REKLAMA

Potrzeby pieszych coraz bardziej słyszalne. Jak zmienia się język o transporcie w miastach?

Data emisji:
2018-10-23 20:00
Audycja:
Usłysz Swoje Miasto
Prowadzący:
Czas trwania:
51:11 min.
Udostępnij:

Rozpoczynamy cykl audycji, w których będziemy mówić o wyzwaniach, przed którymi stają miasta w nowej kadencji. Rozwiń »

Jako pierwszym zajmiemy się transportem. Jak przez ostatnie 5 lat zmienił się język, którym o nim mówimy? - Największy wpływ miało wprowadzenie budżetu obywatelskiego. Wcześniej rządzący nie dostrzegali takich potrzeb jak konieczność budowy ścieżek rowerowych czy utrzymanie równych chodników. Budżet partycypacyjny pokazał, że to jest coś czego mieszkańcy oczekują i na to zagłosują. Rozmowa o potrzebach pieszych i rowerzystów przeszła na dużo szersze tory - mówił Robert Buciak z Federacji Piesza Polska.

- Duża zmiana zaszła w świadomości samych mieszkańców. Zobaczyli, że miasto może być przestrzenią, w której chce się żyć. To jak sobie wszystko zorganizujemy dookoła będzie miało wpływ na życie naszych rodziców i naszych dzieci - dodała Karolina Orcholska z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, kierowniczka projektu CityMobilNet, koordynatorka i redaktorka "Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdańska". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór państwu, Marta Żakowska, Magazyn Miasta. Zaczynamy kolejną audycję w ramach cyklu Usłysz swoje miasto. Audycję w drugim rozdziale tego cyklu, bo jak wiecie dobrze za nami pierwsza tura w wielu miastach. Pierwsza i jedyna ku zaskoczeniu nas wszystkich prawdopodobnie, bo rzeczywiście mało osób spodziewało pewnie aż takich wyborów. A teraz Magazyn Miasta wraz z radiem TOK FM postanowił pomiędzy pierwszą i drugą turą - tam gdzie, gdzie ta druga tura się odbędzie, pogadać z różnymi ekspertami z całej Polski o głównych wyzwaniach, które w miastach polskich teraz mają największe znaczenie, czyli sprawach którymi powinniśmy się zająć tu i tam w ciągu najbliższych 5 lat.  Rozwiń »
Na pierwszy ogień bierzemy już dzisiaj kwestie transportu, czyli jedną z bardziej ognistych z 1 strony najczęściej pojawiających się w mediach takich bardzo istotnych pod kątem środowiskowym gospodarczym i zdrowotnym kwestii miejskiej, a z drugiej strony kwestii bardzo bardzo zawiłej co chwilę śledzimy konflikty pojawiające się na mini kierowcy piesi rowerzyści inwestorzy prywatni ludzie prowadzący punkty usług bada czy obrońcy środowiska ludzie walczący o prawa dzieci i seniorów bezpieczne przemieszczanie się mecz po to, miejscy i co chwilę słyszymy bardzo różne argumenty trudno się w nich często połapać dlatego zaprosiłem dzisiaj do rozmowy dwójkę goście, którzy mam nadzieję pozwolą państwu i mi przebrnąć przez ten cały bałagan i zastanowić się co jest w tym wszystkim najważniejsze dla jakości naszego codziennego życia w miastach i czym tak naprawdę powinniśmy zająć się w ciągu najbliższych 5 lat przede wszystkim studiuje z nami Robert Buczek aktywista miejski badacz miast także współtwórcą federacji pieszej oraz pieszej masy krytycznej, która od niedawna funkcjonuje w Warszawie dobry wieczór dobry wieczór z innym ryby do, a w zdalnie jest z nami Karolina Orcholski karę z gdańskiego zarządu dróg i zieleni kierowniczka projektu Citi Mobile PL inne psy z programu urobek z 3 EURpejskiego odpowiedzialne za stworzenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej 2030, który został przyjęty w Gdańsku w tym roku dobry wieczór Karolina dobry wieczór dobry reżyser cieszę się, że udało nam się połączyć z cenami innych w inny różnych miastach różnie intensywne tak powiem, ale bardzo ciekawa kampania samorządowa kampania, która wprowadziła właśnie do takiej codziennej dyskusji o przyszłości i losach naszych miast wiele nowych rzeczy względem tego jak wyglądała kampania poprzednia wiele właśnie kwestii związanych z testem jak nam się w miastach żyje kwestii w tym wznoszonych na salony tak powiem medialnej politycznej przez lepsze latami przez ruchy miejskie one też wprowadziła nową nową jakość dyskusji w kontekście kampanii właśnie o transporcie i myśląc o tym co się wydarzyło w ciągu ostatnich kilku tygodni o tematach, które się pojawiały w od bardziej im mniej i mniej klasycznych polityków na polskiej scenie polityki samorządowej po nim dochodzę do wniosku, że bardzo wiele się zmieniło też właśnie w tym jak mówimy o transporcie wmieście coś z innym jak sobie w wyobrażamy jego przyszłości o jakich potrzebach mieszkańców mieszkańców rozmawiamy na co dzień i to też widać było w kampanii czy myślicie co coś się przede wszystkim zmieniło w podejściu właśnie do transportu w ciągu ostatnich ME w 46 lat jakość zacznijmy od Roberta coś zmieniło w myśl, że najwięcej przez ostatnie kilka lat w Polsce zmienił budżet partycypacyjny w bo jeszcze kilka lat temu w rządzący nie dostrzegali, że istnieją takie potrzeby jak ścieżki rowerowe jak równe chodniki, a budżet partycypacyjny w bardzo wielu miastach w Polsce pokazał, że to jest coś, czego mieszkańcy oczekują na co mieszkańcy zagłosują mieszkańcy chcą, żeby się ich otoczenie zmieniło jej cennik ta rozmowa o potrzebach pieszych o potrzebach rowerzystów w feralnym przeszła na dużo szersze tory jeszcze kilka lat temu to były jakieś wąskie grupy interesu tak to było traktowane, a on przez to, że na w budżecie partycypacyjnym pozrywały różne projekty w Rosji potem okazało się, że politycy również mają mu to muszą się po prostu zainteresować, żeby odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców niestety z w różny w różnych miastach to wygląda ono w Łodzi wiemy o tym, że ona jest na 6 sierpnia zrewolucjonizowało w ogóle myślenie o mieście wodery, czyli w planach jest dla tych, którzy nie wiedząc co to jest dobrze w Polsce niestrudzenie jednak SC ulica z zaprojektowano w ten sposób, że przede wszystkim jest to przestrzeń dla pieszych nie podzielona na chodniki jezdnię zaprojektowaną zielenią małą architekturą miejscami do siedzenia, ale z możliwością przejazdu również z samochodem rowerem zaparkowania w oczy wiście wyznaczonych miejscach, bo to to jest zawsze oznaczony jako strefa zamieszkania miejsce to jest coś im Bonner zmieniło się nie jest ta próba i wprowadzenia tej zmiany w innych miastach na przecieka to bardzo powoli, ale z drugiej strony mamy negatywny przykład w Warszawie, gdzie nadal mamy 100 kilkadziesiąt wybranych pro niezrealizowanych wybranych projektów budżetu partycypacyjnego i w większości są to projekty pieszej rowerowej on co opowiada o tym, że coś się nie zmieniły jednak, że coś się nie jest z trasie nie zmienia zdanie zmieniła się SN dochodzenie do realizacji, czyli mieszkańcy zebrali, ale nadal decydenci, chociaż tutaj można powiedzieć bardziej urzędnikach nadal boją się wdrożyć te pomysły, które mieszkańcy chcą tego nie zmieniła się też wielu polskich wielkich miastach liczba samochodów czy wypadków oraz ofiar liczba samochodów rośnie i to też się zmieniła, a niski, choć wypadki drogowe na to od 3 lat mamy tak naprawdę Constans w numerze mniej więcej tyle samo osób cały czas no właśnie, ale wrócimy do tych tragicznych i i dających nadzieję wątków i jeszcze na pewno pani Karolina coś się ostatnio w ciągu ostatnich kilku lat pani zdaniem w kontekście myślenia i realizowania różnych kwestii transportowych polskich miastach zmieniło mówi Robert świadomości AAA detergentów tak rządzących miastami w spółkę mówi Patrick Hougaard wspominał o tym, że dostrzegli problemy potrzeby myślę, że duża zmiana zaszła również świadomość samych mieszkańców bo owszem, od wielu lat mieliśmy do czynienia z działalności g takich grup zorganizowanych głównie rowery to UE natomiast w UE wydaje mi się, że sami mieszkańcy zobaczyli, że może być inaczej i że miasto to może być przestrzeń, w której chce się być, której pęcherzyk ile tak naprawdę to jak urządzimy sobie to wszystko dookoła jak to zorganizujemy będzie miał duży wpływ na nasze życie na życie naszych rodziców kilka naszych dzieci w Gryfii, więc wydaje mi wieża tutaj świadomość jak PML większa odwaga wyrażania tych potrzeb stąd projekt podkomisja wróciło najbardziej od kraju choćby w procesie prac nad nad naszym planem zrównoważonej mobilności celem i mowę, kiedy się takie projekty drogowe związane z chodnikami działy się poniekąd przy okazji dużych inwestycji natomiast teraz ludzie świadomie mówią o ich potrzebach i i takich jak też był wspomniany budżet obywatelski dotyczą one budżet obywatelski w Gdańsku nazywa po projektach, jakie są tam zorganizowane widać, że ludzie biorą sprawy swoje ręce, ale taki pozytywny sposób pominąć Otóż oni robią coś, czego nie zrobiła dla nich łatwe natomiast robią coś, żeby pomnażać przyśpieszyć, żeby zadbać o otoczenie, w którym mieszkają, w którym żyją tym myślę, że to jest taka najistotniejsza zmiana mego punktu widzenia zmiana świadomości zarówno jedne jak i z drugiej strony po tak naprawdę to poniekąd wbrew są mieszkańcami miasta w no właśnie Robercie było TR m. in. reprezentujesz to część społeczeństwa, która zaczęła głośno mówić, że potrzebujemy jakichś konkretnych zmian jest współtwórcą ogólnopolskiej federacji pieszej i pieszej masy krytycznej test taki historyczny historyczne zjawisko w kontekście polskim, bo myśmy do tej pory oczywiście masę rowerowe zwracaliśmy uwagę na to, że rowery to też środek transportu i t d. ale kwestia właśnie pierwsze masy krytyczne są ostatnie 2 lata prawda wyrok rok przepraszam jestem na 30 września ubiegłego roku barwa jest przemaszerowali z liderem dywizji tak w jej Ano właśnie boi tak naprawdę mówiąc jeszcze o tym co się z gry co się zmieniło zmieniła też pojawić, ale nie po jej nie zmienia się jakoś bardzo diametralnie, nawet jeżeli te drogi rowerowej się pojawiają w polskich miastach nie zmienia się, o czym, o czym ten rzadko się mówi w mainstreamowych mediach właśnie poz. 1go tak pierzeje przez ostatnie w kilkadziesiąt lat można odpowiedzieć nie bardzo zaniedbywanie jej w końcu trzeba było to zmienić, dlatego że wszyscy jesteśmy pieszymi nie każdy jeździ rowerem nie każdy jeździ samochodem nie każdy korzysta z autobusów tramwajów, ale pieszo poruszamy się praktycznie wszyscy mi na czym polega problem i problem polega na tym, że to zawsze było spychane jako mniej ważna rzecz mimo to ona przez wiele lat nowoczesność była kojarzona z budowaniem wielkich ulic jej tak są edukowani studenci na Politechniki kierunkowo na inżynierii drogowej, że tak budujemy ze stolicy 1 chodnik był zawsze traktowany po macoszemu no ale okazuje się, że stan chodnika ma bardzo duży wpły w na to 3 można dojść się z wózkiem do przedszkola do żłobka czy osoba starsza może wyjść z domu bezpiecznie jej tuż po zakupy to były po prostu marginalizowanych grup mieszkańców, które nie miały głos na jej boku w końcu doszliśmy do wniosku, że nie można marginalizować rodziców z dziećmi nie można marginalizować osób starszych na i Onet te osoby poruszają się zupełnie inny sposób niż myślą to o tym inżynier drogownictwa, jaki władze, ale i tutaj przydałoby się, żeby wobec inż. Rudolf Hess prezes z państ w inżynierowie drogownictwa pracującej wychowani w erze ankietę bardzo dobrze znane z indywidualnych, a więc bardzo dobrze usłyszeliśmy ostatnio na na konferencji w Warszawie pan z krajowej rady bezpieczeństwa drogowego jak mówiliśmy o tym, że czujemy się jako piesi rowerzyści, więc traktowani po macoszemu paternalizmu ręcznie przez nich na to pana odpowiedział, ale ja jestem drogowcem z czterdziestoletnim stażem tak jak powiedział, że ja wiem lepiej no, więc nie no z mas jedzenie tam aż po studiach 40 lat temu, ale nasze potrzeby są inne niż tego chcą się nauczył nas potrzeba jest taka, żeby chodnik był szeroki, żeby był równy, żeby stały przy Mławskiej, żeby było to przestrzeń bezpieczna przyjemna do przebywania tam jej, żeby nie była jeszcze na środku przecięta drogę dla rowerów no bo przez ostatnich kilkanaście lat teraz życie byli właśnie spychani na chodniki zrobiono drogi dla rowerów kosztem chodnika i tutaj po raz się właśnie ten pseudo konflikt między pieszymi rowerzystami, bo ani 1 ani druga grupa tego nie chcę naczyń i niech mnie grupa też użytkownicy chodników i użytkownicy rowerów nie są absolutnie żadnych konfliktów między sobą wiemy także zdradzały każdy musi mieć po prostu swoją przestrzeń dla siebie mówią też zwracały na to uwagę to bardzo ciekawe czy nowy wątek w kontekście polskiej dyskusji o o przestrzeniach mobilności, że dochodzi do coraz większej liczby wypadków w 2 wypadków no właśnie na drogach rowerowych budowanych na chodnikach psy opowiadał się tym m. in. w porcie niedawno tak w ich też jest jakaś sprawa najbliższe 5 lat dziennie nie sądzę, że to jest jakaś wielka sprawa dlatego, że to jest cytat retro marginalne miejsce każdy wypadek z udziałem rowerzysty na chodniku jest zdecydowanie bardziej nagłaśniany niż to potrzeba na to mieliśmy na moście Poniatowskiego 1 wypadek z udziałem rowerzysty, który jechał po chodniku, ale w tym roku na moście Poniatowskiego mamy tak naprawdę tydzień tydzień jakiś wypadek z udziałem samochodu i o tym w ogóle nie mówimy kilka razy samochody pospadały tam na chodniki i na szczęście nikogo żadnego pieszego żaden samochód tam nie zabił w tym roku, ale nie wiemy co się nie stanie za chwilę tak mówimy od lat ich słuchać jak wróżenie z szafy Detko podkreśla, że mówimy o moście Poniatowskiego w Warszawie i tragicznym wypadku rowerzystki całkiem niedawno oczywiście tak i teraz ta jest bardzo dobry łącznik w z Gdańskiem, bo pani Karolina Ochojska jest m. in. odpowiedzialne za stworzenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla Gdańska czy takiego dokumentu, o którym jak w grę mam nadzieję ze snem dokładnie powie, który powstaje w bardzo szerokim procesie partycypacji w ich zakłada właśnie nawiązał do tego co powiedziałem z odejścia od takiej eksperckiej eksperckiego podejścia do miasta i zejściem z kół opisał ideę Indii i rysowaniu przyszłości na podstawie potrzeb mieszkańców jak dobrze rozumiem to narzędzie tworzenia polityki mobilności pani Karolina parę bardzo dobre w rok myślę, że tak dobrze pani ujęła Litwy wkrótce opisała to możliwe, bo przede wszystkim główną cechą tych planów zrównoważonej mobilności jest właśnie tu partycypacyjne podejście i udział mieszkań mieszkańców w okresie od samego początku było do końca właściwie do złożenia konkretnego planu działań taka jest idea, która schwytała komisji Europejskiej w momencie opracowywania chemii krytyczna to do prac nad planem także chodzi o to, żeby zaangażować mieszkańców stałych obrotach, bo tak naprawdę to oni będą głównie użytkownikami tego co uda się wspólnie wypracować natomiast nie oznacza to źle, ale skupiamy się tylko na ekstremalne mieszkańcach, bo godność wiara i prawo o obrotach tak możemy nazwać biorą udział również Clepardii, a jednocześnie zgodę biegną w 1 ratą wymaganą treść może nie gra Niezgoda to coś wiadomo też, żeby tak nie uogólniać albo nie generalizować, bo wśród inżynierów ruchu kończących przez inżynierów budownictwa kończących studia już jakiś czas, by mógł to również przedstawiciele, którzy ranni mają świadomość FOT Ryszard Ewert pierwszaki są w stanie walczyć jak po to, ale i nieraz tak miało to miało miejsce tylko u nas w mieście Miami to nie jest tak, że inżynierowie ruchu kontr Oli natomiast cała reszta UE i dobra, bo myślę, że do każdego oka mamy do czynienia z ozdobami bardziej lub nieświadome imię i bardziej lub mniej chętnymi do tego, żeby nauczyć dowiedzieć czegoś nowego, ale na ziemiach, jeżeli chodzi o krok rok ma pracę nad planem Gdańsku to wszystko trwało 2 lata, ale do praktyk takie były też założenia projektu PL, w ramach którego o mieliśmy możliwość kupna Sferii proces tworzenia tego dokumentu PRA i odbywało się szeregi cha odbywały się szeregi spotkań tematycznych mieszkańcami przedstawicielami ruchów miejskich Ślężan największym natchnieniem myślałem o największym zainteresowaniem w przypadku prac nad naszym planem była kwestia parkowania w mieście w kategoriach taki okres, który łączy tak naprawdę albo, w którym spotykają się wszelkich grup TFI, w które stanowi naj naj naj największy problem na dzień dzisiejszy odbieranie przetwarzanie przez samochody, ale dość, że właśnie brakuje jej dla pieszych dla osób korzystających z Niemką Andreą PL w infrastrukturę nie wszyscy mamy 235 lat, czyli mało zawijania do 880 skarg pojawiało z nich rozwiąże problem polega na przestrzeni, którą samochody zajmują właśnie przestrzeni innych użytkowników ruchu tak z dokładnie, bo wygląda to ten sposób, że jest grupa, która ARP PL biernie domaga się kolejnych miejsc parkingowych pości GI orzekł, że brakuje tą maszyną lot, które tych miejsc można usłyszeć na, a na wielu spotkaniach natomiast, że coraz głośniej tak jak wspominałam na początku audycji coraz głośniej mówi się o tym, że, ale to nie do końca jest tak, że nie możemy i nie chcemy godzić się nad rozległą przestrzeń była dobierana pierścionki Robert jakikolwiek zakres działania działy się właśnie kosztami tych tych najmniej do tej pory głośnych wagon MMA, czyli rozumiem, że w czasie tych różnych spotkań z mieszkańcami, które realizowali iście, badając ich potrzeby przestrzenne o transportowe w Gdańsku ten konflikt czy też ta sprawa pojawiała się jako gest ognista po prostu rozumiem jedni mówili chcemy więcej przestrzeni i nieparkowanie na chodnikach tak dalej nie mówi mamy prawo do mamy prawo do parkowania na chodnikach i tego chcemy czy też zarysowywała intensywnie czy roślinach zwanych spotkaniach członkom ich nie było aż tak widoczna, dlatego że po ich żal znajomość wielkanocnego, że udział w takich spotkaniach biorą właśnie osoby, które chcą mu o to by odkryć zawalczyć, które mają być do powiedzenia na temat miasta kierowcy rzadko kiedy angażują się prac np. na takim dla nas tak kierowcy pojawią się w momencie likwidacji konkretnych miejsc, ale i i wtedy zaczyna się promenady Otóż na konto wymaga wiedzy, abym tutaj na tych spotkaniach przychodzili mieszkańcy, którzy od tych konfliktach LO wspominali ci, którzy domagali się tych tekstach ani poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu pieszego natomiast w NBA dużych konfliktów na linii piesi UR kierowcy nie było, dlatego że aby grupa kierowców nie było tak silnie reprezentowana, a nawet jeśli była to Rotfeld były obsługę, która Bauer miały pełną świadomość tego, że lokal to sytuacja wygląda różnie raz ich faktycznie jest pyszna lektura w internecie znaj znak, że umyłam piersiami przecież często przy tego typu zmianach w i to w ich miastach Polski, ale też różnych innych miastach elekcji 4 lekcje etyki go przekształcania przestrzeni nauczka z parkingu właśnie na szerszy chodnik czy na plac i t d. Raytheon często te konflikty się jednak bardzo intensywnie pojawiać euro Brytyjczycy przypominasz sobie jakieś ciekawe i rozwiązywania tego typu gry ciekawe rozwiązania tego typu napięć rozwiązania w ich albo sytuacje jak na szkodę w znanej akcji dobrze znane, acz dobrze przemiany w grę w nowym Jorku czy w innych miastach, o których już wiele razy rozmawialiśmy tego typu napiętych sytuacji w cenach myślę, że wrócimy do przykładu ulicy 6 sierpnia w Łodzi, dlatego że najpier w była tam ogromna obawa, że nie da się dojechać samochodem, że będzie trudno dojechać samochodem, a po 34 latach doświadczeń ci, którzy na początku mówili, że potrzebują mieć miejsca parkingowe pod swoimi lokalami byt wrogiej restauratorzy właściciele właściciele lokali albo niewłaściwe skoro właściciel restauracji tak ona to po tych 34 latach powiedzeniem tego nie chcemy no to zabiera miejsce na ogródki kawiarniane z ogródków kawiarnianych mamy więcej pieniędzy unijnych chcemy, żeby to było w Rosji kawiarnia zbyt dużo będzie do nas przychodzili więc, że prawda jest taka, że po prostu czad to zmiany wprowadzić jej mieszkańcy się do tego szybko przyzwyczają do zmiany w wieje no w tej chwili z tym w ogóle bardzo ciekawej sytuacji chodzi o parkowanie, dlatego że cały czas czekamy na zmiany w sferę usta wiem o drogach publicznych, w które są procedowane razem z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym widzę w tej ustawie jest zapis, który ma pozwolić największe miasto w Polsce wszystkim powyżej 100  000 mieszkańców na podniesienie opłaty w strefie płatnego parkowania do nawet ponad 10 zł za godzinę i męstwo żołnierzy z prawie wszystkich kierowców, bo w najbogatszych jednak nie z najbogatszych na 1 z bardzo ciekawy wątek i 1 drugi i wrócimy po Niemcy już za chwilę w drugiej części audycji dobry wieczór ponownie Marta Żakowska i wracamy na ulice, a w zasadzie na chodniki, na których znajdowaliśmy się chwile przed chwilą chwilę i chwilę temu w rytm byliśmy pojawił się wątek podnoszenia opłat, gdy które będzie możliwe w największych miastach miejmy nadzieję już niedługo do prawie 10 ponad 10 bonem 10 zł ze za godzinę pompy ruszyliśmy wątek tego kogo to uderzę, bo był jednak 10 zł za godzinę oczywiście tych samochodów w strefach parkowania będzie dużo dużo mniej, ale też konkretnych samochodów jednak mniej nie będzie, bo jest taka część społeczeństwa, dla której te 10 zł za godzinę jednak nie stanowi tak ogromnego wyzwania zgadza się, ale spójrzmy na drugą stronę w skali mamy w Polsce kilkanaście procent rodzin, które nie mają samochodu mówią, że nie mają, dlatego że ich na to nie stać na po prostu z przyczyn ekonomicznych najbiedniejsi samochodu z dniem nie mają nic nie stanie uderzy to uda, że z tych, którzy mając samochód, ale uważają, że miejsce parkingowe im się należy za darmo, czyli ta przestrzeń, która jest pełna należy im się te kilkanaście metrów kwadratowych bez żadnych opłat, ale często też mają ten sam błąd, bo nie mogą inaczej dojechać np. mieszkania, na których ich stać, bo musimy, więc duża część klasy średniej spod miasta i nie mają opcji dojechania w inny sposób zgadza się, jeżeli to jest bardzo duże wyzwanie transportowo przestrzenne, bo pamiętajmy, że wybór środka transportu to są naczynia połączone będziemy jechali w ten sposób, który jest dla nas najwygodniejsze, że będzie nam najwygodniej samochodem to pojedziemy samochodem, że będzie nam najwygodniej kolejką podmiejską dojedziemy kolejką podmiejską, że będzie najwygodniej rowerem to pojedziemy rowerem, a i każdy z nas przynajmniej kilka razy w roku ma taki moment się zastanawiać czy mnie tam pojadę w ich w jakieś miejsce, które w, którym do tej pory nie byłem albo mam jakąś potrzebę pojechania na i wtedy zdecydujemy i zdecydujemy inaczej niż zazwyczaj nocą może się okazać, że coś naszych przyzwyczajenia się one zmienić bije na kogo uderzy parkowanie no i parkowanie na czym zmiana wysokości opłaty za parkowanie na w tych, którzy twierdzą, że im się należy, a tak naprawdę zamkniętą przestrzeń i powinni za nią płacić no to jest rzecz wspólna, jeżeli ktoś zajmuje te kilkanaście metrów kwadratowych tylko dla siebie, a jeszcze do tego ten ta prywatna własność, którą jest samochód stoi nieużywana przez 23 godziny na dobę, bo tak to średnio wychodzi mu na to przydałoby się, żeby jednak w UE wspólnota, jaką jest miasto coś z tego otrzymywała od nich w taki rzeczywiście Polacy w badaniach podają, że inni, że jako główne powody wyboru prywatnego transportu samochodu właśnie wskazują na szybkość, ale stoją bardzo długo w korkach jest to totalnie mówią o tym, że uwielbiał jeśli stopy jest na godzinę, tym bardziej że nie można w miastach tak jest tylko o tym, że jednak w wielu miastach przez to, że nie ma buspasów albo w ogóle trzeba dojść do i tak i tak jakoś dojechać do transportu publicznego to też po prostu szybciej niezależność, jaką zapewnia samochód, kiedy takie przyzwyczajenie jeszcze do do samochodu oraz ograniczenie możliwości korzystania z transportu publicznego, na które wskazuje 43 % kierowców pani Karolina w Gdańsku przyjęliście wiosną ten plan zrównoważonej mobilności on zakłada różne działania do 2000 trzydziestego roku tak, żeby tak, żeby trochę zrównoważyć sposoby przemieszczania się po mieście mieszkańców 1 z takich celów głównych jest właśnie dostarczenie możliwości wszystkim mieszkańcom bez względu na zasoby, że tak powiem, jakie posiadają miejsce wielkich miejsce, w jakich mieszkają w Gdańsku możliwości właśnie przemieszczenia z pomieszczeń i środkiem innym niż samochód tak F 1, ale w Trześni czuł w Helu oraz wszystkie są niezwykle istotna o meble to zresztą się biorą pewien sposób ME my, tak więc trzeba pamiętać, że oni także moja mama i jest kreowanie transportu czy zarządzanie transportem wmieście polega tylko na tym, żeby ktoś komuś zabierać tak to jest postrzegane w przypadku parkowania zastanówmy się o Legionach patrząc na to kogo uderzy w stopniu może powinniśmy bardziej pozytywnie na to patrzeć, a Thomas Henry Ka, jakby taki wydźwięk ma to wina dać, ale pamiętajmy o tym, że parkowanie 1 z najskuteczniejszych, o ile nie najskuteczniejszym narzędziem do kreowania tych zachowań transportowych umieszcza, ale i tutaj Peszek potrzeba tzw. metoda kija i marchewki to macie Okaj w 1 z planetoid zabieramy, a z drugiej dajemy alternatywę i możliwości wykorzystania zupełnie innego środka jako środka transportu być może raz do tej chwili dla nas w Realu nie ma na niego, bo nie było takiej potrzeby na tyle wygodnie grożą nam się samochodem dla odwagi nawet nie zastanawialiśmy, jakby to było dojechać nie wiem rowerem miejskim, który chciał autobusem albo tramwajem natomiast budo wlan go dobrze zorganizowanego systemu transportu zbiorowego 3 proc w inie kadry to wszystko trwało natomiast myślę, że jest na tyle ważnej potrzebna i że ta cierpliwość i Will ME oraz partie jak to konsekwencja, skąd tutaj najistotniejsza NRL działać na różnych polach inie sta, który na długie i trzymać się obranych celów, ale my próbować realizować i nie wiem grze mówić o o tych rolach określonym w górach naszym zdaniem prof. ograniczyć się do tego nie zdążymy na pewno nie na pewno nie zdążymy wszystko jakoś to jest bardzo kompleksowy wiele miast może pozazdrościć Gdańskowi plan bardzo ciekawy wydaje mi się ten wątek właśnie tego jak wielu ludzi można przekonać dobrym transportem alternatywnym względem samochodów oraz oraz takimi różnymi kampaniami edukacyjnymi do tego, żeby się przesiedli z samochodu z w Sydney na różne inne typy przemieszczenie się po mieście mamy w naszym kraju takie miasto, które bada to jak wiele oś jak jak wielu mieszkańców jest w stanie to zrobić jest nim Jaworzno, które osiągnęły jako pierwsze miasto w Polsce tzw. ofierze 0 wizji 0, czyli z UE udało się w zeszłym roku nie było żadnych śmiertelnych wypadków w tym mieście konno albo by dzisiaj przywoływany jest jako takie miasto cud w kontekście transformacji modelu modelu mobilności i oni badają Uwe takiej diagnozie corocznej właśnie to ilu ludzi jest gotowych się przesiąść okazuje się, że 6 % mieszkańców Jaworzna po prostu zasady, mówi że nigdy nie opuści samochodu i miłośnicy i Kroke też mają do tego prawo, a cała reszta k, jeżeli tylko, jeżeli tylko ten transport będzie dostępny wygodny i niezawodny to z przyjemnością czy co jeszcze w najbliższych latach poza tym, żeby właśnie inwestować w dobry transport alternatywny resztek bowiem jego dostępność jakość ruchu pieszego i bezpieczeństwo w dobrej polityki parkingowe będzie dla polskich miast najważniejsze w kontekście transportu Robert przeżył zmieniła się wszystkie najważniejsze rzeczy i chciałbym zwrócić uwagę, że nadal bardzo wielu miastach mamy ten problem, że samochodem łatwo jest przejechać przez środek miasta, a więc ten mamy środek miasta zamknięty ruch tranzytowy Pa jest bardzo trudno poruszać się tam na własnych nogach, więc tutaj też chodzi o to połączenie transportu publicznego w Polsce ruchem pieszym co z tego, że mogę dojechać dziś autobusem mogę dojechać autobusem to do centrum miasta jak potem po poruszanie się po tym, centrum miasta na własnych nogach i tak jest sporym wyzwaniem jest też niebezpieczne i jesteśmy bezpieczni marki liczby wypadków szybko znaleźli na jej zawarcie mamy ten problem z bardzo wielu miastach Warszawie rondo Dmowskiego rondo czterdziestolatka wieloletnia walka o to, żeby powstały przejścia dla pieszych w Gdańsku przejście przez DM dworcem głównym w nie ma tam nadal zadry, która prowadzi z dworca kolejowego na Stare Miasto to samo mamy w Kielcach mamy dworzec kolejowy wielo pasmową ulicę, którego udzielane dworzec deptaku i ich tak mamy z kolejnych miastach w Poznaniu była wielka walka o przejście dla pieszych koło dworca kolejowego, więc i to się powtarza w każdym krytycznie mieście możemy znaleźć taki przykład złej przestrzeni, której pies jest po prostu zmarginalizowany zepchnięty, gdzie osoba niepełnosprawna, żeby przedostać się na drugą stronę ulicy to jest przynajmniej kilka minut, o ile w ogóle z taką możliwość Banaszka na rondzie czterdziestolatka są przejścia podziemne, ale nie ma, więc w plener jest, więc to będzie wyzwanie zmiany z prowadzeniem takiej dużej ich zmian w jakiś centralnych punktach jej spowodowanie, że będzie dostęp samochodem wszędzie, ale nie będzie to możliwość przejazdu tranzytem przez centrum w dobrej gry są póki co jakoś się udaje w Krakowie, gdzie już dawno temu zamknięto starówkę dla samochodów no ale to jest tak naprawdę 1 przykład może jeszcze w Toruniu to trochę się udało, ale w pozostałych miastach to mamy cały czas trasy przecinające się ścisłe centra miast i ty jesteś bardzo ciekawy wątek i w kontekście najbliższej przyszłości bardzo aktualny, bo już już za 2 miesiące wchodzi w życie ustawa, która umożliwi tworzenie tzw. stref niskiej emisji, czyli zamykanie części miasta na samochody, które w wydzielają już tak powiem różnego typu zanieczyszczenia w konkretnych sferach i zarówno strefy niskiej emisji czy też tzw. czystego transportu, jakim kwestia samochodów elektrycznych to bardzo dyskusyjne czy też autobusów i rur elektrycznych to też jest kwestia ważna dla najbliższych 5 lat pani Karolina czy wy już szykujecie się w miejsce, gdy zaczyna się dyskusja o, a może nawet taki z pracy tak jak n p . Kraków ostro związane ze strefą niskiej emisji, ale tak tutaj sporo się dzieje, gdy tylko kłótnia rozgłośnia głównego miasta obszaru tej historii tego historycznego obszaru Gdańska kartę warto aktywnie działa na razie nasza menadżer Śródmieścia, ale i innych kareta będzie obszar, którego tak ruszymy inni, ale i Hull przetestujemy pewne rozwiązania, bo Polska nie jest to jeszcze praktykowane albo nie na taką skalę Infra myślę o rzeczach ukrytych na błędach, ale klimatu strefach, o ile się uda i 7 ma na to obrażać zwykłych kolejnych obszarach Niemców jak najbardziej Gdańsk hipoteką szykuje przygotowuje koszty procesu IPO, ale i taka krew ani kim Lechii kilka lub ograniczenia tego szkodliwego oddziaływania AOW będą podejmowane na jej głównych parach z niecierpliwością czekamy na hak lej na rezultaty już po wybraniu Pack amoniak jak wszyscy czekają na te 2 istotne zmiany w ustawach zarówno 12 albo to nie sposób samorządy również miały związane renta jest chociażby przytoczona kwestia opłat za parkowanie to właśnie gra tutaj istotna zmiana w kontekście tych stref niskiej emisji, a więc żal były przymiarki kilkukrotnej w końcu miejmy nadzieję, że to szybko zakończy się tak jak, jakbyśmy wylecieli mówi, a miastom więcej możliwości było ich od zarządzania tym transportem i to znowu się wydaje bardzo złe strony oczywiście bardzo potrzebne szczególnie w kontekście zepchnięte chce zanieczyszczenia powietrza w polskich miastach wiemy, że wielu dużych miastach ponad połowa źródeł zanieczyszczeń w śródmiejskich dzielnicach pochodzi właśnie zakorkowanych ulicach w skrócie mu pomóc swym wkład w ich po prostu z samochodu z klocków i my i t d . ale w tej z kontekstu tej straty tych stref niskiej emisji też od razu po remisie w głowę taki wątek p t. jednak droższe są samochody, które spełniają wszystkie filtry tam najnowsze normy filtrów droższe są w Black hybrydowe jednak czy elektryczne to dla większości z nas i tak naprawdę ogromnej większości z nas po prostu są nieosiągalne czy gdzieś się myśląc o tym w Gdańsku poruszać ten wątek czy też taki wątek, który jednak ze względu na jakość się powietrza jest po prostu uznawany za no niestety oczywisty koszt tego typu przedsięwzięcia to ten temat pojawił się pojawia się w dochodzie regularnie i na chwilę obecną tytułu w pewne środki, które mają na celu zachęcenie do korzystania z samochodów hybrydowych elektrycznych natomiast mówimy o tym na razie jest ona gra w małej skali tych samochodów dwójek na nazwijmy je ekologicznych tak naprawdę chciał grać bardzo mało, więc udogodnienia typu darmowe parkowanie ChRL, które okalają na dzień dzisiejszy możesz sprawdźmy w momencie, kiedy będzie rosła liczba takich pojazdów, lecz ratowaniu zweryfikować, bo to nie jest kwestia tylko WL zanieczyszczenia powietrza termicznej przeszklenia, które o, którym mówimy od początku programu pragnień i tutaj ich mocną Grekom ani wiek czuwanie nad sprawą monitorowanie tego robić pewnego dnia nie okazało, że albo brakuje ich na tyle dużo branża ta psia kraina bajek GAM ba gra Diana może być zbyt rachityczna pod zbyt radykalne słowo New Jersey tej samej sytuacji kominy silniki tak powiem przestrzennym bez, ale nie pytam o to czy zastanawiacie się państwo co zrobi z tym faktem, że strefy niskiej emisji znowu pozwolą już tak powiem najbogatszym wjeżdżać, bo w większości miast na marne 1 zmienianie na szybko one w najnowsze filtry diesle czy też czy też n p . na elektryczne samochody hybrydowe po prostu nie stać na noc niestety na największych z nich ma ono dość szybko tak szybko zmieniają rozwijali dla tak naprawdę nie jest powiedziane, że to 5 lat nie będzie nas na to stać na modłę takich szarych obywateli reklam w średnim, bo oto technologia tak naprawdę się do przodu koszty produkcji również jest, więc tutaj gniew także umorzone czy myślimy tylko od rynku TUI teraz ich kraju, bo ruch Niewiem czy pani jest w stanie stwierdzić jak to będzie wyglądało napięcie lat jak w wynikach chyba tego nie podjęła, bo tak naprawdę świat technologii to jest to, że to jest świat tak będą do przodu dla odmiany tanga chodzą naprawdę bardzo szybko i ważne nie, żeby przygotować się na niej już dzisiaj w umowie to, że dzisiaj wydaje nam żal, że stać tylko nielicznych nawet nie wydaje nam taki jest nie znaczy w 25 lat 50 % może być krótka przerwa dobowa i nie ma w naszym kraju natomiast DM może się okazać, że ta perspektywa badanie niemal dwudziestoletnie czy nawet dziesięciokrotnie możemy mówić o o 5 latach tak mało najpierw stwierdzić, iż idea działania powinna obejmować w Belgii dłuższy okres i powinna pozwolić nam przygotować się na różne scenariusze albo w Borównie to może wyglądać w planie też zaczęliśmy zastanawiać Hey została podjęta jak grać w klubach, które został podjęty temat HR pojazdów autonomicznych już dzisiaj Możejek to dopiero tam natomiast podejście dramat, który po, którym należy pamiętać, nawet jeżeli dzisiaj mecz u siebie nie mamy do czynienia z po 5 lat może się okazać się w 2520 lat może się okazać, że to będzie spory odsetek także wzruszenie dodała pani chyba, że to już obrosła takie wyraźne zmęczenie, bo te pierwsze dni po żadnej z nich za nami, ale wydaje się jednak niż jakość tym wątkiem pani zaniepokoiła współ rozmówca, czyli Roberta Łuczaka ich tak czy Lizbonie jak miałam cel nie czuje się zaniepokojony, dlatego że o tym, też rozmawialiśmy 1 , 5 tygodnia temu na kongresie transportu publicznego wyjaśnia elektromobilności jednak grono osób, które było na konferencji nie bardzo wierzyła, że to jest realny bardzo istotny temat chyba jednak Iran jest nadal wpadnięcie w pułapkę, która zabiera nam dużo przestrzeni, czyli nie rozwiązuje tego kłopotu z zaciętością miejsca przez samochody do tak naprawdę wydają się, że nowym gdańszczanom nie rozwiązuje to plan odbicia to po prostu spojrzeć na to inaczej, czyli jak zachęcić tych najbogatszych, żeby jechali transportem publicznym albo takim zorganizować przestrzeń w okolicy zamieszkania, żeby nie musieli korzystać samochody tylko ład w swojej na swoim osiedlu mogli zrealizować te wszystkie najważniejsze potrzeby jak zrobienie zakupów odprowadzenie dziecka do przedszkola pójście do parku im skorzystanie z oferty kulturalnej na pójście do restauracji, więc wydaje się, że to tu wnętrza po prostu zupełnie inną ścieżką pójść i nie tak patrząc w przyszłość to właśnie wydaje mi się wyzwaniem, które nadal słabo dostrzegają w polityce, czyli tworzenie i przyjemnych lokalnych i przestrzeni, gdzie mieszkańcy po prostu mogą sobie wygodnie pójść na ulicy spotkać się z sąsiadami znajomymi pogadać w ciszy spokoju i tutaj brakuje nam ławek brakuje nam ciszy w miastach, a to jest zadanie dostrzegane to wiemy, że ten problem parkowania będzie mam nadzieję, że właśnie ta zmiana ustawy spowoduje, że przez najbliższe lata będziemy dyskutować i jej i co najważniejsze wdrażać rozwiązania, które spowodują, że na ta przestrzeń będzie lepiej wykorzystana, ale im mam nadzieję, że znajdą się władze miast na tyle odważny, żeby to tt zdecydowanie wyższe opłaty za parkowanie wprowadzić, żeby inni mogli tak jak pani powiedziała od tej uczyć się na dobrych przykładach w tym w tej chwili mamy też trochę problem, że w Łodzi mamy też monarchy i one są tam od kilku lat, ale to się nie rozprzestrzeniło to to po Polsce, więc z tym przekazywaniem dobrych praktyk nadal też, że nie jest kłopot jest fajnie byłoby gdyby, gdyby politycy też się uczestniczy w konsultacjach społecznych też jeździli oglądali dobre rozwiązanie z innych miast one w wodzie bezpieczne ulice w Jaworznie, czyli jak zrobić, żeby ludzie przestali ginąć na na na ulicach na chodnikach na przejściach dla pieszych, chociaż oczywiście sukces 0 ofiar w kontekście tego, że w zeszłym roku zginęło 873 pierwszych polskich drogach nie tylko podkreślać podkreślono ciągle będę jednak też inne swoją stronę tendencji i przywoływać ten wątek, że w rzeczywiście bardzo progresywnej bardzo ciekawe przed nami kilka najbliższych lat w kontekście właśnie stref np. czystego powietrza tej niskiej emisji czy też właśnie możliwość wprowadzenia wyższych opłat zaparkowanie aluzję do pewnej bardzo konsekwentnie właśnie w parze z tworzeniem alternatywy dla tych, których po, których kieszeniach to najwyraźniej obydwie te 2 operacje uderzą, ale i jeszcze w pojawił się wątek bardzo ciekawy, który pośród tych różnych wyzwań dla najbliższe 5 lat dla gminy na najbliższą kadencję dla polskich miast w kontekście transportu, bo jako magazyny uznaliśmy, że to jest jedno z najważniejszych wyzwań na najbliższą kadencję miejskich AMD, czyli kwestia prototypowa Ania i o tym jeszcze nie rozmawialiśmy jakoś intensywnie się już nie porozmawiam, bo za kilka minut musimy kończyć, ale chciałbym do tego jeszcze na chwilę wrócić, bo powiedziała pani, że te strefy czystej emisji państwo będziecie też robić testy sobie bardzo też ciekawe ja zdążyłam się koncert do do rozmowy z panią też przeczytać m. in . że w planie zrównoważonej mobilności to prototypowa nie pełni bardzo dużą i fajną funkcję produkowanie, czyli próbowanie różnych rozwiązań tak czy jak mogą zainteresować, bo to nie jest oczywiste w polskich miastach co to znaczy, że będziecie próbować szukać w kontekście strefy czystej emisji niskiej albo z ekranu albo zaniedbuje od, których wdrożenie jakiegoś rozwiązania początkowo Bud tech no bo tak, ale i obserwowanie tego jak to wpływa, jakie są tego efekty ich też próba przed podjęciem ewentualnych działań w momencie, gdy się okazało, że ktoś nie dokończono spełnia nasze oczekiwania, ale podsumowanie tego, iż w momencie kiedy, kiedy wiemy jak to funkcjonuje to nie funkcjonuje to należałoby zmienić można tu wprowadzać go w kolejnych w nich także i nie chodzi o to, żeby zrobić przez komara jednocześnie, że to nie mógłby on wszystkie rejony miasta o każdej specyficznej i różnią się między sobą natomiast odszkodowanie zgodnie z dawnych rozwiązań wdrożonych w 1 miejscu do obróbek pliki drugiego miej miejska kolejnej dzielnicy czy do obszaru miasta od tak w skrócie można określić, kiedy proces typowania to samo dotyczy np. kwestii zamykania ulic dla ruchu samochodowego myślę, że przed tą chorobą higiena większą skalę nie ma nie tylko w Gdańsku ale, ale myślę, że w kilku miastach, ale w Warszawie w Dąbrowie Górniczej w Krakowie Warszawie teraz trwają nawet konsultacje dotyczące ulicy Ząbkowskiej windy, która była właśnie prototypowe zamknięta na ekranie tak, żeby pokazać ludziom mieszkańcom jak białą lub też nie stawiać ich od razu wszczęte przed faktem tak jest i konie, ale prościej i kiedy babskie spróbujcie, bo on funkcjonować w takiej przestrzeni jej Iker tak jak jak to działa od chwili na całym świecie na koniec okazuje się, że tyle właśnie to chyba Gierka możliwość takiego sprawdzenia takiego reprezentowania tego czegoś co lider od razu zmienia perspektywę i od dźwigania itd ludzie bardzo Bel ME to godność ma to chętnie, by tak było np. z wprowadzaniem strefy płatnego parkowania rozstrzelaniem nikt tych grach, ale tempo 30, gdzie były wprowadzane wdrażane w kilku miejscach natomiast chciałbym kolejne rady dzielnic przychodziły z prośbą o to, żeby u nich również objąć organizmu RMI dokładnie tak, że i dojechanie, bo jeżeli w jakim śmiech zaczyna funkcjonować i inni mają okazję zobaczyć naprawdę przynosi zamierzone efekty wiele redukcja liczby wypadków, a już od wypadków ciężkich w ogóle dojdzie ani domagają się tak orzekł również na ich obszarze coś takiego wprowadzić i dostosować i to jest chyba Kemala księża mieli może stać polem walki i Lecha nie później podjąć decyzje samodzielnie ich i godzić Emmanuel Macron nie zgodziłby się w ciemno człowiek ma on tak i nawet najbardziej znane ulice na świecie takie jak przy Times QR w Nowym Jorku też zostały zamknięte na ruch samochodowy min dzięki prototypowe Aniu, czyli właśnie uczynili próbom i sprawdzeniu jak taka zmiana zagra apotem najwięksi oponenci tej zmiany są byli jej największymi zwolennikami jak się okazało dziękuję państwu bardzo naszymi gośćmi byli też dzięki Karolina Holty Ochojska regres gdańskiego zarządu dróg i zieleni kierowniczka projektu Citi mobilne koordynatorka redaktorka planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla Gdańska 2030 dzięki oraz Robert Buczek z federacji piesza Polska dziękuje Robercie dziękuję również w audycje wydawały Szczepan media Creation są Marta Żakowska magazyn jesteście państwo dobrego wieczoru już tych informacji Radia TOK FM, a po nich wieczór Radia TOK FM, na które zaprasza Tomasz Stawiszyński do usłyszenia jutro od dwudziesty będzie myśleć o jakości życia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJE MIASTO

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA