę dostać tworzy trochę taką wspólnotę czy taką też przyjemność z miejsca, w którym żyjemy to sensu przyciąga tylko to niezwykle trudne do uzyskania praw do bestii zwykle też trudne do wytłumaczenia powiem szczerze dlatego, że to co jest zupełnie jasna wewnętrznej takiej narracji wewnątrz zawodowego środowiska zajmującego się produkcją kultury my wytworzyliśmy już tak specjalistyczne właściwie język dotyczący tego jak my widzimy osadzenie kultury w życiu społecznym, żeby słuchacze z zewnątrz trochę nie rozumieją, o czym właściwie mówimy dla nich AMP wewnętrzne związki i relacje, które kultura ma budować w życiu społecznym Bydgoszcz i są widoczne i nagle się okazuje, że to co my określamy jako o taką sól ziemi, czyli właśnie ta kultura, która zbliżała, która łączy, która wytwarza język narracje wspólnoty daje tożsamość absorbuje test, dlaczego właściwie to kultura miałaby być ważniejsza o PIT od innych dużo bliższych ciału, że tak powiem problemów mieszkańcy miasta tyle co chcę powiedzieć tylko to jest to, że ta narracja środowisk kultury ona jest dlatego nieskuteczna i mówi to zupełnie świadomie, że właśnie jest zbyt bardzo zanurzona w seansach, które zgadzamy się wewnątrz świata kultury, że są podstawą naszej pracy naszego rozumienia wartości tworzenia kultury podczas kiedy tak naprawdę i tego dowodzą badania m. in . te badania, które wykonało miasto stołeczne Warszawa biuro kultury osobistej kulturze od Benghazi tak jest uczestnictwie w kulturze to usług wg mnie fundamentalne badania dlatego, żeby zrozumieć w jaki sposób mieszkańcy postrzegają rolę kultury i na tym powinni się także opierać samorządowcy i czym ta kultura jest tak kultura jest przede wszystkim rozrywką jest miejscem, w którym uprawiamy życie towarzyskie to instytucje kultury nie są miejscem przeżywania wzniosłych tylko i wyłącznie spotkań intelektualnych twórczością dramatopisarzy artystów wizualnych nie rzeźbiarzy są miejscem, na które chodzisz na wątki, do których chodzi się na randki są miejscem, które są wstępem w znajomościach, których jeszcze nie mamy wspólnych przeżyć oto, żeby móc dobrze oni zacząć rozmawiać to kultura dostarcza tego kleju w bazie, którego później budujemy związki nie my, że cała trudność polega na tym jak to przełożyć po tym ataku codzienność funkcjonowania kultury zamienią je zadawać pytanie na różnego rodzaju spotkaniach skądś biorą artyści byliby jednak kilka tysięcy rocznie wypuszcza, a wypuszczają rozmaite akademie sztuk pięknych w całej Polsce taka, że umówimy zadba o twórcach czy artysta różnie kończą się w profesjonalny listami takiego trasę kulturalnym także się oczy niesamowicie interesująca dyskusja wewnątrz środowiska kultury, która zresztą nie dotyczy tylko tego uznania artyzmu i właściwie nie o to toczy się gra, ale o zabezpieczenia socjalne o ochronę zdrowotną twórcy i tutaj te definicje, kto jest twórcą w jakim stopniu jest, jaka mu się należy ochrona bądź też dostęp do rozmaitych narzędzi, które by jakoś łagodziły tę sytuację nieustannego bycia ana rynku, w którym nie ma stałego zatrudnienia to jest też ta dyskusja, w której środowiska kultury uważają, że np. samorządowcy mogliby im pomóc czy wesprzeć poprzez tworzenie określonych narzędzi, które by powodowały, że tworzenie kultury czy też środowiska kultury czułby się bezpieczniej w taki i właśnie w rozdzielczości w kontekście całej kampanii wyborczej szczególnie Warszawy i Warszawie odbyło się szereg spotkań z gablotami poświęconymi ich wizji polityki kulturalnej 3 dni kultury zwycięzcy spotkań prowadziła się części uczestniczyła czy przysłuchiwała się pomiędzy, jaka płynie z generalną refleks ten temat jak w polityce kandydaci to stanowisko prezydenta Warszawy traktują kulturę czym przychodzą do środowiska to było bardzo ciekawe doświadczenie z tego powodu, że właśnie dzięki tym naszym debatom zorganizowanym w teatrze powszechnym przez kulturę niepodległą i lub środowiska, które są związane z prostakiem PEC oddolnym ruchem na rzecz 3 osie tej FR kultury jakiś autonomicznie rozwijającej się tym tematem spotkania kandydaci przychodzili przygotowani właściwie jeszcze może przygotować takie rozmowy o kulturze, bo bierzemy to bez doświadczenia, że Tusk jest nauczenie się obu spodziewa się z przygotowania się bowiem człowiek czuje, jakie pytania padną n p . że powinno być więcej pieniędzy zwykle pada na takich spotkań notować tylko 1 kandydat z to nazwał tę kwestię tak dosłownie, że budżet na kulturę wzrośnie też, że prawie o 300 330300 000 000 zł rocznie i był to on w Warszawie to by znaczyło taki wzrost o prawie 100 % bardzo znaczący nienachalnie o 100 proc daleko z 600 do 800 lat do 31000300 000 000 zł to jest budżet na inwestycji może tak związku z tym, jeżeli ktoś, mówi że wzrośnie o 300 000 000 to jest ciekawe czy to ten wzrost odczują pracownicy domów kultury mając większą pensję czy twórcy animatorzy kultury, dostając większe stypendia oraz pożarem sen zwiększa dotacje na swoją działalność czy też po prostu zainwestujemy to jakiś budynek 10203. stworzył sobie nowe miejsca kultu jest ważne, ale po i lepsze warunki pracy twórców to nie tylko to, że nie kapie na głowę nie albo mamy profesjonalny sprzęt właśnie teraz to jak te deklaracje wspierania kultury, które padały, a właściwie z ust wszystkich kandydatów zaproszonych na tę debatę, aby był to Patryk jaki, który nie pojawił się osobiście wystawiłbym pana Piotra Guziała, który nagrał swoje exposé zostało ono wyemitowane w czasie tego spotkania, a w dyskusji brał udział pan Filip Frąckowiak, który jest radnym PiS-u w warszawskim 3 Patryk, jaki nie wziął udział w tej dyskusji, bo w tym samym czasie 8 godzinach wcześniej brał udziału w premierze w swoim teledysku ze swoim udziałem do utworu hiphopowego bierze ten został sklecony wplecione blokiem to tak tak z tym byli im to posłużyło mu jako argument do tego, żeby nie pojawić się w teatrze powszechnym oczywiście tak powszechny nie jest taką neutralną zupełnie do końca przestrzenią, a to z jego porad dużych rozmiarach, które się wtrąca wyrok, który rzeczywiście ma bardzo ciekawie z profilowanej im pan o tak, bo chciałbym stanowczo sprofilowane ten swój głos w Ystad, w którym grana jest klątwa nie wiadomo zupełnie nie akceptowane przez zdarzenie kulturalne przez przez środowisko prawa i sprawiedliwości przypuszczam, że ma po prostu Patryk, jaki nie chciał niszczą przekroczyć progu tego teatru, chociaż żaden sposób nie zostało to głośno powiedziane natomiast pan Filip Frąckowiak właściwie przez godzinę raz przekonywał, że zarządzanie kulturą będzie potrzeba potrzebowało kontroli nadzoru nie padła tam nie padła tam zapowiedź wprowadzenia cenzury, ale właściwie wszystko do tego prowadziło, że z pieniędzy publicznych warto będzie finansować tylko te sprawdzone właśnie już skontrolowane wytwory kultury, które będą akceptowane przez zarząd miasta zgodnie ze związku z tym co zrobić, by takie centrum zakupów kulturalnych w urzędzie miasta jest brak kultury wypowiedzi w związku z tym do centrum zakupów kulturalnych będzie się przyglądało co tak ciekawego się kraju pojawiało się granice kupowało takie przedstawienie było takie działanie jako usługę i przynosiło nagłym warszawskiej i mam nadzieję, że pan Filip Frąckowiak i pan Patryk, jaki słuchają nas, więc twój i twój pomysł może zostać podchwycony i też co ciekawe tego rodzaju agencję powiedzmy realizowanie projektów kulturalnych one funkcjonują w dużych miastach takich jak chyba najbardziej spektakularne przykłady to Kraków i Wrocław, który sobie wykształciły bardzo sprawny mechanizm realizacji 8 projektów kulturalnych festiwali dużych wydarzeń z wielu krakowskich grup festiwalowych tak o tym, sezonie, by się mogli, ponieważ byśmy nazwali taką agencję lub wyprodukowania gotowych wydarzeń oczywiście duża część działalności to produkcja dużych festiwali, ale coraz częściej tego typu instytucja dość dostrzegają, że Musioł włączać się na kulturę, która jest bardziej oddolna bardziej taka lokalna ne i zaczynają także udział aż o tym, obszarze oczywiście z mają zupełnie inną pozycję inne budżet i trochę tak naprawdę czasami mam wrażenie, że ograniczają szanse rozwoju tej oddolnej kultury przez to, że on ją wspierają takie winny sposób no właśnie te pomysły na to w jaki sposób skutecznie budować system wydarzeń, który miałby określać markę miasta w obszarze kulturę jest to, że są znakomicie wieś to zupełna prowadzone przez siebie badania w różnych miastach Polski po narzędzie się bardzo między sobą różnią od takich zaawansowanych i powiedzmy bardzo złożonych jak właśnie te, które przed chwilą przywołałem już nie mówi o Warszawie, ale dziś Kraków i Wrocław Katowice jeszcze mają Katowice był dokładnie aż po takie, które nadal tak naprawdę tylko dystrybuują ten swój budżet z ZUS na instytucje miejskie może już galerię miejską oczywiście nie biblioteki działające na cześć parze z dróg oddechowych niż spodziewają, że coś z tego wyniknie Aziewicz po to, moje pytanie, skąd biorą artyści tak no bo nie Ochojska legendarny założyciel legendarnego przekroju mówiła, że prostaty to trzeba się urodzić się z tym zgodzimy wypłaconą w ogóle to minister kultury pozowały urzędniczą kulturę po co w ogóle miasto ma wspierać kulturę, ale właśnie myślę, że to jest taki zespół pewnych narzędzi myślę, że to taka atmosfera twórczego fermentu czy w ogóle władza dostrzega kulturę jako też nie tylko użyteczną też za zupełne instrumentu do promocji tak dalej, ale też Intakus Pere autonomiczną po stare wartości, która nie nieznośnie nadzór pierwsze weto Montany i potem oczywiście mówimy obszarowo narzędzi takich trzeba też Grzegorz włączyć do kultury czy edukacja kulturowa trzeba stworzyć przestrzenie do praktykowania Mistrzów, którzy będą uczyć tych może przekazać doświadczenia i gdyby chcieć tak częstych spotkań w teatrze powszechnym padły twoim zdaniem takie propozycje nie do końca tego cieku to ma być wolna czy nie wolno, bo to opłaty sądowe takie, choć takie tematy, tak więc nie będziemy cenzurować albo troszkę będziemy go, bo się trochę boimy, o czym mówili też o tym w jaki sposób przyspieszyć rozwój kultury w jaki sposób sprawić, żeby tych artystów twórców było więcej może powiedzieć o dla równowagi stoi i 1 kandydacie, zanim przejdziemy do tych przemysłów kreatywnych pan Andrzej Rozenek kandydat SLD również wprowadził taki element powiedzmy no bardzo się jego zastrzeżenia, ponieważ on z kolei zadeklarował, że jeśli byłby prezydentem to miasto na pewno przestrzegał beza i zasad świeckości, czyli że pieniądze publiczne nie byłyby przeznaczone na wydarzenia imprezy nie wiem instytucje, które są jednoznacznie związane z jakąś religię to też jest jakiś rodzaj rezydent wan myślę, że zakwestionować kultu czy pewnych wydarzeń tak już tutaj nikt nie chce interpretować tej wypowiedzi i jakoś zbyt bardzo wielką mówię, że my tak kontrola czy też chęci redefiniowania, jakiego rodzaju wydarzenia miasto powinno finansować z budżetu mieszkańców pojawia się w wypowiedziach praktycznie wszystkich kandydatów czy to będzie nowość to deklaracja o dostępności otwartości instytucji kultury dla mieszkańców czy to jest taka deklaracja odnośnie otwartości wobec miasta miasta otwartego na różnego rodzaju ID to my ten zakres bez swobody czy swobody działania instytucji kultury ludzi kultury on niejako podskórnie występuje we właściwy w tych programach deklarowanych przez wszystkich kandydatów wraz z, nawiązując do swojego pytania o proszę o to i dalekiego ostatnio bez wspierane ma być i środowisko kultury jak ona ma się nijak ma się rozwijać to tym też ciekawe, że myszy spodziewamy my jako minister środowiska związane z produkcją kultury Misiak spodziewamy rozmowy bardzo dojrzałej o kulturze właśnie taki uwzględniającej wszystkie te czynniki, o których powiedział, iż przed chwilą podczas kiedy tak naprawdę kandydaci byli siłą rzeczy widzą tak kultura jako 1 z elementów swojego programu, którą w dodatku musiał zakomunikować w sposób zrozumiały dla różnych odbiorców to najbardziej złożona wersja jest przeznaczona dla ludzi związanych z kulturą, ale są też ludzie, na których nam bardzo zależy to są uczestnicy kultury to są w ogóle wszyscy mieszkańcy miasta, którzy chcielibyśmy, żeby mieli takie poczucie, że to miasto posiada dla nich jakąś ofertę, z której oni będą mogli skorzystać i tutaj ciekawie mieszają się te języki z 1 strony zadowolenia grupę twórców i Niemcy to będą twórcy teatralni w Warszawie rzeczywiście bardzo dużo teatrów właściwie Tatry no to zdanie realizowanie woli radni miasta nikt by w końcu się przestać tymi teatrami tak mocować powiedzieć dobra po Tatry to jest to jest ten element to jest to na czym Warszawa chciałaby opierać swoją swoją swoją markę w kulturze już tak jest czy gdyby Warszawa, ale nie tyle zostało wprost powiedziane w związku, z czym był cały czas różne środowiska i usiłują tak krótką kołdrę budżetową różne strony ciągnąć, a przecież mamy media są bardzo sytuację to naprawdę teatry są największymi największym beneficjentem istnienia wobec budżetu na kulturę w Warszawie i to one otrzymują lwią część tego co cao cao w Warszawie na kulturę przeznacza realne, a Ukrainą, ale atrybuty została wymierzona jest ich także, by to ten komunikat on ma bardzo wiele różnych wątków, które powinny być odczytywane inaczej przez środowiska kulturalne inaczej przez mieszkańców, którzy są zainteresowani kulturą i jeszcze inaczej przez mieszkańców, którzy są niezainteresowani kulturą w tym badaniu, które mówiliśmy na początku, czyli badanie uczestnictwa w kulturze w Warszawie z niego wynika, że całkiem spora część warszawiaków po prostu nie jest zainteresowana kulturą w górach 3 bardzo spora, nawet jeżeli to jest 20 % to nie jest to, że to jest 15 to nie jest taka część, którą można byłoby swobodnie zlekceważyć no to to są ludzie, którzy uważają, że im, że pomiędzy złożeniem wyborach samorządowych pojawia się taka propozycja ze strony dyskontów na prezydenta, żeby zabrać pieniądze w kulturze i że uda się do spłaty zadłużenia, gdyby władze miasta, bo kultura rzeczywiście powinna być np. zrealizowane pieniądze prywatne finałowych wyborach czegoś takiego nie ma to jak myślę, że to jest chyba, że to jest taka, że to jest ten próg, który w których, chociaż prawdą jest nie przeanalizował on wypowiedzi wszystkich EMC mamy kilku kilkunastu tak właśnie wszystkich kandydatów jest obawiam się, że położy się spodziewamy się już ten czas minął to cham może tylko włącznie wynikać z z dobrej widzialności czołówki tego peletonu natomiast nie wiemy co się dzieje wśród tych kandydatów, którzy non znalazłyby słuchamy wypowiedzi polityków wiemy, że oni muszą go w swojej zły komunikat dostała do różnych grup tak, bo z współtwórcami kultury i rysunku turystę trudniej no bo to jest bardzo sprecyzowane oczekiwania, ale powódź wielka jest stawka tych wyborów jeśli chodzi o kulturę czy wybór któregoś z kandydatów w sprawie n p . że to kultura będzie się miała lepiej albo będzie miała się swobodnie korzystać mogą twoje poczucie na moje wyczucie w jest po Winter pejzaż jest dosyć czytelne wydaje mi się, że mamy tutaj do czynienia z programami, które w sposobie jasno określają miejsce kultury czy też sposób w jaki ta kultura byłaby produkowana w ze wsparciem środków miejskich publicznych z 1 strony z prawej strony mamy właśnie taką kulturę, która służy pewnej polityce kulturalnej bardzo jasno określonej, która ma swoje cele priorytety i widzimy to na bazie tego co ministerstwo kultury w tej chwili realizuje on już od kilku lat, wprowadzając bardzo precyzyjnie sprofilowane tematy, które w ogóle wypychają całą masę treści, które są kulturą współczesną i które po prostu przez obecne ministerstwo wspierane nie będą to są tematy związane z kulturą świecką kulturą współczesną nie nawiązującą do tradycji nie nawiązującą do wątków historycznych, jakby w i osadzony w Rejonowej w naturze czy też kulturze Europejskiej z drugiej strony mamy tam część liberalną, która mówi Warszawa jest dla wszystkich to jest propozycja pana Rafała Trzaskowskiego, który rośnie z taką otwierać zresztą on w jak otwierał Stato wiadomo, że ma duży związek z kulturą i że w niej wzrastały, że to nie jest dla niego środowisko obce nie tylko przez związki rodzinne, ale także przez pewne praktyki, które widać, że on kultywuje jest też ta strona społeczna, czyli ruchy miejskie 4 ta bardziej lewa strona sceny, która bardzo fajnie kładzie akcent na uczestnikach kultury, która dba o tych ludzi, którzy w mieście mieszkają trąbi te pieniądze, które lecą w budżecie są na to, żeby stwarzać możliwości uczestnictwa, żeby z poszerzać ten Telekomunikacji, którą prowadzimy wewnątrz miasta jako społeczność sam na mieszkańca za pośrednictwem kultury, bo kultura jest świetnym do tego marzeniem kultura jest świetnym do tego Poland i my to zrobimy różnego rodzaju ruchy, żeby właśnie to pole porozumienia, które kultura stwarza było szersza i to są wg mnie takie 3 bardzo wyraźnie zaadresowane wizje tego wprost z kulturą przyszli kandydaci obecnie na przyszli mu prezydenci chcieliby chcieliby zrobić, aby zwiększyć śląskość kultury jest spójna w swoich oczekiwaniach absolutnie nie absolutnie nie to jest 1 z Vitesse 1 z takich ciekawych może z ciekawszych czynników kształtujących to w jaki sposób kultura reaguje w ogóle na wybory dlatego, że jeżeli byśmy się spodziewali, że to jest taki 1 silny głos zjednoczony przez jakąś przez 1 wizję 1 program to w ogóle nie jest złym to nie jest prawda jest z tego powodu, że kultura jest oczywiście różnorodna niezwykle to są i pisarzy i poeci muzycy muzycy wykonawcy muzycy kompozytorzy dyrektorzy instytucji kultury to są organizacje pozarządowe, czyli ci, którzy działają w sferze społecznej tak naprawdę ci, którzy mimo posługują się inną logiką jednak opartą bardziej na entuzjazmie, dla których te pieniądze którymi dysponują instytucje kultury są jakimiś w ogóle niebywałym niedościgłym zakresem możliwości, kiedy oni operują na mikro budżetach tych wyróżnień także po prostu no Ależ oczywiście mam i to i to powoduje, że ten wspólny głos jest trudny bardzo do osiągnięcia różnicy mówiąc o poglądach politycznych wewnątrz tego środowiska, które to, że są bardzo rozmaitej trudno się spodziewać, żeby nie to środowisko przemawiał 1 głosem w oczy mieszkańców moim zdaniem podczas tej kampanii wyborczej upominają się kulturę mieszkańcy Warszawy, ale masz namyśli jakieś wyraźne pytania czy też żądania jest sformowanie programu wysuwane wobec kandydatów, bo na tych spotkaniach które, których ja byłam świadkiem czy też, którym jakoś tam śledziłam w sieci faktycznie na spotkaniach pojawiają się mieszkańcy, którzy nie są żaden sposób wydaje mi się właśnie zawodowo to profesjonalnie związani z z kulturą, którzy po prostu chodzą do teatru czy po prostu uczestniczą w życiu kulturalnym i był bardzo konkretnej ciekawe pytania czym różnią się to mało, by pytają o konkretne o sprawy bardzo konkretne n p . co się będzie działo z Sinfonią Varsovia co się będzie działo z z bibliotekami w jaki sposób będą dzieje miasto wspierało czytelnictwo to są pytania, które formułują osoby zwyczajnie uczestnicy walczące w kulturze i bardzo szczerze, że takie pytania padają i mam nadzieję, że będzie badał ich najwięcej jak najwięcej niestety nasz czas powoli się kończy dlatego obok na bardzo dziękuję za obecne w naszym studiu i za przybliżenie tych kwestii kultury pamiętają państwo z tego 1 października są wybory i jeśli państwu zależy szczególny kulturze to warto by poprzez swój głos również to wyrazić dziękuję bardzo pognała tynkuje usłysz swoje miasto w radiu TOK jest
Zwiń «