REKLAMA

Wypadki i inne "niebeśpieczeństwa" z księgi cudów i łask Matki Bożej Świętogórskiej

OFF Czarek
Data emisji:
2018-10-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:40 min.
Udostępnij:

Prof. Małgorzata Delimata-Proch jest autorką artykułu "Wypadki i inne "niebeśpieczeństwa" z księgi cudów i łask Matki Bożej Świętogórskiej". Jest to tekst oparty na "Prospekcie wesołym", czyli księdze cudów i łask, spisanej przez księdza Surnatowskiego. Był to zbiór cudów, których doświadczyli pielgrzymi udający się przed obraz Matki Bożej Świętogórskiej. Rozwiń »

Cezary Łasiczka pyta, jakie sprawy codzienne i problemy Polaków sprzed lat można poznać, czytając ten tekst? Okazuje się, że księga, która miała spisać cuda, zdradza również społeczną rzeczywistość i opisuje życie codzienne setki lat temu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. Łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu, tam jest prof. Małgorzata Delimata-Proch, Wydział historyczny Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, dzień dobry pani profesor. Dzień dobry panu, dzień dobry państwu, dodam tylko, że bardzo miło mi ponownie być gościem w studio u pana. Rozwiń »
Cała przyjemność po mojej stronie, dziękuję serdecznie pani profesor, gdy w kwartalniku historii kultury materialnej ukazał się bardzo interesujący tekst pani autorstwa w zeszłym roku zatytułowany wypadki losowe oraz inne wielkie niebezpieczeństwa w księdze w świetle księgi cudów i Łask matki Bożej Świętogórskiej co to jest za tekst pozbawia dex Szcze co to jest za materiał, który miała pani okazję zbadać 

Teksty to znaczy sam artykuł został oparty na prospekcie w wesołym prospekcie wesołym, czyli księdze cudów i Łaz, która została spisana przez księdza suma boskiego, który działał można powiedzieć na terenie sanktuarium zlokalizowanym na terenie świętej góry niedaleko Gostynia ta księga cudów i Łask to był po prostu zbiór zdarzeń nieregularnych zdarzeń regularnych, czyli cudów, które doświadczyli pielgrzymi udający się przed obraz matki Bożej Świętogórskiej okresie od wieku gdzieś siedemnastego do początków wieku osiemnastego, bo sama księga została spisana i wydana w roku 17002006 . także autor też działo bardzo można powiedzieć ekspresowo jak na dzisiejsze czasy tak, bo to jest ten sam rozpisanej ten sam rok wydania księgi są bardzo ciekawy materiał, który właściwie można w wielu aspektach analizować, bo on pokazuje wiele problemów dotyczących użycia takiego przeciętnego Kowalskiego z czasów nowożytnych to znaczy tam mamy kwestię zdrowia kwestie choroby kwestie higieny, a nawet mamy kwestię kryminalne takie jak naszkicowany tu w tym artykule opisane to mamy kwestię dałem mu więzi społecznych więzi lokalnych to mamy kwestię uczuć rodzicielskich albo wręcz braku uczuć rodzicielskich tak to mamy takie patologiczne sytuacje opisane jak pobicie dziecka n p . przez jakiegoś pijanego mężczyznę obuchem tak w bardzo bardzo ciekawy materiał do ich zyskiwania czy mamy księgę, która została spisana czy te przypadki zostały zebrane w z celu jak rozumiem zbadania świadectwa osób ocalonych za sprawą matki Bożej Świętogórskiej i w efekcie tego tego badania i rozwoju co z tego spisu jest specjalna komisja Uber uznała ten obraz za cudowne i za cudotwórcę można powiedzieć tak i teraz oczywiście to jest to jest jakby tak, by warstwa wiary warstwa duchowości, ale przy okazji zapisu tych cudów, których los tych cudownych interwencji było prawie 450447 dokładnie na podstawie tej cudownej interwencji możemy wnioskować o tym, inny no właśnie co się działo, kto jak, dlaczego i jest kontrolerzy, że w 2001 . wieku pierwsza, że pierwsze co nas interesowało to jest jak kobieta i mężczyzn, jaki skład czy bycie mamy do czynienia z parytetem cudownym parytetem to znaczy jest parytet, jeżeli weźmiemy pod uwagę całą księgę z faktu jeszcze dochodzi do tego taka kwestia, że w tym artykule, który pan wspominał ja przeanalizowałem tylko tzw. wypadki losowe fakt czy to, że ktoś utopił podtopiło spadł z wysokości uszkodził się w jaki sposób albo np. dzieci zostały porażone piorunem jeszcze jest druga część, czyli ta cała sfera dotycząca szeroko rozumianego zdrowia albo z drugiej strony choroby, jeżeli weźmiemy kompleksowo są sięgano do parytet w jakim stopniu występuje taktem zgłaszają się i kobiety zgłaszają się i mężczyźni natomiast, jeżeli zdobędziemy to do tego problemu, który został omówiony w tym także no to jak sam pan wie pan czytał, a tutaj muszą ujawnić to przed odbiorcami już wie, że w takich i tak ujawnią, że w takich sytuacjach wędrówek jakiś prawda wypłynięcie łódką dominowali mężczyźni niestety albo straty kobiet było mniej kobiet były mniej nastawione na taką przygodę kobiety nie brali udziału w bójkach ewentualnie opisałam tam tylko 1 przypadek pani, która została rzekomo przypadkowo uderzona przez napastniczkę garnkiem w głowę, ale nie brała udział w bójce to mężczyźni brali udział w pół bój Ka, bo się angażowali sami, ale angażowali n p . w szczytnym celu org, żeby obronić kogoś przed napastnikami jak n p . dom został pobity 1 mężczyzna, który bronił pijanego chłopa przed napastnikami, żeby państwo mieli świadomość co przyjechało na przeciętnego Kowalskiego onegdaj, czyli rozumiem, że w wieku od osiemnastym Annę to pani tutaj taką tabelkę przygotowała, czyli tak otrucie przygniecenie i rany wojenne powstały zaburzenia oczu napad bójka pobicie wypadki komunikacyjne urazy z powodu przywrócenia upadku z wysokości za dławienie zakrztuszenia uduszenie stratowania pogryzienie przez zwierzę utonięcie utopienie po to, tanie porwanie przez nurt poparzenie w tym przez piorun ocalenie z niewoli od tortur urazy kończyn stażu stawów urazy mechaniczne zagrażające zdrowiu życiu matki oraz spodu i urządzeń uszkodzenie narządu słuchu chciwości nic nie zmieniło całe tak nic dokładnie nic się nie zmieniło, a to może zmienią się to, że dzieci mimo wszystko dzisiaj są lepiej chronione, bo z tego tekstu wynika, że bardzo duża grupa dzieci na większości chłopców podczas takich zaba w albo wędrówek po wiadomo rodzice byli zajęci np. pracą w polu albo w ogóle pracę w ogrodzie pracą w gospodarstwie dzieci były same sobie pozostawiona organizowały same sobie czas i duża rzesza dzieci po prostu utonęła w sadzawkach studniach w Paniówkach, bo to efekt Rosja powiedziałam organizacji czasu zwano dzieci chłopcy wędrowali sobie po FIO, tym bardziej że mając świat, badając świat, tym bardziej żal mamy już celem takiego dzieciństwa werset z dzieciństwa jako pewnych wartości dzieciństwa, w którym dzieciom należy się jakiś czas i są z pozostawione same sobie sam się może nie same w sobie, ale właśnie z jest dla nich czas zorganizowany, żeby mogły się bawić cieszyć korozja jest dziecko dopóki albo albo jest przeszkodą w wykonywaniu prac albo zaprzęgnięto do tych prac jeżeli, jeżeli można no, jeżeli można tu ta nie, ale te wypadki dotyczyły właśnie jeśli już o tym, czteroletni, gdzie wiadomo, że wielka pociecha w pracach gospodarskich z nich nie będzie raczej tutaj było to, że dzieci musiały same sobie zorganizować czas, bo tak jak i wymagają przeszkodą nie były, ale też rodzice, chociaż butem przez przypadek tak matki, która zorganizowała wielką zabawę, konstruując taką porażkę naszą dzisiejszą taką Grażyna Fałek tak przełożyła DSK i my po 1 stronie deski usiadła 1 córka po drugiej stronie deski druga córka tak się ładnie bujały aż sytuacja nie stała się dramatyczna to znaczy jedno, które nie spadła także rodzice jak mogli organizowali się czas, ale też sytuacja w tym okresie było ono o tyle inna, że rodzice byli bardziej zaangażowani w pracę niż my dzisiaj jesteśmy w związku z tym nawet gdyby chcieli teoretycznie to znaleźć go nie mieli, skąd wziąć skoro już rozmawiamy o dzieciach różnych wypadkach które, które się wydarzyły to z twardym serze zastanawia taki brak roztropności czy uwagi rodziców opiekunów jak mu na to w jakim sensie braw, bo uważa, że zarówno PSL cofnął się duszą, a to właśnie w zbyt bez świąt z rodzicami, a do babcia tam umieściła dziecko w kołysce zamkną w komorze net, które tutaj też dziewczętom nic nie jest traktowany tak wydaje się lekko jako dobrą taktu, który na, które trzeba chuchać dmuchać przez 10 lat tylko to jest moje miasto tam trzeba wrzucić do ronda albo, że taki można powiedzieć, że jak wielki problem History graficzny nawet, który pojawił się w latach sześćdziesiątych wraz z książką pana Filipa i jego historia dzieciństwo on właśnie twierdził podobnie jak pan, że do osiemnastego wieku nie było czegoś takiego jak uczucia macierzyńskie uczucia w ogóle rodzicielskie, czyli tak jak pan mówi rodzice nie przejmowali się dziećmi kompletnie, bo nie mieli czasu, bo emocjonalnie nie byli dojrzali tak jak my dzisiaj jesteśmy dojrzali prawdopodobnie emocjonalnie, żeby kochać i NATO oczywiście wskazywał szereg rzekomych dowodów czy bardziej prawidłowo można palić przesłanki tak to wina przykład rząd matki nie mogły przywiązywać emocjonalnie do dzieci, bo była duża śmiertelność dzieci i innymi słowy, gdyby przywiązywały się emocjonalnie do każdego dziecka, które za chwilę umarło tak, bo same szybko postradał zmysły na to, że za bardzo nie widziano różnicy między dzieckiem, a dorosłym co przekładało się właśnie na brak uczuć rodzicielskich skazywało to, że w średniowieczu jak się obserwuje n p . w na różnych iluminacja ach, w ikonografii w ogóle przedstawienie dziecka to dzieci wyglądamy my dorośli taka pomniejszona kopia dorosłego wskazywało to, że do czasów nowożytnych nie było w szkołach klas tak jak dzisiaj tak wydzielonych wiekowo, że właściwie ubiór w średniowieczu i potem w czasach nowożytnych w dużej mierze dziecka to z kopią ubiorów i dorosłych, a także ja nie zgadzam się z tym akurat moim zdaniem i w tych trudach świętych fakt, że w tych księgach cudów i Łask są pokazane przejawy uczuć macierzyńskich uczuć rodzicielskich oczywiście to można interpretować jeszcze inny sposób do czego może za chwileczkę dojdziemy do formy poza wątku pani profesor po informacjach, które zbliżają się nieuchronnie no cóż jak cuda prof. Małgorzata dali mata prochy z wydziału historycznego Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwa i moim gościem informacje o dziesiąty 20 po informacje wracamy ponownie łączą się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest prof. Małgorzata dali mata proch wydział historyczny Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu oczywiście nerek i tam ponownie tak rozmawiamy o bardzo interesującym 18 wiecznym dokumencie, w którym zapisanych jest cała masa ponad 400 prawie 450 różnych interwencji matki Bożej Świętogórskiej prospekt wesoły miłosierny oczu Przenajświętszej Maryi z góry i wzgórze Świętego gostyńskiej w góry świętej gostyńskiej o 3 zdjęć barki w tym, że ich tym, że w prospekcie wesołym można znaleźć wiele interesujących rzeczy przed informacjami, które spieraliśmy się to dzieciństwo act, czyli z 1 strony mamy badacze, którzy grają dzieciństwo właściwie do 182 do osiemnastego wieku nie istnieje dzieci rodzą się szybko i też czy jeszcze umierają, a więc przywiązywanie się sprawiłoby, że człowiek, by zwariował, więc to to te uczucia macierzyńskie są innymi uczuciami, ale pani, mówi że także z tego dokumentu wyłania się trochę inny obraz macierzyństwa czy inne rzeczy ojcostwa zgadza się i z tego kontekstu i w ogóle bez innych cudów świętych, które także inną dla okresu polskiego średniowiecza są bardzo ważną grupą źródeł, bo mamy przecież cuda Świętego Stanisława i Kingi Salomei Świętego Jacka biskupa Prandoty całą swą plejada takiego materiału źródłowego także niedługo w prospekcie, ale także w tamtych jest pokazane, że matki rozpaczają matki rozpaczają, kiedy dziecko choruje matki rozpaczają, kiedy dziecko umiera albo pozornie umiera w zależności oczywiście, jeżeli podejdziemy jak podejdziemy do wskrzeszenia opisanego czy przywrócenia do życia opisanego w tej kategorii źródeł matki biorą dzieci n p . na własne barki i dźwigają mija do grobu świętej Jadwigi Śląskiej, żeby położyć tak na grobie czyli, żeby dziecko miało kontakt z sacrum bezpośredni kontakt sacrum, którym był grób i przez to, żeby dziecko doznało łaski uzdrowienia albo wskrzeszenia także jest to 1 grupa, która pokazuje, ale jak powiedziałam są tutaj 2 można powiedzieć takie haczyki, jakie haczyki, ponieważ też niektórzy uczeni podkreślają, że ci rodzice nie rozpaczają, dlatego że kochali dzieci długo rozpaczają, dlatego że ewentualnie może dojść do oskarżenia o zaniedbanie dziecka, a czym będzie oskarżenia o zaniedbanie dziecka zawiedzie rodzica prosto przed sąd z oskarżeniem o dzieciobójstwo o zamordowanie dziecka przyczynienie się do śmierci dziecka druga kwestia to są także związane problemy z dzieckiem, która umiera po Narodzeniu zaraz dochodzi tutaj właśnie problem chrztu czyli, jeżeli rodzice np. rozpaczają po śmierci dziecka, które urodziło się martwe ci uczeni i też, a jak twierdzili, że rozpaczali, dlatego że dziecko nie doświadczył łaski chrztu też będzie to jakaś wina rodziców z pozoru niczym zaniedbali dom nie przywrócili dziecka do życia nie postarali się nagannie modlili się gorączkowo zbyt mocno zbyt wielką ufnością tak dziecko nie został przywrócony do życia no i co je czeka w otchłań niewiniątek w tym momencie tak im mózg płyną wiadomo, że od wczesnego średniowiecza od czasu Świętego Augustyna z Hippony czyjaś zła WGN dużo Świętego jest taka opinia, że dziecko ono aż 1 z opinii, że dziecko, które urodziło się i zmarło bez łaski chrztu nie zsyłano do piekła, bo nie zawiniło nie może pójść do nieba, bo umiera z brzmieniem grzechu pierworodnego dlatego ich do otchłani, gdzie z 1 strony nie czekają mnie męki piekielne i tortury, ale z drugiej strony nie doświadczył łaski obecności Boga czy taki stan zawieszenia różni między 12 świata czy któreś grozę można skrócić jak się odpowiednio wspomoże fundusz kościelny dzisiaj tak wtedy tą to chyba nie no bo to dzieci umarły już bez łaski przyjąłem po prostu na wieki wieków amen jest tam będą, a nie przepraszam, ale można było schować, ale nie przez fundusz kościelny Onoszko te dochody z tego cała sfera etnograf i tak będzie nawet do dziewiętnastego wieku pokutował taki pogląd, że jeżeli ktoś poszedł wraz z usłyszał jakieś chwile dnia to to przeważnie tkwiły właśnie dzieci albo duże dzieci, które błagają o chrzest albo błagają o modlitwę, które umarły bez łaski chrztu tak, toteż właśnie ci autorzy jak handel BP realizowany czy inni jednak szefowie, którzy zbierali te materiały w dziewiętnastym wieku w tym na początku dwudziestego wieku właśnie podkreślali i to jest cała sfera tych wierzeń ludowych, które genezą tkwią właśnie też w średniowieczu także mnie fundusz może kościelne, ale w szczera modlitwa szczera modlitwa, by sporo szczęścia chyba tak można mówić miał Hieronim Pogorzelski starosta Powidz kim, który czterokrotnie doznało Łask właśnie można, by rzec miał taką kartę stałego klienta tak wręcza odprawia się z tym także niejaki Marcin dwukrotnie został porwany przez nurt rzeki i 2 × został ocalony nasz nie wszyscy jak rozumiem mieli, gdy tyle szczęścia dlatego czasem tych cudów jest więcej niż osób, które niektóre są wliczone w tej pani w tym wstęp na zarządzanie przez wymieniał, bo tyle szczęścia, bo nie wszyscy mi taką potrzebę nią też albo też nie wszyscy wiedzieli może, żeby błagać o cud to jest to taka 1 kwestia właściwie znam przypadek bardzo ciekawy, którego pan nie wymienię, bo też tam był 1 taki rekordzista, który trzykrotnie bodajże i to nie tylko do matki Boskiej święto górskich składał prośby o uzdrowienia on także tam było napisane do innych świętych obrazów nie pamiętam, że tam w grę wchodziła też Częstochowę czy wchodziły Szamotuły czy wchodził ostro róg wchodził Borek przecież tak wielkopolskiej, gdzie też jest matka Boska poszerzenia ten, kto twórczo obraz w UE w każdym razie, o co chodziło w przypadku akurat tego pana na oto, że on za każdym razem chorował, dlaczego dlatego, że obowiązkiem każdej osoby uzdrowionej za pośrednictwem do twórczego obrazu albo za pośrednictwem Świętego albo kandydata Świętego było ogłosić cud, jeżeli ktoś nie dopełnią tego obowiązku spotykała go kara kara w postaci albo tak jak tego mężczyznę nawrotu objawów chorobowych to dlatego on był 1 z rekordzistów, który czuje obu 4 × zwracał się do różnych świętych instancji z prośbą o uzdrowieniach tak a dlaczego kara, dlatego że od średniowiecza co ciekawe ten cały cud to całe zjawisko zdarzeniami regularnego, czyli że ktoś zachoruje na potem uczyni jakieś gesty proszone, czyli albo się mogli albo zanosi wotum doznają cudu potem dziękuje jest traktowane jak kontrakt jak umowa, którą zawiera się z siłą wyższą tak wiadomo Bóg uleczy tylko i Bóg tylko leczy Święty albumu w pewnym sensie matka Boska zaklęta albo odmalowana w obrazie na obrazie jest pośrednikiem i my zawieramy z nimi kontrakt, jeżeli złamiemy, której z warunków kontraktu właśnie spotykamy Oskara tak jak dzisiaj tak nie dopełnimy warunków kontraktu nie zapłacimy za usługę w przypadku cudu świętych było to jakaś forma Dziękczynienia w tego mężczyznę spotkały ciągłe nawroty objawów chorobowych dlatego tam już nie pamiętam czy obu 4 × tak jak mówiłam zwracał się do różnych cudownych obrazów na końcu matka Boża święto Górska go zrobiła to kolejna kwestia związana z propagandą, bo nie wiem czy to jeszcze mogę rozwinąć dalej demony rzadkość mianowicie chodzi o to, że cudotwórcą obraz w pewnym sensie jak pokazuje nie tylko sam prospekt, ale inna źródła z tej kategorii one konkurowały między sobą, bo np. w więzieniu mężczyzna boskie konto konkurowały ze sobą macie w pełni zaczną same matki Boskiej może nie raczej obrazy albo sanktuaria ośrodki kultu konkurowały między sobą, a w ramach tego były do tego zaprzęgnięto przepraszam oceniony zabrzmią matki boskie namalowane w różnych dla różnych obrazach rozumie, o co chodzi mianowicie ten mężczyzna jak to często z takich cudach opisana zgłasza się n p . przed obraz matki Boskiej częstochowskiej nie zostaje uzdrowiony zgłasza się przed obraz matki Bożej Boreckiej i matki Boskiej pocieszenia nie zostaje uzdrowiony zgłasza się przed obraz matki Bożej Świętogórskiej święta Góra koło Gostynia zostaje uzdrowiony co to znaczy to znaczy, że matka Boża święto Górska jest tą OSiR jest to jedyny obraz tak naprawdę Cudotwórcy, który działa, za którego pośrednictwem można doświadczyć łaski oczywiście ten przypadek opisany jest w tym, że w prospekcie dotyczącym świętej góry obrazu się do Górskiego, czyli tak jak powiedziałam wymiar propagandowy w ten sposób rozłamy wieść mówiąc bardzo potocznie bardzo prosto, że matka Boska w Lubuskiem skuteczna, a inne matki boskie święto górskie przepraszam bardzo niestety matka Boska Jasnogórska czy matką boską pocieszenia w Borku niestety nie tak ten ten poziom to takie 2 problemy to też pokazuje jak ciekawą kategorią źródeł właśnie są cuda świętych czy inaczej księgi cudów Łask można je w wielu aspektach właśnie analizować no i wykazywać one mają nie tylko takich wymiarach pan powiedziała na początku żony służą pracom komisji kościelnych, ale właśnie to jest bardzo ładnie pokazano propaganda jak tak jak powiedziałam jak to sanktuaria konkurowały między sobą poprzez księgi i poprzez przypadki opisane w tych księgach w czynie ma pani wrażenia pani profesor, że z tego tekstu wyłania się pewna Miss Andrija Boska mi za Andrija tak powiedział Czyż Bóg nie lubi mężczyzn no bo w oczach naszych do domu, żeby pan sprecyzował w jakim sensie NATO no bo na jej podstawie pan doszedł do wniosku, że Bóg nie lubi mężczyzn, bo jeżeli chodzi o jotę nie da, bo jeżeli chodzi o urazy to więcej mężczyzn i doznaje zatem zarówno wśród dorosłych, jaki wśród dzieci czyli, jeżeli przyjmiemy, że to Bóg zsyła ni szczęścia tak albo kieruje ludzkim losem to raczej facetów wpędza w różnego rodzaju sytuacje wypadkową, bo jakiś niż kobiety tylko tutaj pan wychodzi z takiego założenia, że ewentualnie też nie wiem czy w tej kategorii były tak wyszło tak płaszczyzną, że dom Bóg zsyła nieszczęście na mężczyznę, że on np. wpadnie do przerębli czy on poślizgnie się na lodzie i uderzył się w głowę, że spadnie z jakiej wysokości tak to nie jest ujmowane w tym źródła należy także była ona rzeczywiście w tych źródłach bardziej źródłowych, że nic nie może się stać bez jego zgody rozumiem, że ludzie onegdaj w to wierzyli także to wszystko jest jakość sterowane przez wszechmocnego Boga no jest sterowana tylko umów tutaj mówiono akurat z takiej perspektywy to nie jest ujmowane jak się czyta to tocząca się czyta o takie nam o tym, przygodowe powieści tobym powiedział za dużo, bo sensacyjne, bo to są jednak krótkie zapiski notatki to, ale z domu, bo są napisane, że im siedział jakiś mężczyzna zniknął co prawda łódka zaczęła tonąć tak no nie ma tutaj ślad Boskiej interwencji ja bym to niestety może też mi pan oskarży o to osób oskarżył Boga wiem powiedziała, że to raczej jest kwestia tego, że oprócz mężczyźni sami częściej się pakowali i chłopcy w tarapaty okresie rząd też wynika ze specyfiki chyba działań męskich w tamtym okresie tak to przypadek pogorzelskiego jest związane przecież okresem wojennym tak trudno, żeby tutaj była zaangażowana kobieta Bonda marszruty Białogardzie udziałami świeckimi w tak mężczyźni zaś byli bardziej mobilni niż kobiety kobiety bardziej tak powiem ładnie pilnowała ogniska domowego dobrze może tego wątku relacji i Bosko ludzkich powrócił po informacjach pani profesor, który zbliżającą się bardzo szybko tak jak koniec świata w PE prof. Małgorzata byli mata prochy z wydziału historycznego Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwo miłym gościem informacje o dziesiąty 40 już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek to w prof. Małgorzata Delima ta prochy z wydziału historycznego Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa i moim gościem rozmawiamy o bardzo interesującym 18 wiecznym dokumencie, który pani profesor badała, czyli o prospekcie wesołym miłosierny oczu Najświętszej Maryi z góry świętej gostyńskiej netto jest zapisy cudownego wstawiennictwa czy cudownej działalności matki Boskiej święto górskiej gminy pośrednictwa przy klasztorze wtrąca, bo wszyscy podkreślają zawsze jeżdżą jak podkreśla, że tak to widzicie pośrednictwo tylko i wyłącznie, że to Bóg Stwórca jest tym, który leczy, który pomaga, a Święty kandydata Świętego albo matka Boża jest skromniej tylko pośrednikiem w interwencjach nadprzyrodzonych, a co dla pań, bo najciekawsze, czego pani dowiedziała z tego dokumentu, a to dla mnie bardzo ciekawą kwestią, aczkolwiek taką, która przejawia się często na takim popularnym odbiorze było choroba ku tu mowa, która została tam opisana w 2 przypadki choroby hołdu nowej zresztą choroby, która w cudzysłowie choroby pojawia się tylko w tym źródle, ale i w innych źródłach co ciekawe nowożytnych i innych cudach świętych nowożytnego, bo w średniowieczu choroby koło nowej nieznaną Łodzią, czyli takie z 1 strony przekonanie, że coś co jest przejawem brudu zaniedbania jest uznawane za choroby jednocześnie to jest wszystko przykryte taką gigantyczną czapą zabobonu, bo np. 2 osoby nie mają odwagi, żeby uciąć Kołtun Kołtun w ogóle może nie wszyscy wyłączy miast drut Renacie zlepek brudnych Scope chronionych w grę słów red oraz powiedzielibyśmy do można było obrazić osoby, które mają w tej chwili zdrady nią, ale WD no rzeczywiście podobne było Kołtun Leną brudne włosy zrobione ono padały też jak płakała taki płaszcz na plecy, bo one były bardzo długie tego przez lata nie obcinano 2 osoby 1 kobieta jest w mężczyznach, którzy w prospekcie się pojawiają naprawdę czynią nadludzki wysiłek, żeby od przed obrazem matki Bożej Świętogórskiej tynku lub obciąć, dlaczego dlatego, że oni się obawiali, że choroba do nich wrócić to znaczy, dlaczego oczywiście interpretacji Kołtuna choroby koło nowej z wieloma się zmieniała w zależności od regionu geograficznego kraju naszego nie tylko kraje naszego pokoju to nie tylko kwestia Polska dość zmieniał w zależności od wieku, ale generalizując zasada była taka, że np. uważaną szkołą wezwie domy objaw choroby, która wychodzi z ciała taka emanacją choroby Kołtuna nie należało właśnie obcinać, bo tym samym wpychał się z powrotem choroby do środka można było kupon obciąć, ale wtedy jak tylko punkt rzekomo w jakiś charakterystyczny sposób jak tego nie widziałam inni zobaczą raczej się zwijał to znaczyło, że wtedy następował przełom w chorobie RFN w porządku można go obcinać to jest 1 koncepcja druga koncepcja była taka, że Kołtun leczył kołdunów remedium na chorobę dlatego też w czasach nowożytnych często ludzie sami sobie produkowali Kołtun były specjalne przepisy na jakieś wywary z barszcz nie Zbaraż pół jak przyspieszyć powstanie Kołtuna biorąc pod uwagę pierwszą koncepcję, czyli kwestia tego Kołtuna jako emanacji choroby dobrze sobie wyobrazić, że im wierzymy w to rzeczywiście trzeba nadludzkiej siły jakiś woli czy w ogóle przełamania własnego strachu, żeby ten Kołtun obciąć rozwodem pewna pani, która tak czy rozumiem, że jakaś taka była powszechna wiara, że u zdrowego człowieka włosy powinny się same czesać no bo pewnie tak orzekł, a w każdym razie nie powinny się koło Tunisu, bo to jest bardzo gruntu tak uważam, że oczywiście, że nie powinni się na pewno utulić, bo to znaczy, że lęk niż choroba w tą chorobą różnie zwaną gwóźdź gwoździe z goście z tak często właśnie łączono z tym co dziś rozumiemy jako gość od, a tutaj nie jestem lekarzem, więc nie chcę skłamać nie chcę, żeby lekarze nie zamordowali dyskobol Romuald reumatoidalne zapalenie stawów tak goście z osiedlowego potocznie zwany potocznie określa z wieloma schorzeniami łączono Ars Homo schorzeniami oczu różnymi bólami też wewnętrznymi także to jest jednak kwestia właśnie do połączenia zabobonu choroby poza tym inne kwestie, które tam się pojawiają np. połączenia epilepsji ciągle w osiemnastym wieku nie jest takim przekonaniem, że jest to choroba o podłożu demonicznym pojawił się przypadek w prospekcie dwunastoletniego chłopca spod Kościana, którego rodzice wozili do różnych duchownych także być w jego egzorcyzmu Walii, bo chłopiec cierpiał na wielką choroby, czyli kaduk czy po prostu miał ataki epilepsji czy na podkreślał, gdy z 18 wiek tak jeszcze cały czas pokutuje wiara, że epilepsja co jest chorobą podłożu demonicznym w ogóle, skąd się to widziało no to się wzięło chociażby z Ewangelii monetą przypowieść o Chrystusie, który wypędza złego ducha za bilety katalog to jest teraz druga kwestia to związana też bardzo mocno z epilepsją to właśnie takie rozpowszechnienie wiedzy o epilepsji co powoduje powoduje to, że każdy napad epilepsji czy noszenie eklektyczne każdy drgawki przepraszam są interpretowane jako napad eklektyczny, bo ludzie powszechnie znają epilepsję, a znają powszechnie epilepsja, ponieważ powszechnie się boją, bo jest ona rozpowszechniona na to co się przekłada na to, że tutaj też nie było w studiu zaakcentowane te przypadki, które są opisane w prospekcie wysłałem my ich umorzenia, ale przy pomocy lekarzy jesteśmy w stanie diagnozować nie wszystkie oczywiście, ale niektóre tak jak to się model epilepsji w taki sposób, że został tam opisany w prospekcie 1 przypadek kobiety, która w nocy wielu czwartkową późną godzinę natomiast opisane dostała wielki choroby w efekcie czego była siódmym miesiącu ciąży urodziła dziecko martwe co ciekawe jak to się ma depilacji jak ktoś ma do diagnozy prawdopodobnie my dziś wiemy, że ona nie miała napadu epilepsji rocznego, a miała tzw. rzuca w Raciążu ową związaną z gęstością, czyli zatruciem ciążowym czemu towarzyszą drgawki i tutaj wracamy do początku tak, czyli znowu pojawia się epilepsja plebsu jako choroba bardzo mocno rozpowszechniona bardzo mocno zakorzeniona w świadomości zwykłych Kowalskich zwykli Kowalscy boją się epilepsji chciały cały czas egzorcyzmu ją epileptyków z czego to wynika wynika to z tego, że ma jeszcze w osiemnastym wieku niestety epilepsja nie rozpoznano jeśli chodzi o przyczyny to tym bardziej nie jest rozpoznane klapsy jeśli chodzi o leczenie to są różne bardzo fantastyczne metody podawane w podręcznikach jak epilepsji należy leczyć należy wieszać się np. jakimiś drążkami wykuwa wykonanymi z kopyta łosia i t d. jeść korzenie piwonii to wszystko ma ocalić epileptyków przed kolejnymi atakami Type być może za bardzo się zaplątała być może za dużo odpowiadam przepraszam panowie rozrasta znając ani profesor rządowe leczenie epilepsji ile arkuszy jak wyleczyć Kołtuna to jest Kołtuna to matka Boża święto Górska na pewno 2 przypadki wyleczyła, więc tylko tam jechać inni wylecieć z Opola, bo albo tego Kołtuna hodować rozumiem jako znak na inne dolegliwości albo na jego zostawić no bo niebezpiecznie, jeżeli zaś wyrośnie dach nad Pilicą wyrośnie panu Kołtun to wtedy broń Boże, bo nie ruszać, dopóki nie zwinie właściciel jako kościelny telefon uciąć kiedyś byłem takim pochód młodą bardzo chłopcem nastolatkiem realność Kołtuna tak robią sobie kołtuny zafascynowany muzyką Boba Marleya, ale potem mi przeszło bolidy mogą sobie dobrego kultura zrobić no to znaczy, że jest on zdrowy był pan zdrowy skończył się Otóż tak cieszy mnie wasze jest tego czasu przeszłego przez panią w żebrach ma to być może, by zaś niszczą zdrowie nie jest lekarzem a tym bardziej będą porady pozowała na odległość no właśnie, czyli mamy także opis fast fascynujących, żeby powiedziałbym my po podejścia do ówczesnej mody czy stan ówczesnej medycyny i Chin pojmowanie go przez przez szarego obywatela o tak tak zgadza się natomiast wiele takich przypadków także epilepsją Szkot miały leczyć koszulki dzieci Gorzów i dzieci, które przeszły napady epilepsji liczne powierzone na przydrożnych krzyżach różne różu fantastyczne koszulki jest poruszony zaułka takie koszulki tak na krzyżu przydrożnym to miało np. leczyć w Wielkopolsce w ogóle była taka tradycja taką radę zresztą Angela jest dla Małopolski w czasach nowożytnych potwierdza to taki badaczy taki ma być etnograf, który zebrał różne wierzenia ludu polskiego także rozpowszechniony był to zwyczaj, w który miał pomóc czy właściwie uchronić przed epilepsją czy takie wstawiennictwo czy modlitwa czy wizyta w w miejscu cudownym czy modlitwa przed cudownym obrazem czy w świątyni, która słynie z cudownego obrazu jest raczej ostatnią deską ratunku, czyli jest 1 z narzędzi też tak powiem kumulowania się albo zapobiegania różnego rodzaju wypadkom to zależy jak my podejdziemy bardzo my wyczytamy z tekstu tak odczuła też przyznać, że to teksty są dość okrojona Ernst tylko możemy interpretować na podstawie tych krótkich zapisy, które mamy, więc z 1 wynika, że np. pacjenci osoby chore osoby teścia brać pod uwagę, że tam zgłaszają się osoby, które szkodzą gubiły gotówka i jakość, a po, których okradziono proszą o pomoc w znalezieniu tak pieniędzy w uzyskaniu pieniędzy, więc są osoby, które nóżkę od razu uderzają do tej ostatniej deski ratunku ruszyli matki Bożej Świętogórskiej, a są osoby chore, które np. w gminie jest pokazane, że one przedtem zaczęły się cyrulików i stolicy okazali się nieskuteczni dlatego zwróciły się do matki Bożej Świętogórskiej, więc to jest wszystko indywidualny przypadek gdzie kto uderzył tak powiem to od razu poszedł wysoko w górę czy jednak najpierw próbował i tak ziemskiej medycyna zarząd też są przypadki opisane i nie tylko w tym źródle, ale też da się na wiosnę, że sami lekarze albo akuszerki przy porodach tak proponują od razu zwracać się do tej wyższej instancji, bo sami czują własną bezradność i tak też można interpretować różnoraką albo po prostu sami składają hołd tej sile wyższej, która leczy albo to dość obrazu obrazuje bardzo mocno taki stosunek do samych siebie królików w czasach nowożytnych, kiedy oni bardzo często opuszczali pacjenta co jest opisane w literaturze przedmiotu i źródłach historycznych a dlaczego opuszczali pacjenta, dlaczego odmawiali leczenia to, czego umówili się nie wybacza i do matki Bożej Świętogórskiej no dlatego proszę państwa proszę pana, że oni dbali o własną reputacja, jeżeli Cyrulik będzie miał na swoim koncie x pacjentów, którym nie pomógł oto jak to o nim świadczy, że jest kiepskim królikiem czy lepiej brać takie przypadki, gdzie raczej uda mu się tak pewna, że jest w stanie wyleczyć kogoś poskładać np. złamania, a te beznadziejne pozostawiać innymi instancją oczywiście komuś pomogą, a jak nie pomogą notą na niego problem bardzo dziękuję pani profesor jest niezwykle interesujące dziękuję prospekt wesoły miłosierny, o czym Przenajświętszej Maryi z góry świętej gostyńskiej to jest dokument, którym dzisiaj rozmawialiśmy z panią prof. Małgorzatą, by przez małolata Jim dali mata pro z wydziału historycznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu była państwem gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA