REKLAMA

Czy LOT łamie wytyczne lotnictwa cywilnego?

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2018-10-25 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:40 min.
Udostępnij:

Trwa strajk pracowników PLL LOT. Czy coraz ostrzejszy konflikt pracowników spółki z prezesem może się odbić na bezpieczeństwie lotów? Rozwiń »

Komentuje Eryk Kłopotowski - niezależny ekspert rynku lotniczego. Odpowiada na pytanie, czy w locie może wziąć udział personel pokładowy, który nie przeszedł szkolenie BHP, tak jak miało to miejsce podczas rejsu do Genewy? Porusza także kwestię tego, czy pasażerów powinna obsługiwać osoba, która nie jest ubrana w mundur LOT?

O to, do czego może doprowadzić szukanie oszczędności w lotnictwie za wszelką cenę, pyta Piotr Maślak. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
"To, co w tej chwili reprezentuje Solidarność to żałość - zniszczyli taką fajną organizację" - napisał pan Dawid, odnosząc się do strajku w Locie. Pan Antoni: "jakoś pod rządami PiS głosują mądrzejsi i inteligentniejsi wyborcy. W tych wyborach tylko 1,3% głosów nieważnych, w czasach PO-PSL ciemniaki 10% głosów nieważnych". "100 Wat, panie Maślak, a nie Watów" - napisał pan Łukasz, a pan Marcin zwraca uwagę w kwestii opakowań jednorazowych: "pan prezydent pojedzie dziś do jednego z krajów Europy zachodniej, będzie narzekał, że w Polsce nie ma widelców plastikowych w barze mlecznym, bo Unia odbiera nam prawo do decydowania o Polsce". Dobry przykład. Rozwiń »
Pierwsze śniadanie w toku, a w pierwszym śniadaniu w toku, zresztą nie tylko, bo podejrzewam, że podobnie w całej Polsce szósta 6 i 46 sekund na zegarach.

Moim i państwa gościem jest Eryk Kłopotowski, niezależny ekspert rynku lotniczego rynku drogich chciałbym się, żeby zapytać o kilka kwestii, które dziś obok sporu w locie się pojawiają i krążą nieubłaganie, a chodzi mi o przepisy dotyczące transportu w lotnictwie cywilnym zasady dotyczące lotnictwa cywilnego, bo tu cały szereg różnych innych nieścisłości się pojawia w kontekście osób, które zastępują albo powinny zastępować czy nie powinny właśnie protestujący personel pokładowy w związku z tym prosiłbym siebie informacji czy na pokładzie samolotu może pracować osoba, która nie przeszła szkolenia BHP np . w sobotni rejs do Genewy obsługiwał nieprzeszkolony personel

To znaczy trzeba zacząć od tego, że praca w winie personelu pokładowego jest ściśle regulowana miałem ustawą prawie lotniczym rozporządzeniami ministrów oraz wewnętrznymi przepisami każdej linii lotniczych, żeby zostać z Piłatem czy stewardesą trzeba przejść serię szkoleń i co więcej później trzeba przejść odpowiednie szkolenia na typ samolotów nie są to skomplikowane szkoleniowe trwają w dosyć długo personel pokładowy musi umieć pływać musi przejść np. szkolenia w basenie z tego jak otwierać miałem wyjścia ewakuacyjne jak rozkładać siły trapy ewakuacyjne i szereg innych rzeczy, bo pamiętajmy, że personel pokładowy to nie jest tanie są osoby, które są tam, żeby nie podawać MKOl tylko są to osoby, które mają nam pomoc w przypadku jakiegoś incydentu lotniczego, czyli o g krótko mówiąc w wypadku, a żeby nam pomóc, by sprawnie opuścić pokład samolotu, żeby interweniować, jeżeli cokolwiek negatywnego dzieje się na pokładzie, a podawanie kawy to dodatek do pracy w to ów to tak to taki tłum uprzyjemnia czas, który z czasem i z rozwojem tanich linii lotniczych stał się również osobom na linii lotniczych na zarobienie dodatkowych pieniędzy, jeżeli ktoś gdzieś leciał samolotem to wierzę na pokładzie dostaje się Prince polo, a jeżeli ktoś leciał kiedyś Rainerem powierza te załogi karetki kursują po pokładzie wciąż powrotem kilka razy ze wskaźnikiem prowadzonemu mogą nie tylko aby zyskać wilkiem z loterią z promocjami i za wszystkim co się da i co chwilę nawet co chwila budzą nas mówiąc Atu jest jeszcze karta SIM, którą może on skorzystać od tej pory prosimy o datek na Fundacja tak prosimy o zakupienie lasu na loterię pomoże on GKS za darmo lepsza od ich waga nie, czyli nie powtórzył pytanie, bo jej bunt był piękny wstęp i słusznie precyzując czy może pracować osoba bez szkolenia BHP w związku z tym jako 1 ze szkoleń dla nie może nie może natomiast natomiast to też jest także w ne ME to personel pokładowy i kontrolerzy personelu pokładowego nie mogą zgłosić brak takiego szkolenia do odpowiednich organów i Urząd Lotnictwa Cywilnego Urząd Lotnictwa Cywilnego ja rozumiem też, bo rozmawiałem z przedstawicielami RM i strajkujących i personelu pokładowego, który niekoniecznie jest za, a za prezesem Michalskim, a i oni mówią wyraźnie, że powoli tworzy się pewnego rodzaju klikam łącząca polskie linie lotnicze lot, który polskie porty lotnicze i Urząd Lotnictwa Cywilnego natomiast to ja mam dużo większe zaufanie dom do urzędów, jeżeli takiego zawodu zaufania pracownicy nie mają również powinni kontaktować się z urzędami lotnictwa cywilnego w krajach, do których latają inne samoloty LOT -u i tam zgłaszać ten problem, ponieważ każdy inny członek załogi powinien mieć ze sobą książeczkę, która stwierdza, że dane pracownik przeszedł wszystkie szkolenia i ma prawo pełnić służbę na danym statku powietrznym no dobrze drugie pytanie czy na pokładzie personel może pracować bez mundurów wielokrotnie miał miejsce taka sytuacja ostatnio to jest to jest już siły regulowane wewnętrznymi przepisami linii lotniczej ich jak powinien wyglądać się o członkach załogi i tutaj wkraczamy w taką trochę szarą strefę, czyli zarząd mówi, ale wszyscy, którzy pracują powinni wyglądać taki Targ, po czym sam rezygnuje z tych przepisów mówiąc do dziś nie musisz płacić mundurków, bo mamy z dnia mamy mało załóg mało ludzi chce grać co powoduje, że tak naprawdę mało budzi się pewien dyskomfort wśród pasażerów albo dlaczego ktoś, kto jest umundurowany nagłe prowadzi prowadzili pokład, a po drugie, daje takie poczucie wszystkim innym pracownikom rząd no, dlaczego my musimy stosować do zasad, które regulują nasze życie w i prace na nasz pracodawca nie to jest to jest to jest największy problem natomiast nie jest to ściśle łamanie łamanie prawa jest on, że nadużywanie zaś z zasad i łamanie procedur wewnętrznych czy personel pokładowy może my pracować i lecieć gdzieś obsługiwać lot jest wstanie skumulowanego stresu żaliła się 1 z nie przeszklonych pracownicy LOT -u, że musi lecieć do nowego Jorku działa podobno z płaczem ze łzami w oczach do takich sytuacji na pewno nie powinno dojść to są ludzie, którzy dbają o bezpieczeństwo tak jak tak jak sobie ustaliliśmy w pierwszej kolejności no, więc ktoś, kto jest zestresowany i ich wystraszone raczej o to bezpieczeństwo, a nie zadba nie zajmie się osobami, które nie da n p . na pokładzie, a przychodzą dużo większy stres, bo boją się latać, bo zdarza się jakiś się wypadek identyczne winiarni, a takie ataki również również o pokładach samolotów się zdarzają nie ma, więc nie powinno dojść czy dochodzi do takich sytuacji natomiast tak jak mówiono to musimy też pamiętać o sporej dozie takiej ostrożności i tego no co to znaczy, że ktoś zestresowane czy to jest stres spowodowany tym, że po raz pierwszy wprowadza załogę to jest stres spowodowany mobbingiem to jest stres spowodowany całą sytuacją nie w locie w RFN w tym też dość, że ja nakłada pewien filtr 1100 spra w, bo ktoś leciał ze łzami początki to też nie jest zero-jedynkowy, owszem, zawsze, odkąd pamiętam czy piloci mogą latać w dni, które mają wolną od pracy tak jak to ma miejsce w związku ze strajkiem, że czasami są zmuszani teraz do lotów AM ilość godzin, którą Ham pilot może z innym latać w miesiącu i w roku również jest rozwój regulowana rozporządzeniem, czyli pilot nie może sobie, a on zrobić, a tak kolokwialnie mówiąc 1 , 5 etatu i zarobić więcej on w ciągu roku ta kwota liczba godzin jest ograniczona w ciągu miesiąca od, bo jest ograniczona miałem tutaj znowu w ne jest także lot podał własne sidła, które zostawią na Annę Rokosz styl, mówiąc że Look kosztują 33 tu konkretnie się 2 firmy przed Trybunałem czy czuje ze nie pilnują czasu, a mieliśmy do czynienia z taką sytuacją pół rok temu i tereny przychodził inne właśnie kontrole Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Irlandii tam zmieniano, ale kalendarz z fiskalnego na my na ten kalendarz zwykły na rok kalendarzowy rozliczanie godzin okazało się, że nam bardzo wielu pilotów musi zostać uziemione właśnie ze względu na poziom muszą wykorzystać swoje urlopy muszą one mieć ograniczonej liczby godzin, więc tutaj też ściąganie ludzi z urlopów, jeżeli jest w ramach dnia rano współpracy z dawnym pilotem i nie przekracza on line odnowić te liczby godzin wylatanych w miesiącu czy w roku nie jest źle nie jest łamaniem prawa być może jest jednak zdaniem te przepisy o pracowniczych, ale to już jest raczej Państwowa Inspekcja Pracy niż tylko Urząd Lotnictwa Cywilnego czy można zmuszać to chyba bardziej w kontekście prawa pracy pytanie, ale jednak pomyślałem, że warto je zadać zmuszać pod przymusem czy zmuszać pilotów, żeby wracali z urlopów albo pracowników personelu pokładowego po to jest rzeczywiście prawo pracy natomiast, że praca wpły w personelu pokładowego i pilotów jest w taką pracą trochę dyżurną ranni i rzeczywiście zdarza się w różnych sytuacjach, że działy operacyjne dzwonią było to do pilotów i ich sytuacji ściągają ich dni wolnych dniach w różnych przypadkach czasami wiąże się to n p . z tak prozaicznymi rzeczami jak uziemienie dużej części samolotów z powodu tych nie warunków pogodowych mórz i jeżeli mamy do czynienia n p . z siebie huragany trwającą, bo tak parę lat temu przez kilka dni, kto uziemił samoloty, a załogi są w pogotowiu załogi są w tej gotowości lotniczej Ano panien nie mogą być pracownicy ciągle trzyma w tej gotowości mówi się od lat jest taki zwrot VAT w sferze wychodzą i godzinę czy kończą się godziny netto trzeba po prostu zadbać o nową świeżą i na łodziach uznało Brach nieodzowne, by ściągać ludzi z dnia z urlopu w nowych to nie jest żyła jeszcze prac było jeszcze historia kiedyś to kapitanem pilotem nr 1 to dlatego w uproszczeniu dla słuchaczy nie szefową personelu przepraszam była osoba bez wyszkolenia, ale nie mamy już na to czasu niestety, żeby to poruszyć, chyba że 1 zdaniem Marek powyższe jednostki jest nadmiernie wysłanym do takich do takich sytuacji na pewno nie powinno dochodzić wszak szefową zakładu jest ktoś, kto robi to po raz pierwszy nie ma doświadczenia innych to taki akt nowych rzeczy na pewno nie powinno i 1 słowem tak albo nie czy widzisz szansę na zakończenie tego sporu przy obecnym prezesie lotu, ale myślę, że jeżeli nie wejdzie zewnętrzny mediator to 2 strony się dogadają w tej chwili słusznie toczy się ani o podwyżkę o przyciągnięcie kogokolwiek do pracy tylko zwolnienie prezesa banalny Eryk Kłopotowski niezależny ekspert rynku lotniczego dzięki niej dziękuję bardzo był właścicielem gościom czas
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA